کشاورزی و دامپروری گیاه‌ پزشکی

بررسی عملکرد فتوسنتز در گیاهان c3 و c4 و CAM

barrasi_amalkarde_photosantez_dar_giahan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی عملکرد فتوسنتز در گیاهان c3 و c4 و CAM”

بررسی عملکرد فتوسنتز در گیاهان c3 و c4 و CAM

اسلاید 1: به نام حی سبحان عنوان بررسی عملکرد فتوسنتز در گیاهان c3 و c4 و CAMاستاد گرانقدر جناب دکتر پلیه ور

اسلاید 2: تعریف فتوسنتز : عملی که طی آن انرژی نورانی خورشید توسط کلروفیل تبدیل به انرژی شیمیایی می شود .6H2O + 6CO2 ) +(کربوهیدرات 6O2

اسلاید 3: مسیرهای فتوسنتزی فرآیند فتوسنتز به 2 مرحله ی:* واکنش های نوری*واکنش های تاریکی تقسیم می شود، که در تمامی گیاهان خشکی مشترک است. انرژی نورانی به انرژی شیمیایی و در واکنش های تاریکی دی اکسید کرین به قند و نشاسته تبدیل می شود .

اسلاید 4: C3 فتوسنتز در گیاهان هوا CO2 ترکیبی که دربرگ تولید می شود ، یک قند فسفری با 5 اتم کربن)RUDP (ریبولازا، 5- دی فسفات یا تشکیل دو مولکولی که دارای 3 کربن است ( که اسید فسفریک است)یا : 1- (بار دیگر به عنوان پذیرنده گاز کربنیک عمل می کند).مولکول های و وتشکیل حلقه ای را میدهند که فرآیند تثبیت دی اکسید کربن در RUDP آن متکی به خود می باشد. 2- قند و ساکارز تولید می شود

اسلاید 5: Tidestromia در بعضی از گیاهان از جمله بوته بیابانی تثبیت اولیه گاز دی اکسید کربن متفاوت است. دراین گیاهان است است.PEP پذیرنده ی دی اکسید کربن تولید می کندPEP روی یک مولکول دی اکسید کربن تأثیر می گذارد اسید آسپارایتک سیدمالیک (دارای 4 اتم کربن) + (دارای 4 اتم کربن)

اسلاید 6: C3 وC4 دلایل نامگذاری با توجه به مطالب صفحه ی اول: چون اولین تولید این چرخه که «چرخه کالوین» نام دارد، ماده ای 3 کربنه در هر مولکول است گیاهانی که دارای این فتوسنتز هستند C2 یا سه کربنه نامیده می شوند. گونه هایی نظیر ذرت به دلیل این که تثبیت CO2 در آن ها توسط سیستم PEP انجام می گیرد مجزا است. این گیاهان چهار کربنه یا C4 نامیده می شوند.

اسلاید 7: C4 و C3 جایگاه گیاهان به طورکلی منشاء انتشار گیاهان C4 اقلیم حاده ای است در حالی که منشاء گیاهان C3اقلیم شمالی می باشد . گیاهان C4 در عرض های جغرافیایی زیر 45 درجه و گیاهان C3 در عرض های بالاتر ، دارای مزیت فتوسنتزی هستند.

اسلاید 8:

اسلاید 9: C4 تقسیم بندی گیاهان گیاهان C4 را بر اساس اسید چهارکربنه انتقالی به سلول های غلاف آوندی (مالات یا آسپارتات) به دو دسته تقسیم می کنند: 1- گیاهانی نظیر ذرت، نیشکر، سورگوم گیاهای هستند که تولید مالات می کنند. 2- گیاهانی مانند ارزن و تاج خروس اسید چهارکربنه تولیدی آسپارتات است. توضیح:(اسپارت و مالات از طریق پلاسمودسماتا به سلول غلات آوندی منتقل می گردد و در آن جا دکربوکسیله می شود ).

