بازاریابی مستقیم
اسلاید 1: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی عنوان ارائه:به سوی بازاریابی مستقیم استاد راهنما:جناب آقای دکتر بصیری گردآورنده:عسگرجلیل شش بهرهخردادماه 911Email:softvillagejalil@yahoo.com
اسلاید 2: فهرستچکیدهمقدمهمفهوم بازاریابی مستقیمرشد بازاریابی مستقیمضرورت استفاده از بازاریابی مستقیمشیوههای بازاریابی مستقیمقوتها وضعفهای بازاریابی مستقیمفواید بازاریابی مستقیمفواید بازاریابی مستقیم 2
اسلاید 3: چکیدهبازاریابی مستقیم (Direct Marketing) یکی از اجزای پنجگانه ابزارهای ترویج است که به همراه تبلیغات، پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروش شخصی، در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف استفاده می شود. شرکتها و سازمانهای بیشماری از کوچکترین خرده فروشها و سازمانهای مدنی و خیریه گرفته، تا بزرگترین کمپانی های بین المللی از امکانات بازاریابی مستقیم برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت استفاده می کنند. ما در این ارائه تعریفی از بازاریابی مستقیم و روند رشد آن، ضرورت استفاده از این روش و شیوه های آنرا بیان داشته، درپایان قوتها و ضعفهای آن را بازگو کرده است. نتایج بررسی، توجه به امر اصلاح نظام گزینش و جذب نیروی انسانی وآموزش افراد به منظور استفاده از این سبک، ترویج در سازمانهای امروزی را ضروری مینماید.3
اسلاید 4: مقدمهبا توجه به افزایش روزافزون رقابت تولیدکنندگان و نیز گسترش بازار مصرف محصولات و خدمات و پیشرفتهای علمی و فنی، فرصتی فراهم است تا کارشناسان امور تجارت و بازاریابی با استفاده از تسهیلات مخابراتی و امکانات ارتباطی از این وضعیت بهره جسته، با جلب رضایت مشتریان فعلی و بالقوه وضعیتی ایده آل برای سازمان فراهم کنند. از راههای مختلفی می توان رضایت مشتری را جلب کرد، از جمله: به وسیله کاهش هزینه های خرید مشتری ، صرفه جویی در وقت مشتری از راه خدمت رسانی سریعتر، عرضه محصول طبق خواست مشتری با قیمت مناسب و… یکی از ابزارهای مهمی که می تواند در این راه کمک موثری باشد، استفاده از ابزارهای مخابراتی و اینترنتی است. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تجارت الکترونیک، توسعه وب سایت هاو... مانند تمامی رشته ها، مدیریت و بازاریابی را هم تحت تاثیر قرار داده است که یکی از علایم آن گرایش بیشتر شرکت ها به سوی بازاریابی مستقیم است. 4
اسلاید 5: مفهوم بازاریابی مستقیم بازاریابی، همانند آشپزی، هم علم است و هم هنر. هر تحلیلگر بازاریابی، همانند هر آشپز، سلیقه ویژه خود را دارد. کیفیت نهایی کار، به پسند وی بستگی دارد. هدف نهایی یک استراتژی بازاریابی نشان دادن جهت هایی به سازمان به منظور ثروت آفرینی بیشتر است. به منظور تحقق این هدف استراتژی، بازاریابی درست باید قابل فهم، مرتبـط و عملی باشد. بازاریابی مستقیم سردرگمی و ابهام و عدم اطمینان موجود در استراتژی بازاریابی انبوه، بازایابی تفکیکی و بازاریابی متمرکزرا برطرف میکند و به گونه ای مستقیم مشتری را نشانهگیری میکند.5(Thomas, 2007)
اسلاید 6: ادامه بازاریابی مستقیم به عنوان به کارگیری کانالهای مستقیم ارتباط با مصرف کننده به منظور یافتن مشتری و تحویل محصول و خدمت به مشتری، بدون نیاز به استفاده از واسطه ها ی بازاریابی تعریف شده است. بازاریابی مستقیم به بازاریاب اجازه میدهد که پاسخهای مستقیم بیشتری را از مشتری دریافت کرده، بازار هدف را به گونه بهتری نشانهگیری کند و محصول را بدون قرار گرفتن در فرایـنـد عــریض و طویل و پرهزیـنـه کانالهای سنــتی به فـروش رساند. 6( Wilkinson,2007)
اسلاید 7: ادامهبازاریابی مستقیم با برقراری ارتباط مستقیم و بی واسطه با مشتریان، سعی در جذب و حفظ مشتریان دارد. این روش برخلاف سایر اشکال ارتباطی،معمولاً نیازمند پاسخ فوری مشتری است و براین اساس، اثربخشی فعالیتهای بازاریابی مستقیم به صورت کمی قابل سنجش است.بازاریابی مستقیم، لزوماً شامل فعالیتهای کوتاهمدت و پاسخ مدار نیست. عمده اقدامهای انجام گرفته در زمینه بازاریابی مستقــیم به صورت کمی قابل سنجش است. بازاریابی مستــقیم به دنبال توسعه روابط مستقیم مستمر با مشتریان است، چراکه اکثر بازاریابان براین باورند که هزینه جذب مشتریان جدید، پنج برابر حفظ مشتریان فعلی است. براین اساس فعالیت¬های بازاریابی مستقیم،به عنوان ابزاری برای رضایتمند نگه داشتن مشتریان و تشویق او به هزینه کردن خواهدبود. زمانی که مشتری جذب شد، فرصت فروش سایر محصولات بنگاه به او، به وجود میآید7(peter,1999: 18)
اسلاید 8: رشد بازاریابی مستقیم فروشهایی که از راه مجرای سنتی بازاریابی مستقیم انجام میشود، رشد بسیار سریعی داشتهاند. عوامل متعددی باعث این رشد بودهاند. در تعداد زیادی از بازارهای خاص که به اولویتهای ویژه توجه میشود، پدیده ای به نام: تودهزایی بازار به وجود آمده است.هزینه بالای رانندگی، راهبندانها و دردسرهای ناشی از پیدا کردن توقفگاه برای خودرو ، کمبود زمان وکمبود تعداد خردهفروشی ها و صفهای طولانی در برابر در خروجی فروشگاهها، همه اینها، باعث شدهاند که افراد از راه پایگاههای شبکه، خطهای تلفن رایگان و 24 ساعته، سفارش خرید بدهند(این خریدها در حالی انجام می شوند که خریدار نیازی به مراجعه به فروشگاه ندارد). اقدامهایی که شرکتهای: فدرال اکسپرس، ایربورن و یونایتد پارسل سرویس به کار میبرند و میکوشند محموله ها را به سرعت تحویل دهند، باعث شده است که مردم و خریداران با استفاده از این سیستمها، سفارش کالای مورد نظر را بدهند.8
اسلاید 9: ادامهگذشته از این، بسیاری از فروشگاههای زنجیره ای بخشهای متعلق به اقلام کالاهایی را که فروش کند دارند، حذف کرده اند ودر نتیجه این امکان به وجود آمده است که برخی دیگر از راه بازاریابی مستقیم، بتوانند این اقلام محصول را به خریداران ویژه خود تحویل دهند. همچنین بازاریابهای فعال در بازاریابی مستقیم، با استفاده از قدرت رایانه و داده های بسیار زیاد، میتوانند برای مشتریان خود بهترین مشتریان احتمالی را شناسایی کرده، در این راه از روش مقایسه هزینه و منفعت، استفاده میکنند. بازاریابهای تجاری به صورتی فزاینده، به پست مستقیم و بازاریابی از راه دور روی آورده اند و میکوشند به جای استفاده از نیروی فروش و تحمل هزینههای روزافزون این نیرو، فروشها را بدانگونه انجام دهند9(کاتلر، 1383 :600(
اسلاید 10: ضرورت استفاده از بازاریابی مستقیم در سالهای 1970 بازاریابی محصولات صنعتی به نسبت کم هزینه بود، در حالی که هزینه پردازش داده ها برای همه و حتی برای بزرگترین شرکتها هم خیلی گران بود. در اواخر سال 1980 ، اوضاع برعکس شد. هزینه های فروش و بازاریابی سنگین تر شد. علاوه بر این، محصولاتی که وارد بازارها می شدند و به صورت خیلی جزئی تغییر می کردند، روند آرامی را در پیش داشتند. امروزه چالش عمده بازارایابی، کاهش هزینه های فروش است . بدین منظور دو راه، از عملی ترین راهها ، افزایش بهرهوری کارکنان فروش یا توجه بیشتر به سمت یک مجرای فروش اقتصادی تر است. بازاریابی مستقیم می تواند به هر دو هدف کمک کند. 10
اسلاید 11: ادامههمچنین بازاریابی مستقیم میتواند مشتریان بالقوه را شناسایی و تعدیل کرده، مساعی فروش کارکنان فروش را تقویت کند . بازاریابی مستقیم میتواند به فروشندگان کمک کند با تصمیم گیرندگانی دیدار کنند که پیشتر درهای اتاق خود را بر روی دیگران بسته بودند. بازاریابی مستقیم میتواند آگاهی مشتریان بالقوه و مشتریان کنونی را در مورد یک شرکت و محصولات و خدمات شرکت افزایش دهد و به عنوان ابزاری برای یادآوری این نکته به کار رود که شرکت می خواهد با طرف مقابل رابطه تجاری داشته باشد. یکی از بزرگترین فواید بازاریابی مستقیم برای بازاریابان خرده این است که هزینه های بازاریابی مستقیم برای هر مشتری آنچنان بالاتر از هزینه های بازاریابی مستقیم بازاریابان، عمده نیست. بازاریاب خرده ممکن است در کسب درآمدهایی که صرف تبلیغات در نشریات تجاری یا بازرگانی برای افزایش و حفظ تصویر در یک بازار محدود می کند، توانایی نداشته باشد اما به وسیله بازاریابی مستقیم، بازاریابان صرفنظر از بزرگی و کوچکی خود، با تبلیغات کافی برای ایجاد تأثیرات عظیم دست کم میتوانند به مهمترین بخش های بازار هدف خود دست یابند. 11
اسلاید 12: ادامهدر حالی که بازاریابی مستقیم به عنوان یک بخش مکمل آمیخته بازاریابی، در بیشتر شرکتهای بزرگ شناخته شده است، در راه اندازی سیستم اطلاعات بازاریابی که حجم عظیمی از اطلاعات را با سرعت و با هزینه های ناچیز جمع آوری میکند، عنصری راه گشاست. سیستمهای اطلاعات بازاریابی فقط عملیات بازاریابی مستقیم را پشتیبانی نمیکنند، بلکه علاوه بر آن، تمامی گروههای فروش و بازاریابی در شرکت سود می برند. همچنین کاربرد بازاریابی مستقیم، به عنوان بخش مهمی از آمیخته ویژه بازاریابان سازمانی افزایش یافته است، چون خوشبختانه نیاز رو به رشد نسبت به اطلاعات با توانایی کامپیوتر در تهیه و تأمین این اطلاعات، مطابق شده است12(Ljunger,1989)
اسلاید 13: شیوههای بازاریابی مستقیم همانگونه که پیشتر اشاره شد: امروزه بازار به گروهی از بازارهای کوچک شکسته شده است و در نتیجه رسانههای تازه و گوناگون به میدان آمده، فعالیت میکنند. رسانههای پیشرفتـهای مانند: تلویزیونهـای کابلی، ارتباطات ماهوارهای و شبکههای ماهواره ای، نه تنها بخشبندی کوچک مینیاتوری در بازار را فراهم کردهاند که بازاریابی یک نفره به کمک شبکه و رایانه¬های شخصی هم امکانپذیر شده است. بسیاری از شرکتها، پایگاه داده پردازی گستردهای دارند که نام و نشان هزاران و حتی میلیونها مشتری را در خود گردآوردهاند13
اسلاید 14: شیوههای مورد استفاده در بازاریابی مستقیم(از دیدگاه کاتلر): *بازاریابی با کاتالوگ * بازاریابی پست * بازاریابی تلفنی * فروش الکترونیکی * فروش تلویزیونی * فروش با کمک نمابر * فروش با پست الکترونیکی * فروش با پست آوایی14
اسلاید 15: 1- بازاریابی مستقیم با پست و با کاتالوگبازاریابی با پست در واقع همان ارسال نامه، آگهی تبلیغاتی، نمونه کالا، یک بخشنامه یا یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده کارکنان فروش است که بر اساس نام و نشانی مشتریان بالقوه، برای آنان ارسال میشود. اسامی مشتریان از فهرست بزرگتری از مشتریان استخراج شده، نامه پستی یا آگهی تبلیغاتی برای آنان فرستاد میشود. با پست مستقیم، میتوان پیامی اختصاصی برای مشتریان فرستاد. علاوه براین، پست مستقیم، از انعطاف بیشتری برخوردار است و اندازه¬گیری نتایج حاصل از آن نیز به سهولت انجام میپذیرد.15
اسلاید 16: 162- بازاریابی با کاتالوگدر این روش، با استفاده از کاتالوگهایی که به نشانی بعضی از مشتریان فرستاده میشود یا در فروشگاهها، در معرض دید آنان گذاشته میشود، بازاریابی صورت میگیرد.
اسلاید 17: 173- بازاریابی از راه دوربازاریابی از راه دور، همان استفاده از تلفن برای فروش مستقیم کالا به مصرفکنندگان است. این روش بازاریابی، ابزار اساسی بازاریابی مستقیم به حساب میاید.بازاریابی تلفنی، هم در مورد کالاهای مصرفی و هم در مورد کالاهای صنعتی، کاربرد دارد. شرکت جنرال الکتریک برای فروشهای کوچک خود از بازاریابی تلفنی استفاده میکند.
اسلاید 18: 4- بازاریابی تلویزیونی بازاریابی تلویزیونی به دو شکل عمده صورت میگیرد: شکل اول آن، استفاده از آگهیهای تبلیغاتی واکنش مستقیم است. در این روش بازاریاب اقدام به پخش آگهی میکند که اغلب بین 60 تا 120 ثانیه طول میکشد. در این آگهیها محصول به گونهای متقاعدکننده توصیف میشود و در پایان یک شماره تلفــن مجانی برای سفارش آن کالا در اختیار مشتریان قرار میگیرد. خرید خانگی، شکل دیگری از بازاریابی مستقیم با تلویزیون است. کانال خرید خانگی، برنامه¬های تلویزیونی یا کانالهای ویژه و کاملی هستند که به فروش کالا و خدمات اختصاص یافتهاند. 18( کاتلر ،1385(542)
اسلاید 19: قوتها وضعفهای بازاریابی مستقیمبازاریابی مستقیم از چندین نقطه قوت برخوردار است . نخستین فایدهای که از مزایای بازاریابی مستقیم به ذهن میرسد. کسب سود بالاتر به علت حذف واسطههاست . بازاریابی مستقیم، باعث صرفه جویی در هزینه های بسته بندی نگهداری و حمل و نقل می شود. جریان نقد در بازاریابی مستقیم، به گونه ای مستقیم بین شما و مشتری جریان دارد و این جریان با سرعت خیلی بالایی صورت می گیرد، بازاریابی مستقیم، برخی امکانات کنترل بازار یابی را به شما میدهد . در بازاریابی مستقیم، شما در جایگاهی قرار دارید که می توانید قیمت منحـصـر به فرد خود را تنظیم کنید19(Terry E. pool)
اسلاید 20: فواید بازاریابی مستقیم بازاریابی مستقیم برای مشتری هم فوایدی دارد: از دید مشتری خرید در خانه، راحت و بدون دردسر است. خریدار میتواند در وقت صرفهجویی کرده، فروشنده نیز میتواند کالاهای بیشتری به مشتری معرفی کند. خریدار میتواند با خواندن کاتالوگها و خدماتی که از راه شبکه ارائه میشود، قیمتها و محصولات را باهم مقایسه کند، سپس برای خود یا برای دیگری کالایی را سفارش دهد 20
اسلاید 21: نتیجه گیری با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی و تحولات چشمگیر در تمامی جنبه های زندگی بشری، بی تردید رفتار خرید مشتریان و چگونگی تصمیم گیری آنان نیز از این دگوگونی ها بی بهره نخواهند بود . بنابراین سازمانها و شرکتهایی موفق خواهند بود که بتوانند به بهترین حالت و در سریع ترین زمان ممکن، به نیازهای در حال تغییر بشری، پاسخگو باشند و از ارضای نیاز مشتری فراتر رفته، بتوانند مشتری را مسرور کنند بازاریابی مستقیم، یکی از ابزارهایی است که با توجه به این تحولات بهوجود آمده و می تواند در دستیابی به این هدفها کمک موثری باشد و شرکتها خواسته یا ناخواسته، دیر یا زود، بایستی به این سمت حرکت کنند . البته این سبک تبلیغ و ترویج محصول در کنار قوتها و مزایای بیشمار، ضعفهایی هم دارد و خالی از عیب نیست. اما باید گفت که: مزایا یا به عبارت بهتر، نقاط قوت بازاریابی مستقیم، بر ضعفهای آن، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کـیفی، می چربد. بنابراین به نظر میرسد حرکت به سوی استفاده از بازاریابی مستقیم امری گریزناپذیر است.21
اسلاید 22: 22و ما تشاءون الا ان یشا الله رب العالمین
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.