کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه ریزی استراتژیک۲

barnamerizi_esteratezhik (2)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه ریزی استراتژیک۲”

برنامه ریزی استراتژیک۲

اسلاید 1: مقدمه‌اي بر مدل برنامه‌ريزي استراتژيكگردآورنده : آقای وارثیMvaresi_51@yahoo.comانتشار : مدیران ایران

اسلاید 2: هدف كارگاه تعريف روشن فرايند برنامه ريزي استراتژيك توضيح روش تهيه و اجراي يك برنامة استراتژيك تهية يك مدل عمومي كه كل سازمان بتواند از آن پيروي كند .استراتژی صرفا بهتر کار کردن نیست، بلکه انجام کارهایی متفاوت از گذشته و یا انجام همان کارها با طریقی متفاوت است. «مایکل پورتر»

اسلاید 3: برنامه ريزي استراتژيك چيست؟ فرايند تعيين اولويت كارهايي است كه مي خواهيد در آينده انجام دهيد. شما را وا مي دارد دربارة آنچه انجام خواهيد داد و آنچه انجام نخواهيد داد دست به انتخاب بزنيد. كل سازمان را حول يك برنامة‌ بازي واحد براي اجرا گرد هم مي‌آورد. طرحي وسيع در مورد جاهايي كه منابع اختصاص خواهند يافت ارائه مي‌كند.

اسلاید 4: چرا برنامه ريزي استراتژيك ؟اگر در برنامه‌ريزي قصور كنيد آنگاه براي شكست برنامه‌ريزي مي‌كنيد.برنامه‌ريزي استراتژيك، عملكرد را بهبود مي‌بخشد.با تفكر كوتاه مدتِ درونگراي افراطي مقابله مي‌كند.مسائل عمده را در سطح كلان حل و فصل مي كند.مهمترين مسائل را به آگاهي همگان مي‌رساند.دربارة آينده،پيشگيرانه عمل كنيد.

اسلاید 5: پرسش هاي اساسيكجا هستيم؟ (ارزيابي)كجا بايد باشيم؟(شكاف / موقعيت پاياني در آينده)چگونه اين شكاف را از بين خواهيم برد؟(برنامه ريزي استراتژيك)چگونه پيشرفت خود را زير نظر خواهيم گرفت؟(كارت امتيازي متوازن)

اسلاید 6: يك برنامة‌ استراتژيك خوب بايد ...مسائل عملكردي حساس را مورد توجه قرار ‌دهد.بين آنچه سازمان قادر است و آنچه دوست دارد انجام دهد توازني صحيح بر قرار ‌كند.دورة زماني كافي براي پر كردن شكاف عملكردي در نظر بگيرد. دورانديشانه(visionary) باشد ـ موقعيت پاياني آينده را نشان دهد.انعطاف پذير باشد ـ پذيراي تغييرات باشد.راهنماي تصميم‌گيري در سطوح پايين‌ترـ عملياتي،تاكتيكي و فردي‌ـ‌‌ باشد.

اسلاید 7: مدل برنامه‌ريزي استراتژيككاوشِ محيطارزيابيوضعيت موجود(پيشينه)تجزيه تحليل موقعيتSWOT قوتها ضعفها فرستها تهديدهاموقعيت- گذشته،حال و آيندهموضوعات مهمهمسوئي / تناسب با قابليتهامأموريت و چشم اندازارزشها / اصول راهنمااهداف كلاناهداف مشخصسنجش عملكرداهداف/ معيارهاي عملكردابتكار‌عملها و طرح‌هاخط ترازاجزامديريت عملكردبازبيني پيشرفت‌-‌كارت امتيازي متوازنانجام اصلاحاتتجزيه به موارد مشخصارزشيابيكجا هستيمكجا مي‌خواهيم باشيمچگونه مي خواهيم برسيمچگونه داريم عمل مي‌كنيمشكاف‌هابرنامه‌هاي كاربازخورد به بالا‌-‌تجديد نظر در برنامه‌ها

اسلاید 8: پيش نيازهاي برنامه‌ريزيتعهد رهبران ارشدچه كسي چه كاري را انجام خواهد داد؟هر گروه چه كاري خواهد كرد؟چگونه كارها را انجام خواهيم داد؟بهترين زمان چه موقع است؟

اسلاید 9: ارزيابي

اسلاید 10: مدل ارزيابي: S W O Tارزيابيارزيابي بيروني: بازار، رقبا، روندهاي اجتماعي، تكنولوژي، محيطِ نظارتي، ادوار اقتصادي، ...ارزيابي دروني: دارايي‌هاي سازمان، منابع، افراد، فرهنگ، سيستم‌ها، شركا، تأمين كنندگان، ...دركِشان آسان باشددر تمام سطوح سازماني كاربرد داشته باشندبايد تحليلي و مشخص باشندصادقانه بيان شده باشندنقاط قوتضعفهاي احتماليSWOTSWOTفرصتهاتهديدهاضعفهاقوتها

اسلاید 11: قوتهاارزيابيقوتها آن كارها يا چيزهايي هستند كه شما خوب انجام مي‌دهيد؛ نكات ارزشمند يا با عملكرد بالاقوتها مي‌توانند ملموس باشند: مشتريان وفادار، كانالهاي توزيع كارا، محصولات بسيار پر كيفيت، شرايط مالي عاليقوتها مي‌توانند ناملموس باشند: رهبري خوب، دورانديشيِ استراتژيك، هوشمندي مشتري، اعتبار زياد، نيروي كار بسيار ماهرغالباً زير عنوان« قابليت‌هاي اصلي» از آنها ياد مي‌شود‌-‌ بهترين نقاط قوت براي رشد، بدونِ تحليل بردن‌ منابع

اسلاید 12: ضعف‌هاارزيابيضعف‌ها چيزهايي هستند كه شما را از انجام آنچه واقعاً بايد انجام دهيد باز مي‌دارند.از آنجا كه ضعف‌ها داخلي هستند در كنترل شما هستند.از جمله ضعف‌ها مي توان به : رهبريِ بد، نيروي كار بي مهارت، منابع ناكافي، كيفيت پايينِ محصولات، كانالهاي توزيع و تحويل كُند و ناكارا، تكنولوژي‌هاي كهنه يا منسوخ، نداشتن برنامه‌ريزي و .... اشاره كرد.

اسلاید 13: فرصت‌هاارزيابي فرصت‌ها‌ ؛ حوزه‌هاي بالقوه براي رشد و عملكرد بهتر ماهيتشان بيروني است‌ ؛ بازار، ناخشنودي مشتريان از محصولات رقبا، شرايط بهتر اقتصادي، سياست‌هاي تجارتِ آزاد تر، .... فرصت‌هاي داخلي را بايد قوت تلقي كرد. زمان‌بندي براي بهره‌گيري از فرصت‌ها بسيار مهم است.

اسلاید 14: تهديدهاارزيابي تهديدها‌؛ چالش‌هاي پيش روي سازمان كه ماهيت بيروني دارند. تهديدها مي توانند طيف وسيعي داشته باشند‌؛ پوشش خبري بد، تغيير رفتار مصرف‌كنندگان، محصولات جانشين، مقررات جديد و ... تخصيص‌ِ احتمال يا طبقه بندي تهديدها بر اين اساس مي‌تواند مفيد باشد. هر چه در تشخيص تهديدها دقيق‌تر باشيد براي برخورد با «امواج ناگهاني» تغيير، موقعيت بهتري خواهيد داشت.

اسلاید 15: خط تراز

اسلاید 16: چرا خطِ تراز مي‌سازيم؟خط تراز چون همه چيز دربارة سازمان را براي مقايسه پذيري و برنامه‌ريزي در يك بسترِ واحد قرار مي‌دهد. سازمان و نيز محيط كلي را توصيف مي كند. اطلاعاتِ راجع به روابط‌- مشتريان، نأمين كنندگان، شركا و ...- را در بر مي‌گيرد. قالبِ مرجحِ خط تراز،« نماي سازماني» ORGANIZATIONAL PROFILE است.

اسلاید 17: نماي سازمانيخط ترازمحيط فعاليت سازمانمحصولات و خدماتفرهنگ سازمانيبهره‌وري نيروي كارزير ساختهامقررات نظارتيروابط تجاريساختار سازمانروابط با مشتريانزنجيرة ارزشروابط باشركاطبقات اصلي عملكردمشتريانكالاها و خدماتامور ماليسرمايه انساني و ...

اسلاید 18: تجزيه تحليل فاصله(شكاف)خط ترازخط تراز / نماي سازمانيچالش‌ها / SWOTفاصله = مبناي برنامة استراتژيك بلند‌مدت

اسلاید 19: اجزا

اسلاید 20: اجزاءِ اصلي برنامة‌ استراتژيك/ تا مرحلة اقداماجزامأموريتچشم اندازمقاصداهداف عينيسنجه هاما چرا هستيممي‌خواهيم چه باشيمنشانگرها و سنجه‌هاي موفقيتسطح مطلوب عملكرد و محورهاي زمانيكارهاي برنامه‌ريزي شده براي رسيدن به اهداف عينيO1O2AI1AI2AI3M1M2M3T1T1T1نتايج(نه فعاليت‌هاي) مشخص كه بر حسب معيارهاي قابل انرازه‌گيري بيان مي‌شوند. برنامة استراتژيكبرنامه‌هاي كارارزشيابيِ پيشرفتاهدافِ مشخصابتكار عملهابراي موفق بودن بايد به چه دست يابيم

اسلاید 21: بيانية مأموريتاجزادر برگيرندة اصل وجودي سازمان است – ما كه هستيم ، چه مي‌كنيم نيازهاي اساسي را كه شما تأمين مي‌كنيد توضيح مي‌دهد.ارزشهاي اصلي سازمان را بيان مي‌كند.بايد مختصر و مفيد باشد.بايد فهمش آسان باشد.بايد حتي‌الامكان ماهيت منحصر بفرد سازمان و نقشي را كه بازي مي‌كند و آن را از ديگران متمايز مي‌سازد منتقل كند.

اسلاید 22: چشم اندازاجزاسازمان مي‌خواهد در آينده چگونه ديده شود – موفقيت، چه شكلي است.بيان وضعيت مطلوبِ انتهايي‌ست.همه را به چالش مي طلبد تا به چيزي مهم برسند‌- آينده اي جالب را القا مي‌كند.براي كل سازمان، كانون توجهي بلند مدت فراهم مي كند.

اسلاید 23: اهداف(مقاصد)اجزاوضعيت انتهايي آينده را توصيف مي‌كنند‌-‌نتايج مطلوبي كه پشتيبانِ مأموريت و چشم انداز هستند.راهِ‌ پيشِ رو را بر حسب موارد قابل پيگيري ترسيم مي‌كنند.زماني كه انتخاب‌هاي روشني دربارة آينده وجود دارند بهترين كاربرد را دارند.تمركز استراتژيك در سازمان ايجاد مي كند‌- مالكيت مشخص هدف بايد به كسي در درون سازمان اختصاص داده شود.در زماني كه شرايط، سريع تغيير مي‌كند ممكن است خوب عمل نكنند‌- اهداف معمولاً براي محيط‌هايي كه انتخاب‌هاي محدودي براي آينده دارند به صورت بلندمدت تعيين مي‌شوند.

اسلاید 24: تعيين اهدافاجزااز بالاي برنامة استراژيك به پايين حركت كنيد – مأموريت، چشم انداز، اصول راهنما.به تجزيه تحليل استراتژيك خود نگاه كنيد‌- SWOT، بررسي محيطي، عملكرد گذشته، شكاف‌ها و ....اهداف خود را به چند عدد‌- مثلاً 5 تا 8 هدف - محدود كنيد.در تعيين آنها از مشاركت وسيع همه استفاده كنيد : نظرسنجي از بالا تا سطوح اجرايي پايين.اهداف بايد محرّكِ سطوح بالاي عملكرد و مرتفع كنندة شكاف‌هاي عملكردي جدّي باشند.

اسلاید 25: مرتبط با / و مستقيماً تأمين كنندة مقاصد(goals) هستند.سازمان را به اقدام وا مي‌دارند.آنقدر مشخص هستند كه مي‌توان نتايج را به كميّت درآورد و اندازه‌گيري كرد.فهم آنها آسان است.واقع بينانه و دستيافتني هستند.مسؤليت و مالكيت را منتقل مي‌كنند.براي كساني كه بايد اجرا كنند پذيرفتني‌ست.براي رسيدن به يك مقصد ممكن است تعيين چند هدف عيني لازم باشد.اهداف عينياجزا

اسلاید 26: مقايسة مقاصد و اهداف عينياجزا

اسلاید 27: تجزيه به موارد مشخص

اسلاید 28: برنامة كار چيست؟اهداف عينيابتكارعملهابرنامه‌هاي كار برنامة كار گام‌هاي مشخصي را كه بايد براي تحقق ابتكار‌عملها و اهداف استراتژيك برداشت تعريف مي كند. هر ابتكار‌عمل يك ( يا چند) برنامة كار جنبي، ضميمة خود دارد. برنامه‌هاي كار مربوط مي‌شوند به عمليات، روندها و فرايندها اين برنامه‌ها تشريح مي‌كنند كه چه كسي چه كاري انجام بدهد؛ چه موقع آن كار كامل خواهد شد؛ و سازمان چگونه متوجه مي‌شود كه مراحل انجام كار كامل شده است. برنامه‌هاي كار نيز مانند ابتكار‌عملها مستلزم زيرِ نظر گرفتنِ پيشرفت اهداف هستند ( كه بدين منظور نياز به سنجه‌هاي پيشرفت داريم.)تجزيه به موارد مشخص

اسلاید 29: به منظور تكميل موفقيت آميز برنامة كار، مسؤليت‌ها را مقرر كنيد. چه كسي مسؤل است؟ وظايف و مسؤليت‌ها كدامند؟ تمام گام‌هاي مورد نياز را براي تحقق ابتكار‌عمل هائي كه برنامة كار از آن پشتيباني مي‌كند به تفصيل معين كنيد. كارها كجاها بايد انجام شوند؟ براي تكميل هر مرحله، يك چارچوب زماني معين كنيد. چه موقع لازم است اين كارها انجام شوند؟ منابع مورد نياز براي تكميل هر مرحله را مشخص كنيد. اجراي اين كارها چقدر طول مي‌كشد؟ كار(گام)هاي مشخصي را كه بايد براي اجراي ابتكار‌عملي انجام شوند تعريف كنيد. @ دستيافتني هاي قابل حصول از تكميل هر گام را (به واحدهاي قابل سنجش) معين كنيد. @ سنجه‌هائي براي تضمين صحت عملكرد فرايندهاي مورداستفاده براي انجام كار تعريف نمايد. @ نتايج مورد انتظار و نقاط عطف برنامة كار را مشخص كنيد. گزارش مختصري دربارة وضعيت هر گام ارائه مي‌كند كه آياتكميل شده‌ است يا نه. از چه فرايند ارتباطي(اطلاع رساني) بايد پيروي نمئيم؟ در اجراي برنامة كارمان تا چه حد خوب عمل مي‌كنيم؟ بر اساس معيارهاي بالا، بايد بتوانيم به روشني برنامة كارمان را تعريف كنيم. ويژگي‌هاي برنامه‌هاي كارتجزيه به موارد مشخصاگر چند برنامة كار داشته باشيم ممكن است مجبور شويم اولويت بندي كنيم.

اسلاید 30: اجراي برنامة كار مستلزم آن است كه به پرسش‌هاي چه كسي؟ چه چيزي؟ چگونه؟ كجا؟ و كِي؟ مرتبط با پروژه يا ابتكار‌عملي كه اجراي استراتژيك را هدايت مي كند پاسخ گفته باشيم. هماهنگي با بخش‌هاي سطح پائين‌تر، كادر اداري و عملياتي؛ زيرا انان برنامة كار را در قالب اقدام‌هاي مشخص اجرا خواهند كرد. تعيين مسؤليت كار و تنظيم محورهاي زماني‌ـ تهية برنامه‌هاي اقدام و جداول زماني كه گام‌هاي مشخصي را در بر داشته باشند. تأمين منابع پروژه يا ابتكارعمل و مستند سازي در قالبِ بودجه‌هاي تفصيلي(ممكن است پيش از اجرا نياز به تخصيص دوباره داشته باشيم) زيرِ نظر گرفتن پيشرفت بر اساس نقاط عطف و سنجه‌هاي عملكرد تصحيح و بازبيني برنامه‌ها از طريق مقايسة نتايج واقعي با برنامة كار اصلي تجزيه به موارد مشخص

اسلاید 31: كمّي كردن برنامة كار بر حسب سنجه‌هاتجزيه به موارد مشخص نقاط عطف ـ نتايج كوتاه مدت در سطح اقلام برنامة كار ـ را اندازه‌گيري كنيد. نتايج اهداف عيني را اندازه گيري كنيد. تلاش كنيد براي هر هدف، سنجه‌هاي خود را يكسان نگه داريد. ممكن است اگر دربارة كسب نتايج مطلوب مطمئننيستيد بخواهيد سنجه‌هاي جلو و عقب افتادن براي ترسيم روابط علت و معلولي در نظر بگيريد. سنجه‌ها را با استفاده از يك الگو تعيين كنيد تا عناصر داده‌اي اساسي را از قلم نيندازيد.

اسلاید 32: معيارهاي سنجة خوبتجزيه به موارد مشخص يكپارچگي : كامل، مفيد، در برگيرندة انواع مختلف سنجه؛ طراحي شده براي سنجش مهمترين فعاليت‌هاي سازمان. قابل اعتماد: سازگار و هماهنگ صحيح و دقيق به هنگام : در دسترس به هنگام نياز؛ طراحي شده براي استفاده و گزارشِ داده‌ها در يك چارچوب زماني قابل استفاده محرمانه و ايمن: از حمله يا انتشار نادرست در امان باشد.

اسلاید 33: اهداف مشخص(Targets)تجزيه به موارد مشخص براي هر سنجه بايد دستكم يك هدف داشته باشيد. اهداف، بايد سازمان را به سطوح بالاتر عملكردي برسانند. براي تعيين اهداف مي‌توان از بهبودهاي تدريجيِ عملكرد جاري استفاده كرد. اهداف بر استراتژي شما تمركز مي‌نهند. هنگامي كه به اهدافتان مي رسيد يعني به طور موفقيت آميزي استراتژي خود را پياده كرده‌ايد.

اسلاید 34: ارزشيابي

اسلاید 35: گرفتن بازخورد مستمر از طريق كارت امتيازي متوازنارزشيابي از بالا به پائينِ سازمان ، يك نظام مديريت استراتژيك طراحي كنيد. از چارچوب كارت امتيازي متوازن براي سازماندهي و گزارشِ اجزاء قابل اقدام استفاده نمائيد. از كارت امتيازي براي مديريت اجراي استراتژيتان استفاده كنيد. كارت امتيازي شما را « وا‌دار مي‌كند » تا به جوانب مختلف نگاه كنيد و روابط علت ‌ـ‌ و ‌ـ‌ معلولي را در نظر بگيريد. نحوة اطلاع رساني‌ استراتژي‌تان را ـ كه براي اجراي آن بسيار مهم است ـ بهبود مي‌بخشد.

اسلاید 36: مديريت عملكردD2-D5: Build the Balanced Scorecardارزشيابي يك چرخة بازبيني منظم با استفاده از كارت امتيازي متوازن خود ايجاد كنيد. به منظور اطلاع رساني سريع نحوة عملكرد، با استفاده از نمودار روندها را تحليل و مقايسه كنيد. براي بازبيني برنامه‌هاي خود به صورت معكوس حركت كنيد: برنامه‌هاي كار » برنامه‌هاي عملياتي » برنامه‌هاي استراتژيك برنامه‌ريزي بسيار پوياست؛ بنابراين، بايد براي پذيرش تغيير ، انعطاف پذير باشد. نتايج عملكردي خوب را شناسائي و تشويق كنيد. از توفان مغزي استفاده و تغييرات را اعمال كنيد‌ـ در مورد نتايج عملكردي ضعيف، اقدامات اصلاحي انجام دهيد.

اسلاید 37: بودجه‌ها را به برنامة ‌استراتژيك پيوند دهيدارزشيابي بهترين برنامة استراتژيك جهان هم اگر به قدر كافي از طريق فرايند بودجه ريزي تأمين مالي نشود شكست خواهد خورد. برنامه‌هاي استراتژيك بدون نيروي انساني، زمان، پول و ساير منابع كليدي موفقيت آميز نخواهند بود. همسو كردن منابع تصديق مي‌كند كه ابتكار‌عمل‌ها و برنامه‌هاي كار‌ـ كه برنامة استراتژيك را در بر مي‌گيرند ـ از اهدافِ استراتژيك حمايت مي‌كنند.

اسلاید 38: چه منابعي را استفاده كنيم؟ چگونه پيوند ايجاد كنيم؟ارزشيابي هر برنامة كاري بايد موارد زير رامشخص كند: منابع انساني مورد نياز براي موفقيت منابع زماني مورد نياز براي موفقيت منابع پولي مورد نياز براي موفقيت منابع فيزيكي (وسايل و امكانات، تكنولوژي و غيره) مورد نياز براي موفق

اسلاید 39: چند نكتة نهائي همة اجزا را از بالا به پائين يكپارچه سازيد:چشم انداز » مأموريت » مقاصد » اهدافِ عيني» سنجه‌ها » اهدافِ مشخص » ابتكار‌عمل‌ها » برنامه‌هاي كار» بودجه‌ها (در جائيكه ممكن و مجاز است) از خبرگانِ بيروني كمك بگيريد. نيازهاي خود را براي رهبران ارشد( البته اگر در مورد اجراي استراتژيها واقعاً جدي هستند) به تفصيل و روشني بيان كنيد.

اسلاید 40: كارگاه برنامه ريزي استراتژيكبا تشكر از شما براي شركت در اين جلسهwww.ModirIran.ir

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید