behdashte_ravany

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت روانی”

بهداشت روانی

اسلاید 1: بهداشت روانیرشته روان شناسی (3 واحد) از سری انتشارات متون درسی: طرح درسنامهتألیف: دکتر محمد علی احمد وندتهیه کننده: دکتر منیژه کرباسی

اسلاید 2: هدف کلی درس آشنایی خواننده با سطوح مختلف بهداشت روانی، ارتقا و موانع آن در سنین مختلف

اسلاید 3: فصل اول بهداشت روانی و سطوح پیشگیری

اسلاید 4: معادل بهداشت روانیروان پزشکی پیشگیرPreventive Psychiatry

اسلاید 5: تعاریف مختلف بهداشت روانی تعاریف متعددی ارائه شده است که به تعریف واژه نامه جامع روان پزشکی و روان شناسی اشاره می شود.

اسلاید 6: تعریف واژه نامه از روان پزشکی پیشگیری تکنیک های پیشگیری کننده به منظور ارتقای رشد و نمو هیجانی سالم و به ویژه بهداشت روانی

اسلاید 7: تعریف فرد بهنجار کسی که به توقعات و انتظارات اجتماعی پاسخ داده و رفتاری نزدیک به رفتار اکثر مردم جامعه دارد.

اسلاید 8: بهداشت از نظر سازمان بهداشت جهانی بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی، روانی و جسمی.

اسلاید 9: سلامت فکر و روان از نظر سازمان بهداشت جهانی قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضاد ها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب.

اسلاید 10: تعریف بهداشت روانی از نظر سازمان بهداشت جهانی بهداشت روانی حالتی است که از نظر جسمی، روانی و عاطفی، در حدی باشد که با بهداشت روانی دیگران انطباق داشته و مطلوب ترین رشد را برای فرد فراهم آورد.

اسلاید 11: هدف بهداشت روانی ایجاد سلامت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماری های روانی، کنترل عوامل مؤثر در بروز بیماری های روانی و ایجاد محیط سالم برای برقراری روابط صحیح انسانی است.

اسلاید 12: تعریف پیشگیری کلیه تدابیر و فعالیت هایی که از پیدایش و افزایش بیماری های روانی در جامعه جلوگیری می کند.

اسلاید 13: سطوح پیشگیری پیشگیری اولیهپیشگیری ثانویپیشگیری ثالث

اسلاید 14: تعاریف سطوح پیشگیری اولیه: جلوگیری از پیدایش بیماریثانوی: مداخله زود هنگام در شناخت و درمان سریع نشانگان یک بیماری یا اختلالثالث: کاستن از گسترش عوارض جانبی بیماری یا اختلال

اسلاید 15: مقایسه کنید هزینه های سطوح مختلف پیشگیری را مقایسه کنید.

اسلاید 16: فصل دوممکانیزم های دفاعی روانی (1)

اسلاید 17: سطوح فعالیت های روانی از دیدگاه فروید هشیار (موراد مرتبط با آگاهی) نیمه هشیار (مواردی که با توجه کردن به خاطر می آیند) ناهشیار (افکار و اندیشه های ظاهراً فراموش شده)

اسلاید 18: ساختمان شخصیت از دیدگاه فروید نهاد (سرچشمه نیرو های غریزی، تابع اصل لذت) من (هسته مرکزی شخصیت و قوه مجریه آن، تابع اصل واقعیت) من برتر ( قسمت اخلاقی و قضایی شخصیت)

اسلاید 19: کارکرد مکانیزم های دفاعی کارکرد مکانیزم های دفاعی، دفاع از من (خود) در برابر تحقیر و از هم پاشیدگی و ترقی و استحکام بخشییدن به آن تا جایی است که امکان دارد.

اسلاید 20: ویژگی های مکانیزم های دفاعی جنبه ناخودآگاه دارندکاربرد مکررشان سبب جدایی از واقعیت می شودقدرت سازگاری دارندنوعی تسکین تلقی می شوند

اسلاید 21: برخی از انواع مکانیزم های دفاعی واپس رانیجبراندلیل تراشی

اسلاید 22: واپس رانی (سرکوبی) پس راندن و تبعید غیر ارادی افکار و انگیزه های ناپسند و تحمل ناپذیر به بخش ناخودآگاه ذهن

اسلاید 23: جبران وسیله ای برای سرپوش گذاشتن بر روی نارسایی ها و کمبود ها برای ایجاد تعادلی نسبی

اسلاید 24: دلیل تراشی جستجوی علت هایی در دنیای بیرونی برای توجیه اعمال نامناسب خود

اسلاید 25: مثال بیاورید برای هر یک از مکانیزم های دفاعی واپس رانی، جبران و دلیل تراشی مثال ارائه دهید.

اسلاید 26: فصل سوممکانیزم های دفاعی روانی (2)

اسلاید 27: برخی دیگر از مکانیزم های دفاعی واکنش وارونه جا به جایی واپس روی درون فکنی

اسلاید 28: سایر مکانیزم های دفاعی فرافکنی والایش تبدیل توجیه عقلی انکار

اسلاید 29: واکنش وارونه (واکنش سازی) ایجاد ویژگی های خلقی و رفتاری خاص که برعکس تمایلات درونی شخص باشند.

اسلاید 30: جا به جایی یا جانشینی یعنی جا به جایی احساس هیجانی از شیء اصلی به شیء یا مطلب دیگر یا احساس روانی، از شخص یا شیء به شخص یا شیء دیگر

اسلاید 31: برگشت (واپس روی) از دست دادن تکامل ایجاد شده و بازگشت به سطوح پایین تری از هم زیستی ک دارای طرح های نارسایی از طرز فکر و احساسات و هیجانات و رفتار است.

اسلاید 32: درون فکنی بردن پاره ای از جنبه های موقعیت های مختلف (دنیای بیرونی) به درون خود

اسلاید 33: فرافکنی نسبت دادن اندیشه ها و افکار غیر قابل پذیرش و تقصیر ها و اشتباه های خود به دیگری و در نتیجه آرام شدن

اسلاید 34: والایش منحرف شدن تمایل از هدف اصلی و ظهور آن در فعالیت مورد پسند جامعه

اسلاید 35: تبدیل تغییر احساسات به تظاهرات حرکتی یا اختلال هایی در حواس، یا تبدیل تعارض های روانی به وقفه ای در فعالیت های حسی و حرکتی

اسلاید 36: پاسخ دهید مکانیزم تبدیل در کدام یک از اختلال های روانی نقش اساسی دارد؟

اسلاید 37: فصل چهارمناکامی، تعارض و فشار روانی (1)

اسلاید 38: ناکامیتعریف ناکامی: محرومیت یا بازداشتن ساده فرد از امیال مورد درخواست وی

اسلاید 39: منابع ناکامی بیرونیدرونی

اسلاید 40: منابع بیرونی ناکامی طبیعیفرهنگی و اجتماعیاقتصادی

اسلاید 41: منابع درونی ناکامی بدنیروانی

اسلاید 42: تحمل ناکامیتوانایی تحمل ناکامی بدون توسل به پاسخ های نامناسب

اسلاید 43: واکنش افراد مختلف به ناکامی ها1- واکنش مستقیم یعنی سعی در کنار گذاشتن یا دور شدن از ناکامی2- سعی در کشف علل ناکامی و راه حل برای آن و

اسلاید 44: ادامه واکنش افراد مختلف به ناکامیها3- تسلیم فوری به ناکامی4- دچار شدن به اضطراب و تنش5- محکوم کردن محیط و شرایط

اسلاید 45: ناکامی شدید عدم امکان فرار از موانع داخلی یا خارجی یا موقعیت هایی که با یکدیگر در تعارضند.

اسلاید 46: شدت ناکامی شدت ناکامی نه بر حسب نوع مانع، بلکه که بر حسب این که فرد چه چیز را ناکام کننده بداند، تعریف می شود.

اسلاید 47: ناکامی های کودکان کودک به دلیل وجود زندگی جمعی، ناگزیر از چشیدن طعم ناکامی است.

