کسب و کارمدیریت و رهبری

برنامه های راهبردی طراحی و استقرار مدیریت دانش

صفحه 1:
برنامه های راهبردی طراحی و استقرار مدیربت دانش دکتر محمدرضا حمیدی زاده عضو هيأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

صفحه 2:
استفزار لظام نامه مذیویت دانش ذر هر سسازمان نذ تنهاریه آمادگی و شرایط پذیرش درون سازمانی بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های راهبرد :ضرورتى تاكتيكى اسيك ‎Salts‏ وریا شکسست نظام ثامه مديريت دانش سازمانها بر يايه توانمنديهاى محورى قرار دارد. هر يك از اين برنامه ها نيازمند داشتن نقشه اجرايى هستند. دراین مقالم با هدف ازاقه الكوق تدويل_يرتامه رامتزكى مدبرلك دانش » توانمندى طراحى و استقرار نظام نامه مديريت دانش مورد بررسى قرار كرفته و در راستاى تقويت برنامه هاء نقشه اجرايى بيشتهاد و ثهونه: اق از آن هنكام ارائه راهکارهای معین استقرار مديريت :داتش,عزضه مى شود. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 3:
مقدمه در محیط دانشی عصر حاضرء مدیریت دانش, از اجزای لاینفک و بنیادی راهبردهای عملیات است: این مهم ‎dy‏ سازمانها کیک کرده تا در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش فرصتهای جدید را بشناسند و چالشهای پیش روی را به خوبی اداره کنند . ‎ola: |‏ اتعطاف پذیری فرایندهای درونی سازمانها و کشاش پیجره ‎cle‏ نو و جدید در تجارت بر پایه نحوة بهره گیری از فنآوربهای نوين دانش مدار است. ‎ ‎a‏ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‎

صفحه 4:
مذایریت دانثق, فرایند شناساییء غتی سازی و توسعه دارائیهای دانش سازمانی جهت کسب مزیتهای کسب و کار برای سازمان. مطابق مأموریت و مشتریان آن است . این مقاله برنامههای راهبردی:استقرار نظام مد بویت داش را مورد بررسى قرار مى دهد. هدف اين برنامه ريزى شناسايى منابع دانش و راهكارهاى توليد و تحول در دانش و نحوة بهره كيرى از آن است تا امكان تداوم اجراى آن ميسر شود. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 5:
عوامل موفقیت در مدیربت دانش © امروزه در عصر جهانی شدن ۰ سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند در سطح گسترده از اندوخته های دانشی کلیه کارکنان خود در تمامی سطوح. استفاده موثر کنند. عوامل موفقیت را می توان در دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 6:
عواملِ فاخي مینی (موزی) خارجی تحت کنترل مستقیم سازمان قرار داشتن توجه به شکل دهی و اتخاذ استراتزییا تحت تأقیر مستقیم سازمان به میزان کم یا زیاد قرارد داشتن خارج از کنترل بودن عوامل ‏ توجه به محیط و مولقه های آن Ls مؤلفه ها رهبری استراتژی های مشخص موضوعی ساختارهای انعطاف پذیر آموزش و یادگیری سازمانی داده های صنعتی ياسخكوبودن در برابر تحولات ‎ae‏ ایجاد شبکه یادگیری از شرکتهای دیگر ثبات سیاسی بودجه مستمو (ثبات وفاداری مشتربان تعهدات دولت محمترساحميدى راد ادی) عوامل موفقیت در هدایت برنامه های مدیربت دانش توانائيهاى فنى محورى ‎San Sense‏ مديريت منابعانسانی ارتباطات و هماهنکیهای صعيع ارتباط با مراجع سياستكذار ارتباط با دانشكاه ها و مراكز کارایی پویا(بهینه یابی فناوری) توسعه صنعتی رشد اقتصاد کلان

صفحه 7:
سازمانها نیاز دارند تا مدیربت دانش را با نگرش راهبردی نظام نامه ی هدایت کنند. نظام نامه مدیریت داتش مبنای تدوین برنامه های سازمان است. بهره گیری ازمدیریت دانش دو مرحله دارد: مرحله طراحی برنامه های راهبردی و عملیاتی و مرحله استقرار و اجرا. در آیین نامه های اجرایی مدیریت دانش لزوم تبدیل هدفهای بلندمدت و راهبردی سازمان به تاکتیکها و روشهای اجرایی گنجانده دسر دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 8:
چشم انداز برنامه و مدلهای راهبردی مدیریت دانش راهکارهای برنامه های معين راهبردی نقشه های اجرایی 8 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 9:
استقرار و بهره گیری موثر از مدیریت دانش به زیرساختارهای سیستمی و فنآوری های مربوط و نیز تعهدات سازمانی برای کاربرد دانش در فعالیتهای جارى كليه سطوح سازمان نياز دارد. راه حلهاى ييشنهادى مديريت دانش موجب تسهيل فرايند خدمت رسانى به مشتريان مى شود. اين سيستمها امكان دسترسى كاركنان» شركاى تجارى؛ و مشتريان سازمان را به يايكاه و ذخيره كردن دانش ميسر مى نماید. مديريت دانقن بازه زمائى كشف مسفله- و حل آن را به كمترين حد«مسكن .هى لاد قابلیت مدیریت دانش» موجب تسریع فعالیتهای بازاربابی سازمانها می شود و سازمان را قادر به تأمین سریع تر نیازهای مشتریان می کند و نزدیکی سازمان با مشتریان بیشتر می شود. از این رو انتظار می رود رضایتمندی مشتریان با شناسایی و حل سریع مشکلاتشان بالاتر رود. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 10:
برنامه ریزی راهبردی برنامه ریزی راهبردی تلاشی نظام مند برای نیل به هدفهاء و تصمیمهای بلباذی وا جرای اقنامات اساسی مربوط ذر مذیریت دانش است که‌ماهیت و جهت: گیری دارائیهای دانشی سازمان:را تعیین و راهبری می کند. این برنامه ریزی به آن مجموعه از تصمیمها و فعالیت های مدیریت دانش اطلاق می فنود که هدانت,و تعیین عملکره بلند مدت سازمان را بر عهده دارد. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 11:
استرانفی نیفته دروب نامه های دانشی خضوضیات ویر راحازد: مهمترین هدفها و کارهای دانشی قابل حصول و فرایندهای کاری برنامه های سازمان؛ اولویت بندی هدفها و کارهای دانشی مذکور در چارچوب اولویت های برنامه های سازمان و فرایندهای مربوط؛ سیاستها و روشهای بسیار ضروری برای هدایت منابع و تنظیم عملیات داراتی های دانشی؛ تنظیم توالی برنامه های دانشی و نقشه های دانش و عملیات اساسی برنامه های مربوط؛ تبیین راهکارهای دستیابی به هدفها و دارائیهای دانشی. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 12:
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش شم انداز (ها ۱ ۳ ۱ a) i [ree beg ee, et cer ‏اتدوين‎ os 5 ‏ومنظور تمودن اد لاطراحى‎ ىايلكشا‎ ‏کارا‎ geal, ‏ای تس‎ ta! ‏کونگون‎ ‎pt cent cis — su St aia ‏كر‎ ue “ey eS eS bat se ao 2 ‏شکلهای “ مانش نگاران‎ pr 2 ‏رل و ارزشياد‎ 13 عر مجمترع زار

صفحه 13:
طراحی و کاربرد خلاقانه نظامنامه مدیریت دانش در سازمانها با تعیین چشم اندازه مأموریت و تعریف مجموعه ای از هدفها آغاز می شود. راهبرد طراحی و استقرار برنامه های مدیریت دانش جهت دستیابی به اين هدفهاء باید با توجه به مصادیق واقعی کاربرد دانش در فعالیتهای واحدهای مختلف باشد. با تعریف و شناسایی حوزه های کاربرد دانش در سازمان که زمینه های بالقوه خلق ارزش به شمار می روند. امکان افزودن ارزش به یی مجتلف ورمیه توسته فرایروهای ارزش زا در تزاید محصولات و خدمات فراهم می شود. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 14:
0 "" تبدیل شدن به یک سازمان تولیدی و پژوهشی دانش محور در تراز جهانی. متعالی و سرآمد. 5 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 15:
:مأموريت دانشى سازمان توليد و نكهداشت دارائى هاى دانشى شركت و توسعه و غنى سازى آنها؛ ديل قدو فرك ۱ ور كسب رهبرى بازار كشور و منطقه براى عرضه فناوری و پژوهش از طريق مديريت دانش؛ ارتقاى انعطاف يذيرى فرايندهاى كسب و كار شركت براى كنش ى سريع و ياسخكويى به ملزومات محيطى (كاركنان؛ ‎sober‏ ‏مشتریانء مراجع قانون گذار ذیربطء محدودیتهای محیطی). 15 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 16:
:هدفها * شناسایی مثابع و راهکارهای تولید دانش شرکت؛ © غنی سازی دانش آشکار و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار؛ ۳ دستیابی به مزیت های رقابتی در پژوهش و فناوری در چارچوب شرکت دانش محور؛ ۴ زمینه سازی برای تسهیم دانش و تبدیل دانش به توانمندی های محوری شرکت. 16 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 17:
oo pol): ‏ایجاد نظام پویا و گسترده در سطح صتعت :برای شناسایی ومستندسازی دانش‎ * ‏های موجود؛‎ * سرمایه گذاری بر فرایندهای شناسایی منابع و راهکارهای تولید. غنی سازی و بسط زمینه های تسهیم دانش: ۴ تشویق و ترغیب نیروی انسانی شاغل در سطح صنعت برای مشارکت در امر مدیریت دانش؛ " بهبود قابلیت ها و توانمندی های کارکنان از طریق تشویق به یادگیری فردی و سازمانی؛ * توسعه مستندسازی و ثبت دانش صنعت در قالب اختراعات و اکتشافات و تولید فناوری؛ " ارتقای استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی در فعالیت های تجاری.بزریابی و فروش دانش, 0 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 18:
:برنامه ها * بررسی و شناسایی منابع فرایندهای تولید دانش شرکت و صنعت توسعه فرهنگ تعاون عمومی در امر مدیریت دانش به منظور استقرار نظام نامه مدیریت دانش؛ " تهیه و توزیع منابع علمی - کاربردی مرتبط با مدیریت دانش؛ " برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای مهارت های یادگیری و دانشی پژوهندگان. مسئولان و کارشناسان و آشنایی با فرایندهای مدیریت دانش؛ " تهیه و به کارگیری بستة نرم افزاری مدیریت دانش. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 19:
:مأموريتها ۴ شناسایی,منابع ‎ade‏ دانش:سازمای! ‎a‏ غنی سازی ذانش: آشکان و تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار؛ * " دستیابی به مزیتهای رقابتی در چارچوب سازمان دانش محور. 19 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 20:
برنامه های مدیریت دانش باید با توجه به مدلهای عملیاتی سازمانها طراحی شوند تا امکان خلق ارزش در حیطه عملیاتی جاری سازمان فراهم شود. طراحی این نوع برنامه هاء نه تنها قابلیت توان افزايش دانش سازمانی را بكار مى گیرد. بلکه قابلیت بالققه مدلهای عملیاتی سازمان را در چارچوب ظرفیت پذیرش و بکارگیری دانش. و قابلیت خلق ارزشهای جدید نشان می دهد. تعیین قلمرو طبقه بندی و دانش سازمانی به صورت مدلهای برنامه راهبردی, بنگاه های اقتصادی را قادر می سازد از نظام نامه مدیریت دانش خود با روبکرد سیستمی ارزش بیشتری دریافت کنند و ارزشهای کنونی خود را در نقاط دانش خیز بهبود و توسعه بخشند. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 21:
راهبردهای طراحی و استقرار مدیریت دانش که به منظور دستیابی به هدفهای مذکور طراحی می شوند براساس مفروضات زیر باید تدوین شوند: مشخص بودن بوجود آورندگان دانش آشکار و دانش ضمنی؛ شناسایی و طبقه بندی دارائبهای دانشی در حوزه کارهای اصلی ساز شناسایی و طبقه بندی مهم ترین کارهای دانشی سازمان؛ تبدیل مدلها و فرایندهای عملیاتی کنونی سازمان به فرایندهای دانش محور؛ با ساختار بودن نحوه کار با فرایند و شکلهای گوناگون دانش در شبکه اینترانت شارمان: راهبردهای مدیریت دانش از طریق برنامه های کوتاه مدت عملیاتی می شوند. این برنامه ها باید با پيشنهادهای کسب ارزش افزوده دانش سازمان و شاخصهای کارت امتیازی متعادل و متوازن مالی. مشتری فرایندهای سازمانی و رشد و یادگیری مطابقت داشته باشند. ما ‎a‏ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‎

صفحه 22:
راهبردهای طراحی و استقرار مدٍ دانش: زاهبرد‌های یک ینگاه اقتصادی می تواند مواز زیر ‎SEU‏ ‏کسب رهبری بازار برای فرآورده ها و خدمات خاص؛ ارتقای کاربست های سودآوری سازمان؛ تدوین چارچوب قابلیتهای عملیاتی برتر؛ تقویت روابط نزدیک و صمیمانه با مشترا بهبود قابلیتها و توانمندیهای کارکنان؛ ارتقای استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی در فعالیتهای تجاری. مس در راستای هر یک از راهبردهای مذکور باید با تبیین سیاستهاء خطوط راهنمای کارء راهبرد‌های اجرایی ویژه ای طراحی شوند. 2 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 23:
برای بهره گیری مناسب از روشها و اجرای موفقیت آمیز برنامه های مدیریت دانش. باید آن راء از زوایای نیازها. درخواستهاء عملیات. فنآوری اطلاعات. فرایندها و سطح پوشش مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 24:
کاربست های مدیریت دانش برحسب زوایای بنیادی درخواستها عملیات 24 ca ‏ال به کی سطوح:‎ SN ll ln lal lols gl ‏عديريت دانش. ساماندهى و تعليل اطلامات در يايكاد‎ ‏تعلق تداردة‎ of ‏و تیم ولد‎ gia oa ‏سازمان‎ مدیریتدنش. درسدد کسب کی اطلاعات و داش درون امن و غربال كرفن آنها يا تحليلهاى مريوط براى رسيدن به ياسفها مناسب جهت تأمين نازهایحفه ی و سازمانی ای است. میت داش برای در اختبر رشن طبقه بندى. تشرو ا ‎gal‏ دنه تجربات. و داشی ست كه در ذهن وسليقه كاركثان وجود دارد ‏مدیریت ‎la‏ مديريت متابع داتى براى تسهيل هر استيابى به كيه اطلامات درون سازمانى و استفاده مؤث از هانش سازمان ب استقاد از فاورى اثلامات لستد مديريث دانش داراى نظام ثامه است ا دائش سعلوح مشتلف سازمان جمع أورى شوئد و در شکلهای كوناكون دائش در جارجوب هاى معين هر بايكه هاى كان دخيره وطبقه بندى شده و مور استفاد فا می گرد ‎ ‏امديريت دانش متقاضى كسب ساماتدهى. نشر و اشاعه اطلاعات از متايع مختلف نظير بايكاه هاى داده اى. اسناد رسمى. کزارشهای منظم و ادوارى و ذخاير اطلاعاتى كاركنان ‎Naat‏ ‏شناخت برهان. نوع و نحوه تفكر كاربران اطلاعات, آكاهى از آكاهبها. دانش و طرز فكر كاربران. نحوه اخذ تصميم تعامل با ديكران: تلفيق شاخصها و تماكرها. جستجوكرى و بهره كيرى از فتاورى براى سازماتدهى داده هاى منابع مختلف و عرضه اطلاعات مربوط برلى استفاده كاريران» ‏.سياستهاء روشها و فنآوريها براى روز آمدن كردن مستمر شبكه اى بايكاه داده هاء ‏شناسایی مجموعه هاى دانش مورد نياز براى يشتيبانى استراتزيهاى جامع كسب و كار. ارزيابى وضعيت كنونى دانش سازمان و انتقال دانش به يايكاه هاى قدرت مندتر دانش با رکردن شکافهایدانشی: ‏بوجود آوردن محيط برورشى و اجرابى براى استفاده از تونمدیهای سیستمهای خبوه ‎ ‎ ‏در اختيار كرفتن دانش و تخصص دانشكاران و احتمالً به كم دانش تكاران در جارجوب حوزه هاى كارى آنها و قابل دسترس كردن آن براى ساير حوزه ها ‏يشتيباتى شبكه هاى دانشى با بهره كبرى از فتأورى برتر در دستيابى به هدفها و درگه -های دانشی: ‏ ‏انتقال دائش ضمنى به سلوح عملياتى و اتبديل داده هاى براكنده به اطلاعات كاريردى و تقويت نوآورى مستمر آن. ‏دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
زواب فنآوری اطلاعات فرایندها ادامه جدول کاربستهای مدیریت دانش كاربست لوبط ميان داده هاى مختلف. شناسابى و مستندسازى روشهاى مديريت بر داده ها برقرارى كنتول وايمتى براى بالابردن دقت در داده ها و حفظ يكبارجكى أن ها .تسهيل قابليت هاى انطباق بذيرى خرده سيستمهاى غبرمتمركز و برقرارى سازكارى و انسجام ميان هدفهاى ‎al‏ نقشه کشی مناعاطلاعات و دانش به صورت جاری و بادرنگ و غيرمستقيم.راهنعایی و آموزش کاربران با استفاده از ابزارهلى دانشی, بايش مستمر اخبار و اطلاعات محيط برونى. فرايندهاى در اختيار كرفتن. نشر و اشاعه و استفاده مؤثر از داتش: خلق. غنى سازى وانتفال دانش واصلاح رفتار سازمانى بر بابه دانش جديد و بینشهای نوين؛ فرايند كرد آورى. سازماندهى طبقه بندى. توزيع اطلاعات در سرتاسر سازمان و انطباق يذير كردن آن با فيازهاى كاربران. يهره كبرى مديريت دائش از فرايندهاى خاص نظام مند وسازمانى براى در اختيار كرفتن. ساماندهى و برقرارى تعامل با دان أشكار و دائش ضمنى كاركنان براى سابر افراد جهت استفاده مؤثرتر و كارامدتر در محيط كار: ساماندهى و تسهيل مديريت دانش براى در دسترس قراردادن فنأوريهاى ‎ke‏ در مكان و زمان مورد نا فراهم كردن و شفاف نمودن قرايندها. روشها. اختراع نامه ها. كارهاى مرجع. فرمولها. يهترين روشيها. روشهاى بيش بينى و استقرارة بهره كيرى از فنآوريهاى اينترنت. كروه افزارها. يايكاه هاى داده هاى. شبكه هاء تشريه هاى تخصصى. كنفرانسيهاى ويدئونى براى ذخيره كردن. نشر و أشاعه سرمايه هاى فكرى؛ كاربرد راهبردى مديريت دانش براى تجميع دانش سازمان و كسب توانابى ايجاد سود و كسترش سهم بازار: خلق دارانيهاى دانشي (إيده ها. مفاهيم و فنأورى) از طريق شبكه هاى رابانه اى. ذخيره كردن. تسهيم و برقرارى تعامل ميان مخازندانشی سازمان: بهره كيرى از فنآوريهاى بيشرفته برا كسترش حافظه سازمان و ارتقاى امكان ذيرى ذخيره - كردن ايده هاى مطرح در سازمان. دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 26:
براى عملياتى كردن برنامه های راهبردی مدیریت دانش, لازم است علاوه بر طراحی دانش, نقشه های اجرایی تدوین شود که خصوصیات زير را دشتهبشند: *_ در برداشتن کلیه ابعاد دانش أتهيه نقشه بايد توسط مديران و كارشناسانى صورت كيرد كه به كليه ابعاد دانش واحد یا سازمان واقفند. نقشه ها بايد بتوانتد قدرت مشخص كردن راه دستيابى به هدفد را در طول مسیر آجرای مدیریت دانش داشته باشند. در صورت تهیه نکردن نقشه تفضیلی مدلهای عملیاتی + های آرزش. بین برنامه های راهبردی مدیران ارشد با فعالیتهای اجرایی کارگنان در سطوح عملبانى شكاف بروزمى ند و تا ارات برنامه ها رأ. كا اركنان تأمين نخواهند كرد. مديران ميدانى بايد با ایجاد جارجوب مناسب نحوه عملياتى كردن برنامه های راهبردی مالع از بروز ان شکاف شوند و در صورت وقوع به رفع آن مبادرت ورزند. روز آمدی مستمر دانش. کارکنان و سازمان باید به کمک پایگاه های دانشی در چارچوب نظام نامه مدیریت دائش به روز آمد کردن دانش حوزه های خود بپردازن.نظام نامه مدیریت دانش باید چرخه های مختلف فرایند مدیریت دانش را پوشش دهد تا دانش سازمانی موجود د رکلیه سطوح سازمان جمع آوری. طبقه بندی و غتی سازی شوند. غتی سازی دانش باید در چارچوب نقشه های اجرایی و برنامه های راهبردی باشد. ‎ *‏ شکلهای مختلف دانش. شکلهای مختلف دانش و برنامه اجرایی آنها بایدبراساس ساختار واقعی و قرايندهاى كارى.سازمان تهيه شوند. جارجوب مديريت دانش بايد مؤلفه هابى را مورد توجه قرار دهد كه ه ارزش بر ناساس شکل یافته ات نموثه ای از تقشه اجرایی طراحی و استقرار مدیریت دانشل در جدول زیر ارائه شده استه دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 27:
برنامه های راهبردی برای مدیریت دانش ماه ید فرایندهای ند کت وکار سازمان و ساختار تيصدياق Perr ‏تساي تق وان‎ ‏هملکد تسهیم داش‎ راك ركان ا طرق يا خن کر با فردى و كروهي یوت ‎sent‏ ‏رم ‎pero‏ عقوت شيكه ای تسم در لب ومد هد نو موی یره گرا نکر و زويكوه سيستمي تعالى عمليات تساو سا اریمح در مان ی پر ‎oe‏ oe sete ‏هش و حنایت از‎ ‏تن سای دا‎ دکتر محط لواحي و ۳ دی رت یل لت sett Sa “ha ‏مت ی‎ رضاحمیدی زا قرايت يا مشتوی sev ‏عرزي‎ as, et Sait hose أشعر براق ۳ کشت ی توت ای وا ری سرت وین ار كردن امكان سنجش Salsa Vie ide ness ‏ماتيا ری‎ siete Boho 7 sas om caus Sioa ee aa asst whee, eae Soe رهيرى درقرأوردة ‎ea‏ ره تردن رنه ای ی در تیوه ها ‎‘sete‏ ses just فردى و موفقيت درل كسب دان

صفحه 28:
برنامه های راهبردی برای مدیریت دانش (ادامه) تج عسل | ‎Sera] wee‏ | سين ألاظات |فيتپنتتی یش أ شیر ‎a om on‏ مود ای ند | باس ] موه 55 فرایندگریی و 4 22 چارچوبهای ‎ical‏ ‏95 بر کی ‎Wet‏ ‏فنآوری هه گیری از اطلاعات و شبکه 28 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 29:
نتیجه گیری و راهکارهای معین برنامه های راهبردی» توانمندی طراحی و بکارگیری نظام نامه مدیریت دانش, تولید و توسعه منابع ارزش آفرینی را برای سازمانها فرلهم می نمایند. فرایند تدوین برنامه های راهبردی مدیریت دانش» زمینه تفکیک دانش جامع سازمانها را به حوزه های مختلف تخصصی خلق ارزش در زمینه های عملياتن :به وجود می آورند: اگر برنامه های راهبردی تحقق يابد. دانش آفرینی و غنی سازی آن در سازمان جنبه پویا و مستمر پیدا می کند. برنامه راهبردی, راهنمای طراحی تبیین چارچوب و برنامه های اجرلیی فرایند مديزيت حايس تلقى عى شوعد اين رويكرد, توانمندى مجرايى و واقعى براى فرايندهاى مديريت دانش بوجود مى أورد. باتوجه به لزوم حذف شكاف ميان برنامه هاى راهبردى مديران ارشد و برنامه هاى عملياتى مديران رده هاى بايين سازمانهاء جارجوب و فرايند مديريت دانش بايد توسط مديران ميانى (تاكتيكى و فنى) طراحى شود. اين جارجوب بر مبناى ملزومات عملياتى واحدهاى سازمانى طراحى شده و در تهیه و طرلحی آن تعامل شكلهاى كوناكون دانش سازمان و مدلهاى عملياتى ديده مى شود. 29 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 30:
"" چارچوب استقرار و بهره گیری مستمر از مدیریت دانش بر مبنای طراحی ساختار سازمانی دانش محوره ثبت و بکارگیری دانش. کاربری ابزارهای کمکی و مشتری گرایی با راهکارهای معین بشرح زير پیشنهاد می شود: 30 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 31:
بهره گیری مستمر از مدیریت دانش برای نیل به مشتری گرایی ثبت و بکارگیری دانش صم ابزارهای کمکی ‎L‏ ‎a‏ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‎

صفحه 32:
طرلحی‌ساختار سایمانی‌دانشمحور برلیک یبرد دلنشدر .کلیه سطوح و فعالیتهای‌سانمان این طراحی بر پایه قدرت دانش و تجارب گذشته سازمان با تأکید بر توسعه فرآورده های سازمان و فرایندهای درون سازمانی برای انطباق با نیازهای مشتریان و شرایط پویای بازار هدایت می شود؛ ایجاد دانش استفاده از دانش فنی شرکای تجاری سازمان برای از بین بردن شکاف میان برنامه های راهبردی و عملیاتی و تطبیق دادن فرایند های عملیاتی با محصولات تولید ‎ea‏ ‎cuban Galery olib‏ برآی: تسهیل درددسترسی:سویع و آسان :یه اطلاعات واداتشن ‏ژنجیره های ارزشی جهت بهرة گیری افراده مخضولات فرانتکها فنا وزيها: كاركتان و واحدهای سازمانی؛ ‎ ‏يكله خانش مركزى برای: دخیره سازی» استتفاده کرو ثقر و اشاغه وسیع. ‎ ‎ ‏اختصاص بخشی از يايكاه دانش به اطلاعات مشتريا ن به لور خاش برای نویه راهکارهای مناسب جذب و حفظ مشتریان و استفاده از این اطلاعات برای پیش بینی سطح تقاضای آتی بازار و تنظیم میزان تولید؛ ‎ ‏دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‎

صفحه 33:
کسبتو ب کلگیروبلنثرنوچود در پسلیگاه دلنشی‌ساما زد کلیه .2 نمینه هایعملیاتی = Wap pal pip Sh ces SS ‏ات‎ جمع آوری دانش ضمتی متخصصان با استفاده از بزارهای متنوع و ذخیره سازی کلیه اطلاعات محصول و فرایندهای عملیاتی؛ جمع آوری دانش قنآوری اطلاعات و فنآوريهاى نوين و پیچیده و الحاق آنها به بايكاه دانشى موجوده منسجم کردن کلیهپایگاه های داده ای و اطلاعات موجود در سازمان به صورت پایگاه دانش جامع برای یکپارچه سازی آنها: فراهم آوردن دستیابی راحت. سریع و شخصی به طرق مختلف به اطلاعات پایگاه دانش برای کلیه اراد و واحدها جهت کسب آگاهی آز نظرات و انتظارات مشتريان واقمى و بالقّه و خصوصيات جمعيت شناسى و رفتارى أنهاد انعطاف بذير كردن ساختار رسمى و غير منعطف محصول و قرايندها براى كسب سهم بيشترى از بازار و استفاده از دانش به مشتری برای ارائه خدمات بهتر و موردی؛ قرار دادن نتایج آزمون بازار در دسترس کلیه کارکنان برای ایجاد زمینه های نوآوری در ارئه خدمت به مشتریان؛ بهبود مستمر زیرساختهای عملیاتی سازمان برای ارتقا و اشاعه نوآوری در عرصه های مختلف مأمور استفاده از دانش مدیران ارشد و میانی شرکای تجاری برای افزایش اثربخشی عملکرد کارکنان سازمان؛ ‎gS Nok cosine cloned pee SS‏ حبعری شرها جهت ارتهای سطح و مران بادگیری سارمانی و ‏توسعه دالش و خرد جمعی در زمنیه های تخمصی: ‏۴ ایجاد یک پایگاه دائشی منسجم برای ترکیب دانش ضمنی موجود در پایگاه های دانشی شرکای تجاری با مجموعه داش آشکار سازنان ‏ایجاد کانالهاي کسب اطلاعات مربوط به تعامل با مشتره برای تسهیل آن تعامل؛ ‏استفاده از دانش کنونی جهت انجام پیش بیتی در زمینه امکان موفقیت نوآوری در محصولات. فرایندها و الاح ساختارها و روشهاا دکتر مجمدرضاحمیدی زاده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Ob.‏ برحسب توع تعاملات و استفاده از فنآوری اطلاعات ‎aa ‎

صفحه 34:
لستفاده از سيستمهائمديريتفرهنكهاىانش محور و ف أوری‌طاهاتو 3 رویکردهایرنامه ویزیو تبیینمدلهایعملیاتی‌ننجیره هایارن شب رلیت قویب" رلهردهایلجا طراحی و ایجاد ساختار مدیریت مشارکتی و تمرکز بر توسعه و بالتدگی مدیریت بر آیذه ها استفاده از شبکه های رایانه ای هوشمند برای رسیدگی به درخواستهای تلفنی مشتریان؛ فراهم آوردن قابلیتهای برقراری ارتباط مناسب در سطح شخصی با مشتریان و پشتیبانی از کارکنان مسئول این نوع ارتباطها؛ استفاده از ابزاوهای ثبت و بازخوانی موضوعی اطلاعات تعامل با مشتریان در پایگاه دانشی سازمان برای تحلیل و پیش بینی دقیق ‎ee‏ 1 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

صفحه 35:
موف و سروز ار ۵ وه .هم

برنامه هاي راهبردي طراحي و استقرار مديريت دانش دكتر محمدرضا حميدي زاده عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي استقرار نظام نامه مديريت دانش در هر سازمان نه تنها به آمادگي و شرايط پذيرش درون سازماني بستگي دارد بلکه تدوين برنامه هاي راهبردي ضرورتي تاکتيکي است .موفقيت و يا شکست نظام نامه مديريت دانش سازمانها بر پايه توانمنديهاي محوري قرار دارد .هر يک از اين برنامه ها نيازمند داشتن نقشه اجرايي هستند. در اين مقاله ،با هدف ارائه الگوي تدوين برنامه راهبردي مديريت دانش ،توانمندي طراحي و استقرار نظام نامه مديريت دانش مورد بررسي قرار گرفته و در راستاي تقويت برنامه ها ،نقشه اجرايي پيشنهاد و نمونه اي از آن هنگام ارائه راهکارهاي معين استقرار مديريت دانش عرضه مي شود. 2 دکتر محمدرضاحمیدی زاده مقدمه در محيط دانشي عصر حاضر ،مديريت دانش ،از اجزاي الينفک و بنيادي راهبردهاي عملیات است .اين مهم به سازمانها کمک کرده تا در بستر يادگيري سازماني و استقرار نظام مديريت دانش ،فرصتهاي جديد را بشناسند و چالشهاي پيش روي را به خوبي اداره کنند . ارتقاي انعطاف پذيري فرايندهاي دروني سازمانها و گشايش پنجره هاي نو و جديد در تجارت بر پايه نحوة بهره گيري از فنآوريهاي نوين دانش مدار است. 3 دکتر محمدرضاحمیدی زاده مديريت دانش ،فرايند شناسايي ،غني سازي و توسعه دارائيهاي دانش سازماني جهت کسب مزيتهاي کسب و کار براي سازمان ،مطابق مأموريت و مشتريان آن است . اين مقاله برنامه هاي راهبردي استقرار نظام مديريت دانش را مورد بررسي قرار مي دهد .هدف اين برنامه ريزي شناسايي منابع دانش و راهکارهاي توليد و تحول در دانش و نحوة بهره گيري از آن است تا امکان تداوم اجراي آن ميسر شود. 4 دکتر محمدرضاحمیدی زاده عوامل موفقيت در مديريت دانش امروزه در عصر جهاني شدن ،سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند در سطح گسترده از اندوخته هاي دانشي کليه کارکنان خود در تمامي سطوح ،استفاده مؤثر کنند .عوامل موفقيت را مي توان در سه گروه: عوامل داخلي مياني (مرزي) خارجي مالحظه کرد. 5 دکتر محمدرضاحمیدی زاده عوامل موفقيت در هدايت برنامه هاي مديريت دانش عوامل داخلي مياني (مرزي) خارجي 6 مؤلفه ها ويژگي ‏ تحت کنترل مستقيم سازمان قرار داشتن توجه به شکل دهي و اتخاذ استراتژيها ‏ تحت تأثير مستقيم سازمان به ميزان کم يا زياد قرارد داشتن ‏ ‏ خارج از کنترل بودن عوامل توجه به محيط و Rمؤلفه هاي آن ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رهبري استراتژي هاي مشخص موضوعي ساختارهاي انعطاف پذير آموزش و يادگيري سازماني ‏ ‏ داده هاي صنعتي پاسخگوبودن در برابر تحوالت بازار ايجاد شبکه يادگيري از شرکتهاي ديگر ‏ ‏ ‏ ‏ ثبات سياسي بودجه مستمر (ثبات اقتصادي) وفاداري مشتريان تعهدات دولت ‏ ‏ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‏ ‏ ‏ ‏ توانائيهاي فني محوري مديريت پروژه مديريت منابع انساني ارتباطات و هماهنگيهاي صحيح ‏ ‏ ارتباط با مراجع سياستگذار ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي تحليل روRندها و Rبهره گيري از آنها کارايي پويا (بهينه يابي فناوري) ‏ ‏ ‏ ‏ توسعه صنعتي رشد اقتصاد کالن سازمانها نياز دارند تا مديريت دانش را با نگرش راهبردي نظام نامه اي هدايت کنند .نظام نامه مديريت دانش مبناي تدوين برنامه هاي سازمان است. بهره گيري ازمديريت دانش دو مرحله دارد :مرحله طراحي برنامه هاي راهبردي و عملياتي و مرحله استقرار و اجرا. در آيين نامه هاي اجرايي مديريت دانش لزوم تبديل هدفهاي بلندمدت و راهبردي سازمان به تاکتيکها و روشهاي اجرايي گنجانده مي شود. 7 دکتر محمدرضاحمیدی زاده چشم انداز برنامه و مدلهاي راهبردي مديريت دانش راهکارهاي معين برنامه هاي راهبردي استقرار نظام نامه مديريت دانش برنامه ريزي راهبردي نقشه هاي اجرايي 8 سناریوها دکتر محمدرضاحمیدی زاده عوامل موفقيت استقرار و بهره گيري مؤثر از مديريت دانش به زيرساختارهاي سيستمي و فنآوري هاي مربوط و نيز تعهدات سازماني براي کاربرد دانش در فعاليتهاي جاري کليه سطوح سازمان نياز دارد. راه حلهاي پيشنهادي مديريت دانش موجب تسهيل فرايند خدمت رساني به مشتريان مي شود .اين سيستمها امکان دسترسي کارکنان ،شرکاي تجاري ،و مشتريان سازمان را به پايگاه و ذخيره کردن دانش ميسر مي نمايد. مديريت دانش بازه زماني کشف مسئله و حل آن را به کمترين حد ممکن مي رساند ،همين قابليت مديريت دانش ،موجب تسريع فعاليتهاي بازاريابي سازمانها مي شود و سازمان را قادر به تأمين سريع تر نيازهاي مشتريان مي کند و نزديکي سازمان با مشتريان بيشتر مي شود .از اين رو ،انتظار مي رود رضايتمندي مشتريان با شناسايي و حل سريع مشکالتشان باالتر رود. 9 دکتر محمدرضاحمیدی زاده برنامه ريزي راهبردي برنامه ريزي راهبردي ،تالشي نظام مند براي نيل به هدفها ،و تصميمهاي بنيادي و اجراي اقدامات اساسي مربوط در مديريت دانش است که ماهيت و جهت گيري دارائيهاي دانشي سازمان را تعيين و راهبري مي کند. اين برنامه ريزي به آن مجموعه از تصميمها و فعاليت هاي مديريت دانش اطالق مي شود که هدايت و تعيين عملکرد بلند مدت سازمان را بر عهده دارد. 10 دکتر محمدرضاحمیدی زاده استراتژي نهفته در برنامه هاي دانشي خصوص_یات زير را دارد: مهمترين هدفها و کارهاي دانشي قابل حصول و فرايندهاي کاري برنامه هاي سازمان؛ اولويت بندي هدفها و کارهاي دانشي مذکور در چارچوب اولويت هاي برنامه هاي سازمان و فرايندهاي مربوط؛ سياستها و روشهاي بسيار ضروري براي هدايت منابع و تنظيم عمليات دارائي هاي دانشي؛ تنظيم توالي برنامه هاي دانشي و نقشه هاي دانش و عمليات اساسي برنامه هاي مربوط؛ تبيين راهکارهاي دستيابي به هدفها و دارائيهاي دانشي. 11 دکتر محمدرضاحمیدی زاده برنامه ريزي راهبردي مديريت دانش چشم انداز (ها) بودجه راهبرد هاي اجرا منظور نمودن 5درصد درآمد خالص براي تقويت بنيانهاي فرايند مديريت دانش طراحي و استقرار مدلهاي عملياتي زنجيره هاي ارزش دانش کنترل و ارزشيابي 12 دکتر محمدرضاحمیدی زاده سیاستها تبيين شکلهاي گوناگون دانش و هدايت فعاليتها مطابق شکلهاي دانشي استقرار نظام نامه مديريت دانش؛ استفاده از فنآوري اطالعات براي کسب و بکارگيري ،غني سازي ،توزيع، تسهيم و اشاعه دانش پايه قراردادن دانش صريح و ضمني در تصميمهاي راهبردي؛ بهره گيري از نظامهاي خبره مبتني بر دانش براي اخذ و پيشبرد تصميمها تدوين راهنماي کار با فرايندهاي مديريت دانش؛ اعطاي امتياز و پاداش به دانشکاران و دانش نگاران سرمايه گذاري بر مديريت دانش با رويکرد بلندمدت براي استفاده مستمر و ارتقاي سطح دانش پايدار هدفها روشهاي متنوع کار برنامه هاي عملياتي تصميمهاي راهبردي استراتژي ها .شناسايي و غني سازي مديريت دانش براي دستيابي به مزيت رقابتي مأموریت ارتقاي سطح سود آوري ،ارتRقاي سطح هوشمندي سازمان، به دست گرفتن راهبري بازار طراحي و کاربرد خالقانه نظامنامه مديريت دانش در سازمانها با تعيين چشم انداز ،مأموريت و تعريف مجموعه اي از هدفها آغاز مي شود. راهبرد طراحي و استقرار برنامه هاي مديريت دانش جهت دستيابي به اين هدفها ،بايد با توجه به مصاديق واقعي کاربرد دانش در فعاليتهاي واحدهاي مختلف باشد. با تعريف و شناسايي حوزه هاي کاربرد دانش در سازمان که زمينه هاي بالقوه خلق ارزش به شمار مي روند ،امکان افزودن ارزش به فعاليتهاي مختلف و زمينه توسعه فراگردهاي ارزش زا در توليد محصوالت و خدمات فراهم مي شود. 13 دکتر محمدرضاحمیدی زاده :چشم انداز تبديل شدن به يک سازمان توليدي و پژوهشي دانش محور در تراز جهاني ،متعالي و سرآمد. 14 دکتر محمدرضاحمیدی زاده :مأموريت دانشی سازمان توليد و نگهداشت دارائي هاي دانشي شرکت و توسعه و غني سازي آنها؛ تبديل شدن به شرکتي هوشمند و دانش محور؛ کسب رهبري بازار کشور و منطقه براي عرضه فناوري و پژوهش از طريق مديريت دانش؛ ارتقاي انعطاف پذيري فرايندهاي کسب و کار شرکت براي کنش پذيري سريع و پاسخگويي به ملزومات محيطي (کارکنان ،همتايان، مشتريان ،مراجع قانون گذار ذيربط ،تأمين و پشتيبان کنندگان و محدوديتهاي محيطي). 15 دکتر محمدرضاحمیدی زاده :هدفها شناسايي منابع و راهکارهاي توليد دانش_ شرکت؛ غني سازي دانش آشکار و تبديل دانش ضمني به دانش آشکار؛ دستيابي به مزيت هاي رقابتي در پژوهش و فناوري در چارچوب شرکت دانش محور؛ زمينه سازي براي تسهيم دانش و تبديل دانش به توانمندي هاي محوري شرکت. 16 دکتر محمدرضاحمیدی زاده :راهبردها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 17 ايجاد نظام پويا و گسترده در سطح صنعت ،براي شناسايي و مستندسازي دانش هاي موجود؛ سرمايه گذاري بر فرايندهاي شناسايي منابع و راهکارهاي توليد ،غني سازي و بسط زمينه هاي تسهيم دانش؛ تشويق و ترغيب نيروي انساني شاغل در سطح صنعت براي مشارکت در امر مديريت دانش؛ بهبود قابليت ها و توانمندي هاي کارکنان از طريق تشويق به يادگيري فردي و سازماني؛ توسعه مستندسازي و ثبت دانش صنعت در قالب اختراعات و اکتشافات و توليد فناوري؛ ارتقاي استانداردهاي زيست محيطي و اجتماعي در فعاليت هاي تجاري ،بازاريابي و فروش دانش. دکتر محمدرضاحمیدی زاده :برنامه ها بررسي و شناسايي منابع فرايندهاي توليد دانش_ شرکت و صنعت توسعه فرهنگ تعاون عمومي در امر مديريت دانش به منظور استقرار نظام نامه مديريت دانش؛ تهيه و توزيع منابع علمي ـ کاربردي مرتبط با مديريت دانش؛ برگزاري دوره هاي آموزشي براي ارتقاي مهارت هاي يادگيري و دانشي پژوهندگان ،مسئوالن و کارشناسان و آشنايي با فرايندهاي مديريت دانش؛ تهيه و به کارگيري بستة نرم افزاري مديريت دانش. 18 دکتر محمدرضاحمیدی زاده :مأموريتها شناسايي منابع توليد دانش سازمان؛ غني سازي دانش آشکار و تبديل دانش ضمني به دانش آشکار؛ دستيابي به مزيتهاي رقابتي در چارچوب سازمان دانش محور. 19 دکتر محمدرضاحمیدی زاده برنامه هاي مديريت دانش بايد با توجه به مدلهاي عملياتي سازمانها طراحي شوند تا امکان خلق ارزش در حيطه عملياتي جاري سازمان فراهم شود. طراحي اين نوع برنامه ها ،نه تنها قابليت توان افزايش دانش سازماني را بکار مي گيرد ،بلکه قابليت بالق ّوه مدلهاي عملياتي سازمان را در چارچوب ظرفيت پذيرش و بکارگيري دانش ،و قابليت خلق ارزشهاي جديد نشان مي دهد. تعيين قلمرو طبقه بندي و دانش سازماني به صورت مدلهاي برنامه راهبردي ،بنگاه هاي اقتصادي را قادر مي سازد از نظام نامه مديريت دانش خود با رويکرد سيستمي ارزش بيشتري دريافت کنند و ارزشهاي کنوني خود را در نقاط دانش خيز بهبود و توسعه بخشند. 20 دکتر محمدرضاحمیدی زاده راهبردهاي طراحي و استقرار مديريت دانش که به منظور دستيابي به هدفهاي مذکور طراحي مي شوند براساس مفروضات زير بايد تدوين شوند: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مشخص بودن بوجود آورندگان دانش آشکار و دانش ضمني؛ شناسايي و طبقه بندي دارائيهاي دانشي در حوزه کارهاي اصلي سازمان؛ شناسايي و طبقه بندي مهم ترين کارهاي دانشي سازمان؛ تبديل مدلها و فرايندهاي عملياتي کنوني سازمان به فرايندهاي دانش محور؛ با ساختار بودن نحوه کار با فرايند و شکلهاي گوناگون دانش در شبکه اينترانت سازمان. راهبردهاي مديريت دانش از طريق برنامه هاي کوتاه مدت عملياتي مي شوند. اين برنامه ها بايد با پيشنهادهاي کسب ارزش افزوده دانش سازمان و شاخصهاي کارت امتيازي متعادل و متوازن مالي ،مشتري ،فرايندهاي سازماني و رشد و يادگيري مطابقت داشته باشند. 21 دکتر محمدرضاحمیدی زاده راهبردهاي طراحي و استقرار مديريت دانش: راهبردهاي يک بنگاه اقتصادي مي تواند موارد زير باشد: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کسب رهبري بازار براي فرآورده ها و خدمات خاص؛ ارتقاي کاربست هاي سودآوري سازمان؛ تدوين چارچوب قابليتهاي عملياتي برتر؛ تقويت روابط نزديک و صميمانه با مشتريان؛ بهبود قابليتها و توانمنديهاي کارکنان؛ ارتقاي استانداردهاي زيست محيطي و اجتماعي در فعاليتهاي تجاري. در راستاي هر يک از راهبردهاي مذکور بايد با تبيين سياستها، خطوط راهنماي کار ،راهبردهاي اجرايي ويژه اي طراحي شوند. 22 دکتر محمدرضاحمیدی زاده براي بهره گيري مناسب از روشها و اجراي موفقيت آميز برنامه هاي مديريت دانش ،بايد آن را ،از زواياي نيازها ،درخواستها ،عمليات، فنآوري اطالعات ،فرايندها و سطح پوشش مورد بررسي و ارزيابي قرار داد. 23 دکتر محمدرضاحمیدی زاده کاربست هاي مديريت دانش برحسب زواياي بنيادي کاربست زوايا ‏ مديريت دانش ،ساماندهي و تحليل اطالعات در پايگاه هاي داده اي رايانه اي سازمان است؛ اين اطالعات قابل انتقال به کليه سطوح سازمان است و به مکان و تنظيم توليد آن تعلق ندارد؛ مديريت دانش ،درصدد کسب کليه اطالعات و دانش درون سازماني و غربال کردن آنها با تحليلهاي مربوط براي رسيدن به پاسخهاي مناسب جهت تأمين نيازهاي حرفه اي و سازماني و انساني است .مديريت دانش براي در اختيار گرفتن ،طبقه بندي ،نشر و اشاعه آگاهيها ،دانائيها ،تجربيات ،و دانشي است که در ذهن و سليقه کارکنان وجود دارد؛ مديريت دانش ،مديريت منابع دانش براي تسهيل در دستيابي به کليه اطالعات درون سازماني و استفاده مؤثر از دانش سازمان با استفاده از فنآوري اطالعات است .مديريت دانش داراي نظام نامه است تا دانش سطوح مختلف سازمان جمع آوري شوند و در شکلهاي گوناگون دانش در چارچوب هاي معين در پايگاه هاي دانش ذخيره و طبقه بندي شده و مورد استفاده قرار مي گيرند. ‏ مديريت دانش متقاضي کسب ،ساماندهي ،نشر و اشاعه اطالعات از منابع مختلف نظير پايگاه هاي داده اي ،اسناد رسمي ،گزارشهاي منظم و ادواري و ذخاير اطالعاتي کارکنان است؛ شناخت برهان ،نوع و نحوه تفکر کاربران اطالعات ،آگاهي از آگاهيها ،دانش و طرز فکر کاربران ،نحوه اخذ تصميم تعامل با ديگران؛ تلفيق شاخصها و نماگرها ،جستجوگري و بهره گيري از فناوري براي سازماندهي داده هاي منابع مختلف و عرضه اطالعات مربوط براي استفاده کاربران؛ سياستها ،روشها و فنآوريها براي روز آمدن کردن مستمر شبکه اي پايگاه داده ها؛ شناسايي مجموعه هاي دانش مورد نياز براي پشتيباني استراتژيهاي جامع کسب و کار ،ارزيابي وضعيت کنوني دانش سازمان و انتقال دانش به پايگاه هاي قدرت مندتر دانش با پُرکردن شکافهاي دانشي؛ بوجود آوردن محيط پرورشي و اجرايي براي استفاده از توانمنديهاي سيستمهاي خبره. ‏ در اختيار گرفتن دانش و تخصص دانشکاران و احتماالً به کمک دانش نگاران در چارچوب حوزه هاي کاري آنها و قابل دسترس کردن آن براي ساير حوزه ها؛ پشتيباني شبکه هاي دانشي با بهره گيري از فنآوري برتر در دستيابي به هدفها و درگاه ـ هاي دانشي؛ انتقال دانش ضمني به سطوح عملياتي و تبديل داده هاي پراکنده به اطالعات کاربردي و تقويت نوآوري مستمر آن. ‏ نيازها ‏ ‏ ‏ درخواستها ‏ ‏ ‏ عمليات 24 ‏ ‏ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ....ادامه جدول کاربستهاي مديريت دانش زوايا فنآوري اطالعات فرايندها کاربست ‏ ‏ ‏ ‏ درک روابط ميان داده هاي مختلف ،شناسايي و مستندسازي روشهاي مديريت بر داده ها؛ برقراري کنترل و ايمني براي باالبردن دقت در داده ها و حفظ يکپارچگي آن ها؛ تسهيل قابليت هاي انطباق پذيري خرده سيستمهاي غيرمتمرکز و برقراري سازگاري و انسجام ميان هدفهاي آنها؛ نقشه کشي منابع اطالعات و دانش به صورت جاري و بالدرنگ و غيرمستقيم ،راهنمايي و آموزش کاربران با استفاده از ابزارهاي دانشي ،پايش مستمر اخبار و اطالعات محيط بروني. ‏ ‏ ‏ فرايندهاي در اختيار گرفتن ،نشر و اشاعه و استفاده مؤثر از دانش؛ خلق ،غني سازي و انتقال دانش و اصالح رفتار سازماني بر پايه دانش جديد و بينشهاي نوين؛ فرايند گردآوري ،سازماندهي ،طبقه بندي ،توزيع اطالعات در سرتاسر سازمان و انطباق پذير کردن آن با نيازهاي کاربران. ‏ بهره گيري مديريت دانش از فرايندهاي خاص نظRام مند و سازماني براي در اختيار گرفتن ،ساماندهي و برقراري تعامل با دانش آشکار و دانش ضمني کارکنان براي ساير افراد جهت استفاده مؤثرتر و کارامدتر در محيط کار؛ ساماندهي و تسهيل مديريت دانش براي در دسترس قراردادن فنآوريهاي مهم ،در مکان و زمان مورد نياز؛ فراهم کردن و شفاف نمودن فرايندها ،روشها ،اختراع نامه ها ،کارهاي مرجع ،فرمولها ،بهترين روشها ،روشهاي پيش بيني و استقرار؛ بهره گيري از فنآوريهاي اينترنت ،گروه افزارها ،پايگاه هاي داده هاي ،شبکه ها ،نشريه هاي تخصصي ،کنفرانسهاي ويدئوئي براي ذخيره کردن ،نشر و اشاعه سرمايه هاي فکري؛ کاربرد راهبردي مديريت دانش براي تجميع دانش سازمان و کسب توانايي ايجاد سود و گسترش سهم بازار؛ خلق دارائيهاي دانشي (ايده ها ،مفاهيم و فنآوري) از طريق شبکه هاي رايانه اي ،ذخيره کردن ،تسهيم و برقراري تعامل ميان مخازن دانشي سازمان؛ بهره گيري از فنآوريهاي پيشرفته براي گسترش حافظه سازمان و ارتقاي امکان پذيري ذخيره ـ کردن ايده هاي مطرح در سازمان. ‏ ‏ ‏ سطح پوشش ‏ ‏ ‏ 25 دکتر محمدرضاحمیدی زاده نقشه هاي اجرايی براي عملياتي کردن برنامه هاي راهبردي مديريت دانش ،الزم است عالوه بر طراحي دانش ،نقشه هاي اجرايي تدوین شود ،که خصوصيات زير را داشته باشند: ‏ ‏ ‏ در برداشتن کليه ابعاد دانش .تهيه نقشه بايد توسط مديران و کارشناساني صورت گيرد که به کليه ابعاد دانش واحد يا سازمان واقفند .نقشه ها بايد بتوانند قدرت مشخص کردن راه دستيابي به هدف_ را در طول مسير اجراي مديريت دانش داشته باشند .در صورت تهيه نکردن نقشه تفضيلي مدلهاي عملياتي زنجيره هاي ارزش ،بين برنامه هاي راهبردي مديران ارشد با فعاليتهاي اجرايي کارکنان در سطوح عملياتي شکاف بروز مي کند و انتظارات برنامه ها را ،کارکنان تأمين نخواهند کرد .مديران ميداني بايد با ايجاد چارچوب مناسب نحوه عملياتي کردن برنامه هاي راهبردي مانع از بروز اين شکاف شوند و در صورت وقوع به رفع آن مبادرت ورزند. روز آمدي مستمر دانش .کارکنان و سازمان بايد به کمک پايگاه هاي دانشي در چارچوب نظام نامه مديريت دانش به روز آمد کردن دانش حوزه هاي خود بپردازند .نظام نامه مديريت دانش بايد چرخه هاي مختلف فرايند مديريت دانش را پوشش دهد تا دانش سازماني موجود درکليه سطوح سازمان جمع آوري، طبقه بندي و غني سازي شوند .غني سازي دانش بايد در چارچوب نقشه هاي اجرايي و برنامه هاي راهبردي باشد. شکلهاي مختلف دانش .شکلهاي مختلف دانش و برنامه اجرايي آنها بايد براساس ساختار واقعي و فرايندهاي کاري سازمان تهيه شوند .چارچوب مديريت دانش بايد مؤلفه هايي را مورد توجه قرار دهد که زنجيره ارزش بر آن اساس شکل يافته است. نمونه اي از نقشه اجرايي طراحی و استقرار مدیریت دانش در جدول زیر ارائه شده است: 26 دکتر محمدرضاحمیدی زاده برنامه هاي راهبردي براي مديريت دانش مؤلفه هاي مدل بسترها توانمنديهاي کارکنان مديريت و سبک رهبري تعالي عمليات مالحظات محيطي قرابت با مشتري توسعه و بهبود روابط با تأمين کنندگان ساختار مناسب بازخوردي و فرايندهاي تصميم گيري فرايندهاي عمده کسب و کار ‏تمرکز بر توسعه انساني ،ارتقاي توان کارشناسي ،مديريت عملکرد ،تسهيم دانش ‏تقويت شبکه هاي مجازي براي تRوسعه ساختارهاي سازماني جهت تسريع در تعامل با محيط کسب و کار ‏تضمين عرضه مستمر فرآورده ها و خدمات مديريت فرايند تأمين تقاضا و استفاده از مخازن دانش مربوط ‏طراحي و مهندسي فرايندهاي کاهش ضايعات و آلودگيها ،تمرکز بر دانش مواد قابل بازيافت ‏تمرکز بر توسعه راه حلها و فرايندهاي کسب و کار مشتري محور، مديRريت بر روابط با مشتري ،خدمات و حمايتهاي پس از فروش ‏توسعه چشم انداز زنجيره عرضه باتRأکيد بر تRسهيم دانش، استفاده از دانش گذشته براRي تقويت بنيانهاي برنامه ريزي متمرکز ‏طراحي الگوها و فرايندهاي تصميم گيري و استقرار ساختار بازخوردي هوشمندانه مطابق با هر برنامه کسب و کار سازمان و ساختار ‏باخورد دانش سازمان براي کارکناناRز طريق دسترسي آسان به مخازن دانش ،برقراري نظام ارزش آفريني براي حفظ کارکنان با تRجربه ‏شناخت سبک دلبستگي کارکنان و ميزان تعهد آنها و انتخاب سبک رهبري متناسب با آنها و تأکيد بر الگوي مديريت مبتني بر فرايندهاي کار ‏توسعه تدريجي زنجيره هاي منعطف عرضه ،شناسايي مهارتهاي موجود در سازمان ،از بين بردن شکافهاي موجود دانش ،تقويت مخزن مرکزي دانش سيستمهاي مديريت ‏برقراري تعامالت فردي و گروهي، مديريت بر يادگيري و در اختيار گرفتن دارائيهاي ضمني، مديريت بر تبديل دانش ضمني به دانش آشکار ‏بهره گيري از تفکر و رويکرد سيستمي در راهبري برنامه هاي دانش 27 ‏در اختيار گرفتن دانش و حمايت از ساختار مديريتي بدون سلسله مراتب؛ مديريت جامع کيفيت و مستند سازي دانش ‏برقراري نظام زيست محيطي براي سازمان، سازمان دهي مجازي فناوري، افراد و فرايند تسهيم دانش، اRيجاد تRيمهاي مجازي برحسب نياز ‏تRدوين برنامه هايي براي آگاهي از تحوالت محيطي، مديريت بر مواد بال استفاده ‏تقويت دانش آشکار برقراري تعامالت نزديکتر، مديريت بر پايگاه دانشي مشتري محور در چارچوب زمان واقعي ‏نگهداري و اRستفاده از داRنش رفتارهاي بازخوردي ،مديRريت بر نتايج ،مديريت بر نشر و اشاعه داRنش مشتري براي کارکنان دکتر محمدرضاحمیدی زاده ‏تدوين چارچوب تعامالت پشتيباني با عرضه کنندگان ،فراهم کردن امکان سنجش ادواري ‏حمايت از محيط کارآمد شغلي و برقراري تعامل با دانش زنجيره ارزش شرکا ،مديريت بر فضاي اعتماد و ُحسن روابط متقابل ،مديريت بر کسب و اشاعه مهارتها و يادگيري رهبري در فرآورده ها و خدمات پس از فروش ‏فراهم کردن رمينه هاي تسهيل در نوآوري فرآورده ها و خدمات ،توسعه محصوالت براساس دانش بازار و تقاضاي مشتريان ‏تأکيد بر ارتباطات درون سازماني و برون سازماني بر پايه فنآوري اطالعات و شبکه هاي اRينترنتي ‏توسعه فرايندهاي توليد صورت ارگانيک و منعطف ‏استفاده از تيمهاي دانشي براي هدايت و ارتقاي نوآوري در محصوالت ‏تأکيد بر رويکردهاي سيستمي براي حل مسائل و اتخاذ تصميم ها براساس معيارهاي چندگانه ‏تقدير از نوآوريهاي فردي و موفقيت در عرضه محصوالت جديRد ‏مديريت بر ريسک و کسب دانش برنامه هاي راهبردي براي مديريت دانش (ادامه) مؤلفه هاي مدل بسترها توانمنديهاي کارکنان مديريت و سبک رهبري فرهنگ: چارچوبهاي ذهني و رفتاري ‏تشويق يادگيري براساس چارچوبهاي ذهني يادگيري و تسهيم دانش، تأکيد براستفاده هاي مکرر از دانش و تقويت بنیانهای تسهيم دانش ‏ايجاد اعتماد و وجوه مشترک ،با هم بودن ‏تقويت معيارهاي تسهيم دانش و غني سازي دانش آشکار بر مبناي دانش ذهني فنآوري اطالعات و شبکه ‏فراهم کردن امکان دسترسي به دانش فردي، حرفه اي و زمينه اي با استفاده از اينترنت ،مخازن مرکزي دانش و نرم افزارهاي تعامالت گروهي ‏بهره گيري از معماري دانش و فناوري اطالعات 28 مالحظات محيطي قرابت با مشتري ‏حمايت از فرايندگرايي و همگرايي ،تأکيد بر کارايي، تعامالت تيمي، تسهيم ايده ها و گزارشها ‏تأکيد بر يکپارچه سازي اطالعات، تشکيل پايگاه داده ها براي حمايت از تصميمات ،ثبت و نگهداري تجربيات تعالي عمليات توسعه و بهبود روابط با تأمين کنند ساختار مناسب بازخوردي و فرايندهاي تصميم گيري ‏حمايت از يادگيري از طريق چارچوبهاي معين ذهني در راستاي تسهيم و يادگيري، تأکيد بر استفاده از فرآورده هاي سازوکار با محيط ‏حمايت از برقراري ارتباط نزديک با مشتري و اعالم همراهي با آنها، تأکيد بر راه حلهاي کامل ‏حمايت از برقراري روابط کارآمد و تقويت چارچوبهاي ذهني، کسب کاميابي و موفقيت ،تأکيد بر يادگيريها و بازخوردهاي مربوط ‏توسعه ارزشها و باورهاي پاياسازي تصميمها ‏تقويت فرهنگ شفاف سازي در تصميم گيريها ‏فراهم کردن امکانات تبديل فرآروده هاي فيزيکي به فرآورده هاي ديجيتالي، صرف جويي در مخارج اجتماعي ‏فراهم آوردن خدمات پس از فروش شخصي و حمايت از طريق شبکه ها، حمايت از مشتريان با استفاده از پُست الکترونيکي ،و مراکز خودکار ‏يکپارچه کردن مخازن قابل تسهيم شرکاي زنجيره عرضه و استفاده از اينترانت براي شبکه ،و دسترسي ديجيتالي منسجم براي تسهيم اطالعات ‏توسعه سيستمهاي اطالعات وظيفه اي مديريت براي سطوح مختلف سلسله مراتب سازماني دکتر محمدرضاحمیدی زاده رهبري در فرآورده ها و خدمات پس از فروش ‏حمايت از آزمايشها و مفهوم سازي بدون توجه به چارچوب هاي موجود ذهني، تأکيد بر نوآوري و ابتکارات ‏استفاده از فنآوري اطالعات و شبکه براي استفاده هاي مستمر از دانش، استقرار سيستمهاي خبره ،طراحي و ساخت به کمک رايانه و مانند اينها در نوآوري براي ارائه محصوالت جديد نتيجه گيري و راهکارهاي معين برنامه هاي راهبردي ،توانمندي طراحي و بکارگيري نظام نامه مديريت دانش ،توليد و توسعه منابع ارزش آفريني را براي سازمانها فرا_هم مي نمايند .فرايند تدوين برنامه هاي راهبردي مديريت دانش، زمينه تفکيک دانش جامع سازمانها را به حوزه هاي مختلف تخصصي خلق ارزش در زمينه هاي عملياتي به وجود مي آورند. اگر برنامه هاي راهبردي تحقق يابد ،دانش آفريني و غني سازي آن در سازمان جنبه پويا و مستمر پيدا مي کند .برنامه راهبردي ،راهنماي طراحي ،تبيين چارچوب و برنامه هاي اجرا_يي فرايند مديريت دانش تلقي مي شود. اين رويکرد ،توانمندي ا_جرايي و واقعي براي فرايندهاي مديريت دانش بوجود مي آورد. باتوج_ه به لزوم حذف شکاف ميان برنامه هاي راهبردي مديران ارشد و برنامه هاي عملياتي مديران رده هاي پايين سازمانها ،چارچوب و فرايند مديريت دانش بايد توسط مديران مياني (تاکتيکي و فني) طراحي شود .اين چارچوب بر مبناي ملزومات عملياتي واحدهاي سازماني طراحي شده و در تهيه و طرا_حي آن تعامل شکلهاي گوناگون دانش سازمان و مدلهاي عملياتي ديده مي شود. 29 دکتر محمدرضاحمیدی زاده چارچوب استقرار و بهره گيري مستمر از مديريت دانش بر مبناي طراحي ساختار سازماني دانش محور ،ثبت و بکارگيري دانش، کاربري ابزارهاي کمکي و مشتري گرايي ،با راهکارهاي معين بشرح زير پيشنهاد مي شود: 30 دکتر محمدرضاحمیدی زاده بهره گيري مستمر از مديريت دانش براي نيل به مشتري گرايي ثبت و بکارگيري دانش مشتري گرايي طراحي ساختار سازماني دانشR محور ابزارهاي کمکي 31 دکتر محمدرضاحمیدی زاده ط_را_ح_يس__اخ_تار س__از_مان_يدا_ن_شم_حور ب__را_يک__ار_برد دا_ن_شدر 1. .ک__ليه س__طوح و ف__عا__ليته_ايس__از_مان اين طراحي بر پايه قدرت دانش و تجارب گذشته سازمان با تأکيد بر توسعه فرآورده هاي سازمان و فرايندهاي درون سازماني براي انطباق با نيازهاي مشتريان و شرايط پوياي بازار هدايت مي شود؛ ‏ ‏ ‏ ‏ 32 ايجاد پايگاه دانش مرکزي براي ذخيره سازي ،استفاده مکرر ،نشر و اشاعه وسيع دانش سازمان؛ استفاده از دانش فني شرکاي تجاري سازمان براي از بين بردن شکاف ميان برنامه هاي راهبردي و عملياتي و تطبيق دادن فرايند هاي عملياتي با محصوالت توليد شده؛ طراحي ساختار مناسب براي تسهيل در دسترسي سريع و آسان به اطالعات و دانش زنجيره هاي ارزشي جهت بهره گيري افراد ،محصوالت ،فرايندها ،فنآوريها ،کارکنان و واحدهاي سازماني؛ اختصاص بخشي از پايگاه دانش به اطالعات مشتريان به طور خاص براي توسعه راهکارهاي مناسب جذب و حفظ مشتريان و استفاده از اين اطالعات براي پيش بيني سطح تقاضاي آتي بازار و تنظيم ميزان توليد؛ دکتر محمدرضاحمیدی زاده ث__بتو ب__کار_گ_يريدا_ن_شم_وجود در پ__اي_گاه_ دا_ن_شيس__از_ماندر_ک_ليه 2. _ي ز_م_ينه هايع_مليات ؛ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 33 جمع آوري و ذخيره کردن مؤلفه هاي دانش موجود در کليه سطوح سازمان؛ جمع آوري دانش ضمني متخصصان با استفاده از ابزارهاي متنوع و ذخيره سازي کليه اطالعات محصول و فرايندهاي عملياتي؛ جمع آوري دانش فنآوري اطالعات و فنآوريهاي نوين و پيچيده و الحاق آنها به پايگاه دانشي موجود؛ منسجم کردن کليه پايگاه هاي داده اي و اطالعات موجود در سازمان به صورت پايگاه دانش جامع براي يکپارچه سازي آنها؛ فراهم آوردن دستيابي راحت ،سريع و شخصي به طرق مختلف به اطالعات پايگاه دانش براي کليه افراد و واحدها جهت کسب آگاهي از نظرات و انتظارات مشتريان واقعي و بالق ّوه و خصوصيات جمعيت_ شناسي و رفتاري آنها؛ انعطاف پذير کردن ساختار رسمي و غير منعطف محصول و فرايندها براي کسب سهم بيشتري از بازار و استفاده از دانش به مشتري براي ارائه خدمات بهتر و موردي؛ قرار دادن نتايج آزمون بازار در دسترس کليه کارکنان براي ايجاد زمينه هاي نوآوري در ارائه خدمت به مشتريان؛ بهبود مستمر زيرساختهاي عملياتي سازمان براي ارتقا و اشاعه نوآوري در عرصه هاي مختلف مأموريت سازمان؛ استفاده از دانش مديران ارشد و مياني شرکاي تجاري براي افزايش اثربخشي عملکرد کارکنان سازمان؛ تشکيل مستمر تيم هاي مجازي با مشارکت و همکاري شرکا جهت ارتقاي سطح و ميزان يادگيري سازماني و توسعه دانش و خرد جمعي در زمنيه هاي تخصصي؛ ايجاد يک پايگاه دانشي منسجم براي ترکيب دانش ضمني موجود در پايگاه هاي دانشي شرکاي تجاري با مجموعه دانش آشکار سازمان؛ ايجاد کانالهاي کسب اطالعات مربوط به تعامل با مشتريان برحسب نوع تعامالت و استفاده از فنآوري اطالعات براي تسهيل آن تعامل؛ استفاده از دانش کنوني جهت انجام پيش بيني در زمينه امکان موفقيت نوآوري در محصوالت ،فرايندها و اصالح ساختارها و روشها؛ دکتر محمدرضاحمیدی زاده _ي_ط_العاتو 3. _تف__رهنگه_ايدا_ن_شم_حور و ف__نآور ا ا_س_تفاد_ه_ از س__يستمه_ايم_ديري ، رو_ي_کرد_هايب__رنام_ه ر_يزيو ت__بيينم_دل_ه_ايع_مليات_يز_ن_جيره_ هايارز_شب__را_يت__قوي_ت _هاي_جرا را_هبرد ا ‏ ‏ ‏ ‏ 34 طراحي و ايجاد ساختار مديريت مشارکتي و تمرکز بر توسعه و بالندگي مديريت بر ايده ها؛ استفاده از شبکه هاي رايانه اي هوشمند براي رسيدگي به درخواستهاي تلفني مشتريان؛ فراهم آوردن قابليتهاي برقراري ارتباط مناسب در سطح شخصي با مشتريان و پشتيباني از کارکنان مسئول اين نوع ارتباطها؛ استفاده از ابزار_هاي ثبت و بازخواني موضوعي اطالعات تعامل با مشتريان در پايگاه دانشي سازمان براي تحليل و پيش بيني دقيق رفتار مشتريان. دکتر محمدرضاحمیدی زاده 35 دکتر محمدرضاحمیدی زاده

51,000 تومان