صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
دکترزهرا جلیلی
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
صفحه 4:
برنامه درسی سالحنص)
برنامه درسی "تجربه آموزشی برنامه ریزی شده "است . آقای گن ۱۹۹۵ "هر آنچه که
در ارتباط با آموزش رخ می دهد".حداقل ۴ جزء مهم یک کوریکو لوم شامل
محتوا استراتژی های آموزشی» ارزشيابى دانشجويان 2
آموزشی
f
صفحه 5:
What is a curriculum?
+ A curriculum is more than just a syllabus or a
statement of content.
A curriculum is about what should happen in a
teaching program-about the intention of the teachers
and about the way they make this happen. This
extended vision of a curriculum .
Harden,
صفحه 6:
i Curriculum
۰ Objectives
* Content
* Method
+ Assessment
صفحه 7:
Educational Program
* Curriculum
* Student
+ Faculty
+ Resource
+ Management
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
اصل اول در برنامه درسی:
برنامه های درسی زیادی به صورت هم زمان به وجود آمدند تمام
این برنامه های باید همگرا و همسان شوند.
برنامه های متعددی را داخل یک برنامه می توان گنجاند
۱- برنامه درسی رسمی و غیر رسمی 100۳۳0۵1 > Formal
۲- برنامه درسی مخفی Hidden curriculum
۳- پرنامه درسی طراحی شده؛ تدریس شده
صفحه 11:
برنامه درسی رسمی و ظیر رسمی: منظور از برنامه درسی رسمی آن است
که برنامه ریزان آموزشی قصد دارند و تأکید می کنند که طبق آن برنامه
آموزش داده شود. برای مثال دوره آموزشی سیستم قلبی و عروقی ۰ آموزش
مهارتهای ارتباطی. با این وجود بیشتر وقت دانشجویان در فعالیتهای خارج از
پرنامه درسی مانند مشار کت درانتشار نشریه هاو خبرنامه های دانشجویی»
شرکت درانجمن های علمی» فعالیتهای ورزشی و ... سپری گردد. دانشجویان
از این فعاليتها و از برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و کار کنان دانشگاه
مطالب زیادی می آموزند. این نوع یا گیری قسمتی از برنامه درسی غیر رسمی
است و بسیار مهم می باشد زیرا به کسب تجربه کلی دانشجویان منجرمی شود.
Cl 6 Sb Wocey » OucePord يكك فرد را با شكل نشان داده اند.
صفحه 12:
برنامه درسی مخفی: شامل مطالبی است که به وسیله دانشگاه یا موسسه برای آموزش
دانشجویان تنظیم نشده ولی دانشجویان در طول برنامه درسی به صورت نا خودآگاه و از
مشاهده محیط آموزشی کسب می کنند. برای مثال روش برخوردپزشک با بیمار (رفتار
بالینی)» نحوه پاسخگوئی و رفتار یکک دندانپزشکک با بیمار و چگونگی برخورد یک
داروساز با عامه مردم که دانشجویان آن را مشاهده و یاد می گيرند. برنامه درسی مخفی در
طولانی مدت می تواند بر رفتار دانشجویان تاثیر بگذارد.(الگو پذیری)
برنامه درسی طراحی شده » تدریس شده:
با اینکه طراح برنامه درسی انتظار دارد این برنامه طبق طرح و نقشه اولیه آموزش داده شود؛
ولی بعضی اوقات تدریس اساتید با آنچه که برنامه ریزی شده متفاوت می باشد.
صفحه 13:
مدرس هنگامی که یک ع() را در بخش پیدا می کند ممکن است به جای استفاده از
ار برای آموزش استفاده کند.
برنامه درسی از اي
محقق ممکن است به جای کنفرانس تعیین شده در برنامه از تحقیقات خود برای ارائه در
کلاس درس استفاده کند و احساس استقلال آموزشی خود را با این کار حفظ کنند.
مدرسان ممکن است از نظارت م رکزی يا اداری بر مطالبی که تدریس می کنند ناراضی
شند و این امر آنان را برنجاند ویا این مطالب را بر اساس نیاز دانشجویان و جامعه ندانند»
بنابراین به تدریس محتوای مورد نظر خودمی پردازند و به تدریس تصادفی روی می آورند.
