صفحه 1:
الا بذ کراله تطمتن القلوب با نام او آغاز می کنیم که ذکر نامش آرامش دهنده دلها و زینت بخش قلبهاست

صفحه 2:
بهداشت روانی در سوانح و بلایا ویژه رابطین ستاد بحران منطقه ۱ تهران ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ سیدعباس باقری یزدی روانشناس بالینی

صفحه 3:
اهداف دوره: آشنایی شر کت کنند گان با ۱) ضرورت توجه به بهداشت رولنی در بلابا ۲) و اکنش های روانی افراد در موقعیت های بحرلنی ۳ کمک های اولیه روان شناختی ء) اختلالات روانی اجتماعی شایع ۰ ارزیابی آسیب دید گان ۲) وظایف تیم مراقبت در بلایا ۷) با زگویی روانشناختی ۸) تکنیک های مقابله با افکار مزاحم و کنترل خشم

صفحه 4:
قوانین دوره مشا وكمفعدل احترام كنلشتربه يكدككر * كمكتسهد ‎١‏ رلمشمحيط *

صفحه 5:
معار فه نامو نام خانواد كيب سن‌تسحصیلات. سابقه کار و بسستس ازمانی ف علی- تجربه فعا ليدر بلايا -

صفحه 6:
درطول دهه گذشته حدود دو میلبارد نفر در معرض انواع بحرانها و بلابا قرار داشته اند (گزارش جهانی بلایا- ۲۰۰۸)

صفحه 7:
سازمان جهانی بهداشت(۲۰۰۷) *میزان تلغات ناشی از بلایا در کشورهای در حال توسعه. ۲ تا ء برابر کشورهای توسعه یافته است. " تعداد آسیب دید گان در کشورهای درحال توسعه» 2۰ بر ابر کشورهای توسعه بافته است.

صفحه 8:
* ایران از جمله ده کشور بلاخیز دنیا * در طول ۱۰ سال گذشته در ایران وقوع حدود ۱۱۰۰ زلزلة ۳ تا ۷ ریشتری * بلایای طبیعی طی قرن گذشته ۰ نفر مر کت در ابران

صفحه 9:
كوه بخ آسيب ها به سلامتی در جریان بلایا

صفحه 10:
الاك ۲۳ قرنبسیشرفهریع تسکنولوژٍعایتباطات* قر نک اهثرارتباطانوفتایعانسنها * * قرن استرس, اضطراب و افسرد کی ‎x‏ شیوع ۲۰ درصدی اختلالات روانی * افزايش شیوع آسیبهای اجتماعی ( اعتیاد. خشونت. خود کشی, طلاق, ابدز و ... )

صفحه 11:
حجم مشکلات روانی بعد از وقوع بلایا در زلزله های اردبیل قاين» بم و زرند» ۰ الى 0" درصد بازماند كان» حتی یک سال بعد از وقوع زلزله. مبتلا به انواع اختلالات روانی بودند که با نتایج بررسی سایر کشورهاء همخوانی دارد. ‎٠‏ بلايا به عنوان يك ريسك فاكتورء احتمال ‏وقوع اختلالات روانى را افزايش مى دهند.

صفحه 12:
مفاهیم کلیدی دوره - بهداشت روان - حمایت روانی در بلایا 7 بحران

صفحه 13:
فعالیت های مطرح در بهداشت روان پیشگیرعنوعاول‌پیشگیریبا ایتقاء - پبیشگیرونسوع دهم دیمان- ‎Pg Eg ds pS‏ تولنبخشیبا بازتولنی-

صفحه 14:
حمایت روانی در بلایا فعالیت هایی است که در راستای تامین سلامت روان آسیب دی دگان انجام می گیرد تا به آنها کمک کند بطورموثر خود را با فشارهای روانی ناشی از موقعیت های .بحرانی سا زگار نمایند ‎oh Le)‏ حرلزو بساز بحرلر)م

صفحه 15:
بحران رویداد با موقعیتی است که در آن امکانات و منلبع معمولی فرد برای ‎ford‏ و سا زگاری با شرایط کافی نیست و موجب بروز وا کنشهای عاطفی و رفتاری مختلف در فرد می شود

صفحه 16:
در زند گی هر کسی باران می بارد اما چه اتفاق می افتد وقتی باران تبدیل به سيل .میی شود

صفحه 17:
بحران های ضربه زا شرایطی است که خطر مرک با آسیب جدی برای فرد و یا عزیزانش وجود دارد: #بلایای طبیعی و غیر طبیعی © خشونت های خیابانی در گیری های خانوادگی فعالیت های تروریستی © تهاجم #سرقت

صفحه 18:
در جامعه امروزی بیشتر با کدام یک از موارد موقعیت های :بحرانی زير روبرو هستیم - بحران های زندگی = بحران های دوران رشد - بحران های آسیب زا (طبیعی و انسان ساخته) یکی را انتخاب و با بیان عوامل ایجاد کننده. پیامدهای آنرا به تصویر کشید.

صفحه 19:
بحران های ضربه زا ‎soe?‏ ‏4سانحه ‏فاجعه با بلا

صفحه 20:
بنظر شما چه تفاوت ها و تشابهاتی رت ‎diol‏ سانحه فاجعه وجود دارد؟

صفحه 21:

صفحه 22:
Os: eT ۶ 5 iscanews

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
به داستان زیر توجه کنید وارذد خانه شده اید. جیغ و فریاد بیاست متوجه می شوید فرزندتان به محض رفتن به استخر» بدنش بی حر کت در آب مانده است» هیچکس شنا نمیداند و نمی دانند چه باید بکنند شما هم شنا بلد نیستید حال با قرار كرفتن در صحنه؛. جه مى كنيد؟

صفحه 27:
جواب شما کدام یک از موارد زیر است با وجودشنا بلد نبودن, بداخل استخر می برید. + با داد و فرباد. دیگران را به کمک می طلبید. بدنبال وسیله ای میگردید تا بااکمک آن, اورا نجات دهید. * تلفن می زنید تا نیروهای امداد. جهت نجات او بيایند. * بدلیل فشار روحی زیاد. از حال ميرويد. + هیچ کاری انجام نمی دهید. .ی ىآىآىآى_ یا کار دیگری انجام میدهید

صفحه 28:
به منطقه زلزله زده وارد می شوید صدای گریه بچه ای, نظر شما را بخود جلب می کند که کنار بدن زنی مجروح نشسته و از شما میخواهد مادرش را نجات دهید او تنها کسی است که برایش باقی مانده و ملتسانه ممی خواهد مادرش را نجات دهید. اما مادرش فوت کرده است. شما بعنوان مدیر تیم امداد و نجات. چه می کنید؟

صفحه 29:
0 تلاش برای توقف ‎Bole‏ ‏0 انجام اقدامات اولیه نجات 0 کمک خواستن از دیگران 0 مراقبت از آسیب دیده

صفحه 30:
‎Weak ۲‏ گام مناسب و موثر حمایت روانی "حفظ آرامش " ‏کار بس دشواری است این اقدام. حمایت روانی است

صفحه 31:
eee ‏حمایت‌های روانی اجتماعی‎ ۱۹۹۰ ‏از اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه‎ نش از از کارخاند بسونیونک‌ارباید هند * وقوع‌دو زازله ویرلنک‌ننده در کوادور *

صفحه 32:
در سال ۱۹۹۸ میلادی دو زلزله اردبیل و قائن (۱۳۷۲۷) نیاز سنجی حمایت روانی (۱۳۷۸) تدوین برنامه حمایت روانی در بلایا

صفحه 33:
مداخلات برروی بازماندگان زلزله قزوین * بالغین سه برایر و کود کان دو برابر بیشتر از جمعیت آسیب ندیده از اختلالات روانی رنج میبر دند. * برنامه حمایت روانی اجتماعی بطور چشمگیری در کاهش علائم و شدت ۳/۲۳۶۵ و اختلالات رفتاری روانی هردو گروه کودکان و بالغین موثربوده است.

صفحه 34:
زلزله بم: دی ماه ۸۲ شدت 1 ریشتر

صفحه 35:
#77مجروح ۳ کشته ۲۷۰۰۰ بیخانمان ۷۵۰۰۰

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
تدوین برنامه حمایت روانی در بلایا هدف کلی پیشگیری و کاهش عوارض روانی ناشی از بلایا

صفحه 40:
اهداف اختصاصی - کاهش شیوع و پیشکیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی در بلایا - افزایش توان انطباق و آماده سازی بازماندگان - تقویت مهارت های رولنی اجتماعی بازماند گان و کمکت به جامعه برای سازملندهی مجدد وبازسازی جامعه - ارتقاء سطح سلامت روان مثبت درجامعه

صفحه 41:
wl >t ‏بر نامة‎ (PLAN OF ACTION) ‎٠‏ مرحلة اول (قبل از حاده) * مرحلة دوم (بلافاصله بعد از حاد ثه) ‎٠‏ مرحلة سوم (از هفتة دوم به بعد)

صفحه 42:
کار گروهی ۲ بحث گروهی پیرامون اقدامات حمایت روانی در مراحل زیر Hol ‏قبل از‎ ٠ * بلافاصله بعد از حادثه * از هفتة دوم به بعد

صفحه 43:
مرحله اول (قبل از حادثه) فعا لس تهاعاجرلیی0 تعیین مسئول کشوری برنامه تشکیل کمیته علمی مشورتی حمایت روانی انجام تدا ر کات لازم برای اقدام سریع ایجاد هماهنگی اجرایی برای اعزام سریع تیم به منطقه آسیب انجام حمایت یابی برای تامین بودجه و نیروی انسانی ضروری

صفحه 44:
فعالمتهایآموزشی-6 الف: آموزش عمومی - آموزش عمومی در زمینه حذف انکار بروز حوادث غیر مترقبه و علل بروز این حوادث و راههای به حداقل رساندن آثار مخرب آن - آموزش در زمینه مقابله با استرس - آموزش مقابله با استرس و خودآرامسازی از طریق رسانه ها

صفحه 45:
ب: آموزش تخصصی - توجیه مسئولین در مورد ضرورت مداخلات روانی > آموزش مربی مربیان آموزش مدیران و سایر اعضای تیم مراقبت - تهیه جزوات آموزشی خاص برای اعضای تیم مراقبت

صفحه 46:
مرحله دوم ( بلافاصله بعد از حاد ثه) ۱- اعزام فوری تیم حمایت روانی به منطقه از استان و درصورت نیاز از استانهای معین ۲- برآورد سریع نیازها در ساعات و روزهای اولیه ۳ - ایجاد مر کز اطلاع رسانی - جمع آوری اطلاعات راجع به افراد فوت شده؛ مجروح و اعزام شده برای درمان - دادن اطلاعات صحیح به بازماند گان از محل حادثه - اطلاع رسانی در مورد مجروحان و بالعکس ۶- اعزام اعضای تیم حمایت روانی به بیمارستان محل مداوای مجروحین جهت حمایت روانی از آنان 0- همکاری در ردیابی و باز پیوند خانوادگی

صفحه 47:
مرحلة سوم (ازهفتة دوم به بعد) ۱- مداخلات گروهی حمایت روانی برای آسیب دی ددگان - نیازسنجی و غربالگری برای انجام مداخلات گروهی - مداخلات تخصصی حمایت روانی به گروههای نیازمند - انجام مداخلات تخصصی گروهی برای کود کان با استفاده از امکانات مراکز بازی و خانه بازی کود کت برنامه ویزعهسرلوب ازدید مسئهلیراز منطقه -© بسرنامه یز یمد دکاریپرلیمشکاتلقتصادوو اجتهاعی و خانوادگی-9 بازماند گان ارلة خدماتحما یمیوانی پسراعاءضای‌تسیم مرلقبت؟

صفحه 48:

صفحه 49:
وا کنش های جسمی و روانی افر اد در بلایا

صفحه 50:
تاثبر ات بحران بر افر اد * تاثیر جسمی * تاثیر بر احساسات * تاثیر بر افکار * تاثیر بر رفتار

صفحه 51:
وا کنش های جسمی ۰ افزایش ضربان قلب و احساس تنگی نفس * گشاد شدن مردمک چشم * افزایش خون در ماهیچه ها * افزایش فعالیت بدن (خستگی) * گرم شدن و تعریق زیاد * سردرد و دل درد ۰ آزاد شدن آدرنالین ( هورمون نبرد)

صفحه 52:
تاثیر بر احساسات * دوری از ‎I>‏ ‎٠‏ بى حوصلكى ‎٠‏ نااميدى

صفحه 53:
تاثیر بر افکار * عدم تم رکز ۴ مشکل در تصمیم گیری ۶ دائم به مشکلات فکر کردن

صفحه 54:
تاثیر بر رفتار * پرخاشگری 9 بهم ويختكى در فعاليت * بهانه گیری

صفحه 55:
وا کنش های روانی جان کلب ر کت فاز شو کت ‎Shock phase‏ ‎Reaction phases by 5L3‏ ‎Repair phase! 36‏ فاز ‎Reorientation phase‏ بازیلبی

صفحه 56:
عکس العمل افراد در فاز شو کت * از دست دادن قدرت تفکر * عدم درک زمان و واقعیت * بیش فعالی. هراس و بی تفاوتی * کاهش قدرت حرکت * علاتم جسمانی دقایق تا ساعت ها پس از وقوع

صفحه 57:
عکس العمل افراد در فاز واکنش * پروز احساسات خشم تنفر. شرم و اضطراب ‎wold x‏ وخوابهای آشفته پیرامون سانحه * افزایش تحریکت پذیری + اشتغال ذهنی دررابطه با زنده ماندن * احساس گناه * پاسخهای انفجاری روزهای اول پس از وقوع

صفحه 58:
عکس العمل افراد در فاز انطباق (هفته ها تا ماهها بعد از وقوع) فر وكشكر شر حساساتشد يد فرد * شروع كايهاوهمعمو[ر وزلنك * افزليشعلاقد به فعايتهاوى وزمره زِند كى”

صفحه 59:
عکس العمل افراد در فاز بازیایی ‎we < ۳‏ لود آمد ۰ لن* تسولنلیاستفاده از تسجربیاندر بسحرلنهاءآینده *

صفحه 60:

صفحه 61:
کمک های اولیه روان شناختی در موقعیت های بحرانی

صفحه 62:
بی تقاوت * وادا رکردن فرد به سخن کفتن * دور کردن فردازمنطقه حادثه بیس مشغول‌کردنفرد بسه کایهاویسی‌خطر| * اجازد تسخلیه رولنی ميخ كوب شده دور کردرفرد انمنطقد حادثه * * ارجاع‌به متخصص ل] | * منحرفكرهزفعرفره هراسناكك جداكرهزفرد افسايرين * * برخورد احترام آميز

صفحه 63:
کمکت های اولیه روانشناختی در فاز شوت ۱- اجازه تخلیه روانی ۲- دور کردن فرد از محل واقعه ۳- مشغول کردن فرد به کارهای کم خطر ۶- ارجاع به متخصص در صورت نیاز

صفحه 64:
کمک های اولیه روانشناختی در فاز وا کنش و انطباق ۱- کمک به پذیرش واقعه و برون ریزی احساسات ۲- منزوی نشدن و شرکت در مراسم ۳- صحبت با سابر بازماندگان و نزدبکان (نوشتن نامه) ۶- ش ر کت در فعالیت های اجتماعی

صفحه 65:
کمکهای اولیه روانشناختی در فاز بازیابی ۱- استفاده از تجرییات در بازسازی ها ۲- اشتغال به کار و فعالیت های روزمره گذشته

صفحه 66:
کمک های اولیه روانشناختی در فاز بازیابی برخورد صمیمانه با آسیرجدیده .4 گوشدادن به صحبلفراد .9۰ اجازد بیان آز ادلنه احساسات دادن .6 لنجام مرلقبستهایهمومی .6

صفحه 67:
کمک های اولیه روانشناختی کوشدادن فعلل د و رکتهمد ‎AN‏ * مرلقبت* تسهيلكننده بوشن *

صفحه 68:

صفحه 69:
علایم اختلالات شایع روانی در بلایا

صفحه 70:

صفحه 71:
شابعترین علایم ۱ اضطراب: احساس نگرانی. دلهره و دلشوره. انتظار وقوع حوادث بد در آينده همراه با علائم جسمانى مانند طيش قلبء تتكى نفس» لرزشء تعریق» احساس كوفتكى و فشار عضلانی. کاهش تمر کز حواس وجدخوابی ازعلائم اضطراب است. . افسردكى: احساس غمگینی و بی علاقگی.نومیدی, لذت نبردن از زند گی. فكر زياد راجع‌جه مردن خود و دیگران» آرزوی مرک و در موارد شدید افکار و با حتی اقدام به خود کشی؛ بی اشتهانی, کندی در فکر و حرکت و يا بر عکس بیقراری حر کتی و بی خولبی از علائم اسردگی است.

صفحه 72:
تحريكبذ برووعصبانيرؤياد (9 تسجربه مجددحاد هد ‎Cet‏ دمبايه (6 دس در خولیبا بسیدارعتفاقب افتد عاقم جسهنی سبهم ب دورو جود بسیمایق‌شکاینچسم ی( .متعدد آنازب 4 قوتخود باقی‌می‌ماند

صفحه 73:
7 ) علائم اختلالات روانی شدید * توهم: درک محر كى که وجود خارجی ندارد مانند دیدن اشخاص و يا شنیدن صداهائی که وجود ندارند. هذيانفكرهائغلطىكه با طرز فكر و فرهنتكتاطرلفيان” .متفاوت بوده و با استدلال نيز اصلاح نشود

صفحه 74:
شایعترین اختلالات روانی اختادالسترس‌سساز رویداد لسیمنا (0 لفسرد کی (9 اضطراب!© اختاداهتووانت نی(

صفحه 75:
علایم اختلال استرس پس از رویداد اسیب زا الف) تجربه مجدد - دیدن خوابهای مکرر از واقعه - یادآوری مکرر/ ناخواسته رویدادآسیب زا - احساس تکرار مجدد رویداد اسیب زا - وا کنشهای شدید جسمانی

صفحه 76:
ب) اجتناب و بی حسی - تلاش در اجتناب از افکار مر تبط با واقعه - تلاش در اجتناب و یادآوری مکانهای یادآورنده واقعه - ناتوانی در یاداوری جنبه های مهم اسیب - احساس بیگانگی - کاهش علاقه با مشار کت در فعالیتهای مهم

صفحه 77:
ج) برانگیختگی - دشواری در خوابیدن - تحریکت پذبری زیاد با انفجار خشم - دشواری تمر کز حواس - گوش بزنگی و هشیاری بیش ازحد

صفحه 78:

صفحه 79:
آسیب پذیر ترین افراد در بلایا * کودکان * سالمندان * معلولين * زنان باردار * امدادكران * مهاجرين

صفحه 80:

صفحه 81:
در منطقه آسیب به فرد مصدومی برخورد نمودبد چکونه او را ارزیابی میکنید؟ چه کارهایی باید انجام دهید؟

صفحه 82:
شروع ارتباط با آسیب دیده معرفی‌خود ‎٩.‏ ‏صحبتکردزبه زبان‌ساده و قابل 9 هم

صفحه 83:
ادامه احترام گذاشتن به آسیب دیده در کت فرد (سوال کردن) علاقه و توجه نمودن به صحبت فرد فهمیدن احساسات (اجازه گریه دادن) حمایت عاطفی (همدلی) قضاوت نکردن و مقایسه ننمودن رعایت حریم شخصی فرد عدم استفاده از اصطلاحات کلیشه ای (مثل غصه نخور؛ درست ميشود)

صفحه 84:
ادامه آدروغ نگفتن و اطلاعات صحیح دادن قول بیجا ندادن ارزیابی فرد آسیب دیده و ارجاع مناسب جمع بندی صحبتها

صفحه 85:
ارزیابی آسیب دیده روانی باید از همان .لحظه شروع گفتگو با او صورت گیرد

صفحه 86:
وضع ظاهری‌صمومیو طرز لباس‌بسوشیدن( آسبرهديده جكونه اسك ‎og (۳‏ تسکلمو ۴ فتكوىاو جكوذ اسك

صفحه 87:
ارززبلبی‌هایشاختی (9 * آيا آسیمچدیده هوشیار لست * آیا نسبسه نمانو مکان]گاهلسک * آبالمشخا ص ]شنا را می‌شناس؟ * آيا بطور صحيح ايتباط برقرار م ىكنل؟

صفحه 88:
ارزیلبی‌خلةو خوی‌آس‌دیده ‎P)‏ * خلقآسبمجدیده چگونه لست‌آیا بسطور غیرعادی احساسرنشاطو غرور ميكند يال مفسرده يا عصبواسك ‎LT *‏ سعيوبر صدمه زهزبه خود و شيكرلزدارد؟

صفحه 89:
بررسی علایم سایکوتیت * آیا آسیب دیده علایم روانپریشی مثل هذیان (عقاید نادرست) یا توهم (اعم از توهم شنواتی و بینانی) را نشان می دهد؟ * اگرهذیان( افکار نادرست) دارد؟ آیا بز رگمنشی دارد؟ * آيا به دیگران سوء ظن دارد؟ * آيا كوشه كير و منزوی است و تمایلی به ارتباط با دیگران ندارد؟

صفحه 90:
با مشاهده علایم فوق ضمن رعایت احترام و همدلی آسیب دیده را به تیم حمایت روانی در منطقه ارجاع دهید

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:
مراقبت از کود کان و شیر خواران منطقه آسیب ۱) جدا نکردن کود کان از والدین در اختیار قرارداهن‌اشیاء يا وسایلپ‌اقی‌بانده از عزیزلن(9 (مثلتسبيح ياروسرعل خودداوواز تغيبر محلس کون ود كان( 9 توجه به نيازهائتغذيد لوو بهداشتىكودكان ‎P)‏ ‏فرلهم ورد ن)مكاناتسازووس ركرمىبرلىكود كان( ©

صفحه 94:
وظایف تیم مراقبت در ار تباط با افراد جامعه - محروم نکردن بازماند کان از دیدن جنازه عزیزان - اجازه ابر ازاحساسات به بازماند گان - توصیه استراحت شبانه - تشویق افراد به شرکت در تشیبع جنازه و نماز میت عزیزان - استفاده از باورهای دینی برای کمک به آرامش آنها

صفحه 95:
ارجاع به تیم حمایت روانی در منطقه .کسان یک ه قصد خو د کشیو دیگ رکشی‌دارند * .كسلنىكه اعتياك بسه مصرفمواد مخدر دارند * * ‏عاهم رولنپریشی‌هستند( تسوهم و هذ یار‎ leo aK cil. * ‏تجربه مجدد حاددنه در آنها ادلمد دارد‎ A كود كلنىكه دجار يسرفريشد شدهاند مثلاقبلاحر فم زهم * حالا نمى توانند حرف بزنند. كنترل ادرار داشته ولى بعد از وقوع .بلايا كنترل ادرارش رااز دست داده است

صفحه 96:

صفحه 97:
تعریف باز گویی روانشناختی جلسه ای گروهی برای بررسی دقیق واقعیات. افکار. برداشتها و وا کنش هابی است که پس از یکت حادذثه تکان دهنده .در فرد آسیب دیده بوجود میا ید

صفحه 98:
با زگویی روانشناختی * رواندرمانی نیست. * نوعیی غربالگری است.

صفحه 99:
۲۷ ۷ ۷ ۲۲ ۲۲ اطلاعات مربوط به جلسه با زگویی روانشناختی اندازه گروه کمتر از ۱۵نفر نحوه نشستن روشن ساختن نقش ها تعداد هدایتگر (دونفر) طول جلسه موقعيت مكانى مناسب

صفحه 100:
اجزاء با کوئی روانشناختی < معرفی (حفسلسه) < واقعیات (۳) ۶ افکار (ص(!۲۲) > برداشت های حسی موه ‎(Geusory‏ ‏< وا کنش & ‎(Rewiows)‏ < عادی سازی ‎(Dorcvctizutiva)‏ > جرنامه ریزی برای جلسه آینده وختم جلسه

صفحه 101:
واقعیات "چه پیش آمد؟ ۷" تجربه های عینی شر کت کنند گان ‎dod)‏ گروه راشر کت دهید)

صفحه 102:
افکار راجع به واقعه با مشاهده واقعه. فکری که بذهن او رسیده چه بوده است. * پرسش درباره افکار غالبا به پاسخ های عاطفی منجر میشو۵.

صفحه 103:
مرحله برداشتهای حسی * احساسات خود و برداشت های حسی خود را مطرح نمایند (چه چیز واقعه آنها را ناراحت نموده است).

صفحه 104:
واکنش ها * ابتدا چه وا کنش و عملی را از خود نشانداده و نهایتا چه کرده است.

صفحه 105:
عادی سازی * ابر ازنظر درباره تشابه ها * اطلاعاتی درباره وا کنش های قابل انتظار ارائه دهبد. * درباره راهبرد های سا زکاری توصیه هایی ارائه کنید.

صفحه 106:

صفحه 107:
شیوه های مقابله با علائم اختلال استرس پس از رویداد آسیب زا

صفحه 108:
Cost Treaacvutic Giress Otsorders لفکار ‎polio‏ )0 بسرانکیختگوو عصبنیتستمر (© تسرسو اجتناب(9

صفحه 109:
لفکار و خاطراتمزاحم () - هجوم مکرر خاطرلنه یطو لش بنه روز - د.یدن‌خولبهلییپ | محتولءواقعد - بادآوروولقعه با مشاهده چیزهلییکه بد نوح تلاء 1 نيك ص ‎p's!‏ ند

صفحه 110:
ج: یاد آور کننده حوادث آسیب زا چه چیزهایی شما را به باد آن چه اتفاق افتاد میی اندازد؟ اشیاء افراد. تصاویر اصوات وموقعیت ها باعث .باد آوری خاطره مزاحم مبی شوند

صفحه 111:
هدف کنترل افکار مزاحم است فراموش كردن افکار و خاطرات ناگوار و مزاحم نیست, بلکه تسلط داشتن بر آنها می باشد تا هر وقت بخواهیم آنها را بیاد آوريم نه هر وقت آنها .میی خواهند. ذهن ما را مورد تهاجم قرار دهند

صفحه 112:
تکنیک های تصویرسازی ذهنی هدف: تصویر سازی به طور ارادی و تغییر و کنترل تصویر ۱- تکنیک های پرده ای (صفحه تلویزیون. پرده سینما) ۲- تکنیک های دست و فاصله ات ۶- تصاویر مثبت جایگزین ۵- خاموش کردن

صفحه 113:
تکنیکهای شنیداری ۱- صداهای مزاحم مانند جیغ زدن. خرد شدن شیشه هاء فرو ر بختن دیوارهاء کمک خواستن (استفاده از تکنیک های تغییر و محو) ۳- تکنیکهای بو بایی بوهای آزار دهنده (استفاده از تکنیک باد کنکت؛ محبوس کردن و دور کردن)

صفحه 114:
کابوس ها و رویا های مزاحم و یادآور ۱- رعایت نظم و بهداشت خواب ۲- تمرین تکنیک های آرام سازی قبل از خواب ۳- نقاشی يا توصیف نوشتاری روباها ۶- بازسازی رویاها و تغیبر آنها با پایان مثبت

صفحه 115:
روشهای انحراف ذهن - تهبه لیست فعالیت های آرامش بخش - كوش دادن به موسیقی - ورزش كردن - كتاب خواندن - بازى كردن - تلويزيون ديدن

صفحه 116:
شیوه های مقابله با برانگیختگی و اجتناب

صفحه 117:
انسان بر انگيخته. چه ویژگی هابی دارد؟ _ زود عصبانی می شود و از کوره در میرود. _ استرس دارند و تحمل سختی ها در آنها کم است. _ از دیگران و برخورد با افراد اجتناب می کند.

صفحه 118:
* اولین قدم در حل مشکل فرد عصبانی بروز * باید به فرد عصبانی کمک کرد تا راه بر خورد مناسب و منطقی را بیابد.

صفحه 119:
در مواقع خشم و عصبانيت چکونه بایدخود را آرام کرد؟

صفحه 120:
روش های مقابله باخشم منحرف کردن توجه مكث كردن تغییردادن موقعیت و وضعیت دعا خواندن و حرف زدن با خود نوشتن احساس درونی ارتباط مناسب با بیان کلمات ببخشيد. تشکر می کنم. خودآرام سازی

صفحه 121:
خود آرام سازی جاكوسون آرامش پیشرونده شولتز آرامش خودزاد ولپی حساسيت زدایی منظم آموزشنقباضرو لنبساط (1 لستفاده از کلمه آرلمش(3

صفحه 122:
روش های مقابله باخشم استفاده از چراغ راهنما ايست كن كوش بده فكركن انتخاب كن

صفحه 123:
پیشگیری از استرس مدبرینسوثر هقو نمان(4 داشترچید مش ذسبرهسه زند گی(9 لستفاده بسهینه از مهایتحله سا و تصمیم گیروهوثر (9 ... لنجام فعا لها ع فوقبر نامه همچورپیاده روی‌شن و (0 ستفاده از تسکنیک‌های‌خود آرام ساز و( لستفاده از تسکنبکتف نفس‌چميق() هلشترجدفدر زند گی(9

صفحه 124:
ابزار ارزيابى سطح فشار روانی نبرسثهاى» زير به شما كمك ميكند تا از وجود فشار روانى در زندكى خود آكاه شويد آيا حفظ آرامش برايتان دشواراست؟ بلی ‏ خير آيا زود از كوره در ميرويد؟ بلى جر آيا خوابيدن در شب برايتان مشكل شده است؟ ‎oH‏ خير آیا احساس میکنید که مسئولیتهایتان بیشتر شده است؟ ‏ بلى خير آیا نشانههای جسمانی فشار روانی را تجربه میکنید؟ بلی ‏ خیر ‎LT‏ علاقه خود به روابط اجتماعی را از دست دادهاید؟ بلی خير آيا در تمرکز بر کارهای خود دچار مشکل هستید؟ بلی ‏ خير آيا ميل به مصرف سيكار يا مواد دیگر دارید؟ بلی جمع نمره

صفحه 125:
نتیجه ارزیایی استرس نمره ۰ و۱ شانه عدم وجود استرس نمره ۲ و۳ شانه استرس خفیف نمره ء وه نیاز به مشاوره نمره 1 تا نیاز به ذرمان دارویی

صفحه 126:
درس های فراگرفته از بلایا پیشگیر عاثربخثرتر از دیمان - - آمادگی موثرتر از برنامه ریزی بعد از وقوع - ابراز عشق و علاقه» قبل از وقوع

صفحه 127:

صفحه 128:
‎SUL 2‏ از توجه و مشاركت فعالتان ‎

اال بذکراله تطمئن القلوب با نام او آغاز می کنیم که ذکر نامش آرامش دهنده دلها و زینت بخش قلبهاست 1 بهداشت روانی در سوانح و بالیا ویژه رابطین ستاد بحران منطقه 1 تهران 28فروردین 1390 سیدعباس باقری یزدی روانشناس بالینی اهداف دوره :آشنایی شرکت کنندگان با )1ضرورت توجه به بهداشت رواني در بالیا )2واكنش هاي رواني افراد در موقعیت های بحرانی )3كمك هاي اوليه روان شناختي )4اختالالت رواني اجتماعی شايع )5ارزیابی آسیب دیدگان )6وظایف تیم مراقبت در بالیا )7بازگویی روانشناختی )8تكنيك هاي مقابله با افکار مزاحم و کنترل خشم قوانين دوره مشاركت فعال * احترام گذاشتن به يكد يگر * كمك به آ رامش محيط * معارفه نام و نام خانوادگي ،سن ،تحصیالت - سابقه كار و پست سازمانی فعلی - تجربه فعاليت در بالیا - اهمیت بهداشت روانی در بالیا درطول دهه گذشته حدود دو ميليارد نفر در معرض انواع بحرانها و بالیا قرار داشته اند (گزارش جهانی بالیا)2008 - ‏ سازمان جهانی بهداشت()2007 میزان تلفات ناشی از بالیا در کشورهای در حال توسعه 3 ،تا 4برابر کشورهای توسعه یافته است. تعداد آسیب دیدگان درکشورهای درحال توسعه 40 ،برابر کشورهای توسعه یافته است. • ايران از جمله ده كشور بالخيز دنيا • در طول 10سال گذشته در ایران وقوع حدود 1100زلزلة 3تا 7ريشتري • بالياي طبيعي طي قرن گذشته 240000نفر مرگ در ایران ضرورت توجه به بهداشت روانی در بالیا و سوانح قرن پیشرفت سریع تکنولوژی ارتباطات * قرن کاهش ارتباطات رفتاری انسانها * * قرن استرس ،اضطراب و افسردگی * شیوع 20درصدی اختالالت روانی * افزایش شیوع آسيبهاي اجتماعي ( اعتياد،خشونت ،خودكشي ،طالق ،ایدز و ) .... حجم مشكلات رواني بعد از وقوع بالیا در زلزله های اردبیل ،قاین ،بم و زرند، 50الی 65درصد بازماندگان ،حتی یک سال بعد از وقوع زلزله ،مبتال به انواع اختالالت روانی بودندکه با نتایج بررسی سایر کشورها، همخوانی دارد. • بالیا به عنوان یک ریسک فاکتور ،احتمال وقوع اختالالت روانی را افزایش می دهند. مفاهیم کلیدی دوره بهداشت روان حمایت روانی در بالیا -بحران بهداشت روان * فعالیت های مطرح در بهداشت روان پیشگیری نوع اول :پیشگیری یا ارتقاء - پیشگیری نوع دوم :درمان - پیشگیری نوع سوم :توانبخشی یا بازتوانی - حمايت رواني در بالیا فعالیت هایی است كه در راستاي تامين سالمت روان آسيب ديدگان انجام مي گيرد تا به آنها كمك كند بطورموثر خود را با فشارهاي رواني ناشي از موقعیت های .بحرانی سازگار نمايند )پیش ازبحران ،حین بحران و پس از بحران( بحران رويداد يا موقعيتي است كه در آن امكانات و منابع معمولي فرد براي تحمل و سازگاري با شرايط كافي نيست و موجب بروز واكنشهاي عاطفي و رفتاري مختلف در فرد مي شود در زندگی هر کسی باران می بارد ... اما چه اتفاق می افتد وقتی باران تبدیل به سیل .می شود بحران هاي ضربه زا شرايطي است كه خطر مرگ يا آسيب جدي برای فرد و يا عزيزانش وجود دارد: بالياي طبيعي و غير طبيعي ‏ خشونت هاي خياباني ‏ درگيري هاي خانوادگي ‏ فعاليت هاي تروريستي ‏ تهاجم ‏ سرقت ‏ فعالیت گروهی 1 در جامعه امروزی ،بیشتر با کدام یک از موارد موقعیت های :بحرانی زیر روبرو هستیم بحران های زندگی بحران های دوران رشد بحران های آسیب زا (طبیعی و انسان ساخته)یکی را انتخاب و با بیان عوامل ایجادکننده، پیامدهای آنرا به تصویر کشید. بحران هاي ضربه زا ‏حادثه ‏سانحه ‏فاجعه یا بال بنظر شما چه تفاوت ها و تشابهاتي بين حادثه سانحه فاجعه وجود دارد؟ به داستان زیر توجه کنید وارد خانه شده اید ،جیغ و فریاد بپاست متوجه می شوید فرزندتان به محض رفتن به استخر، بدنش بی حرکت در آب مانده است، هیچکس شنا نمیداند و نمی دانند چه باید بکنند شما هم شنا بلد نیستید حال با قرار گرفتن در صحنه ،چه می کنید؟ جواب شما کدام یک از موارد زیر است * با وجودشنا بلد نبودن ،بداخل استخر می پرید. * با داد و فریاد ،دیگران را به کمک می طلبید. * بدنبال وسیله ای میگردید تا باکمک آن ،اورا نجات دهید. * تلفن می زنید تا نیروهای امداد ،جهت نجات او بیایند. * بدلیل فشار روحی زیاد ،از حال میروید. * هیچ کاری انجام نمی دهید. .......... یا کار دیگری انجام میدهید به منطقه زلزله زده وارد می شوید صدای گریه بچه ای ،نظر شما را بخود جلب می کند که کنار بدن زنی مجروح نشسته و از شما میخواهد مادرش را نجات دهید او تنها کسی است که برایش باقی مانده و ملتمسانه می خواهد مادرش را نجات دهید .اما مادرش فوت کرده است. شما بعنوان مدیر تیم امداد و نجات ،چه می کنید؟ چهار گام بقا در امداد و نجات oتالش برای توقف حادثه oانجام اقدامات اوليه نجات oكمك خواستن از ديگران oمراقبت از آسيب ديده گام مناسب و موثر حمایت روانی “حفظ آرامش ” کار بس دشواری است این اقدام ،حمایت روانی است شروع برنامه های حمايت‌هاي رواني اجتماعی از اواخر دهه 1980و اوايل دهه 1990 نشت گاز از کارخانه یونیون کارباید هند * وقوع دو زلزله ویران کننده در اکوادور * در سال 1998میالدی دو زلزله اردبیل و قائن ()1377 نیاز سنجی حمایت روانی ()1378 تدوین برنامه حمایت روانی در بالیا مداخالت برروی بازماندگان زلزله قزوین • بالغین سه برابر و کودکان دو برابر بیشتر از جمعیت آسیب ندیده از اختالالت روانی رنج میبردند. • برنامه حمايت رواني اجتماعی بطور چشمگيري در کاهش عالئم و شدت PTSDو اختالالت رفتاری روانی هردو گروه کودکان و بالغین موثربوده است. زلزله بم :دی ماه 82شدت 6ریشتر مجروح 30000 27000 کشته بیخانمان 75000 تدوین برنامه حمایت روانی در بالیا هدف كلي پيشگيري و کاهش عوارض رواني ناشي از بالیا اهداف اختصاصي كاهش شيوع و پيشگيري از پيشرفت و تشديد عوارض روانيدر بالیا افزايش توان انطباق و آماده سازي بازماندگان تقويت مهارت هاي روانی اجتماعی بازماندگان و كمكبه جامعه براي سازماندهي مجدد و بازسازي جامعه -ارتقاء سطح سالمت روان مثبت درجامعه برنامة اجرايي () PLAN OF ACTION • مرحلة اول (قبل از حادثه) • مرحلة دوم (بالفاصله بعد از حادثه) • مرحلة سوم (از هفتة دوم به بعد) کار گروهی 2 بحث گروهی پیرامون اقدامات حمایت روانی در مراحل زیر • قبل از حادثه • بالفاصله بعد از حادثه • از هفتة دوم به بعد مرحله اول (قبل از حادثه) • • • • • فعاليت هاي اجرايي 1- تعيين مسئول كشوري برنامه تشكيل كميته علمي مشورتي حمايت رواني انجام تداركات الزم براي اقدام سريع ايجاد هماهنگي اجرايي براي اعزام سريع تيم به منطقه آسیب انجام حمايت يابي براي تامين بودجه و نيروي انساني ضروري فعاليت هاي آموزشي 2- الف :آموزش عمومي آموزش عمومي در زمينه حذف انكار بروز حوادث غير مترقبه و علل بروزاين حوادث و راههاي به حداقل رساندن آثار مخرب آن آموزش در زمينه مقابله با استرس -آموزش مقابله با استرس و خودآرامسازي از طريق رسانه ها ب :آموزش تخصصي توجيه مسئولين در مورد ضرورت مداخالت رواني آموزش مربي مربيان آموزش مدیران و سایر اعضای تیم مراقبت -تهيه جزوات آموزشي خاص براي اعضای تیم مراقبت مرحله دوم ( بالفاصله بعد از حادثه) -1اعزام فوري تیم حمايت رواني به منطقه از استان و درصورت نياز از استانهاي معين -2برآورد سريع نيازها در ساعات و روزهاي اوليه - 3ايجاد مركز اطالع رساني جمع آوري اطالعات راجع به افراد فوت شده ،مجروح و اعزامشده براي درمان دادن اطالعات صحيح به بازماندگان از محل حادثه اطالع رساني در مورد مجروحان و بالعكس -4اعزام اعضای تیم حمایت روانی به بيمارستان محل مداواي مجروحين جهت حمايت رواني از آنان -5همكاري در رديابي و باز پيوند خانوادگي مرحلة سوم (ازهفتة دوم به بعد) -1مداخالت گروهي حمايت رواني برای آسيب ديدگان نيازسنجي و غربالگري براي انجام مداخالت گروهي مداخالت تخصصي حمایت روانی به گروههاي نیازمند انجام مداخالت تخصصي گروهي براي كودكان با استفادهاز امكانات مراكز بازي و خانه بازي كودك برنامه ريزي براي بازديد مسئولين از منطقه 2- و 3- برنامه ريزي مددكاري براي مشكالت اقتصادي و اجتماعي خانوادگي بازماندگان ارائة خدمات حمايت رواني براي اعضای تیم مراقبت 4- واکنش های جسمی و روانی افراد در بالیا تاثیرات بحران بر افراد • تاثیر جسمی • تاثیر بر احساسات • تاثیر بر افکار • تاثیر بر رفتار واکنش های جسمی • • • • • • • افزايش ضربان قلب و احساس تنگی نفس گشاد شدن مردمك چشم افزايش خون در ماهيچه ها افزايش فعاليت بدن (خستگی) گرم شدن و تعريق زياد سردرد و دل درد آزاد شدن آدرنالين ( هورمون نبرد) تاثیر بر احساسات • عصبانيت و خشم • دوری از ديگران • بی حوصلگی • نااميدی تاثیر بر افکار • عدم تمرکز • مشکل در تصميم گيری • دائم به مشکالت فکر کردن تاثیر بر رفتار • پرخاشگری • عصبانیت • بهم ريختگی در فعاليت • بهانه گيری واكنش هاي رواني جان کلبرگ فاز شوك فاز بازيابي ‏Shock phase فاز واكنشReaction phase فاز انطباقRepair phase ‏Reorientation phase عكس العمل افراد در فاز شوك • • • • • از دست دادن قدرت تفكر عدم درك زمان و واقعيت بيش فعالي ،هراس و بی تفاوتی كاهش قدرت حركت عالئم جسماني دقایق تا ساعت ها پس از وقوع عكس العمل افراد در فاز واکنش * بروز احساسات خشم ،تنفر ،شرم و اضطراب * كابوس وخوابهاي آشفته پيرامون سانحه * افزايش تحريك پذيري * اشتغال ذهني دررابطه با زنده ماندن * احساس گناه * پاسخهاي انفجاري روزهاي اول پس از وقوع عکس العمل افراد در فاز انطباق (هفته ها تا ماهها بعد از وقوع) فروكش كردن احساسات شديد فرد * شروع كارهاي معمول روزانه * افزايش عالقه به فعاليتهاي روزمره زندگي * عکس العمل افراد در فاز بازیابی تحت كنترل در آمدن بحران * توانايي استفاده از تجربيات در بحرانهاي آينده * كمك هاي اوليه روان شناختی در موقعیت های بحرانی بيش فعال کمک های اولیه در فاز شوك مشغول كردن فرد به كارهاي بي خطر * * اجازه تخليه رواني ميخ كوب شده دور كردن فرد ازمنطقه حادثه * * ارجاع به متخصص بي تفاوت * واداركردن فرد به سخن كفتن * دوركردن فردازمنطقه حادثه هراسناك جداكردن فرد ازسايرين * * برخورد احترام آميز * منحرف كردن فكرفرد کمک های اولیه روانشناختی در فـاز شوک -1اجازه تخلیه روانی -2دور کردن فرد از محل واقعه -3مشغول کردن فرد به کارهای کم خطر -4ارجاع به متخصص در صورت نیاز کمک های اولیه روانشناختی در فـاز واکنش و انطباق -1 -2 -3 -4 کمک به پذیرش واقعه و برون ریزی احساسات منزوی نشدن و شرکت در مراسم صحبت با سایر بازماندگان و نزدیکان (نوشتن نامه) شرکت در فعالیت های اجتماعی کمکهای اولیه روانشناختی در فـاز بازیابی -1استفاده از تجربیات در بازسازی ها -2اشتغال به کار و فعالیت های روزمره گذشته کمک های اولیه روانشناختی در فاز بازيابي برخورد صميمانه با آسیب دیده 1. گوش دادن به صحبت افراد 2. اجازه بيان آزادانه احساسات دادن 3. انجام مراقبت هاي عمومي 4. كمك هاي اوليه روانشناختي گوش دادن فعال * درك همدالنه * مراقبت * تسهيل كننده بودن * 68 عالیم اختالالت شايع رواني در بالیا برنامه هاي سالمت بيماري آشكار ناتواني برگشت نا پذير ناتواني برگشت پذير بيماري پنهان قابل تشخيص غير قابل تشخيص سالمتي استعداد ابتال عدم استعداد ابتال برنامه هاي درماني و توانبخشي برنامه هاي غربالگري و تشخیصی برنامه هاي پيشگيري اوليه و ابتدائي شايعترين عاليم . 1اضطراب :احساس نگرانی ،دلهره و دلشوره ،انتظار وقوع حوادث بد در آينده همراه با عالئم جسمانی مانند طپش قلب ،تنگی نفس ،لرزش ،تعريق ،احساس کوفتگی و فشار عضالنی ،کاهش تمرکز حواس و بدخوابی ازعالئم اضطراب است. .2افسردگی :احساس غمگينی و بی عالقگی ،نوميدی ،لذت نبردن از زندگی ،فکر زياد راجع به مردن خود و ديگران، آرزوی مرگ و در موارد شديد افکار و يا حتی اقدام به خودکشی ،بی اشتهائی ،کندی در فکر و حرکت و يا بر عکس بیقراری حرکتی و بی خوابی از عالئم افسردگی است. تحريک پذيری وعصبانيت زياد )3 تجربه مجددحادثه :به اين صورت که انگار دوباره همان )4 .فاجعه در خواب يا بيداری اتفاق بيافتد عالئم جسمانی مبهم بدون وجود بيماری :شکايت جسمی )5 .متعدد آنان به قوت خود باقی می ماند ) 6عالئم اختالالت روانی شديد * توهم :درک محرکی که وجود خارجی ندارد مانند ديدن اشخاص و يا شنيدن صداهائی که وجود ندارند. هذيان :فکرهای غلطی که با طرز فکر و فرهنگ اطرافيان * .متفاوت بوده و با استدالل نیز اصالح نشود شايعترين اختالالت رواني اختالل استرس پس از رويداد اسيب زا )1 افسردكي )2 اضطراب )3 اختالالت روان تني )4 عالیم اختالل استرس پس از رويداد اسيب زا الف) تجربه مجدد ديدن خوابهای مکرر از واقعه يادآوری مکرر /ناخواسته رويدادآسيب زا احساس تکرار مجدد رويداد اسيب زا -واکنشهای شديد جسمانی ب) اجتناب و بی حسی تالش در اجتناب از افکار مرتبط با واقعه تالش در اجتناب و يادآوری مکانهای يادآورنده واقعه ناتوانی در ياداوری جنبه های مهم اسيب احساس بيگانگی -کاهش عالقه يا مشارکت در فعاليتهای مهم ج) برانگيختگی دشواری در خوابيدن تحريک پذيری زياد يا انفجار خشم دشواری تمرکز حواس -گوش بزنگی و هشیاری بیش ازحد آسیب پذیر ترین افراد در بالیا * کودکان * سالمندان * معلولین * زنان باردار * امدادگران * مهاجرین ارتباط با فرد آسیب دیده و ارزيابي وي در منطقه آسیب به فرد مصدومی برخورد نمودید چگونه او را ارزیابی میکنید؟ چه کارهایی باید انجام دهید؟ شروع ارتباط با آسیب دیده معرفی خود 1. میل و اشتیاق به کمک 2. صحبت کردن به زبان ساده و قابل 3. فهم ادامه ‏احترامگذاشتنبهآسیبدیده درك فرد (سوال کردن) عالقه و توجه نمودن به صحبت فرد فهميدن احساسات (اجازه گریه دادن) حمايت عاطفي (همدلی) قضاوت نکردن و مقایسه ننمودن رعایت حریم شخصی فرد عدم استفاده از اصطالحات کلیشه ای (مثل غصه نخور، درست میشود) ادامه ‏دروغ نگفتن و اطالعات صحیح دادن قول بیجا ندادن ارزیابی فرد آسیب دیده و ارجاع مناسب جمع بندی صحبتها ارزيابي آسيب ديده رواني بايد از همان .لحظه شروع گفتگو با او صورت گيرد وضع ظاهري عمومي و طرز لباس پوشيدن )1 آسيب ديده چگونه است؟ )2نحوه تكلم و گفتگوي اوچگونه است؟ ارزيابی های شناختی )3 * آيا آسيب ديده هوشيار است؟ * آيا نسبت به زمان و مكان آگاه است؟ * آيا اشخاص آشنا را مي شناسد؟ * آيا بطور صحيح ارتباط برقرار مي كند؟ ارزيابی خلق و خوی آسیب دیده )4 * خلق آسیب دیده چگونه است؟ آيا بطور غيرعادي احساس نشاط و غرور ميكند يا افسرده يا عصبي است؟ * آيا سعي بر صدمه زدن به خود و ديگران دارد؟ بررسی عالیم سایکوتیک * آيا آسیب دیده عالیم روانپريشي مثل هذيان (عقايد نادرست) يا توهم (اعم از توهم شنوائي و بينائي) را نشان مي دهد؟ * اگرهذيان( افكار نادرست) دارد؟ آيا بزرگمنشی دارد؟ * آيا به ديگران سوء ظن دارد؟ * آيا گوشه گير و منزوي است و تمايلي به ارتباط با ديگران ندارد؟ با مشاهده عاليم فوق ضمن رعايت احترام و همدلي آسيب ديده را به تيم حمايت رواني در منطقه ارجاع دهيد وظایف تیم مراقبت مراقبت از کودکان و شیرخواران منطقه آسیب )1جدا نکردن کودکان از والدين در اختیار قراردادن اشیاء یا وسایل باقی مانده از عزیزان )2 )مثل تسبيح ياروسری( خودداری از تغيير محل سکونت کودکان )3 توجه به نيازهای تغذيه ای و بهداشتی کودکان )4 فراهم آوردن امکانات بازی وسرگرمی برای کودکان )5 وظايف تیم مراقبت در ارتباط با افراد جامعه - محروم نکردن بازماندگان از ديدن جنازه عزيزان اجازه ابرازاحساسات به بازماندگان توصیه استراحت شبانه تشويق افراد به شرکت در تشييع جنازه و نماز ميت عزیزان استفاده از باورهای دينی برای کمک به آرامش آنها ارجاع به تیم حمایت روانی در منطقه .کسانی که قصدخودکشی و دیگرکشی دارند * .کسانی که اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند * .کسانی که دچار عالئم روانپریشی هستند(توهم و هذیان) * .کسانی که تجربه مجدد حادثه درآنها ادامه دارد * کودکانی که دچار پسرفت رشد شده اند ،مثًال قبًال حرف می زده ولی * حاال نمی توانند حرف بزنند .کنترل ادرار داشته ولی بعد از وقوع .بالیا کنترل ادرارش را از دست داده است 96 تعريف بازگويي روانشناختی جلسه ای گروهی برای بررسی دقيق واقعيات ،افکار ،برداشتها و واکنش هايی است که پس از يک حادثه تکان دهنده .در فرد آسیب دیده بوجود میآید بازگويي روانشناختی * رواندرمانی نيست. * نوعی غربالگری است. اطالعات مربوط به جلسه بازگویی روانشناختی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اندازه گروه کمتر از 15نفر نحوه نشستن روشن ساختن نقش ها -تعداد هدايتگر(دونفر) طول جلسه موقعيت مکانی مناسب اجزاء بازگوئی روانشناختی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ معرفی ()Introduction واقعيات ()Facts افکار ()Thoughts برداشت های حسی ()Sensory impression واکنش ها ()Reactions عادی سازی ()Normalization برنامه ريزی برای جلسه آينده وختم جلسه واقعيات ‏چه پيش آمد؟ ‏تجربه های عينی شرکت کنندگان (همه گروه راشرکت دهيد) افکار راجع به واقعه با مشاهده واقعه ،فکری که بذهن او رسیده چه بوده است. * پرسش درباره افکار غالبا به پاسخ های عاطفی منجر میشود. مرحله برداشتهای حسی * احساسات خود و برداشت های حسی خود را مطرح نمایند (چه چیز واقعه آنها را ناراحت نموده است). واکنش ها • ابتدا چه واکنش و عملی را از خود نشانداده و نهایتا چه کرده است. عادی سازی * ابرازنظر درباره تشابه ها * اطالعاتی درباره واکنش های قابل انتظار ارائه دهيد. * درباره راهبرد های سازگاری توصيه هايی ارائه کنيد. شيوه هاي مقابله با عالئم اختالل استرس پس از رویداد آسیب زا Post Traumatic Stress Disorders افکار مزاحم )1 برانگیختگی و عصبانیت مستمر )2 ترس و اجتناب )3 افکار و خاطرات مزاحم )1 هجوم مکرر خاطرات درطول شبانه روز ديدن خوابهايی با محتوای واقعه يادآوری واقعه با مشاهده چيزهايی که بهنوعی تداعی کننده آن هستند . ج :ياد آورکننده حوادث آسيب زا چه چيزهايي شما را به ياد آن چه اتفاق افتاد مي اندازد؟ اشياء ،افراد ،تصاوير ،اصوات وموقعيت ها باعث .يادآوری خاطره مزاحم می شوند هدف کنترل افکار مزاحم است فراموش کردن افکار و خاطرات ناگوار و مزاحم نيست ،بلکه تسلط داشتن برآنها می باشد تا هر وقت بخواهيم آنها را بياد آوريم نه هر وقت آنها .می خواهند ،ذهن ما را مورد تهاجم قرار دهند تکنيک های تصويرسازی ذهنی هدف :تصوير سازی به طور ارادی و تغيير و کنترل تصوير -1تکنيک های پرده ای (صفحه تلويزيون ،پرده سينما) -2تکنيک های دست و فاصله -3قاب گرفتن -4تصاوير مثبت جايگزين -5خاموش کردن تکنيکهاي شنيداري -1صداهای مزاحم مانند جيغ زدن ،خرد شدن شيشه ها ،فرو ريختن ديوارها ،کمک خواستن (استفاده از تکنيک های تغيير و محو) -2تکنيکهاي بو يايي بوهای آزار دهنده (استفاده ازتکنيک بادکنک، محبوس کردن و دور کردن) کابوس ها و رويا های مزاحم و يادآور -1رعايت نظم و بهداشت خواب -2تمرين تکنيک های آرام سازی قبل از خواب -3نقاشی يا توصيف نوشتاری روياها -4بازسازی روياها و تغيير آنها با پايان مثبت روشهاي انحراف ذهن تهيه ليست فعاليت های آرامش بخش گوش دادن به موسيقی ورزش کردن کتاب خواندن بازی کردن -تلويزيون ديدن شيوه هاي مقابله با برانگیختگی و اجتناب انسان برانگیخته ،چه ویژگی هایی دارد؟ _ زود عصبانی می شود و از کوره در میرود. _ استرس دارند و تحمل سختی ها در آنها کم است. _ از دیگران و برخورد با افراد اجتناب می کند. • اولین قدم در حل مشکل فرد عصبانی ،بروز عصبانیت است. • باید به فرد عصبانی کمک کرد تا راه برخورد مناسب و منطقی را بیابد. در مواقع خشم و عصبانیت چگونه بایدخود را آرام کرد؟ منحرف کردن توجه روش های مقابله باخشم • مکث كردن • تغييردادن موقعیت و وضعیت • دعا خواندن و حرف زدن با خود • نوشتن احساس درونی • ارتباط مناسب با بیان کلمات ببخشید ،تشکر می کنم. • خودآرام سازی • خود آرام سازي جاكوبسون شولتز ولپي آرامش پيشرونده آرامش خودزاد حساسيت زدايي منظم آموزش انقباض و انبساط )1 انجام تمرين آرامش )2 استفاده از كلمه آرامش )3 روش های مقابله باخشم استفاده از چراغ راهنما ايست کن گوش بده فکرکن انتخاب کن پیشگیری از استرس مدیریت موثر وقت و زمان )1 داشتن دید مثبت نسبت به زندگی )2 استفاده بهینه از مهارت حل مساله و تصمیم گیری موثر )3 ....انجام فعاليت های فوق برنامه همچون پياده روي ،شنا و )2 استفاده از تکنیک های خود آرام سازی )3 استفاده از تکنیک تنفس عمیق )4 داشتن هدف در زندگي )5 ابزار ارزيابي سطح فشار رواني :پرسشهاي زير به شما كمك ميكند تا از وجود فشار رواني در زندگي خود آگاه شويد بلي خير آيا حفظ آرامش برايتان دشواراست؟ بلي خیر آيا زود از كوره در ميرويد؟ بلي خير آيا خوابيدن در شب برايتان مشكل شده است؟ بلي خير آيا احساس ميكنيد كه مسئوليتهايتان بيشتر شده است؟ خير بلي آيا نشانههاي جسماني فشار رواني را تجربه ميكنيد؟ بلي خير آيا عالقه خود به روابط اجتماعي را از دست دادهايد؟ بلي خير آيا در تمركز بر کارهای خود دچار مشكل هستيد؟ آيا ميل به مصرف سيگار يا مواد ديگر داريد؟ جمع نمره بلي خير نتیجه ارزیابی استرس نمره 0و 1نشانه عدم وجود استرس نمره 2و 3نشانه استرس خفیف نمره 4و 5نیاز به مشاوره نمره 6تا 8نیاز به درمان دارویی 125 درس های فراگرفته از بالیا پیشگیری اثربخش تر از درمان - آمادگی موثرتر از برنامه ریزی بعد از وقوع -ابراز عشق و عالقه ،قبل از وقوع با تشکر از توجه و مشارکت فعالتان

51,000 تومان