کسب و کار مدیریت و رهبری

بررسی سابقه برنامه‌ریزی منطقه‌ای در ایران قبل از انقلاب

barresiye_sabegheye_barnameh_riziye_mantaghehei_dar_iran_ghabl_az_enghelab

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی سابقه برنامه‌ریزی منطقه‌ای در ایران قبل از انقلاب”

بررسی سابقه برنامه‌ریزی منطقه‌ای در ایران قبل از انقلاب

اسلاید 1: به نام حضرت دوست که هرچه داریم ازوست وهرچه نداریم صلاح اوست1

اسلاید 2: دانشگاه شهید بهشتی دانشکده علوم زمینگروه جغرافیای انسانی درس :اصول وروشهای برنامه ریزی منطقه ایعنوان تحقیق: بررسی سابقه برنامه ریزی منطقه ای در ایران قبل ازانقلاباستاد درس:دکتر شفیعی ثابتدانشجو :علی رفعتی بهار 13922

اسلاید 3: دانشگاه مبدا همه تحولات است امام خمینی (ره)3

اسلاید 4: بررسی سابقه بر نامه ریزی منطقه ای در ایران قبل از انقلاب 4

اسلاید 5: 5

اسلاید 6: فعالیت های عمرانی دولت وموسسات خصوصی چه پیش از جنگ جهانی دوم وچه پس از ان فقط در پاره ای نواحی کشور بویژه در پایتخت متمرکز بوده است طرح شبانکاره در استان بوشهر وطرح برف اباد در باختران از جمله طرح های عمرانی بوده اند که در زمینه ابرسانی به روستاهای این نواحی قبل از اغاز برنامه عمرانی اول به اجرا در امده اند . 6

اسلاید 7: برنامه ریزی منطقه ای وبرنامه عمرانی اول (1334-1327)7

اسلاید 8: برای برنامه اول 62میلیارد ریال پیش بینی شده بود که به 21میلیارد ریال کاهش یافت وفقط حدود 9 میلیارد ریال ان برای کارهای عمرانی سرمایه گزاری شد . 8

اسلاید 9: میزان اعتبار 21میلیارد ریالمدت اجرای برنامههفت سال زمان تصویب در قوه مقننهاردیبهشت ماه 13289

اسلاید 10: هدف کمی رشد 10

اسلاید 11: هدف ندارد 11

اسلاید 12: بررسی عملکرد برنامه اول عمدتا دید عملیاتی داشت ونه دید برنامه ریزی چون بودجه ان از درامد نفت تامین میشد با قطع شدن صادرات نفت بودجه ای هم برای اجرای برنامه باقی نماند 12

اسلاید 13: برنامه اول فاقد هرنوع دید اجتماعیبودوصرفا به جنبه های زندگی اقتصادی توجه داشت وچون در شروع کار برنامه ریزی دولت امکانات زیاد ی ازنظر اعتبار ونیروی انسانی ورزیده که حتی توانایی درک مفهوم برنامه ریزی را داشته باشند در اختیار نداشت برنامه چندان موفق نبود . 13

اسلاید 14: همزمان با اجرای برنامه اول عمرانی اندیشه عمران نواحی بیش از پیش قوت گرفت.انشاکنندگان مواد قانونی برنامه اول برتوزیع اعتبارات عمرانی با رعایت استعداد واحتیاجات هر محل (منبع گرا )بین شهرهای مختلف همراه با تعیین سهمیه مشخصی از اعتبارات تاکید نمود اما به دلایل زیر موفق نشد . 14

اسلاید 15: دلایل عدم موفقیت طرحنبود ثبات سیاسیفقدان کارایی دستگاههای دولتیکمبود تاسیسات وتسهیلات زیر بناییبنیه ضعیف مالیو....15

اسلاید 16: سازمان برنامه در سال 1322 با ایجاد سازمان عمران دشت مغان چارچوب اجرایی این تفکررا ایجاد نمود وبدین منظور قرار دادی با مشاوران (هاواییان اگرونومیکس )جهت انجام مطالعات شناسایی منطقه مغان منعقد گردید . 16

اسلاید 17: هدف این مطالعات شناسایی وارزیابی منابع کشاورزی- دامپروری واجتماعی جمعیتی منطقه مغان –استفاده از اب رودخانه ارس به منظور فعالیت های کشاورزی –اسکان عشایر شاهسون وتبدیل اقتصاد دامداری دعشایری به اقتصاد مختلط(کشاورزی وراه داری)بوده است. 17

اسلاید 18: نتیجه گیری این برنامه نتوانست به اهداف خود دست یابد واهداف عمران ناحیه ای به گونه ای مبهم وبه صورت ایجاد نخستین قطب کشاورزی در یکی از مناطق عشایری شمال غربی ایران شکال گرفت. 18

اسلاید 19: امابه هر حال برنامه اول در حد خود اغازی خوب ومطلوب به شمار می رفت ومطالعاتی که انجام شد اگر چه جنبه کلی داشت ولی به عنوان اولین گامی موثر در زمینه نوسازی صنایع وراه اهن بشمار امد. در ضمن استفاده از تجارب عمران ناحیه ای در برنامه اول زیر بنای توسعه ناحیه ای در برنامه دوم را تشکیل داد. 19

اسلاید 20: برنامه ریزی منطقه ای وبرنامه عمرانی دوم (1335تا1341)20

اسلاید 21: اعتبار برنامه70میلیارد ریال بود که بعدابه 84 میلیارد ریال افزایش پیدا کردزمان تصویب در قوه مقننه هشتم اسفند ماه 133421

اسلاید 22: اهداف برنامهافزایش تولیدبهبود وافزایش صادراتتهیه مایحتاج مردم در داخل کشور ترقی کشاورزی توسعه صنایع اکتشافی وبهره برداری از معادن وثروت های زیر زمینی تکمیل وتوسعه ارتباطاتاصلاح بهداشت وامور عمومی 22

اسلاید 23: متعهد شدن به ناچار سازمان برنامه برای وظیفه دوگانه برنامه ریزی و واجرای برنامه در اغاز برنامه دوم امادگی دستگاههای اجرایی ازنظر تشکیلات وکارایی وثبات سیاسی ومداومت مسئولان به نحوی نبود که موفقیت اجرای طرح های عمرانی راتضمین کند.23

اسلاید 24: هدف برنامهکار عمده برنامه هفت ساله دوم عملیات زیر بنایی بود اما برنامه دوم راباید یک برنامه سدسازی نام گذاشت که پیش ازان سابقه نداشت.24

اسلاید 25: حالا چرا برنامه سد سازی در این دوران سد های متعددی ساخته شد که به لحاظ ایجاد تحولات در زمینه کشاورزی خود نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور مابود 25

اسلاید 26: استفاده از تجارب عمران ناحیه ی در برنامه اول زیر بنای توسعه ناحیه ای در برنامه دوم راتشکیل داد .بدین ترتیب برنامه ها ی عمران ناحیه ای با هدف توسعه منابع وبرخورداری از بازده اقتصادی بالا ونیز توسعه مناطق مرزی جهت تحکیم اساس حاکمیت دولت مرکزی طی برنامه دوم ادامه یافت.26

اسلاید 27: دربرنامه های اول ودوم اصول واهداف اساسی سیاسی در قالب عناوین ومفاهیم اقتصادی برنامه ریزی شده بود .27

اسلاید 28: دراین برنامه ناحیه خوزستان بابرخورداری از امکانات بالقوه طبیعی وظرفیت های تولیدی قابل توجه مورد نظر قرار گرفت وبرنامه جامعی برای توسعه ان منطقه تنظیم گردید در همین حال سازمانی به نام اب وبرق خوزستان بااختیارات مالی واجرایی تاسیس شد وپروژه های تولیدی وزیر بنایی بر طبق ایین نامه ویژه ای به اجرا درامد .28