صفحه 14:
ایجاد و استفاده از موقعیتهای آموزشی در حین کار
یادگیری های تصادفی در حین کار
یادگیری های ساختاردار مانند دوره هاء کارگاهه... یادگیری های تصادفی در خانه و جامعه
صفحه 15:
Constractivistic view point
Core Curriculum
صفحه 16:
Constractivistic view point
Core Curriculum
Beyond Core
صفحه 17:
Constractivistic view point
Core Curriculum
Beyond Core
Hidden Curriculum
صفحه 18:
Constractivistic view point
Core Curriculum
Beyond Core
Hidden Curriculum
On Service Training
صفحه 19:
برنامه درسی محوری و غیر محوری
* حجم زیاد اطلاعات تحت عنوان انفجار اطلاعات
تصاموه ماه سوه (انتشار متوسط ۴ ژورنال جدید در
هر روز و تخمین زمان دو برابرشدن اطلاعات در هر ۰ ماه )
منجر به افزايش عدم تحمل در دانشجویان شده است.در یک
ياسخ انفعالى به اين يديده» نظام آموزش پزشکی در جهان به
افزایش محتوای آموزشی پرداخته اند(فربهی برنامه آموزشی
لدصاءورص دس لحخصسح) دانشجويان نمى توانند همه
جيز را در طول برنامه هاى آموزشى خود يياموزند.
صفحه 20:
The Aim
+ The aim is to overcome the most
important challenge facing medical
educators today:
+ The problem of information overload
صفحه 21:
* راه حل اساسی پيشنهاد شده:
ارائه یک برنامه درسی محوری همراه با امکان انتخاب
موضوعات متفاوت (حول این محور ) تحت عنوانبرنامه
درسی غیر محوری (انتخلبی ) است.
صفحه 22:
برنامه درسی محوری بخشی از برنامه درسی است که تمام
دانشجویان باید آن را مطالعه نموده و در آن تبحر یابند (مفهوم
یکسان بودن برنامه آموزشی) .این بخش در برابر برنامه درسی غیر
محوری قرار دارد که شامل بیخش های متنوعی بوده و
دانشجویان می توانند دوره های انتخایی طراحی شده در آن را
برحسب تمایل خود انتخاب نموده و آموزش می بینند(منهوم نوع در
برنامه آموزشی).
صفحه 23:
ویژه گی های هسته (محور) در برنامه آموزش پزشکی:
تمام دانشجویان ملزم به گذراندن این برنامه می باشند.
پوشش دهنده کلیه توانایی های ضروری طبابت می باشند(مفهوم
جامعیت).
دانشجويان بايد در اين بخش سطح بالايى از تبحر را كسب
Aight stoadard oP wostery. cl.
هر سه بخش دانش» مهارت و نگرش را در بر گیرد.
صفحه 24:
دوره انتخابی (غیر محوری) دوره ایی است که دانشجویان این دوره ها
را بسته به علاقه و تمایل خود انتخاب می کنند
اهداف :
پرداختن به علائق مختلف دانشجویان در بخشی از بنامه آموزشی
امکان مطالعه عمیق تردانشجویان در برخی از موضوعات به انتخاب
ایشان
کسب و ارتقا برخی مهارت های عملی, بالینی و یا آزمایشگاهی به
انتخاب و علاقه ی دانشجو
2 Eee . و نا 5 ۳ جح fe ae
افزایش مسئولیت پذیری دانشجو در قبال یاد گیری خود و تغییرنگرش
وى در زمينه ياد كيرى
ايجاد تغییر در نگرش و برخورد دانشجویان در زمينه كار و حرفه آينده
صفحه 25:
What is a core
curriculum?
+ The core curriculum is that part of
the total field of areas covered in
the curriculum which all students
should study and master.
3
صفحه 26:
GNC's recommendation(2003)
+ The core curriculum must be supported by
a series of student-selected components that
allow students to study .in depth ,areas of
particular interest to them.
3
صفحه 27:
Electiveness
+ Elective programs in a curriculum give
students some flexibility in choosing their
subjects,
3
صفحه 28:
The main challenge in medical
education is:
To arrive at a balance between
Uniformity Diversity
Lee تا
2
ك3
صفحه 29:
اصل دوم كور يكولوم: «طقدص ل 2 لمج ) موطف 0
در رويكرد آموزشى مبتنى بر ييامد ( 00002) ؛ تصميم كيرى برنامه درسى بر
اساس پیامد هایی است که دانشجویان در پایان دوره كسب مى كنند.بدين معنا
که در این رویکرد ابتدا پیامد های مورد نظر و ۳۲۳۸۱) مشخص وتعریف
شوند » این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآبند آموزشی است (چ
روش آموزشی ۰ چه محتوایی و...)
به طور مثال ما در برنامه درسی به طور دقیق بیان می کنیم دانشجوی ما در هنكام
فارغ التحصیلی به عنوان Weak Care Provider بايد اين خصوصیات و
توانمندی ها را داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد» سپس بقیه
کوریکولوم (چه محتوایی,چه استراتژی آموزشی و ... را مشخص می کنیم.
صفحه 30:
What is outcome- based education?
How to
ieee Ap
Methods &
—
Figure 1. A model for the curriculum emphasising the
importance of educational outcomes in curnculum planning.
صفحه 31:
What is outcome- based education?
outcome-based education has 5
First the learning outcomes are identified, made
explicit and communicated to all concerned.
Second the educational outcomes should be the
over-riding issue in decisions about the curriculum.
صفحه 32:
ویژگی های رویکرد 26968) نگاه عمیق به نياز ها و مشکلات
بهداشتی با پاسخ به نیاز ها و همچنین برمبنای کارایی فردی است. ارتباط و
مناسبت برنامه آموزشی با نیاز های جامعه یکی از مسائل مهم مورد بحث می
باشد زیرا این احتمال وجود دارد که یک عدم تطابقی بين آنچه را که از
پزشکان جوان خود انتظار داریم و توانمندی هایی که در برنامه آموزش می
sa 2
آموزند ایجاد گردد.
صفحه 33:
* در حال حاضر در رفع نيازٍ هاى نظام سلامت
wh ose5 Isobolaed poverne
ask wer %
ask yap %
صفحه 34:
lth Promati
He:
5
1
i
:
Task Groups and Roles in Health System
Research
صفحه 35:
:
:
2
_/Care Pression
ee
صفحه 36:
Health System ٠ Medical Schools,
صفحه 37:
Health System Medical Schools
صفحه 38:
گزارش یک تجربه:
دانشگاه 9) () پيامد آموزشی را برای شک عمومی در سه حیطه تعیین کرده است.
اين سه حيطه تحت عنوان مدل“ سه حلقه ای " حلقه داخلی شامل انجام وظایف ( پیامد) » حلقه میانی روب
به وظایف (۳ پیامد)؛ وحلقه بیرونی منش حرفه ای (۲ پیامد) است.
(انجام کار درست با روش درست توسط فرد درست)
صفحه 39:
The three circle model for classifying
learning outcomes
In Dundee
What the doctor is
able to do
“ergy tee gh things”
7 outcomes
صفحه 40:
The three circle model for classifying
learning outcomes
In Dundee
How the doctor
approaches their prac
00 ‘afoing ina thing "زود
able to do
و 3
ووه انا tne rghit ورد
7 outcomes
صفحه 41:
The three circle model for classifying
learning outcomes
In Dundee
How the doctor
What the doctor is approaches their practice
able to do
“doing the thing right"
3 outcomes
“cloing the right things”
7 outcomes
The doctor as a
professional
“the night person doing 4“
outcomes
صفحه 42:
“What the doctor is able to do”
The doctor must be able to take a complete and
focused history, perform an appropriate physical
exam, interpret finding, and formulate an action
plan to characterize the problem and reach a
diagnosis
صفحه 43:
“What the doctor is able to do”
The doctor should be able to undertake a range of
procedures on a patient for diagnosis or
therapeutic purposes. This usually involves using
an instrument or some device,
© g. Suturing a wound or catheterization
صفحه 44:
“What the doctor is able to do”
The investigations are carried out on the patient or
on samples of fluid or tissue taken from the
patient.
The investigations are usually carried out by
personnel trained for the purpose, e.g. a clinical
biochemist or radiographer, but may in some
instances be carried out by the doctor.
صفحه 45:
The doctor is competent to identify appropriate
treatment for the patient and to deliver this
personally or to refer the patient to the
appropriate colleague for treatment
صفحه 46:
The doctor recognizes threats to the health of
individuals or communities at risk.
The doctor is able to implement, the basic
principles of disease prevention and health
promotion.
صفحه 47:
“What the doctor is able to do”
6-0۳ ce in comm ١
The doctor is proficient in a range of
Communication skills including written and oral,
both face-to-face and by telephone.
He or she communicates effectively with patients,
relatives of patients, the public and colleagues.
صفحه 48:
“What the doctor is able to do”
in handling and retrieval of
The doctor is competent in retrieving, recording
and analyzing information using a range of
methods including computers,
صفحه 49:
“How the doctor approaches his/her
practice”
Doctor should understand the basic, clinical and
Social sciences that underpin the practice of
medicine.
This ensures that they not only have the technical
competence outlined in outcomes 1 to 7, but that
they also have an understanding of what they
are doing, and why they are doing it.
صفحه 50:
“How the doctor approaches his/her
practice”
Doctors adopt appropriate attitudes, ethical
behavior and legal approaches to the practice of
medicine. This includes issues relating to
informed consent, confidentiality, and the practice
of medicine in a multicultural society.
صفحه 51:
“How the doctor approaches his/her
practice”
king easor ind judgmer
Doctors apply clinical judgment and evidence-
based medicine to their practice.
They understand research and statistical methods.
They can cope with uncertainty and ambiguity.
This outcome also recognizes the creative element
in problem solving that can be important in
medical practice.
صفحه 52:
the doctor as a professional
Doctors should understand the healthcare system
within which they are practising and the role of
other professionals within the system. They
should appreciate the role of the doctor as
physician, teacher, manager and researcher.
This outcome also recognizes that most doctors
have some management and teaching
responsibility.
صفحه 53:
The aa should ee a self-learner and should be
able to assess his/her own performance.
The doctor has to take responsibility for his/her
own personal and professional development.
صفحه 54:
Crows Onversiy Ourowes ٩۱۰ 1998 Brows Ouiversiy Srkoot
OP Ordiciae Cowperteuy Bused Currie COOO
Brown’s 9 Abilities
1- Effective Communication
2- Basic clinical skills
3- Using basic science in practice of medicine
4- Diagnosis, management and prevention
5- Lifelong learning
6- Self-awareness, self-care and personal growth
7- the social and community contexts of healthcare
8- Moral reasoning and clinical ethics
9- Problem solving
صفحه 55:
Te aby ty Rr!
اگر برنامه درسی ایستا و بدون تغییر باقی بمانده خیلی سریع تحت تاثیر
مشکلات واقع خواهد شد و کارایی خود را از دست خواهد داد .
چون برنامه درسی به دلیل ماهیت پویایی خود دائما نیازمند تغییر و پیشرفت
eal
با توجه به فرضیه ای که بیان می کند برنامه درسی یک موجود زنده است
آبراهام در سال ۰۱۹۹۶ مشکلات برنامه درسی را به صورت بیماری های
مختلف توضیح داد.
۱- اسکلروز برنامه درسی تاونس يا
سخت شدن دسته ها hondecieg oP moteyories
خفقان دپارتمانی و تم رکز گرایی شدید و جلوگیری از روند طبیعی شکل
گیری و عملکرد برنامه درسی( مهار فونکسیون طبیعی کوریکولوم (
صفحه 56:
کارسینوم کوریکو لوم : رشد غیر قابل کنترل بخشی از کوریکولوم
۳- کوریکولو آرتریت : عدم توانایی دپارتمان ها در برقراری ارتباط موثر
در آموزش
۴- هیپرتروفی کوریکولوم یا کوریکولومگالی: موضوعات جدید
آموزشی به کوریکولوم اضافه شود بدون آنکه چیزی از موارد قبل حذف
كردد ؛ این امر علت اصلی اضافه شدن بیش از حد حجم کوریکو لوم است.
۵- اسکیزو فرنی کوریکولوم : دو دستگی و Fast, گی در کوریکولوم
به عتوان مثال جدایی بین علومپایه و بالینی
۶- استخوانی شدن برنامه درسی د الحخصج خام وصلمى ادوم
هنگامی که برنامه درسی ایستا و بدون تغییر و دچار جماد می باشد ودر قالبی
سفت و تغییر ناپذیر طراحی شده است.
صفحه 57:
-تورم ایدیوپا تیک کوریکولوم : در اینجا اشکال از تدریس است نه از
برنامه درسی
8- تورم ارثى كور يكولوم : رئيس جديد, یک کوریکولوم مشکل دار را
به ارث مى برد و قادر نيست دانشكده را در جهت درك و كشف مشكلات
برنامه درسى و تغييرآن ترغيب كند .
صفحه 58:
Curriculum Development
وه سوه
صفحه 59:
Quality improvement strategies
SPICES
صفحه 60:
SPICES
* Student-centered vs Teacher-centered
+ Problem-based vs __ Subject-based
۰ Integrated هد Discipline-based
* Community-based vs Hospital-based
Standard program
Opportunistic
Harden RM, Sowden S, Educational strategies in curriculum
development: The SPICES model. Med Educ 1984:18:284-297.
صفحه 61:
تسه
Interventions
صفحه 62:
Structure of Program
صفحه 63:
Structure of Program
صفحه 64:
Structure of Program
Lesson.
صفحه 65:
Structure of Program
صفحه 66:
Structure of Program
Lesson _Lesson Lesson
Course
صفحه 67:
Structure of Program
Lesson Lesson Lesson Lesson _Lesson
Course Course
Program
صفحه 68:
Curriculum
صفحه 69:
Who is Responsible for it?
صفحه 70:
Centralized Planning at MOH Level
MINISTRY OF HEALTH
صفحه 71:
Balanced Planning at MOH Level
MINISTRY OF HEALTH
صفحه 72:
Centralized Planning at University Level
MINISTRY OF HEALTH
صفحه 73:
Balanced Planning at University Level
MINISTRY OF HEALTH
صفحه 74:
Centralized Planning at
Group/Department Level
MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT
صفحه 75:
anced Planning at
Group/Department Level
MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT
صفحه 76:
Planning at Instructor Level
MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT
INSTRUCTOR
صفحه 77:
Planning Map
MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT
INSTRUCTOR
صفحه 78:
All of these for:
Planned Learning
Experience
صفحه 79:
Course Planning
صفحه 80:
Course Description
The course description typically includes the following
sections
1- Course Title
2 Purpose of the Course
3 Course Objectives
4 Training Methods and Techniques
5 Intended Audience of the Course
6- Venue of Training
7- Logistical Arrangements
& Duration and Schedule of the Course, and
& Trainers/Resource Persons
صفحه 81:
Course Title
A good check on the appropriateness of a title is to ask
the question, “If | read this title would | know what the
course is about and for whom it is designed?
Purpose of the Course
This section should include one or two paragraphs that
describe the general rationale for the course.
A list of benefits that should accure from the course may
also be included in this section.
صفحه 82:
Course Objectives
General objectives will provide the reader of the course
description with a deeper understanding of the purpose
and intent of the course. It provide an overview of the
content of the course.
Training Methods and Techniques
The most appropriate training methad is selected
based on the | of trai
صفحه 83:
Intended Audience of the course
This brief section identifies whom the course has been
designed for and who should be recruited and enrolled
in the course.
Venue of the Training
This section should adequately describe the place where
the course will be offered.
صفحه 84:
Logistical Arrangements
A guide to trainees on the types of facilities available, such
as accommodation, transport, course materials, and meals
during the course. Information on training expenses and
cost should also be specified,
Duration and Schedule of the Course
This section should communicate when the course will
be offered and the length of time required to complete.
Trainers/Resource Persons
This section should indicate who will be responsible for
providing the training,
صفحه 85:
Lesson Plans
Objectives
Content Outline
Training Methods
Time Estimates,
Needed Training Resources
Participant Assignments, and
Evaluation method
صفحه 86:
Lesson Plans
the lesson plan represents the body of the curriculum
The curriculum consists of the co
the lesson plans.
The lesson plan, in addition to documenting the
curriculum, provides a guide tc er as he or she
to teach the course and as he or she presents
the course. The lesson pian, must also b
صفحه 87:
Objectives
Training objectives at the lesson plan level should be mare
specific and contain the three parts of an objective's
statement the con e and stz
Content Outline
This section of the lesson plan is the most significant one
and usually take the greatest amount of space.
Training Methods
the appropriate methods should be selected and identified,
صفحه 88:
Time Estimates
The time estimates will help ensure that the total course
is completed and that some items are not over
emphasized at the expense of others
Needed Training Resources
The training resources that are critical to the
implementation of training and the accomplishment of the
objectives should be carefully identified.
Participant Assignments
This section af the lesson plan should stipulate the
activities and assignments that will be made to training
participants as part of the training.
صفحه 89:
Evaluation Method
The last section of the lesson plan should describe the
technique. procedure
accomplishment of cou
participants, and th
for each session.
صفحه 90:
“Telnina Dblostives:
Ba chmolaon fe hecn, te عامط wil b ae:
صفحه 91: