صفحه 1:
برانگیختن نبوغ در کلاس درس ‎eur iS‏ قاسم زاده ‎

صفحه 2:
وازه ى نبوغ ‎1Q eljbiel sbl> glSsu 2 )Sles L gon 5 sly‏ زار ور رن كار دارد 7 شاهکارهای فوق آلعاده ذر موسیقی, هنر » ادبیات, علوم ونیز بالاترین نشانه ی شایستگی بشر در حوزه های دیگر است ‎x‏ ‎ens oa arise eG‏ ی رال ‎FOS‏ خی ار ارت باکر آهمیت تلقی کرده باشیم و به معنی نوعی یادگیری «همه اینشتاین اند» تلقى شوذء ار سس فقط يى اينشتاين وجود ذارد واژه ی نایغه را در شکل گسترده تر و ژرف تری به کار خواهم برد 1 واه ی نایغه را به شکلی که دفیقاً با کلمات ۱۳ انرزیء ‏ساسل و شاد ی امه تفر حرط اش به کار تواهنم برد ‎aad 521, 5 Sab asl 9 aS cul 5955 arte VIO‏ 5 | ‏رائد

صفحه 3:
caw! aul S sigol Guilo p»

صفحه 4:
6 را مفید گرداند. معنای آن به 12 کنجکاوی, بازیگوشی, تخیل, خلاقیت, اعجاب, عقل, توانايي اخترلع. ‎te 5500008‏

صفحه 5:
حس كنجكاوى 9 کر ‎SACS ob) Ale‏ ی ی ار را شان كنجكاو اند رفتارنا آرام نوزاد در واقع نشانه ى نظام حسى (010اأ,5650) اوست كه ‎ela ene ee oy‏ اين كنجكاوى فعال در بالاترين ۳ تا به محص واه رفتن؛ حنی زمان شينه خر رف كور نو پا. به سمت ‎Ais) Cinescore es‏ ها رات ی ات دزیر ارت سا مقر رتم كس يرسد « اين جيه مامان» ‎a‏ ۱ بیشتری از جهان به دست می آورد: ا ا ا ل ا م ا مجووعه هذء و سائر اعلايقن صر في كيد كه جر هف تغبير مف بابد

صفحه 6:
حس كنجكاوى 1 ‏ا‎ CevCgi res oe SO ‏ا ا ا‎ SS) 000 ‏ا ا الل ا ا‎ Sai, TF | سا رين موضوع ابن اسلف كه اغلف شربيان: كتجكاوى دانش آمور را وففى ‎ad‏ دا ‎one‏ ا ‎eee‏ 1 عنوان رقتارى «خارع از موضوع:> نامرنوظ؛ ‎eo eae)‏ ا ‎RAIA‏ ‏3 مربیان باید تشخیص دهند که این نوع پرسش های بی غرضانه از نبوغ کودکان بروز می کند ‎Berg ‏ا‎ See ee Seco ire bere] Fl ieeeel Eee serra | Pe) Pe Cr ‏ا‎ op) PvCPral Nice] ceva eine [۱ ‏ا‎ yee oe ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
ا داراى تخيل ‏ Ist, La wale ‏ت۱۳‎ sa err ‏رس‎ ‏و می شوند‎ ‎ip Pen reer)‏ ذهنى الي 7 ل ‎Se‏ ‏أ ‎so‏ 1 لد ۲ در حال چرخش, رن ویر کارتونی» ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
3 کودکان و نویوانان دائم ا در -ال گفتی داستان درد هن ‎Peery‏ ‏شايد روايت هايي از بازى قهرما نان ل يا بركرفته از عصر فضا لا يا داستان هاى عاشقانه ى اين جنينى: موفق يا بازنده ا ‎Le Jess gual s‏ ا 52 ‎alee aS auth oll‏ 000 ‎cul slo yoS>i orples 2590 52 YS cure J>‏ تا معاهده ترکمن چای در قبال این تخیل ها رنگ می بازد [ا قدرت تخیل ممکن است با چیزی منفی مربوط شود به جای آن که مثلاًدرباره ‎os‏ ‏ل شرايط قبول معاهده ی مزیورء خلق کارهای هنری, مسایل مهم زندگی, . . . باشد: می تواند هدایت شود

صفحه 9:
1 ‏ل ا ا‎ ear ۵ در نتیجه هميشه تصویرهاء واه هاء و کارهای جدیدی تدبیر 55

صفحه 10:
توانايي ابداع و اختراع لا توانايي ابداع و اختراع نشان از نوعى فعاليت «عملى» است. ‎ca‏ 9 و = العاده ای است؛ یک حالی رابه یک ترش که اه 0

صفحه 11:
اعجاب

صفحه 12:
نقش اعجاب ۵" آن دسته از تجارب یادگیری که بیشترین تاثیر را بر دانش آموزان دارد اغلب شامل اعجاب يا تقدس است. ل چنین تجربه هایی تقریبا به طور تصادقی در کلاس درس رخ مى دهد ل هنكامى كه يك دانش آموز براى اولين بار با باز شدن ‎Se‏ ‏ال ال الال ا wre OLS ‏اا ا ا ال‎ LI 0 ا ا ا ا ل 3 كه هم نشان دهنده ی اعماق ذ هن دانش آموزان است 9 3 اك

صفحه 13:
RASS eC ام ري كه مى توان براى ابن بعد نبوع به كار بردء زنده ا اليه نظر ‎nae‏ ‎aan‏ 0 کح ‎Perce‏

صفحه 14:
روبرو شدن با سرزندگی اقا ات رس ان ان را ار را و د اين یی ی وت و کودکستانی است که چیز ویژه ای جهت «نمايش و ييان» دارد ‎aes‏ اوفات ععلمان گران کترل این سرزیدگی 0210 درس اند ‎Se er tee. a‏ ا ‎fe eee Ree‏ است Iga ‏ار‎ ‏را ار‎ ye (Ae 7 WL Yosuws Ful Cats ire ee eg am ca ‏ناش ما بتوات‎ BS ed orl) oe Ge a prey pei a ‏ار‎ oi Tea) a XE SAREE Se en COS a gers 5 ‏رآند».‎

صفحه 15:
۹ کچا نبوغ دانش آ ان با وضوح بيشترى از زمانى كه در حال ‎Spe‏ اند ننشنا دور ات ت 0 هنكامى كه كودكان بازى مى كنند جهان را اختراع مى كنند / كودكان و توجوإنانى كه به ساخت قلعه ها و تظاهر به بادشاه و بودن مى 4 ل ال ده 0 01010 ‎i,‏ ختار ‎Ce eee] ee‏ سس ل بازى به كودكان اجازه مى دهد نقش هاى بيجيده اجتماعى را Semin er ped ‏ار ا‎ ‏بازی بالاترین سطح از رشد کودک است : شادی, آزادی» رضایت؛‎ 4 Ber eee erate] Ceo cnt nee Brea eer See BI

صفحه 16:
شادى ‎no Ques!‏ ا نويل: كه حاصل تجربه اى است كه حاكى از شادى اث" ‏خاک را ار ا ‎2 ۲ ۲ oe ‎Need, 0 ۳‏ لامجا و | ۵ شادی ‎amie‏ ‎pres bi eer rere ced ears te ere iy oye arene a Fs) See Eocene ‏ا‎ ee ee 2 ecco oR Ee red

صفحه 17:
ce) at) ‎eer eee Soe cen ay 19‏ "و در نها م ه نتيجه ى مطلوب رسيده است ‎

صفحه 18:
ا ا ل ل ل ۳ به جهان وه جهانيان دارد ‎jl 2‏ ا ا ا ل ل ‎La adsl‏ ‎re at‏ ا اي ‎Repeat ie alt‏ زاد به هریک از محرک ها به اشکال تازه و منحصر به فردی ‎ad one‏ 0 ‎ey Ieee‏ ری ی تلا با رل در كردن آن در ۱۳۳ د ‏3 عساش كودكان و بو جوانان اجازة لى دهه | آنها شير عيما ‎heen‏ ا ‎pele‏ را هه هنگاسی که عالمانه و با ظرافت به کار گرفته می شود, ساني می توا ‎apes‏ بانكيرة در رم ار ‎a

صفحه 19:
مت دس ورد ۵ دانش آموزی که بدون چشم بند های پیش داوری و کليشه وار, شگفتی های جهان را به طور مستقیم, همان گونه که هست می بیند, ‎A‏ دس دی هکت و برد با ناعی اس که ار ‎ays‏ 5 خود را از سال ها تجربه به دست آورده ۱ آند متفاوت است بزوهش هاى ارزشمندى در جهت آشكار ساختن خرد در كودكان انجام شده است ‎pos 9 729 L ghinks yuSawS sjlu riisue gayle 514‏ 9 ‎prey‏ م م ل ء اخلاق و سار مسائل اساسی مربوط به زندگی لا عقل واقعى و درك فلس فى در كودكان و نوجوانان وجود دارد و به عنوان یک منبع آموزشی ارزش توجه بیشتر دارد.

صفحه 20:
۱ چگونه نبوغ نابود می شود ‎PIMA nce ee ee ele one ee)‏ ‎oe 1‏

صفحه 21:
چگونه نبوغ نابود می شود 3 چه اتفاقی برای نبوغ کودکان ما می افتد ۴ چرا تعطیل می شود - زین می رود این سوال را با بررسی سه نهاد که بخش بزرگی از اين مسئولیت را برای غرق کردن. ‎ta ee‏ یب een eee

صفحه 22:
نقش خانه ۳ mo a ‏زا ول اد سار وس‎

صفحه 23:
نقش خانه ل اهر رکشت ان وی له شم oo ae ie dest Daa ee Snel ES acne Se 5 ۳ ى اقتصاده a ean TR SETI SA OS

صفحه 24:
0 ۱ ‏سا‎ ie ee ee 0 arene od ere oer ‏نمرات‎ نور نبوغ که در همه دانش

صفحه 25:

صفحه 26:
برانكيختن نبوغ در كلاس درس دکتر توماس آرمستراگ دكتر حسن قاسم راده

برانگيختن نبوغ در کالس درس دکتر حسن قاسم زاده واژه ی نبوغ ‏ ‏ ‏ ‏ نخبگان دارای امتيازات IQ واژه ی نبوغ با عملکرد ِ از 130و باالتر سر و کار دارد شاهکارهای فوق العاده در موسیقی ،هنر ،ادبیات ،علوم ونيز باالترین نشانه ی شایستگی بشر در حوزه های دیگر است ب ا کاربرد اي ن واژ ه در مورد انبوه ی از افراد عادی ،ممک ن اس ت آ ن را ک م اهميت تلقی کرده باشيم و به معنی نوعی يادگيری «همه اينشتاين ان د» تلقی شود. هدف آن نيست که بگوييم هر کودکی يک اينشتاين است فقط يک اينشتاين وجود دارد واژه ی نابغه را در شکل گسترده تر و ژرف تری به کار خواهم برد واژه ی نابغه را به شکلی که دقيقا ً با کلمات خالقيت ،پويايي و انرژی، شادی آموختن مرتبط است ،به کار خواهيم یرد پتانسيل ،و ِ فی است که فرايند يادگيری را در همه ی کودکان به پيش می آن منبع ژر ِ راند هر دانش آموزی يک نابغه است ‏ منظور معنای ارزشياب ی کم ی ک ه در آ ن فرد بای د ضريب هوش باالتر از 130درصد داشته باشد و نه ​​به اين مفهوم ک ه هر دان ش آموز ی ک قهرمان ،استاد بزرگ شطرن ج ،دارای مهارت خارق العاده ی هنری ،و ی ا ی ک هنرمند در سطح جهانی باشد ‏ نبوغ نمادی از توانايي بالقوه يک فرد است: ‏ ‏ ‏ همه ی آن چه در سال های اوليه ی رشد در وجود فرد نهفته است ــ با ساير موجودات متفاوت است کل یادگیری است این نبوغِ فراگيرنده است که نیروی محرک ِ 12ويژگی نبوغ ‏ جه ت ارائ ه س اختاری ک ه مفهوم نبوغ را مفی د گردان د ،معنای آ ن به 12 ويژگی اساسی گسترش داده شده است: ‏ کنجکاوی ،بازیگوش ی ،تخی ل ،خالقی ت ،اعجاب ،عق ل ،توانايي اختراع، انرژی باشور وشوق ،حساسیت ،انعطاف پذیری ،شوخ طبعی ،و شادی ‏ اين 12ويژگی نمايش مجموعه ی گسترده ی منتخبی از ويژگی ها ست که به ديد نا مفهوم نبوغ ساختار می بخشد ‏ اي ن ويژگ ی ه ا از طري ق پژوه ش های گس ترده در علوم اعص اب ،انس ان شناسی ،روان شناسی پرورشی ،و ساير منابع ،مورد تأييد قرار گرفته اند حس کنجکاوی کودکان ب ه طور طبیع ی از اولی ن هفت ه های زندگ ی در مورد جهان اطراف شان کنجکاو اند رفتارن ا آرام نوزاد در واق ع نشان ه ی نظام حس ی ( )sensoriumاوس ت ک ه درگیر کاوش تمام عيار جهان است ِ این کنجکاوی فعال در باالترین درجه ی آن است به محض را ه رفتن ،حتی زمان سينه خيز رفتن ،کودک نو پا ،به سمت هر آن چه کنجکاوی وی را بر می اگيزد حرکت می کند هنگام ی ک ه ص حبت کردن را آغاز م ی کن د ،کودک ب ه طور م د ا وم م ی پرسد « اين چيه مامان» ب ه ت د ري ج ک ه کودک رش د نموده ب ه س الهای دوره ی ابتدای ی رس يد ،دان ش بیشتری از جهان به دست می آورد: کنجکاوی ب ه س وی س رگرمی ه ا ،مشغولي ت های فکری ،جم ع آوری مجموعه ها ،و ساير عاليقی سير می کند که هر هفته تغییر می يابد حس کنجکاوی ‏در نوجوان ی ،کنجکاوی کودکان ه ممک ن اس ت تضعی ف شده ب ه کنجکاوی هاي ي مربوط به بزرگترین پرسش های نهفته در مورد: زندگی ،مرگ ،عشق ،نفس ،و حقیقت سوق داده می شود ‏عجي ب تري ن موضوع ای ن اس ت ک ه اغل ب مربیان ،کنجکاوی دان ش آموز را وقت ی بروز می کند نمی بینند در عوض ،ممکن است آن را به عنوان رفتاری «خارج از موضوع »،نامربوط، احمقانه و حتی بی اد بانه تلقی کنند ‏ مربيان باي د تشخي ص دهن د ک ه اي ن نوع پرس ش های ب ی غرضان ه ا ز نبوغ کودکان بروز می کند ‏ نياز غالبا ً سيری ناپذير آنان برای آن که هر چيزی در جهان وجود دارد بيا بند ِ ‏مربيان بای د ای ن کنجکاوی را ب ه عنوان ی ک محرک س الم و ن ه ب ه عنوان ی ک مان ع در عملکرد آرام کالس درس خود تلقی کنند تـخــیـــل ‏ اي ن تقریب ا ی ک کليش ه اس ت ک ه کودکان دارای تخي ل هايي روشن اند ‏ کودکان در وس ط ش ب ب ه عل ت رؤی ا ه ا ي ا کابوس هايشان ک ه آ ن ه ا را واقعيات ادراک خود م ی پندارن د، وحشت زده می شوند دانشمندان ای ن پديده را «تص ویر ذهن ی بس يار واض ح و روشن ( »)eidetic imageryمی نامند ‏ کودکان و نوجوانان م ی توانن د چشمان خود را ببندن د و انواع تصاویر را ببينند: تص ويرهای رنگ ی در حال چرخ ش ،تص اویر کارتون ی، ویدئویی تخيل ،مثبت يا منفی ‏ ‏ کودکان و نوجوانان دائم ا در حال گفت ن داس تان در ذ ه ن خود هستند شاید روايت هايي از بازی قهرما نان یا برگرفته از عصر فضا یا داستان های عاشقانه ی اين چنينی ،موفق يا بازنده همه ی اين تخيل ها شايد در حالی باشد که معـلم مثال ً در حال صحبت کرد ن در مورد معاهده ترکمن چای است معاهده ترکمن چای در قبال اين تخيل ها رنگ می بازد قدرت تخيل ممکن است با چيزی منفی مربوط شود ،به جای آن که مثالًدرباره ی: شراي ط قبول معاهده ی مزبور ،خلق کارهای هنری، مسايل مهم زندگی . . . ،باشد :می تواند هدايت شود خـالقیـت ‏ واژه ی خالقیت ارتباط نزدیکی با نبوغ دارد زيرا هر دو واژه معنای ریشه ای «زايش» را دارند ‏ کودکان و نوجوانان ،که در زندگی تازه وارد ا ند طب عا ً خالق اند ‏ زيرا آنها به وسيله ی طرز فکر های سنتی جامعه ،،به اصطالح شستشوی مغزی نشده اند ‏ در نتيجه هميشه تصويرها ،واژه ها ،و کارهای جديدی تدبير می کنند که لذت بخش و یا الهام بخش است ‏ گفت ه شده ک ه کودکان خردس ال نابغ ه ی زبان ی اند زيرا دارای توانايي تدبير عبارت های خالق اند تـوانايي ابداع و اختراع ‏ توانايي ابداع و اختراع نشان از نوعی فعاليت «عملی» است از چیزه ا و وس ايل معمول ی اس تفاده های غالبا ً عجی ب و غری ب و خنده داری می کنند واقعا ً کار فوق العاده ای اس ت ،ی ک کارت ن شی ر خال ی را ب ه « ي ک کار واش جغ د شک ل» در آوردن ي ا ب ا تکان دادن س ر ي ک تمس اح ي ک مداد تراش ساختن ‏ کودکان همواره دارای افکار ديوان ه وارن د ،ک ه م ا ب ه احتمال زیاد بدون هيچ نوع احساس اعجاب در مورد ماهيت واقعا ً نبوغ گونه آن ها يک سره آن ها را رد می کنيم ‏ ‏ اعجاب اعجاب حيرت طبیع ی اس ت ک ه کودکان و نوجوانان درباره جهان اطراف خود دارند تجربه اعجاب مواجهه با اسرار زندگی است بس یاری از م ا ،در ش ب ب ه پش ت خوابيده ب ه آس مان پرستاره نگريسته با تعجب فکر کرده ايم : « جهان ت ا کج ا ادام ه دارد ،تعج ب م ی کن م ک ه ت ا چ ه مسافتی می رود» « وای! ت ا چش م کار م ی کن د ،ادامه دارد » ! . . .مفهوم بی نهايت در پ س اي ن اعجاب همچنی ن چیزی ب ه ویژ ه ژرف در مورد فرایند یادگیری وجود دارد نقش اعجاب ‏ آ ن دس ته از تجارب یادگیری ک ه بیشتری ن تاثی ر را بر دانش آموزان دارد اغلب شامل اعجاب یا تقدس است. ‏ چنی ن تجرب ه های ی تقریب ا ب ه طور تص ادقی در کالس درس رخ می دهد هنگام ی ک ه ی ک دان ش آموز برای اولی ن بار ب ا باز شدن ي ک شکوفه در کالس درس زیست شناسی برخورد می کند یا یک منشور را با شکستن نور به رنگ های رنگین کمان می بیند ‏ اعجاب از اجزای تشکيل دهنده ی نبوغ است ‏ ‏ که هم نشان دهنده ی اعماق ذ هن دانش آموزان است و هم فرایند یادگیری را ،هر زمان که اتفاق افتد ،عمیق تر می کند سرزندگی َ واژه های ديگری که می توان برای اين بعدِ نبوغ به کار برد ،زنده دلی ،خودانگیختگی ،یا طراوت و چاالکی است به نظر می رسد سرزندگی ()vitalityبه بهترین وجه تصویری از کودکان و نوجوانان باشد نسبت به حواس خود بیدارند ،کا مال ً و بالفاصله به محیط واکنش نشان می دهند و به طور فعال در هرلحظه درگيرند سرزندگی واقعا ً جرقه ی ضروری نبوغ است انرژی مستقیم نيروی زندگی است و تاثیر مستقیم بر فضا ی کالس درس به وجود می آورد روبرو شدن با سرزندگی ‏ ممکن است برخی از معلمان آن را يک «شوک» تلقی کنند این شور و شوق يک کودکِ کودکستانی است که چیز ویژه ای جهت «نمایش و یيان» دارد گاهی اوقات معلمان نگران کنترل این سرزندگی در کالس درس اند بر این باورند که بهترین کالس درس ،یک کالس درس مطيع است گاهی این سرزندگی ممکن است به هرج و مرج منجر شود اما برای معلمان مهم است نظر نیچه را به یاد داشته باشند :شخص باید در درون اش هرج و مرج وجود داشته باشد تا بتواند به يک ستاره درخشان تبديل شود درخشان تدریس و یادگیری لحظاتی است که در لحظات واقعا ِ آن « مـرگ مـی ميـرد» و «سرزندگـی با عظمت حکم می راند». بازیگوشی ‏ در هی چ کج ا نبوغ دان ش آموزان ب ا وضوح بیشتری از زمان ی ک ه در حال بازی اند نشان داده نمی شود ‏ هنگامی که کودکان بازی می کنند جهان را اختراع می کنند کودکان و نوجوانان ی ک ه ب ه س اخت قلع ه ه ا و تظاه ر ب ه پادشاه و ملکه بودن می کنند ‏ س اختارهای اجتماع ی را درون ی س ازی کرده ،نهض ت های تاريخ ی می کنند را منعکس ‏ بازی ب ه کودکان اجازه م ی ده د نق ش های پیچیده اجتماع ی را کاوش نموده ،برای مشارکت کامل در خانواده و جامعه آماده گردند ‏ بازی باالتری ن س طح از رش د کودک اس ت :شادی ،آزادی ،رضاي ت، آرامش درونی و بیرونی ،صلح با جهان به بار می آورد. شـادی ‏ اگر نبوغ یک هسته ی اصلی داشته باشد عبارت از تجربه شادی است ‏ انگیزه ی بزرگ تري ن ذ ه ن های بشری ن ه درياف ت پول ی ا حت ی جایزه نوبل ،که حاصل تجربه ای است که حاکی از شادی است ‏ اگ ر کودکان بتوانن د در مورد عامل ی ک ه آنان را بر پرشور تري ن تجرب ه ی بازی بر می انگيزد صحبت کنند احتماال بيشتر از شادی صحبت می ‏ ‏ ‏ کنند از طری ق چش م درخشان شان ،بدن پرنوس انشان و شوق ب ی آالي ش شان درباره ی شادی صحبت می کنند شادی چیزی اسرارآمیز است که وقت ی ي ک ارتباط جدي د حاص ل م ی شود ،ب ه ي ک دس تاورد ناي ل م ی شويم ،يا بر مهارتی تسلط می يابيم از ژرفای درون ما بر می خيزد شـادی ‏ شادی را ي ک کالس اول ی ک ه پ س از خواندن اولي ن داس تانش باال و پايين می جهد بروز می دهد ‏ بدون شادی ،یادگیری مانن د خوردن غذا برای کس ی اس ت ک ه ن ه گرسنه است و نه حس چشايي دارد ‏ چني ن شادی ای را در لبخن د درخشان ي ک کار آفري ن م ی توان مشاهده کرد ک ه شاهد اختراعی است که با زحمت زياد چند هفته گذشته را بر روی آن کار کرده و در نهایت برای اولین بار به نتيجه ی مطلوب رسيده است حساسيت ‏ ويژگی نبوغ اشاره ب ه باز فک ر بودن باور نکرد ن ی کودکان نس بت ای ن ِ به جهان و ‏ ‏ جها نیان دارد از اولین روزهای زندگی ،مناظر ،صداها ،بافت ها ،بوها ،و سلیقه ها به نحوی سیل آسا به نظام حسی کودک وارد می شوند نوزاد ب ه هري ک از محرک ه ا ب ه اشکال تازه و منحص ر به فردی واکنش نشان می دهد حساسیت يک مزيت روشن است که تجربه زندگی را با واضح تر کردن بر می گيرد آن در ‏ حس اسیت کودکان و نوجوانان اجازه م ی ده د ت ا آنه ا بیشت ر عمیق ا ‏ تحت تاثیر وقایع تاریخی و کشفیات علمی و ریاضی قرار گيرند هنگامی که عالمانه و با ظرافت به کار گرفته می شود ،حساسیت می توا کودکان و نوجوانان ند به عنوان گا می مهم برای یادگیری در بهترین حالت به کار رود حکمت ــ خرد دان ش آموزی ک ه بدون چش م بن د های پي ش داوری و کليش ه وار ،شگفت ی های جهان را به طور مستقیم ،همان گونه که هست می بيند، قادر ب ه دس ترسی ب ه حکم ت و خرد ت ا بن ا ک ی اس ت ک ه از بزرگت ر ه ا ک ه خرد خود را از س ال ه ا تجرب ه ب ه دس ت آورده اند متفاوت است پژوه ش های ارزشمندی در جه ت آشکار س اختن خرد در کودکان انجام شده است از طريق مستند سازی کشمکش هايشان با فقر و تبعيض و نيز آشکار ساختن طرز فکرشان در باره ی مذهب ،سیاست ،اخالق و سایر مسائل اساسی مربوط به زندگی عق ل واقع ی و درک فلس فی در کودکان و نوجوانان وجود دارد و به عنوان یک منبع آموزشی ارزش توجه بيشتر دارد. چگونه نبوغ نابود می شود ‏ غالب مربيان اين اصول مبنی بر اين که همه ی دانش آموزان نابغه اند به تمسخر می گيرند: ‏ غالب دانش آموزان از رفتار نبوغ آميز ،به هر نحوی که نبوغ را تعريف کنيم ،فاصله ی زيا دی دارند ‏ هشدار مهم :نبوغ پنهان است ‏ اگر اين دانش آموزان دردسر ديده و دردسر ساز را وقتی نوزاد يا کودکانی خرد سال بودند ،مشاهده کرده بوديم ‏ ويژگی های نبوغ آنان را شاهد می بوديم ‏ به درجات مختلف ،نبوغ درطی دوران رشد ،در همه ی افراد سرکوب می گردد. چگونه نبوغ نابود می شود چه اتفاقی برای نبوغ کودکان ما می افتد ؟ چرا تعطیل می شود ـ ازبين می رود؟ این سوال را با بررسی سه نهاد که بخش بزرگی از این مسئولیت را برای غرق کردن نبوغ ايفا می کنند پاسخ می دهيم: خانه ،مدرسه ،و رسانه های عمومی مجرمان دیگر :نفوذ همساالن و عوامل مرتبط با رشد اگرچه منزل و رسانه های عمومی خارج ا ز نفوذ معلمان کالس درس اند اما برانگيتن نبوغ در دانش آموزان مستلزم درکی پایه ای مربیان از ا ثر قدرتمند اين نها د ها ــ منزل و رسانه های عمومی و چگونگی برخورد با وجود آن ها () در زندگی دانش آموزان به دست آورد نقش خانه ‏ زندگی هر فراگيرنده ای در خانه نشان دهنده قدرتمند ترین تجربه یادگیری اوست ‏ اولين هفته ها و ماه های زندگی ،دوران بسيار مهم و تعيين کننده ای در توانايي يادگيری کودک است ‏ رندگی نوابغ و ساير افراد بسيار با کفايت نشان می دهد که ي ک محي ط زندگ ی برانگيزنده اث ر مهم ی در دستاوردهای بزرگسالی دارد ‏ اما شواهد بسياری درباره ی اين که در خانه چه مشکالتی برای بره م زدن ويژگ ی های نبوغ آمي ز کودک وجود دارد ،در دست است نقش خانه اختالالت عاطفی پدر و مادر از طريق مشکالت عاطفی ،از جمله ،بی نظمی غذایی ،بیماری ،خشم مزمن ،اضطراب و افسردگی دچار از دست دادن توانايي زندگی شده اند فقر برخی از خانواده ها فاقد توانایی ايجاد محيط برانگيزنده يادگيری برای کودکان خود هستند ،بدون آن که خود در اين مورد مقصر باشند بلکه به دلیل نابرابری اقتصادی و اجتماعی سبک زندگی سریع بسياری از پدر و مادرانی که از منابع کافی مالی و تحصيالت بااليي برخوردارند ،به خاطر زندگی پر مشغله ای که دارند زمان زیادی را با کودکان خود نمی گذرانند ايدئولوژی های غير منعطف فضایی از ترس و نفرت نسبت به کسانی که نظام اعتقادی شان با نظام اعتقادی سر سخت و غير منعطف آن ها متفاوت است چگونه نبوغ را در کالس درس برانگيزيم ‏ ‏ ‏ ممک ن اس ت ازموانع ی ک ه بر س ر راه نبوغ ک ه شرح داده شده ناخشنود باشيد ام ا حت ی در مورد مشک ل دار تري ن و مشک ل تري ن فراگيرندگان، نبوغ هنوز زنده است ممک ن اس ت در زي ر باری از تحقيره ا ،ارزياب ی های منف ی، نمرات و آزمون های پايي ن ،رفتار بزه کاران ه ،نفرت از خود و نظاير آن مخفی شده باشد اگر مایل به روشن کردن راز پنهان نور نبوغ که در همه دانش آموزان تان نهفته است هستيد ابتدا بای د ب ه يافت ن و روش ن کردن جرق ه ای ک ه در خودتان وجود دارد مبادرت کنيد نقش مربيان بيش از هر چيز ،مربیان باید به ويژگی های نبوغ در زندگی خود بنگرند ويژگی هايي مانند سرزندگی ،شوخ طبعی ،خالقیت ،اعجاب و ويژگی های بيش تر بپرسند کدام يک از اين ويژگی ها ،در آن ها شعله ور و کدام طی سال ها غفلت به تاريکی فرو افتاده اند چه بسا مربيان با تجربه که به بحث نه درباره ی ابن سينا، افالطون ،موتزارت ،و یا تئوری نسبیت ،که در مورد طرح های بازنشستگی داد سخن می دهند! دانش آموزان باید بیش از هر چیز دیگری از مربيان کنجکاوی، بیداری ،و سر زندگی نسبت به دنیا را طلب کنند! برانگيختن نبوغ در کالس درس دکتر توماس آرمستراگ دکتر حسن قاسم راده

51,000 تومان