اسلاید 29: اعمال صورت گرفته توسط سازمان اب وبرق خوزستان احداث یک سد مخزنی برروی رودخانه دز احداث سد دز وشبکه عظیم ابیاری ایجاد شبکه های توزیع نیروی برق ایجاد مزارع ازمایشی کشت نیشکردر هفت تپه برپایی کارخانه قند 29

اسلاید 30: سد دز گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب می‌باشد. این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در آن زمان) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت می‌باشد.30

اسلاید 31: 31

اسلاید 32: 32

اسلاید 33: توفیق برنامه عمران خوزستان مدیون جامعیت و وجود اختیاراتی بوده است که برای ایجاد هماهنگی در اجرای برنامه وانطباق ان با پروژه های تکمیلی ضرورت داشتند .33

اسلاید 34: برای انجام مطالعات عمران ناحیه کرمان نیز قراردادی با مهندسان مشاور الن اباسکو منعقد گردید که منجر به تهیه گزارش مقدماتی در این زمینه گردید .اما ضعف بنیه مالی دولت طی برنامه دوم مانع از اجرای طرح های پیشنهادی مشاوران خارجی گردید .34

اسلاید 35: در سال1336سازمان برنامه به انجام مطالعاتی در زمینه شناسایی امکانات اقتصادی ومنابع طبیعی ونیز تهیه واجرای طرح هایی در ناحیه جنوب شرقی کشور (استان های سیستان وبلوچستان وقسمتی از کرمان )مبادرت ورزید.در راستای همین اهداف سازمان برنامه در همان سال قرار دادی با موسسه مشاور (ایتال کنسولت )منعقد کرد .35

اسلاید 36: بر اساس این مطالعات مشخص شد که باتوجه به کمبود منابع طبیعی – وسعت زیاد وگستردگی منطقه وپراکندگی جمعیت اجرای یک برنامه همه جانبه عمرانی ازنظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده ولذا اقدامات عمرانی به اجرای طرح های کوچکی در نقاط مختلف منطقه محدود گردید.36

اسلاید 37: علاوه برفعالیت های صورت گرفته بر نامه های عمرانی دیگری برای استان های (اذربایجان –جنوب خراسان وکردستان پیشنهاد گردید که به مرحله عمل نرسید .37

اسلاید 38: موفقیت ها ی طرح باعث شد توسعه ورشد اقتصادی واجتماعی هدف بزرگ ملی شناخته شود تربیت نیروی انسانی کار ازموده برای اجرای پروژه های عمرانی کاهش نیاز کشور در رشته های مختلف به متخصصین خارجی 38

اسلاید 39: برنامه ریزی منطقه ای وبرنامه سوم عمرانی (1342-1346)39

اسلاید 40: میزان اعتبار برنامه230 میلیارد ریالمدت اجرای برنامه پنج سال زمان تصویب در قوه مقننهشهریور ماه 134140

اسلاید 41: تجربیات دو برنامه هفت ساله برنامه ریزان کشور رابران داشت که زمان برنامه را از هفت سال به پنج سال کاهش دهند. 41

اسلاید 42: برنامه سوم رامی توان برنامه صنعتی شدن دانست. درطول این برنامه گام های اساسی وموثر برای ایجاد صنایع سنگین برداشته شد.درسایر بخش های اقتصادی واجتماعی نیز کوشش های بخشی انجام گرفت ونتایج مفیدی بدست امد. 42

اسلاید 43: دراین برنامه لزوم توجه به نظرات استانداران وفرمانداران کل در تهیه برنامه های عمران ناحیه ای مطرح گردید .43

اسلاید 44: اهداف برنامه بهبود وضع عمومی عقب مانده کشور شناسایی منابع ظرفیت ها وامکانات توسعه نواحی مستعد برای تعیین قطب های توسعه به منظور کسب حداکثر بازده اقتصادی سرمایه گذاری وسیع به مناطق مستعد وقابل توسعه معطوف گردید .44

اسلاید 45: برای نیل به اهداف این برنامه سه اقدام عمده صورت گرفت.تاسیس سازمان های عمران ناحیه ای در مناطق جیرفت –گرگان –دشت کهکیلویه ودشت عمران. 45

اسلاید 46: منطقه ای کردن فعالیت های برنامه ریزی وایجاد قطب های کشاورزی وصنعتیتاسیس دفاتر فنی درمراکز استان ها وفرمانداری های کل46

اسلاید 47: سازمان های عمران ناحیه ای (طرح های عمرانی)عمران جیرفتطی مطالعاتی که توسط مشاوران ایتال کنسولت از سال 1336تا 1341در ناحیه سیستان وبلوچستان وکرمان صورت گرفت ناحیه جیرفت از جهت داشتن امکانات مناسب برای تنظیم یک برنامه توسعه اقتصادی واجتماعی مناسب تشخیص داده شد وبرنامه مقدماتی عمران جیرفت تنظیم گردید 47

اسلاید 48: با ایجاد سازمان عمران جیرفت در سال 1345برنامه های عمرانی مصوب ناحیه جیرفت در زمینه توسعه کشاورزی ودامپروری وصنایع وابسته به کشاورزی به مرحله اجرا درامد.48

اسلاید 49: عمران دشت قزوین به منظور نوسازی روستاهای اسیب دیده توسط زلزله وکمک به عمران ناحیه قزوین هدف اصلی1)بهره برداری اقتصادی از منابع طبیعی با استفاده از روش های پیشرفته کشاورزی2)ایجاد زمینه های مناسب برای ایجاد قطب کشت وصنعت49

اسلاید 50: عمران کهکیلویه درسال 1345نسبت به تشکیل سازمان عمران کهکیلویه به منظور تدوین واجرای برنامه های عمرانی در ناحیه مذکور اقدام گردید.هدف از اجرای برنامه ها 1)تسهیل بهره برداری از منابع طبیعی وامکانات بالقوه در زمینه کشاورزی ودامداری 2)اجرای پروژه های نوسازی شهر ها وروستا های منطقه 50

اسلاید 51: عمران گرگان ودشت تاسیس سال 1345سازمان فوق با توجه به امکانات اقتصادی منطقه پروژه هایی در زمینه ایجاد کارخانه های قند-شیر –تشویق وترویج ابیاری وغیره به مرحله اجرا گذاشت.51

اسلاید 52: گرچه ایجاد سازمان عمران ناحیه ای باعث تحقق پارهای از اهداف شد لکن تفکیک برنامه ها واجرای انها از طریق وزارتخانه ها ودستگاههای اجرایی مختلف ودر نتیجه عدم هماهنگی در اجراسبب شد نتایج حاصله به وسعت وسرعت نتایج حاصل از عمران خوزستان نباشد .52

اسلاید 53: منطقه ای کردن فعالیت های برنامه ریزی وایجاد قطب های کشاورزی وصنعتی در این برنامه زمینه برای ایجاد قطب های کشاورزی وصنعتی در نواحی مختلف کشور فراهم گردید وقطب های صنعتی در اراک-اصفهان –تبریز-قزوین-وقطب های کشاورزی در گیلان-گرگان-اصفهان–خوزستان واذر بایجان بوجود امد53

اسلاید 54: 54

اسلاید 55: آنچه قابل توجه و تعمق می باشد اینکه آیا اتخاذ این سیاست برای استان گیلان چه آورده ای را بدنبال داشته است؟ وقتی سیاستی کلی برای یک استان اتخاذ می گردد لازم است برنامه های دراز مدت ، میان مدت و کوتاه مدت در راستای همان سیاست پیش بینی و اجرا گردد تا تحول اساسی در استان ایجاد نماید . با گذشت سالهای زیاد از این تصمیم نه تنها ما شاهد تحولی در کشاورزی استان نبوده و نیستیم بلکه این سیاست موجب از دست رفتن فرصتهای زیادی از استان گیلان نیز گردید . اگر چه برنامه هایی در راستای این سیاست برای استان در نظر گرفته شده ولی هیچ تحولی ایجاد نکرد بلکه وضعیت به جایی رسید که کشاورزی در گیلان دارای زحمت زیاد ، هزینه بالا و بدون سود یا با سود کم می باشد و این روند موجب گردیده بخشی از کشاورزان کشاورزی را رها نموده برخی دیگر بدلیل اینکه تنها راه امرار معاش خانواده ها کشاورزی بوده آنرا به شکل سنتی و با کار دست جمعی خانوادگی حفظ نموده اند. 55

اسلاید 56: و همچنین شاهد آن هستیم که بعضی ، کار کشاورزی را رها کرده و روستا را به قصد شهر ترک می نمایند و پدیده مهاجرت به روستا از شهر گسترش روز افزون یافته است . همچنین بدلیل سنتی ماندن کشاورزی و صنعتی نشدن آن جوانان هم از کشاورزی دوری می نمایند و روستاها بدلیل عدم وجود کاری که بتوانند با آن زندگی خود را اداره کنند از جمعیت جوان در حال خالی شدن می باشد و جوانان ترجیح می دهند به شغلهای کاذب بپردازند و یا بصورت روزمزد و شرکتی با حقوق ناچیز کار کنند یا جهت اشتغال به استانهای دیگر کوچ کنند در این زمینه یکی از مسئولان وقت اعلام کرد (( در کلیه شهرکهای صنعتی کشور گیلانیها مشغول به کار هستند )) در حالیکه با این سیاست می خواستیم تحولی در کشاورزی بوجود آوریم که هم کارآفرینی و هزینه متناسب و هم نوآوری بالائی داشته باشد که متاسفانه نشد. 56

اسلاید 57: ایجاد دفاتر فنی در مراکز کشور کوششی دیگر در زمینه صنعتی وکشاورزی کردن مناطق بود .وظیفه اساسی این این دفاتر بررسی نیازهای منطقه وارسال گزارش به سازمان برنامه 57

اسلاید 58: از ان جایی که دفاتر فنی فاقد قدرت تصمیم گیری بودند لذا مشکلاتی در اجرای عملیات عمرانی مناطق بوجود امد .از این رو قرار شد دفاتر فنی مستقل از سازمان برنامه قادر به بررسی واجرای پروژه هادر مناطق باشد این دفاتر پس از تاسیس وزارت ابادانی ومسکن در سال 1343 به بازوهای اجرایی ان وزارتخانه در استان ها تبدیل شدند(سازمان مسکن )58

اسلاید 59: سازمان های عمران نواحی فعالیت ها ونتایج ان سرمایه ارزنده ای برای تشخیص تنگناها وانتخاب راه معقول ومنطقی تر به شمار می رفت59

اسلاید 60: برنامه ریزی منطقه ای وبرنامه چهارم عمرانی (1351-1347)60

اسلاید 61: میزان اعتبار برنامه 577میلیارد ریالمدت اجرای برنامه پنج سالزمان تصویب در قوه مقننهشهریور ماه 134661

اسلاید 62: این برنامه راه خود رادر مسیری محصور بین تجارب سه برنامه گذشته و اندک امکاناتی که از نظر نیروی انسانی مجرب وتسهیلات زیر بنایی فراهم شده بود ونیز مشکلات خاص خود ادامه داد.62

اسلاید 63: تحقق اهداف زیل مسیر برنامه ریزی منطقه ای در برنامه چهارم بود ه استشناسایی منابع وامکانات توسعه مناطق مستعد وتعیین قطب یا قطب های توسعهتمرکز سرمایه گذاری در مناطق مستعد به منظور تحصیل حداکثر بازده وتسریع اهنگ رشد اقتصادی کشور 63

اسلاید 64: برای نیل به اهداف فوق برنامه های مشخصی به شرح زیر پیش بینی وبه مرحله اجرا گذاشته شد 64

اسلاید 65: 1)شناسایی وانتخاب قطب های کشاورزی بر اساس استعداد وظرفیت منابع طبیعی وقابلیت تاثیر گذاری ان بر دیگر مناطق وایجاد موسسات بزرگ کشاورزی ودامپروری وبهره برداری از انها با روش های پیشرفته65

اسلاید 66: 2)توسعه پایگاههای صنعتی در نواحی مختلفبه نحوی که این پایگاهها به صورت قطب های صنعتی وهسته مرکزی ناحیه ای در ایند در این برنامه تکمیل وتجهیز قطب های صنعتی در شهرهای اصفهان –اهواز –تبریز واراک و ایجاد پایگاههای جدید در شیراز –بندر امام خمینی وقزوین مورد توجه قرار گرفت علاوه براین مطالعاتی در زمینه ایجاد پایگاههای صنعتی در رشت –مشهد وباختران صور گرفت.66

اسلاید 67: 3)در زمینه شناسایی وانتخاب مراکز خدماتی نیز اقداماتی صورت گرفت.67

اسلاید 68: 4)برنامه های جامع توسعه اقتصادی واجتماعی توسط مهندسان مشاور برای نواحی هرمزگان –خراسان وباختران تهیه شد 68

اسلاید 69: اجرای برنامه های مذکور وتحقق اهداف مربوط اتخاذ سیاست هایی رادر پی داشت.لذا برنامه ریزی منطقه ای در برنامه چهارم از سیاست های مشخص زیر سود می جست.69

اسلاید 70: 1)مطالعه وشناسایی منابع وامکانات تولید در سراسر کشور به منظور توسعه وتقویت قطب های اقتصادی وایجاد قطب های جدید وتنظیم طرح های تولیدی وعمرانی مناسب .70

اسلاید 71: 2) ایجاد تاسیسات وتسهیلات زیر بنایی وعرضه خدمات عمومی –اجتماعی –اعتباری وبانکی 3)اعطای معافیت های مالیاتی وتشویق های دیگر 71

اسلاید 72: 4)ایجاد ساز مان های خاص عمران ناحیه ای در موارد ضروری واستفاده از سازمان های محلی در جهت نیل به اهداف عمران منطقه ای 72

اسلاید 73: بررسی عملکردبرنامه چهارم رابه لحاظ تسریع رشد وتعمیم رفاه اجتماعی می توان نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار اورد73

اسلاید 74: 74

اسلاید 75: تسریع در اجرای اصل عدم تمرکز –همچنین کاهش تراکم امور اداری در مرکز وتفویض اختیارات به مقامات اداری محلی سیاست های مصوب واجرا شده عمران نواحی در طول سالهای 1327-1351 یعنی برنامه اول تاچهارم نه تنهاموفقیتی در جهت کمک به تعدیل نابرابری ها کسب نمود بلکه رشد سریع اقتصاد ملی تفاوت های فاحش موجود رابه نحو بارزی اشکار کرد .75

اسلاید 76: نتایج بدست امده از اجرای طرح های عمرانی 1)گامی موثر بود در جهت عدم تمرکز –افزایش محدود ظرفیت های اجرایی در استان ها 2)تامین نیازمندی های فوری مناطق 4)توجه به ظوابطی منطقی تر از قبیل جمعیت –نیازهای اجتماعی واقتصادی در توزیع اعتبارات عمرانی بین مناطق مختلف کشور 76

اسلاید 77: این برنامه افزون بر توجه ویژه به پیشرفت صنعت-رشد وتوسعه کشاورزی سبب بهره مندی هرچه بیشتر کشاورزان وروستانشینان از برخی امکانات جدید شد ودیدگاه تازه ای نیز پیدا کرد 77

اسلاید 78: با فراغت از کارهای بنیادی در زمینه کشاورزی وصنعتی چشم ها را به سرمایه گذاری های هرچه بیشتر در مسائل اجتماعی معطوف ساخت78

اسلاید 79: در برنامه چهارم عمرانی دیدگاههای عمران نواحی چیزی بیش از تمرکز سرمایه گذاری در مناطق مستعد نبود هرچند اهداف سیاست های برنامه عمران ناحیه ای ایجاد رشد متعادل مناطق راعنوان نمود اما در عمل تاکید برافزایش بازده اقتصادی بود ورشد سریع تر ملی رادر پی داشت 79

اسلاید 80: ماحصل بررسی های گروه بتل در برنامه ریزی عمران منطقه ای با اتکاء به قالب های 11گانه یک پیشنهاد های کلی و تعدادی طرح های متمم ومکمل بود که عملا نیز در برنامه پنجم نادیده گرفته شد .80

اسلاید 81: نتیجه عمران ناحیه ای طی برنامه های اول تااواسط برنامه چهارم بیشتر بربخش کشاورزی ودر محدوده های معین ازیک استان یافرمانداری کل تاکید داشت لکن پس از ان ضمن ادامه سیاست قبلی کلیه قلمرو استان یا فرمانداری کل تحت پوشش طرح های خاص ناحیه ای قرار گرفت. 81

اسلاید 82: ازاین رو گرچه بر تعداد وتنوع برنامه ها افزوده شد لکن همچنان پروژه های عمرانی کوچک مورد تاکید بود. 82

اسلاید 83: برنامه پنجم عمرانی (1352-1356)83

اسلاید 84: اعتبار برنامه 2626میلیارد ریالزمان تصویب در قوه مقننهاسفند ماه 1351مدت زمان اجرای برنامه پنج سال84

اسلاید 85: اهداف برنامه ارتقای کیفیت زندکی همه گروههاوقشرهای اجتماعی کشورحفظ رشد سریع متوازن ومداوم اقتصادیافزایش درامد طبقات مختلفگسترش عدالت اجتماعی_اقتصادی_سیاسی وفرهنگی85

اسلاید 86: بهبود کیفیت وافزایش عرضه نیروی انسانی فعال کشورتوسعه علوم _تکنولوژی وگسترش قوه خلاقه وابتکار جامعهحفظ زنده نگاهداشتن میراث ارزنده فرهنگی پیشرفت هرچه بیشتر در کلیه بخش های اجتماعی _اقتصادی وعمرانی از جمله اهداف عمده برنامه عمرانی پنجم به شمار می رفت. 86

اسلاید 87: توسعه اقتصادی متعادل استان های کشور توزیع عادلانه خدمات اجتماعی ورفاهی و تقویت مبانی وپایه های اقتصادی با توجهی خاص به مناطق کم رشد وعقب ماندهایجاد هماهنگی لازم بین برنامه های توسعه اقتصادی –اجتماعی وفیزیکی به منظور بهره گیری کامل از سرمایه گذاری ها و ظرفیت های موجود در سطح مناطق 87

اسلاید 88: مشارکت هرچه بیشتر مردم در تهیه اجرای برنامه های عمرانی منا طقایجاد نظامی غیر متمرکز در امور زیر بنایی –اجرای خدمات دولتی –عمرانی وبانکی در مناطقوبسیاری اقدامات عمرانی دیگر88

اسلاید 89: مشکلات این برنامه ساخت سیاسی کشور متمرکز ونظام سنتی برنامه ریزی همچنان بخشی بود قوانینی که مواضع عدم تمرکز اداری یا سازمانی را تحکیم بخشد وجود نداشتداده ها و اطلاعات اماری مورد نیاز برنامه ریزی منطقه ای باکمبود مواجه گردید تقسیم کشور به مناطق عمرانی کنار گذاشته شد .89

اسلاید 90: بررسی عملکرداین برنامه به تفکری تازه درباره شکل ومحتوای برنامه پرداخت واز انجایی که پس از اجرای چهار برنامه دستگاههای اجرایی کفایت وقابلیتی که لازمه اجرای برنامه های عمرانی رامی طلبید پیداکرده بودتمامی مسئولیت اجرایی رابه وزارتخانه ها وسازمان های دولتی واگذار کرد .90

اسلاید 91: برای تامین توسعه متعادل مناطق مختلف مقرر شد دولت رأسأ اقدام به سرمایه گذاری کند وبخش خصوصی را نیز تشویق به سرمایه گذاری کند 91

اسلاید 92: به منظور کاهش نرخ مهاجرت در مناطق مهاجر فرست برسر مایه گذاری های اشتغال زا تاکید شد92

اسلاید 93: برای کاهش کم کاری وبیکاری های فصلی در مناطق کشاورزی توسعه صنایع وابسته به کشاورزی توصیه شد 93

اسلاید 94: به منظور شناخت امکانات منطقه و محدودیت های توسعه وموانع ومشکلات اجرایی برنامه های عمرانی وایجاد هماهنگی بین طرح های توسعه اقتصادی واجتماعی در مقیاس ملی واستانی برای هراستان برنامه های عمرانی 5 ساله تحت عنوان برنامه توسعه استان مورد توجه قرار گرفت ودستور مقدمات برنامه صادر شد 94

اسلاید 95: در 23استان وفرمانداری کشور اقدامات زیر صورت گرفت.95

اسلاید 96: 1)دفاتر برنامه وبودجه به عنوان کوششی در برقراری نظام برنامه ریزی غیر متمرکز ومنطقه ای ایجاد گردید .2)اجرای برنامه های خاص ناحیه ای که از فصول مختلف بخش های اقتصادی واجتماعی تغذیه می گردید به مسوولان محلی واگذار شد.96

اسلاید 97: 3) بانک های توسعه منطقه ای به منظور جلب سرمایه های کوچک محلی واستفاده از انها در اجرای برنامه های عمرانی وتولیدی در مناطق ایجاد شد.4)به منظور ارائه سیاست های عمران منطقه ای وتعیین ارایش مطلوب فضای اقتصادی –اجتماعی کشور مطالعاتی اغاز گردید .97

اسلاید 98: 5)طراحی واجرای پاره ای از طرح ها که دارای ابعاد متوسط وبیشتر جنبه تولیدی وزیر بنایی وبین استانی داشتند وبه طرح های منطقه ای موسوم بودند به مناطق واگذار شدند .98

اسلاید 99: در این برنامه پیش بینی شده بود که حدود 11 در صد اعتبارات عمرانی به برنامه های عمران نواحی اختصاص یابد .این نسبت در برنامه تجدید نظر شده وبه 40در صد افزایش یافت.99

اسلاید 100: با تشدید سیاست عدم تمرکز در سال های 1355-1356 و افزایش قدرت اجرایی محلی طرح هایی از فصول کشاورزی ومنابع طبیعی- بهداشت ودرمان –عمران شهری –اموزش و پرورش –ساختمان ها وتاسیسات دولتی وتوسعه صنایع از شمول ملی خارج وبه صورت طرح های منطقه ای مورد تصویب قرار گرفت وبرای طرح ریزی واجرا به مسئولین استان ها واگذار گردید .100

اسلاید 101: برنامه ریزی منطقه ای وبرنامه عمرانی ششم(1357-1361)101

اسلاید 102: تصویب نشد 102

اسلاید 103: 103

اسلاید 104: 104

اسلاید 105: منابع 1)زیاری کرامت الله،اصول وروشهای برنامه ریزی منطقه ای 2)دانشورتورج،طرح ریزی کالبدی وبرنامه ریزی منطقه ای در ایران105

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید