آموزشسایر

برنامه درسی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
دکترزهرا جلیلی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

صفحه 4:
برنامه درسی سالحنص) برنامه درسی "تجربه آموزشی برنامه ریزی شده "است . آقای گن ۱۹۹۵ "هر آنچه که در ارتباط با آموزش رخ می دهد".حداقل ۴ جزء مهم یک کوریکو لوم شامل محتوا استراتژی های آموزشی» ارزشيابى دانشجويان 2 آموزشی f

صفحه 5:
What is a curriculum? + A curriculum is more than just a syllabus or a statement of content. A curriculum is about what should happen in a teaching program-about the intention of the teachers and about the way they make this happen. This extended vision of a curriculum . Harden,

صفحه 6:
i Curriculum ۰ Objectives * Content * Method + Assessment

صفحه 7:
Educational Program * Curriculum * Student + Faculty + Resource + Management

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
اصل اول در برنامه درسی: برنامه های درسی زیادی به صورت هم زمان به وجود آمدند تمام این برنامه های باید همگرا و همسان شوند. برنامه های متعددی را داخل یک برنامه می توان گنجاند ۱- برنامه درسی رسمی و غیر رسمی 100۳۳0۵1 > ‎Formal‏ ‏۲- برنامه درسی مخفی ‎Hidden curriculum‏ ۳- پرنامه درسی طراحی شده؛ تدریس شده

صفحه 11:
برنامه درسی رسمی و ظیر رسمی: منظور از برنامه درسی رسمی آن است که برنامه ریزان آموزشی قصد دارند و تأکید می کنند که طبق آن برنامه آموزش داده شود. برای مثال دوره آموزشی سیستم قلبی و عروقی ۰ آموزش مهارتهای ارتباطی. با این وجود بیشتر وقت دانشجویان در فعالیتهای خارج از پرنامه درسی مانند مشار کت درانتشار نشریه هاو خبرنامه های دانشجویی» شرکت درانجمن های علمی» فعالیتهای ورزشی و ... سپری گردد. دانشجویان از این فعاليتها و از برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و کار کنان دانشگاه مطالب زیادی می آموزند. این نوع یا گیری قسمتی از برنامه درسی غیر رسمی است و بسیار مهم می باشد زیرا به کسب تجربه کلی دانشجویان منجرمی شود. ‎Cl 6 Sb Wocey » OucePord‏ يكك فرد را با شكل نشان داده اند.

صفحه 12:
برنامه درسی مخفی: شامل مطالبی است که به وسیله دانشگاه یا موسسه برای آموزش دانشجویان تنظیم نشده ولی دانشجویان در طول برنامه درسی به صورت نا خودآگاه و از مشاهده محیط آموزشی کسب می کنند. برای مثال روش برخوردپزشک با بیمار (رفتار بالینی)» نحوه پاسخگوئی و رفتار یکک دندانپزشکک با بیمار و چگونگی برخورد یک داروساز با عامه مردم که دانشجویان آن را مشاهده و یاد می گيرند. برنامه درسی مخفی در طولانی مدت می تواند بر رفتار دانشجویان تاثیر بگذارد.(الگو پذیری) برنامه درسی طراحی شده » تدریس شده: با اینکه طراح برنامه درسی انتظار دارد این برنامه طبق طرح و نقشه اولیه آموزش داده شود؛ ولی بعضی اوقات تدریس اساتید با آنچه که برنامه ریزی شده متفاوت می باشد.

صفحه 13:
مدرس هنگامی که یک ع() را در بخش پیدا می کند ممکن است به جای استفاده از ار برای آموزش استفاده کند. برنامه درسی از اي محقق ممکن است به جای کنفرانس تعیین شده در برنامه از تحقیقات خود برای ارائه در کلاس درس استفاده کند و احساس استقلال آموزشی خود را با این کار حفظ کنند. مدرسان ممکن است از نظارت م رکزی يا اداری بر مطالبی که تدریس می کنند ناراضی شند و این امر آنان را برنجاند ویا این مطالب را بر اساس نیاز دانشجویان و جامعه ندانند» بنابراین به تدریس محتوای مورد نظر خودمی پردازند و به تدریس تصادفی روی می آورند.

صفحه 14:
ایجاد و استفاده از موقعیتهای آموزشی در حین کار یادگیری های تصادفی در حین کار یادگیری های ساختاردار مانند دوره هاء کارگاهه... یادگیری های تصادفی در خانه و جامعه

صفحه 15:
Constractivistic view point Core Curriculum

صفحه 16:
Constractivistic view point Core Curriculum Beyond Core

صفحه 17:
Constractivistic view point Core Curriculum Beyond Core Hidden Curriculum

صفحه 18:
Constractivistic view point Core Curriculum Beyond Core Hidden Curriculum On Service Training

صفحه 19:
برنامه درسی محوری و غیر محوری * حجم زیاد اطلاعات تحت عنوان انفجار اطلاعات تصاموه ماه سوه (انتشار متوسط ۴ ژورنال جدید در هر روز و تخمین زمان دو برابرشدن اطلاعات در هر ۰ ماه ) منجر به افزايش عدم تحمل در دانشجویان شده است.در یک ياسخ انفعالى به اين يديده» نظام آموزش پزشکی در جهان به افزایش محتوای آموزشی پرداخته اند(فربهی برنامه آموزشی لدصاءورص دس لحخصسح) دانشجويان نمى توانند همه جيز را در طول برنامه هاى آموزشى خود يياموزند.

صفحه 20:
The Aim + The aim is to overcome the most important challenge facing medical educators today: + The problem of information overload

صفحه 21:
* راه حل اساسی پيشنهاد شده: ارائه یک برنامه درسی محوری همراه با امکان انتخاب موضوعات متفاوت (حول این محور ) تحت عنوان‌برنامه درسی غیر محوری (انتخلبی ) است.

صفحه 22:
برنامه درسی محوری بخشی از برنامه درسی است که تمام دانشجویان باید آن را مطالعه نموده و در آن تبحر یابند (مفهوم یکسان بودن برنامه آموزشی) .این بخش در برابر برنامه درسی غیر محوری قرار دارد که شامل بیخش های متنوعی بوده و دانشجویان می توانند دوره های انتخایی طراحی شده در آن را برحسب تمایل خود انتخاب نموده و آموزش می بینند(منهوم نوع در برنامه آموزشی).

صفحه 23:
ویژه گی های هسته (محور) در برنامه آموزش پزشکی: تمام دانشجویان ملزم به گذراندن این برنامه می باشند. پوشش دهنده کلیه توانایی های ضروری طبابت می باشند(مفهوم جامعیت). دانشجويان بايد در اين بخش سطح بالايى از تبحر را كسب ‎Aight stoadard oP wostery. cl.‏ هر سه بخش دانش» مهارت و نگرش را در بر گیرد.

صفحه 24:
دوره انتخابی (غیر محوری) دوره ایی است که دانشجویان این دوره ها را بسته به علاقه و تمایل خود انتخاب می کنند اهداف : پرداختن به علائق مختلف دانشجویان در بخشی از بنامه آموزشی امکان مطالعه عمیق تردانشجویان در برخی از موضوعات به انتخاب ایشان کسب و ارتقا برخی مهارت های عملی, بالینی و یا آزمایشگاهی به انتخاب و علاقه ی دانشجو 2 Eee . ‏و نا 5 ۳ جح‎ fe ae ‏افزایش مسئولیت پذیری دانشجو در قبال یاد گیری خود و تغییرنگرش‎ ‏وى در زمينه ياد كيرى‎ ايجاد تغییر در نگرش و برخورد دانشجویان در زمينه كار و حرفه آينده

صفحه 25:
What is a core curriculum? + The core curriculum is that part of the total field of areas covered in the curriculum which all students should study and master. 3

صفحه 26:
GNC's recommendation(2003) + The core curriculum must be supported by a series of student-selected components that allow students to study .in depth ,areas of particular interest to them. 3

صفحه 27:
Electiveness + Elective programs in a curriculum give students some flexibility in choosing their subjects, 3

صفحه 28:
The main challenge in medical education is: To arrive at a balance between Uniformity Diversity Lee ‏تا‎ 2 ك3

صفحه 29:
اصل دوم كور يكولوم: «طقدص ل 2 لمج ) موطف 0 در رويكرد آموزشى مبتنى بر ييامد ( 00002) ؛ تصميم كيرى برنامه درسى بر اساس پیامد هایی است که دانشجویان در پایان دوره كسب مى كنند.بدين معنا که در این رویکرد ابتدا پیامد های مورد نظر و ۳۲۳۸۱) مشخص وتعریف شوند » این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآبند آموزشی است (چ روش آموزشی ۰ چه محتوایی و...) به طور مثال ما در برنامه درسی به طور دقیق بیان می کنیم دانشجوی ما در هنكام فارغ التحصیلی به عنوان ‎Weak Care Provider‏ بايد اين خصوصیات و توانمندی ها را داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد» سپس بقیه کوریکولوم (چه محتوایی,چه استراتژی آموزشی و ... را مشخص می کنیم.

صفحه 30:
What is outcome- based education? How to ieee Ap Methods & — Figure 1. A model for the curriculum emphasising the importance of educational outcomes in curnculum planning.

صفحه 31:
What is outcome- based education? outcome-based education has 5 First the learning outcomes are identified, made explicit and communicated to all concerned. Second the educational outcomes should be the over-riding issue in decisions about the curriculum.

صفحه 32:
ویژگی های رویکرد 26968) نگاه عمیق به نياز ها و مشکلات بهداشتی با پاسخ به نیاز ها و همچنین برمبنای کارایی فردی است. ارتباط و مناسبت برنامه آموزشی با نیاز های جامعه یکی از مسائل مهم مورد بحث می باشد زیرا این احتمال وجود دارد که یک عدم تطابقی بين آنچه را که از پزشکان جوان خود انتظار داریم و توانمندی هایی که در برنامه آموزش می ‎sa‏ 2 آموزند ایجاد گردد.

صفحه 33:
* در حال حاضر در رفع نيازٍ هاى نظام سلامت ‎wh ose5 Isobolaed poverne‏ ask wer % ask yap %

صفحه 34:
lth Promati He: 5 1 i : Task Groups and Roles in Health System Research

صفحه 35:
: : 2 _/Care Pression ee

صفحه 36:
Health System ٠ Medical Schools,

صفحه 37:
Health System Medical Schools

صفحه 38:
گزارش یک تجربه: دانشگاه 9) () پيامد آموزشی را برای شک عمومی در سه حیطه تعیین کرده است. اين سه حيطه تحت عنوان مدل“ سه حلقه ای " حلقه داخلی شامل انجام وظایف ( پیامد) » حلقه میانی روب به وظایف (۳ پیامد)؛ وحلقه بیرونی منش حرفه ای (۲ پیامد) است. (انجام کار درست با روش درست توسط فرد درست)

صفحه 39:
The three circle model for classifying learning outcomes In Dundee What the doctor is able to do “ergy tee gh things” 7 outcomes

صفحه 40:
The three circle model for classifying learning outcomes In Dundee How the doctor approaches their prac 00 ‘afoing ina thing ‏"زود‎ able to do و 3 ووه انا ‎tne rghit‏ ورد 7 outcomes

صفحه 41:
The three circle model for classifying learning outcomes In Dundee How the doctor What the doctor is approaches their practice able to do “doing the thing right" 3 outcomes “cloing the right things” 7 outcomes The doctor as a professional “the night person doing 4“ outcomes

صفحه 42:
“What the doctor is able to do” The doctor must be able to take a complete and focused history, perform an appropriate physical exam, interpret finding, and formulate an action plan to characterize the problem and reach a diagnosis

صفحه 43:
“What the doctor is able to do” The doctor should be able to undertake a range of procedures on a patient for diagnosis or therapeutic purposes. This usually involves using an instrument or some device, © g. Suturing a wound or catheterization

صفحه 44:
“What the doctor is able to do” The investigations are carried out on the patient or on samples of fluid or tissue taken from the patient. The investigations are usually carried out by personnel trained for the purpose, e.g. a clinical biochemist or radiographer, but may in some instances be carried out by the doctor.

صفحه 45:
The doctor is competent to identify appropriate treatment for the patient and to deliver this personally or to refer the patient to the appropriate colleague for treatment

صفحه 46:
The doctor recognizes threats to the health of individuals or communities at risk. The doctor is able to implement, the basic principles of disease prevention and health promotion.

صفحه 47:
“What the doctor is able to do” 6-0۳ ce in comm ١ The doctor is proficient in a range of Communication skills including written and oral, both face-to-face and by telephone. He or she communicates effectively with patients, relatives of patients, the public and colleagues.

صفحه 48:
“What the doctor is able to do” in handling and retrieval of The doctor is competent in retrieving, recording and analyzing information using a range of methods including computers,

صفحه 49:
“How the doctor approaches his/her practice” Doctor should understand the basic, clinical and Social sciences that underpin the practice of medicine. This ensures that they not only have the technical competence outlined in outcomes 1 to 7, but that they also have an understanding of what they are doing, and why they are doing it.

صفحه 50:
“How the doctor approaches his/her practice” Doctors adopt appropriate attitudes, ethical behavior and legal approaches to the practice of medicine. This includes issues relating to informed consent, confidentiality, and the practice of medicine in a multicultural society.

صفحه 51:
“How the doctor approaches his/her practice” king easor ind judgmer Doctors apply clinical judgment and evidence- based medicine to their practice. They understand research and statistical methods. They can cope with uncertainty and ambiguity. This outcome also recognizes the creative element in problem solving that can be important in medical practice.

صفحه 52:
the doctor as a professional Doctors should understand the healthcare system within which they are practising and the role of other professionals within the system. They should appreciate the role of the doctor as physician, teacher, manager and researcher. This outcome also recognizes that most doctors have some management and teaching responsibility.

صفحه 53:
The aa should ee a self-learner and should be able to assess his/her own performance. The doctor has to take responsibility for his/her own personal and professional development.

صفحه 54:
Crows Onversiy Ourowes ٩۱۰ 1998 Brows Ouiversiy Srkoot OP Ordiciae Cowperteuy Bused Currie COOO Brown’s 9 Abilities 1- Effective Communication 2- Basic clinical skills 3- Using basic science in practice of medicine 4- Diagnosis, management and prevention 5- Lifelong learning 6- Self-awareness, self-care and personal growth 7- the social and community contexts of healthcare 8- Moral reasoning and clinical ethics 9- Problem solving

صفحه 55:
Te aby ty Rr! اگر برنامه درسی ایستا و بدون تغییر باقی بمانده خیلی سریع تحت تاثیر مشکلات واقع خواهد شد و کارایی خود را از دست خواهد داد . چون برنامه درسی به دلیل ماهیت پویایی خود دائما نیازمند تغییر و پیشرفت ‎eal‏ با توجه به فرضیه ای که بیان می کند برنامه درسی یک موجود زنده است آبراهام در سال ۰۱۹۹۶ مشکلات برنامه درسی را به صورت بیماری های مختلف توضیح داد. ۱- اسکلروز برنامه درسی‌ تاونس يا سخت شدن دسته ها ‎hondecieg oP moteyories‏ خفقان دپارتمانی و تم رکز گرایی شدید و جلوگیری از روند طبیعی شکل گیری و عملکرد برنامه درسی( مهار فونکسیون طبیعی کوریکولوم (

صفحه 56:
کارسینوم کوریکو لوم : رشد غیر قابل کنترل بخشی از کوریکولوم ۳- کوریکولو آرتریت : عدم توانایی دپارتمان ها در برقراری ارتباط موثر در آموزش ۴- هیپرتروفی کوریکولوم یا کوریکولومگالی: موضوعات جدید آموزشی به کوریکولوم اضافه شود بدون آنکه چیزی از موارد قبل حذف كردد ؛ این امر علت اصلی اضافه شدن بیش از حد حجم کوریکو لوم است. ۵- اسکیزو فرنی کوریکولوم : دو دستگی و ‎Fast,‏ گی در کوریکولوم به عتوان مثال جدایی بین علومپایه و بالینی ۶- استخوانی شدن برنامه درسی د الحخصج خام وصلمى ادوم هنگامی که برنامه درسی ایستا و بدون تغییر و دچار جماد می باشد ودر قالبی سفت و تغییر ناپذیر طراحی شده است.

صفحه 57:
-تورم ایدیوپا تیک کوریکولوم : در اینجا اشکال از تدریس است نه از برنامه درسی 8- تورم ارثى كور يكولوم : رئيس جديد, یک کوریکولوم مشکل دار را به ارث مى برد و قادر نيست دانشكده را در جهت درك و كشف مشكلات برنامه درسى و تغييرآن ترغيب كند .

صفحه 58:
Curriculum Development وه سوه

صفحه 59:
Quality improvement strategies SPICES

صفحه 60:
SPICES * Student-centered vs Teacher-centered + Problem-based vs __ Subject-based ۰ Integrated ‏هد‎ Discipline-based * Community-based vs Hospital-based Standard program Opportunistic Harden RM, Sowden S, Educational strategies in curriculum development: The SPICES model. Med Educ 1984:18:284-297.

صفحه 61:
تسه Interventions

صفحه 62:
Structure of Program

صفحه 63:
Structure of Program

صفحه 64:
Structure of Program Lesson.

صفحه 65:
Structure of Program

صفحه 66:
Structure of Program Lesson _Lesson Lesson Course

صفحه 67:
Structure of Program Lesson Lesson Lesson Lesson _Lesson Course Course Program

صفحه 68:
Curriculum

صفحه 69:
Who is Responsible for it?

صفحه 70:
Centralized Planning at MOH Level MINISTRY OF HEALTH

صفحه 71:
Balanced Planning at MOH Level MINISTRY OF HEALTH

صفحه 72:
Centralized Planning at University Level MINISTRY OF HEALTH

صفحه 73:
Balanced Planning at University Level MINISTRY OF HEALTH

صفحه 74:
Centralized Planning at Group/Department Level MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT

صفحه 75:
anced Planning at Group/Department Level MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT

صفحه 76:
Planning at Instructor Level MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT INSTRUCTOR

صفحه 77:
Planning Map MINISTRY OF HEALTH GROUP, DEPARTMENT INSTRUCTOR

صفحه 78:
All of these for: Planned Learning Experience

صفحه 79:
Course Planning

صفحه 80:
Course Description The course description typically includes the following sections 1- Course Title 2 Purpose of the Course 3 Course Objectives 4 Training Methods and Techniques 5 Intended Audience of the Course 6- Venue of Training 7- Logistical Arrangements & Duration and Schedule of the Course, and & Trainers/Resource Persons

صفحه 81:
Course Title A good check on the appropriateness of a title is to ask the question, “If | read this title would | know what the course is about and for whom it is designed? Purpose of the Course This section should include one or two paragraphs that describe the general rationale for the course. A list of benefits that should accure from the course may also be included in this section.

صفحه 82:
Course Objectives General objectives will provide the reader of the course description with a deeper understanding of the purpose and intent of the course. It provide an overview of the content of the course. Training Methods and Techniques The most appropriate training methad is selected based on the | of trai

صفحه 83:
Intended Audience of the course This brief section identifies whom the course has been designed for and who should be recruited and enrolled in the course. Venue of the Training This section should adequately describe the place where the course will be offered.

صفحه 84:
Logistical Arrangements A guide to trainees on the types of facilities available, such as accommodation, transport, course materials, and meals during the course. Information on training expenses and cost should also be specified, Duration and Schedule of the Course This section should communicate when the course will be offered and the length of time required to complete. Trainers/Resource Persons This section should indicate who will be responsible for providing the training,

صفحه 85:
Lesson Plans Objectives Content Outline Training Methods Time Estimates, Needed Training Resources Participant Assignments, and Evaluation method

صفحه 86:
Lesson Plans the lesson plan represents the body of the curriculum The curriculum consists of the co the lesson plans. The lesson plan, in addition to documenting the curriculum, provides a guide tc er as he or she to teach the course and as he or she presents the course. The lesson pian, must also b

صفحه 87:
Objectives Training objectives at the lesson plan level should be mare specific and contain the three parts of an objective's statement the con e and stz Content Outline This section of the lesson plan is the most significant one and usually take the greatest amount of space. Training Methods the appropriate methods should be selected and identified,

صفحه 88:
Time Estimates The time estimates will help ensure that the total course is completed and that some items are not over emphasized at the expense of others Needed Training Resources The training resources that are critical to the implementation of training and the accomplishment of the objectives should be carefully identified. Participant Assignments This section af the lesson plan should stipulate the activities and assignments that will be made to training participants as part of the training.

صفحه 89:
Evaluation Method The last section of the lesson plan should describe the technique. procedure accomplishment of cou participants, and th for each session.

صفحه 90:
“Telnina Dblostives: Ba chmolaon fe hecn, te ‏عامط‎ wil b ae:

صفحه 91:

برنامه درسی ‏Curriculum دکتر زهرا جلیلی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی Student برنامه درسی Curriculum برنامه درسی ”تجربه آموزشی برنامه ریزی شده ” است .آقای گن ” 1995هر آنچه که در ارتباط با آموزش رخ می دهد“.حداقل 4جزء مهم یک کوریکو لوم شامل محتوا ،استراتژی های آموزشی ،ارزشیابی دانشجویان بر اساس کوریکولوم و محیط آموزشی ‏Student ‏What to content Learn ‏How to learn ‏Education Strategy-Teaching & leaning tools ‏Assessment ‏Educational environment ‏Learning Out Come اصل اول در برنامه درسی: برنامه های درسی زیادی به صورت هم زمان به وجود آمدند تمام این برنامه های باید همگرا و همسان شوند. برنامه های متعددی را داخل یک برنامه می توان گنجاند -1برنامه درسی رسمی و غیر رسمی Formal & Informal ‏Hidden curriculum -2برنامه درسی مخفی -3برنامه درسی طراحی شده ،تدریس شده برنامه درسی رسمی و غیر رسمی :منظور از برنامه درسی رسمی آن است که برنامه ریزان آموزشی قصد دارند و تأکید می کنند که طبق آن برنامه آموزش داده شود .برای مثال دوره آموزشی سیستم قلبی و عروقی ،آموزش مهارتهای ارتباطی .با این وجود بیشتر وقت دانشجویان در فعالیتهای خارج از برنامه درسی مانند مشارکت درانتشار نشریه هاو خبرنامه های دانشجویی، شرکت درانجمن های علمی ،فعالیتهای ورزشی و ...سپری گردد .دانشجویان از این فعالیتها و از برقراری ارتباط با سایر دانشجویان و کارکنان دانشگاه مطالب زیادی می آموزند .این نوع یادگیری قسمتی از برنامه درسی غیر رسمی است و بسیار مهم می باشد زیرا به کسب تجربه کلی دانشجویان منجرمی شود. Mumfordو Honeyیادگیری های یک فرد را با شکل نشان داده اند. برنامه درسی مخفی :شامل مطالبی است که به وسیله دانشگاه یا موسسه برای آموزش دانشجویان تنظیم نشده ولی دانشجویان در طول برنامه درسی به صورت نا خودآگاه و از مشاهده محیط آموزشی کسب می کنند .برای مثال روش برخوردپزشک با بیمار (رفتار بالینی) ،نحوه پاسخگوئی و رفتار یک دندانپزشک با بیمار و چگونگی برخورد یک داروساز با عامه مردم که دانشجویان آن را مشاهده و یاد می گیرند .برنامه درسی مخفی در طوالنی مدت می تواند بر رفتار دانشجویان تاثیر بگذارد(.الگو پذیری) برنامه درسی طراحی شده ،تدریس شده: با اینکه طراح برنامه درسی انتظار دارد این برنامه طبق طرح و نقشه اولیه آموزش داده شود، ولی بعضی اوقات تدریس اساتید با آنچه که برنامه ریزی شده متفاوت می باشد. مدرس هنگامی که یک Caseرا در بخش پیدا می کند ممکن است به جای استفاده از برنامه درسی از این بیمار برای آموزش استفاده کند. محقق ممکن است به جای کنفرانس تعیین شده در برنامه از تحقیقات خود برای ارائه در کالس درس استفاده کند و احساس استقالل آموزشی خود را با این کار حفظ کنند. مدرسان ممکن است از نظارت مرکزی یا اداری بر مطالبی که تدریس می کنند ناراضی باشند و این امر آنان را برنجاند ویا این مطالب را بر اساس نیاز دانشجویان و جامعه ندانند، بنابراین به تدریس محتوای مورد نظر خودمی پردازند و به تدریس تصادفی روی می آورند. یادگیری ها برنامه درسی محوری و غیر محوری • حجم زیاد اطالعات تحت عنوان انفجار اطالعات (Information explosionانتشارمتوسط 4ژورنال جدید در هر روز و تخمین زمان دو برابرشدن اطالعات در هر 20ماه ) منجر به افزایش عدم تحمل در دانشجویان شده است.در یک پاسخ انفعالی به این پدیده ،نظام آموزش پزشکی در جهان به افزایش محتوای آموزشی پرداخته اند(فربهی برنامه آموزشی )curriculum overloadدانشجویان نمی توانند همه چیز را در طول برنامه های آموزشی خود بیاموزند. • راه حل اساسی پیشنهاد شده: ارائه یک برنامه درسی محوری همراه با امکان انتخاب موضوعات متفاوت (حول این محور ) تحت عنوان برنامه درسی غیر محوری (انتخابی ) است. • برنامه درسی محوری بخشی از برنامه درسی است که تمام دانشجویان باید آن را مطالعه نموده و در آن تبحر یابند (مفهوم یکسان بودن برنامه آموزشی) .این بخش در برابر برنامه درسی غیر محوری قرار دارد که شامل بخش های متنوعی بوده و دانشجویان می توانند دوره های انتخابی طراحی شده در آن را برحسب تمایل خود انتخاب نموده و آموزش می بینند(مفهوم تنوع در برنامه آموزشی). • .1 .2 .3 .4 ویژه گی های هسته (محور) در برنامه آموزش پزشکی: تمام دانشجویان ملزم به گذراندن این برنامه می باشند. پوشش دهنده کلیه توانایی های ضروری طبابت می باشند(مفهوم جامعیت). دانشجویان باید در این بخش سطح باالیی از تبحر را کسب نمایندhigh standard of mastery. هر سه بخش دانش ،مهارت و نگرش را در بر گیرد. • • .1 .2 .3 .4 .5 دوره انتخابی (غیر محوری) دوره ایی است که دانشجویان این دوره ها را بسته به عالقه و تمایل خود انتخاب می کنند اهداف : پرداختن به عالئق مختلف دانشجویان در بخشی از برنامه آموزشی امکان مطالعه عمیق تردانشجویان در برخی از موضوعات به انتخاب ایشان کسب و ارتقا برخی مهارت های عملی ،بالینی و یا آزمایشگاهی به انتخاب و عالقه ی دانشجو افزایش مسئولیت پذیری دانشجو در قبال یادگیری خود و تغییرنگرش وی در زمینه یاد گیری ایجاد تغییر در نگرش و برخورد دانشجویان در زمینه کار و حرفه آینده اصل دوم کوریکولومOutcome Based Education : در رویکرد آموزشی مبتنی بر پیامد ( ، )OBEتصمیم گیری برنامه درسی بر اساس پیامد هایی است که دانشجویان در پایان دوره کسب می کنند.بدین معنا که در این رویکرد ابتدا پیامد های مورد نظر و Productمشخص وتعریف می شوند ،این در حالی است که در شیوه سنتی تاکید بر فرآیند آموزشی است (چه روش آموزشی ،چه محتوایی و)... به طور مثال ما در برنامه درسی به طور دقیق بیان می کنیم دانشجوی ما در هنگام فارغ التحصیلی به عنوان Health Care Providerباید این خصوصیات و توانمندی ها را داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد ،سپس بقیه کوریکولوم (چه محتوایی،چه استراتژی آموزشی و ...را مشخص می کنیم. ویژگی های رویکرد OBEنگاه عمیق به نیاز ها و مشکالت سیستم بهداشتی با پاسخ به نیاز ها و همچنین برمبنای کارایی فردی است .ارتباط و مناسبت برنامه آموزشی با نیاز های جامعه یکی از مسائل مهم مورد بحث می باشد زیرا این احتمال وجود داردکه یک عدم تطابقی بین آنچه را که از پزشکان جوان خود انتظار داریم و توانمندی هایی که در برنامه آموزش می آموزند ایجاد گردد. • در حال حاضر در رفع نیاز های نظام سالمت . وجود داردImbalanced coverage Task overlap  Task gap  گزارش یک تجربه: دانشگاه Dundee 12پیامد آموزشی را برای تربیت پزشک عمومی در سه حیطه تعیین کرده است. این سه حیطه تحت عنوان مدل“ سه حلقه ای ” حلقه داخلی شامل انجام وظایف ( 7پیامد) ،حلقه میانی رویکرد به وظایف ( 3پیامد) ،وحلقه بیرونی منش حرفه ای ( 2پیامد) است. ( انجام کار درست با روش درست توسط فرد درست) Brown University Outcomes In 1996 Brown University School Of Medicine Competency Based Curriculum 2000 اصل سوم ماهیت پویایی برنامه درسی : اگر برنامه درسی ایستا و بدون تغییر باقی بماند ،خیلی سریع تحت تاثیر مشکالت واقع خواهد شد و کارایی خود را از دست خواهد داد . چون برنامه درسی به دلیل ماهیت پویایی خود دائما نیازمند تغییر و پیشرفت است. با توجه به فرضیه ای که بیان می کند برنامه درسی یک موجود زنده است آبراهام در سال ، 1996مشکالت برنامه درسی را به صورت بیماری های مختلف توضیح داد. -1اسکلروز برنامه درسی curriculosclerosisیا سخت شدن دسته ها hardening of categories خفقان دپارتمانی و تمرکز گرایی شدید و جلوگیری از روند طبیعی شکل گیری و عملکرد برنامه درسی( مهار فونکسیون طبیعی کوریکولوم ( کارسینوم کوریکو لوم :رشد غیر قابل کنترل بخشی از کوریکولوم -3کوریکولوآرتریت :عدم توانایی دپارتمان ها در برقراری ارتباط مؤثر در آموزش -4هیپرتروفی کوریکولوم یا کوریکولومگالی :موضوعات جدید آموزشی به کوریکولوم اضافه شود بدون آنکه چیزی از موارد قبل حذف گردد ،این امر علت اصلی اضافه شدن بیش از حد حجم کوریکو لوم است. -5اسکیزو فرنی کوریکولوم :دو دستگی و پراکنده گی در کوریکولوم به عنوان مثال جدایی بین علوم پایه و بالینی -6استخوانی شدن برنامه درسی ossification of curriculum هنگامی که برنامه درسی ایستا و بدون تغییر و دچار جماد می باشد ودر قالبی سفت و تغییر ناپذیر طراحی شده است. تورم ایدیوپاتیک کوریکولوم :در اینجا اشکال از تدریس است نه ازبرنامه درسی -8تورم ارثی کوریکولوم :رئیس جدید ،یک کوریکولوم مشکل دار را به ارث می برد و قادر نیست دانشکده را در جهت درک و کشف مشکالت برنامه درسی و تغییرآن ترغیب کند .

51,000 تومان