بازاریابی عصبی و حسی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: صوتی
اسلاید 3: آشنایینام و نام خانوادگی: اسماعيل حسن پوردکترای مدیریت استراتژیک بازاریابی از دانشگاه علامه طباطباییعضو هیات علمی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشدمدیر بازاریابی و مهندسی فروش شرکت لبنیات رامک و بستنی رامک بیتامشاور بازاریابی شرکت لبنیات رامکمشاور برنامه ریزی استراتژیک شرکت مهرکامان توسعهسرپرست بازاریابی شرکت کدبانو (دلپذیر)کارشناس ارشد برنامه ریزی استراتژیک شرکتهای زیر مجموعه بنیاد مستضعفان (شرکت فروشگاههای زنجیره ای قدس، شرکت حوله برق لامع، و ...)مدرس سمینارهای مدیریتی و بازاریابی
اسلاید 4: آشناییترجمه کتاب مدیریت و رهبری بحران، مرکز مطالعات مدیریت بحران ترجمه کتاب تحقیقات بازاریابی، انتشارات آوند دانش،ترجمه کتاب مدیریت استراتژیک جدید، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، در حال انتشار؛ترجمه کتاب استراتژی رقابتی، انتشارات آوند دانش، در حال انتشار؛مولف و مترجم بیش از 20 مقاله مدیریتیعضو انجمن علوم مدیریت ایران، انجمن بازاریابی، انجمن تحقیقات بازاریابی و ...آدرس الكترونيكي dresmaeilhasanpour@gmail.comتلفن: 09123541825
اسلاید 5: قوتفرصتهاضعفتهدیدات
اسلاید 6: ترمیمتعلیمتلقینتمرینالزامات تحول
اسلاید 7: مراحل بازاریابی عصبیتحقیقات بازاریابیقسمت بندی بازارهدف گیریجایگاه یابیتعیین اهداف فروش و بازاریابیشناسایی رفتار و افکار مصرف کنندگان هدفطراحی عناصر آمیخته بازاریابیاجراارزیابی
اسلاید 8: 8
اسلاید 9: بازاریابی عصبی
اسلاید 10:
اسلاید 11: بازاریابی عصبیتعریف بازاریابی عصبی:بازاریابی عصبی تمام عملیات بازاریابی است که با توجه به عملکرد مغز و علم عصب شناسی انجام می شود.
اسلاید 12: اجزاء مغزمغز جدید:داده های منطقی را تحلیل می کند و فکر کردن تخصص آن است.در دوران کودکی، کمتر فعالیت دارد.مغز قدیم:جایگاه احساسات و هیجانات است و بر اساس احساسات و هیجانات تصمیم گیری می کند. بدون دلایل منطقی تصمیم می گیرد که چیزی را بخرد. در دوران کودکی فعالتر است.مثلا در مورد روزه، مغز جدید می گوید نخوریم، اما مغز قدیم می گوید گرسنه ای، بخور.
اسلاید 13: انواع مغز
اسلاید 14: دلایل مناسب بودن علم عصب شناسی برای مطالعه رفتار افراد:مغز انسان یک پیش بینی کننده دقیق و بی واسطه از رفتار انسان است.حدود 95% از تصمیمات افراد در ذهن نا خودآگاه اتخاذ می شود.هیجان از دلایل کلیدی رفتارها است و بررسی هیجان و تصویر سازی آن در مغز دقیق تر است تا بیان هیجان توسط افراد.افراد خودشان هم دلایل رفتار خود را نمی دانند. پس باید مغز آنها را بررسی کرد.
اسلاید 15: تاریخچه نورومارکتینگدر سال 1957 جیمز ویکاری در بین فیلم اسپارتاکوس به مدت 3 هزارم ثانیه تبلیغ ”پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید“ انجام داد و در سالن سینما فروش این دو محصول به ترتیب 37% و 18% افزایش یافت.در سال 1979 در چند فروشگاه زنجیره ای امریکا، عبارت ”من دزدی نمی کنم“ با شدت صدای بسیار کم در نوار موسیقی پخش شد. میزان سرقتها 37% کاهش یافت.در سال 2000، در فیلم تبلیغاتی بوش، الگور به عنوان بوروکرَت (موش) خطاب شد.
اسلاید 16: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، بیشتر تحت تاثیر ابتدا و انتهای معامله است:مناسبترین محصولات (قیمت مناسب، مارژین بالا، و ...) را در ابتدا و انتهای فروش ارائه کنید.اولین برخورد و آخرین برخورد بسیار مهم هستند.ذهنیت مشتری در مورد شما، در چند دقیقه و 4 ثانیه (بریان تریسی) اول شکل می گیرد.
اسلاید 17: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، خود محور و راحت طلب است و دغدغه حفط بقاء خود را دارد:مغز قدیم به شدت با هیجان ترس تحریک می شود. انگیزه دوری از درد 2.5 برابر قوی تر از انگیزه کسب لذت است. به مشتری بگویید که معامله با شما از چه ضررهایی او را دور می کند و چه منافع عینی ای برای او دارد. مثلا در فروش بیمه مسئولیت، می توانیم بیان کنیم که چگونه دردسر کارفرما کاهش می یابد.پیام متوجه خود مشتری شود: ”این نرم افزار شما را قادر می سازد به راحتی بخشی از عکس را که خوشتان نمی آید حذف کنید“
اسلاید 18: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، دیداری است:اعصاب دیداری 25 برابر سریعتر از اعصاب شنیداری هستند و مستقیما به مغز قدیم هم متصل هستند. ویزیتورهای تلفنی حتما باید به مشتریان خود سر بزنند.واژگان با مغز جدید تحلیل می شوند و تصاویر با مغز قدیمپس از گذشت 72 ساعت از شنیدن کلمات شفاهی، فقط 10% به یاد می مانند.اما پس از گذشت 72 ساعت از دیدن، 65 از دیده ها به یاد می مانند. 65% کل اطلاعات مکتسبه افراد، از طریق بینایی است. حتما تصویر محصولات (و به ویژه تصویر محصولات جدید) را در هنگام ویزیت نشان دهید.ترجیحا از تصاویر سه بعدی ساده و به ویژه متحرک استفاده کنیداستفاده از پاور پوینت در جلسات مذاکره
اسلاید 19: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، به شدت تحت تاثیر تضاد است:به مشتری بگویید که تفاوت معامله با شما و دیگران چیست و تضاد آشکاری بین وضع موجود و وضع پیشنهادی خود را به او نشان دهید.برای جراحان بینی، بهتر است که عکس های قبل و بعد از جراحی بینی مشتری به او نشان داده شود.
اسلاید 20: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، عینیت گرا است:از اطلاعات ساده و ملموس استفاده کنید.پردازش اعداد و ارقام پیچیده برای مغز قدیم مشکل است.”محصولات دیلایت، راز سلامتی“ باید تبدیل شود به ”محصولات دیلایت، کمک به لاغری“عدم استفاده از واژه های مبهم و بی هویت مثل: کیفیت خوب، خدمات خوب، بهترین و ...
اسلاید 21: 6 ویژگی مغز قدیممغز قدیم، به شدت تحت تاثیر احساسات و هیجانات است:تصمیمات انسان ها به صورت احساسی گرفته می شوند، و سپس به صورت منطقی توجیه می شوند. استفاده از حواس 5 گانه (و نه فقط دو حس شنوایی و بینایی) در بازاریابی. مثال ها:اثر بوی وانیل بر دو برابر شدن فروش فروشگاه پوشاکاحساس خوب باز کردن بسته بندی اپلاستفاده از عطر و ادکلن در هنگام ویزیت و جلسات فروشاستفاده از موسیقی ملایم در فروشگاههااستفاده از موسیقی تند در فست فودهااثر موسیقی آلمانی بر رشد فروش محصولات آلمانی و اثر موسیقی فرانسوی بر رشد فروش محصولات فرانسوی
اسلاید 22: کوکا کولا در برابر پپسی کولا
اسلاید 23: چالش پپسیتست طعم کور پپسی کولا
اسلاید 24: ResultsNot knowing the brandsKnowing the brands
اسلاید 25: Discussion
اسلاید 26: Discussion1- استفاده پپسی ازجاذبه عقلایی و جایگاه یابی عقلایی2- استفاده کوکا ازجاذبه هیجانی و جایگاهیابی هیجانی
اسلاید 27: چرا بازاریابی عصبیرقابت روز افزون تلاش بی وقفه برای مالکیت بر ذهن مصرف کنندگانتبلیغات در حال افزایشفشار بر مغازه داران توسط ویزیتورهای بیشتر و بیشتر رقبافرار از تبلیغات مصرف کنندگان
اسلاید 28: موانع به کارگیری نورومارکتینگهزینه های زیاد و نیاز به مشارکت یک نورولوژیست و متخصص مغزجنبه های غیر اخلاقی
اسلاید 29: تحقیقات بازاریابیفرض مدل های سنتی: مصرف کننده پاسخگو، انسانی عقلایی و بدون محدودیت ذهنی در ارزیابی و انتخاب گزینه ها است.پرسشنامه های معمول فقط 5% (ذهن خودآگاه) از دانسته ها را مورد بررسی قرار می دهند در حالی که 95% از علل رفتار مورد غفلت واقع می شوند.مصرف کنندگان حتی خودشان هم نمی دانند واقعا دلیل رفتارشان چیست. پس ما باید وارد مغز افراد شویم.بررسی رفتار عینی مصرف کنندگان و بررسی مغز آنها، بهترین روش کشف دلایل رفتار آنها است.
اسلاید 30: تحقیقات بازاریابیمطالعه مغز انسانهابه طور خیلی ساده، وقتی قسمت خاصی از مغز تحریک می شود، معمولا خون با اکسیژن بیشتری به آن قسمت منتقل می شود. بنابراین دستگاههایی مثل FMRI با عکسی که از مغز تهیه می کنند، می توانند قسمتهای تحریک شده مغز را مشخص کنند.استفاده از دستگاههای ارزیابی کننده حرکات چشم و مردمک و ... و تحریکات پوستی و ...رمز گشایی از چهره
اسلاید 31: شناسایی رفتار مصرف کنندگان طبق نورومارکتینگعدم تفکر و تحلیل عقلایی زیاد توسط مصرف کنندگانبازیابی احساسات اخیر مصرف کننده در مورد برند و محصول در هنگام خرید توسط او.عادات، نطرات اطرافیان، و تجربه شخصی به عنوان عوامل موثر بر ترجیح مشتریانتصمیم گیری لحطه ای در هنگام خرید، و احتمال تغییر تصمیم در چند لحظه آتی.اثر شرایط مثل دما، نور، رنگ و ... بر تصمیم گیری مشتری. به علاوه، سعی بر اقناع منطقی مشتری، باعث عقب نشینی مشتری می شود.بازاریابی و تبلیغات، بر ناخودآگاه مشتری اثر می گذارد و اگر از مشتری بپرسید که آیا خرید شما نتیجه تبلیغات است، بدون اینکه بداند می گوید نه. زیرا تبلیغات بر ضمیر ناخودآگاه مشتری اثر می گذارد.تحلیل آگاهانه عمدتا در مورد خریدهای مهم رخ می دهد.
اسلاید 32: شناسایی رفتار مصرف کنندگان طبق نورومارکتینگاثر نظاره گر (مثال دزدی مرد از زن و قتل او): مردم رفترا دیگران را نطاره می کنند، و سپس بر آن اساس رفتار می کنند. رفتار ما تحت تاثیر نظاره دیگران است. اگر مردم ما را نظارت نکنند، احتمالا طور دیگری رفتار می کنیم. کاربردها:نشان دادن مشتریان قبلی در وب سایت به مشتریان بالقوهتوضیح به مغازه دار بر رغبت در مورد خرید سایر مغازه داران آن محل از شرکتنمایش نظر مثبت دیگران در مورد شرکت به مشتریان بالقوه.استفاده از مشتریان فعلی در سایت و تیزرهای تبلیغاتی، حتی بدون اشاره به محصول و مقایسه منطقی محصول با رقبا.شناسایی و نمایش مخاطبان فعلی محصولات شرکت.انسانها در اعمال خود از قبیل خرید، به شدت به دنبال تایید گرفتن از دیگران هستند.کودکان به سمت غذاهایی می روند که لوگوی آنها آشنا باشد.
اسلاید 33: تبلیغات بازاریابیاستفاده از جاذبه های احساسی به جای جاذبه های منطقیعدم تغییر بسته بندی محصولات به دلیل عدم احساس امنیت مغز قدیمطراحی وب سایت مغز قدیم پسند:آیا این چیز آشنا است؟ استفاده از چارچوب ثابت، زبان آشنا، و سایر عناصر آشناآیا شرایط برایم ایمن است؟ سهولت حرکت در وب سایت و جانمایی درست امکانات سایتآیا می توانم آن را ببینم؟ استفاده از تصاویر به شکل کافی در وب سایتآیا مجبورم همین حالا اقدام کنم؟ مغز خزنده همانطور که گفته شد، کند عمل است و دیر به خود می جنبد، مگر آنکه احساس اظطرار کند. به نمایش گذاشتن بهترین پیشنهادات در همان ابتدای نمایش.
اسلاید 34: تبلیغات بازاریابیتبلیغات قبل از بازیهای حساس، به دلیل استرس زیاد مردم در هنگام دیدن تبلیغات قبل از بازیهای حساس، چندان موثر نیستند. پس بهتر است قبل و میان بازیهای حساس تبلیغاتی انجام نشود.
اسلاید 35: ترفندهای بازاریابی عصبی1- تسهیل مشکل مشتری در انتخاب بین گزینه ها (مغز قدیم از پیچیدگی تنفر دارد)تحقیق دانشگاه کلمبیا: قفسه 6 نوع مربای متفاوت نسبت به قفسه 24 نوع مربای نسبتا مشابه 10 برابر فروش بیشتری دارد.باید با پرسیدن سوالات مناسب از مشتری، تعداد گزینه های مناسب معرفی به او را کاهش داد.حذف گزینه های مشابه با قیمت نزدیک به هم توضیح به مغازه داران در مورد کاهش گزینه های مشابه و خرید محصولات متفاوت شرکت ما.چیدمان در فروشگاه به شکلی که گزینه های متفاوت را به شکلی مشخص جدا کند.ارائه لیست منوی رستورانها، به شکلی که غذاهای متفاوت از هم قابل تمیز باشند.
اسلاید 36: ترفندهای بازاریابی عصبی2- درخواستهای کوچک:وقتی افراد در ابتدا با درخواست کوچک مواجه می شوند، سپس در آینده با درخواستهای بزرگتر راحت تر موافقت می کنند. قبل از درخواست خرید از مشتری، می توان درخواست فروش امانی یا درخواستهای کوچک دیگری داشت. درخواست دریافت ایمیل مشتریان بالقوه بیمه قبل از فروش خدمات بیمه به آنهادرخواست یک لیوان آب از مشتری قبل از درخواست خرید توسط او.فروش به مغازه داران در ابتدا با تعداد کم و سپس به مرور زمان افزایش تعداد فروشبرای داشتن افراد زیاد در مثلا کلوپ مشتریان شرکت، اطلاعات مورد نیاز برای ثبت آنها در یک صفحه نخواهیم، بلکه در چند صفحه و در پایان هر صفحه از او تشکر کنیم و ... .یک پیچ یک پیچ عمل کنیم.
اسلاید 37: ترفندهای بازاریابی عصبی3- کاهش نقاط دردطبق یافته های دستگاه FMRI در هنگام پرداخت پول برای خرید، همان نقاطی از مغز تحریک می شود که در هنگام درد (مثل زدن سوزن) تحریک می شوند.استفاده از دستگاههای کارت خوان برای دریافت پول از مشتریان و مغازه دارانعدم غافلگیری مشتری با هزینه های پنهان و جانبی (مثل هزینه سرویس در رستورانها بدون درج در منو، یا مثل هزینه پست علاوه بر هزینه خرید کالا در خرید های اینترنتی)ارائه تایید مستحکم به خریدار در مورد ثبت نام موفق او و واریز موفق او و ارسال اس ام اس و ...
اسلاید 38: ترفندهای بازاریابی عصبی4- توجیه قیمت:ارائه دلیل برای ارزانتر بودن یا گرانتر بودن محصولاتمان نسبت به رقباقیمت بالاتر باعث دیدگاه مثبت نسبت به کیفیت محصول می شود.توجیه قیمت از طریق مقایسه قیت محصول با سایر محصولاتی که مشتریان برای آن خیلی راحت و زیاد هزینه صرف می کنند. توجیه قیمت کتاب با یک پیتزا برای کاهش درد ناشی از پول خرج کردن برای کتابارائه قیمت مرجع اولیه نسبتا بالا برای توجیه قیمت محصولات خودمان (مذاکره کنندگان حرفه ای در جلسات مزایده و ... ، معمولا در ابتدای جلسه قیمت مرجع بالایی را در ذهن طرف مقابل جا می اندازند)نشان دادن و تبیین فواید اقتصادی و غیر اقتصادی ناشی از داشتن محصول ما (مثلا با داشتن دیلایت اگر 6 مشتری به دلیل دیلایت به مغازه مشتری مراجعه کنند، سایر نیازهای خود را هم از آنجا خواهند خرید و سود مغازه دار بیشتر خواهد شد).
اسلاید 39: ترفندهای بازاریابی عصبی5- استفاده یا عدم استفاده از اعداد و ارقام در بازارایابی:مغز قدیم عدد را بهتر از درصد درک می کند. از 20 نفر 1 نفر برنده خواهد شد، بهتر درک می شود تا 5% برنده می شوند.از 5 مغازه دار یک مغازه دار جنس را می خرد، بهتر است از 20% جنس را می خرند. به دو دلیل، واژه نفرات ملموس تر است و تعداد هم از درصد ملموس تر است.
اسلاید 40: ترفندهای بازاریابی عصبی6- استفاده از داستان:مغز قدیم موضوعات و آموزه ها را در خلال داستان راحت تر می پذیرد تا به طور آموزه های مستقیم و صریح.اگر مشتری از کیفیت محصولات ما ناراضی است، با یک داستان (داستان در مورد رضایت سایر مشتریان از محصولاتمان) می توان کیفیت محصولات و رضایت مشتریان از آنها را توضیح داد.استفاده از سناریوها و تیزرهای داستانی در تبلیغات
اسلاید 41: ترفندهای بازاریابی عصبی7- استفاده از صفتهای مناسب برای محصولات:برنج 10 کیلویی خوش عطر گلستانجوجه کباب بی استخوان 200 گرمی پر ادویهاینترنت پرسرعت 1 مگا بایت بر ثانیهپنیر 400 گرمی کپ دار تازه
اسلاید 42: ترفندهای بازاریابی عصبی8- افزودن گزینه نا معقول برای افزایش تقاضای گزینه مورد نظر:اگر قیمت مصرف کننده کره حیوانی شکایت کردند، باید یک کره گیاهی با قیمت مشابه هم در کنار کره حیوانی باشد تا ارزش و قیمت کره حیوانی مناسب تر به نظر برسد.
اسلاید 43: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:تحقیقات وینکلمن: دیدن لبخند توسط مشتری (فروشنده خنده رو یا عکس یک فرد خندان) میل به خرید را افزایش می دهد.تمجید از مشتری، رضایت او را از معامله افزایش می دهد.تمرکز بر یک موضوع و محصول: مغز قدیم مشتری نمی تواند به طور هم زمان بر چند موضوع تمرکز کند.مشتریان ترجیح می دهند از کسانی خرید کنند که شبیه خودشان است. اگر فروش سازمانی و ارگانی انجام می دهید، بهتر است رسمی تر لباس بپوشید. گزینه اول بیشتر از هر گزینه ای (حتی گزینه آخر) در ذهن می ماند.
اسلاید 44: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:نمک گیر کردن مشتری: با باز کردن جنس و دادن بخشی از آن به مشتری، معمولا مشتری خود را متعهد به خرید خواهد دانست. مثلا 1 پنیر خامه ای 100 گرمی برای تست.برخی مواقع مشتری را از خرید باز دارید. به آنها بگویید که برخی اجناس و خدمات به نفع آنها نیستند و بهتر است آنها را نخرند. کاهش پشیمانی پس از خرید با دور کردن سایر گزینه ها: مثلا در لباس فروشی، سایر گزینه ها را پس از انتخاب یک لباس، از روی ویترین بردارید و در مورد سایر گزینه ها اصلا حرفی نزنید و حتی معایب آنها را هم نگویید و بلکه انتخاب مشتری را به او تبریک بگویید. یا در رستوران، بعد از انتخاب غذا، منو را بردارید.در واقع دور از دسترس ساختن سایر گزینه ها، آرامش احساسی را بیشتر می کند.
اسلاید 45: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:تبدیل اعتراضات به درآمد: 70% مشتریان معترض با دیدن پاسخ مسئولانه، به مشتریان وفادار تبدیل می شوند.اثر تجمعی در رضایت و نارضایتی: در اغلب مواقع رضایت و نارضایتی، نتیجه تجمع موارد بسیار کوچک در طول زمان است.تسهیل اولین خرید با دادن تخفیفات و جوایز (مثل جایزه پروموشن مصرف کنندگان) و روش های دیگر، زیرا بیشترین مقاومت در اولین خرید رخ می دهد و سپس بقیه خرید ها روان می شود.قرارداد محصولات تخفیف دار و بسیار جذاب در ابتدای ورودی فروشگاه برای شروع فرایند خرید و راه افتادن چرخ خرید مشتریان.
اسلاید 46: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:به دلیل اثر کمیابی بر تداعی ارزشمند بودن، اگر در برخی مواقع با کسری مواجه شوید اثر مثبت هم خواهد داشت و بهتر است به مشتری بگویید که جنس موقتا تمام شده است. اگر اجناس در مغازه مرجوع تاریخ گذشته می شوند، می توانید در دفعات بعدی با این دلیل که از جنس در انبار کم مانده است، جنس کمتری به مغازه دار بدهید. آزمایش مقایسه طعم 2 کلوچه و 10 کلوچه یکسان، نشان داد که از نظر مردم کلوچه های ظرفی که 2 کلوچه دارد خوشمزه تر هستند.
اسلاید 47: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:اثر تبعیت از دیگران در کاهش احساس ریسک: به مغازه دارن بگویید که سایر مغازه داران آن محله از او خرید می کنند، تا ترس آنها از معامله با شما کاهش یابد.نشان دادن گزینه های گرانتر و ضعیف تر در ابتدا: با این کار ابتدا یک مرجع روانی در ذهن مشتری ایجاد می شود که گزینه های بعدی را با آن مقایسه می کند.قیمتهای دقیق را نقل کنید: وجود اعداد اضافی به مشتری این اطمینان را می دهد که قیمت گذاری به شکلی دقیق انجام شده است.از گزینه های دیگر به عنوان نقطه مرجع مصنوعی استفاده کنید:ذهن انسان در شرایط تصمیم گیری سخت آزرده می شود. برای تسهیل تصمیم گیری مشتری، از یک محصول دیگر با قیمت برابر و شرایط نامناسبتر شرکت یا رقبا به عنوان نقطه مرجع مصنوعی استفاده کنید.
اسلاید 48: ترفندهای بازاریابی عصبی9- راهکارهای بازاریابی عصبی برای فروش حضوری:گزینه های مشابه را کم کنید: در صورت داشتن سبد کامل، و ممانعت مشتری از خرید، گزینه های مشابه را ارائه نکنید و فقط از هر گروه محصول مشابه، یکی را ارائه کنید.استفاده از قانون اثر معکوس: بهتر است بگوییم مشکله، اما شدنیه.بهتر است بگوییم نمی تونم بگم محصول شرکت ما بهترین شرایط رو داره، اما شرایطش از مشتریان شما بهتره.
اسلاید 49: ابزارهای بازاریابی عصبی
اسلاید 50: Experimental Equipment
اسلاید 51: EEG
اسلاید 52:
اسلاید 53:
اسلاید 54: MRI
اسلاید 55: Cross-sectional Scan
اسلاید 56:
اسلاید 57:
اسلاید 58:
اسلاید 59: PET
اسلاید 60: Electromyography
اسلاید 61: Face Reading
اسلاید 62: Eye Tracking
اسلاید 63:
اسلاید 64:
اسلاید 65:
اسلاید 66:
اسلاید 67:
اسلاید 68:
اسلاید 69:
اسلاید 70:
اسلاید 71:
اسلاید 72: اجرای بازاریابی عصبی در صنایع مختلف
اسلاید 73: Political NeuromarketingUS Presidential campaign 2008
اسلاید 74: Methodology Voters’ brains were tested by fMRI while being asked about different candidates and watching images and clips about each one. The subjects were 20 people (10male, 10female) They scored candidates on the scale of 1 to 10 Their scores were compared with their answers to the questionnaire.
اسلاید 75: Hillary Clinton Her criticizers showed signs of some positive emotions. She may be able to attract hesitant voters by a little effort.
اسلاید 76: Barak ObamaHis pictures raise little emotion (Neither positive nor negative)His speeches attracts men more than women.He should change his speech tone to attract more female audience.
اسلاید 77: Automobile Industry
اسلاید 78:
اسلاید 79: Hundai Cap30 people (15male , 15female) were asked to stare at different parts of Hundai cars. EEG was performed via a cap covered by electrodes.
اسلاید 80: Brain waves were tested to see which parts of the cars could result in positive or negative responses.
اسلاید 81: Using fMRI , 12 male subjects were tested to see the reaction when looking at different models. ( small, sport, ordinary models )
اسلاید 82: Brain reaction was much higher while looking at sport models. Dopamine secretion was also higher.
اسلاید 83: Food Industry
اسلاید 84: Fritolay ChipsPackages with Beige color doesn’t stimulate the part in brain cortex responsible for regretting.
اسلاید 85: Pricing Test Contestants were willing to buy the coke bottle which they were told to have the higher price.
اسلاید 86: Neurocinema
اسلاید 87: Final Girl
اسلاید 88:
اسلاید 89: بازاریابی حسی
اسلاید 90: بازاریابی حسیتعریف بازاریابی حسی:بازاریابی حسی اشاره به درگیر کردن تمامی حواس 5 گانه مستریان در خرید و ارائه حس مطلوب به مشتریان در زمینه حواس 5 گانه اصلی است.
اسلاید 91: بازاریابی حسیبو: 75% احساسات ما به بویی که حس می کنیم، بستگی دارد.ثبت یک بوی خاص توسط برخی برندهادو برابر شدن فروش فروشگاه با استفاده از بوی وانیلاستفاده از بو در داخل خودروها برای بهبود احساس مشتریان در هنگام خرید
اسلاید 92: بازاریابی حسیصدا: ثبت یک صدای خاص به نام شرکتثبت صداری خوردن کورنفلکس به نام شرکت کیلاگثبت لحن صدای تیزرهای تبلیغاتی اینتل توسط آن شرکتموسیقی با صدای بلند، باعث حرکت سریع تر مردم در فروشگاهموسیقی پاپ با ریتم آرام، افزایش میل خرید و افزایش میل ماندن در فروشگاه و یک لحظه پیدایش حس خرید.تنها 4% از شرکتهای 500 شرکت برتر فورچون، یک صدای خاصی را برای خود ثبت کرده اند.
اسلاید 93: بازاریابی حسیبینایی و رنگ:اعصاب دیداری 25 برابر سریعتر از اعصاب شنیداری هستند و مستقیما به مغز قدیم هم متصل هستند. واژگان با مغز جدید تحلیل می شوند و تصاویر با مغز قدیمپس از گذشت 72 ساعت از شنیدن کلمات شفاهی، فقط 10% به یاد می مانند.اما پس از گذشت 72 ساعت از دیدن، 65 از دیده ها به یاد می مانند. 65% کل اطلاعات مکتسبه افراد، از طریق بینایی است. حتما تصویر محصولات (و به ویژه تصویر محصولات جدید) را در هنگام ویزیت نشان دهید.ترجیحا از تصاویر سه بعدی ساده و به ویژه متحرک استفاده کنیداستفاده از پاور پوینت در جلسات مذاکرهپیش خدمتهایی که رنگ قرمز می پوشند، انعام بیشتری دریافت می کنند.اثر مثبت رنگ قرمز، بر میزان خرید آن لاین
اسلاید 94: بازاریابی حسیلامسه:یکی از دلایل کندی روند جایگزین شدن کتاب الکترونیک به جای کتاب کاغذی، علاقه مردم به لمس کتاب است.اثر مثبت امکان لمس محصول در فروشگاه بر میزان فروش محصول.
اسلاید 95: بازاریابی حسیچشایی:یک پذیرایی ساده، امکان نیل به توافق را افزایش می دهد.
اسلاید 96: قوانین بازاریابی حسیاستفاده از بازاریابی حسی در تمامی نقاط تماس مثل سالن انتطار و ...در گیر کردن تمامی حواس ممکن در نقاط تماس (مثل پذیرایی، موسیقی، رنگ، تصاویر و ... در تمامی نقاط تماس)حفظ ثبات رویه در تمامی ابزارهای حسی
اسلاید 97: شاد و سالم باشد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.