صفحه 1:
برنامه های راهبردی طراحی و
استقرار مدیربت دانش
دکتر محمدرضا حمیدی زاده
عضو هيأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
صفحه 2:
استفزار لظام نامه مذیویت دانش ذر هر سسازمان نذ تنهاریه آمادگی و
شرایط پذیرش درون سازمانی بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های
راهبرد :ضرورتى تاكتيكى اسيك Salts وریا شکسست نظام ثامه
مديريت دانش سازمانها بر يايه توانمنديهاى محورى قرار دارد. هر
يك از اين برنامه ها نيازمند داشتن نقشه اجرايى هستند.
دراین مقالم با هدف ازاقه الكوق تدويل_يرتامه رامتزكى مدبرلك
دانش » توانمندى طراحى و استقرار نظام نامه مديريت دانش مورد
بررسى قرار كرفته و در راستاى تقويت برنامه هاء نقشه اجرايى
بيشتهاد و ثهونه: اق از آن هنكام ارائه راهکارهای معین استقرار
مديريت :داتش,عزضه مى شود.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 3:
مقدمه
در محیط دانشی عصر حاضرء مدیریت دانش, از اجزای لاینفک و
بنیادی راهبردهای عملیات است: این مهم dy سازمانها کیک کرده تا
در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش فرصتهای
جدید را بشناسند و چالشهای پیش روی را به خوبی اداره کنند .
ola: | اتعطاف پذیری فرایندهای درونی سازمانها و کشاش پیجره
cle نو و جدید در تجارت بر پایه نحوة بهره گیری از فنآوربهای
نوين دانش مدار است.
a دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 4:
مذایریت دانثق, فرایند شناساییء غتی سازی و توسعه
دارائیهای دانش سازمانی جهت کسب مزیتهای کسب و کار
برای سازمان. مطابق مأموریت و مشتریان آن است .
این مقاله برنامههای راهبردی:استقرار نظام مد بویت داش را مورد
بررسى قرار مى دهد. هدف اين برنامه ريزى شناسايى منابع دانش و
راهكارهاى توليد و تحول در دانش و نحوة بهره كيرى از آن است تا
امكان تداوم اجراى آن ميسر شود.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 5:
عوامل موفقیت در مدیربت دانش
© امروزه در عصر جهانی شدن ۰ سازمانهایی موفق خواهند بود که
بتوانند در سطح گسترده از اندوخته های دانشی کلیه کارکنان خود
در تمامی سطوح. استفاده موثر کنند. عوامل موفقیت را می توان در
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 6:
عواملِ
فاخي
مینی (موزی)
خارجی
تحت کنترل مستقیم سازمان
قرار داشتن
توجه به شکل دهی و اتخاذ
استراتزییا
تحت تأقیر مستقیم سازمان به
میزان کم یا زیاد قرارد داشتن
خارج از کنترل بودن عوامل
توجه به محیط و مولقه های آن
Ls
مؤلفه ها
رهبری
استراتژی های مشخص موضوعی
ساختارهای انعطاف پذیر
آموزش و یادگیری سازمانی
داده های صنعتی
ياسخكوبودن در برابر تحولات
ae
ایجاد شبکه
یادگیری از شرکتهای دیگر
ثبات سیاسی
بودجه مستمو (ثبات
وفاداری مشتربان
تعهدات دولت
محمترساحميدى راد
ادی)
عوامل موفقیت در هدایت برنامه های مدیربت دانش
توانائيهاى فنى محورى
San Sense
مديريت منابعانسانی
ارتباطات و هماهنکیهای
صعيع
ارتباط با مراجع سياستكذار
ارتباط با دانشكاه ها و مراكز
کارایی پویا(بهینه یابی
فناوری)
توسعه صنعتی
رشد اقتصاد کلان
صفحه 7:
سازمانها نیاز دارند تا مدیربت دانش را با نگرش راهبردی نظام نامه
ی هدایت کنند. نظام نامه مدیریت داتش مبنای تدوین برنامه های
سازمان است.
بهره گیری ازمدیریت دانش دو مرحله دارد: مرحله طراحی برنامه
های راهبردی و عملیاتی و مرحله استقرار و اجرا.
در آیین نامه های اجرایی مدیریت دانش لزوم تبدیل هدفهای
بلندمدت و راهبردی سازمان به تاکتیکها و روشهای اجرایی گنجانده
دسر
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 8:
چشم انداز برنامه و مدلهای راهبردی مدیریت دانش
راهکارهای برنامه های
معين راهبردی
نقشه های
اجرایی
8 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 9:
استقرار و بهره گیری موثر از مدیریت دانش به زیرساختارهای سیستمی و
فنآوری های مربوط و نیز تعهدات سازمانی برای کاربرد دانش در فعالیتهای
جارى كليه سطوح سازمان نياز دارد.
راه حلهاى ييشنهادى مديريت دانش موجب تسهيل فرايند خدمت رسانى به
مشتريان مى شود. اين سيستمها امكان دسترسى كاركنان» شركاى تجارى؛ و
مشتريان سازمان را به يايكاه و ذخيره كردن دانش ميسر مى نماید.
مديريت دانقن بازه زمائى كشف مسفله- و حل آن را به كمترين حد«مسكن .هى
لاد قابلیت مدیریت دانش» موجب تسریع فعالیتهای بازاربابی سازمانها
می شود و سازمان را قادر به تأمین سریع تر نیازهای مشتریان می کند و
نزدیکی سازمان با مشتریان بیشتر می شود. از این رو انتظار می رود
رضایتمندی مشتریان با شناسایی و حل سریع مشکلاتشان بالاتر رود.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 10:
برنامه ریزی راهبردی
برنامه ریزی راهبردی تلاشی نظام مند برای نیل به هدفهاء و
تصمیمهای بلباذی وا جرای اقنامات اساسی مربوط ذر مذیریت
دانش است کهماهیت و جهت: گیری دارائیهای دانشی سازمان:را
تعیین و راهبری می کند.
این برنامه ریزی به آن مجموعه از تصمیمها و فعالیت های مدیریت
دانش اطلاق می فنود که هدانت,و تعیین عملکره بلند مدت سازمان
را بر عهده دارد.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 11:
استرانفی نیفته دروب نامه های دانشی خضوضیات ویر راحازد:
مهمترین هدفها و کارهای دانشی قابل حصول و فرایندهای کاری
برنامه های سازمان؛
اولویت بندی هدفها و کارهای دانشی مذکور در چارچوب اولویت
های برنامه های سازمان و فرایندهای مربوط؛
سیاستها و روشهای بسیار ضروری برای هدایت منابع و تنظیم
عملیات داراتی های دانشی؛
تنظیم توالی برنامه های دانشی و نقشه های دانش و عملیات اساسی
برنامه های مربوط؛
تبیین راهکارهای دستیابی به هدفها و دارائیهای دانشی.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 12:
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش
شم انداز (ها
۱ ۳ ۱ a) i [ree
beg ee, et cer
اتدوين os 5 ومنظور تمودن اد لاطراحى ىايلكشا
کارا geal, ای تس ta! کونگون
pt cent cis — su
St aia كر ue
“ey eS eS bat
se ao 2
شکلهای “ مانش نگاران
pr
2 رل و ارزشياد
13
عر مجمترع زار
صفحه 13:
طراحی و کاربرد خلاقانه نظامنامه مدیریت دانش در سازمانها با
تعیین چشم اندازه مأموریت و تعریف مجموعه ای از هدفها آغاز می
شود.
راهبرد طراحی و استقرار برنامه های مدیریت دانش جهت دستیابی
به اين هدفهاء باید با توجه به مصادیق واقعی کاربرد دانش در
فعالیتهای واحدهای مختلف باشد.
با تعریف و شناسایی حوزه های کاربرد دانش در سازمان که زمینه
های بالقوه خلق ارزش به شمار می روند. امکان افزودن ارزش به
یی مجتلف ورمیه توسته فرایروهای ارزش زا در تزاید
محصولات و خدمات فراهم می شود.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 14:
0
"" تبدیل شدن به یک سازمان تولیدی و پژوهشی دانش محور در تراز
جهانی. متعالی و سرآمد.
5 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 15:
:مأموريت دانشى سازمان
توليد و نكهداشت دارائى هاى دانشى شركت و توسعه و غنى سازى
آنها؛
ديل قدو فرك ۱ ور
كسب رهبرى بازار كشور و منطقه براى عرضه فناوری و پژوهش از
طريق مديريت دانش؛
ارتقاى انعطاف يذيرى فرايندهاى كسب و كار شركت براى كنش
ى سريع و ياسخكويى به ملزومات محيطى (كاركنان؛ sober
مشتریانء مراجع قانون گذار ذیربطء
محدودیتهای محیطی).
15 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 16:
:هدفها
* شناسایی مثابع و راهکارهای تولید دانش شرکت؛
© غنی سازی دانش آشکار و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار؛
۳ دستیابی به مزیت های رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب
شرکت دانش محور؛
۴ زمینه سازی برای تسهیم دانش و تبدیل دانش به توانمندی های
محوری شرکت.
16 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 17:
oo pol):
ایجاد نظام پویا و گسترده در سطح صتعت :برای شناسایی ومستندسازی دانش *
های موجود؛
* سرمایه گذاری بر فرایندهای شناسایی منابع و راهکارهای تولید. غنی سازی و
بسط زمینه های تسهیم دانش:
۴ تشویق و ترغیب نیروی انسانی شاغل در سطح صنعت برای مشارکت در امر
مدیریت دانش؛
" بهبود قابلیت ها و توانمندی های کارکنان از طریق تشویق به یادگیری فردی و
سازمانی؛
* توسعه مستندسازی و ثبت دانش صنعت در قالب اختراعات و اکتشافات و تولید
فناوری؛
" ارتقای استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی در فعالیت های تجاری.بزریابی
و فروش دانش,
0 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 18:
:برنامه ها
* بررسی و شناسایی منابع فرایندهای تولید دانش شرکت و صنعت
توسعه فرهنگ تعاون عمومی در امر مدیریت دانش به منظور استقرار
نظام نامه مدیریت دانش؛
" تهیه و توزیع منابع علمی - کاربردی مرتبط با مدیریت دانش؛
" برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای مهارت های یادگیری و
دانشی پژوهندگان. مسئولان و کارشناسان و آشنایی با فرایندهای
مدیریت دانش؛
" تهیه و به کارگیری بستة نرم افزاری مدیریت دانش.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 19:
:مأموريتها
۴ شناسایی,منابع ade دانش:سازمای!
a غنی سازی ذانش: آشکان و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار؛
* " دستیابی به مزیتهای رقابتی در چارچوب سازمان دانش محور.
19 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 20:
برنامه های مدیریت دانش باید با توجه به مدلهای عملیاتی سازمانها
طراحی شوند تا امکان خلق ارزش در حیطه عملیاتی جاری سازمان
فراهم شود.
طراحی این نوع برنامه هاء نه تنها قابلیت توان افزايش دانش سازمانی
را بكار مى گیرد. بلکه قابلیت بالققه مدلهای عملیاتی سازمان را در
چارچوب ظرفیت پذیرش و بکارگیری دانش. و قابلیت خلق ارزشهای
جدید نشان می دهد.
تعیین قلمرو طبقه بندی و دانش سازمانی به صورت مدلهای برنامه
راهبردی, بنگاه های اقتصادی را قادر می سازد از نظام نامه مدیریت
دانش خود با روبکرد سیستمی ارزش بیشتری دریافت کنند و
ارزشهای کنونی خود را در نقاط دانش خیز بهبود و توسعه بخشند.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 21:
راهبردهای طراحی و استقرار مدیریت دانش که به منظور دستیابی به هدفهای
مذکور طراحی می شوند براساس مفروضات زیر باید تدوین شوند:
مشخص بودن بوجود آورندگان دانش آشکار و دانش ضمنی؛
شناسایی و طبقه بندی دارائبهای دانشی در حوزه کارهای اصلی ساز
شناسایی و طبقه بندی مهم ترین کارهای دانشی سازمان؛
تبدیل مدلها و فرایندهای عملیاتی کنونی سازمان به فرایندهای دانش محور؛
با ساختار بودن نحوه کار با فرایند و شکلهای گوناگون دانش در شبکه اینترانت
شارمان:
راهبردهای مدیریت دانش از طریق برنامه های کوتاه مدت عملیاتی می شوند.
این برنامه ها باید با پيشنهادهای کسب ارزش افزوده دانش سازمان و
شاخصهای کارت امتیازی متعادل و متوازن مالی. مشتری فرایندهای سازمانی و
رشد و یادگیری مطابقت داشته باشند.
ما
a دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 22:
راهبردهای طراحی و استقرار مدٍ دانش:
زاهبردهای یک ینگاه اقتصادی می تواند مواز زیر SEU
کسب رهبری بازار برای فرآورده ها و خدمات خاص؛
ارتقای کاربست های سودآوری سازمان؛
تدوین چارچوب قابلیتهای عملیاتی برتر؛
تقویت روابط نزدیک و صمیمانه با مشترا
بهبود قابلیتها و توانمندیهای کارکنان؛
ارتقای استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی در فعالیتهای تجاری. مس
در راستای هر یک از راهبردهای مذکور باید با تبیین سیاستهاء
خطوط راهنمای کارء راهبردهای اجرایی ویژه ای طراحی شوند.
2 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 23:
برای بهره گیری مناسب از روشها و اجرای موفقیت آمیز برنامه های
مدیریت دانش. باید آن راء از زوایای نیازها. درخواستهاء عملیات.
فنآوری اطلاعات. فرایندها و سطح پوشش مورد بررسی و ارزیابی
قرار داد.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 24:
کاربست های مدیریت دانش برحسب زوایای بنیادی
درخواستها
عملیات
24
ca
ال به کی سطوح: SN ll ln lal lols gl عديريت دانش. ساماندهى و تعليل اطلامات در يايكاد
تعلق تداردة of و تیم ولد gia oa سازمان
مدیریتدنش. درسدد کسب کی اطلاعات و داش درون امن و غربال كرفن آنها يا تحليلهاى مريوط براى رسيدن به ياسفها
مناسب جهت تأمين نازهایحفه ی و سازمانی ای است. میت داش برای در اختبر رشن طبقه بندى. تشرو ا
gal دنه تجربات. و داشی ست كه در ذهن وسليقه كاركثان وجود دارد
مدیریت la مديريت متابع داتى براى تسهيل هر استيابى به كيه اطلامات درون سازمانى و استفاده مؤث از هانش سازمان ب
استقاد از فاورى اثلامات لستد مديريث دانش داراى نظام ثامه است ا دائش سعلوح مشتلف سازمان جمع أورى شوئد و در شکلهای
كوناكون دائش در جارجوب هاى معين هر بايكه هاى كان دخيره وطبقه بندى شده و مور استفاد فا می گرد
امديريت دانش متقاضى كسب ساماتدهى. نشر و اشاعه اطلاعات از متايع مختلف نظير بايكاه هاى داده اى. اسناد رسمى. کزارشهای
منظم و ادوارى و ذخاير اطلاعاتى كاركنان Naat
شناخت برهان. نوع و نحوه تفكر كاربران اطلاعات, آكاهى از آكاهبها. دانش و طرز فكر كاربران. نحوه اخذ تصميم تعامل با ديكران:
تلفيق شاخصها و تماكرها. جستجوكرى و بهره كيرى از فتاورى براى سازماتدهى داده هاى منابع مختلف و عرضه اطلاعات مربوط برلى
استفاده كاريران»
.سياستهاء روشها و فنآوريها براى روز آمدن كردن مستمر شبكه اى بايكاه داده هاء
شناسایی مجموعه هاى دانش مورد نياز براى يشتيبانى استراتزيهاى جامع كسب و كار. ارزيابى وضعيت كنونى دانش سازمان و انتقال
دانش به يايكاه هاى قدرت مندتر دانش با رکردن شکافهایدانشی:
بوجود آوردن محيط برورشى و اجرابى براى استفاده از تونمدیهای سیستمهای خبوه
در اختيار كرفتن دانش و تخصص دانشكاران و احتمالً به كم دانش تكاران در جارجوب حوزه هاى كارى آنها و قابل دسترس كردن
آن براى ساير حوزه ها
يشتيباتى شبكه هاى دانشى با بهره كبرى از فتأورى برتر در دستيابى به هدفها و درگه -های دانشی:
انتقال دائش ضمنى به سلوح عملياتى و اتبديل داده هاى براكنده به اطلاعات كاريردى و تقويت نوآورى مستمر آن.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 25:
زواب
فنآوری
اطلاعات
فرایندها
ادامه جدول کاربستهای مدیریت دانش
كاربست
لوبط ميان داده هاى مختلف. شناسابى و مستندسازى روشهاى مديريت بر داده ها
برقرارى كنتول وايمتى براى بالابردن دقت در داده ها و حفظ يكبارجكى أن ها
.تسهيل قابليت هاى انطباق بذيرى خرده سيستمهاى غبرمتمركز و برقرارى سازكارى و انسجام ميان هدفهاى al
نقشه کشی مناعاطلاعات و دانش به صورت جاری و بادرنگ و غيرمستقيم.راهنعایی و آموزش کاربران با استفاده از ابزارهلى
دانشی, بايش مستمر اخبار و اطلاعات محيط برونى.
فرايندهاى در اختيار كرفتن. نشر و اشاعه و استفاده مؤثر از داتش:
خلق. غنى سازى وانتفال دانش واصلاح رفتار سازمانى بر بابه دانش جديد و بینشهای نوين؛
فرايند كرد آورى. سازماندهى طبقه بندى. توزيع اطلاعات در سرتاسر سازمان و انطباق يذير كردن آن با فيازهاى كاربران.
يهره كبرى مديريت دائش از فرايندهاى خاص نظام مند وسازمانى براى در اختيار كرفتن. ساماندهى و برقرارى تعامل با دان
أشكار و دائش ضمنى كاركنان براى سابر افراد جهت استفاده مؤثرتر و كارامدتر در محيط كار:
ساماندهى و تسهيل مديريت دانش براى در دسترس قراردادن فنأوريهاى ke در مكان و زمان مورد نا
فراهم كردن و شفاف نمودن قرايندها. روشها. اختراع نامه ها. كارهاى مرجع. فرمولها. يهترين روشيها. روشهاى بيش بينى و
استقرارة
بهره كيرى از فنآوريهاى اينترنت. كروه افزارها. يايكاه هاى داده هاى. شبكه هاء تشريه هاى تخصصى. كنفرانسيهاى ويدئونى براى
ذخيره كردن. نشر و أشاعه سرمايه هاى فكرى؛
كاربرد راهبردى مديريت دانش براى تجميع دانش سازمان و كسب توانابى ايجاد سود و كسترش سهم بازار:
خلق دارانيهاى دانشي (إيده ها. مفاهيم و فنأورى) از طريق شبكه هاى رابانه اى. ذخيره كردن. تسهيم و برقرارى تعامل ميان
مخازندانشی سازمان:
بهره كيرى از فنآوريهاى بيشرفته برا كسترش حافظه سازمان و ارتقاى امكان ذيرى ذخيره - كردن ايده هاى مطرح در سازمان.
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 26:
براى عملياتى كردن برنامه های راهبردی مدیریت دانش, لازم است علاوه بر طراحی دانش, نقشه های اجرایی تدوین
شود که خصوصیات زير را دشتهبشند:
*_ در برداشتن کلیه ابعاد دانش أتهيه نقشه بايد توسط مديران و كارشناسانى صورت كيرد كه به كليه
ابعاد دانش واحد یا سازمان واقفند. نقشه ها بايد بتوانتد قدرت مشخص كردن راه دستيابى به هدفد را در
طول مسیر آجرای مدیریت دانش داشته باشند. در صورت تهیه نکردن نقشه تفضیلی مدلهای عملیاتی
+ های آرزش. بین برنامه های راهبردی مدیران ارشد با فعالیتهای اجرایی کارگنان در سطوح
عملبانى شكاف بروزمى ند و تا ارات برنامه ها رأ. كا اركنان تأمين نخواهند كرد. مديران ميدانى بايد با
ایجاد جارجوب مناسب نحوه عملياتى كردن برنامه های راهبردی مالع از بروز ان شکاف شوند و در صورت
وقوع به رفع آن مبادرت ورزند.
روز آمدی مستمر دانش. کارکنان و سازمان باید به کمک پایگاه های دانشی در چارچوب نظام نامه
مدیریت دائش به روز آمد کردن دانش حوزه های خود بپردازن.نظام نامه مدیریت دانش باید چرخه های
مختلف فرایند مدیریت دانش را پوشش دهد تا دانش سازمانی موجود د رکلیه سطوح سازمان جمع آوری.
طبقه بندی و غتی سازی شوند. غتی سازی دانش باید در چارچوب نقشه های اجرایی و برنامه های
راهبردی باشد.
* شکلهای مختلف دانش. شکلهای مختلف دانش و برنامه اجرایی آنها بایدبراساس ساختار واقعی و
قرايندهاى كارى.سازمان تهيه شوند. جارجوب مديريت دانش بايد مؤلفه هابى را مورد توجه قرار دهد كه
ه ارزش بر ناساس شکل یافته ات
نموثه ای از تقشه اجرایی طراحی و استقرار مدیریت دانشل در جدول زیر ارائه شده استه
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 27:
برنامه های راهبردی برای مدیریت دانش
ماه ید
فرایندهای
ند کت
وکار
سازمان و
ساختار
تيصدياق
Perr
تساي تق وان
هملکد تسهیم داش
راك ركان ا طرق
يا خن کر با
فردى و كروهي
یوت sent
رم
pero
عقوت شيكه ای
تسم در لب
ومد هد نو
موی
یره گرا نکر
و زويكوه سيستمي
تعالى عمليات
تساو سا
اریمح در
مان ی پر
oe
oe sete
هش و حنایت از
تن سای دا
دکتر محط
لواحي و
۳
دی رت
یل لت
sett
Sa
“ha
مت ی
رضاحمیدی زا
قرايت يا مشتوی
sev عرزي
as,
et Sait
hose
أشعر براق
۳
کشت ی توت
ای وا ری
سرت
وین ار
كردن امكان سنجش
Salsa
Vie ide
ness
ماتيا ری
siete
Boho
7
sas
om caus
Sioa
ee
aa
asst
whee,
eae
Soe
رهيرى درقرأوردة
ea
ره تردن رنه
ای ی در
تیوه ها
‘sete
ses just
فردى و موفقيت درل
كسب دان
صفحه 28:
برنامه های راهبردی برای مدیریت دانش (ادامه)
تج عسل | Sera] wee | سين ألاظات |فيتپنتتی یش أ شیر
a om on مود ای ند | باس ] موه
55 فرایندگریی و
4 22
چارچوبهای ical
95 بر کی
Wet
فنآوری هه گیری از
اطلاعات و
شبکه
28 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 29:
نتیجه گیری و راهکارهای معین
برنامه های راهبردی» توانمندی طراحی و بکارگیری نظام نامه مدیریت دانش, تولید و توسعه منابع
ارزش آفرینی را برای سازمانها فرلهم می نمایند. فرایند تدوین برنامه های راهبردی مدیریت دانش»
زمینه تفکیک دانش جامع سازمانها را به حوزه های مختلف تخصصی خلق ارزش در زمینه های
عملياتن :به وجود می آورند:
اگر برنامه های راهبردی تحقق يابد. دانش آفرینی و غنی سازی آن در سازمان جنبه پویا و مستمر
پیدا می کند. برنامه راهبردی, راهنمای طراحی تبیین چارچوب و برنامه های اجرلیی فرایند
مديزيت حايس تلقى عى شوعد
اين رويكرد, توانمندى مجرايى و واقعى براى فرايندهاى مديريت دانش بوجود مى أورد.
باتوجه به لزوم حذف شكاف ميان برنامه هاى راهبردى مديران ارشد و برنامه هاى عملياتى مديران
رده هاى بايين سازمانهاء جارجوب و فرايند مديريت دانش بايد توسط مديران ميانى (تاكتيكى و
فنى) طراحى شود. اين جارجوب بر مبناى ملزومات عملياتى واحدهاى سازمانى طراحى شده و در
تهیه و طرلحی آن تعامل شكلهاى كوناكون دانش سازمان و مدلهاى عملياتى ديده مى شود.
29 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 30:
"" چارچوب استقرار و بهره گیری مستمر از مدیریت دانش بر مبنای
طراحی ساختار سازمانی دانش محوره ثبت و بکارگیری دانش.
کاربری ابزارهای کمکی و مشتری گرایی با راهکارهای معین بشرح
زير پیشنهاد می شود:
30 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 31:
بهره گیری مستمر از مدیریت دانش برای نیل به مشتری گرایی
ثبت و بکارگیری
دانش صم
ابزارهای کمکی L
a دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 32:
طرلحیساختار سایمانیدانشمحور برلیک یبرد دلنشدر
.کلیه سطوح و فعالیتهایسانمان
این طراحی بر پایه قدرت دانش و تجارب گذشته سازمان با تأکید بر توسعه
فرآورده های سازمان و فرایندهای درون سازمانی برای انطباق با نیازهای مشتریان
و شرایط پویای بازار هدایت می شود؛
ایجاد
دانش
استفاده از دانش فنی شرکای تجاری سازمان برای از بین بردن شکاف میان برنامه
های راهبردی و عملیاتی و تطبیق دادن فرایند های عملیاتی با محصولات تولید
ea
cuban Galery olib برآی: تسهیل درددسترسی:سویع و آسان :یه اطلاعات واداتشن
ژنجیره های ارزشی جهت بهرة گیری افراده مخضولات فرانتکها فنا وزيها: كاركتان و
واحدهای سازمانی؛
يكله خانش مركزى برای: دخیره سازی» استتفاده کرو ثقر و اشاغه وسیع.
اختصاص بخشی از يايكاه دانش به اطلاعات مشتريا ن به لور خاش برای نویه
راهکارهای مناسب جذب و حفظ مشتریان و استفاده از این اطلاعات برای پیش بینی
سطح تقاضای آتی بازار و تنظیم میزان تولید؛
دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 33:
کسبتو ب کلگیروبلنثرنوچود در پسلیگاه دلنشیساما زد کلیه .2
نمینه هایعملیاتی
=
Wap pal pip Sh ces SS ات
جمع آوری دانش ضمتی متخصصان با استفاده از بزارهای متنوع و ذخیره سازی کلیه اطلاعات محصول و
فرایندهای عملیاتی؛
جمع آوری دانش قنآوری اطلاعات و فنآوريهاى نوين و پیچیده و الحاق آنها به بايكاه دانشى موجوده
منسجم کردن کلیهپایگاه های داده ای و اطلاعات موجود در سازمان به صورت پایگاه دانش جامع برای یکپارچه
سازی آنها:
فراهم آوردن دستیابی راحت. سریع و شخصی به طرق مختلف به اطلاعات پایگاه دانش برای کلیه اراد و واحدها
جهت کسب آگاهی آز نظرات و انتظارات مشتريان واقمى و بالقّه و خصوصيات جمعيت شناسى و رفتارى أنهاد
انعطاف بذير كردن ساختار رسمى و غير منعطف محصول و قرايندها براى كسب سهم بيشترى از بازار و استفاده
از دانش به مشتری برای ارائه خدمات بهتر و موردی؛
قرار دادن نتایج آزمون بازار در دسترس کلیه کارکنان برای ایجاد زمینه های نوآوری در ارئه خدمت به مشتریان؛
بهبود مستمر زیرساختهای عملیاتی سازمان برای ارتقا و اشاعه نوآوری در عرصه های مختلف مأمور
استفاده از دانش مدیران ارشد و میانی شرکای تجاری برای افزایش اثربخشی عملکرد کارکنان سازمان؛
gS Nok cosine cloned pee SS حبعری شرها جهت ارتهای سطح و مران بادگیری سارمانی و
توسعه دالش و خرد جمعی در زمنیه های تخمصی:
۴ ایجاد یک پایگاه دائشی منسجم برای ترکیب دانش ضمنی موجود در پایگاه های دانشی شرکای تجاری با
مجموعه داش آشکار سازنان
ایجاد کانالهاي کسب اطلاعات مربوط به تعامل با مشتره
برای تسهیل آن تعامل؛
استفاده از دانش کنونی جهت انجام پیش بیتی در زمینه امکان موفقیت نوآوری در محصولات. فرایندها و الاح
ساختارها و روشهاا دکتر مجمدرضاحمیدی زاده
Ob. برحسب توع تعاملات و استفاده از فنآوری اطلاعات
aa
صفحه 34:
لستفاده از سيستمهائمديريتفرهنكهاىانش محور و ف أوریطاهاتو 3
رویکردهایرنامه ویزیو تبیینمدلهایعملیاتیننجیره هایارن شب رلیت قویب"
رلهردهایلجا
طراحی و ایجاد ساختار مدیریت مشارکتی و تمرکز بر توسعه و
بالتدگی مدیریت بر آیذه ها
استفاده از شبکه های رایانه ای هوشمند برای رسیدگی به
درخواستهای تلفنی مشتریان؛
فراهم آوردن قابلیتهای برقراری ارتباط مناسب در سطح شخصی با
مشتریان و پشتیبانی از کارکنان مسئول این نوع ارتباطها؛
استفاده از ابزاوهای ثبت و بازخوانی موضوعی اطلاعات تعامل با
مشتریان در پایگاه دانشی سازمان برای تحلیل و پیش بینی دقیق
ee
1 دکتر محمدرضاحمیدی زاده
صفحه 35:
موف و سروز ار
۵ وه
.هم
