کسب و کارمدیریت و رهبری

برنامه ریزی عملیاتی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۶۱ اسلاید ارائه روش برنامه ریزی عملیاتی به زبان ساده و قابل اجرا

myrp45

صفحه 1:

صفحه 2:
کلیات برنامه ریزی 30000 بك يه يك AS KEN KEN elm erp linea SSE SES OE ene pe) etree Nc em Ee Pea Ce NCEE Cs گام سوم: تدوین استراتژیها (راه حل های ممکن) گام چهارم: ‎Aerie‏ گام پنجم ‎Fe NP een ren ere‏ كام ششم: يايش و ارزشيابى

صفحه 3:

صفحه 4:
ریت یام دی ‎re‏ برنامه ریزی عملیاتی تعریف جامعی از استراتژی ها و اقدامات اجرایی شده برای انجام برنامه استراتژیک است برنامه ریزی عملیاتی فرآیندی است که به وسیله آئن. مدیران اجرایی. فعالیت‌ها و گام‌های ویژه‌ای را در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر ترسیم مى كنند. بينى و تعيين مراحل و توالى عمليات به تفكيك زمان. هزینه و نیروی انسانی لازم. کنترل و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها را برنامه ریزی عملیاتی می خوانند.

صفحه 5:
+ سطوحعالی ‎BO.‏ ‏ماع آتی دید بند مدت) * تأكيد بر اثوبخشى 0100000 co eae PROC Ap Te seme yen oe eg POST ‏لي‎ trad Ce ee Bee Eee ‏می نهد‎ 0 * منافع فعلى (ديد كوتاه مدت) ل ل eee Oe rel ree es ۳ با ثبات نسبی ا ا 0 ‎ae‏ به دستاوردهای گذشته است

صفحه 6:
ابزاری است که تصمیمات وچارچوب های تعیین شده توسط برنامه ریزی | استراتژیک را به اجرا در می آورد.

صفحه 7:
وین برنامه برای . جامعه است نه صرفا برای پاسخ به مسئولین و پایش کنندگان به هیچ وجه نباید برنامه های جاری فراموش شوند. تمام برنامه ها / واحدها از برخوردارند. بين برنامه ها اولویت بندی نکنید بلکه در داخل هر برنامه اولویت ها را تعیین کنید. در آحر برنامه / تال یک از برنامه داشته باشید. تجربه حاصل از اجرای برنامه در هر سال راهنمای خوبی برای تهیه برنامه عملیاتی سال بعد می باشد. مهم تر از نوشتن برنامه, به آن است و آنچه که نوشته می شود باید به تایید ۲ مدیران پرسد. در برآورد نیاز خود. دقت کنید تا از اتلاف منابع جلوگیری شود. برنامه عملیاتی بایید آنچنان باشد که هر کس با مطالعه بتولند با آن ارتباط برقرار کند. . برنامه را با مشارکت تهیه نمایید تا همه نسبت به آن احساس مالکیت داشته باشند. چرا که برنامه ای که بدون در گیری کلیه افراد ذینفع در سطوح مختلف نوشته شود ضمائت اجرایی ندارد.

صفحه 8:
plan should be able to answer MC ‏انا‎ 0 position arewe ۱۱۱۱ ‏ار‎ ‎7 ‎(Targeting) - dowewanttogettothe = ۳ (Possible solutions) 20200 060 ‏علقم عللا‎ CO =r (el =) ‏ع‎ ‎position? (Monitoring and evaluation)

صفحه 9:

صفحه 10:
Step 1: Analyze the current status Overview Cause and 1 tize problems Goals and Onjectives 5 Steb 3: Preparation Strategies (Possible SedptionMoose the Best Solution Step 5: Providing a list of activities and operating budgets

صفحه 11:
BEFORE START: DETERMINE THE SUBJECT OF PLANNING ORGANIZE THE PLANNING TEAM

صفحه 12:
501 در بيان مسئله بايد فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب _بيان شود. شرح مختصری از مسئله موجود را بنويسيد سيبس به طور خلاصه مشخص كنيد كه با حل اين مسئله مى خواهيد به جه وضعيتى برسيد.

صفحه 13:
۱ 5 ع " بیان مسئله در توصیف دقیق مسأله به مطالب زیر توجه گردد: نحوه بروز مشکل / مسأله چگونه بوده است؟ و چه عوارضی از خود بر جای می گذارد؟ وسعت مسأله و شدت آن چقدر است؟ .” جه عوامل مهمی می توانند در ایجاد مسأله نقش داشته باشند؟

صفحه 14:
های بهداشتی درمانی ‎sai‏ ‏- اثساره به منثسور اخلاقى حقوق بيماران و مراجعين به مراکز بهداشتی و درمانی - شاخص های رضایتمندی(رفرنس) ۲- عوارض و عواقب بروز نارضایتی در خدمت گیرندگان (۲- > جمله) ۳- مشکل تارضایتی در این واحد چگونه کشف شده است. (۲ - ۵ جمله) - بررسی های مدیریتی(ارائه آمارا - شسکایات واصله به مراجع ذیربط (ارائه امار). - گزارش کارکنان واخد(ارانه آمار) و 4- وسعت اين مشکل چقدر است. (علمی و غیر احساسی) استناد شود به: ۰ ۰ (۵-۳ جمله) - درصد گزاراشات و شکایات واصله ‏ "و مقایسه آنها با زمان مشابه قبل دراین و احد و سایر واحد - اعلام نتیجه مختصر نظرسنجی از مراجعین و کارکنان 5- عوامل مهم دخيل در ايجاد مشكل (علل ايجاد مشكل بيان نشود) 2 (17- 6 جمله) - دلیل توجه خاص به ا (۲ - > جمله) ۷- روند جاری برخورد با این مشکلات چگونه است (تعریف قرایند موجود) (۱ - ۳ جمله) ۸- فواید ناشی از حل اين مشکل (برای سیستم, برای ‎USS‏ برای گیرندگان ‎(alee 0 = ¥) {ca‏

صفحه 15:
ور او ‎information‏ ‎Collecting required information (Data‏ ‎gathering)‏ ‎Data analysis 1 ١‏ ‎Brain storming ۱ 1‏ 1 Causality Network Cause and effect diagram (fish bont. Prioritize problems

صفحه 16:
information Information needed to analyze current health status:

صفحه 17:
Registry System periodic memiterias research observation interviews similar ۵ authorities ‏تنرره‎ “aleve 10۳۵۲ PMc: ‏عط ات تیا‎ ‏ادع ناناء‎ 53:

صفحه 18:
Data analySIS: the most important tools نمودار علت و معلول و شبکه علیت هر دو ایزاری برای شناسانی عل ۱۰ ۱ باشند. ترسیم هر دو نمودار الزامی نیست

صفحه 19:

صفحه 20:
rules: Breakpoi ۱۱۱۳۳

صفحه 21:

صفحه 22:
يك مثال مشكل: نارضايتى كاركتان در ار ]0

صفحه 23:
مراحل ترسيم شبكه عليت:

صفحه 24:
‎WW‏ تسس ‎ak‏ ‎3.Data analysis ‎

صفحه 25:
Fishbone Diagram

صفحه 26:

صفحه 27:
OSS 5S ae OX eee

صفحه 28:
3.0212 nalysis

صفحه 29:
4.Prioritize problems the most important tools

صفحه 30:
Nominal group table روش کار:

صفحه 31:
1.Determine the required data and information 2.Collecting required information (Data gathering) 3.Data analysis صاحبانفرایند همکار ناخوشایند ۳ ۷ ناکارآمدی سیستم تشویق £ 5 5 ۳۱ ۲ محیط کار نامناسب ۷ ° ۱ ۳ 11 ° پرداخت ناهماهنگ به کارکنان ۵ ۷ 5 58 ‎Ye‏ ۳ اشتغال در پست نامناسب 4 5 5 ° ۳۳ ۱ پرداختی کم به کارکنان ° ۳ ۷ ۳ 18 3 مشکلات ارتقاء کارکنان ۶ 7

صفحه 32:
Decision Matrix روش کار: افقی ۱

صفحه 33:

صفحه 34:
Selection Matrix روش کار:

صفحه 35:
1.Determine the required data and information 2.Collecting required information (Data gathering) Mata analusic ناکارآمدی سیستم تشویق محیط کار نامناسب پرداخت ناهماهنگ به کارکنان اشتغال در پست نامناسب پرداختی کم به کارکنان مشکلات ارتقاء کار کنان 8 ۱ ۰ ۶ ان بزی: آثربخشی بالاه کارایی بالا مقبولیت. ا د بر بسباستها و ارزش ها

صفحه 36:
Final Selection Matrix روش کار:

صفحه 37:
ار 1.Determine the required data and information 2.Collecting required information (Data gathering) امتياز از ماتريكس تخاب همکار ناخوشایند 7 ۲ 515 ۳ ناکارآمدی سیستم تشویق 11 35 ۳۳ 3 محیط کار نامناسب 13 3 ‎oY‏ ۳ پرداخت ناهماهنگ به کارکنان 14 8 9۹ 1 اشتغال در پست نامناسب 15 3 53 ۱ يرداختى كم به كاركنان 12 1 ۳ 8 مشکلات ارتقاء کارکنان 9 ۳ 5

صفحه 38:
Step 2: Goals and Objectives BSCR CREE ON A Perey ee Cnr mE POs ped POPES Rent Se ore MO eS CLT] I y) Pee eee Tee LEE Sone ESS re Ca [۳ cee ee ۷ ss ‏ااا‎ ee | ES Mae Ee TE aT - به همان نسبت بيان كنكى دارد هدف سح سح بیانی مشخص از اقدامات برای دستیابی به رت ۱۳۳۳ 1 ‎Ws‏ ‎CS‏ ۲۳ 4 - زير بناى فعاليت ها در برنامه عملياتى است - به مديريت امكان مى دهد كه بداند جه اتفاقى در حال رخ دادن است. ‎eat 1‏ برنامه را مشخص می کنند. ۸۸ 2 انجام كار باشند.

صفحه 39:
Step 2: Goals and Objectives اهداف اختصاصی دارای فعل Tee eS ae ee NC cc اه از برنامه ریزی عملیاتی به میزان ‎٩۰‏ .تا پایان اردیبهشت ماه یش آگاهی : دانشگاه علوم پزشکی ارومیه چه زمانی : تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ wha oe a> پا 0 9

صفحه 40:
Step 2: Goals and Objectives Popes es Fe YS Se SMART Specific | Measura ble PANEL) le Realisti 3 عسيلا ‎Bound?‏ به طور واضح و عینی بیان کننده تغییری باشد که ترار است اتفاق افتد. حتی الامکان از به ‎es eed. eit ern Se aie‏ ۱ و همیشه از افعال ملموس و عینی استفاده کنید. [۳ ‎roe 111‏ ۹ رک ا ‎yO ACE Nn Deeg‏ ل ا ا ال ل نسبت به قابل اندازه كيرى بودن أن اطمينان دارید. ۲- دیگران هم‌لن را به انجام رسانده ند. ۳- از نظر تنوری, ممکن است. به عبر ۶ ‏منلبع کافی برای دستیابی به ُن در كرده ايد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎00 re er ‏ضروریات یک برنامه عملیلتی است و تاریخ دقیق شروع و بايان فعاليت ها بايد د‎ ‏ذکر شود.‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
Step 2: Goals and Objectives SMART CTV) U aspen necen ie Pure ‏افزایش کمی برنامه های بهداشتی صدای جمهوری اسلامی از ۵۷۲۰ دقيقه در سال ۹۷ به 1۲۰ دقیقه در‎ ۹۸ ‏سال‎ ‏آیا این اهداف 5۱۵۲ هستند؟‎ ٩۸ ‏بهبود کنترل دیابت در خدمت گیرندگان کلینیک دیابت در شهرستان ۸۵ در سال‎ للا رد3 ‎ec)‏ ت9۹ بلی (چون مقدار ۹ ‎tees St‏ | همیته قابلسترسی است چون مبهم است

صفحه 42:
Step 2: Goals and Objectives SMART اهداف برنامه عملیاتی گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری ها 1 ی( 3 سطح آگاهی جمعیت تحت پوشش به میزان ۵ 5. افزايش سطح 1كاهى مبتلايان 1 1110101000 به میزان ۷۰ / در سال ‎٩۷‏ نام برنامه: كنترل بيمارى تالاسمى هدف كلى: بيشكيرى از بروز بتاتالاسمى مازور اهداف اختصاصی: OTe tet coe OT eee i ati eee co 9/4 ‏در سال‎ ٠ agate SEP RRM cca PS ede ‏سب( ی از لک لیب لس‎ al

صفحه 43:
ep peeve gies (Possible استراتزی (راهکارا: ...سس راه‌و روش رسیدن به هدف است. ‎ _._._.-‏ نوعی برنامه است که مقصودیا منظور اصلی سازمان را بر حسب ‏ا ‎OS‏ ~ نی مسیرهایی که از مشکل را حل تموده و با تحقیف می دهند. ‏ا ۳ " نشان می دهد نتایج چگونه حاصل شوند. ‎۱ Tees ies 1b ‏ا‎ ‏هدف به کار می روند. ‏6 ل ۱ ۳ ‏تعیین. . . مستلزم ارزشیابی هزینه هاءمزایاو پیامدهای هرروش است ‎eT) ‏ا‎ eae ‎Bee youre) oe] Ae

صفحه 44:
Step 4: Choose the Best Solution - شبكه عليت يا نمودار علت و معلول (از آنجا كه اين دو ابزار نتايج يكسانى به دست ا 00ص ‎al” a‏

صفحه 45:
viding a Ti Ctivitie: Operational ‎Budgeting 7‏ * بودجه ریزی عملیاتی روشی برای تخصیص منابع به منظور دستیابی به اهداف» برنامه ها و نتایج ارزیابی شده است. بودجه ریزی عملیاتی به نحو دقیق تر و روشن تر اجرای برنامه ها را از دیدگاه هزینه فایده تجزیه و تحلیل می کند. * بنابراین بودجه ریزی عملیاتی منابع بر اساس اولویت امور و نتایج قابل اندازه گیری تخصیص داده می شود. ‎ ‏سه عنصر کلیدی بودجه ریزی عملیاتی: ‏- اهداف قابل سنجش ‎

صفحه 46:
ep Toviding a list of activities an Compile a list of Activities ‏توانمند سازی کارشناسان آموزشی و اعضای 800 (هدف کلی)‎ ‏افزایش دانش کارشناسان آموزشی و اعضای 800 (هدف اختصاصی)‎ ‏تدوین دوره های آموزشی (استراتژی)‎ see ‏تشکیل کلاس آموزشی (فعالیت) و‎ ‏فعالیت ها در حقیقت عملی ترین اجزاء اجرایی برنامه ها هستند‎ روش کار: ۱- هدف کلی و اهداف اختصاصی که در گام سوم مشخص شده را فهرست کنید. ۲- برای هر استراتژی, باید یک جدول فعالیت رسم نمایید. ۳- فعالیت هایی که باید انجام شود را به ترتیب تقدم نوشته و گراوه هدفء ا ص سا سا ور وه ۲۳ . پایش و ارزیابی فعالیت ها را مشخص كنيد

صفحه 47:
ep 5: Providing a list of activities ant Compile a list of Activities - Who - What - When - Where - Which مهم در تعیین فعالیت ها : * زمان بندی دقیق و مشخص آضروری[ (شروع و پایان ) فعالیت ها بر اساس توالی زمان اجرا

صفحه 48:
‎of activities and‏ اکن 8 اليد :9 8 دا ‎Compile a list of Activities ‏1 اوتقاء سطح علمىبرستارلنشاغلدر مركز لمويشىديملنىطا قلنى 1 بسركزايوكا ركاه سه روزه بسرنامه يز عملياتوبسولويسرستارلزثساغلدر مركز لموزنشىديملنوطا نی ‎ ‏مسئول روابط ‎Se | ae‏ 1 | رزرو سالن كتفرانس | عمومى [أقاى گا کات | کي | ۵ | چلست ‎type | cae Ee 3‏ ‏دفتر | انفرادى و طرح ‏آماده سازی محتوای 0 ‎iste‏ ‏2 ا |" امد ‎ ‎8 ‎5 ‎> ‎Vee ‏تبه ليست مدعوين و | ‎FEE‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ارسال نامه حضور در * | آموزش دفتر | تنظيم ليستو حضور در ارسال با 0 حك ليست ‎(st ee) 3‏ >[ 6م | ی سور درو — (قای-) تبه يست ی اى: و ‎ae ly‏ اقلام و 7 ‎A‏ | تهیه تدارکات پذیرایی ‎mien [oss [Xt‏ اس | 2000 | جك ليست ‎Ek‏ 1 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 49:
ep Troviding a list of activities an Gantt chart گانت چارت دارای دو بعد است: 1. محور عمودی شرح فعالیت ها را بر حسب تقدم و تاخر انجام آنها (مراحل انجام کار) ۲ محور افقی نشان دهنده زمان بسته به نوع فعالیت هاء زمان مى تواند بر حسب روز هفته یا ماه تنظیم گردد. ویژگی های نمودار گانت - چه کارهایی باید انجام گیرد. - چه وظایفی باید به طور هم زمان دنبال گردد. - فعالیت های سریالی مشخص کدامند. - زمان شروع و پایان هر فعالیت در چه تاریخی است.

صفحه 50:
tS wT

صفحه 51:
۳ ۳ so Et a= je thee مدت زمان Blea علوان :نود ‎a adi‏ عريوط بد عدف شعارة 1 [.. | مج و و =| 4

صفحه 52:
ات سا Gantt ‎Gantt Chart‏ کل یکی ‎Gantt: + ‏بذ‎ 2013 4 rect ss iar ‏مج‎ an ‏مد رما بر لاح‎ ag ‎© Duke WorkPrens 1113013 4 © Review DuteWorkPtan 2504 ۱ ۸ ‎© INDOT Approves Dute 25هلا4‎ 2244 ‎© DukeMatefalLeadTime 226/14 63014 106 ° INDOTCerifesRW 3/14 32 ‏موی مار‎ 00۵۱/۴ ۰۲۸۵ ۰ 807۱ ۵ ۰ ۱۵۵۲ ‏و‎ gas ed 2182 © Convacorawaraed = Gni7 8/1814 2821 © INDOT Clearing otRIN anand asd 2328 ‏ماخ ...ال ماه ۱00 و‎ 9 2523 ۰ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎۱ [ ۱ East) ited 1031/14 2725 14 ContadorExcavaton 11/1414 TONS 402528 14 ‎ee ‏ا‎ ‎

صفحه 53:
: 1 1: Vil Gantt 8 Re, Gantt Chart Inrodctory Research & Witlng Pre-Production Excel 6306 6103۳۴ ‏فزار هایی بیای ترسیم گانت چارت وجود دار مانند‎ sep ۳۱6۲۵50۶ 666۵ ‏ماما در دسترس ترین آنها‎ Template Software

صفحه 54:
‎a‏ ود م ‎ey‏ ‎ ‏پایش: تعیین میزان انطباق فعالیت ها با طراحی است. پایش اقدامی ناظر به فعالیت ها ‏است. ‏پایش: در فواصل کوتاه و حتی ‎٩ ePC nee eS‏ ارزشيلبى به اين سوال ياسخ مى دهد كه آيا اقدامات انجام شده تاثير كذار بوده است يا 2 0 میزان. ‏ارزشیابی: در فواصل طولانى شش ماه يا سالانه و بیشتر_انجام میشود ارزشیابی: در انها دارای یک قضاوت ارزشی از جنس خوب و بد استٍ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 55:
بر مبنای اهداف برنامه : در لین نوع ارزشیابی در مورد عملی بودن دسترسی به اهداف. 1 زملنی و فیزیکی برنامه در جهت اهداف تکافوی منابع مورد بر مبنای فرایند : توجه به مبنای تخصیص منابع و امکانات به کارکنان و يا گیرندگان 5 | آموزشی آنان» فرایند کلی ارلئه خدمات به اشخاص گروه های هدف برنامه بهداشتی می گردد. نتلیج در قللب ارتفای یادگیری (دانش. نگرش» | مهارت) بهبود وضعیت معنی می شود.

صفحه 56:
فرایند کنترل شامل > مرحله می باشد: ۱- تدوین استانداردها ۲- اندازه گیری عملکرد ۳- مقایسه عملکرد با استانداردها >- اقدامات اصلاحی قبل از پلیش و ارزشیلبی بلید استاندارد سازی به عمل ليد و شاخص های سنجش مشخص گردد

صفحه 57:
استانداردها ذاتا متغیر هستند. استانداردسازی: فرایندی برای مشخص كردن سطح مورد انتظار یا قلبل قبول در ز تامین منلبع و خصوصیات ن (داده ها)؛ چگونگی انجام کار (فرایند) و کمیت و کیفیت نتیجه مورد نظر (برونداد) مراحل استاندارد نمودن فرایند: ۱- نقطه آغاز ۲- نقطه پایان ۳- درون_داد 6- برونسداد کاربرد استاندارد : در طراحی فرایند. پایش و ارزشیابی فرایند و اصلاح فرایند (بهبود در حقیقت بدون مشخص کردن استانداردها هبچکدام از سه جزء فوق قابل حصول

صفحه 58:
ET ‏سس قرب ولا اف و سات ها من‎ RSENS yl INTENT ‏يا نه؟‎ ‏شاخص نشان می دهد که وضعیت چیست؟‎ : صورت - میزان: فیاولنی یک واقعه در یک زمان مشخص و جمعيت معين. مثال: شيوع بیماری سل در یک معین بر حسب سال.

صفحه 59:
onitoring and [] فعاليتها و اهداف را با جه شاخص هائى مى خواهيم مورد سنجش قرار دهیم ؟ تا ارتباط این شاخص ها با یکدیگر چگونه است؟ تابرای محاسبه هر شاخص چه داده های آماری خامی نیاز داریم؟ | شیوه جمع آوری داده ها به چه شکلی است؟ | دوره زمانی جمع آوری داده ها چگونه است؟ [] دوره محاسبه شاخص ها چگونه است؟ []شیوه تحلیل شاخص ها چگونه است؟

صفحه 60:
تاونس Tee HY وان شاخ 9 پایش | ارزشییی درصد کارتستاساتی که به درستی آموزش ها برای آنهاانجام ده ۰ خرصد پزسکان و ماماهایی که آموزشس مهارت برنامه ریزی را دریافت کرد آند. ۰ رد متلاتی # هر ال بوننمد بیری. ‎see,‏ : ae 72 11 ae فرمول محاسبه شاخس 7ت ری در رد سرت كرده اندا تعداد كل كارشناسان دعوت شده +10 Taha es Fae ‏مهارت مشاوره موثر مى دئد | تعد كل كارشتاسان‎ ۰» ‏دعوت شده‎ ۳ رخدي ترح برام ويزيا تا BS Ge ln op pS GEE as ‏اند | تعداد کل کارشناسانی که در بنامه ریزی مشکل‎

صفحه 61:

39,000 تومان