اسلاید 48: مقابله با ناکامی های کودکان آنچه مهم است، عدم رویارویی با ناکامی نیست، بلکه پیدا کردن راه حلی منطقی است که منجر به اختلال رفتاری نشود.

اسلاید 49: تحمل ناکامی از دیدگاه روانکاوی در دیدگاه روانکاوی، تحمل ناکامی مفهوم حد واسط بین اصل لذت و اصل واقعیت است.

اسلاید 50: ناکامی و پرخاشگری برخی روان شناسان ناکامی را نتیجه محرومیت می دانند.

اسلاید 51: جلوه های پرخاشگری1- پرخاشگری مستقیم2- پرخاشگری معطوف به خود شخص

اسلاید 52: نظریه ناکامی- پرخاشگری استادان دانشگاه ییل، مهم ترین عامل در ایجاد پرخاشگری را ناکامی دانسته اند.

اسلاید 53: تأثیر ناکامی در پرخاشگری ناکامی همواره به پرخاشگری منجر نمی شود وتنها علت آن نیز نیست.

اسلاید 54: نتایج پژوهش های اخیر بین ناکامی و پرخاشگری رابطه ای وجود ندارد، بلکه ممانعت از رسیدن فرد به هدف است می تواند خشم را برانگیزد.

اسلاید 55: خشم خشم یک هیجان است که دامنه و شدتِ فعالیتی را که در حال جریان است افزایش می دهد.

اسلاید 56: تعارض (کشمکش) تعارض به هنگام انتخاب یک انگیزه از بین انگیزه های متعدد ایجاد می شود.

اسلاید 57: دیدگاه های پالایش روانی پرخاشگری1- فروید2- منینجر3- فستینگر4- اتکینسون و هیلگارد

اسلاید 58: دیدگاه فروید فروید نتیجه پرخاشگری ابراز نشده را خشونت مفرط یا بیماری روانی دانسته و برای پالایش آن سه شیوه را پیشنهاد کرده است.

اسلاید 59: پیشنهادات فروید برای تخلیه پرخاشگری 1- تخلیه پرخاشگری از طریق فعالیت های بدنی 2- اشتغال به پرخاشگری خیالی و غیر مخرب 3- ابراز مستقیم پرخاشگری

اسلاید 60: دیدگاه منینجر با تأیید نظریه فروید، انجام بازی های مستلزم فعالیت بدنی را موجب کاهش پرخاشگری دانسته است.

اسلاید 61: دیدگاه فستینگر به عقیده فستینگر، خشونت موجب خشونت می شود و ابراز رفتار های پرخاشگرانه نیازمند به توجه است.

اسلاید 62: ناهماهنگی شناختی فستینگر و خشونت فردی که می خواهد به دیگران آسیب برساند، باید برای اجتناب از ناهماهنگی، خوبی های آنان را نادیده بگیرد تا دلایل لازم برای ابراز خشم را داشته باشد و این امر موجب بروز خشونت بیشتر می شود.

اسلاید 63: دیدگاه اتکینسون و هیلگارد معتقدند اگر ابراز پرخاشگری دارای اثر پالایشی بود، می بایستی به کاهش شدت احساس های پرخاشگرانه منجر می شد. در حالی که شواهد نشان می دهد که شرکت در فعالیت های پرخاشگرانه، یا به افزایش پرخاشگری می انجامد و یا آن را ثابت نگاه می دارد.

اسلاید 64: نتایج تعارض های حل نشدهاختلال های رفتاریعوارض روان- تنی

اسلاید 65: پاسخ دهید منظور فستینگر از ناهماهنگی شناختی چیست؟

اسلاید 66: انواع تعارضگرایشی-گرایشیگرایشی-اجتنابیاجتنابی-اجتنابی

اسلاید 67: تعارض های اجتنابی چندگانه رویارویی با چندین هدف دارای جاذبه های مثبت و منفی به طور همزمان

اسلاید 68: استرس(فشار روانی) تنش هیجانی مزمن ناشی از تعارض بدون راه حل

اسلاید 69: استرسورها یا فشارزا های روانی عوامل فیزیکی، محیطی و اجتماعی حالتِ استرس را فشارزا گویند.

اسلاید 70: پاسخ به فشارزا های روانی پاسخ می تواند از انواع فیزیکی، روانی و یا رفتاری باشد.

اسلاید 71: طبقه بندی فشارهای روانی مفیدزیانبار

اسلاید 72: انواع فشارهای روانی1- استرس های فیزیولوژیایی2- استرس های پاتولوژیک (آسیب شناختی)2- استرس های روانی

اسلاید 73: مدل های سه گانه فشار روانیمحرکپاسخشناختی

اسلاید 74: مدل محرک از آنجا که در این مدل، محرک عامل فشار روانی محسوب می شود، بنا براین، تغییر شرایط زندگی (مانند مرگ همسر یا از دست دادن شغل)، پیش شرط بروز بیماری های ناشی از فشار روانی تلقی می گردد.

اسلاید 75: مدل پاسخ در این مدل، فشار روانی به عنوان پاسخ فرد در برابر عامل فشارزا تلقی می شود.

اسلاید 76: پاسخ دهید دیدگاه کدام یک از نظریه پردازان را از نوع مدل پاسخ است؟

اسلاید 77: مدل شناختی این مدل، تفکر و شناخت را واسطه بین محرک و پاسخ فرض نموده و به تصور فرد از میزان فشارزایی محرک در مقایسه با توان خودش اشاره دارد.

اسلاید 78: مدل های دیگر استرس1- فیزیولوژیایی2- برانگیختگی3- محرک های روان شناختی و

اسلاید 79: ادامه مدل های دیگر4- تبادلی5- تعاملی 6- جنبه کلی (عمومی)

اسلاید 80: 1- مدل فیزیولوژیایی به تغییرات فیزیولوژیایی که در هنگام استرس ایجاد می شود تأکید دارد (مدل سلیه- مدل پاسخ).

اسلاید 81: 2- مدل برانگیختگی یک مدل غیر اختصاصی است که برانگیختگی را در سطح بهینه ای مفید دانسته و بیشتر از آن را عامل فشار روانی تلقی می کند.

اسلاید 82: 3- مدل محرک های روان شناختی مدل پیشنهادی کاگان و لوی است که تأکید بر تأثیر محرک های روان شناختی دارد. این مدل کنار آمدن با استرس را بر اساس تفاوت های ژنتیکی و تجربه های یادگیری افراد توجیه می کند.

اسلاید 83: 4- مدل تبادلی مدل پیشنهادی کاکس و مک کی است که فشار روانی را معلول وجود تبادل پویا بین فرد و محیط می داند.

اسلاید 84: 5- مدل تعاملی مدل پیشنهادی لازاروس است که فشار روانی را حاصل تعامل ادراک فرد از توانایی های خود با میزان تهدید تصوری می داند.

اسلاید 85: 6- مدل جنبه عمومی مدل پیشنهادی بیهرر و نیومن است. بیشتر از 150 متغیر را مؤثر دانسته و بیشتر به عوامل استرس های محیط های خاص پرداخته است.

اسلاید 86: پاسخ به فشار روانیروان شناختیرفتاریفیزیولوژیایی

اسلاید 87: پاسخ روان شناختی 1- تغییر در عملکرد های روان شناختی 2- تغییر در خود پنداره 3- تغییر در واکنش های هیجانی

اسلاید 88: پاسخ های فیزیولوژیایی 1- تغییرات بیوشیمیایی در عملکرد غدد مترشحه داخلی 2- تغییر در مکانیزم های ایمنی 3- تغییر در فعالیت های سیستم های بدنی

اسلاید 89: پاسخ های رفتاری برخی از پاسخ های رفتاری عبارتند از: 1- پرخاشگری 2- تنش زیاد 3- خواب آشفته 4- انقباض عضلات 5- صدای لرزان

اسلاید 90: شخصیت سنخ الف از دیگر علل ایجاد کننده فشار روانی،می توان به شخصیت سنخ الف اشاره کرد که در مقابل آن، سنخ شخصیتی ب قرار می گیرد.

اسلاید 91: ویژگی های شخصیت سنخ الف1) دائماً عصبانی می شود2) تندتند حرف می زند3) احساس فوریت می کند4) اغلب به مسؤولیت های خود می اندیشد.

اسلاید 92: ویژگی های شخصیت سنخ ب 1) آرام و راحت 2) فاقد تنش

اسلاید 93: رابطه بیماری قلبی با شخصیت سنخ الف ویژگی های شخصیت سنخ الف به ویژه دشمنی، خشم و تند خویی سبب آسیب پذیری در برابر حملات قلبی می شود.

اسلاید 94: واکنش ستیز و گریز در مراحل اولیه زندگی، انسان برای مواجهه با فشار های روانی از دو راه استفاده می کرد: ستیز و گریز.

اسلاید 95: واکنش ستیز و گریز و دستگاه عصبی خودمختار دو راه مورد استفاده در مراحل اولیه زندگی انسان، در برابر فشار های روانی، که حاصل واکنش دستگاه عصبی خود مختار بود ستیز و گریز بود.

اسلاید 96: واکنش امروزی افراد در برابر فشار های روانی امروزه افراد برای مقابله با فشار روانی، کم تر از راه های مستقیم ستیز و گریز استفاده می کنند.

اسلاید 97: ادامه واکنش امروزی در برابر فشار های روانی بلکه بیشتر سعی دارند تا در حل مسایل خود ازخونسردی و شیوه های منطقی و مسالمت آمیز استفاده کنند.

اسلاید 98: واکنش غیر انطباقی ستیز یا گریز واکنش ستیز یا گریز دستگاه عصبی خود مختار، امروزه یک واکنش غیرانطباقی محسوب می شود.

اسلاید 99: چرا واکنش غیر انطباقی ایجاد تغییرات فیزیولوژیایی، در دراز مدت سلامت روانی فرد را به خطر بیندازد.

اسلاید 100: دلایل غیر انطباق بودن واکنش فیزیولوژیایی ایجاد تغییرات فیزیولوژیایی، در دراز مدت سلامت روانی فرد را به خطر بیندازد.

اسلاید 101: سیستم عصبی خود مختارسمپاتیک(سینه ای-کمری)پاراسمپاتیک(جمجمه ای-خاجی)

اسلاید 102: تحقیق کنید در مورد تأثیر سنخ های شخصیتی گزارشی در حد دو صفحه تهیه کنید.

اسلاید 103: کارکرد های اعصاب خودمختار سمپاتیک: بخش مسلط در جریان فعالیت های شدید و برانگیخته پاراسمپاتیک: بخش مسلط در دوره آرمیدگی

اسلاید 104: نوروترانسمیتر های اعصاب خود مختار پاراسمپاتیک ----< استیل کولین سمپاتیک ------< نوراپی نفرین

اسلاید 105: تحریک اندام ها از دو راه مستقیمتوسطسمپاتیکغیرمستقیمتوسطهورمون های بخش مرکزی غدد فوق کلیوی

اسلاید 106: آثار تحریک اعصاب سمپاتیک1- افزایش فشار خون2- افزایش جریان خون عضلات فعال همزمان با کاهش جریان خون برخی قسمت ها3- افزایش سرعت سوخت و ساز یاخته ای در سراسر بدن و

اسلاید 107: ادامه آثار تحریک اعصاب سمپاتیک4- افزایش غلظت گلوکز خون5- افزایش گلیکوژنولیز در عضله6- افزایش قدرت عضله7- افزایش فعالیت روانی8- افزایش سرعت انعقاد خون

اسلاید 108: توضیح دهید در مورد گلیکوژنیز توضیح دهید.

اسلاید 109: واکنش هشدار دهنده سمپاتیک (واکنش ستیز یا گریز) در خشم ناشی از تحریک هیپوتالاموس، علائم از طریق تشکیلات مشبک (تورینه ای) و نخاع به طرف پایین رفته و باعث تخلیه وسیع سمپاتیک می شود.

اسلاید 110: نشانگان انطباق (سازگار) کلی سلیهواکنش آگاهی از خطرمرحله مقاومتمرحله فرسودگی

اسلاید 111: 1- واکنش آگاهی از خطر پاسخ اضطراری بدن با میانجیگری دستگاه سمپاتیک برای مقابله با تنش

اسلاید 112: 2- مرحله مقاومت ادامه محرک های تنش زا موجب مقاومت بدن منجر می شود. در این مرحله برخی از هورمون های بدن نقش دفاعی مهمی دارند به ویژه هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک

اسلاید 113: 3- مرحله فرسودگی مرحله به مخاطره افتادن توانایی بدن برای پاسخ به محرک های شدید تنش زای پیاپی و جدید

اسلاید 114: آثار فرسودگی بالا بودن دائمی هورمون ها برابر است با آسیب رسانی به بدن می شود.

اسلاید 115: فشار روانی و فرضیه بحران بحران های زندگی تعادل جسمی و روانی انسان ها را به هم زده و غالباً همراه با: اختلال های عاطفی و رفتاری می باشند.

اسلاید 116: نیاز به تعادل دستگاه های مختلف بدن همواره سعی در بقای تعادل انسان (هومئوستازیس یا تعادل حیاتی) دارند.

اسلاید 117: نشانگان سازگاری (انطباق) کار نشانگان سازگاری بازگرداندن تعادل، پس از تأثیر یک مهاجم غیر اختصاصی به بدن است.

اسلاید 118: بازگشت تعادل از دیدگاه روانکاوان از نظر روانکاوان مکانیزم های دفاعی «من» فعالیت های لازم برای بازگرداندن تعادل را انجام می دهند.

اسلاید 119: مراحل اعلام خطرشوکضد شوک

اسلاید 120: شوک علائمی است که در نتیجه بی کفایتی گردش خون بدن در اثر انقباض عروق محیطی ایجاد می شود.

اسلاید 121: علایم شوککاهش فشار خون شریانیکاهش حرارت بدنکاهش حس

اسلاید 122: کارکرد مرحله مقاومت در این مرحله علائمی است که در نتیجه بی کفایتی گردش خون بدن در اثر انقباض عروق محیطی ایجاد می شود.

اسلاید 123: تغییرات دوره مقاومت دوره مقاومت، موجب پدید آمدن مرحله نقاهت و ترمیم بافت های آسیب دیده تحت تأثیر ترشح هورمون ها می شود.

اسلاید 124: واکنش های روانی در دوره استرس1- پیدایش هیجان2- شدت یافتن هیجان (واکنش آمادگی) و

اسلاید 125: ادامه واکنش های روانی در دوره استرس3- ظهور هیجان در بخش های مختلف بدن (مقاومت)4- در صورت شکست در مبارزه ظهور اختلال هایی در شخصیت (فرسودگی)

اسلاید 126: مداخله در بحران های ناشی از فشار روانی نوعی پیشگیری ثانویه تلقی می شود و عبارت است از کمک به افراد بحران دیده برای دستیابی به تعادل مجدد.

اسلاید 127: قبل از ادامه مطالعه پاسخ دهید 1- آیا می توان از بروز بحران جلوگیری کرد؟ 2- در مورد پاسخ خود توضیح دهید.

اسلاید 128: پیشگیری اولیه سعی در آماده سازی اشخاص در معرض خطر به نحوی که در مواجهه با بحران، دچار آسیب دیدگی شدید نشوند.

اسلاید 129: فصل پنجم ناکامی، تعارض وفشار روانی

اسلاید 130: روش های پیشگیری از فشار روانی هانس سلیه در کتاب خود به نام «فشار زندگی» سؤال می کند که آیا بشر قادر به ایجاد برنامه ای برای تنظیم رفتار خود و کاهش فشار روانی و زندگی رضایت بخشی هست؟

اسلاید 131: سه دسته هدف برای کاهش فشار روانی از نظر سلیههدف های کوتاه مدتهدف های بلند مدتهدف نهایی

اسلاید 132: ویژگی های هدف های کوتاه مدت آنی و زود رس همراه با لذت به سهولت قابل دستیابی (مانند: تفریح و گردش و لذت بردن ازطبیعت)

اسلاید 133: هدف های بلند مدت برای ارضا در آینده طرح ریزی می شوند. نیازمند به انتخاب هستند. تأثیری بر رفاه فعلی فرد ندارند و حتی با آن در تضادند.

اسلاید 134: هدف نهایی شکوفا شدن هر چه بیشتر فرد بر اساس ساختار وجودیش مقصود نهایی همه فعالیت های وی

اسلاید 135: منابع لازم برای مقابله با فشار روانی1) سلامتی و توانایی2) افکار مثبت3) جایگاه مهار (منبع کنترل)

اسلاید 136: ادامه منابع لازم برای مقابله با فشار روانی5) توانایی اجتماعی شدن6) حمایت اطرافیان7) امکانات مالی

اسلاید 137: روش های کاهش فشار های روانیارزشیابی منطقی و واقعیت گراییاعتقاد به داشتن توانایی در تسلط بر خودیادگیری حل دشواری هاتوجه به جنیه های مثبت موقعیت استرس زاپایان دادن به تعارض ها

اسلاید 138: روش های فعال(مستقیم) کاهش فشار روانی1) پسخوراند زیستی2) شیوه آرمیدگی3) ورزش4) اعتماد کردن و

اسلاید 139: روش های فعال(مستقیم) کاهش فشار روانی5) ارزشیابی موقعیت6) انجام یک کار در هر بار7) پیدا کردن فرصت زندگی8) خوردن غذای سالم و استراحت کردن

اسلاید 140: پسخوراند زیستی دریافت اطلاعات (پسخوراند) در باره برخی کارکرد های فیزیولوژیایی خود و سعی در تغییر آن ها

اسلاید 141: شیوه های آرمیدگی شیوه ها متعددند که یکی از آن ها شیوه آرمیدگی جاکوبسون است.

اسلاید 142: شیوه آرمیدگی جاکوبسون دراز کشیدن روی مبل یا صندلی منقبض و منبسط کردن 16 گروه ماهیچه بدن متمرکز کردن ذهن روی اولین گروه ماهیچه ها و

اسلاید 143: ادامه شیوه آرمیدگی جاکوبسون سفت کردن ماهیچه ها به مدت پنج دقیقه شل کردن تدریجی ماهیچه ها در حال گفتن آرام، آرام به خود تمرکز روی تفاوت بی شل شدن و سفت شدن ماهیچه ها و

اسلاید 144: ادامه شیوه آرمیدگی جاکوبسون تکرار تمرین یاد شده، قبل از رفتن به سراغ ماهیچه های بعدی، ادامه فعالیت های گفته شده برای گروه های بعدی ماهیچه ها

اسلاید 145: 16گروه ماهیچه در شیوه آرمیدگی جاکوبسون1) دست و ساعد راست 2) بازوی راست3) دست و ساعد چپ4) بازوی چپ و

اسلاید 146: 16گروه ماهیچه در شیوه آرمیدگی جاکوبسون5) پیشانی 6) بینی و چشم ها7) فک ها و لب ها8) گردن و

اسلاید 147: 16گروه ماهیچه در شیوه آرمیدگی جاکوبسون9) سینه و شانه ها10) شکم11) ران راست 12) ساق پای راست و

اسلاید 148: 16گروه ماهیچه در شیوه آرمیدگی جاکوبسون13) پای راست 14) ران چپ15) ساق پای چپ16) پای چپ

اسلاید 149: عوامل مرثر در کاهش فشار روانی1) پیش بینی پذیری2)امکان کنترل طول دروه فشار روانی3) ارزیابی شناختی4) احساس کارآیی5) حمایت های اجتماعی

اسلاید 150: روش های کاهش فشار های روانیپیش بینی پذیریامکان کنترلطول دوره فشار روانیاحساس کارآییارزیابی شناختیحمایت اجتماعی

اسلاید 151: اندازه گیری میزان فشار روانی هولمز وراهه (Holams & Rahe) مقیاس «بررسی حوادث زندگی» را بر اساس 43 حادثه از آسان به دشوار فهرست کرده اند.

اسلاید 152: فشارروانی و بیماری های قلبی عروقی افراد مبتلا به بیماری های قلبی عمدتاً می گویند که در موقعیت های استرس زا، دچار درد قلبی می شوند. دلایل آن می تواند این پاسخ ها در برابر فشار روانی باشد:

اسلاید 153: ادامه فشارروانی و بیماری های قلبی عروقی 1- افزایش سریع تعداد ضربان قلب و فشار خون و نیاز قلب به اکسیژن 2- افزایش میزان هورمون ها و جریان خون 3- افزایش انعقاد پذیری خون

اسلاید 154: ایسکمی میوکارد ایسکمی نام وضعیتی است که در آن خون و اکسیژن به بافت نمی رسد. در اینجا منظور این است که ماهیچه قلب (میو کارد) دچار ایسکمی شود.

اسلاید 155: سرکوب فشار روانی با کنترل تنفس 1- در حال صاف نشستن، نفس کشیدن از بینی همراه با شل کردن شکم2- کشیدن هوای بیشتر به داخل ریه3- نگه داشتن هوا به مدت 3-4 ثانیه4- بیرون دادن هوا از دهان5- توقف یک ثانیه ای و سپس تنفس دوباره

اسلاید 156: پاسخ دهید1- چرا تنفس عمیق از شدت فشار ورانی می کاهد؟2- چه پیشنهاد های عملی برای کم کردن فشار های روانی دانشجویان دارید؟

اسلاید 157: سرکوب فشار روانی با تمرکز ذهنی1- انتخاب یک عدد، یک اسم مورد علاقه یا یک کلمه ساده2- لم دادن در صندلی، مبل یا دراز کشیدن در بستر3- شل کردن ماهیچه ها از پایین به بالا و

اسلاید 158: ادامه سرکوب فشار روانی با تمرکز ذهنی4- هنگام رسیدن به پوست سر، تکرار کلمه انتخابی (بدون صدا). تمرکز بر آن کلمه فرد را آرام خواهد کرد.

اسلاید 159: فشار روانی از دیدگاه کلمن کلمن فشار روانی را اندوه قرن بیستم نام گذاری کرده است.

اسلاید 160: دلایل فشار روانی از دیدگاه کلمن کلمن سؤال کرده است چرا با وجود این که مردم از آسیب های بالقوه فشار روانی آگاهند، فشار روانی همچنان به صورتی فزاینده آسیب های خود را وارد می سازد؟

اسلاید 161: پاسخ کلمن به دلایل ادامه فشار روانی1- بیشتر فشار های روانی خارج از کنترلند.2- در تلاش های خود برای کنترل آسیب روانی شکست خورده ایم.

اسلاید 162: فصل ششماضطراب

اسلاید 163: تآثیر اضطراب برخی پژوهشگران حالات اضطرابی را علت و ریشه 25 درصد تمام مشکلات بهداشت روانی می دانند که به درمان نیاز دارند.

اسلاید 164: انواع اختلال های اضطرابی1- اضطراب تعمیم یافته (منتشر یا فراگیر)2- اختلال هراس (رعبی)3- فوبی4- وسواس فکری و عملی5- اختلال فشار روانی پس از ضایعه روانی (پس آسیبی)

اسلاید 165: نظریه های اضطراب1- بیولوژیایی2- روانکاوانه3- رفتاری4- یادگیری شناختی-اجتماعی 5- شناختی

اسلاید 166: تعریف اضطراب تعریف دقیق اضطراب بسیار دشوار است زیرا مفهومی فرضی است. یعنی اضطراب نوعی تصور است که وجود خارجی و عینی ندارد.

اسلاید 167: اضطراب های طبیعی اضطراب مورد نیاز برای هر فعالیت طبیعی. عملکرد مناسب در هر تکلیفی نیازمند به مقدار متناسبی از اضطراب است و مقدار زیاد یا کم آن عملکرد را مختل می کند.

اسلاید 168: افکار فاجعه آمیز و نشانه های اضطراب چهار گونه افکار در ایجاد و تشدید نشانه های اضطراب نقش محوری دارد:1- افکار پیش بینی2- افکار ناتوانی در مقابله3- افکار ناشی از تعبیر نادرست احساس های بدنی4- افکار گریز

اسلاید 169: ظرفیت افراد در برابر فشار روانی و ایجاد اضطراب هر فردی امکان تحمل میزان معینی از فشار روانی را دارد. هرگاه میزان فشار به حدی بالا رود که خارج از تحمل ظرفیت بدن باشد، بدن پیام وجود میزان بالای فشار روانی را می دهد.

اسلاید 170: روش های کاهش فشار های روانیسردردبی حوصلگیبی خوابیاحساس خمودگیاحساس تهوع

اسلاید 171: تداوم اضطراب عوامل زیادی وجود دارند که باعث تداوم اضطراب می شوند. برخی از آن ها عبارتند از:1- سبک زندگی2- اجتناب3- بی اعتمادی4- طرز تفکر

اسلاید 172: اقدامات درمانی اولین اقدام کمک به فرد است تا برای شناخت ماهیت دقیق مشکلات خود به سه عامل توجه کند.

اسلاید 173: سه عامل مؤثر در درمان1- نحوه احساس و کیفیت تأثرات جسمی2- نحوه تفکر شامل افکار غیر منطقی و منفی3- نحوه رفتار شامل الگو های اجتنابی و سبک های زندگی

اسلاید 174: فنون درمانی1- خودیاری2- استفاده از فنون شناختی- رفتاری در اضطراب

اسلاید 175: 1- فنون خود یاری 1- آموزش آرمیدگی 2- تمرین های منقبض کردن 3- آموزش زنده PMR و

اسلاید 176: ادامه فنون خود یاری 4- پرت کردن حواس 5- توقف فکر 6- ایجاد درد خفیف 7- تغییر توجه

اسلاید 177: 2- شیوه های شناختی درمانی الف- شیوه دونالد مایکنبام ب- آموزش مصون سازی در برابر فشار روانی ج- شیوه های آئرون بک و همکاران د- شیوه های آلبرت الیس

اسلاید 178: الف- شیوه دونالد مایکنبام وی روش های خود آموزی جهت مقابله با اضطراب را پیشنهاد کرده است. این روش مبتنی بر گفتگوی با خود است.

اسلاید 179: گفتگوی با خود (مایکنبام) نظارت فرد است بر گفتار های درونی خود و تبدیل گفتگو های منفی و خودویرانگر، به گفتگو های مثبت و اطمینان بخش

اسلاید 180: تکالیف گفتگو با خود تکالیف گفتگو با خود را می توان به سه مرحله زیر تقسیم کرد:1- آمادگی برای موقعیت دشوار2- مدارا با موقعیت دشوار3- تحسین کردن در پی موفقیت در مدارا

اسلاید 181: ب-آموزش مصون سازی در برابر فشار روانی شامل مقدار زیادی اطلاعات و تعدادی روش برای رویارویی و انطباق با موقعیت ها و واکنش به آن ها مجهز می گردد.

اسلاید 182: مراحل آموزش مصون سازی 1- مفهوم سازی 2- فراگیری مهارت ها و تمرین 3- کاربرد و پیگیری

اسلاید 183: ج- شیوه آئرون بک یک مجموعه کامل روان درمانی است که به طور خلاصه عبارتند از: 1- ایجاد آگاهی در مورد فرایند های تفکر 2- تعیین تکلیف برای منزل (آزمون واقعیت) 3- استفاده از ایفای نقش

اسلاید 184: د- شیوه آلبرت الیسشامل مراحل:1- واقعه فعال کننده2- باور های منطقی و غیر منطقی هردو3- پیامد ها4- منازعه (بحث و تعریف مجدد)

اسلاید 185: پاسخ دهید1) مراحل 4 گانه درمان را از نظر آلبرت الیس نام برده و در مورد هر یک توضیح دهید. 2) سه مورد مثال در باره تکالیف منزل از نظر بک ارایه دهید.

اسلاید 186: فصل هفتممرحله شیرخوارگی

اسلاید 187: رشد اجتماعی در مرحله شیرخوارگی پیاژه، فروید و اریکسون، هر سه متفق القولند که دلبستگی های شیرخواران با مادران لازمه رشد اجتماعی آنان است.

اسلاید 188: برتری شیر مادرترکیب و مقدار مواد اضافیاثرات عاطفیو روانیعوامل مصونیت بخش متعدد

اسلاید 189: از شیر گرفتن کودک دادن شیر مادر تا 18 ماهگی الی 2 سالگی همراه با دیگر غذا ها توصیه می شود. از شیر گرفتن کودک باید به آرامی و به تدریج صورت گیرد.

اسلاید 190: فصل هشتمجو عاطفی خانواده، مهر و محبت و اعمال قدرت والدین

اسلاید 191: خانواده خانواده اولین پایه گذار شخصیت و ارزش ها و معیار های فکری کودک و الگوی کوچکی از الگوی وسیع تر اجتماعی است

اسلاید 192: تعریف جو عاطفی خانواده نحوه ارتباط و طرز برخورد افراد یک خانواده و شرایط عاطفی حاکم بر آن

اسلاید 193: انواع جو عاطفی خانواده 1- استبدادی 2- آزادی بی قید وشرط 3- آزادمنش (دموکراتیک)

اسلاید 194: جو استبدادی در این جو، رشد کودکان محدود شده، حالت تسلیم پیدا می کنند و به دلیل وجود هیجان منفی و اضطراب آسیب می بینند.

اسلاید 195: جو آزادی بی قید و شرط در این جو هرج و مرج و بی نظمی بر روابط خانواده حاکم شده و زندگی را برای افراد دشوار می سازد. اعضای این گونه خانواده ها فاقد احساس مسؤولیت می شوند.

اسلاید 196: جو عاطفی دموکراتیک عاقلانه ترین روش زندگی در بین افراد خانواده، در این جو برقرار شده و همه به تناسب وضعیت خود در امور خانه، اظهار نظر می کنند. همچنین همکاری و تقسیم کار شیوه ای رایج است.

اسلاید 197: نتایج کمبود محبت والدین احساس ناایمنی لذت نبردن از زندگی خشکی و بی مهری بی توجهی به اصول و قوانین اخلاقی

اسلاید 198: واکنش جسمی فرزندان به بی مهری والدین ابتلا به بیماری های روان- تنی (مانند آلرژی، تب، ناراحتی های پوستی و تنگی نفس) است.

اسلاید 199: واکنش های روانی و رفتاری فرزندان به بی مهری والدین سرکشی، پرخاشگری، عدم احساس گناه، بدبینی، دشمن فرض کردن دیگران و اعتراض همیشگی به رفتار های دیگران و گاه حالت تسلیم

اسلاید 200: آثار محرومیت از محبت مادر کندی در تکلم کاهش بهره هوشی کمی فعالیت تعویق رشد و نمو بدنی و

اسلاید 201: سایر آثار محرومیت از محبت مادر اختلال عاطفی پرخاشگری اختلال حواس ناشایسته بار آمدن به عنوان پدر و مادر و برخی دیگر

اسلاید 202: پاسخ دهید دلایل واکنش های سرد یا پرخاشگرانه والدین در برابر فرزندان چیست؟

اسلاید 203: فصل نهم ساختار خانواده و مسایل آن

اسلاید 204: فضای مناسب رشد روانی 1- صداقت در خانواده 2- آموزش همکاری 3- آزادی در رشد و تجربه اندوزی 4- تشویق کودک 5- تفهیم استطاعت مالی

اسلاید 205: فضای نامناسب در خانواده 1- عدم حضور پدر در خانواده 2- خانواده پرجمعیت 3- وجود تحقیر و تبعیض 4- وجود خشونت در منزل 5- فوت و طلاق 6- بیماری جسمی یا روانی یکی از افراد خانواده و ...

اسلاید 206: فصل دهم خانواده وتنش های آن

اسلاید 207: وظایف خانواده خانواده در طی مراحل تکوین خود، طی مراحلی، به درجات مختلف گسترش می یابد. هریک از این مراحل همراه با تغییراتی است که می تواند سبب ایجاد بحران وفشار روانی شود.

اسلاید 208: مراحل تغییر در خانواده1)اتحاد زن و شوهر2) گسترش3) پراکندگی4) پایان

اسلاید 209: بحران های خانواده خانواده در جریان رشد طبیعی خود، گاه با بحران هایی رو به رو می شود.

اسلاید 210: بحران های خانواده بحران در خانواده به دو نوع واکنش منجر می شود: 1- سازگاری 2- تزلزل یافتن و از هم پاشیدگی

اسلاید 211: برخی از بحران ها خانواده1- اعتیاد2- از دست دادن کار3- تولد یک کودک معلول ذهنی یا روانی4- بیماری طولانی مدت یک عضو5- طلاق 6- مرگ والدین

اسلاید 212: پاسخ دهید پنج بحران دیگر را نام ببرید که ممکن است خانواده با آن مواجه گردد.

اسلاید 213: برقراری ارتباط مؤثر عامل سازگاری سازگاری مؤثر در خانواده از طریق برقراری ارتباط باز و همیشگی ایجاد می شودو خانواده های ناسازگار، از ناتوانی در برقراری ارتباط مؤثر گله مندند.

اسلاید 214: نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی1- وجود کودکان دارای مشکلات رفتاری2- وجود بحث های مداوم بی نتیجه بین والدین و فرزندان3- عدم وجود هر گونه بحث و جدل4- امتناع خانواده از بحث در مورد پاره ای از موضوعات و

اسلاید 215: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی5- گذراندن به سکوت به مدت طولانی و دفن موضوع بعد از برخورد و ناسازگاری6- احساس تهدید از جانب عوامل خارج از خود و

اسلاید 216: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی7- درک پنهانی از لزوم کنترل خشم (وجود اختلال های روان- تنی در اعضا)8- عدم گوش فرا دادن اعضا به سخنان یکدیگر به هنگام بحث و

اسلاید 217: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی9- جنگ بر سر قدرت و به کرسی نشاندن نظر خود10- اتخاذ هیچ نوع تصمیمی به وسیله اعضا11- دور شدن مداوم اعضا در نتیجه اختلاف ها و

اسلاید 218: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی12- عدم تمرکز مکالمات بر روی یک موضوع تا حصول نتیجه13- عدم وجود آرامش و در عوض احساس وجود آشوب و

اسلاید 219: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی14- عدم وجود تعامل و اشتغال با کارهای شخصی15- عدم پذیرش مسؤولیت مبتنی بر تقسیم کار16- وارد نشدن فرندان در تصمیم ها و

اسلاید 220: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی17- صرف وقت همسران با یکدیگر، دوستان و یا تفریحات خاص و اضطراب و افسردگی سایر اعضا18- زندگی جنسی نا خشنود همسران19- وجود تنش و سروصدا به هنگام شام یا خواب و

اسلاید 221: ادامه نشانه های وجود تنش در ارتباط خانوادگی20- عدم وجود محبت وتماس بدنی21- وجود بیماری های غیر قابل توضیح مانند اختلال های گوارشی در اعضا و سایر تنش ها

اسلاید 222: نظام باز ارتباطی در خانواده موفق نظام باز ارتباطی نظامی است که در آن کلیه اعضای خانواده حق بحث در مورد هر موضوع مورد تمایل را بدون ترس از انتقام یا تنبیه دارند.

اسلاید 223: رابطه ارتباط باز با سلامت صحبت «باز» درمورد موضوع های دشوار در خانواده به سلامتی اعضا منجر می شود. سلامتی، نشانه سازگاری مؤثر است.

اسلاید 224: مقابله مؤثر با بحران خانواده هایی که می خواهند از پس بحران های موردمواجه برآیند باید در تطابق با شرایط سخت، انعطاف پذیر و خلاق باشند.

اسلاید 225: فرصت های رشد خانواده های موفق، خود را با تغییرات و تحولات پیش آمده وفق می دهند و به تفاوت های فردی و ناراحتی ها، به عنوان «فرصت های رشد» می نگرند.

اسلاید 226: وجود ارتباط روشن درک یکدیگر در محیط خانواده، مستلزم ارائه پیام روشن ازگوینده و دریافت آن توسط دیگری به همان نحو مورد نظر گوینده است.

اسلاید 227: پاسخ دهید نام فرایندی که از طریق آن گوینده متوجه می شود که گیرنده، پیام وی را دریافت کرده است چیست؟

اسلاید 228: شیوه های های نامناسب برای ایجاد تغییر در خانواده1- تحقیر2- اهانت3- قضاوت های انتقاد آمیز4- داوری های کلی و بدون توجه به شرایط فعلی و

اسلاید 229: ادامه شیوه های های نامناسب برای ایجاد تغییر در خانواده5- یاد آوری گذشته 6- خواندن ذهن طرف به جای پرسش از او7- در میان حرف طرف دویدن8- سکوت، عدم همکاری، کارشکنی و موارد دیگر

اسلاید 230: ویژگی های خانواده های غلبه کننده بر فشار روانی1- در صدد شناخت علائم کارکرد نامناسب خانواده2- وجود شورای خانوادگی3- فکر کردن در مورد شیوه های مقابله با احساسات

اسلاید 231: توضیح دهید پنج مورد از علائم کارکرد نامناسب خانواده را نام برده و در مورد آن ها توضیح دهید.

اسلاید 232: فصل یازدهم بلوغ و نوجوانی

اسلاید 233: اهمیت دوره بلوغ یکی از مهم ترین دوره های زندگی است و والدین به لحاظ این که ممکن است نوجوان دچار رفتار های با عواقب جدی و خطرناک شود وظیفه سنگینی به عهده دارند.

اسلاید 234: اهمیت آموزش بهداشت روانی در این دوره آموزش بهداشت روانی در این دوره مورد قبول همه روان پزشکان و روان شناسان است.

اسلاید 235: برخی از مشکلات دوره نوجوانی ناهماهنگی جنبه های مختلف رشدتوقعات زیاد والدیناستقلال طلبی نوجوان

اسلاید 236: درک دنیای نوجوان و شناخت مشکلات او درک نوجوان مستلزم درک او: 1- نسبت به خود و 2- نسبت به آینده است.

اسلاید 237: 1- طرز تفکر نسبت به خود شیوع نارضایتی از وضع جسمانی و قیافه و شک به این که: 1- رشدشان طبیعی است؟ 2- آیا مورد توجه جنس مخالف خواهند بود؟

اسلاید 238: 2- مشکلات با دیگران به ویژه والدین والدین اغلب امیال و آرزو های نوجوان را به عنوان یک شخصیت مستقل درک نمی کنند و با وجود خوشحالی از بزرگ شدن او، تمایل ندارند تسلط خود را بر او از دست بدهند.

اسلاید 239: مشکلات والدین عدم تفاهم بین والدین سبب ایجاد محیط متشنج می شود که نتیجه آن، نامتعادل شدن شخصیت نوجوان است.

اسلاید 240: دیدگاه دبس (Debesse) در باره بحران نوجوانی 1- نوجوانی و بحران مترادف هم نیستند. 2- بحران دوره بلوغ واقعیتی عام نیست و وابسته به زمینه است. 3- مشکلات دوره بلوغ نسبی اند.

اسلاید 241: نفوذ های والدین روی نوجوان 1- کنترل و نفوذ مستبدانه (اجبار نوجوان به عمل بر اساس خواست والدین) 2- کنترل و نفوذ سهل گیر (خودمختاری نوجوان)

اسلاید 242: طغیان نوجوان علیه والدین پشت پا زدن به آنچه والدین دوست دارند. احساس ترحم و شفقت نسبت به آنان بی اعتقادی به قدرت خدشه ناپذیر والدین

اسلاید 243: احساس دوگانه نوجوان نسبت به والدین تداخل هویت با همانند سازی

اسلاید 244: مشکلات نوجوانان روابط نامناسب والدین با یکدیگر روابط نامناسب والدین با نوجوان مشکلات مربوط به رابطه با دوستان مشکلات اوقات فراغت مشکلات مربوط به کار مشکلات مربوط به تشکیل زندگی خانوادگی و بسیاری دیگر...

اسلاید 245: پاسخ دهید 1- پنج مورد دیگر از مشکلات نوجوانان را نام ببرید و در مورد آن ها توضیح ارائه کنید. 2- مشکلات دختران و پسران نوجوان رامقایسه کنید.

اسلاید 246: آموزش خانواده آموزش خانواده به منظور پیشگیری از مشکلات نوجوانان: 1- از طریق رادیو 2- تلویزیون 3- مراکز مشاوره

اسلاید 247: توضیح دهید در مورد رابطه هویت با همانند سازی توضیح دهید.

اسلاید 248: فصل دوازدهم جوانی و میانسالی

اسلاید 249: جوانی و میانسالی طولانی ترین بخش زندگی

اسلاید 250: جوانی از نظر اریکسون صمیمیت در مقابل انزوا

اسلاید 251: تکالیف دوره جوانی لوینسون چهار تکلیف را بر شمرده که فراگیر ترین آن ها تشکیل رؤیا است.

اسلاید 252: انتقال به میانسالی لوینسون اصطلاح گذار از نیمه عمر را برای این انتقال به کار برده است (از اواخر 30 سالگی تا اوایل 40 سالگی)

اسلاید 253: دو تکلیف دوره میانسالی از نظر لوینسون 1- ارزیابی مجدد فرد از زندگی جاری خود 2- تصمیم در باره حفظ یا تغییر به الگو های جدید

اسلاید 254: بحران میانسالی از نظر لوینسون مورد سؤال قرار گرفتن بسیاری از جنبه های زندگی و وحشت زدگی از ظهور بسیاری چیز ها

اسلاید 255: انتخاب شغل انتخاب یک شغل یعنی چشم پوشی از سایر مشاغل به روی خود و رشد نیافتن در سایر مهارت ها

اسلاید 256: عوامل مؤثر در تغییر شغل و عوامل مؤثر بر آنعوامل شخصیتیعوامل موقعیتی

اسلاید 257: ازدواج و سازگاری در آن شامل 5 زمینه:قبول مسؤولیت مشترکتمایلات و روابط جنسیروابط با اعضای خانواده ودیگرانکمک رسانی در امور منزلتقسیم مسؤولیت ها

اسلاید 258: عوامل مؤثر در سازگاری ازدواجآمادگی محدودایفای مناسب نقشازدواج زودرسآشنایی کوتاه مدتازدواجناهمگونگرایش به خیال پردازی

اسلاید 259: حوزه های سازگاری در ازدواج سازگاری با شریک زندگیسازگاری جنسیسازگاری با بستگان همسرسازگاری با شرایط اقتصادی

اسلاید 260: مشکلات سازگاری در بزرگسالی 1- طلاق2- الکلیسم3- مشکلاتی با همسر4- مشکلاتی با فرزندان5- آشیانه خالی6- مرگ همسر یا سایر وابستگان و ...

اسلاید 261: پاسخ دهید1- آثار روان شناختی از دست دادن ها در افراد پیر چیست؟2- چگونه می توان از این آثار پیشگیری کرد؟

اسلاید 262: فصل سیزدهم دوره پیری

اسلاید 263: انتظار زندگی با افزایش میزان انتظار از زندگی، جمعیت سالخوردگان رو به افزایش نهاده است.

اسلاید 264: پیری از نظر روان شناسی اصطلاح پیر در مورد افرادی به کار می رود گه بیشتر از 60 سال سن دارند. اما پیری یک امر نسبی است.

اسلاید 265: نسبی بودن پیری پیری امری نسبی است یعنی یک کودک پنج ساله پیر تر از یک کودک یک ساله و یک جوان پیر تر از یک نوجوان است.

اسلاید 266: احساس پیری احساس پیری، موضوعی است درونی و روانی و در افراد مختلف تفاوت دارد.

اسلاید 267: مشخصه های پیری پیری همراه با فقدان های جسمی و اجتماعی است.

اسلاید 268: پدیده های دوره پیری پختگی پایان دوره بزرگسالی وجود ظرفیت های جدید تحولی تغییرات در سطح بدن پیدایش تحول در سطوح شخصیتی و اجتماعی

اسلاید 269: تعریف ژرونتولوژی بررسی و مطالعه کامل و جامع پیری و مکانیزم های فرایند پیری و پیر شدن.

اسلاید 270: مراحل دوره پیری 1- شروع دوره، از 60 تا 65 سالگی (توان اداره خود) 2- کاهش قدرت جسمانی و اتکا به دیگران 3- بالاترین حد ضعف و ناتوانی

اسلاید 271: ابعاد پیری سالمندان 1- بعد اجتماعی 2- بعد ذهنی 3- بعد عاطفی (هیجانی) 4- بعد روحانی 5- بعد فیزیکی

اسلاید 272: 1- بعد اجتماعی هر موضوعی که عزت نفس و ارزش اجتماعی فرد را کم کند، می تواند به ظهور اختلال های روانی در فرد سالمند بینجامد.

اسلاید 273: 2- بعد ذهنی تغییر ات حسی، سبب بی توجهی سالمند به عناصر اساسی موضوع می شود. بنابراین، لازم است که برای وی هر پرسش به شیوه ای روشن برای ایشان بیان شود.

اسلاید 274: 3- بعد هیجانی شخص پیر لازم است که با بسیاری از فقدان ها کنار آید. این امر موجب بروز افسردگی یا پرخاشگری در وی می شود.

اسلاید 275: 4- بعد روحانی تفکر در مورد جنبه های معنوی و روحانی، در این سن شایع تر است (مذهب، زندگی پس از مرگ و...).

اسلاید 276: 5- بعد فیزیکی فرایند پیری بر کلیه اندام های بدن تأثیر می گذارد. با وجود این نباید تصور شود که پیری همراه با اختلال های عمیق جسمانی-روانی است. بسیاری از سالمدان توانایی های خود را تا حدود زیادی حفظ می کنند.

اسلاید 277: رویکرد های پیری 1- شناختی 2- روانی-اجتماعی 3- زیست شناختی

اسلاید 278: خرسندی در دوره پیری 1- دیدگاه مرگ پذیری 2- دیدگاه فعالیت

اسلاید 279: 1- دیدگاه مرگ پذیری فرد پیری که این دیدگاه را پذیرفته، به تدریج تعامل خود را با دیگران از دست می دهد. این امر سبب می شود تا آنان نیز او را در تنهایی رها سازند.

اسلاید 280: 2- دیدگاه فعالیت فعالیت و تلاش بر سلامتی افراد پیر تأثیر فاحشی دارد و سبب می شود تا افراد پیر با مشارکت در زمینه های مختلف، بتوانند از دوره پیری خود اذت ببرند.

اسلاید 281: تحقیق کنید در مورد تفاوت تأثیر روانی و اجتماعی بازنشستگی زنان و مردان تحقیق کنید و گزارشی در حد دو صفحه تهیه نمایید.

اسلاید 282: تغییرات ایجاد شده در فاصله بین میانسالی و پیری 1- تغییرات در انگیزش 2- تغییرات حسی و حرکتی 3- تغییرات روانی 4- تغییرات مغزی

اسلاید 283: بیوه زنان و بیوه مردان بیوگی یک ضرورت دردناک زنان بهتر از مردان با این پدیده کنار می آیند.

اسلاید 284: طرد و حمایت زیاد افراد پیر طرد، احساس ناایمنی و اضطراب و افسردگی ایجاد نموده و حمایت زیاده از حد نیز سبب احساس اتکا و وابستگی می شود.

اسلاید 285: نوتوانی در پیری نوتوانی عبارت است از همکاری با یک فرد ناتوان و از کار افتاده به منظور آگاه نمودن او از قدرت ها و امکانات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی

اسلاید 286: آموزش بهداشت پیری نیمه اول دهه ششم زندگی مناسب ترین دوره آموزش بهداشت در پیری است.

اسلاید 287: اختلال های مغزی در افراد پیر 1- سندرم مغزی حاد 2- سندرم مغزی مزمن(دمانس پیری)

اسلاید 288: 1- سندرم مغزی حاد عبارت است از اختلال در کنش مغز، نه در ساختمان آن

اسلاید 289: علل سندرم مغزی حاد بیماری های جسمی بحران های خاص (که در برطرف کردن ضایعات سلولی و جریان های کم کننده سوخت وساز اختلال ایجاد می کنند).

اسلاید 290: 2- سندرم مزمن مغزی (دمانس پیری) نشانه آن ضعف بارز حافظه است.

اسلاید 291: علل سندرم مزمن مغزی اختلال های عروقی و نوعی اضمحلال سلولی مغز که به نام آلزایمر مشهور است.

اسلاید 292: اختلال های روانی در افراد پیر 1- پریشانی عصبی و تغییر شخصیت 2- واکنش های اضطرابی 3- افسردگی پیری 4- روان پریشی (جنون پیری)

اسلاید 293: 1- پریشانی عصبی و تغییر شخصیت همراه با بالا رفتن سن، روان پریشی، افزایش می یابد.

اسلاید 294: 2- واکنش های اضطرابی واکنش های اضطرابی به صورت ترس و تشویش که ناشی از ناتوانی در برخورد با حوادث زندگی است، تظاهر می کند.

اسلاید 295: 3- افسردگی در افراد پیر ناشی از محرومیت از امتیازاتی است که قبلاً از آن برخودار بودند. از دست دادن قدرت، موقعیت اجتماعی، انگیزه و...

اسلاید 296: علل افسردگی در افراد پیراختلال های مغزی کهولتعوامل بیوشیمیاییعلل روان شناختی

اسلاید 297: 4- روان پریشی معمولاً بعد از 60 سالگی ظاهر می شود. علایم: بی خوابی، بی اشتهایی، فراموشی و ضعف حافظه، خصومت ورزی و بی توجهی به تکالیف اخلاقی است.

اسلاید 298: 4 مشکل مواجهه افراد پیر با مرگ1- واکنش نسبت به نشانه های مرضی2- پذیرفتن جدایی از عزیزان3- مقایسه ادراک از زندگی واقعی با آرمانی4- آمادگی برای ورود به یک مرحله ناشناخته

اسلاید 299: روان شناسی فرایند مردن فرایند شامل 5 مرحله دانسته شده است:1- انکار2- خشم و غضب3- چانه زدن4- افسردگی5- پذیرش

اسلاید 300: آمادگی روانی برای مرگ امید داشتن و شفا خواستن از جانب بیمارتا آخرین مرحله زندگی، یک تکلیف است. مداخله تلقین آمیز و قانع کننده دیگران نیز مهم است.

اسلاید 301: تحقیق کنید در باره بیماری آلزایمر و این که چرا همه افراد پیر به آن دچار نمی شوند تحقیق کنید.

اسلاید 302: فصل چهاردهمازدواج

اسلاید 303: ازدواج در اسلام خداوند متعال به ازدواج امر کرده و آ ن را سنت پیامبران الهی دانسته است.

اسلاید 304: اهمیت ازدواج در اسلام ارضای مشروع نیاز های جنسی برقراری رابطهصمیمی بین زوجینافزایش مناسبات اجتماعیکمک به بهداشت روانی

اسلاید 305: دوری از ازدواج عوامل اقتصادی و اجتماعی عوامل روان شناختی

اسلاید 306: سن ازدواج ازدواج زودرس شامل آمادگی ناکافی است و ازدواج دیررس نیز می تواند به دلیل سخت شدن نگرش ها، مانع سازگاری زوجین شود.

اسلاید 307: سن مناسب سن مناسب ازدواج در دامنه 20 تا 30 سالگی است.

اسلاید 308: برخی از مشکلات ازدواج1- عدم وجود آمادگی های جسمی2- عدم وجود آمادگی های روانی 3- شرایط نامناسب شغلی و در آمد و

اسلاید 309: ادامه برخی از مشکلات ازدواج4- قرار دادن مهریه سنگین5- جهیزیه به اصطلاح آبرومند6- مراسم پرهزینه در تالار ها و هتل ها و...

اسلاید 310: ملاک های انتخاب همسر مهم ترین ملاک اعتقاد به خداوند یکتا و ایمان به اوست و سپس سلامت جسم و روان.

اسلاید 311: کفویت همسران شباهت در همه زمینه های جسمی، روان، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی

اسلاید 312: عوامل مؤثر در ازدواج موفق 1- رشد عاطفی و فکری 2- تشابه علایق و طرز تفکر 3- تشابه مذهبی و

اسلاید 313: عوامل مؤثر در ازدواج موفق4- تشابه تحصیلی و طبقاتی5- تشابه طرز فکر در مورد مسایل زناشویی6- تشابه علاقه به زندگی

اسلاید 314: تحقیق کنید تشابه سنی تا چه اندازه می تواند در موفقیت ازدواج تأثیر داشته باشد؟

اسلاید 315: فصل پانزدهمروابط بین زن و شوهر و فرزندان

اسلاید 316: وظایف همسران از نظر اسلام 1- وظایف زن در قبال شوهر 2- وظایف مرد نسبت به زن و

اسلاید 317: 1- وظایف زن در قبال شوهر1- خوش اخلاقی2- داشتن توقعات به جا3- دلداری دادن شوهر و

اسلاید 318: ادامه وظایف زن در قبال شوهر4- قدردانی از زحمات شوهر5- عیبجویی نکردن6- ابراز تمامی توجهات به شوهر7- بخشیدن خطاهای شوهر و

اسلاید 319: ادامه وظایف زن در قبال شوهر8- سازگاری با خویشان شوهر9- نداشتن افکار انحرافی بدون دلیل10- بها ندادن به بدگویی های دیگران11- غمخواری کردن برای شوهر و

اسلاید 320: ادامه وظایف زن در قبال شوهر12- پذیرش مدیریت شوهر 13- طولانی نکردن زمان قهر14- تربیت فرزند15- تغذیه فرزند

اسلاید 321: وظایف مرد نسبت به زن1- سرپرستی2- مهرورزی 3- احترام گذاشتن4- خوش اخلاقی و

اسلاید 322: ادامه وظایف مرد نسبت به زن5- پرهیز از ایراد گرفتن و بهانه جویی6- دلجویی کردن7- عیبجویی نکردن از اعضای خانواده زن8- نادیده گرفتن لغزش ها و مراقبت از وی و

اسلاید 323: ادامه وظایف مرد نسبت به زن9- چشم پوشیدن از غیرهمسر10- سپاسگزار بودن11- پاکیزگی و نظافت13- پرستاری کردن پدرانه و

اسلاید 324: ادامه وظایف مرد نسبت به زن14- تنظیم دخل و خرج خانواده15- پذیرش جنسیت فرزند16- اجتناب از طلاق

اسلاید 325: توصیه هایی برای بهبود روابط زن و شوهر1- قدردانی از کار یکدیگر2- رعایت شرایط اقتصادی خانواده3- رسیدگی به بستگان

اسلاید 326: ادامه توصیه هایی برای بهبود روابط زن و شوهر4- ارضای تمایلات جنسی صرفآٌ با همسر5- در نظر داشتن رسالت ها و مسؤولیت های دینی و اجتماعی

اسلاید 327: صمیمیت و راه های برقراری آن بین والدین و فرزندان1- وجود صمیمیت بین پدر و مادر2- هشیاری، دقت و حسابگر3- رفتار اخلاقی و شخصیت تربیتی4- برخورد درست با خطاهای فرزندان و

اسلاید 328: ادامه صمیمیت و راه های برقراری آن بین والدین و فرزندان5- شناختن نقاط قوت فرزندان6- ایجاد محیطی صمیمانه برای بحث و گفتگو7- نظر خواهی از فرزندان در امور خانواده و

اسلاید 329: ادامه صمیمیت و راه های برقراری آن بین والدین و فرزندان8- ایجاد محیط همکاری و تقسیم مسؤولیت9- رعایت عدالت در بین فرزندان10- ایجاد جهان بینی مشترک بین افراد خانواده

اسلاید 330: پاسخ دهید ترتیب تولد زوجین، چه تأثیری در سازگاری آنان دارد؟

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید