صفحه 1:
بررسی استراتژی های مدیریت
صفحه 2:
وچ است که مدیرران همه روزه
ieer e rea ape) 1
ا ل 0 . کوچکترین
بازيكنان اين بازي را مدي ران سهامداران» باز ركانان » و.. اام
ed ۱
ا 0 عع د
ee سايس ee
بازیکنان خارجی را مشتریان» عرضصه يت ار
a گذاران می نامند.
صفحه 3:
سا
متال بارز بازی استراژی» ماجرای هوندا و جترال موتوروز است. در اواضر ۳
دهه ۱۹۵۰ مدیران هوندا حرکتتی در بازار موتور سیکلت های آمریکایی پدید
رابراى 2/1111 آوردندء آنها كوشيدند كه نظرات وزارت باز ركانى ثاين
پشتیبانی از این اقدام جلب کنند:اما موقق نشدند ۰ آتها با هدف فروش موتور
سیکلتهای بز رگ در آمریکا فعالیت خود را آغاز کردند» ولی دریافتند که
مس
eee L LIE SE Taal ا ee
ee ا"
صفحه 4:
هديران جنرال موتورز توجهى به اين حركت ذكردند . براستى » چرا باید توجه *
Bee ee en TT SE eee
0 aot e ni SEL ISN SS ine DEOL eee)
«غربی » ارزش توجه جدی نداشت
ل ال 2ك
ee a ee eee ae aE coe ees)
دست یافت . هوندا در سال ۱۹۳۰ قابلیت ها و توانایبهای خود را در صنعت
مسر BA NN May
POPE eee eer Pah ar eee rege ier sedSpsee es
.بازار آمریکا شد
صفحه 5:
این روند به گونه ای بود که تا سال ۱۹۷۸ ,۲۰6 درصد از سهام بازار در اختیار
روا را ار
خودرو در کشور آمریکا به نمایش در آورد و ۷ درصد سهم بازار را به خود
احتصاص دهد
با توسعه دیگر صنایع در ژاپن و وارادات خودرو به آمریکاء سهم خودروی ژاپن
در بازار آمریکا از میزان صفردر سال ۱۹۵۰ به مرز ۳۰ درصد در اواخر دهه
٠ رسيد .ادر حالى كه سهم بازار جنرال مو ترز از 0٠ درصد به 13 درصد
كا هش يافت و: كذشته از ان ميرزان سود و ارزش سهامش نين سقوط كررد اين در
BO eT en Selo Be Lele ee Talc
پات ام ار ۱
Laer Le) م DEE
Sos nC PER Sener Se 1
صفحه 6:
تغيرات مزبور در على اين 1٠٠ سال به طو رآشكار نتيجه استراتزيهايى بود كه "
مدیران این شرکتها به کار بمردند که در واقع به عنوان چارچوب و الگویی
۱
موتورز بیرای حمایت و حفظ سهم بازار حود و در پاسخ به هزینه های گراف
سوحت و واردات خودرو های خارجی کوچک اندازه خودروهای a ۳
کوک نو
Berman eres ee eee eee ee)
TO oy,
صفحه 7:
er ee Are ee a eae ele)
قلیه جنرال موترز به دلیل نقص کینی کیفی کنار گذاشته شدند. در حالی که این رقم برای
etn SE ren re eS Ie eee ers
ولی در عمل یکی از آنها موفق ود در حالی که دی ي موطق نبود همچنین نا گنته پیداست
۱ ets eee
حرا يك بازئ ؟ "
اين بسياا نهم است كه از ابتدا به استراتتوى به عنوان یک بازی نگاه شود +
زیرا هنگام بحث جدی درباره آسن احتمال دارد ایسن اشتباه روی دهد که
Oe eres Seek nee er) جنين لكرشى
منج به هويتى بازى مى شود و به صورت ناخود آگاه مار | دچار 5
صفحه 8:
نخستین پررسش کلیدی که در این جابه آنن توجه می شود آبن است که چه
ore eer er ا
استرراتتریک داشته باشد » تعیین می کند ؟
صفحه 9:
3
بیشتر اضراد بر این باورند » هم نظمی که آنها در سیستم های انسانی» در یک *
جامعه پا سازمان مشاهده می کنند به وسیله یک مفز متفک طراحبی شده است .
مر دار 2 متس دس
Re eee he oes 2
به مدیران اجرایی زمانی که سازمان به سوی پیشرفت حرکت می کند؛ و
همچنین اخراج آنها هنگامی که سازمان در زمینه خاصی شکست می خورد »
نمادی از این باور است. بر اساس این باور ( اعتقاد به وجود یک ذهن
Pres ele Oreler eae ec
ek ens Lea EE Pelee Ie Toes ا ل م
در بر می گید
صفحه 10:
هد گذاری + که را م ار
رد
-تحریه و تحلیل محیطی و تواناییهای سازمان ۴
تجزیه و تحلیل موارد پیش گنته و گزرینه هایی که منجر به دستیاپی به هدن *
مس رود
انتخاب بهترین گنزینه و سپس اجرای آن *
صفحه 11:
چنین الگوی فریند A re ED) aE ST)
:منطقی و تحزیه و تحلیل پذیم با پررسشهایی چون موارد زیر باشد
صفحه 12:
: روابط كليدى "
ما شش جنبه مهم استراتتژی را که همگی باحرف آغاز می شوند تعرریف
كرديم Pepe) ee ees ee idee .این
aed ا ل ا ل م
مطالعه مدیریت er eed foie)
جاهای خالی به آنها نیاز داریم به شرح زیراست:
eae
الكوهاى تعْيِيي بهبود سازمانى ء ثبات و ييشبينى آن و موارد ديك
9 27 ا مراحلتجزیه و تحلیلو eer Sarr)
.شناخت لنتخابو لقدلم که موجبپ ویاییها میشود
3 - ار شبود (طمیناوولبهام در فرلیند بازیخور دیگ رش لیررم وار .
صفحه 13:
داقر رار ار 2 اداو ا 227 DN IE ا
ا م
ا 2 اا ا هي
Sree pree ا ا ا ل 0
نقإسيستمهورسموو غير رسموو نقشت نشمیانآنها در مدیریتموفق- 7 "
«یکسانمان
رابطه میانموفیتو قبات. 8 «
اف aie 000
صفحه 14:
ماهمجنيين سه ديد كاه متفاوت زا باى د رك همه موارد ييشكنته تعريف
ee
نخست مسيس پویایی است که بر الگو ها و فرایند های دایرره وار در طی زمان ۴
تاکید می کند. دو تای دیگسشکلهای گوناگونی از تجریه و تحلیل شرایط
.ثبات است كه ب موقعيت و عملكرد در زمانهاى خاصى تاكيد دارد
نکته کلی مطالعه مدیریت استراتژیک تن است که مدیران نیاز دارند که بدانند ۴
Te Ecc ۷
حواهد بود
صفحه 15:
Bee eee Te a ya Sete
تغیییرات مختلف » نیاز به فرایند های متناوتی دار *
آنچه در عمل وجود دارد بازی مستم و متعاملی است که طبی لن سازمان
اضراد آمن #استرراتتزیهای حود را تتظیم می کنند و قواعد بازی را تغییس مي
a eee ene eee ODE alee Ieee)
آورند . درراين فرايند يا بازى »اضراد و سازمانها به همراه هم؛تغییرات
مستمرى ايْجادَ مى كنند . البته اعضاى سازمان نود «راسا قواعد بازى را تعيين
ل م7
روء وب شكى مهم بازى استراتتزى + تغييس است و به همين سبب زياز بهوجود
سس و2 و
رت
صفحه 16:
ا ار ۱
شباشددر این صورت شرایط به کلی نظامگرا خواهد بود و نبازی به
تصمیمگیری های مدیرردتی نیست . بنابراین ضروت و جود مدیرران به دلیل آنن
۱
Te) ۱
حلق می کندء زیر اعضای لن و سازمانهایی که با تن تعامل دارندء قواعد بازی
.را به طور دائم تخییس میدهند
صفحه 17:
ام
همه ما در زندگی خوه و یا به عنوان مدیررانی که مسئولیت اداره
a ار دص
ديزي تيار SN SSN Se aa ره
۳
۳ ines 0 wih leit ote
رت وا لت و لس مره
1
به گونه ای که در چنین شرایطی که آميخته ای از عوامل شناخته
ناشناخته است با موفتیت همراه شود. در اینجا
صفحه 18:
: تخییس قابل پیش پینی ۳
وفتی به گذشته یک سازمان می نریم توالی بعضی رویداهها را مشاهده می ۲
Lee Eee a Sree any 1
کرد . از این رو به صراحت می توان گفت : چه روی داده » چرا چنین شده و
پیامده آین چه بوده است ؟ افزون بس آنن می توان به طور قابل قبولی » شیوه و
اچگونگی تاثیم این رویدادها و اقدامات تکراری را در گذشته» بس روند آینده
2 La ec Dt ie ele etal OB one)
ناميم
صفحه 19:
این گونه تفییررات ( قابل پیش بینی ) به طور معمول در عملیات ستم یک *
تعداد مشتريان ود اظهار نفل كنند و به طور نمونه 7
بآ
0000
صفحه 20:
: تغييرت احتمالى "
2 ل ا ee
۱ oe Cm EES oy
Eten ea) ا لل
Ton) es ooee) ال
صورت احتمال و در چار چوب احتمالات قابل بیان است
Ce
eae ب £
بیشتر بعضی از انواع نوا رها یاصفحه هاء با مشکل ویروست . زیر| پیشیینی
eee OTe De eae) ال ل ل
.رفت» کار سادهای نیست
صفحه 21:
۱ ا vee
۱ ee ee SLOSS ET SPP OT SETS)
آینده تاثیم می گذارد . در متال پیشین» ممکن است که واحدهای تجاری عرضه
کننده نوار و صفحه موسیتی» زمانی در گذشته, تصمیم گرفته باشد فعالیت
foo ee ree Leas ace we re aL Y
۱۳_97 ا ا eer
ادغام شاید با سود آوری همراه نباشد و مدیران ش کت نیسز ممکن اسست
توضیحات و توجیهات گوناگون و حتی متعارضی برای علت شکست وه د ارائه
صفحه 22:
تست«
سازمان نردیک به شرایط قطعیت یا اطمینان » سازمانی است که با فى
۱ era Tee eee eee
Pog emmy LY ee DIY, mers pee eT A egy ED)
ل ل ا د
aa Cried oe د
0 ree
7
باشند »بهدیگر سخن , هنگامی که ناچار به اقا در شرایطی حاص و منحص به ضردیم که
پیشتر ه رگن با آن رویرو نشده ایم .در این شرایط »بدونبهرگيرري ازدتجاردب گذت
نمی توان میان علت ومعلول , ار تباطبی معتول و منطقی پدید آورد . و به همین سبب نمی توا
ee ee Ob Le rece ۱[
صفحه 23:
: رفتار اسان و تغييرات "
ل لا ioe
شرایط نردیک به قطعیت ؛ مان علت و ene OD دي
يبامدهاى اقدامات را مى توان با دقت قابل قبولى » ييشبينى 2
eel cae ل Del
Serr eee even} ا eos
شناسایی خود مشکل» محدود می شود.در شرایط اطمینان» مدیرران با هام
+ دورو نيستند واز اين جهت رفتار آنها مبتنى بى ترديد و ابهام نيست
صفحه 24:
: ب- رقتار انسان در شرايط دور از قطعيت "
هنگامی که مدیران با شرایط ذاشناخته و دور از قطعیت روبرویند » نسبت به ۷
حالت پیشین تفاوت زیادی وجود خواهد داشت . بدیسن معنا که در چنین
وضعیتی ,با رویدادها و اقداماتی در گذشته حال و آینده روبرو می شوند که
پیامدهای آمن در در از مدت eeepc eran) ۱2|
cl ل كنات oO nea apace mtn mnie
ل ا BEL eae een DOD Ore ltr Fo
بدين ترتيب في توان كفت شرايط دور از قطعيت يا نبود اطمينان/ با
ري
.اسن
صفحه 25:
ee 5
ee ae a Be 2)
دم که زیر| ش رکتهای آنچه می
| انجه نمى دانتد By aS
ماش دانسا کی میت منک و کار خود دارند
ودروا و eer ree ees
eee ee wes
ان دسر رت سر د ر<
Se ee ae
صفحه 26:
نردیکی به مشتری
این صفت موجب تعبین موقعیت و جایگاه یک شر کت موفق در زمینه تطايق
a ed rear ۱
Ee eS a eee en) 1
۰ب کیفیت ارثه کالاء قابلیت اعتماد و بالا بودن سطح حدمات خود دار ند
صفحه 27:
:تولید از طریق اعضای سازمان ۴
ee اي ”
با اراد حودء به آن ح کت 5 کنند و یا به دب
1 | eee es
حود پدید می آورند , از اهمیت بسبار بنلایی بس حوردار است . بدین شیوه
که آنها مواردی را که به احساسات اعضا ممربوط می شود و روی آن
حساسيت دارند براى اعضاى حود تبِيِيّنَ و روشن می کنند و می گوشند
و ae LCR ee Yc
می کنند تشویق و تقویت نماید, به گونه ای که خودکه آنها خود را به
۰
صفحه 28:
دم لا
آشمرکتهای بسیار موفق آنچنان شرایط و وضعت متاسبی را در سازمان ضراهم
می آورند که موجب تشویق قدرت ابتکار ی نیسر ريسك يذيرى اعضاى
سازمان می شود . آنها اختیارت ی ۰
در زمینه اتخاذ تصمیم در حیطه کاری و شغلی خود؛ اعطا می کنند ؛ به
گونه ای که هم یک از افراد سازمان در محدوده گاری خود نوعی آزادی
سرد در مت 2
بر این: معبارها و از زشهای ضرهنگی ایجاد شده در سازمان به گونه ای است
a oy aS مر
9 |
صفحه 29:
ل م
seer ee eee LOLS aT erie
اعتقادات و ارزش های فرهنگی در سازمان تاکید دارند . رهبران ش رکت به
تدریج و آهسته اما به صورتی گسترده, آمن دسته از اعتقاداتی که قصد
۱
تلقین می کنند. در نتیجه» فرهنگی که یبن ترتیب در سازمان ایجاد و رایچ
عد ب ا عد در ن
ie 3 :
اشده اد 1 براى ايحاد و ث
سیم اند» عاملی اصلی برای ایج وشکل
شرکتهای بسیار موفق به شمار می رود.
صفحه 30:
و
عنوان يكى از مراحل اصلى
مدییریت مورد توجه قرار گرفته است . شرکتهای بسیار موفق تا اندازه زیادی
بر ار تباطات غیس رسمی تکیه دارند و از گروههای کاری موفتی و کوچک
در قالب عضویت دو طلباته و از راء نظریه ( فهممان تولیدسازی ۲ بای
پیشرفت بسیاری از پروژه های مختلف » بهره می گیمرند بس اساس این نظریبه
۶ سازمانها بر واقع نوعی گرینش های راهبردی به شیوه سیاسی انا می دهند
ye eee Lee ys vere cena Nesy ۱
نسبت به ایده خود , جلب کند .( بدین معنا که بای نحام هس پروزه » ضردی
داوطلب می شود که خود به گردآوری دیگر اعضای خود اقدام می کند ).
صفحه 31:
و
تا ا ا ل ل
ور
ساختاری مبتنی بس عدم تم رک بیشتم است و افرون ب آنن واحدهای تشکیل
دهنده آسن به صورت واحدهايى كوجك كه از يكنواختى زيادى ب خودار
استء تشكيل مى يابد . به طور كلى در سازمان » ميرزان رسميت در حد يايينى
See ann ل ا 0000
oe لا
صفحه 32:
= شات همزمان با نبود ثبات :
* وضعیت و ساختار و ی
ا Ea Sa ee ee ee أعواملى
متناققض مى رسند ء اماروش و شيوه wo
استفاده قررار می گیررند به گونه ای است که آنها در عمل متتاقض به شمار نمی
سای مش رکیپسا ققحت هی سا گم
NE
ساختاری که برا ٠ oe مثبت را بای ریسک
2 ae درباره as از احتیارات لازم
٩ eee te ete ES
صفحه 33:
ا 0
" روش ديكرى كه در جار جوب ايدئو وثيكى - نظرى براى ايجاد يك
زر ا a) Se Dee
tes) وج
برنامه ریزی و نیز انجام تغییس در اعتفادات» ارزش هاء فرهنگها , واکتش
های اجتماعیی و رفتار اضراد سازمانبرای بهبود ار بخشی و کارایی در سازمان
+ مورد پرزرسی قرار می گییرد .
صفحه 34:
* این روش به گونه ای روشن #نوعی روش مدیریت عادی است . زییرا این روش
مبتنی بر این است که مدیریت بم این است که مدیریت سازمان مشاوران خبره
ویا کار شناسانء می دانند چه فرهنگ و چار چوب ادراکی ( پارادیم ) جدیدی
را باید با ضرهنگ یا پارادیم پیشین خودعوض کرد . نکته نیز همین جاست .
Eee are OTe) ۳
Lk eo
0 eerie ل ل sed eee Ea
داه یاد گیری مضاعف عمل کرده باشند و اکنون آنن را به سادكى به سادگی به
۲
صفحه 35:
" به طور كلى توسعه سازمانى ( 2019 )براى تجزيه و تحليل محيط و سيس
ا ل 0ك
رسيدن به هدفهاي نود در آمن نیاز محیسط نیاز دارد » زيرا مبناى اين روش
spe n) ا ا ا 0
ملاحظات عقلایی بستگی ندارد » بلکه تا اندازه فراوانی» تتها به عوامل
a ST 0 8) ۶
اسر ود له 9
ا per, eee
لكوت ديا را - التقادن gta
ضرعى :نيز مورد نظ قررار كيررد و بى اساس آن عمل شود .
صفحه 36:
۴ یکی از پیشگامان این شیوء تتکس ؛ کرت لوین است . ما می توانیم با توجه به
نظریه های اصلی و کلیدی پویایی های سازمانی را که از راء (010) 6 ایجاد
سرت رل لس ترتع سس او بر
از نکته های کلیدی که وی پدید آورده است» بسنده می نماید باید دانست کد
ارين ساد تمد أ سير ی بای ان شیم رنه مر موس ,یر
ری رادرس بت
VO ا eee
مطررح کرد . وی مراحل ببرنامه ریزری اجتماعی را پا عنوان باز-خورد دور انی
که در آن هدفها به روشنی تشریح شده و مسیمها مشخص شده است و فعالبت
هادر مسي راصلى قار دارد راء از راه عمل كردن به روش باز ورد مننى
0 ل OE
صفحه 37:
تجدید رن
ony 5
شی
صفحه 38:
و
ea ered ار و
سازمان در حالت تعادل پایدار است . بعنی وضعیتی از هماهنگی که در آنن همه
ا 9
* تعادل پایدار بدین معناست که تمام نیرروها در جهت تغییرات و همسو با آمن »
هدیت می شود و نیمروهای مخالف و متضاد با تخییرات» با یکدیگم» نیرروهای
موافق و مخالف» شرایطی را ضراهم می آورند که وی آن را حوزه نیمروهای
راو سم
صفحه 39:
eae es Oe
LEE ا ecco Re Cader
ee های تخبیسر ere Nee برقریاری و ایجاد تعدادی
< و و eee
شود که این وضع به نبود توازون در ( حوزء نیرروهای متوازن )می انجاءد.
ا caeOe (ا
۱ atone eee a Se cis
العسل های تازه و جدیدی حواهد بود . در واقع این دومین ممرحله از انجام
تغییسر سازمانی است که روی آنن را ( تجدید فرمول یا تجدید نظم )مي نامد.
age ee uae
العملى كه بيسروان و طرفداران اين روش معتقدند با تغييررات محيطى تطابق
دارد.
صفحه 40:
سرد منز انجماد مجدد )(ست که طی ّن اعضای سازمان براساس شرایط
ل
بیشتر با ا به بیانی دیگ » هس چقدر هماهنگی و
2
تایب زج ey .