اسلاید 10: گیاهان C4 را بر اساس نوع آنزیم دکربوکسیله کننده اسید 4 کربنه به سه گروه تقسیم می کنند: 1- گروه آنزیم مالیک وابسته به NAPP (NPDP – ME)2- گروه آنزیم مالیک وابسته به NAD (NAD – ME)3- گروه آنزیم فسفواینول پیروات کربوکسی کیناز (PEP – CK)

اسلاید 11: C4 و C3تفاوت بین گیاهان * بین گیاهان C4 و C3 یک سری تفاوت وجود دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می گردد: 1- راندمان مصرف آب (WUE) : که راندمان مصرف آب عبارت است از مقدار ماده ی خشک تولیدی به میزان آب مصرفی که راندمان مصرف آب در گیاهان C4 بالاتر از گیاهان C3 می باشد. 2- تثبیت C12 وc133- راندمان استفاده ازازت (NUE ) : راندمان مصرف ازت عبارت است از مقدار فتوسنتز به ازاء هر گرم ازت مصرفی در گیاه و راندمان مصرف ازت به صورت زیر محاسبه می گردد .NUE= ph و NA = مقدار ازت در واحد سطح برگ (A)و h : میزان فتوسنتزNA

اسلاید 12: 4- سرعت فتوسنتز 5- سازگاری و پراکنش 6- اختصاص مواد به اقدام های مختلف : در شرایط تنش های محیطی نظیر خشکی، گرما، شوری و کمبود ازت در خاک گیاهان C3 هوا و فتوسنتزی بیش تری را به ریشه های خود اختصاص می دهند و نسبت ریشه در آن ها افزایش می یابد . در حالی که این نسبت در گیاهان C4 کم تر است .

اسلاید 13: crassula cean Acid meta bolism CAM فتوسنتز در گیاهان سابقه ی مطالعه در گیاهان CAM خیلی طولانی تری از تنفس نوری یا فتوسنتز گیاهان C4 است در گیاهان CAM دی اکسید کربن در طول شب به صورت اسید مالیک و در بعضی از گونه ها اسید سیتریک و ایزوسیتریک تثبیت می شود و در خلال روز ناپدید می شوند . آنزیم کربوکسیلاز PEP مسئول تثبیت CO2 به اسید سیتریک است . این عمل اجازه می دهد که روزنه ها در خلال روز موقعی که پتانسیل تلفات آب به دلیل گرمای بالای روز زیاد است ، بسته بماند. فتوسنتز در گیاهان CAM و گیاهان C4 دارای یک وجه مشترک هستند ، به صورتی که کربن حاصل اسیدهای چهار کربنه در مسیر RBP قرار اولین بررسی های درباره گیاهان CAM ، اسید یفیکاسیون در تاریکی را نشان داد . تنفس در تاریکی باعث جذب اکسیژن و دفع دی اکسید کربن می شود.

اسلاید 14: در اواخر نشان داده شده : که اسید فیکاسیون در تاریکی با کاهش نشاسته، تشکیل گلی کول نیک از فسفات پیرووات(PEP) و کربوکسیلاسیون در طی کربوکسیلاز PEP با استفاده از دی اکسید کربن جو همراه است . اکسالواستات تشکیل شده به مالات تبدیل شده و در واکوئل ذخیره می شود. در نور مالات دکربوکسیه می شود ،سپس گاز کربنیک به مسیر RP داده می شود.

اسلاید 15: مقاومت گیاهان CAM از نظر بوم شناسینقش آب و دمای زیاد روز و دمای کم شب مناسب گیاهان CAM است ترکیب این ایزوتوپ C12 و C13 یک گیاه در تشخیص بین انواع جذب CO2 می توانند مورد استفاده قرار گیرد . کربوکسیلاز PEP در تشخیص تثبیت C12 C13 کم تر به کار می رود در حالی که با کربوکسیلاز RBPتشخیص بهتر خواهد بود. از نظر بوم شناسی گیاهان CAM سازگاری بیش تری به تنش آب دارند. نمونه ای از گیاهان کاکتوس می باشد.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید