علوم مهندسی معماری و عمران

ایستگاه راه آهن – لیون فرانسه

airport_Lyon[www.iranmehraz.com]

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ایستگاه راه آهن – لیون فرانسه”

ایستگاه راه آهن – لیون فرانسه

اسلاید 1: به نام يگانه معمار هستيایستگاه راه آهن – لیون فرانسهاستاد:مهندس غفاریمحمدحسین قناییمجید سیاوشیسیروس خلیلی

اسلاید 2: سانتیا گو کالاتراوااو در سال 1951 در اسپانیا متولد شد. قبل از اخذ مدرک معماری دروالنسیا هنرمی خواند. اوبرای تحصیل در رشته مهندسی عمران به زوریخ رفت. در سال 1981 دکترای خود را با تزی تحت عنوان ” به هم آمیختن قابهای فضایی ” کسب کرد. وی به زبانهای اسپانیایی ، انگلیسی ، فرانسه و آلمانی مسلط است.

اسلاید 3: با حضور در خانه ی او ممکن است نتیجه بگیرید که این خانه به جای این که خانه ی یک مهندس یا معمار باشد، خانه ی یک مجسمه ساز یا نقاش است. گاهی ترکیبهای هنری مجسمه وار ایجاد میکنم که اگر دوست دارید می توانید انها را مجسمه بنامید. مانند فلینی یا کوروساوا که قبل از فیلم سازی نقاشی می کشیدند من مجسمه می سازم. در اصل معمار رئیس است و مهندس برای او کار می کند.چشم ابزار اصلی معمار است و ان عقیده ای است که به بابل قدیم بر می گردد.کالاتراوا مهندسی را ”هنر امکان پذیر ” در نظر می گیرد و شکلهای جدیدی بر اساس دانش فنی که هنر تکنیکی نشده است را جستجو می کند.

اسلاید 4: ویژگی های کار کالاتراوا او در طراحي و ساخت طرح‌هايش از تجارب و توانايي‌هاي خود به عنوان يك مجسمه‌ساز در استفاده از حركت‌هاي طبيعي و حالات انسان‌ها و حيوانات به روش‌هاي قياسي و با تلفيق فرم‌هاي آزاد هنري با هندسه پيچيده و مصالح مدرن، پا را از مرزهاي سنتي و محدوديت‌ها فراتر مي‌گذارد و سازه‌ها و بناهاي شگفت‌انگيزي برجاي مي‌نهد. آثار كالاتراوا را مي‌توان در سه گروه متفاوت تقسيم‌بندي نمود كه وي بيش از دوازده سال به تحقيق و بررسي در مورد مباحث فرم و سيستم‌هاي سازه‌اي آن‌ها مشغول بوده است. اولين گروه آثار اين معمار پيشرو مطالعاتي است شامل حركات مواج به صورت حقيقي يا تلويحي و ضمني كه به مدد جابه‌جايي تدريجي اعضاي سازه‌اي جداگانه به وجود مي‌آيند.

اسلاید 5: روش كار كالاتراوا او مجسمه‌سازي است كه بنيان‌گذار شيوه‌اي نو در دو رشته مهندسي سازه و معماري مي‌باشد. او در وهله‌ي اول به مقاطع و نماها بيش از پلان اهميت مي‌دهد، در واقع او در سه بعد طراحي مي‌كند ودر آن واحد به هر سه بعد طرح خود مي‌انديشد.او به ندرت وسايل طراحي به كار مي‌برد و اغلب با دست آزاد طراحي كرده و طرح خود را به صورت ماكت درمي‌آورد. سپس با اصلاح مدل‌هاي ساخته شده و اسكيس زدن از روي آن ها و حل برخي از مسائل استاتيكي، طرح خود را پيش مي‌برد، بدون اينكه ترسيمات فرمالي داشته باشد. بعد از تأييد اسكيس‌ها، نقشه‌هاي معماري و فني سازه‌ها و جزئيات آماده به كارخانه‌هاي سازنده تحويل داده مي‌شود.

اسلاید 6: براي او زيبايي مهم‌تريم مسأله است و منابع فرم‌هايش عناصر محيط اطراف از جمله جانوران، اسكلت بدن انسان، پرواز، فرود، تحرك و... مي‌باشد. در اكثر كارهايش خرد و خلاقيت است كه الگوهاي طبيعي را به معماري تغيير شكل و تغيير عملكرد مي‌دهد. درايت و تيزبيني او در تبديل سوژه‌هاي محيطي به توده‌اي از سنگ، بتن، فولاد و شيشه كه معماري را شكل مي‌دهد ويژه‌ي خود اوست. كنش‌هاي متقابل طبيعت و عنصر كاركرد در طرح‌هاي وي آن‌قدر با يكديگر در تعامل هستند كه آن‌چه ساخته مي‌شود نه در طبيعت وجود دارد و نه معماري مشابهي براي آن يافت مي‌شود. كالاتراوا مصالح را با رنگ واقعي‌شان به كار مي‌برد و مي‌گويد: «من بيشتر با نور و سايه و بازتاب آن‌ها روي سطوح و بافت‌هاي مختلف كار مي‌كنم.»

اسلاید 7: ويژگي قابل مشاهده در تمامي كارهاي وي، تعادل مكانيكي خوب آن‌هاست كه با برداشت دقيق از نيروهاي كشش و فشار مطرح مي‌شود و ساختمان‌هايش تصويري از حركت و جنبش را در ذهن به وجود مي‌آورند.برخي از كارهاي كالاتراوا از روش مهندسي و معماري فليكس كاندلا، اينجو فرينت، رابرت ميلرت، آنتوني گائودي و پيرلوئيچي نروي تأثير پذيرفته است.سازه براي كالاتراوا عامل برقرار تعادل و توازن بين ابداع فرم و قواعد علمي و اصول كارايي آن است.او بتن مسلح را عالي‌ترين ماده‌ي ساختماني مي‌داند كه با تركيب آن با فولاد و سازه‌هاي كابلي به فرم‌هاي مجسمه‌وار خود دست مي‌يابد.

اسلاید 8: او ايده عناصر متحرك معماري را مطرح مي‌كند. بعضي آثارش عملاً حركت دارند و مانند پلانتاريم در شهر والنسيا و بعضي ديگر احساس حركت را القا مي‌كنند. (مانند ايستگاه قطار در ليون) آثار او احساس برانگيزند و به همين دليل از تمام خصلت‌هاي بناهاي يادماني برخوردارند.

اسلاید 9: ایستگاه راه آهن – لیون - فرانسه

اسلاید 10: استخوانها اجزای قاب اسکلتی بدن حیوانات می باشند که وزن بدن آنان را حمل میکنند و بنابراین می توان آنها را با سازه های متشکل از تیر و ستون که در ساختمانهای بزرگ امروزی به کار می روند مقایسه کرد اجزایی از این قاب اسکلتی که کارایی سازه ای ندارند و فقط باعث افزایش وزن اسکلت می شوند به تدریج حذف خواهند شد. معمار و مهندس اسپانیایی سانتیگو کالاتراوا همانطور که گفته شد در بسیاری از طرح های خود از طبیعت الهام گرفته و سازه هایی به شکل اسکلت بدن حیوانات طراحی نموده است، به عنوان نمونه می توان به ایستگاه راه آهن - فرودگاه لیون در کشور فرانسه اشاره کرد.

اسلاید 11: در سال 1989 مسابقه بین المللی محدودی بین معماران داخلی و خارجی برگذار شد که کالاتراوا برنده اول مسابقه شد. هدفهای کلی پروژه:گسترش تجارت از طریق بهسازی حمل و نقل و ساخت ایستگاه قطاری نمادین که مانند نشانه شهری عمل کند. نمادی که کالاتراوا طراحی کرد تشبیهی از حرکت و پرواز بود.برای حرکت کردن انحنای سازه ها در سقف سکوهای پرواز حس حرکت را به بیننده القا می کند و برای پرواز کردن بالها و پرها را توصیف می کند.بطوریکه مانند پرنده در حال بلند شدن می باشد. او از یک هندسه شکسته در تمام سطوح برای حس حرکت و پرواز استفاده کرد.این پروژه شامل دو بخش کلی می باشد: 1. ساختمان اصلی ایستگاه قطار(30 کیلومتری جنوب فرودگاه لیون) 2.سکوهای حرکت و راهروی ارتباطی بین ایستگاه قطار و فرودگاه مجاور که همان فرودگاه شهر لیون می باشد.

اسلاید 12: ابعاد سالن ایستگاه:طول 130 متر،عرض 100 مترو ارتفاع 39متر.سالن ایستگاه که ریلها(دارای چهارریل می باشد که دو ریل مرکزی مخصوص قطارهای سریع بدون توقف و دو ریل دیگر برای ارتباط منطقه ای تا مرکز شهر لیون)آن را به دو قسمت مساوی و متقارن تقسیم نموده است؛راهروی 450 متری سر پوشیده که سکوهای راه آهن در آن قرار دارد و از یک گالری با 180 متر طول که با فولاد پوشیده شده است به فرودگاه مجاور متصل می باشد و از این گالری راهرویی به پارکینگ شبانه متصل می شود. در ضلع غربی سالن،شامل چندین پارکینگ و محوطه زیر زمین و ایستگاههای اتوبوس و تاکسی می باشد.در ضلع شرقی سالن، زیر زمین شامل امکانات کارکنان و بخش تحویل کالا؛طبقه همکف شامل محل اجتماعات و فروش بلیط و سایر خدمات راه آهن؛نیم طبقه شامل دفاتر رئیس ایستگاه راه آهن و رئیس پلیس راه آهن و در طبقه آخر یک رستوران قرار دارد. سقف سالن ایستگاه توسط چهار تیر منحنی شکل که دو تیر مرکزی و دو تیر دیگر که در امتداد 100 مترنماهای شمالی و جنوبی را تشکیل می دهند،که توسط یک پایه بتنی در غرب تحمل می شود و در قسمت شرقی دو تیر خارجی هسته بتنی را در بر می گیرد.

اسلاید 13: این ایستگاه 5600 متر مربعی که شبیه یک پرنده ی ماقبل تاریخ است شبکه قطار سریع السیر فرانسه را به فرودگاه لیون در ساتولاس متصل می کند و بیشتر به مجسمه های کالاتراوا شباهت دارد. این طرح بال پرنده ترمینالTWA سارنین در فرودگاه کندی را به یاد می اورداما کارکرد و جنبه هایی مثل یک سکوی 500 متری برای قطار کاملا با آن متفاوت است.

اسلاید 14: وقتی در مورد تصور پرنده ی ما قبل تاریخ از او سوال می شود ،پاسخ می دهد: من فقط یک معمارم . هنرمند یا شخصی به دنبال اختراع یا بدعت نیستم . لازم به ذکر است که ویکتور هوگو در رمان خود به نام“ گوژپشت نوتردام“ کلیسای جامع نوتردام پاریس را با یک هیولای ما قبل تاریخ مقاایسه می کند.علی رغم این حقیقت که او دانش معماری خوبی داشته و یک نویسنده با هوش بوده است ،از یک استعاره ی غیر قابل توقع برای توصیف کلیسای نوتردام استفاده می کند.صادقانه به دنبال استعاره ها نیستم . به پرنده هرگز فکر نکردم. قسمت جلوی ایستگاه ساتولاس که به سمت شرق است با پشت پرنده مقایسه میشود ، اما کالاتراوا عقیده ی دیگری در ذهن دارد . منقار نتیجه ی محاسبه ی پیچیده نیروهای موجود در سازه است. او می گوید : به طور طبیعی بهترین تلاشم را برای حداقل کردن این قسمت از ایستگاه بدون طراحی انجام داده ام . او با تصدیق اینکه مجسمه ها به عنوان نقطه ی شروعی برای طراحی است میگوید:اگر می توانید ان را غیر منطقی بنامید اما می گویم مسیری برای دنبال کردن وجود ندارد.خواستم این ایستگاه شبیه قایقی در دریا باشد.

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19:

اسلاید 20: LYON

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید