کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه ریزی استراتژیک

barnamerizie_strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه ریزی استراتژیک”

برنامه ریزی استراتژیک

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم به نام خدا

اسلاید 2: برنامه ریزی استراتژیک

اسلاید 3: تعریف مدیریتمدیریت فراگرد بکارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی برمبنای یک نظام ارزشی پذیرفته شده است که از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات،هدایت و کنترل عملیات برای دستیابی به اهداف تعیین شده ، صورت می گیرد.

اسلاید 4: ویژگی مدیریتمدیریت یک فراگرد است.مدیریت بر هدایت تشکیلات انسانی دلالت دارد.مدیریت موثر مبتنی بر تصمیم گیری مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب است.مدیریت کارآ و اثر بخش، متضمن تخصیص و مصرف مدبرانه منابع است.مدیریت بر فعالیت های هدفدار، تمرکز دارد.

اسلاید 5: اصول مدیریتبرنامه ریزی.سازماندهی.کنترل.بسیج منابع و امکانات.هدایت و سرپرستی.

اسلاید 6: تعریف سازمانمجموعه ای از افراد که برای تحقق اهدافی معین همکاری می کنند.افراد در سازمان هدفمند و تقسیم کار می شوند.سازمانهای موفق محصولات یا خدمات با ارزشی را به محیط خود ارائه می دهند.سازمانهای موفق، پاسخگوی نیازهای جامعه خودند.سازمانها معمولا به علت تعارض بین افراد و مدیریت و اهداف و محیط دچار بحران می شوند.هر بحران ناشی از وجود یک مساله مدیریتی اشت.

اسلاید 7: سطوح مدیریت در سازمانمدیران عالی یا ارشد (ریاست سازمان ومعاونت سازمان).مدیران میانی (مدیرکل و مدیر خرید).مدیران عملیاتی (سرپرست و سرپرست تولید).

اسلاید 8: چه کسی می تواند سازمان را از بحران خارج سازد؟مدیر توانمند.مدیر مورد قبول بنیانگذاران.مدیری که بتواند به سازمان انسجام بخشد.توان بکارگیری موثر و کارآی منابع انسانی و مادی سازمان برای نیل به اهدافش.

اسلاید 9: چگونه می توان مدیر را توانمند ساخت؟افزایش کارآیی مدیر.سازگاری عملکرد مدیر باکارکردها وفن آوری هانیازهای کارکنانو محیط خارجی سازمانتاکید بر وظایف مدیر:برنامه ریزی،سازماندهی و...

اسلاید 10: دانش مدیریت چیست؟بخشی از دانش مدیریت از طریق آموزش فرا گرفته می شود(علم مدیریت).بخشی ضمن کار آموخته می شود(هنر مدیریت).علم دانستن است و هنر توانستن.

اسلاید 11: آموزش مدیران چه تاثیری درآنها دارد؟تغییر در دانش مدیران.تغییر در نگرش مدیران.تغییر در رفتار فردی مدیران.تغییر در رفتار گروهی مدیران.

اسلاید 12: دانش آموزی مدیران (نظریه)تعاریف.واقعیت های مربوط.مفاهیم.فنون.رهنمودها.کتاب های درسی.نوارهای آموزشی.شرکت در کلاس های مدیریت

اسلاید 13: وظیفه مدیران عالی یا ارشددر سطح گسترده تری درگیر برنامه ریزی های جامع و بلند مدتند.با مقتضیات و متغیرهای متنوعی سرو کار دارند.عملکرد کلی واحد های عمده سازمان را ارزیابی می کنند.درباره موضوعات و مسائل کلان سازمان با مدیران سطوح پایین تبادل نظر می کنند.بیشتر وقت خود را با مدیران هم سطح یا افراد خارج از سا زمان و زمان اندکی را نیز با کارکنان سازمان می گذرانند.

اسلاید 14: مفهوم برنامهمجموعه ای از هدف ها، خط مشی ها، روش ها . دستورها، کارهای ویژه، گام هایی که باید برداشته شود.منابعی که باید به کار بسته شود.برنامه به گونه معمول و با بودجه و اعتبار پشتیبانی می شوند.

اسلاید 15: مفهوم برنامه ریزیترسیم شمایی از گذشته جهت تصمیم در زمان حال برای آنچه که درآینده باید صورت گیرد و آن کس که باید آن را انجام دهد.تصمیم گیری قبلی نسبت به اینکه درآینده چه کاری یا کارهایی باید انجام گیرد.فرایندی است که چگونگی استفاده ازمنابع موجود را به اقتصادی ترین شکل ممکن و با حداکثرسرعت و وحدت عمل تعیین می کند.تجسم و طراحی وضعیت مطلوب درآینده و یافتن راه ها و ساختن ابزار و وسایلی است که رسیدن به آن را فراهم کند.

اسلاید 16: تعیین هدف و یافتن و ساختن راه وصول به آن.انتخاب هدف ها و مسیر های درست رسیدن به آنها.طراحی عملیاتی که موضوعی رابرمبنای شیوه ای از پیش تعریف شده تغییردهد.به علت عدم اطمینان محیطی برنامه ریزی ضرورت دارد.برنامه ریزی یک تلاش ذهنی است برای دست یافتن به هدف سازمان قبل ازتلاش فیزیکی یا اقدام به انجام کار.

اسلاید 17: برنامه ریزی به لحاظ دستیابی به یکی از اهداف ششگانه زیر انجام می شود:مقابله با محیط ویا احتمالا تغییر محیط.تعیین مسیر.کاهش تاثیر تغییرات.افزایش کارایی و اثر بخشی.کاهش ضایعات و اضافات.تدوین استانداردهایی برای تسهیل کنترل.

اسلاید 18: مفهوم استراتژی ازدید نظامی هنر برنامه ریزی و هدایت عملیات نظامی است.مدیران، فرماندهان وسیاستمداران، استراتژی را رویکردی می شناسند که پیروزی آ نان درصحنه های رقابتی را رقم می زند.جنگ ها عامل ارتباطات و استراتژی هستند.سابقه مفاهیم استراتژی به340 سال قبل ازمیلاد مسیح به نظرات ژنرال سان تزو بازمیگردد.در زمان ناپلئون،برای علم لشکر کشی بکار رفت.بتدریج، در هنر جنگ به علت همبستگی با علوم غیر نظامی،معنی گستردهای پیدا کرد (دکتر بیان).راه و روش رسیدن به اهداف تعریف می شود.

اسلاید 19: فرهنگ آکسفورد : استراتژی،هنریک فرمانده کل قوا ، هنر طراحی وهدایت عملیات بزرگ نظامی ومانورهای بزرگ است.طرحی است جامع ، واحد و کامل که برای رسیدن به هدف ،با استفاده از برتری های استراتژیک سازمان،با تغییرات عمده محیطی بر خورد می کند.فرهنگ وبستر: علم و هنر بکار گرفتن نیرو های سیاسی ،اقتصادی،،روانی و نظامی یک ملت یا گروهی از ملت ها برای حداکثر حمایت از سیاست های اتخاذ شده در جنگ یا صلح.استراتژی عبارت است ازتعیین اهداف وآرمان های بلند مدت واساسی برای یک سازمان و پذیرش مجموعه ای از اقدامات وتخصیص منابع لازم برای حصول به این اهداف وآرمان ها.

اسلاید 20: تعریف استراتژییک برنامه واحد،همه جانبه و تلفیقی است که محاسن یا نقاط قوت اصلی، سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط می سازد و به نحوی طراحی شده که با اجرای صحیح ان از دست یابی به اهداف اصلی سازمان اطمینان حاصل می شود.استراتژی با رعایت تهدیدات و فرصت های محیط بیرون سازمانی و منابع و توانایی های درون سازمانی، سازمان را در رسیدن به اهداف مشخص کمک می کند.

اسلاید 21: استراتژی عبارت است از اقدامات کلی مرتبط به هم که برای رسیدن به هدف طراحی می شود و با توجه به مخاطرات محیطی و مقدرات سازمان تدوین می شود.استراتژی بیانگر برنامه ریزی یک سازمان و هم چنین شامل برنامه جزئیات اقدامات اینده سازمان و چارچوبی برای تصمیمات مدیریت است.استراتژی یک فرایند بسیار زیرکانه برای دستیابی به اهداف است.استراتژی عبارت است از رابطه متقابلی که یک سازمان به منظور تامین هدف هایی با محیط رقیب برقرار می کند.

اسلاید 22: استراتژی هاابزاری هستند که سازمان می تواند بدان وسیله به اهداف دست یابد.استراتژیها می توانند به صورت گسترش دادن فعالیت در سطح جغرافیایی، تنوع بخشیدن به فعالیت ها، تولید و عرضه محصولات، رسوخ در بازار، کاهش هزینه ها و...باشند.

اسلاید 23: مفهوم امروزی استراتژیجنگ دوم جهانی موجب شتاب گرفتن تغییرات گردید و بستر اتخاذ تصمیمات استراتژیک متعددی برای کشورهای درگیرشد.ورود امریکا به اروپا و عرصه جهانی بعد ازجنگ دوم بستراتخا ذ تصمیمات استراتژیک شد و وزارت دفاع امریکا تجربیات نظامی خود را درقالب روش برنامه ریزی استراتژیک فرموله کرد.برنامه ریزی استراتژيک به شکل امروزی ازدهه 1960 آغازشد.ژنرال مک نامارا ازسازمان نظامی به سازمان غیرنظامی و صنعتی فورد منتقل واستراتژی را وارد عرصه صنعت کرد و همین ورود منشا تحول مهمی در دنیای علم و صنعت گردید.

اسلاید 24: هدف استراتژیهدف نهایی استراتژی، دست یافتن به منافع نهفته در فرصت هاست(در محیط) و اولین قدم در این راستا درک فرصت های استراتژیک است.فرصت ها را می بایستی در محدوده ماموریت و دیدگاه سازمان جستجو کرد و بدون درک آن، هدف گذاری و تدوین استراتژی امری بی ثمر بود.درک فرصت از پی بردن به منافع نهفته درفرصت آغاز می شود وبه تدریج با تشخیص قواعد حاکم به ان تکامل می یابد.قواعد حاکم بر فرصت به ما نشان می دهد چگونه می توان عوامل(ناقص) منفعت بالقوه را کامل کرد وآن را به فعلیت رساند.

اسلاید 25: مفهوم سازمانپدیده ای اجتماعی و فرهنگی است.وجود آن قائم به چیزی است که درذهن مردم وجود دارد.افراد سازمان تلاش های همسو و طراحی شده درجهت نیل به هدف های مشترک دارند.کوشش های افراد برنامه ریزی شده است.امروزه سازمانها به علت پیشرفت های علمی و تحول فناوری، پیچیده شده اند.تخصص و تقسیم وظایف و ضوابط برای انجام کارهای تخصصی، اهمیت پیدا کرده است.امروزه سازمانها در خدمت انسانها هستند برای رفع نیازهای انسانها.امروزه مدیریت و برنامه ریزی بجای هدف (مقاصد و محورمشترک) رکن برتر است.ارزش های جامعه زیر بنای شکل گیری اهداف سازمان و موجب پایداری آن می شود.

اسلاید 26: برنامه ریزی به 3 صورت اساسی در سازمان جلوه گر می شود:برنامه ریزی استراتژیک (در سطح مدیران ارشد)برنامه ریزی تاکتیکی (درسطح مدیران میانی) برنامه ریزی عملیاتی (در سطح مدیران اجرایی و سرپرستان)

اسلاید 27: ورود برنامه ریزی استراتژیک به عرصه علمی دهه 1950 شروع دوره فراصنعتی است.دوره تولیدانبوه و بازارگرایی.رویکرداستراتژیک ازدل دروس سیاست بازرگانی دردهه 50 از دانشگاه هاروارد آمریکا بیرون آمد. در 1962 چندلر استاد دانشگاه هاروارد نتیجه مطالعات خودرا بر روی شرکت های بزرگ امریکایی فرایند تصمیم گیری استراتژیک مدرن را برای مدیران ارشد تشریح کرد.درسال1965 کنت اندروز استاد د.ه ضرورت توجه سازمانها به نقاط ضعف وقوت خود را مطرح ساخت.

اسلاید 28: درسال1966 ایگورانسف مدیرعامل شرکت لاکهید ایده های چندلر رابرای برنامه ریزی بکارگرفت.دهه های 1960 و1970 اوج شکوفایی رویکردهای کلاسیک استراتژی است.در دهه1990 دانشمندانی چون هنری مینتزبرگ بانظریاتی کاملا متفاوت رویکردهای کلاسیک را زیر سوال برد واساس برنامه ریزی استراتژیک رانفی کرد واستراتژیک کردن سازمان رابجای برنامه ریزی پیشنهاد کرد.

اسلاید 29: تفکر استراتژیکتوان دیدن آینده.شناخت پویایی های محیط.حضور اثر بخش سازمان برای کسب موفقیت مورد نظر.

اسلاید 30: برنامه ریزی استراتژیکاهداف و خطوط کلی و رسالت سازمان در بلند مدت تعیین می گردد.جامعیت داشته و در سطوح عالی سازمانشکل می گیرد.چارچوبی مشخص برای برنامه ریزی تاکتیکی و عملیاتی ترسیم می کند.دارای دید بلند مدت است و در حکم چتری است که سازمان را به نحوی در بر می گیرد.فعالیتی است مبتنی بر مشارکت تیم و کار تیمی .ترکیب تیم به تناسب حجم و پیچیدگی سازمان متفاوت است.

اسلاید 31: برنامه ریزی یا طراحی استراتژیک درسازمانفرایند توسعه و ایجاد استراتژی است.اساسی ترین و دیر رس ترین پدیده برنامه ریزی است.چارچوبی برای برنامه ریزی تفصیلی است.روش سیستماتیک که فراگرد مدیریت استراتژیک را پشتیبانی می کند.متضمن همه اقداماتی است که منجر به تعریف اهداف می شود. متضمن همه اقداماتی است که منجر به تعیین استراتژیهای مناسب می شود.اهداف و خطوط کلی و رسالت سازمان در بلند مدت تعیین می شود.

اسلاید 32: برنامه ریزی استراتژیکفرایند تعیین اهداف مهم یک سازمانتعیین مسیر های عملیاتیتعیین منابع لازم جهت دستیابی به اهداف پایه تصمیم گیری های اساسی مدیریت است.منجر به برنامه های خاص و بودجه و خط مشی می شود.از وظایف عمده مدیریت استراتژیک و تیم برنامه ریزی است.دور اندیشی سازمان یافته درباره: تعیین رسالت و ماموریت، هدف کذاری، انتخاب استراتژی ها، تعیین خط مشی ها و سیاست ها و برنامه ریزی عملیاتی.

اسلاید 33: مستلزم تنظیم آگاهانه اهداف مطلوب سازمان با توجه به مقتضیات محیطی و به کارگیری رویکردی مناسب برای تامین این اهداف است.در برنامه ریزی استراتژیک ، مدیرخودرا درموجودیت خویش جستجو نمی کند.مستلزم دید کلان و بدور از افت تنگ نظری و محدود نکردن مدیریت درتوان وتلاش مدیریت است.شامل بستر یا چارچوبی برای عملی ساختن تفکر استراتژیک و هدایت عملیات برای حصول نتایج مشخص و برنامه ریزی شده می باشد.شامل تصمیم گیری در مورد اقدامات اساسی سازمان است.

اسلاید 34: پیچیده و دشوار است و اولویت هارا و نیازهای ضروری جامعه را در نظر دارد.آینده نگر و چشم انداز دورتری را مورد توجه قرار می دهد.توسط مدیر یا ... یک فرد متخصص و یا تیم متخصص زیر نظر مدیریت انجام می شود.برنامه ریزی استراتژیک یک سازمان باید در راستای برنامه های توسعه ملی باشد.

اسلاید 35: مناسب ترین ترکیب یک تیم برنامه ریزیرییس و هیات رئیسه سازمان یا مدیر عامل.معاونین و مشاوران سازمان.مدیران مالی، بودجه و طرح و برنامه سازمان برای تخصیص بود جه.مدیران آمار، اطلاعات و پژوهش.مدیران امور پرسنلی و پشتیبانی.مدیران میانی.کارکنان سطوح اجرایی.مناسبترین تعداد 5 تا 7 نفر است.

اسلاید 36: ویژگی برنامه ریزی استراتژیکتلاشی منظم و سازمان یافته در جهت اتخاذ تصمیمها و مبادرت به اقدامات بنیادی است که به موجب آن سازمان چه می کند و چرا اموری را انجام میدهد.نیازمند جمع آوری اطلاعات بسیار وسیع،جست و جوی گزینه های مختلف و تاکید بر تاثیرات تصمیماتی است که امروز اتخاذ می شود.ارتباطات و مشارکت را سهولت می بخشد وارزشهای ناهمگرا را با یکدیگر همسو و منطبق می کند.تصمیم گیری منظم و اجرای موفقیت آمیز را ترویج و تشویق می کند.به کارگیری هرگونه فعالیت مرتبط با آینده است.

اسلاید 37: 6. منتهی به مشخص کردن مسوولیت ها و وظایف و مهمترین مسایل سازمان می شود.7. منجر به تعیین اهداف و تدوین استراتژی می شود.8. فرایند تدوین دقیق و روشن خط مشی ها و برنامه های اجرایی است.9. ارزیابی محیط در حال تغییر به منظور تعیین رسالت سازمان.10. بستر یا چارچوبی برای عملی ساختن اندیشه استراتژیک و هدایت عملیات است.

اسلاید 38: لزوم برنامه ریزی استراتژیک در سازمانظرفیت و توان مدیریت سازمان ، را بالا می برد و مدیران عالی را درگیر می کند.برنامه ریزی استراتژیک ، به سوالات اصلی سازمان پاسخ می گوید.انرژی سازمان را در راه مشترک و تحقق اهداف مشترک حفظ می کند.سازمان را در دستیابی به توسعه همه جانبه و سازماندهی مطلوب و درک بهتر از محیط یاری می رساند.ارایه بهترین راه حل در پاسخ به شرایط محیط خارجی سازمان است.برای تصمیم گیریها پایه و مبنای منطقی و قابل دفاع برقرار می سازد. با شرایط متغییر و متلا طم به روش کارساز برخورد می شود.

اسلاید 39: لزوم برنامه ریزی استراتژیک در سازمانجهت گیری آینده سازمان را مشخص می کند.مدیران به روش استراتژیک می اندیشند.استراتژیهای موثری را در قبال شرایط نا مساعد تدوین می کنند.اولویت های سازمان را مشخص می کنند.تصمیم های امروز سازمان در پرتو پیامد های آینده آنها اتخاذ میشود.مسایل اصلی و استراتژیک سازمان شناسایی می شود.تصمیم گیری با توجه به تمامی سطوح و کنش ها است.

اسلاید 40: اهمیت برنامه ریزی استراتژیکنیم قرن از عمر برنامه ریزی استراتژیک می گذرد.رویکرد استراتژی امروز درصدر فهرست اولویت شرکت ها و سازمان ها و حتی کشورها قرار دارد.جهت گیری ها و اولویت های آینده را نشان می دهد.تصمیمات براساس پیامدهای آینده ومنطقی وقابل دفاع ا ست.مسایل درونی وبیرونی تحت کنترل وبصیرت اعمال می گردد.مشکلات عمده سازمانی تشخیص داده شده،رفع وعملکرد سازمانی بهبود پیدا می کند.عملکردها گروهی،تخصصی وهمگام با شرایط محیطی است.

اسلاید 41: ویژگی راهبردیک برنامه جامع برای عمل است.جهت گیری های عمده سازمان را معین می کند.رهنمودهایی برای تخصیص منابع سازمان در مسیرکسب هدف های بلند مدت سازمانی ارائه می دهد.انتخاب استراتژی ، کاری پیچیده و حتی مخاطره آمیز است.چون هر راهبرد (استراتژی) سازمان را به یک محیط رقابتی خاص هدایت می کند.استراتژی ،چگونگی برنامه ریزی مدیران برای تطبیق قوت ها و ضعف های سازمان با فرصت ها و تهدیدات محیطی را معین می سازد.راهبرد الگوی تصمیم هایی است که در سازمان اخذ می شود.استراتژی، فعالیت ها و نتایج را شکل می دهد.راهبرد های خوب و مناسب، ابزارهای رقابتی بشمار می آیند.استراتژی های بد و نامناسب، ضعف های عمده برای سازمان محسوب می شوند.

اسلاید 42: فرایند برنامه ریزی استراتژیکاتفاق نظر برای تلاش در جهت برنامه ریزی.بررسی، تشخیص و تعیین ماموریتها و تعهدات.تدوین، تنظیم و تبیین رسالت و هدف ها.ارزیابی محیط بیرونی.ارزیابی محیط درونی.تشخیص و تبیین مسائل استراتژیک.تدوین و تنظیم استراتژی.تشریح و توصیف موقعیت آتی سازمان.اجرا و کنترل.

اسلاید 43: مرحله برنامه ریزی استراتژیکتعیین رسالت و ماموریت سازمان.به تصویر کشیدن دورنما یا چشم انداز سازمان.مداقه ارزش ها و شناسائی آنها.تعیین اهداف سازمان بر اساس رسالت، دورنما و ارزش ها.شناخت تهدید و فرصت های محیط سازمان.شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان.تشخیص استراتژیهای ممکن.انتخاب استراتژی مناسب یا بهینه.

اسلاید 44: رسالت (mission) و ماموریت سازمان چیست؟یا ماموریت، بیانگر فلسفه وجودی سازمان است.موید نقش سازمان در جامعه است.تعیین رسالت از نقاط آغازین برنامه ریزی استراتژیک است.شالوده سازمان که دیگر عناصر برنامه ریزی استراتژیک روی آن بناشده است.ماهیت و مفهوم فعالیت های آینده سازمان را بیان می کند.رسالت هر سازمان در قالب بیانیه رسالت متجلی می شود.

اسلاید 45: یک بیانیه جامع و مختصر از اهداف سازمان است.تعیین رسالت از نقطه آغازین برنامه ریزی استراتژیک است.ماهیت و مفهوم فعالیت های آینده سازمان را بیان می کند.بیانیه ای است روشن درباره کاری که سازمان انجام می دهد.رسالت در ارتباط با این موارد است: هویت سازمان،طبیعت کار،فلسفه وجودی سازمان، گیرندگان خدمات ، اصول و ارزش های سازمان.ابزار مفیدی برای هدایت، برنامه ریزی و اجرای برنامه های یک سازمان است.

اسلاید 46: بیا نیه رسالت و ماموریت سازمانتدوین کار هایی است که سازمان باید انجام دهد (مقاصد).مهم ترین گام در فرایند برنامه ریزی استراتژیک است.پایه ای محکم برای تمام تصمیماتی که تیم مدیریت اتخاذ می کند ( راهنمای درونی ).بیانگر مقاصد خاص سازمان است.در عین حال کلیت نیز باید داشته باشد.وحدت و جامعیت سازمان را تاکید دارد.گویای مهم ترین خدمات (جغرافیا) ومشتریان و بازار یا موقعیت سازمان در جامعه است.تعهد آور برای افراد و مدیریت سازمان است.اطلا عات روشنی را به گروهایی مثل مشتریان،ارائه دهندگان خدمات،حامیان مالی و هیات مدیره و ذینفعان ارایه می دهد.

اسلاید 47: سندی است که یک سازمان را از سایر سازمانهای مشابه متمایز مینماید.نشان دهنده طیف فعالیت، از نظر محصول و بازار می شود.پرسشی که پیش روی همه استراتژیستها وجود دارد ، مطرح میشود.ماموریت (رسالت) بیانگر ارزشها و هویت و اولویت های یک سازمان است.استراتژیست ها درباره ماهیت و دامنه فعالیت سازمان درقالب بیانیه می اندیشند.ماموریت نموداری است که مسیرآینده سازمان را مشخص می کند.ابزار مفیدی برای هدایت،برنامه ریزی و اجرای برنامه های سازمان است.باید قابلیت تبدیل شدن به اهداف و استراتژی های سازمان را داشته باشد.

اسلاید 48: دور نما) vision ) یا چشم انداز سازمانبعد از مشخص شدن رسالت تدوین می شود.دور نما ادامه رسالت سازمان است.رسالت مستمر اما دورنما دچار تغییرات می شود.به آتیه می نگرد و آرزو و آرمان سازمان است.تصویری از آینده است و در مدت طولانی بدست می آید.

اسلاید 49: الهام بخش ، قابل باور و در راستای ارزش های استراتژیک و رسالت سازمان است.معیار تدوین ارزیابی ارزش های استراتژیک سازمان است.دورنما باید روشن، چالشی و پیشرو باشد.دورنما باید قابل فهم، مناسب، ثبات و انعطاف پذیری،ترغیب کننده، هدایتگر و مفصل باشد.عوامل موثر در تدوین : تاریخچه سازمان، ظرفیت داخلی آن و محیط پیرامون سازمان .

اسلاید 50: تعریف یک وضعیت ایده آل است.باید برای کارکنان،مراجعین و گروه های ذینفع قابل قبول باشد. واقع گرایانه و دست یافتنی باشد.توصیفی از سطح خدمات در آینده باشد.موضوعیت خود را زود از دست نداده و کهنه نشود.فرصت های آینده سازمان کدامند.سازمان برای رقابت در آینده باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

اسلاید 51: مقایسه چشم انداز و رسالت سازماناول باید رسالت وفلسفه وجودی سازمان روشن گردد و سپس به آینده اندیشید.دورنما یا چشم انداز ادامه رسالت سازمان است.رسالت با تعهد و مستمر است و اما دورنما تغییر می کند.دورنما ملهم از رسالت سازمان است.چشم اندازی به آتیه سازمان که مدیریت آنرا نهایت و آرزو وآرمان میداند.

اسلاید 52: نحوه تدوین دور نما یا چشم اندازباید در چارچوب رسالت وماموریت سازمان باشد.ارزیابی ارزش های استراتژیک و اولویت بندی آنها در دورنما. از مشاوران ومتخصصین در تدوین توسط تیم برنامه ریزی استراتژیک کمک گرفته می شود.ابعاد کلیدی آینده سازمان متصور می شود.قابلیت های فعلی و آینده سازمان روشن می شود.سازمان چه موضعی باید در قبال محیط داشته باشد.بزرگ ترین شانس سازمان برای رشد در چه چیز است.تصویری از آینده که آرزو دارید باشد. به تفصیل بیان می شود.

اسلاید 53: عوامل موثر در تدوین چشم اندازتاریخچه سازمانمحیط سازمانظرفیت سازمان

اسلاید 54: ارزش ها و اصول حاکم بر سازمانموجب جذب مخاطب (مشتری)وموفقیت سازمان درجامعه می شود.موجب هدر رفتن انرژی و سرمایه سازمان نمی شود.موجب تمرکز فعالیت های سازمان می شود.نمایانگر اصولی هستند که از نظر فردی و اجتماعی نوعی رفتار مناسب و برتر است.نمایانگر ایمان و اعتقاد راسخ و بنیادی که سازمان آنها را گرامی می شمارد و نسبت به آنها حساس است.بهترین نشانگر فلسفه وجودی سازمان و گاهی راهنمای سازمانند.ارزش سازمان، همانا ارزش افراد،ارزش گروهها ،ارزش ذینفعان،ارزش صاحبان سهام وفرهنگ ترجیهی سازمان و جامعه می باشد.تیم برنامه ریزی استراتژیک باید ارزش های سازمان را مطالعه و ابعاد مختلف آنرا بررسی وتحلیل نماید.تعیین اهداف بر پایه رسالت، دورنما و ارزش های سازمان صورت می گیرد.مدیران وکارکنان سازمان باید از فلسفه وجودی سازمان آگاه باشند.

اسلاید 55: ارزش ها و اصول حاکم بر سازمانموجب جذب مشتری و موفقیت سازمان می شود.مانع از به هدر رفتن انرژی و سرمایه می شود.نمایانگر اصول فردی و اجتماعی ، ایمان و اعتقاد است.باید ها و نباید ها واعتقادات فردی واجتماعی هستند.اصول راهنمای سازمانند.برنامه ریزی استراتژیک واقعی نشانگر اجرای عملی اهداف تدوین شده برپایه ارزشهاست.

اسلاید 56: منافعبقای سازمان وحفظ وجود سازمان.استقلال سازمان از دیگر سازمانها.حفظ هویت و پرستیژ سازمانی.کلیه اموری که برای جمیع افراد سازمان مفید باشد،منافع سازمان است.منافع سازمان نباید منافع فرد یا گروه خاص باشد.منافع سازمان،مجموع منافع مادی و...سازمان است.

اسلاید 57: اهداف سازمانغایت و نهایتی که جوامع برای تحقق بخشیدن به آن، سازمانهایی را بوجود آورده اند. هیچ سازمانی بدون هدف نیست.اهداف نقاط مطلوبی در آینده است که سازمان می خواهد به آن برسد.اهداف (ویژه)سازمان ، حلقه اتصال رسالت، دورنما و ارزش های سازمان است.اهداف برخلاف .... قابل اندازه گیری است.

اسلاید 58: توسط شخص و یا گروهی ( تیم برنامه ریزی استراتژیک ) تدوین می شود .نقاط مطلوب در آینده سازمان است.جهت اصلی سازمان و حلقه اتصال رسالت و دورنما و ارزشهای سازمان است.قابل اندازه گیری و دقیق است.گسترده و جامع بیان میشود.از وظایف اصلی تیم برنامه ریزی است.نشان دهنده آنکه سازمان چه کاری می خواهد انجام دهد.

اسلاید 59: کاملا در راستای تحقق رسالت و دورنما باید باشد.طبق اصول راهنمای سازمان تعیین می شود.باید ها: کم،ساده،عامل پیوند،غیرمحدود کننده،مرتبط به همه باشد،چالشی باشد.فعالیت افراد سازمان به سوی آنها(اهداف) جریان می یابد.استاندارد ارزیابی و کنترل عملکرد سازمان است.

اسلاید 60: ویژگی های اهداف استراتژیک سازمانیکی از وظایف اساسی تیم برنامه ریزی استراتژیک سازمان است.قابل اندازه گیری و در راستای رسالت و دورنما و.... و باید جامع بیان شوند. هر هدف باید بر پایه یک رویداد منحصر بفرد بنا شود.طبق اصول کلی راهنمای سازمان تعیین شوند.نشان دهنده آنست که سازمان چه کاری می خواهد انجام دهد.تعدادشان باید کم باشد.محدود کننده و بازدارنده نیستند.اهداف استراتژیک باید به همه افراد سازمان ربط داشته باشد.اهداف استراتژیک باید چالشی باشد.

اسلاید 61: سلسله مراتب اهدافهدف نهاییهدف های کلیهدف های جزئیهدف های مشخص

اسلاید 62: ویژگی های یک هدف مطلوبامکان پذیر بودنمناسب بودنقابل قبول بودنارزشمند بودنقابل دسترس بودنقابل انعطاف بودنقابل سنجش بودنقابلیت ایجاد انگیزه داشتن

اسلاید 63: محیط (environment) سازمانشرایط و عوامل و متغیر هایی هستند ،خارج از سازمان.بر سازمان تاثیر دارند و خارج از کنترل سازمانند (بالقوه و بالفعل).متغیر های محیطی در مولفه های : اقتصادی،تکنولوژی،اجتماعی-فرهنگی و حقوقی – سیاسی قابل بررسی هستند.رقبا ، عرضه کنندگان مواد اولیه ، مشتریان ، سازمانهای دولتی و....به صورت مستقیم تاثیر دارند.پایش محیط : توان رقبا ، سهم بازار هر یک از رقبا و پژوهش و توسعه درمحیط.

اسلاید 64: عوامل خارجی سازماننیروهای اقتصادی(ارز-ارزش سهام در بازار-ثروت مصرف کنندگان-نرخ بهره-نرخ تورم-روند بیکاری)نیروهای سیاسی،دولتی وقانونی.نیروهای اجتماعی – فرهنگی،بوم شناسی ومحیطی(ترکیب جمعیت و محیط).نیروهای فن آوری(مهندسی رایانه-رایانه های هوشمند-روبات-فضا-لیزر-ماهواره هاو...).نیروهای رقابتی.منابع اطلاعات خارجی(فن آوری اطلاعات – اطلاعات رقابتی):www

اسلاید 65: تحلیل استراتژیکمطالعه شرایط پیدایش ، رشد و نمو و سیر تکاملی یک پدیده و ارتباط آن پدیده با سایر پدیده ها.بررسی دقیق و عمیق آندسته از عوامل درونی و بیرونی که تاثیر عمد ه ای روی آینده سازمان دارند.پایگاهی از اطلاعات برای برنامه ریزی استراتژیک است.بهترین مرحله در فرایند برنامه ریزی استراتژیک است.باید مرتب مورد بازنگری و به هنگام سازی شود.کار مدیریت عالی و تیم برنامه ریزی است.

اسلاید 66: تحلیل وضع موجودکسب آگاهی از محیط که برسرنوشت سازمان اثر می گذارد.تحلیل علمی و واقعی وضع موجود (مهمترین مسئله استراتژیک ) سازمان (وضعیت سازمان در دو محیط)تحلیل محیط خارجی و داخلی باید بر اساس رسالت، دورنما، ارزشها و اهداف باشد.چهار محیط در تحلیل جداگانه بررسی می شود: کلان ،فنی، رقابتی و داخلی سازمان.برنامه ریزان استراتژیک ،ا ستراتژی ها را براساس وضع سازمان تدوین می کنند.اسکن کردن اطلاعات محیط خارجی و طبقه بندی آنها

اسلاید 67: مشخص کردن رویدادهای مهم هرطبقهپایش منابع داده ها و گسترش پایگاه اطلاعات محیطی پایش رویدادها (روند ها) و اندازه تغییر آنهاتحلیل روندها و روابط درونی آنها و پیش بینی آینده باتوجه به روندهاارزیابی اثرات رویدادها برسازمان

اسلاید 68: ویژگی محیط سازمانفضای خارج از سازمان است.سازمان با محیط خود در تعامل است.محیط دارای عواملی (متغییر ها)است خارج از کنترل سازمان.متغییر های محیطی همواره(بالقوه و بالفعل) بر سازمان اثر می گذارند.محیط از عوامل مختلف تشکیل شده است.پایش محیط شامل عوامل: توان رقبا ، سهم بازار، پژوهش و توسعه.پایش محیطی باید مستمر باشد: چه چیزی اتفاق می افتد یا احتمال وقوع دارد.

اسلاید 69: محورهای تحلیل محیطی(تیم) برنامه ریزی استراتژیکعوامل اقتصادیعوامل دموگرافیکیآمارهای مرگ و میر آمار های ابتلا به بیماری هامنابع مالیمنابع قانونی

اسلاید 70: عوامل تکنولوژیپژوهشارایه مراقبت های بهداشتیهزینه – منفعتمنابع انسانیاخلاق پزشکینگرش های اجتماعی و شیوه زندگی

اسلاید 71: عوامل محیطی در حال تغییر در چهار مولفه:(اقتصادی ، اجتماعی فرهنگی، سیاسی، قانونی و دولتی)فن اوری اطلاعاتتکنولوژیجهانی شدن تجارتارتباطاتمهاجرت هابازاررقبامشتریانعرضه کنندگانتوزیع کنندگانجنگ ها و ...دولتقوانین و مقررات بین المللی

اسلاید 72: اهم عواملی که به تحولات سریع در محیط منجر می شود:گسترش سریع دانش اطلاع رسانی.رشد سریع و فزاینده تکنولوژی.افزایش مستر آگاهی انسانها.متحول شدن معیار ها و انتظارات.توسعه اقتصادی-اجتماعی.رشد فرهنگ سیاسی.گسترش دامنه آموزشهای تخصصی.انجام پژوهشهای علمی گسترده.

اسلاید 73: فرصت ها و تهدیدات خارجیرویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، بوم شناسی، فن اوری و رقابتی است که می توانند در اینده به سازمان سود یا زیان برسانند.خارج از کنترل(بمیزان زیادی) سازمان هست.سازمان ها باید برای بهره جستن از فرصت های خارجی و پرهیز از اثرات ناشی از تهدیدات خارجی یا کاهش دادن انها درصدد تدوین استراتژی هایی برایند.فرصت ها و تهدیدات باید توسط سازمان شناسایی، نظارت و ارزیابی شوند.

اسلاید 74: فرصتفرصت عبارت است از فراهم شدن عوامل بروز منفعت به صورت ناقص، به نحوی که با اضافه کردن عنصر یا عناصر مفقود به عناصر موجود، منفعت بالقوه به فعل تبدیل میشود.فرصت بالقوه هنگامی برای شخص یا سازمان به فعل تبدیل میشود که امکان کامل کردن عوامل بروز منفعت (امکان به فعلیت رساندن منفعت نهفته در فرصت) وجود داشته باشد و این امکان را قابلیت های سازمان تعیین میکند.هرچه قابلیت های سازمان بیشتر باشد فرصتهای بالقوه بیشتری را به بالفعل تبدیل می نماید.

اسلاید 75: فرصت ها(در محیط سازمان)و قابلیت ها(در سازمان) برخلاف ظاهر از یکدیگر مستقل نیستند.توسعه قابلیت ها،امکان برخورداری از فرصت ها را افزایش می دهد. قابلیت های کلیدی یک سازمان،مزیت های رقابتی را تشکیل می دهد.فرصت ها و قابلیت ها با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند به طوری که توسعه قابلیت های سازمان، میزان فرصت ها نیز افزایش خواهد یافت.مدیر سازمان باید قابلیت سازمان را در جایی توسعه دهد که بالاترین چگالی فرصت وجود دارد.

اسلاید 76: فرصت های بالقوه سازمانظهورگروه جدیدی ازمشتریانورود به بازارهای جدید رشد سریعتربازاربرداشته شدن موانع تجارت خارجیتنوع بخشی خط تولیدوجود رضایت وآسوده خاطری نزد رقباانسجام بخشی عمودی

اسلاید 77: سازگاری با تغییرات محیطیدر فرایند م.ا این باور وجود دارد که سازمان ها بطور دائم بر رویدادها داخلی و خارجی و روندها نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و برحسب ضرورت خود را با تغییرات وفق دهند.نرخ و ژرفای تغییرات محیطی بر سازمانها بسیار زیاد است.سازمانها برای بقای خود باید بتوانند به شیوه ای زیرکانه این تغییرات را شناسایی کنند و خود را با انها وفق دهند.

اسلاید 78: روند ها و رخداد های محیطیتغییرات جمعیت شناسی.دگرگونی ارزش هاخصوصی کردن خدمات عمومیمحدودیت در وضع و اخذ مالیات های جدید.اقتصاد متغییرافزایش اهمیت بخش غیر انتفاعیافزایش ارتباط و پیوستگیاز بین رفتن تمایزمیان امور داخلی و بین المللیاز بین رفتن مرز بین بخش های دولتی،خصوصی وغیر انتفاعی

اسلاید 79: تهد یدات محیطی سازمانورود رقبای جدید با محصولات ارزان ترافزایش فروش محصولات جایگزینرشد کمتر بازارتغییرات نامطلوب درنرخ ارزتصویب قوانین ومقررات هزینه زا و بازدارندهتقویت موقعیت چانه زنی مشتریان وفروشندگان مواداولیهتغییردرنیاز،خواست و تقاضای مشتریانتحولات جمعیتی نامطلوبتحولات سیاسی واقتصادی درمحیط نزدیک ودورتحولات اجتماعی وفرهنگی،تکنولوژیکی

اسلاید 80: ویژگی محیطی قرن 21تغییرات ویران ساز به ویژه درتکنولوژی.فرصت ها زود گذر و نا پایدارند.عدم قطعیت.بی نظمی درسیاست جهانی و بی ثباتی در سیاست های داخلی.پارادایم ها تغییر می کنند نه محتویات.رقابت سنگین، بازارها اشباع ،تولیدات جانشین.مهم بود و نبود است نه سود و زیان.عوامل زیست محیطی.

اسلاید 81: ویژگی محیطی قرن 21جهانی شدن: قوانین، ارز،مهاجرت، تغییردرشیوه زندگی.فعالیت شرکت های چند ملیتی.تحقیق وتوسعه،فناوری اطلاعات.نوآوری و خلاقیت.قدرت مشتریان.رقابت رقبا.میزان قدرت عرضه کنندگان.قدرت ودخالت ذینفعانجهانی شدن: قوانین، ارز،مهاجرت، تغییردرشیوه زندگی.فعالیت شرکت های چند ملیتی.تحقیق وتوسعه،فناوری اطلاعات.نوآوری و خلاقیت.قدرت مشتریان.رقابت رقبا.میزان قدرت عرضه کنندگان.قدرت ودخالت ذینفعان

اسلاید 82: محور های تحلیل داخلیبیانیه های رسالت و یا ماموریتبیانیه های دورنما یا چشم انداز دسازماناهداف کلان و اهداف ویژهمرور بر تاریخچه سازمانداده های امور اجراییکارکنان

اسلاید 83: محور های تحلیل داخلیتجهیزات و فضای حیاتی سازمانمشتریان داخلی و خارجیارزیابی تاثیر برنامه بر مشتریان وذینفعانارزیابی برنامه ازنظر تحلیل هزینه فایدهارزیابی برنامه ازنظر شرایط رقابتاستفاده از تکنیک swotراه مناسب جمع آوری اطلاعات و تحلیلتجهیزات و فضای حیاتی سازمانمشتریان داخلی و خارجیارزیابی تاثیر برنامه بر مشتریان وذینفعانارزیابی برنامه ازنظر تحلیل هزینه فایدهارزیابی برنامه ازنظر شرایط رقابتاستفاده از تکنیک swotراه مناسب جمع آوری اطلاعات و تحلیل

اسلاید 84: نقاط قوت وضعف داخلیدر زمره فعالیت های قابل کنترل سازمان قرار میگیرند که سازمان انها را به شیوه ای بسیار عالی یا بسیار ضعیف انجام میدهد.نقاط قوت و ضعف در سایه فعالیت های مدیریتی، بازاریابی، امور مالی(حسابداری)، تولید(عملیات)، تحقیق و توسعه و سیستم های اطلاعات رایانه ای بوجود می ایند.شناسایی نقاط قوت و ضعف، یکی از فعالیت های اصلی و ضروری مدیریت استراتژیک هستند.استراتژی هایمان باید نقاط قوت داخلی راتقویت و نقاط ضعف را تضعیف کند.ارزیابی نقاط قوت و ضعف در مقایسه با سازمانهای همسان و رقیب است.اگاهی از نقاط قوت و ضعف یکی از اطلاعات مهم سازمان است که مدیر استراتژیک باید ان را تجزیه و تحلیل کند.ارزیابی نقاط قوت وضعف براساس علت هستی سازمان نیزصورت میگیرد.

اسلاید 85: ارزیابی عوامل داخلی سازمانمحاسبه نسبت هاتعیین میزان عملکرد و مقایسه آن با میانگین صنعتمقایسه سازمان با فلسفه وجودی سازمانمقایسه سازمان با سازمان های دیگرروحیه کارکنان، کارایی تولید، اثربخشی تبلیغات و میزان وفاداری مشتریان

اسلاید 86: ارزیابی نقاط قوت و ضعف سازمان از نظر:ارزیابی توانایی مدیریت و رهبری سازمان.ارزیابی توانایی افراد و کارکنان و گروه های ذینفع.ارزیابی توان مالی سازمان وتسهیلات وحسابداری.ارزیابی اداری ،تجهیزات و ماشین الات.ارزیابی بخش تحقیق و توسعه در سازمانارزیابی توان ،امکانات،قابلیت ها و شایستگی ها درسازمان

اسلاید 87: قابلیت های یک سازمانامکانات + توانایی ها هرچه قدر قابلیت یک سازمان بالا باشد سازمان در رصد فرصت های بیشتری قرار می گیرد. هرچه قدر قابلیت های یک سازمان بیشتر باشد فرصت های بالقوه محیط را به بالفعل تبدیل می کند.

اسلاید 88: نقاط قوت سازمانبرخورداری ازمهارت ویژه درزمینه های کلیدی فعالیتدارابودن منابع مالی وانسانی کارآمداطلاعاتتکنولوژیاستراتژی مطلوبمدیریت اثربخشنو آوری وخلاقیتوجودتصویرمناسب ازسازمان دراذهان خریدارانمعروف بودن به پیشروبودن دربازاربرکناربودن ازرقابت های شدید

اسلاید 89: نقات ضعف سازمانفقدان جهت گیری روشنفقدان تجهیزات به روزمدیریت ناکارآمد وغیراثربخشنداشتن قابلیت حتی باوجودامکاناتعدم توان پیاده سازی استراتژینداشتن برنامه تحقیق وتوسعهمنابع مالی ضعیفمنابع انسانی ناکار آمدتصویرناخوشایند سازمان دربازارضعف دربازاریابی وسیستم توزیعبالابودن قیمت تمام شده محصول

اسلاید 90: نقاط قوت وضعف داخلی در زمره فعالیت های قابل کنترل سازمان قرارمی گیرند .نقاط قوت وضعف داخلی درسایه فعالیت مدیریتی ، بازاریابی ، امورمالی،تولید(عملیات)،تحقیق وتوسعه وسیستم های اطلاعات رایانه ای بوجود می آیند.نقاط ضعف وقوت یک سازمان رادرمقایسه باوضع سازمان های رقیب وعلت هستی وبرحسب دستیابی به هدف های موردنظرمی سنجند.

اسلاید 91: ازچه راه هایی می توان عوامل داخلی رامحاسبه کرد؟محاسبه نسبت ها.تعیین میزان عملکرد ومقایسه این عوامل با میانگین صنعت.روحیه کارکنان.کارآیی تولید.اثربخشی تبلیغات و میزان و فاداری مشتریان.استفاده از انواع تحقیقات پیمایشی.

اسلاید 92: مسائل استراتژیک سازمانمسائل اساسی سازمان و ناظر برخط مشی سازمان است.برتعهدات، رسالت، ارزشها و سطح تولید یا ارائه خدمات تاثیر می گذارد.باید به اختصار و بطور کامل و فقط در یک پاراگراف توصیف شود.به شکل سوال یا مسئله ای که سازمان می تواند در مورد آن اقداماتی انجام دهد.عواملی که مسئله را به یک خط مشی قابل قبول تبدیل می سازند، باید مشخص گردند.با توجه به تعهدات، رسالت، ارزشها، نقاط قوت وضعف، فرصتها وتهدیدات مطرح می شود.سه راهکار دارد: مستقیم، مبتنی بر هدف و راهکار سناریو.

اسلاید 93: دانش و مهارت مدیران استراتژیکتدوین استراتژیها،برنامه ریزی،سازماندهی.مدیریت منابع انسانی،ایجادانگیزه واعمال کنترل.سیاست ها و اقتصاد بین المللی.علم و فن اوری.دانش رایانه ای.بازاریابی و فروش.مذاکره و چانه زدن.حسابداری و امورمالی.امور رسانه ها و سخنرانی عمومی.تولید.

اسلاید 94: برنامه ریزی استراتژیکفرایند پویاتری از برنامه ریزی دراز مدت دارد.در برنامه ریزی استراتژیک شدت تغییرات بالاست.گسیختگی و ابهامات محیط بالاست.شدت رقابت در محیط بالا و مشکل اصلی فروش سازمان است.برنامه ریزان متوجه بیرون سازمانند و سعی در بررسی و تحلیل لحظه به لحظه شرایط محیطی اند.تفکر از عمل جد است- برنامه ریز برنامه را تهیه و اجرای ان با افراد دیگر است.

اسلاید 95: برنامه ریزی استراتژیک و دراز مدتتاکید بردرون سازمانجهت گیری ایستا و ثابت پیگیری برنامه های جاریسیستم بسته عمل براساس گذشتهتاکیدبرروش های قطعیتاثیر پذیری استراتژی ازدرون تصمیم گیری انفعالیبا مسائل خرد سازمانی تناسبدارد.بدنبال قیاس واستنباطند.تاکید بربرون سازمانجهت گیری پویا و متحولسیستم بازعمل براساس پیش بینی آیندهتاکید برنوآوری وخلا قیتتاثیر پذیری استراتژی ازبیرونتصمیم گیری پیشوازانهبا مسائل کلان تناسب دارد.بدنبال چشم اندازموفقیت اند.

اسلاید 96: فواید برنامه ریزی استراتژیکبه مدیران کمک می کند تا استراتژیک بیند یشند.جهت گیری آینده را مشخص می کند.اولویت ها را مشخص می کند.تصمیمهای امروز را درپرتو پیامد های آینده آنها اتخاذ کند.سازمان همسا زی منطقی و قابل دفاع برای تصمیم گیری برقرار می سازد.سازمان حداکثر بصیرت را اعمال می کند.سازمان با توجه به تمامی سطوح و کنشها تصمیم گیری می کندسازمان مسائل عمده را حل می کند و عملکرد سازمانی را بهبود می بخشد.. سازما نی که بنیا نش بهم ریخته،نقدینگی نیازمند اصلاح و پست کلیدی رهبری نیازمند مها رت و تعهد باشند، برنامه ریزی مصلحت نیست.

اسلاید 97: 10. جهانی شدن جهان11. واگذاری حاکمیت به ایالت ها و یا استانها12. دخالت بخش خصوصی در سیاست دولت13. عدم اطمینان و ابهام روز افزونبرنامه ریزی استراتژیک پاسخگوی این گونه مسائل است.

اسلاید 98: کاربری برنامه ریزی استراتژیکسازمانهای عمومی،وزارتخانه هاواحد های حکومتی محلیسازمانهای غیر دولتی ماموریت های خاصسراسر جوامع:نواحی شهری ،شهرهای بزرگ،مناطق

اسلاید 99: مدیریت استراتژیک شیوهای از مدیریت است که به هنگام تصمیم گیری، امیزه ای از قضاوت های شهودی و تجزیه و تحلیل های علمی استفاده می کند.فرایند مدیریت استراتژیک تلاشی است برای تهیه نسخه دوم از انچه در مغز یک انسان بسیار باهوش و نخبه می گذرد، یعنی کسی که درک مستقیم از اموردارد و این دانش فطری را با تجزیه وتحلیل در هم می امیزد.

اسلاید 100: مسائلی که در تدوین استراتژی مطرح میشوند:تعیین نوع فعالیتی که سازمان می خواهد به ان بپردازد.فعالیت هایی که سازمان می خواهد از انها خارج شود.شیوه تخصیص منابعتصمیم گیری درباره گسترش دادن یا متنوع ساختن فعالیت ها.تصمیم گیری در مورد ورود به بازارهای بین المللی.تعیین اینکه ایا سازمان بر ان است که در سازمانهای دیگرادغام شود یا یک مشارکت تشکیل دهد و شیوه مصون ماندن از حرکات تند سازمانهای رقیب که درصد و بلعیدن ان برمی ایند.

اسلاید 101: استراتژیست چه کسی استافرادی هستند که مسئول موفقیت یا شکست سازمانند.تدوین کننده استراتژی هستند.دارای عنوان های مختلف شغلی هستند: مدیر عامل، رئیس، مالک، رئیس هیات مدیره، مدیر اجرایی، رئیس دانشگاهمدیر تحول هستند.مسول چالش های سازمانند.باید از آینده تصویر زیبایی ارایه دهند.چشم انداز را ترسیم و استراتژی را پیاده سازی می کنند.

اسلاید 102: مسئولیت های استراتژیستایجاد یک بستر برای تغییر.ایجاد تعهد و احساس مالکیت.ایجاد توازن بین ثبات و نواوری.

اسلاید 103: مسئولیتهای ریز استراتژیست هاتقویت بینش و بصیرت کارکنان.بین میزان جبران خدمت و عملکرد رابطه ای معقول برقرار می کند.ارتباط با کارکنان.رعایت اصول اخلاقی.برای جایگزین مدیران، برنامه ریزی میکنند.ارتباط مرتب با مشتریان.برخورد با کارکنان با عملکرد ضعیف.ارج نهادن به میزان وفاداری.همه تصمیمات عمده را میگیرند.در رفتار محافظه کارند

اسلاید 104: اهداف بلند مدت سازمانسازمان می کوشد در تامین ماموریت بدان دست یابد.تعیین کننده مسیر سازمان است.اهداف به سازمان کمک میکند، ارزیابی ها را انجام دهد، هم افزایی کند، اولویت ها را تعیین نماید.اهداف بلند مدت میتوانند چالشگر، قابل سنجش، باثبات، معقولو روشن باشند.

اسلاید 105: سیاست (خط مشی ) هاابزاری هستند که بدان وسیله می توان به هدفهای سالانه دست یافت.مقصود از سیاست، رهنمودها، مقررات و رویه هایی است که سازمان برای دستیابی به هدف های اعلان شده رعایت می کند.هنگام تصمیم گیری از سیاست ها به عنوان رهنمود استفاده میشود.سیاست ها تعیین کننده شرایط روزمره و تکراری سازمان می باشند.راهنمای انجام کارجهت نحوه تخصیص منابع وتجهیزات است.تعیین وظایف در سازمان به نحوی که مدیران اجرایی بتوانند استراتژی سازمان رابه طور صحیح اجراء کنند.

اسلاید 106:

اسلاید 107: مزایای مدیریت استراتژیکبه سازمان این امکان را میدهد که به شیوه ای خلاق و نواور عمل کند.سازمان قادر میشود اینده را شکل داده و انفعالی عمل نکند.سازمان دارای ابتکار عمل می شود و فعالیت هایش به گونه ای در می اید که اعمال نفوذ نماید.تعیین سرنوشت ، کنترل اینده.به سازمان کمک میکند از مجرای استفاده نمودن از روش منظم تر، معقول ترو منطقی تر راه ها یا گزینه های استراتژیک را انتخاب نماید.ارتباطات کلید اصلی موفقیت استراتژیک است درگیری مدیران و کارکنان در فرایند م.ا خود را متعهد به حمایت از سازمان می نمایند.موجب میشود فرصت پیش امده تابه کارکنان تفویض اختیار شود(تشویق ترغیب، خلاقیت، نواوری، خیال پردازی... اثربخشی... کارایی)

اسلاید 108: منابع مالیسازمان هایی که از مدیریت استراتژیک استفاده می کنند،سوداورترند. چون مدیران به دوره های بلندمدت تر توجه دارند، برنامه ریزی منظم تر است و سازمان ها اماده رویارویی با نوسانات و تغییراتی هستند که در محیط های داخلی و خارجی شرکت رخ می دهد.علت: تصمیمات اگاهانه استشرایط اینده پیش بینی میشود

اسلاید 109: منابع غیر مالیافزایش اگاهی از تهدیدات و فرصت ها.درکی بهتر از استراتژیهای سازمانهای رقیب.افزایش بهره وری کارکنان.کاهش مقاومت در برابر تغییرات و درکی بهتر از رابطه بین عملکرد و پاداشی که به کارکنان داده میشود.افزایش توانایی سازمان برای جلوگیری از بروز مسائل.افزایش روابط متقابل بیشتر بین مدیران بخش ها و دوایر گوناگون که موجب افزایش تغذیه فکری مدیران میشود.تفویض اختیار در مدیریت:

اسلاید 110: موجب افزایش اعتماد کارکنان به استراتژی میگردد.مدیران سازمان را قادر به درک به ایجاد تغییر و اقدامات اصلاحی کنند.به سازمان دیدگاهی عینی میدهد تا از ان زاویه به مسایل مدیریت نگاه کنند.برای سازمان این امکان را بوجود می اورد تا زمان و منابع را به شیوه ای اثربخش تر به فرصت های شناخته شده تخصیص دهد.تقویت اینده نگری وفکردرباره اینده سازمانموجب تقویت نگرش خوش بینانه نسبت به تغییر میشود.مدیریت سازمان دارای نوعی نظم و رسمیت می گردد.

اسلاید 111: بررسی، ارزیابی و کنترل استراتژیبررسی مبانی اصلی استراتژی های سازمان.مقایسه نتیجه های مورد انتظار با نتیجه های واقعی.انجام دادن اقدامات اصلاحی به منظور اطمینان یافتن از اینکه عملکردها با برنامه های پیش بینی شده، مطابقت دارند یا نه.ارزیابی استراتژی کاری بسیارحساس و پیچیده است(هزینه-ضدحمله-کنترل).ارزیابی استراتژی،نقاط ضعف اصلی و اساسی داخلی را شناسایی می کند.ارزیابی استراتژی با گذشت زمان مشکل تر می شود(پیچیدگی محیط- پایین امدن صحت و دقت پیش بینی- افزایش تعداد متغیرها- منسوخ شدن برنامه ها- افزایش تعداد و رویدادهای داخلی و خارجی)

اسلاید 112: بررسی ارزشها، هدفها.نیاز به خلاقیت و ابتکار عمل است.ارزیابی باید مستمر باشد.معمولا افراد موجب بروز اختلاف و تفاوت میشوند.ارزیابی یک نوع محاسبه عملکرد سازمان است.در صورت شکاف، اقدامات اصلاحی نیاز است.دستیابی به اهداف معیار.تغییرات عمده در موقعیت استراتژیک داخلی و خارجی.

اسلاید 113: معیارهای ارزیابی استراتژیسازگاری (اهداف- سیاست ها- تعارض)هماهنگی (عوامل خارجی محیطی- تغییرات داخلی)امکان پذیر بودن(منابع مالی- انسانی- فیزیکی)مزیت رقابتی (حفظ مزیت رقابتی: منابع – مهارت- جایگاه محصول)

اسلاید 114: محاسبه عملکرد سازمان یکی از ابزارهای ارزیابییکی از فعالیت های مهم است که به هنگام ارزیابی استراتژی انجام میشود – مقایسه نتایج واقعی با نتایج ومورد انتظار که انحراف از برنامه ها را مشخص و عملکرد فرد را ارزیابی می کنند و میزان پیشرفت در جهت تامین هدف های بلند مدت مورد نظر را تعیین می نمایند.

اسلاید 115: عوامل انحراف در ارزیابیسیاست های نا معقولبازدهی غیره منتظره در سیستم اقتصادیعرضه کنندگان یا توزیع کنندگان غیر قابل اعتباراستراتژی های ناموفق

اسلاید 116: استانداردهای ارزیابیمقایسه عملکرد سازمان در دوره های مختلف زمانی مقایسه عملکرد سازمان با عملکرد سازمان های رقیب ومشابه.مقایسه عملکرد سازمان با میانگین صنعت

اسلاید 117: شاخص های کیفی ارزیابی استراتژیکعوامل انسانی( غیبت- ترک- جابجایی)مرغوب نبودن محصول و مقدار انپایین بودن رضایت کارکنانبازاریابیامور مالی( حسابداری)تحقیق و توسعهسیستم اطلاعات رایانه

اسلاید 118: شاخص های دیگر ارزیابی استراتژیکایا استراتژی در درون ثبات دارد؟ایا استراتژی باشرایط محیط سازگار است؟ایا منابع لازم در دسترس بوده است؟ایا استراتژیها میزان قابل قبولی خطرپذیرند؟ایا استراتژی چارچوب زمانی دارد؟ایا استراتژی کارساز است؟

اسلاید 119: اقدامات اصلاحیتغییرات و تحول سازمان است تا سازمان از نظر رقابتی در اینده دارای موضع و جایگاه دیگرمی شود. ساختار سازمان- جایگزین کردن یک یا چند نفر از افراد کلیدی- تجدید نظر در ماموریت- تجدید نظر در هدف های بلند مدت- تعیین هدفهای جدید- بکارگیری سیاستهای جدید- انتشارها جهت تامین سرمایه اضافی- افزودن به عده کارکنان فروش- تخصیص منابع به شیوهای متفاوت- در نظر گرفتن انگیزه ها و محرکهای جدید برای عملکرد افراد

اسلاید 120: موانع فرا راه برنامه ریزی استراتژیکفقدان نیروی انسانی ماهر برای برنامه ریزی.عدم صرف کافی توسط همان نیروی انسانی کم.در اختیار نبودن اطلاعات کلی و تخصصی لازم برای برنامه ریزی استراتژیک.کافی نبودن مشارکت کارکنان اجرایی در برنامه ریزی استراتژیک.تدوین نا مطلوب بیانیه رسالت،دورنما و تحلیل ارزش های سازمان.قوانین و مقررات نامناسب موجود در محیط خارجی.

اسلاید 121: موانع بر سر راه برنامه ریزی استراتژیکمشکل انسانی مشکل فراگردمشکل ساختاریمشکل نهادی

اسلاید 122: مشکل انسانیتوان انسان محدود است.انسان توان تشخیص تغییرات تدریجی را ندارد.انسان در بحرانها عقب نشینی می کند و خودرا به فراموشی می زند.انسان در مشکلات تمرکز خود را از دست می دهد.

اسلاید 123: مشکل انسانیافراد در سازمان دارای توان محدود(در برخورد با مشکلات) هستند.افراد دارای توان تطبیق هستند ولی تغییرات تدریجی را تشخیص نمی دهند.افراد در بحران ها عقب نشینی می کنند و خود را به فراموشی می زنند و بهانه تراشی می کنند.افراد در صورت کسب شایستگی و درگیر شدن در مشکلات،هشیا ری و تمرکز خود را از دست می دهند. تعهد افراد هنگام دست زدن به اقدام های عمومی،اجباری و بازگشت نا پذیر، افزایش می یابد.اگر برنامه ریزی استراتژیک به یک وظیفه زود گذر تبدیل شود، افراد هشیا ری و تمرکز خود را ازدست می دهند.

اسلاید 124: مشکل فرایندخرد نا متعارف در مدیران- راه حل :مدیریت و هدایت اندیشه های استراتژیک در مسیر درست.برای مدیریت و هدایت چرخه حیات اندیشه ها چند اصل وجود دارد: ضرورت و تهدید و فرصت مساعد ،مادر اختراعند.-، اندیشه ها در بی نظمی سازمان یافته رشد می کنند ولی اجرای آنها بسیار دشوار است.اندیشه ها، نقطه قوتی برای اقدام جمعی محسوب می شوند..6. اندیشه ها در منابع ضرب شوند ،تولید قدرت می کنند.

اسلاید 125: مشکل ساختاریایجاد پیوند بین محیط های خارجی و داخلیدر تمام سطوح به شکلی سود مندآیا کل،از مجموع اجزاء بزرگتر است یا کوچکتر ؟چگونه می توانیم انتقال از وضعی به وضع دیگر را بهتر هدایت کنیم؟چگونه می توانیم مطمئن شویم که منطق خرد سالم به کلام بی منطق و کلان تبدیل نشود؟چگونه می توانیم به جای ماهیت فردی برنامه ریزی ااستراتژیک،با اهمیت جمعی آن سر و کار داشته باشیم؟

اسلاید 126: مشکل نهادینهاد ها چگونه تغییر شکل می یابند؟مسئولیت های اصلی رهبران نهادها کدامند؟در نبود رهبری نهادی ،چه پیش خواهد آمد؟

اسلاید 127: مشکل مدیریتیمدیر انفجاری.مدیر مقررات زده .مدیر نمایشی.مدیر بی اعتماد.مدیر واکنشی.مدیر مضطرب.مدیر سلطه جو.مدیر مقلد.مدیر نامتناسب.مدیر عوام فریب.

اسلاید 128: مدل های مختلف انتخاب استراتژیمدل بی سی جی(BCG)مدل پورترمدل انتخاب استراتژیSWOTمدل GEمدل ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک

اسلاید 129: گام های هفتگانه اجرای مدلبرنامه ریزی برای برنامه ریزی استراتژیک.ارزیابی رمحیط داخلی و خارجی سازمان.تدوین رسالت ، دورنما ، ارزش ها و اهداف کلی سازمان.شناسایی مشکلات استراتژیک.تعیین اهداف و مقاصد سازمان.تدوین استراتژی های سازمان.انتخاب شاخص های سنجش و پایش عملکرد سازمان.

اسلاید 130: یک مدل به عنوان نمونهبرنامه ریزی برای برنامه ریزی استراتژیک ارزیابی محیط خارجی ارزیابی محیط داخلیشناسایی مشتریان و گروههای ذینفعتعیین رسالت ، دورنما ،ارزش ها و اهداف کلی سازمانشناسایی مشکلات استراتژیکتعیین اهداف و مقاصد سازمانتدوین استراتژیهای سازمان انتخاب شاخص های سنجش و پایش عملکرد سازمان

اسلاید 131: گام یکم : برنامه ریزی برای برنامه ریزی استراتژیک چگونه است ؟تشکیل تیم وتقسیم کارو استفاده از مشارکت تیم به تناسب حجم و پیچیدگی سازمان.سازماندهی و تعیین ساختار مناسب.افق زمانی برنامه ریزی استراتژیک براساس شرایط خاص خود: 3 یا 5 یا7 سال ویا بیشتر.....اطلاع رسانی در مورد برنامه ریزی استراتژیک:تشریح برنامه ریزی استراتژیک.انتشار مطالب پیرامون برنامه ریزی استراتژیک.تهیه بروشور و راهنما به زبان ساده.نصب بیانیه رسالت سازمان بعد از تدوین.انتشار میزان پیشرفت کار برنامه ریزی استراتژیک.

اسلاید 132: گام دوم، تحلیل وضعیت موجود سازمان : ارزیابی محیط داخلیارزیابی، تحلیل و بررسی محیط داخلی و شناسایی عوامل موثر خارجی برسازمان.فرایند ارزیابی، اغلب به تحلیل swot اشاره دارد.اطلاعات این مرحله، منجر به شناسایی”موضوع های استراتژیک “سازمان می شود.منجر به شناسایی مشتریان (گروه های هدف سازمان و جمعیت تحت پوشش) و گروه های ذینفع می شود.مهمترین مرحله از برنامه ریزی استراتژیک است.منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف و ظرفیت سازمان را برای پاسخگویی به مشکلات آینده آن سازمانموقعیت، سنجش عملکرد،شناسایی مشکلات،توان بالقوه و محدودیت های سازمان را نشان می دهد.این ارزیابی، ظرفیت، پتانسیل،و امکانات و توانایی های سازمان را نشان می دهد.در ارزیابی داخلی ،عملکرد گذشته و حال سازمان بررسی می شود.5 حیطه :رسالت،اهداف،فرایند ها،ساختارومنابع مورد بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 133: گام دوم ، تحلیل وضعیت موجود : ارزیابی محیط خارجیشناسایی تهدید ها و فرصت های خارج از سازمان است.منظور ،رویدادها و روند های مولفه های مختلف محیطی است.شناخت تهدید ها وفرصت ها ی فعلی وتغییرات آن در آینده است.تحلیل عناصری است که محیط فعالیت و یا عملکردی سازمان راتحت تاثیر قرار می دهد.شناسایی وضعیت فعلی محیط خارجی.پیش بینی چگونگی تغییرات درآینده (روند،تداوم و تغییر)،مشکلات آینده ومحتمل ترین سناریو ها.بزرگترین فرصت ها و تهدید های سازمان درآینده کدام است.

اسلاید 134: گام دوم ،تحلیل وضعیت موجود:شناسایی گروه های هدف سازمان و ذینفعانگروه مشتری:خدمات تولیدی سازمان را دریافت می کند وبیشترین توجه سازمان به اوست.گروه های ذینفع:مدافع سازمان یا برنامه ان سازمانند.از منافع سازمان بهره می برند.انتظارات ذینفعان از سازمان چیست؟

اسلاید 135: گام سوم،تعیین رسالت، دورنما، ارزشها وهدفهای کلی (تدوین رسالت)محتوای بیانیه رسالت سازمان:ما چه کسانی هستیم؟چه کاری را انجام می دهیم؟برای چه کسانی این کاررا انجام می دهیم؟چرا این کاررا انجام می دهیم؟2.معیار های مطلوبیت بیانیه رسالت سازمانی :بیانگر علت و دلیل وجودی سازمان برمبنای قوانین و مقررات باشد.معرف نیاز های اساسی مشکلاتی باشد.مشتریان یا استفاده کنندگان از خدمات را تعریف کند.به شناسایی نیازمندیها وانتظارات مشتریان و گروههای ذینفع کمک نماید.بگوید که سازمان خدمات را چگونه ارایه می دهد.3.تبیین،اصلاح و بازبینی رسالت سازمان:شناسایی اهداف موسسان اولیه سازمان.انعکاس جمعیت تحت پوشش سازمان و گروههای ذینفع.تعیین نیازهای فعلی و مشکلات اصلی سازمانباز بینی و اصلاح رسالت فعلی سازمان و تعیین رسالت جدید متناسب شرایط جدید.

اسلاید 136: ادامه گام سوم : تدوین بیانیه دورنمای سازمانمعیارهای مطلوبیت دورنمای سازمان:مختصر و قابل سپردن به ذهن باشد.الهام بخش و چالشی باشد.تعریف یک وضعیت ایده آل باشد.برای کارکنان،مراجعین و گروه های ذینفع قابل قبول باشد.واقع گرایانه و دست یافتنی باشد.توصیفی از سطح خدمات در آینده باشد.موضوعیت خودرا زود از دست نداده و کهنه نشود.2. ابعاد مختلف بیانیه دور نمای سازمان :سازمان در آینده دنبال چه چیزی خواهد بود و چه تصمیماتی دراین مورد دارد؟سازمان تمایل دارد با چه تصویری برای مردم،کارکنان و گروه های ذینفع شناخته شود؟سازمان آینده مطلوب را چگونه توصیف می کند.چه کمک هایی در آینده می تواند به سازمان صورت گیرد.بزرگترین فرصت برای سازمان در آینده چه خواهد بود.سازمان برای رقابت در آینده باید دارای چه ویژگی هایی باشد.

اسلاید 137: ادامه گام سوم :تعیین ارزش ها و اصول حاکم بر سازمانبه عنوان مبنا و معیاری برای هدایت تصمیم گیری ها در تمام سطوح سازمان عمل نمایند.بیانگر ارزش هایی باشد که می تواند مورد قبول تمام سازمان قرار گیرد.نقش بسیار قوی آموزشی در تغییر فرهنگ سازمان ایفا نماید.موجب انگیزش کارکنان شود.بیانگر اعتقادات اساسی درباره شرایطی باشد که در آن شرایط،کارکنان با تمام قوا برای تامین اهداف سازمان تلاش می نمایند.رهبران را در تبیین ساختارها ،نظام ها و مهارت های مورد نیاز برای تبدیل دورنمای سازمان به واقعیت هدایت کند.پلی بسوی آینده است.به کمک تمام کارکنان یا تیم برنامه ریزی تدوین می شود.

اسلاید 138: گام چهارم : شناسایی مشکلات استراتژیک سازمانمشکلات استراتژیک سازمان،مسائل اساسی ناظر بر خط مشی سازمان است.این مسائل،برتعهدات،رسالت و ارزشها،سطح تولید یا خدمت تاثیر می گذارد و نظرات ارباب رجوع،استفاده کنندگان از خدمات یا کالاهای تولیدی،پرداخت کنندگان مالیات وهمچنین مسائلی نظیر؛هزینه،امور مالی،مدیریت یا طرح سازمانی را درهم می آمیزد و تلفیق می کند.یک مسئله استراتژیک باید شامل سه عنصر باشد: 1- مساله باید به اختصار و به طورکامل و فقط در یک پاراگراف توصیف گردد،موضوع باید به شکل سئوال یا مساله ای که سازمان می تواند نسبت به آن اقداماتی انجام دهد،بیان گردد.2- عواملی که مساله را به یک خط مشی قابل قبول تبدیل می سازد،باید مشخص گردند.باید مشخص گردد که موضوع مورد بحث در رابطه با دورنما،رسالت،ارزش ها یا نقاط قوت و ضعف داخلی یا فرصت و تهدیدهای خارجی است.3- تیم برنامه ریزی باید نتایج و بازتاب ناشی از نارسائی وعدم موفقیت در برخورد مناسب با موضوع مورد بحث را مشخص سازد.

اسلاید 139: مشکلات استراتژیک سازمانبرای تعیین مسایل استراتژیک سازمان سه راه کار وجود دارد:راه کار مستقیم.راه کار مبتنی بر اهداف.راه کار سناریو.

اسلاید 140: راه کار مستقیمبرنامه ریزان استراتژیک پس از تعیین دورنما،رسالت و تحلیل نقاط ضعف و قوت و تعیین فرصت ها و تهدیدها،مستقیما به تعیین و تبیین مسائل استراتژیک می پردازند،احتمالا بهترین راهکار برای اکثر دولت ها و سازمانهای دولتی خواهد بود.

اسلاید 141: راه کار مبتنی بر هدف راه کار با تئوری برنامه ریزی قراردادی همگامی بیشتری دارد.در این راه کار،تنها در صورتی که به اهداف و مقاصد برنامه آنچنان مفصل و مشخص باشند که بتوانند به عنوان راهنمایی برایتعیین مسایل و توسعه استراتژی ها بکارگرفته شوند،کارآیی خواهند داشت.

اسلاید 142: راه کار سناریوبموجب این راه کار،سازمان،تصویر آرمانی یا بهترین خود در آینده را که در صورت تحقق رسالت خود و کسب موفقیت،عینیت خواهد یافت،تبیین و مطرح می سازد.

اسلاید 143: مشکلات استرا تژیک سازمانموضوعات استراتژیک سازمان چگونه حاصل می شوند؟موضوع های استراتژیک ممکن است از نتیجه ارزیابی محیط داخلی سازمان منتج شده باشند.موضوع های استراتژیک ممکن است از شناسائی عوامل خارج از سازمان ناشی شده باشند.موضوع های استراتژیک ممکن است در برنامه های کوتاه مدت بیان شده باشند.موضوع های استراتژیک ممکن است در برنامه های بلند مدت منعکس شده باشند.

اسلاید 144: تحلیل موضوع های استراتژیک سازمان والویت بندی آنهاتحلیل،مطالعه شرایط پیدایش،رشد ونمو وسیر تکاملی یک پدیده وارتباط آن پدیده با سایر پدیده ها.موضوع های استراتژیک مورد تحلیل سازمان:موضوع های استراتژیک که یک مشکل محسوب می شوند مانند:بالا بودن نارضایتی ارباب رجوع و...موضوع های استراتژیک توسعه ای که در راستای گسترش حوزه های کاری یا استفاده از فرصت های جدید فرارو،مطرح می شوند.برای تحلیل مشکلات باید ریشه های بروز مشکل،روند رشد و نموآن واثر متقابل آن مشکل بر سایر موضوع ها را بررسی ننمود.برای تحلیل موضوع های مشکل استراتژیک از ابزارهای مدیریتی خاص(استخوان ماهی)استفاده می شود.یکی از ابزارهای مدیریتی مناسب برای یافتن راه حل احتمالی موضوع های توسعه ای،استفاده از روش بارش افکار است.

اسلاید 145: اولویت بندی مسایل استراتژیکاول مسائل استراتژیک را وزن دهی می کنیم.وزن دادن به معیارهای انتخابی است.اهمیت معیارهای انتخابی یکسان نبوده و تفاوت دارند، لازم است که وزن نسبی معیارها نیز در اولویت بندی لحاظ شود.به هر معیار درصد معینی را نسبت داده و مجموع این درصد ها نیز در خاتمه به عدد 100 می رسد.

اسلاید 146: گام پنجم : تعیین اهداف و مقاصد سازماناهداف،تلاش های لازم را برای نیل به موقعیت آینده،تحقق رسالت و دورنمای سازمان و تبدیل نتایج ارزیابی محیط داخلی و خارجی بر نتایج معنی دار ومطلوب متمرکز می نماید.اهداف معمولا چارچوبی را برای تفصیلی تر کردن سطوح برنامه ریزی فراهم می اورد.اهداف اختصاصی تر از رسالت است.اهداف نتایج مطلوبی را که قراراست بعد از سه سال حاصل شود،شرح می دهند.اهداف،تغییرات یا نتایج مطلوبی هستند که به منظور انجام رسالت سازمان ودر راستای نیل به دورنمای سازمانتعیین می شوند.اهداف سازمانی،برپایه رسالت سازمان،دورنمای سازمان و نتایج حاصل از ارزیابی محیط داخلی و خارجی سازمانتعیین می گردند.اهداف به تناسب سطوح سازمانی و برنامه ای تنظیم می شود.

اسلاید 147: ادامه گام پنجم : تنظیم مقاصد سازمانمقاصدسازمان،اجزای قابل سنجش تر و اختصاصی تر برای نیل به اهداف هستند.مقاصد سازمان،اختصاصی تر و کمی تر بوده وبهتر می توان در چارچوب زمان برای نیل به اهداف سازمان آنهارا اجرا وپیشرفت آنهارا تعقیب نمود.معیارهای مطلوبیت مقاصد سازمان:اختصاصی بودن.قابل سنجش بودن.بزرگ ولی دست یافتنی بودن.مبتنی بر نتیجه بودن.زماندار بودن.

اسلاید 148: ادامه گام پنجم – تنظیم مقاصد سازمانرسالت واهداف سازمانرا بازبینی کنید.در مورد نتایجی که می خواهید به آن نایل شوید،تصمیم گیری نمایید.یرای نیل به نتایج،چارچوب زمانی تعیین کنید.چارچوبی برای پاسخگویی تعریف کنید.

اسلاید 149: گام ششم :تدوین استراتژیهای سازمانیکی از مراحل مهم برنامه ریزی استراتژیک است که نیاز به دقت بالایی دارد.هنگام انتخاب هر استراتژی به سوالات زیر بایدپاسخ گفت:تاثیر استراتژی براهداف،مقاصد ونتایج مطلوبی که سازمان تعقیب می کند،چگونه است؟کاربرد استراتژی چه هزینه هایی را در بر دارد؟مزایای استفاده از استراتژی چیست؟آیا سازمان مجاز به استفاده از هر استراتژی است؟پیش بینی نتایج اجرای استراتژی چگونه است؟آیا بکارگیری استراتژی در تئوری و عمل روشن و واضح است؟آیا استراتژی از فرصت های محیطی و درونی بهره برداری کامل می کند؟آیا استراتژی با وضعیت منابع سازمان در حال وآینده سازگاری دارد؟آیا شرایط عمده و برنامه وسیاست های عمده ای که از استراژی منتج می شوند،بطور درونی همبستگی دارند؟آیا میزان ریسک مورد قبول توسط برنامه ریزان مشخص شده است؟آیا استراتژی با معیارهای مورد قبول عامه،متنایب می باش؟آیا استراتژی محرک کوشش وتعهد سازمانی محسوب می شود؟آیا خواسته های اولیه برنامه ریزان در مورد بازارها وتقسیمات آن در انتخاب استراتژی مورد توجه قرار گرفته است؟

اسلاید 150: گام هفتم :انتخاب شاخص های سنجش و پایش عملکرد سازمانشاخص سنجش پیشرفت برنامه ها،ضروری است.مشکلترین و مهمترین بعد فرایند برنامه ریزی استراتژیک است.کیفیت خدمات را افزایش می دهد.مدیران را از نیازهای جمعیت وسطح رضایت آگاه می سازد.فعالیت های لازم را برای بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها را شناسائی می کند.مدیران با سنجش،نتایج حاصل از برنامه را بانتایج مورد انتظارمقایسه می نمایند.

اسلاید 151: ادامه گام هفتم : تدوین نظام پایش پیشرفت عملکرد برنامه های سازمانشاخص داده یا ورودی.شاخص ستانده یا خروجی.شاخص نتیجه.شاخص کارآیی.شاخص کیفیت.

اسلاید 152: مدل انتخاب استراتژی swot- محیط خارج و داخل سازمان شناسایی می شود ( عوامل تحت چهار عنوان دسته بندی می شوند).- عوامل کلیدی از غیر کلیدی تمییز داده می شود.- این مدل چارچوب مفهومی برای تجزیه و تحلیل سیستماتیک عوامل و ارتباط آنها باهم ارایه می دهد.- تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ( نقاط قوت و ضعف – نوشتن ضریب عوامل - تعیین رتبه عوامل ).- تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ( فرصت ها و تهدیدها - نوشتن ضریب عوامل - تعیین رتبه عوامل ).- تشکیل ماتریس swot ابزارمهم مدیران برای انتخاب 4 گروه استراتژی به صورت افقی و عمودی.- استراتژی های so حالت بهره گیری از توانمندی ها و فرصت ها است.- استراتژی های wo هدفش کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصت هاست.- استراتژی های stسازمان در این حالت برای احتراز ازتهدیدازنقاط قوت استفاده می نماید.- استراتژی های wt دراین حالت هدف کاهش نقاط ضعف و تهدید هاست.

اسلاید 153:

اسلاید 154:

اسلاید 155: ماتریس swot

اسلاید 156: مشکلات استراتژیک سازمانمسائل اساسی ناظر بر خط مشی سازمان که برتعهدات ،رسالت و ارزش ها، سطح تولد یا خدمات تاثیر می گذارد.یک مساله استراتژیک باید: 1- مختصر و کامل توصیف شود . 2- بطور سوالی طرح شود. 3- اگر سازمان توان حل ندارد مطرح نباشد.باید مشخص شود که مشکل در رابطه با دورنما ،رسالت،ارزشها یا نقاط قوت و ضعف یا فرصتها و تهدیدات مطرح است.تیم برنامه ریزباید نتایج و بازتاب ناشی از نارسایی و عدم موفقیت در برخورد مناسب با موضوع را مشخص سازد.ممکن است از نتیجه ارزیابی محیط داخلی ، خارجی ، دربرنامه های کوتاه مدت ویا بلند مدت منعکس شده باشند.مثال موضوعات استراتژیک در سطح یک کشور : نارضایتی ، بیکاری ، نابرابری اقتصادی ، تهدیدات خارجی و.......برای تحلیل مشکل استراتژیک باید ریشه های بروز مشکل ،روند رشد و نمو آن و اثرمتقابل آن برسایر موضوع ها بررسی شود.

اسلاید 157: منابع موضوع برنامه ریزی استراتژ یکطبیبی ، جمال الدین . برنامه ریزی استراتژیک. تهران: ترمه. چاپ دوم سال 1382.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید