کسب و کارمدیریت و رهبری

بهره برداری و مدیریت محصول یا خدمات

صفحه 1:
بهره برداری و مدیریت محصول با خدمات

صفحه 2:
بهره وری آشنایی با مفاهیم» تعاریف مولفه ها و عوامل موثر بر بهره وری

صفحه 3:
درنگی در تفاوت ها .....

صفحه 4:
درنگی در تفاوت ها ... چرا شرکت کاسیو می تولند یک ماشین حساب را ارزانتر از یک بسته ذرت بو داده شرکت کلاگ بفروشد ؟ ۲ ۶ ان دازه از سیلیکون گرانتر است؟

صفحه 5:
درنگی در تفاوت ها ... چرا تحویل گرفتن و پا پس دادن یک خودروی اجاره ای در بنگاه هرتز تنها چند دقيقه وقت آنهم بدون کاغذ بازی می خواهد. ولی اتاق گرفتن در مهمانسرای هیلتون به چند برابر آن صرف وقت و چر کردن فرمهای نام نشانی و ... ۳ 2 آیا اینها می ترسند که اناقشان را بدزدند؟ آی 70 |

صفحه 6:
درنگی در تفاوت ها ... چگونه در کمپانی تویوتا در ژاپن. متوسط توقف قطعه در کارخانه مونتاژ به ۲ ساعت رسیده و کل زمان مونتاژ کامل خودروبه ۱۶ ساعت کاهش يافته است ؟ آیا زمان توقف قطعه در کار گاههای ما منطقی است؟ [

صفحه 7:
درنگی در تفاوت ها ... چگونه کمپلنی انگلیسی 9696) توانست در طول ۷ سال ارزش سهام خود را ۱۷ برابر کند؟ منحنی ارزش ویژه سازمان ما جگونه بوده است3 ‎I‏

صفحه 8:
درنگی در تفاوت ها ... چگونه کمپلنی 00006109 از يك شركت گمنام به برترین کمپانی اروپا درآستانه سال ۲۰۰۰ تبدیل شد؟ وجه تمایز ۱۲0112 با ما در جیست 3

صفحه 9:
درنگی در تفاوت ها ... چرا کمپلنی افسانه ای 21۷) در دهه ۱۹۸۰ بیش از ۳۰ ميليارد دلار زيان را تحمل كرد ؟ و درحالیکه در دهه ۷۰ به لحاظ ارزش سهام سومین کمپانی آمریکا بوده در سال ۲۰۰۰ از فهرست ۲۵ کمپانی برتر آمریکا حذف شده است ؟ سازمان ما حائز جه رتبه ای است 3 ۱

صفحه 10:
تغییر در روندهای جهانی اطلاعات ؛ ارم افزار » ارتباطات ‎ae‏ عوامل ‏عوامل اولیه : مواد خام » زمین » انرژی » نیروی کار ارزان ‏ما در کجای این منحنی قسرار داریم 3 1

صفحه 11:
براستی روح بهره وری جیست؟ < بهره وری ایمان راسخ برای پیشرفت انسان هاست. 7 بهره وری در درجه اول یک دیدگاه فکری است که همواره سعی در بهبود مستمر وضع موجود دارد.

صفحه 12:
در سایه کلام بزرگان روانشاد دکتر حسین عظیمی: جرا؟؟

صفحه 13:
ابغه تجارت چه می گوید... بیل کیتس (9ه) ۳)) می گوبد: ثروتمند ترین مرد دنیا مالک چیزهای ملموس نیست. نه زمین داردء نه طلاه نه نفت. نه کارخانه. نه فعالیت صنعتی دیگر و نه ارتش و نه سپاهی. این نخستین بار در تاریخ بشر است که ثروتمند ترین مرد دنیا فقط دانش دارد و بس.

صفحه 14:
تاریخچه ایجاد و توسعه تعاریف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وری از دیدگاههای مختلف ولذه (رسصعص/لحج) يك كلمه انكليسى است كه در لغتببه معناى قدرت توليد» بارور و مولد بودن است. زمينى كه استعداد زراعت دارد و بذر در آن رشد و نمو مى كندء اصطلاحاً زمین (عفصاسج) گفته‌می شود. یعنی زمین مولد و بارور. افرادی که در اجتماع ضمن داشتن توان انجام کار» فلقد شغل هستند و اصطلاحاً بیکار محسوب می شوند؛ افرادى (سهص/ ممح ) كفته می شوند. عبس ولؤه (-فعانسج) در فرهنگ زبان انگلیسی,به داشتن قدرت تولید و بارور بودن کسی يا چیزی گفته می شود.

صفحه 15:
تاریخچه ایجاد و توسعه تعاریف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وری از دیدگاههای مختلف در زبان فارسی کلمه بهره وری به عنوان معادل (/#فصلسج) مصطلح گشته است. لغت نهره وری از نظر ادبی مصدر است. از واژه بهره ور مشتق شده است و کلمه بهره وربه استناد فرهنگ فارسی معین‌ببه معنای بهره بر سود برنده و کامیاب معنی شده است. چنانچه ملاحظه می شود. مفهوم لغوی بهره وری در زبان انگلیسی با مفهوم لغوی آن در زبان فارسی متفاوت است. لذا در برخی از متون معادل های دیگر مانند راندمان. بازدهی. قدرت تولید. قابلیت و باروری کار آمد جایگزین واژه (,ششصلحج) شده آند و در مفاهیم کاربردی و علمی نیز به کار می روند.

صفحه 16:
تاربخچه ایجاد و توسعه تعاریف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وری از دیدگاههای مختلف تعریف پیتر دراکر: انجام درست كار درست يصورت مسمر

صفحه 17:
تلقی های نادرست و انحرافی از بهره وری |- استفاده نابجای واژه های کارایی و اثربخشی بجای بهره وری بهبود "کارلیی" ارنقاء بهره وری را تضمین نمی كند. افراد غالباً فکر می کنند که اگر کارلیی بهبود یلبد. بهره وری بیشتر خواهد شد. کارلیی شرط لازم بهره وری است اما شرط کلفی نیست. در ولقع برای بهره ور بودن هم اثربخشی و هم کارایی بطور همزمان و توامان لازم است. کارلیی نسبت محصول واقعی تولید شده‌به محصول مورد انتظار ( استاندارد) است. بعبارت دیگر کارلیی نسبت کاری است که انجام شده به کاری که باید انجام می شده درحالیکه اثر بخشی درجه تحقق هدفها در سازمان می باشد.

صفحه 18:
تلقی های نادرست و انحرافی از بهره وری ۱- استفاده نابجای واژه های کارایی و اثربخشی بجای بهره وری-ادامه "لفر بخشی" تعیین هدفهای درست و رسیدن‌به آنها است. درولقع اثربخشی درجه و ميزان نيل به اهداف تعیین شده است. به بیان دیگر. اثربخشی نشان می دهد که تا چه میزان از تلاشهای انجام شده نتایج موردنظر حاصل شده است. درحالیکه نحوه استفاده و بهره برداری از منابع برای نیل به تتیج.مربوط به كارايى مى شود. در واقع اثربخشى مرتبط با عملکرد و فراهم آوردن رضلیت انسان از تلاشهای انجام شده و کارلیی مرتبطبا بهره برداری صحیح از منلبع است. ملاحظه می شود که کارایی جنبه کمی دارد. ولی اثربخشی جنبه کیفی داراست. بهره وری- اثربخشی+کارایی بهره وری- اجرای کار درست+ اجرای درست کارها

صفحه 19:
تلقی های نادرست و انحرافی از بهره وری ۲- استفاده نابجای واژه های در آمد بجای بهره وری افزلیش در در آعد حاصل از فروش الزاماً بهبود بهره وری را تضمین نخواهد کرد. گر درآمد شرکتی افزليش یلبدسبه تنهلیی لین افزلیشبه لین معنا نیست که آن شرکت از بهره وری بالا برخوردار است. ماهیتاً هر شرکتی در جهان هدفهلیی برای در آمد حاصل از فروش تعیین می کند که آنها را روزانه, هفتگی و ماهلنه مورد بحث قرار می دهد. اما کمتر بر مقدار بهره وری نظارت عی کنند. ممکن است سازمان بدلایلی دررآمدهلیش ( مثلا افزایش قیمت )به علت وجود بازار انحصاری زیاد شود. درحالیکه بهره وریش نسبت به قبل افزلیش نیافته باشد درحالیکه در آینده میزان سوددهی ن به شدت کاهش یابد.

صفحه 20:
تلقی های نادرست و انحرافی از بهره وری ۳- تفکر نابجای تعلق بهره وری تنها به بخش صنعت بهره وری فقط مختص بخش صنعت نیست. بهره وری در همه بخشهای اقتصادی اعم از صنعت. خدمات و کشاورزی مطرح است. امروزمبا پیشرفت اطلاعات و تکنولوی کامپیوتر. میزان متوسط بهره وری در بخش خدمات‌به سرعت رشد یافته است. افزایش بهره وری در سازمانیهای خدماتی یکی از مشخصه های جوامع پیشرفته امروزی می باشد.

صفحه 21:
مفهوم بهره وری و تشریح مولفه های آن- اثربخشی آثربخشیبا پلسهبه سئوالاتی از لین قبیل معلوم‌می شودکه: آیا برای رسیدن به هدفهای سازمان» فعالیتهای درستی را انجام‌می دهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده لیم و درصدد رفع آنها بر آمده لیم بطوریکه به هدفهای سازمان در موعد مقرر دست یاییم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعیین شده در هر سازمان؛ میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد.

صفحه 22:
مفهوم بهره وری و تشریح مولفه های آن- کارایی کارلیی به اجرای درست کارها در سازمان مربوط حی شود؛ یعنی تصمیماتی که‌با هدف کاهش هزینه هاء افزلیش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند. در ولقع کارلیی نسبت بازده واقعیبه دست آمدمبه بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) کار آیی‌با راندمان است‌سیا در ولقع نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام می گیرد. کارایی نسبت بازدهی به بازدهی استافدارد است. کارآیی جنبه کمی دارد و اثربخشی جنبه کیفی دارد.

صفحه 23:
تشریج مدل مفهومی عوامل موثر بر بهره وری در سازمان ها Ga wate de) يك سومان

صفحه 24:
وه وه وه Fs ۳۵ ۶۰ 7 ۳۰ ۶۰ حرکت بهره وری با نظر سنجی از صاحب نظران کمرنگ بودن ضابطه شایسته سالاری در اتتصاب مدیران در بخش دولتی وجود رانث های اقتصادی فقدان نظام إرزيلبي عملكرد دستكاه هاي اجرليى از طريق تعريف و مه اي نی من بر در بش ها از زیربخش های اقتصادی کمرنگ بودن ارزش کار به جهت وجود درآمدهای کم زحمت با بلون زحمت گرایش های سیامی در تصمیم گیری های اقتصادی فقدان ۱ کافی برای سرمایه گذاری كران بابين در بهره برخارى از متابع و ثروت على

صفحه 25:
£0 £0 ks ke Yo £0 yo yo ۲۰ yo کافی نبودن قدرت دولت برای اصلاح سیاست های اقتصادی ضعف برنامه ریزی در دستگاه های اجرلیی برای بخش ها و ین تک ری ضعف نظارت و پیگیری برنامه های اجرا شده توسط دستگاه های اجرایی ضعف نظام تولیدآمار در جهت فراهم آوردن زمینه اطلاعات مناسب برای محاسبه شاخص های بهره وری ضعف برقراری نظام تشویق و تنبیهمتناسب با عملکرد این بودن سطح نظم پذیری در فرهنگ عامه ایجاد اختلال در نظام اقتصادی برای حمایت از انحصارات ۷" ۲ ۳ ۴

صفحه 26:
دگرگونی در ساختار و رفتار نظام های مديرينى جهان عدم تمرکز تمرکز حداقل رده های سازمانی سلسله مواتب مشاركت وخود كنترلى لوه «ستور و كنتول ساختار ار گانیک ‎Se‏ ‏مدیریت ف رآیند له مدیریت وظیفه مجازى و منعطف .يي وسمى وغيرمنعطف دانش طلب و مغزبو کارطلب شبکه <= 4 جزیره‌ای اقتضایی دیوانسالار مشوق خلاقيت و ابتكار متعهد به روالهاى رسمى دغدغه ایجاد ارزش یادگیری جمعی باز و شفاف بسته وپوشیده کار کرد بدون ضایعات سرمایه در کردش فراوان آینده پرداز و خطربذیر تجربه گرا و محافظه کار کوچک سازی امپراطوری جذب کننده شوک حساس و تحریک پذیر

صفحه 27:
ویزگی شبوه های نوین کار و نقش ذبروى انسانی اقتدار بخشى و سبردن مسئوليت---> تخصيص وظیفه غنى سازى مشافل ۰ ---> تقسيم و ساده سازى شفل ارزش افزوده هر ‎at a‏ كارارزان اعتقاد به وجود همواره تلقى وجود بهترين شيوه كار طرح ریزی شیوه کار با مشارکت کازکنا ۰ 7* بی نقشی افراد در تعیبن فرآیند کار مدیریت مشارکتی و تيمهاى خود مدير 2 * بی چون و چرای کار کنان همکانی بودن مسئولیت نوآوری * انحصارنوآوری در متخصصين آزادی عمل و انعطاف استاندارد کردن کار تلقی نباز و طلب فطری آز کار * تلقی تکلیف از کار تلقی منبع پرارزش از هوش ‎tS‏ بی نباز تلقی کردن کار کنان از تفکر دسترسی آزاد کار کنان به اطلاعات + مضر تلقی کردن انتشار اطلاعات سازمان بدون مرزبندی ملوک الطوایفی و تعلقات بخشی

صفحه 28:
مدبريت كيفيت جامع ‎Total Quality‏ ‎Management‏

صفحه 29:
مديربت كيفيت جامع (160011/1) تعریف الزام یا خواسته تعریف مدیریت کیفیت تعریف مدیریت کیفیت جامع

صفحه 30:
ابعاد کیفیت (نیازهای مشتری) قيمت همسازی دوام شكل ظاهرى قابلیت اطمینان شهرت تحویل به موقع ایمنی کارکرد تاثیر اجتماعی خدمات بعد از فروش

صفحه 31:
0 0 4 ۴ ۵ ع( قيمت كذارى قيمت : ‎a‏ : قيمت كذارى هدف در 25 ‎i‏ تقاضا برآورد ‎a‏ ۹ ۱ و تهاى رقيب ‎we 7‏ بررسی و 3 ار ‎Asai‏ روش قي قیمت نهایی

صفحه 32:
0 (۳ ۳ Cw © قیمت گذاری روشهای قب rs) a 5 ‏بر مبناى بهاى‎ 9 ‏مبنای بازده‎ ۱ ‏آرزش مور‎ ae i eh es ‏مبناى‎ ۲ ‏مبنای مناقصه‎ 9

صفحه 33:
تعیین قیمت نهایی ما ات روانشناسی ی تفت تبلیغات و .. سیاستهای شرکت مقررات دولتی 2000 لات با فيمتهاى متفاوت تفییر قیمت در مناطق و زمانهای مختلف

صفحه 34:
0 (۳ (۳ (GF ات پس از قیمت گذاری کاهش دادن قیمت افزايش دادن قیمت واکنش مشتریان و رقبا در برابر تغییرات قیمت نشان دادن واکنش در برابر تغییرات قیمت

صفحه 35:
۷ابزار کنترل کیفیت (فرآیند) آماری ات تم آوری داده ها هیستوگرام نمودار پارتو نمودار پراکندگی نمودار علت و معلول نمونه گیری نمودارهای کنترل

صفحه 36:
فرآیند استقرار تجهیزات و انبارداری

صفحه 37:
انواع فر آیند تولید ۱- تولید انبوه ۲- تولید دسته ای ۳- تولید بر اساس سفارش

صفحه 38:
اهمیت چیدمان 07 براى صاحبان كسب و كار hee ‎sla‏ کارکنان

صفحه 39:
سیستم 95 سیستم 95 به معنای سیستمی برای ساماندهی محیط کار است. ‎DS‏ بیانگر بنج اصل در فعالیتهای بهبود برای ساماندهی محیط کار است که عبار 4 61771 : جداسازی اشیا ء ابزارها و ۰۰۰ که شما در محیط کاری به آنها نیاز دارید از آنهایی که شما نیازی ‎ay‏ آنها ندارید . ۲ ۹61011 : ایجاد شرایطی که شما بتوانید به سادگی به ابزارها . تجهیزات و۰۰۰ آنچه برای انجام کارتان نیاز دارید . دسترسی یابید . ۳ 56150 : ایجاد محیط کاری تمیز بدون گرد و خاک . موارد کئیفی و ... ۴ ۹61166:51 : نگهداری و بهبود محیط تمیز و ماشین آلات تمیز ۵ 9111611166 : فرهنگ سازی رعایت اصول 55 و تبدیل به عادت شدن آنها al ‏از‎

صفحه 40:
اثرات بهبود و ساماندهی در محیط کار الف- کاهش زمان دسترسی به اشیاء مورد نیاز ج- اتلاف کمتر د- تاخیرهای کمتر ز- محیط کاری مطلوب تر ح - اخذ اعتماد بیشتر مشتریان

صفحه 41:
چیدمان دفتر کار - انتخاب تجهیزات و ملزومات دفتر کار - قفسه های کتاب - صندلی - فایل ها - ماشین چند کاره جنبی - تلفن - رایانه

صفحه 42:
کنترل موجودی ts eve ‏تعریف انبار‎ وتات انبار

صفحه 43:
روشهای تشخیص موقعیت کالا در انبار افظه ای 7 نصب كارت روى قفسه گذاری

صفحه 44:
انبار گردانی و کنترل کالا 1- کنترل کیفیت کالا ۲ رل تمیت کال

صفحه 45:
روشهای کنترل کمیت ‎YE‏ کنترل نمونه ای رل صد در ‎wie‏

صفحه 46:
کنترل موجودی و تنظیم مقدار سفارشها دو پرسش اساسی: ار بجریم؟ ۲- چه زمانی بخریم؟

صفحه 47:
سفارش کالا بر اساس سیاست ‎(s, 5 T)‏ 5: حد اكثر موجودی 3 سطح سفارش 7 فاصله زمانیب ررسیسطح موجودی در زمانهای مشخص و با فاصله زمانی 7 کالا رش ميشود. در صورتیکه مقدار موجودی کمتر از : باشد به اندازه ای سفارش می دهیم که به 5 برسيم. در غير اين صورت سفارش نمی دهیم.

صفحه 48:
مطالعه روش و زمانسنجی ‎Motion and Time‏ ‎Study‏

صفحه 49:
زمان انجام کار ۱- زمان موثر انجام کار ۲- زمان اضافی ناشی از طرح محصول ۳- زمان اضافی ناشی از روشهای غیر موثر ۴- زمان اضافی ناشی از روشهای نامناسب مدیریت ۵- زمان اضافی ناشی از اپراتور

صفحه 50:
ابزارهای مطالعه و بهبود روشها Operation Process ‏دار فرآیند عملیات‎ 15 Chart : OPC Flow Process Chart : bbe als he FPC Left Hand - Right Hand Chart: ‏نمودار حرکات دو دست‎ LH-RHC From-To Chart : em HY ye fs > FTC Activities Chart: ‏نمودار فعاليتها‎ > AC Multiple Activities Chart: Gils te ‏گنموداو‎ MAC

صفحه 51:
ابزارهای مطالعه و بهبود روشها > نمودار انسان - ماشين ‎MMC‏ دیا گرام جریان FD گنمودار رابطه ميان فعاليتها ‎Chart: RC‏ دیاگرام رابطه Diagram: RD ‏كديا اگرام ریسمانی‎ sD نمودار حر کات همزمان ‎SIMOC‏ Man-Machine Chart: Flow Diagram: Relationship Relationship String Diagram: Simultaneous Motion Chart:

صفحه 52:
Flow Process Chart (FPC) © Operation. Something is actually being done. This may be work on a product, some support activity, or anything that is directly productive in nature. > Transportation. The subject of the study (product, service, or person) moves from one location to another. i Inspection. The subject is observed for quality and correctness. B® Delay. The subject of the study must wait before starting the next step in the process. V Storage. The subject is stored, such as finished products in inventory or completed papers ina file. Frequently, a distinction is made between temporary storage and permanent storage by inserting a T or P in the triangle.

صفحه 53:

صفحه 54:
تجزیه و تحلیل نمودارهای فرآیند عملیات و فرآیند جریان ۱- هدف از انجام ‎(What) = Jus‏ ؟- محل انجام فعاليت ‎(Where)‏ “- ترتيب و توالى ‎(When) cuts pbs‏ ۴- شخص انجام دهنده فعالیت (۷۷0) ۵- روش انجام فعالیت (1107۷7)

صفحه 55:
EC. ‎work‏ و ‎Along withsW7H, TRY'US! ‎pperdivis‏ اه مت مه سا ‏و ۵ وه ه ‎۱

صفحه 56:
چک لیست نقد و تحلیل ابزارهای مهندسی < عملیات 5 طراحی < نیازهای بازرسی > جابجائى مواد > تجزيه و تحليل فرآيند راد ‎ule =‏ 36 > طراحى محيط كار > تجهيزات و ابزارها

صفحه 57:
روشهای تخمینی وش تخمین مقاسه اء * تعیین زمان مربوط به یک فعالیت از طریق مقایسه محتوای کاری آن با محتوای کاری یک سری فعالیتهای مشخص شده " یک روش میانگین آماری * مناسب برای تعیین کلیه فعالیتهاتی که انسان در طی هفته انجام می دهد.

صفحه 58:
روشهای تخمینی " استفاده برای زمانسنجی فعالیتهای غیر تکراری 5 در زمان عدم وجود امکان جمع آوری داده ها * وابستگی بیشتر از سایر سیستم ها به قضاوت " مورد استفاده در فعالیتهای تعمیراتی و ساختمانی 8 زمان استاندارد-جمع زمانهای انجام عناصر فعالیت به اضافه الونس ثابت از پیش تعیین شده

صفحه 59:
مراحل نمونه برداری از فعالیت ۱- تعیین فهرست منابع مورد مطالعه ۲- شناسائی پدیده های مورد انتظار ۳ تاد نمونه های مورد انتظار ۴- انجام نمونه برداری ۵- جمع بندی و تجزیه و تحلیل اطلاعات

بهره برداری و مدیریت محصول یا خدمات بهره وری آشنایی با مفاهیم ،تعاریف ،مولفه ها و عوامل موثر بر بهره وری درنگي در تفاوت ها ..... درنگي در تفاوت ها ... چـرا شركت كاسيـو مي تواند يك ماشين حساب را ارزانتر از يك بسته ذرت بو داده شـركت كالگ بفروشد ؟ آيـا ذرت تا اين انـدازه از سيليكون گرانتر است ؟ درنگي در تفاوت ها ... چرا تحويل گرفتن و يا پس دادن يك خودروي اجاره اي در بنگاه هرتز تنها چند دقيقه وقت آنهم بدون كاغذ بازي مي خواهد ،ولي اتاق گرفتن در مهمانسراي هيلتون به چند برابر آن صرف وقت و پر كردن فرمهاي نام ،نـشاني و ... نيازمـند اس ـت؟ آي ا اينه ا م ي ترس ند كه اتاقشان را بدزدند ؟ ندارند؟؟ بهبودندارند نيازيبهبهبهبود سازمانمامانيازي فرآيندهايسازمان آيافرآيندهاي آيا درنگي در تفاوت ها ... چگون ه در كمپان ي تويوت ا در ژاپ ن ،متوس ط توق ف قطعه در كارخانه مونتاژ به 2ساعت رسيده و كل زمان مونتاژ كامل خودرو به 16ساعت كاهش يافته است ؟ است؟ منطقياست؟ دركارگاههايمامامنطقي قطعهدركارگاههاي توقفقطعه زمانتوقف آيازمان آيا درنگي در تفاوت ها ... چگونه كمپاني انگليسي BAEتوانست در طول 7سال ارزش سهام خود را 17برابر كند؟ است؟ بودهاست؟ چگونهبوده سازمانماماچگونه ويژهسازمان ارزشويژه منحنيارزش منحني درنگي در تفاوت ها ... چگونه كمپاني NOKIAاز يك شركت گمنام به برترين كمپاني اروپا درآستانه سال 2000 تبديل شد؟ چيست؟؟ درچيست ‏NOKIAبابامامادر تمايزNOKIA وجهتمايز وجه درنگي در تفاوت ها ... چرا كمپاني افسانه اي GMدر دهه 1980بيش از 30 ميليـارد دالر زيـان را تحمـل كـرد ؟ و درحاليكه در دهه 70به لحاظ ارزش سهام سومين كمپاني آمريك ا بود ،در س ال 2000از فهرس ت 25كمپان ي برتر آمريكا حذف شده است ؟ است؟؟ اياست رتبهاي چهرتبه حائزچه سازمانماماحائز سازمان تغيير در روندهاي جهاني عوامل ثانويه : دانش ،مديريت ،شبكه ، اطالعات ،نرم افزار ،ارتباطات دوران غلبه عوامل اوليه عوامل اوليه : مواد خام ،زمين ،انرژي ،نيروي كار ارزان داريم؟؟ قـرارداريم منحنيقـرار اينمنحني كجاياين مامادردركجاي براستي روح بهره وري چيست؟ بهره وری ایمان راسخ برای پیشرفت انسان هاست. بهره وری در درجه اول یک دیدگاه فکری است که همواره سعی در بهبود مستمر وضع موجود دارد. در سايه كالم بزرگان روانشاد دکتر حسین عظیمی: چرا؟؟ ارزش افزوده کار يک قاليباف در يک سال توسعه نيافته = ارزش افزوده يک ساعت کار در کارگاه های صنعتی توسعه يافته نابغه تجارت چه مي گويد... بيل گيتس ( )Bill Gatesمي گويد: ثروتمند ترين مرد دنيا مالك چيزهاي ملموس نيست .نه زمين دارد ،نه طال ،نه نفت ،نه كارخانه ،نه فعاليت صنعتي ديگر و نه ارتش و نه سپاهي. اين نخستين بار در تاريخ بشر است كه ثروتمند ترين مرد دنيا فقط دانش دارد و بس. تاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلف ـه معنای قدرت تولید، ـت ب ـت که در لغ ـی اس ـه انگلیس ـک کلم ـه ( )productivityی واژ بارور و مولد بودن است. زمینی که استعداد زراعت دارد و بذر در آن رشد و نمو می کند ،اصطالح ًا ـد و بارور .افرادی که ـن مول ـی زمی ـی شود .یعن ـه م ـن ( )productiveگفت زمی ـتند و اصطالح ًا ـل هس ـد شغ ـن توان انجام کار ،فاق ـن داشت در اجتماع ضم بیکار محسوب می شوند ،افرادی ()non-productiveگفته می شوند. ـن قدرت توليد و ـه داشت ـی ب ـگ زبان انگليس ـه ( )productiveدر فرهن ـس واژ پ بودن کسی يا چيزی گفته می شود. بارور تاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلف در زبان فارس2ی کلم2ه بهره وری به عنوان معادل ()productivity مصطلح گشته است. لغت بهره وری از نظر ادب2ی مصدر است ،از واژه بهره ور مشت2ق شده است و کلمه بهره ورب2ه استناد فرهن2گ فارسی معین،ب2ه معناي بهره بر ،سود برنده و کامیاب معنی شده است. چنانچ2ه مالحظ2ه م2ی شود ،مفهوم لغوی بهره وری در زبان انگلیس2ی با مفهوم لغوی آن در زبان فارسی متفاوت است. لذا در برخ2ی از متون معادل های دیگر مانن2د راندمان ،بازدهی، قدرت تولی2د ،قابلی2ت و باروری کارآم2د جایگزین واژه ( )productivityشده اند و در مفاهیم کاربردی و علمی نیز به کار می روند. تاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلف تعريف پيتر دراكر: انجام درست كار درست بصورت مستمر تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري -1استفاده نابجاي واژه هاي كارايي و اثربخشي بجاي بهره وري ـی" ،ارتقاء بهره وری را تضمی2ن نم2ی کند .افراد غالب ٌا فک2ر م2ی کنن2د ک2ه اگر بهبود "کارای کارایی بهبود یاب2د ،بهره وری بیشتر خواه2د شد .کارایی شرط الزم بهره وری اس2ت اما شرط کاف2ی نیس2ت .در واق2ع برای بهره ور بودن ه2م اثربخش2ی و ه2م کارایی بطور همزمان و توامان الزم است. کارایی نس2بت محص2ول واقع2ی تولی2د شدهب2ه محص2ول مورد انتظار ( اس2تاندارد) است .بعبارت ديگر كاراي2ي نسبت كاري است كه انجام شده به كاري كه بايد انجام مي شده درحالیکه اثر بخشی درجه تحقق هدفها در سازمان می باشد. تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري -1استفاده نابجاي واژه هاي كارايي و اثربخشي بجاي بهره وري-ادامه ـی" تعیی2ن هدفهای درس2ت و رس2یدنب2ه آنه2ا اس2ت .درواق2ع اثربخش2ي درج2ه و ميزان نيل به ـر بخش "اث اهداف تعيين شده است .به بيان ديگر ،اثربخشي نشان مي دهد كه تا چه ميزان از تالشهاي انجام شده نتايج موردنظر حاصل شده است .درحاليكه نحوه استفاده و بهره برداري از منابع براي نيل به نتايج ،مربوط به كارايي مي شود .در واقع اثربخشي مرتبط با عملكرد و فراهم 2آوردن رضاي2ت انس2ان از تالشهاي انجام شده و كاراي2ي مرتب2طب2ا بهره برداري ص2حيح از مناب2ع است. مالحظه مي شود كه كارايي جنبه كمي دارد ،ولي اثربخشي جنبه كيفي داراست. بهره وري= اثربخشي+كارايي بهره وري= اجراي كار درست +اجراي درست كارها تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري -2استفاده نابجاي واژه هاي درآمد بجاي بهره وري ـد حاص2ل از فروش الزام ٌا بهبود بهره وری را تضمی2ن نخواه2د کرد .اگ2ر درآم2د شرکتی افزایش در درآم افزایش یاب2د،ب2ه تنهایی این افزایشب2ه این معن2ا نیس2ت ک2ه آ2ن شرک2ت از بهره وری باال برخوردار است. ماهیت ٌا ه2ر شرکت2ی در جهان هدفهایی برای درآم2د حاص2ل از فروش تعیی2ن م2ی کن2د ک2ه آنه2ا را روزانه، هفتگ2ی و ماهان2ه مورد بح2ث قرار م2ی دهد .ام2ا کمت2ر بر مقدار بهره وری نظارت م2ی کنند .ممک2ن است س2ازمان بدالیل2ي درآمدهایش ( مثال افزایش قیم2ت )ب2ه عل2ت وجود بازار انحص2اری زیاد شود ،درحالیکه بهره وریش نس2بت ب2ه قب2ل افزایش نیافت2ه باش2د درحالیک2ه در آینده میزان س2وددهی آ2ن به شدت کاهش یابد. تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري -3تفكر نابجاي تعلق بهره وري تنها به بخش صنعت بهره وری فق2ط مخت2ص بخ2ش ص2نعت نیس2ت .بهره وری در هم2ه بخشهای اقتص2ادی اعم از ص2نعت ،خدمات و کشاورزی مطرح اس2ت .امروزهب2ا پیشرف2ت اطالعات و تکنولوژ2ی کامپیوتر، میزان متوس2ط بهره وری در بخ2ش خدماتب2ه س2رعت رش2د یافت2ه اس2ت .افزایش بهره وری در سازمانهای خدماتی یکی از مشخصه های جوامع پیشرفته امروزی می باشد. مفهوم بهره وري و تشريح مولفه هاي آن -اثربخشي ـیدن به ـا برای رس ـی شود که :آی ـل معلوم م ـن قبی ـئواالتی از ای ـه س ـخ ب ـا پاس ـی ب اثربخش ـازمان را به ـا مشکالت س ـم؟ آی ـی دهی ـتی را انجام م ـازمان ،فعالیتهای درس هدفهای س ـم بطوریکه به هدفهای ـا برآمده ای ـع آنه ـدد رف ـم و درص ـص داده ای ـتی تشخی درس سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعیین شده در هر سازمان ،میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد. مفهوم بهره وري و تشريح مولفه هاي آن -كارايي کارایـی بـه اجرای درسـت کارهـا در سـازمان مربوط مـی شود ،یعنی ـش مقدار تولید و بهبود ـا ،افزای ـه ه ـش هزین ـا هدف کاه ـمیماتی که ب تص کیفیت محصول اتخاذ می شوند. ـی استاندارد ـه بازده ـت آمده ب ـه دس ـی ب ـبت بازده واقع ـع كارايي نس در واق ـبت ـع نس ـا در واق ـت .ی ـا راندمان اس ـی ی ـن شده (مورد انتظار) کارآی و تعیی مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام می گیرد. کارایی نسبت بازدهی به بازدهی استاندارد است. کارآيی جنبه کمی دارد و اثربخشی جنبه کيفی دارد. تشريح مدل مفهومي عوامل موثر بر بهره وري در سازمان ها وضعیت حرکت بهره وری با نظر سنجی از صاحب نظران خیلی زیاد (درصد) زیاد (درصد) متوسط (درصد) کم (درصد) شرح پرسش ردیف 75 20 5 0 کمرنگ بودن ضابطه شایسته ساالری در انتصاب مدیران در بخش دولتی 1 65 20 15 0 وجود رانت های اقتصادی 2 60 35 5 0 فقدان نظام ارزیاب-ی عملکرد دستگاه های اجرای-ی از طری-ق تعریف و محاسبه شاخص های بهره وری در بخش ها و زیربخش های اقتصادی 3 55 40 0 5 کمرنگ بودن ارزش کار به جهت وجود درآمدهای کم زحمت یا بدون زحمت 4 55 40 5 0 گرایش های سیاسی در تصمیم گیری های اقتصادی 5 55 30 5 10 فقدان امنیت کافی برای سرمایه گذاری 6 50 40 10 0 کارایی پایین در بهره برداری از منابع و ثروت ملی 7 وضعیت حرکت بهره وری با نظر سنجی از صاحب نظران خیلی زیاد (درصد) زیاد (درصد) متوسط (درصد) کم (درصد ) شرح پرسش 50 30 15 5 کافی نبودن قدرت دولت برای اصالح سیاست های اقتصادی 8 50 35 15 0 ضع-ف برنام-ه ریزی در دستگاه های اجرای-ی برای بخ-ش ها و زیر بخش های تحت پوشش 9 50 45 5 0 ضع-ف نظارت و پیگیری برنام-ه های اجرا شده توس-ط دستگاه های اجرایی 10 45 40 15 0 ضع-ف نظام تولیدآمار در جه-ت فراه-م آوردن زمینه اطالعات مناسب برای محاسبه شاخص های بهره وری 11 45 40 15 0 ضعف برقراری نظام تشویق و تنبیه متناسب با عملکرد 12 40 25 20 15 پایین بودن سطح نظم پذیری در فرهنگ عامه 13 40 45 5 10 ایجاد اختالل در نظام اقتصادی برای حمایت از انحصارات 14 ردی ف دگرگوني در ساختار و رفتار نظام هاي مديريتي جهان عدم تمركز تمركز حداقل رده هاي سازماني سلسله مراتب مشاركت و خود كنترلي دستور و كنترل ساختار ارگانيك ساختار مكانيكي مديريت فرآيند مديريت وظيفه مجازي و منعطف رسمي و غيرمنعطف دانش طلب و مغزبر كارطلب شبكه جزيرهاي ‌ اقتضايي ديوانساالر مشوق خالقيت و ابتكار متعهد به روالهاي رسمي دغدغه ايجاد ارزش دغدغه هزينه يادگيري جمعي نخبه گرا و نخبه محور باز و شفاف بسته و پوشيده كاركرد بدون ضايعات سرمايه در گردش فراوان آينده پرداز و خطرپذير ـار تجربه گرا و محافظه ك كوچك سازي امپراطوري جذب كننده شوك حساس و تحريك پذير ويژگي شيوه هاي نوين كار و نقش نيروي انساني اقتدار بخشي و سپردن مسئوليت ـ تخصيص وظيفه غني سازي مشاغل تقسيم و ساده سازي شغل ارزش افزوده هر چه بيشتر كار ارزان اعتقاد به وجود همواره شيوه تلقي وجود بهترين شيوه كار طرح ريزي شيوه كار با مشاركت كاركنان بي نقشي افراد در تعيين فرآيند كار مديريت مشاركتي و تيم‌هاي خود مدير تبعيت بي چون و چراي كاركنان همگاني بودن مسئوليت نوآوري انحصارنوآوري در متخصصين آزادي عمل و انعطاف استاندارد كردن كار تلقي نياز و طلب فطري از كار تلقي تكليف از كار تلقي منبع پرارزش از هوش كاركنان بي نياز تلقي كردن كاركنان از تفكر دسترسي آزاد كاركنان به اطالعات مضر تلقي كردن انتشار اطالعات سازمان بدون مرزبندي ملوك الطوايفي و تعلقات بخشي مدیریت کیفیت جامع Total Quality Management مدیریت کیفیت جامع ()TQM تعریف کیفیت تعریف الزام یا خواسته تعریف مدیریت کیفیت تعریف مدیریت کیفیت جامع ابعاد کیفیت (نیازهای مشتری) قیمت همسازی دوام شکل ظاهری قابلیت اطمینان شهرت تحویل به موقع ایمنی کارکرد تاثیر اجتماعی خدمات بعد از فروش قیمت گذاری مراحل تعیین قیمت : )1تعیین هدف در قیمت گذاری )2برآورد تقاضا )3برآورد هزینه )4بررسی وضعیت شرکتهای رقیب )5انتخاب روش قیمت گذاری )6تعیین قیمت نهایی روشهای قیمت گذاری )1 )2 )3 )4 )5 بر مبنای بهای تمام شده بر مبنای بازده مورد انتظار بر مبنای ارزش مورد تصور بر مبنای نرخ رایج بر مبنای مناقصه تعیین قیمت نهایی ‏مالحظات روانشناسی ‏انطباق با کیفیت ،تبلیغات و ... ‏سیاستهای شرکت ‏مقررات دولتی ‏ارائه محصوالت با قیمتهای متفاوت ‏تغییر قیمت در مناطق و زمانهای مختلف اقدامات پس از قیمت گذاری )1کاهش دادن قیمت )2افزایش دادن قیمت )3واکنش مشتریان و رقبا در برابر تغییرات قیمت )4نشان دادن واکنش در برابر تغییرات قیمت 7ابزار کنترل کیفیت (فرآیند) آماری روشهای جمع آوری داده ها هیستوگرام نمودار پارتو نمودار پراکندگی نمودار علت و معلول نمونه گیری نمودارهای کنترل فرآیند استقرار تجهیزات و انبارداری انواع فرآیند تولید -1تولید انبوه -2تولید دسته ای -3تولید بر اساس سفارش اهمیت چیدمان ‏برای صاحبان کسب و کار ‏برای مشتریان ‏برای کارکنان سیستم 5s سیستم 5sبه معنای سیستمی برای ساماندهی محیط کار است 5s .بیانگر پنج اصل در فعالیتهای بهبود برای ساماندهی محیط کار است که عبارتند از : : seiri )1جداسازی اشیا ،ابزارها و . . .که شما در محیط کاری به آنها نیاز دارید از آنهایی که شما نیازی به آنها ندارید . : seiton )2ایجاد شرایطی که شما بتوانید به سادگی به ابزارها ،تجهیزات و . . .آنچه برای انجام کارتان نیاز دارید ،دسترسی یابید . : seiso )3ایجاد محیط کاری تمیز بدون گرد و خاک ،موارد کثیفی و ... : seiketsu )4نگهداری و بهبود محیط تمیز و ماشین آالت تمیز : shitsuke )5فرهنگ سازی رعایت اصول 5sو تبدیل به عادت شدن آنها اثرات بهبود و ساماندهی در محیط کار الف -کاهش زمان دسترسی به اشیاء مورد نیاز ج -اتالف کمتر د -تاخیرهای کمتر ز -محیط کاری مطلوب تر ح – اخذ اعتماد بیشتر مشتریان چیدمان دفتر کار انتخاب تجهیزات و ملزومات دفتر کار قفسه های کتاب صندلی فایل ها ماشین چند کاره جنبی تلفن -رایانه کنترل موجودی ‏تعریف انبار ‏وظائف انبار روشهای تشخیص موقعیت کاال در انبار ‏حافظه ای ‏نصب کارت روی قفسه ‏کد گذاری انبار گردانی و کنترل کاال -1کنترل کیفیت کاال -2کنترل کمیت کاال روشهای کنترل کمیت کاال ‏کنترل نمونه ای ‏کنترل صد در صد کنترل موجودی و تنظیم مقدار سفارشها دو پرسش اساسی: -1چه مقدار بخریم؟ -2چه زمانی بخریم؟ سفارش کاال بر اساس سیاست ()s, S, T :Sحد اکثر موجودی :sس طح س فارش :Tف اصله زمانیب ررسیس طح موجودی در زمانهای مشخص و با فاصله زمانی Tکاال شمارش میشود .در صورتیکه مقدار موجودی کمتر از sباشد به اندازه ای سفارش می دهیم که به Sبرسیم .در غیر این صورت سفارش نمی دهیم. مطالعه روش و زمانسنجی Motion and Time Study زمان انجام كار -1زمان مؤثر انجام كار -2زمان اضافي ناشي از طرح محصول -3زمان اضافي ناشي از روشهاي غير مؤثر -4زمان اضافي ناشي از روشهاي نامناسب مديريت -5زمان اضافي ناشي از اپراتور ابزارهاي مطالعه و بهبود روشها Operation Process Flow Process Chart : Left Hand – Right Hand Chart: نمودار فرآيند عمليات Chart : OPC نمودار فرآيند جريان FPC نمودار حركات دو دست LH-RHC From-To Chart : Activities Chart: Multiple Activities Chart: فر (از – به5نمودار س FTC نمودار فعاليتها AC د فعاليتي5نمودار چن MAC ابزارهاي مطالعه و بهبود روشها Man-Machine Chart: Flow Diagram: Relationship Relationship String Diagram: Simultaneous Motion Chart: ان – ماشين5نمودار انس MMC دياگرام جريان FD ه ميان فعاليتها5نمودار رابط Chart: RC دياگرام رابطه Diagram: RD دياگرام ريسماني SD نمودار حركات همزمان SIMOC Flow Process Chart (FPC) How to develop a better method • Graphic Tools for the analysis • 5W + 1H Questions • ECRS • Checklists • More details: Micromotion study تجزيه و تحليل نمودارهاي فرآيند عمليات و فرآيند جريان -1هدف از انجام فعاليت ()What -2محل انجام فعاليت ()Where -3ترتيب و توالي انجام فعاليت ()When -4شخص انجام دهنده فعاليت ()Who -5روش انجام فعاليت ()How Along with 5W1H, TRY US! E eliminate all unnecessary work C combine operations (elements of work) R rearrange sequence of operations S simplify the necessary operations چك ليست نقد و تحليل ابزارهاي مهندسي عمليات طراحي نيازهاي بازرسي جابجائي مواد تجزيه و تحليل فرآيند مواد سازماندهي كار طراحي محيط كار تجهيزات و ابزارها روشهاي تخميني روش تخمين مقايسه اي • تعيين زمان مربوط به يک فعاليت از طريق مقايسه محتواي کاري آن با محتواي کاري يک سري فعاليتهاي مشخص شده • يک روش ميانگين آماري • مناسب براي تعيين کليه فعاليتهائي که انسان در طي هفته انجام مي دهد. روشهاي تخميني روش تخمين تحليلي • استفاده براي زمانسنجي فعاليتهاي غير تکراري • در زمان عدم وجود امکان جمع آوري داده ها • وابستگي بيشتر از ساير سيستم ها به قضاوت • مورد استفاده در فعاليتهاي تعميراتي و ساختماني • زمان استاندارد=جمع زمانهاي انجام عناصر فعاليت به اضافه الونس ثابت از پيش تعيين شده مراحل نمونه برداري از فعاليت -1تعيين فهرست منابع مورد مطالعه -2شناسائي پديده هاي مورد انتظار -3محاسبه تعداد نمونه هاي مورد انتظار -4انجام نمونه برداري -5جمع بندي و تجزيه و تحليل اطالعات

51,000 تومان