بعثت
اسلاید 1: بعثتتهیه کننده :فروه سادات احمدیاستاد راهنما:دکتر مجتبویبسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: مکه، یک کوه تاریخی دارد و این کوه یک آشنای صمیمی. اگر این کوه از مکه و این آشنا از آن کوه گرفته شود، این شهر می ماند با حرارت آتشین، زمین های سوزان و کوه های افسرده رنگ و سیاه رو. کوه نور را به مکه بدهید و محمد صلی الله علیه و آله را در غار حرای آن جای دهید، آن گاه مکه همه چیز می شود؛ مرکز نهضت اسلامی می گردد، بزرگ ترین شهرهای دنیا را زیر سلطه و نفوذ خود درمی آورد و نیز زیارتگاه میلیاردها انسان در طول قرن ها می شود که لبیک گویان به سویش می شتابند و رستاخیز موعود را با جامه های سپید خود در این عالم جلوه گر می سازند.
اسلاید 3: نور باران کوه نوراینک در روند نهضتِ پیامبران، از نقطه عطفی باید یاد کرد که زمینه ساز تولدی دوباره برای تاریخ، جامعه، دین و فرهنگ است. سخن از برخاستن انسانی است که در دعوت حیات بخش خود، مرز نمی شناسد. او پرتو مهر گسترده الهی و آورنده پیام عدالت، آزادی و رهایی انسان از نادانی و تاریکی است. محمد صلی الله علیه و آله از آن روز که خویشتن را شناخت، از شرک و سلطه و جهل و خرافه و خشونت نفرت داشت و با احساس بیگانگی با وضع موجود، به دگرگونی بنیادی تاریخ، جامعه و انسان می اندیشید. او از هر بدی و پلیدی رویگردان بود؛ به همین دلیل، بخشی از روزهای سال را در کوه نور و غار حرا در خلوت با خدا به مناجات می گذراند. سرانجام آن شبِ شب ستیز فرا رسید و کوه نور با کلام وحی نور باران شد.
اسلاید 4: مأموریت الهیبدون تردید روبه رو شدن با فرشته وحی، آمادگی خاصی می طلبد و تا روح شخص بزرگ و نیرومند نباشد، تاب تحمل بار پیامبری و ملاقات با فرشته را نخواهد داشت. «امین قریش» این آمادگی را از راه عبادت های طولانی، تفکرهای همیشگی و عنایات خاص الهی به دست آورده بود. به نقل بسیاری از تاریخ نگاران سیره نویس، پیش از بعثت، رؤیاهایی می دید که مانند روز روشن دارای واقعیت بود. تا اینکه فرشته وحی، جبرئیل امین در برابر او قرار گرفت و گفت: «بخوان».
اسلاید 5: شالوده بعثتمهم ترین عنصری که از ابتدا اصلی بی بدیل در دعوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و علت اصلی ریشه مقاومت قریش و سران مکه در برابر دعوت جدید نیز به شمار می رفت، «اصل توحید» در ابعاد و جنبه های گوناگون آن بود. هر چند در ظاهر ابتدا مضمون این دعوت برای بزرگان قریش چندان آشکار نبود و تصور می شد محمد صلی الله علیه و آله به دنبال ریاست خود است، ولی به زودی هدف و انگیزه پیام دعوت آشکار گردید.
اسلاید 6: با مراجعه به تاریخ میتوان افراد زیادی را یافت که در انتظار ظهور و بعثت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) بودهاند و افرادی از میان آنها، حتی به امید دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به محل سکونت، مکان هجرت و یا حتی گذرگاه عبور و مرور آینده پیامبر هجرت کرده بودند که به عنوان نمونه، میتوان به بحیرای راهب اشاره نمود.
اسلاید 7: در آن زمان میان مردم قریش و ساكنان مكه رسم بود كه سالى یك ماه را به حالت گوشه گیرى و انزوا در نقطه خلوتى مىگذرانیدند درست روشن نیست كه انگیزه آنها از این گوشه گیرى چه بوده است، اما مسلم است كه این رسم در بین آنها جریان داشت و معمول بود. نخستین فرد قریش كه این رسم را برگزید و آن را معمول داشت عبدالمطلب جد پیغمبراكرم بود كه چون ماه رمضان فرا مىرسید، به پاى كوه حرا مىرفت، و مستمندان را كه از آنجا مىگذشتند یا به آنجا مىرفتند، طعام مىداد. قبل از بعثت
اسلاید 8: به طورى كه تاریخ اسلام گواهى مىدهد، پیغمبر نیز پیش از بعثت به عادت مردان قریش، بارها این رسم را انجام می داد. از شهر و غوغاى اجتماع فاصله مىگرفت و به نقطه خلوتى مىرفت و به تفكر و تامل مىپرداخت. پیغمبر حتى در زمانى كه كودك خردسالى بود، و در قبیله دایه اش تحت مراقبت دایه خود، «حلیمه» قرار داشت نیز از بازى كردن با بچهها دورى مىگزید و به كوه حرا مىآمد و به فكر فرو مىرفت. بنابراین انس وى به «كوه حرا» بى سابقه نبود. در مدتى كه بعدها در «حرا» به سر مىبرد، غذایش نان و زیتون بود، و چون به اتمام مىرسید، به خانه بازمىگشت، و تجدید قوا مىنمود. گاهى هم همسرش خدیجه برایش غذا مىفرستاد. غذایى كه در آن زمانها مصرف مىشد، مختصر و ساده بود.
اسلاید 9: هنگامى كه به سن سى و هفت سالگى رسید میل به گوشه گیرى و انزواى از خلق پیدا كرد، چندین بار در عالم خواب، سروش غیبى، سخنانى به گوشش سرود، و او را از اسرار تازهاى آگاه ساخت، بعدها نیز در پاى كوه حرا و میان راههاى مكه بارها منادى حق بر او بانگ زد. در هر نوبت صدا را مىشنید ولى صاحب صدا را نمى دید! در یكى از روزها كه در دامنه كوه حرا گوسفندان عمویش ابوطالب را مىچرانید، شنید كسى از نزدیك او را صدا مىزند و مىگوید: یا رسول الله! ولى به هر جا نگریست كسى را ندید. چون به خانه آمد و موضوع را به خدیجه اطلاع داد، خدیجه گفت: امیدوارم چنین باشد.
اسلاید 10: امام علي(ع)اوضاع نابسامان حقوق بشر در عصر بعثت را اينگونه توصيف كرده است:خداوند سبحان، حضرت محمد9را هنگامي مبعوث كرد كه دنيا به مراحل پاياني رسيده، نشانه هاي آخرت نزديك شده، رونق آن به تاريكي گراييده واهل خود را بپا داشته بود. جاي آن ناهموار، آماده نيستي و نابودي، زمانش درشرف پايان، ونشانه هاي نابودي آن آشكار، موجودات در آستانه مرگ، حلقهي زندگي آن شكسته واسباب حيات درهم ريخته، پرچم هاي دنيا پوسيده و پرده هايش دريده و عمرها به كوتاهي رسيده بود. در اين هنگام، خداوند پيامبر را ابلاغ كننده رسالت، افتخار آفرين امت، چونان باران بهاري براي تشنگان حقيقت آن روزگاران، مايه سربلندي مسلمانان وعزت وشرف يارانش قرار داد (نهج البلاغه، 1379، خطبه 198).
اسلاید 11: در جاي ديگر نيز روزگار بعثت را اين گونه بيان مي كند:خداوند، پيامبر اسلام را زماني برانگيخت كه از دوران بعثت پيامبران پيشين، مدت ها گذشته وملت ها در خواب عميق فروخفته بودند. فتنه و فساد، جهان را فرا گرفته واعمال زشت، رواج يافته بود. آتش جنگ همه جا زبانه مي كشيد. دنيا بي نور و پر از مكر و فريب گشته بود. برگ هاي درخت زندگي به زردي گراييده و از ميوه آن خبري نبود. آب حيات فروخشكيده و نشانه هاي هدايت كهنه و ويران شده بود.پرچم هاي هلاكت وگمراهي آشكار و دنيا با قيافه زشت به مردم مي نگريست و با چهره عبوس وغم آلود با اهل دنيا رو به رو مي گشت. ميوه درخت دنيا درجاهليت فتنه و خوراكش مردار بود. در درونش وحشت و اضطراب و بر بيرونش شمشيرهاي ستم حكومت داشت. (همان، خطبه 89).
اسلاید 12: آشنايي ـ هر چند اجمالي ـ با اوضاع نا بسامان حقوق بشر در هنگام بعثت، ازآن جهت داراي اهميت است كه مي تواند ما را به نقش ارزنده پيامبر اعظم (ص)در تنظيم روابط عادلانه اجتماعي، تأمين امنيت، احيا و توسعه حقوق بشر رهنمون سازد.به گواهي تاريخ، پيامبر گرامي اسلام، زماني براي هدايت بشر مبعوث به رسالت گرديد كه انسانيت و كرامت انساني به فراموشي سپرده شده بود. شرك و بت پرستي، از خود بيگانگي وبحران هويت، زمينه و فرصت هرگونه تفكر وتحوّل مثبت را از ميان برده بود. احترام به حقوق انسان، هيچ تعريف و جايگاهي در زندگي بشر نداشت. هر چند كه تاريخ نگاران، هر كدام به سهم خود، ضمن بازگويي اوضاع آشفته حقوق بشر در روزگار بعثت، تا حدودي به نقش شايان توجه پيامبر(ص)در احياي كرامت انساني وحقوق بشر اشاره كرده اند؛ اما به نظر مي رسد قرآن كريم و نهج البلاغه، موثق ترين منابعي هستند كه مراجعه به آن ه، اهل تحقيق را از هر گونه بحث و مطالعه در اوضاع اجتماعي بشر آن روز و نقش ارزنده پيامبر اعظم (ص)در تنظيم عادلانه روابط اجتماعي و احياي حقوق بشر، بي نياز مي سازد.وضعيت حقوق بشر در آستانه بعثت
اسلاید 13: بر اين اساس، اسف بارترين وضعيت در آستانه بعثت، شيوع و رواج شرك و بت پرستي بوده است و در راستاي مقابله با اين آفت بزرگ در نظام حقوقي اسلام، توحيد مبنا و منشأ حقوق بشر است؛ «الحق من ربك» (آل عمران، (3): 60) حق از پروردگار تو است؛ يعني حق، خاستگاه الهي دارد و ناشي از اراده پروردگار است. آيت الله جوادي آملي در ذيل آيه شريفه چنين توضيح مي دهد: «از ظرافت هاي اين آيه آن است كه كلمه حق را با «مِن» ابتدائيه مقيد كرده؛ يعني مبدأ و منشأ حق، خداوند است؛ نه اين كه حق با او قرين و همراه باشد. حق، بالاصاله از او و سريان و سيلان همه حقوق از اوست. قرب با او، قرب به حق و بُعد از او، بُعد از حق است. براي وصول به حق و احياي آن در حيات فردي و اجتماعي، هيچ مسيري واقعي تر از راه الهي نيست كه از طريق وحي به انبيا تعليم داده شده است»
اسلاید 14: درباره تاريخ بعثت رسولخدا(ص)در روايات و احاديثشيعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور ميان علماء ودانشمندان شيعه آن است كه بعثت آنحضرت در بيست وهفتم رجب سال چهلم عام الفيل بوده،چنانچه مشهور ميان علماءو محدثين اهل سنت آن است كه اين ماجرا در ماهمبارك رمضان آن سال انجام شده كه در شب و روز آن نيزاختلاف دارند،كه برخى هفده رمضان و برخى هيجدهم و جمعى نيز تاريخ آنرا بيست و چهارم آن ماه دانستهاند.و البته در پارهاى از روايات شيعه نيز بعثت رسولخدا(ص)درماه رمضان ذكر شده مانند روايت عيون الاخبار صدوق(ره)كهمتن آن اينگونه است كه: وقتى شخصى به نام فضل از امام رضا عليه السلام مىپرسدكه چرا روزه فقط در ماه مبارك رمضان فرض شد و در سايرماهها فرض نشد؟امام عليه السلام در پاسخ او فرمود: «لان شهر رمضان هو الشهر الذى انزل الله تعالى فيه القرآن...» تاريخ و زمان بعثت
اسلاید 15: تا آنجا كه ميفرمايد:«...و فيه نبى محمد صلى الله عليه و آله»-يعنى بدانجهت كه ماه رمضان همان ماهى است كه خداىتعالى قرآن را در آن نازل فرمود...و همان ماهى است كهمحمد(ص)در آن به نبوت برانگيخته شد... كه چون مخالف با روايات ديگر شيعه در اين باره بوده است. مرحوم مجلسى احتمال تقيه در آن داده،و يا فرموده كه بايد حمل بر برخىمعانى ديگرى جز معناى بعثت اصطلاحى شود،زيراتاريخ بيست و هفتم ماه رجب بنظر آن مرحوم نزد علماى اماميهمورد اتفاق و اجماع بوده و گفته است:«...و عليه اتفاقالامامية».
اسلاید 16: و اما نزد محدثين و علماى اهل سنت همانگونه كه گفته شدمشهور همان ماه رمضان است،اگر چه در شب و روز آناختلاف دارند،و در برابر آن نيز برخى از ايشان دوازدهم ماهربيع الاول و يا دهم آن ماه،و برخى نيز مانند شيعهبيست و هفتم رجب را تاريخ بعثت دانستهاند. و بدين ترتيباقوال درباره تاريخ بعثت آن حضرت بدين شرح است: 1-بيست و هفتم ماه رجب و اين قول مشهور و يا مورد اتفاقعلماى شيعه و برخى از اهل سنت است . 2-ماه رمضان(17 يا 18 يا 24 آن ماه)و اين قول نيز مشهور نزدعامه اهل سنت است . 3-ماه ربيع الاول(دهم و يا دوازدهم آن ماه)و اين قول نيز ازبرخى از اهل سنت نقل شده .
اسلاید 17: و اما اهل سنت كه عموما ماه رمضان را تاريخ بعثتدانستهاند مدرك آنها در اين گفتار اجتهادى است كه از چند نظرمخدوش و مورد مناقشه است،و آن اجتهاد اين است كه فكركردهاند بعثت رسولخدا توام با نزول قرآن بوده،و نزول قرآن نيزطبق آيه كريمه:شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن... در ماهمبارك رمضان انجام شده،و با اين دو مقدمه نتيجهگيرى كردهو گفتهاند:بعثت رسولخدا در ماه رمضان بوده است،در صورتيكههر دو مقدمه و نتيجهگيرى مورد خدشه است زيرا: و اما مدرك اين اقوال:مدرك شيعيان در اين تاريخ يعنى 27 رجب،رواياتى استكه از اهل بيت عصمت و طهارت رسيده مانند رواياتى كه در كتاب شريف كافى از امام صادق عليه السلام و فرزند بزرگوارشحضرت موسى بن جعفر عليه السلام روايتشده،و نيز روايتى كهدر امالى شيخ(ره)از امام صادق عليه السلام نقل شده است و از آنجا كه«اهل البيت ادرى بما فى البيت»گفتار اينبزرگواران براى ما معتبرتر از امثال عبيد بن عمير و ديگران است.
اسلاید 18: اولا-اين گونه آيات كه با لفظ«انزال»آمده بگفته اهلتفسير و لغت مربوط به نزول دفعى قرآن كريم است-چنانچه مقتضاى لغوى آن نيز همين است-نه نزول تدريجى آن،و دراينكه نزول دفعى آن به چه صورتى بوده و معناى آن چيست. و ثانيا-در مورد قسمت دوم استدلال ايشان كه نزول قرآن راتوام با بعثت رسولخدا(ص)دانستهاند.آن نيز مخالف با گفتار خودشان بوده و مخدوش است،زيرا عموم مورخين و محدثين اهلسنت معتقدند كه نبوت و بعثت رسولخدا در آغاز بصورت رؤيا ودر عالم خواب بوده و پس از گذشت مدتها كه برخى آنرا ششماه و برخى سه سال و برخى كمتر و بيشتر دانستهاند در عالمبيدارى به آنحضرت وحى شد و جبرئيل بر آن بزرگوار نازل گرديدو قرآن را آورد.
اسلاید 19: از روزی که انسان بر روی زمین خاکی پا نهاده، نبوت آغاز شده است و تا واپسین لحظه زندگی انسان ادامه خواهد داشت. گرچه سلسله پیامبران با خاتم آنها حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله پایان میافته است، ولی رسالت جهانی آن حضرت هیچ گاه پایان نخواهد یافت؛ زیرا نیاز انسان به هدایت، همیشگی است. رسالت الهی و هدایت آسمانی همراه با تکامل زندگی اجتماعی روبه کامل شدن بوده، تا به آخرین رسول رسیده است که از هر نظر تأمین کننده تمام خواسته های انسان باشد. رسالت جهانی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، بزرگ ترین تحول و نقطه عطف تاریخ بشر کنونی است. هیچ حادثه ای بزرگ تر از آن و هیچ نعمتی عظیم تر از آن برای بشر از طرف خدای سبحان ارزانی نشده است. رسالت حضرت، زمینه ساز ایجاد تحول ژرف و نظم نوین اعتقادی و سیاسی در جامعه بشری به شمار می آید.رسالت جهانی
اسلاید 20: الف) تزکیهیکی از اهداف مهم و اصلی در بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ، تزکیه است تا انسان را از شرک به توحید و نیز ترک اخلاق و رفتار ناپسند فراخواند. دو گرایش، یکی به سوی فضیلت و دیگری به طرف رذیلت در نهاد انسان قرار داده شده است. دو راهبر نیز او را راهنمایی می کنند؛ یکی به سوی ملکوت و نورانیت و دیگری به سوی تباهی و ظلمت. پیامبر صلی الله علیه و آله انسان را به سوی پاکی و پرهیزکاری هدایت می کند و با آموزه های الهی، از آلودگی کفر و نفاق که بدترین آلودگی هاست، نجات می دهد و از پستی ها و ذلت گناه و تباه شدن می رهاند. قرآن کریم این هدف اساسی را این گونه تبیین کرده است: «او خدایی است که از بین مردم پیامبری برانگیخت تا بر آنان آیات خدا را تلاوت کند و آنان را تزکیه نماید و کتاب و معارف به آنان آموزش دهد». نیز در آیه ای دیگر، خداوند خطاب به رسول خاتم صلی الله علیه و آله می فرماید: «کتاب آسمانی بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکی ها به سوی نور رهنمود باشی».اهداف بعثت
اسلاید 21: ب) تربیتیکی از مهم ترین برنامه های پیامبر گرامی اسلام، تربیت انسان هاست. تربیت به معنای فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. او باید زمینه ها را برای شکوفایی استعدادهای «خلیفة اللّه » شدن آماده کند که ابعاد گوناگونی دارد. او باید انسان ها را آماده کند تا از نظر علمی بهترین رابطه را با خدای خود، با هم نوع خود، با قوانین و مقررات اجتماعی، با خانواده و با خود داشته باشند تا بتوانند مورد سجده فرشتگان قرار گیرند. یکی از دانشمندان فرانسوی می گوید: «بزرگ ترین قانون اصلاح و تربیت، همان دقایقی است که به نام وحی، قسمت به قسمت بر محمد صلی الله علیه و آله نازل شده و امروز به نام قرآن در بین بشر است». پیامبر والامقام اسلام در مدت کوتاهی، انسان هایی بزرگ مانند علی علیه السلام ، زهرا علیهاالسلام ، سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و... را تربیت کرد.
اسلاید 22: ج) اتمام حجتیکی از اهداف بعثت، اتمام حجت بر انسان است؛ زیرا بدون تردید عاقبت انسان به دو مقصد رستگاری و تباهی می انجامد. در فرجام کار بشر، سخن از پاداش و کیفر است. کیفر بدون اتمام حجت، از نظر عقل ناپسند است. باید ابتدا راه از بیراهه مشخص گردد، آن گاه اگر کسی بیراهه رفت و با قهر و غضب الهی مواجه شد، دلیل و برهان برضد خدای سبحان نداشته باشد. قرآن کریم در تشریح علت آشکار شدن راه حق از باطل می فرماید: «تا انسانی که راه تباهی را انتخاب کرده، با آگاهی از عاقبت سوء آن باشد و آنکه راه رستگاری را پیش گرفته نیز با علم و آگاهی باشد». با مبعوث شدن پیامبر خدا، حجت بر مردم تمام شده، زیرا آن حضرت مشعلدار هدایت است. اگر کسی به پیام و دعوت او توجه نکرد و بیراهه رفت و دچار کیفر و عذاب شد، خود بر خویشتن ظلم کرده و از طرف خدا هیچ ستمی اِعمال نشده است. مبارزه با استبداد و انحصارطلبی، گسترش حق و عدالت، خردورزی و تفکرانگیزی، برابری انسان ها و سعادت و نیک بختی بشر، از دیگر اهداف بعثت به شمار می آید.
اسلاید 23: پیغمبر چند سال قبل از بعثت، سالى یك ماه در حرا به سر مىبرد و چون روز آخر باز مىگشت، نخست خانه خدا را هفت دور طواف مىكرد، سپس به خانه مىرفت. كوه حرا امروز در حجاز به مناسبت این كه محل بعثت پیغمبر بوده است، «جبل النور» یعنى كوه نور خوانده مىشود. حرا در شمال شهر مكه واقع است، و امروز تقریباً در آخر شهر در كنار جاده به خوبى دیده مىشود. كوههاى حومه مكه اغلب به هم پیوسته است و از سمت شمال تا حدود بندر«جده» واقع در 70 كیلومترى مكه و كنار دریاى سرخ امتداد دارد.
اسلاید 24: يك شب كه محمد در كوه عزلت گزيده بود چنان به به نظرش رسيد كه فرشته اي بر وي ظاهر شد با صحيفه اي نوراني كه در دست داشت.فرشته(جبرئيل) وي را گفت: بخوان، مردم را به خدا بخوان.محمد پاسخ داد: خواندن نمي توانم، چه بخوانم؟جبرئيل تكرار كرد: بخوان و محمد گفت: خواندن نمي توانم.جبرئيل بر وي آميخت و فشاري سخت به او داد كه حالت مرگ بر او دست داد. اما محمد همچنان بر سر سخنش ايستاده بود.جبرئيل با وي سخن گفت و پيام الهي را بر وي خواند: اقرا بسم ربك الذي خلق...
اسلاید 25: محمد برخواست وبا بيم و وحشت از غار بيرون امد و به خانه خديجه رفت و از او خواست بر وي آب بريزد و او را بپوشاند. حضرت خديجه او را با گليمي پوشاند.سپس آنچه را ديده بود براي خديجه نقل كرد و گفت: بيمناكم! خديجه گفت:باك مدار كه خدا ترا خوار نخواهد كرد و او را دلداري داد.خديجه(ع) كه چنين ديد بر خواست و به خانه عموي خويش(ورقه بن نوفل) كه پير مردي دانا و دانشمند بود رفت و ماجرا را براي او تعريف كرد. محمد راست مي گويد من وصف او را در تورات و انجيل خوانده ام كه خداوند پيغمبري از عرب مبعوث خواهد كرد كه يتيم باشد و خدا او را پناه ميدهد.فرداي آن روز نيز جبرئيل نزد حضرت محمد(ص) رفت و به او گفت اي جامه به خود پيچيده برخيز و مردم را بيم ده.
اسلاید 26: روايات متفق اند كه پس از اين وحي مدتي قطع شد كه علت آن معلوم نيست تا انكه دوباره جبرئيل نزد پيامبر آمد.
اسلاید 27: تجديد وحي را طبري از زبان پيامبر (ص) چنين نقل مي كند: يك روز كه در راه بودم فرشته اي كه در حراء پيش من آمد، ديدم كه ميان آسمان و زمين بر كرسي نشسته بود و سخت ترسيدم و پيش خديجه بازگشتم و سپس اين آيات نازل شد ( آيات 1 تا 4 سوره مدثر) ولي در روايتي ديگر سوره الضحي را مي گويند ، كه اين سوره شادي بخش و حاكي از محبت خدا به پيامبرش است،ولي نخستين سوره همان علق بوده است.
اسلاید 28: غار حرا جایى نبوده كه هر كس میل رفتن به آنجا كند، و محلى نیست كه انسان بخواهد به آسانى در آن بیاساید. فقط یك چیز براى افراد دوراندیش در آنجا به خوبى به چشم مىخورد، و آن مشاهده كتاب بزرگ آفرینش و قدرت لایزال خداوند بى زوال است كه در همه جاى آن نقطه حساس پرتو افكنده و آسمان و زمین را به نحو محسوسى آرایش داده است! براساس تحقیقات انجام شده، پیغمبر مانند جدش عبدالمطلب در پاى كوه حرا فىالمثل در خیمه به سر مىبرده و رهگذران را پذیرایى مىكرده و فقط گاه گاهى به قله كوه مىرفته و به تماشاى جمال آفرینش مىپرداخته است كه از جمله لحظه نزول وحى، در روز 27 ماه رجب بوده است.
اسلاید 29: اما پیغمبر قبل از بعثت هم حالاتى روحانى داشته و تحت مراقبت روح القدس گاهى تراوشاتى غیبى مىدیده و اسرارى بر آن حضرت مكشوف مىشده است. هنگامى كه پانزده سال بیش نداشت، گاهى صدایى مىشنید، ولى كسى را نمىدید. هفت سال متوالى بود كه نور مخصوصى مىدید و تقریباً شش سال مىگذشت كه پیغمبر زمزمهاى مىشنید، ولى درست نمىدانست موضوع چیست؟ چون آن اخبار را براى همسرش خدیجه بازگو مىكرد، خدیجه مىگفت: « تو كه مردى امین و راستگو و بردبار هستى و دادرس مظلومانى و طرفدار حق و عدالت هستى و قلبى رؤوف و خویى پسندیده دارى و در مهمان نوازى و تحكیم پیوند خویشاوندى سعى بلیغ مبذول مىدارى، اگر مقامى عالى در انتظارت باشد، جاى شگفتى نیست.
اسلاید 30: سخنان «جعفر بن ابي طالب» ـ سخنگوي مسلمانان مهاجر صدر اسلام به حبشه كه جلوه هايي از تعاليم حضرت محمدرا نشان مي دهد ـ در اين زمينه حائز اهميت است. وقتي زمامدار حبشه از جعفر مي پرسد: چرا از آيين نياكان خود دست برداشته ايد و به آيين جديد، كه نه با دين ما تطبيق مي كند و نه با كيش پدران خودتان، گرويده ايد؟ جعفر پاسخ مي دهد: ما مردمي بوديم نادان و بت پرست. ازمردار اجتناب نمي كرديم. همواره سرگرم كارهاي زشت بوديم. همسايه، نزد ما حرمت و احترامي نداشت. با خويشاوندان خود هميشه جنگ و ستيز داشتيم. ضعيفان، محكوم زورمندان بودند. روزگاري به اين وضعيت زندگي مي كرديم تا اين كه شخصي از ميان ما كه سابقه درخشاني در صداقت و امانت داشت، برخاست و به فرمان خد، ما را به توحيد و يكتاپرستي فراخواند و بت پرستي را مورد نكوهش قراداد و به ما توصيه كرد: در رد امانت بكوشيم. از ناپاكي ها اجتناب ورزيم. باخويشاوندان و همسايگان به نيكي رفتار كنيم. از خونريزي، شهادت دروغ، خوردن اموال يتيمان، دادن نسبت هاي ناروا به زنان و آميزش هاي نامشروع پرهيز كنيم و همچنين به ما فرمان داد: نماز بخوانيم. روزه بگيريم. ماليات دارايي خود را بپردازيم. ما نيز به او ايمان آورديم و به ستايش و پرستش خداي يگانه قيام كرديم و به دستورات او ايمان داريم. حلال او را حلال و حرام او را حرام شماريم.
اسلاید 31: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.