صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
0 en Ure ee
استاد : جناب آقاى دكتر حيدرى فعى تفرشى
aljl ۱ واحد تهران مركزى
ةا
صفحه 2:
۳
۷ n
شکلی از مدیریت است که دستور دهنده وأقعی حخضور فیزیگی
ندارد.
در خیلی از سازمانها و نهادهای اجتعاعی به اشکال گوناگون
er ee pega reece ny erat en nweyie ey) ۳۱
key ۱ ۱
قبل از آغاز بحث لازم باشد. تعريفى از صديريت سايه بيان شود.
صفحه 3:
تعريف مديريت سایه
مديريت سايه شكلى از اعهال مدي ريت است كه دستور
دهنده واقعى حضور فيزيكى مشه ود ندارد. لکن در قالب
و جه ره ديكران امر و دستور ميدهد
صفحه 4:
از نمادهاى بارز مدبريت
سايه
Bors eyo tee Eee Tone ag
و aera
om ee ل ار
Powe Se ree eRe [ea ere
جايكاه مقتضى جعت كسب منافع مورد نظر خود نقاب در
۳ Te eee tie]
صفحه 5:
فردياافراد صاحب قدرت و
نفوذ
اضراد صاحب قدرت (شروته زورء دانايى ) بعضى مديران سيستم هاى سازمانى رادر حكم وفرمان نود
درمى آورند. واز طريق آنان دستورات واميال خود را از زبان وجهره ظاهم ضفريب آنان اعمال مى كنند.
درمدیریت سایه مدیم سازمان در ظاهس مدیم سازمان است. در صورتی که مدیس واقعی کس دیگری است
7 1
دراي
را در جهت تحتق اهداف و منافع فرد یا افرادی بکار می گیررد. که هیچ کس آنها را نمی بینند و در سایه
عمل می کنند. از مشترری گرایی و مخاطب محوری نشانی نیست. شعارهای سردم فریب داده می شود. ولی
عکس آن عمل می شود.
۱ OCI Tete Pers Ye Eee) Cab e
eee ere a eee ee Oe Seep Sweeper CEE Pee Eras
Per rue S Rone ا ee eto B)
بیشتس به بيش ببرند. جو سازمانی» فرهنگ نیررنگ و فریب است. شعارهای نوب داده مى شود لكن
۳
شرایط مدیم دست نشانده به جای پیش برد مصالح و اهداف سازماتی» کلیه منابع و امکانات سازمانی
صفحه 6:
ام
صفحه 7:
اتفاق در سازمانها و نجادى خرد و كلان روى مى دهد 2
00 ل ا erenyrs
قربلنى مى كنند. و مديران سايه هميشسه در يثشت يرده سالم مى مانند وحكم مى راتند. ليد
: ا ال و
صفحه 8:
ا ا م ا ا ل ل ۱
ار
ا Cet oer) Ib Rea ear woven ۱
Pea Dar Fe Ts Fe Ey Pe OM PERV EC OEE eet Cor OPN TVG o
اندیشه کشنده است که باعث فرار سازمانی آنها می شود. دراعمال مدیریت سایه اهداف و
منافع و مصالح عمومى بسيار كم رنك ديده مى شسود. و اكر در مقطعى اهميت داده شود.
teen ol ل ل ee a eee Te
Fee care Se A SEs FeO pcan ES ea vent pe Pe FO Fc en Eo
FES Pi he Come ceri ran year PDN Pe meen CN Pee errors
ات
تبلیخ یقی مثبت می شود. تا در مخاطبان ذهنیت همساز ایجاد کند. و از عوارض و
aL ۱
صفحه 9:
eae ل
لین تنوری تقربيا مقلبل تئوری مدیریت کیفیت جامع است که دربعضی سازمان ها قا
۰ سرانهمنابع مللی خود را صرف رنسد مهارتهای تخصصی و فکری کارکنان خود
وف
=
صفحه 10:
صفحه 11:
eo ee اه
a a متاك لعاف ران ان
صفحه 12:
وههاى غير رسمى ( آشكر و نهان )
در محافل شب نشینی و مجللس كروهى تصميم مى كيرند و تصميمات خود راجه مدير دست |
نشانده خودامریه می کنند اا eee ere
aie ee fete eet ron 7 1
و د ی
صفحه 13:
ا ا Pere) | Vermeer]
اقتصادى, تکنولوژی و ...
کشورهای قدرتمند برای كسب منافع خود درکشورهای : 151523036
به شکل انتلاف یا راسا مدیرانی را برکشورهای صاحب منابع و ذخایر به مصدر قدرت.
t 0 ااا ارو اسم
صفحه 14:
صفحه 15:
بسم الله الرحمن الرحيم
بررسي مسائل مديريت دولتي ايران
استاد :جناب آقاي دكتر حيدري فمي تفرشي
دانشگاه آزاد واحد تهران مركزي
مهدي عامريان
مديريت سايه(
ent
Sunshade Managem
)
شکلی از مدیریت است که دستور دهن--ده واقعی حض--ور ف--یزیکی
ندارد .
در خيلي از سازمانها و نهادهای اجتماعی ب--ه اش--کال گون--اگون
مدیریت سایه اعمال حاکمیت مستتر دارد که تف---اوت آنها در
شدت و ضعف اعمال آنها درسازمانها و نهادهاس---ت .ش---اید
قبل از آغاز بحث الزم باشد .تعریفی از مدیریت سایه بیان شود.
تعـــــریف مدیریت سایه
مدیـــــریت سایه شکلی از اعمال مدیــــریت است که دستـــور
دهنده واقعی حضور فیــــزیکی مشهـــود ن--دارد .لکن در ق--الب
و چهــــــره دیگران امر و دستور میدهد
از نمادهای بارز مدیـــــریت
سایه
-1فـــــرد یا افـــــراد صاحب قدرت و نفوذ
-۲گــــروههای سیاسی ـ احزاب سیاســی ،گروههای غ---یر
رسمی
-۳کشــــــورهای صاحب ق--درتهای سیاســـی ،نظ--امی،
اقتصادی ،تکنول--وژی و … که هر کدام در م--وقعیت و
جایگاه مقتضی جهت کسب منافع مورد نظر خود نق--اب در
چهره دیگــــران می کشند و حکم می رانند.
فـــرد یا افـــراد صاحب قدرت و
نفوذ
افراد صاحب قدرت (ثروت ،زور ،دانایی ) بعضی مدیران سیس تم های سازمانی را در حکم و فرمان خ ود
در می آورند .و از طریق آنان دستورات و امیال خود را از زبان و چهره ظاهر فریب آنان اعمال می کنند.
درمدیریت سایه مدیر سازمان در ظاهر مدیر سازمان است .در صورتی ک ه م دیر واقعی کس دیگری اس ت
که هیچگونه پست سازمانی تعریف شده ای در سازمان ندارد و از پشت پرده به راحتی حکم می راند.
در این شرایط مدیر دست نشانده به جای پیش برد مصالح و اهداف سازمانی ،کلیه من ابع و امکان ات سازمانی
را در جهت تحقق اهداف و منافع فرد یا افرادی بکار می گیرد .ک ه هیچ کس آنها را نمی بینن د و در سایه
عمل می کنند .از مشتری گرایی و مخاطب محوری نشانی نیست .شعارهای مردم فریب داده می ش ود .ولی
عکس آن عمل می شود.
مثال :ش عار م دیریت مش ارکتی داده می ش ود .ولی عملکردی ساختارگرا حاکمیت می ران د ک ه در این
شرایط افراد به مثابه ماشینی در دست گردانندگان اصلی پشت پرده استحمار و استثمار می ش وند .کرامت
و منزلت انسانی شعاری برای فریب و نیرنگ است .تا از این طریق بتوانن د اه داف اس تثمارگرانه خ ود را
بیش تر ب ه پیش ببرن د .ج و سازمانی ،فرهن گ نیرن گ و فریب اس ت .ش عارهای خ وب داده می ش ود لکن
عملیاتی ضد شعارها انجام می شود.
از نشانه های مدیــــریت سایه
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
پخمه گــــزینی و چاپلوس پــــروری
تضاد بین شعـــارها و عملها
ابهام دراهداف سازمانـــی وبی بــــرنامه ای
تاکید افــــراطی بر منافع فرد یا افراد خاص
تــرویج فـــرهنگ چاپلوســـی
تسلط فــــرهنگ اقلیمـــی بی اعتمادی و غیبت و نیـــرنگ
مجــــرمیت دانایی ( فهمیدن و دانستن جـــرم بودن )
فــــرار اندیشه ها از سازمان
تعدد فیلتـــرهای گزینشی و پنهان کاری
تشدید در خودی ســـــازی (برای کاهش تعارضات)
کاهش رضایت شغلـــی و افزایش غیبت و تاخیر
کاهش بهـــره وری مثبت
این اتفاق در سازمانها و نهادی خرد و کالن روی می دهد که ممکن اس ت این ش یوه در ک ل
یک کشور نیز اعمال شود که حاصل آن استثمار و بهره کشی انسانی از آحاد جامعه است .ک ه
ادامه روند برای جامعه کشنده و مهلک است .سازمان هایی که از طریق مدیریت سایه هدایت
و کنترل می شوند از حس مسئولیت و پاسخ دهی به دیگران خ ود را مبرامی دانن د .اگر در
شرایطی تحت فشار افکار عمومی قرار گیرند .مدیرظاهری سازمان یا دس تگاه ذی رب ط را
قربانی می کنند .و مدیران سایه همیشه در پشت پرده سالم می مانند وحکم می رانند .ش اید
بتوان گفت مدیران ظاهری پیش مرگان مدیران سایه هستند که دانسته یا ندانس ته همچ ون
دیگر کارکنان به طریقی دیگر قربانی منافع و مصالح آنها می شوند .سازمانهایی ک ه ب ه این
طریق مدیریت می شوند .میل به رکود و بازگشت به گذشته دارند.
خالقیت و نوآوری درآنها به ندرت دیده می شود .تاجایی که با افراد آگ اه و خالق و بدیع ه
پرداز به دیده شک نگریسته می شود .اندیشه و نگرش حاکم برسبک م دیریت سیس تم
سنتی و گذشته گراست .انعطاف دراینگونه سیستم ها حداقل است .در مقاب ل تغی یرات و
نوآوروی مقاومت آشکار و مستتردارد .سبک مدیریت این سازمان ها ب
رای افراد صاحب
اندیشه کشنده است که باعث فرار سازمانی آنها می شود .دراعمال مدیریت سایه اهداف و
منافع و مصالح عمومی بسیار کم رنگ دیده می شود .و اگر در مقطعی اهمیت داده ش
ود.
آنهم یک نوع حیله و فرار به جلو است برای گمراه کردن و کسب منافع بلن د م دت خ ود.
منزلت و کرامت انسانی یک شعار تبلیغات تزریقی است .برای مخاطبان منفعل خود ،برای
تحت شعاع قرار دادن .نقاط شبه انگیز و ابهام آمیز خود .نه بعنوان یک استراتژی و اهداف
سازمانی رشید و تصعید .دراین سبک مدیریت آن چیزی که قرار است .انجام نشود سخت
تبلیغ تزریقی مثبت می شود .تا در مخاطبان ذه نیت همساز ایجاد کن د .و از ع وارض و
بازتاب کار جمعی گروه کارکنان پیشگیری کند.
درمدیریت سایه کلیه کارکنان دشمنانی تلقی می شوند ک
ه اگر شرایط ب
رای آنها
مناسب شود درصدد احقاق حقوق تضیع ش ده خ ود برخواهن د آم د .روی این اص ل
مدیریت سایه همیشه درصدد چشم و گ وش گ ذاری اس ت ت ا کلی ه فع ل وانفعالت
کارکنان خود را زیر ذره بین داشته باشد .و از آگاه شدن کارکن ان جلوگ یری میکن د.
چون اگاهی کارکنان با نابودی آنها رابطه مستقیم دارد .دراین سبک اعمال م
دیریت
است که دانایی جرم تلقی می شود .و فرد یا افراد دانا و فهیم باید تاوان پس بدهن د.
این تئوری تقربیا مقابل تئوری مدیریت کیفیت جامع است که دربعضی سازمان ها ت ا
%۳۰سرانه منابع مالی خود را صرف رشد مهارتهای تخصصی و فکری کارکنان خ ود
می کنند.
گــــروههای سیاسی ـ احـــزاب سیاسی ،
گـــروههای غیر رسمی
گـــروههای سیاسی رسمــــی
مثل احزاب و تشکل های رسمی همه به نوعی در به وجود آوردن مدیریت های سایه تالش می کنن د
و سعی دارند .فرد یا افرادی را بر کرسی قدرت بنشانند که در ظاهر مدیر سیستم باشد ولی در عم ل
جهت گیری آنها درجهت تحقق اهداف حزبی و تشکیالتی آنان باشد .در سبک م
دیریت سایه هر
تصمیمی مدیر سازمان اتخاذ می کند .مصالح حزبی و تشکیالتی از نظر او پنهان نمی مان د .وح تی
بعضی مواقع در نشست ها و کنکره ها براساس اهداف حزبی اهداف سازمان ها را نیز برای م دیران
خود تعیین می کنند .ومدیران ناگزیرنند فقط تصمیمات حزب و تشکیالت را اجرا کنن د .ن ه مصالح
مردم و منافع کارکنان و سازمان ،را که در دراز مدت اهداف سازمان و حزب دچار گرانباری و ش کاف
می شود که حاصل آن شکست در اهداف سازمان و حزب است که نتایج تلخ آنرا باید مردم آن دیار
تحمل کنند.
گــــروههای غیـــر رسمـــی ( آشکار و نهان )
در محافل شب نشینی و مجالس گروهی تصمیم می گیرند و تصمیمات خود را به مدیر دست
نشانده خود امریه می کنند و مدیر دست نشانده ناگزیر به انجام تصمیمات گرفته شده است.
مدیر کوچکترین قدرت انعطاف و خالقیت ندارد .او همچون یک مهره در دست کسانی اس ت
که ظاهرا حضور ندارند ولی اوامر آنها موبه مو در سازمان اجرا می شود .ادامه این روند باعث
گسست اعتماد و مشروعیت بین کارکنان و مدیریت مجازی می شود که حاصل آن انحط ات
سازمانی و کلیه منابع آن است.
کشـــورهای صاحب قدرتهای ـ سیاسی ،نظامی ،
اقتصادی ،تکنـــولوژی و …
کشورهای قدرتمند برای کسب منافع خود درکشورهای جهان سوم سعی و تالش می کنند.
به شکل ائتالف یا راسا مدیرانی را برکشورهای صاحب من ابع و ذخ ایر ب ه مص در ق درت
بنشانند .گه به اهداف آنها جامه عمل بپوشند .اگرشرایط برای آنها ازاین طریق مهیا نش د.
تالش می کنند .الاقل فرد یا افرادی ب ر ساختار ق درت بنش انند ک ه از دانش وتخصص
برخودار نباشند ( پخمه گزینی) تا از ناتوانی اندیشه آنها سوئ استفاده خود را داشته باشند.
به تعبیری از آدمهای ضعیف در راس ساختارهای قدرت اس تفاده می کنن د .ت ا از بی خبری و
جهل آنها کسب منافع خود را به پیش ببرند .اما دراین مسیر هم موفق نشدند سعی می کنند از
اهرمهای سیاسی ،اطالعاتی ،و نظامی بهره گیرنند( .تحریم اقتصادی ،حمل ه نظ امی ،کودت ا
تحریم تکنولژی و ) ..بهره گیرند .تا برای کسب منافع خود مدیران مخلص و کاردان را از پیش
روی بردارند .و منافع نامشروع خود را بدست آورند .که میزان درک وفهم مردم آن دیار ضامن
پیروزی یا شکست آنها است .و میتوان گفت که ضعف آگاهی افراد جامع ه می توان د همچ ون
سربازان دشمن پابه پای آنها دشنه بر قلب مدیران شجاع و آگاه خودشان بزند و افراد نا آگاه
آن جوامع با دستان خودشان عزیزان خودشان را ذبح می کنند .چون جهل تاریکی اس ت و در
تاریکی انسان توان درک دوست از دشمن را ندارد .و بر دوستان خ ود آن می کن د ک ه ب رای
خصم خونین خود می کرده که تاریخ از این وقایع کم ندیده است.
پايان