صفحه 1:

صفحه 2:
Leadership Theories Leadership Styles Dr. M. Zagheri

صفحه 3:
Leadership ۰ ۱۵206۲51۳: فرآیند نفوذ بر فعالت‌اویک گروه سازمانیافته به منظور تاه‌برایرسیدن به لهدلفتعیین‌شدم. (51090111) ۰ ۱6۵06۲5۱۱0 : فرآیند متقاعد كردن لفراد يا گروه برلی لقدلماتوکه مورد نظر و هفرهر.یا ‎(Gardner) ui » 5S si aa‏ ‎S :Leader °‏ سی‌لستکه دیگران داوطلبانه و مشتاقانه از او پیروی‌می‌کنند. ‎

صفحه 4:
Effective Leadership ۰ رهبری اثر بخش در چهار وضعیت زیر میسر است: وجود فردی که ارتباط برقرار شده را درک کند. 6 فرد مورد نظر آنچه را که از او خواسته ‎cond‏ انجام دهد. 9 فرد باور دارد که آنچه از او خواسته شده در راستای ارزش ها و علائق اوست. ©. فرد باور دارد كه آنجه از او خواسته شده در راستاى اهداف و ارزشهاى سازمان/كروه اوست.

صفحه 5:
Effective Leadership ۰ از دیدگاه مک گریگور 066۲6۵00۲ حداقل چهار متغير اصلی در رهبری تاثیر دارد: 6 ویژگیها و مشخصات رهبر 0 گرایش هاء نيازهاء و سایر ویژگی های پیروان 0 ویژگی های سازمان مانند اهداف سازمان» ساختار سازمان» و ماهیت وظایفی در سازمان اجرا می شوند <. محیط اجتماعی اقتصادی و سیاسی

صفحه 6:
Leadership Theories “Believe me, fellows, everyone from the Pharach on down is an equally valued member of the team.”

صفحه 7:
نظریه های ویژگی اشخصیتی ۲۳۵/6 ‎Theories‏ رهبری مبتنی بر ویژگی های ارثی/ شخصیتی رهبر نظیر : - نظریه ابر مرد ۲۳6۵۲۷ ۱۵۱ 6۲6۵1 - نظریه فرهمندی ‎Charismatic Theory‏ - نظریه شخصیتی رهبر: * هوش * توانایی کلامی و استدلالی © مهارتهای ارتباطی * ابتکار عمل و خلاقیت * بلوغ فکری و عاطفی

صفحه 8:
Trait Theory ‏نظريه هاوويزكيل‎ esate! ‎٠‏ دو بعد مهم در رهبری از دیدگاه گاردتر: - وظایف رهبری۱۵۵065]0 0۲ ۲251 1۳6 - تعامل رهبر و پیروان ]۱۲۵۵06۲-0۵۳5 ‎Interaction‏ ‎ ‎

صفحه 9:
وظایف رهبری0۲ ۲85 ۲۳86۵ ‎Leadership‏ ۰ گاردنر 0 وظیفه را برای رهبران برشمرد: د 5 م و ها وه و ه ۵ تجسم و تعیین اهداف ‎Envisioning goals‏ تصدیق ارزشها ‎Affirming values‏ ایجاد انگیزه ۱0۷۵11۳0 اداره کردن ۷8۱۵01۳9 ايجاد يى كروه واحد كارآمد ‎Achieving workable‏ ‎unity‏ Explaining qo 5 cos ایفای نتش الگو 5۷۲60۱ 3 25 56۲۷۱۳9 . نماینده گروه بودن 0۳0۷0 106 860۲۵5۵۳۲۲۳۴0 تغییر و نوآوری ۵6۷۷۱۳۵

صفحه 10:
.0 © 9 تعامل رهبر و پیروان ‎Leader-Constituent‏ ‎Interaction‏ رهبران با نفوذ 15 2301© ! ‎:Charismatic‏ 414 48 ويزكى هاى كه رهبر او را از ديكران متمايز مى سازد مانند ابر مرد» فوق العاده و قدرتمند نفوذ بيروان بر رهبر 011 01151161161155© 01 مل ززع ناما 5 : : زمانى كه رهبر و بيروان نفوذ برابر بر يكديكر دارند و بيروان رهبر را از ميان خود انتخاب مى كنند. Influence of Leaders on ‏تفوذ رهبر بر پیروان‎ 5 زمانی که رهبر خود داوطلب رهبری می شود. رهبر تلاش می کند که با توجه به شرایط و صلاحدید و ویژگی های پیروان تصمیم گیری کند. رهبران تحول گرا 16۵06۲5 ۲۲3۲۱5۲0۲۳۲۳9 : كه تلاش مى کنند نیازهای پیروان» خواسته هاء آرزوها و انتظارات آنها را برآورده نمایند.به این منظور نوآوری و حتی تغییرات تحولی ایجاد می کند.

صفحه 11:
86۳5۷۱۵۳۵۱ ‏نظریه های رفتاری‎ Theories Douglas McGregor’s Theory X & Y Rensis Likert’s Michigan Studies Blake & Mouton’s Managerial Grid Kurt Lewin’s Studies دی

صفحه 12:
McGregor’s Theory X & Y بر اساس نظریه انگیزش مازلو پایه ریزی شد. در تعامل با دیگران » هر آنچه برای انسان اتفاق افتد نتيجه رفتار» نگرش و عواطف دیگران بر اوست. پیروان به رهبر وابسته هستند و مایلند مورد توجه و حمایت رهبر باشند. ایجاد امنیت ۰ حمایت» شرایط محیطی مورد تمایل پیروان» دانش کافی از ویژگی هایی است که در نظریه مک گریگور مورد توجه است.

صفحه 13:
Likert’s Michigan Studies ‎٠‏ چهار سبک یا نظام در رهبری: ‎Exploitative-authoritative -alsiu‏ ’ لقتدارگرلیانه خیرخولهانه- ‎YBenevolent-authoritative‏ ‏لقتداركرليانه ‏مشاورم لى ‎Y Consultative-democratic.2‏ ‎Y Participative-democratic (0 » (3S Us ‎

صفحه 14:
Likert’s Michigan Studies Exploitative- Benevolent- Consultative- Participative- authoritative authoritative democratic democratic ‏تصميم كيرى در سراسر برخى تصميمات به افراد در مدير ارشد بيشترين مدير ارشد تمام‎ سازمان جارى است سطوح باتين تر تفويض مى تصميمات را مى كيرد تصميمات را مى كيرد شود انكيزش بر اساس باداش انكيزش بر اساس انكيزه هاى انكيزش بر اساس انكيزه انكيزش با اجبار و های اقتصادی ولی با درونى؛ اقتصادى و تمايلات های درونی و اقتصادی الزام همراه است مشارکت گروه ایجاد می . فردی برای کسب تجربه های است شود جدید است ارتباطات در تمام جوانب ارتباطات از بالا به ياتين و در اغلب موارد » ارتباطات ارتباطات از بالا به عمودی و افقی وجود دارد. برعکس (دو طرفه) است از بالا به پائین است پائین است وظیفه بازنگری و کنترل اگرچه اساس بازنگری و اساس بازنگری » کنترل و بازنگری» کنترل و بین سوپروایزرها و کنترل و نظارت بر عهده . نظارت بر عهده مدیر نظارت متمرکز و بر کارکنان توزیع می شود مدیر ارشد است اما نظرات ارشد است عهده مدیر ارشد است افراد در سطوح پائین تر نیز کسب می شود

صفحه 15:
Blake & Mouton’s Managerial Grid ‏مدل دو بعدی رهبری:‎ ٠ 0 رهبری وظیفه مدار / محصول مدار ‎Task/production orientation‏ رهبری مردم مدار/کارمند مدار ‎People/employee‏ ‎orientation‏

صفحه 16:
Blake & Mouton’s Managerial Grid 9 (1,9) High (9,9) Be, | 8 ‏مدیریت تیمی: کارکنان متعهد :مدیریت تفریحی‎ ‏با توجه زياد به کار و اهداف توجه زياد بهنازهای کارکنان | 7 | مر‎ ‏سازمان همراه با احترام و و توجه كم به نتايج‎ ‏اعتماد متقابل‎ 6 :)6,9( ‏مديريت ميانه رو‎ 5 ‏عملكرد مناسب سازمان و تتايج مناسب با‎ A ‏حفظ حرمت های انسانی همراه با‎ ‏رضایت کارکنان‎ 3 ‏:مدیریت پنیرش- اقتدار مدیریت تضعیف کننده: حداقل‎ 2 ‏تلاش کارکنان برای دستیابی‎ ee eta ‏به حداقل نتايج[حفظ سازمان)‎ ‏سما‎ | )1,1( )9,1( 1 توجه به کار

صفحه 17:
۰ Kurt Lewin’s Studies سه سبک رهبری از دیدگاه کرت لوین: نیروهای مربوط به رهبر (اقتدار گرایانه) >[۸0۲06۲: رهبر به تنهایی تصمیم می گیرد» وظیفه مدار است و نوآوری و ابتکار کاهش می يابد. نیروهای مربوط به اعضا گروه(مردمی) 26111061211 : رهبر همراه با اعضا تصمیم می گیرد مردم مدار است و به ارتباطات و کار تیمی اهمیت میدهد. نیروهای مربوط به موقعیت (لجام گسیخته) - 1315562 ‎:Faire‏ ‏رهبر تلاشی برای جهت دادن و اداره کردن پیروان نمی کند و به همه آزادی می دهد. این وضعیت بهره وری را کاهش داده و موجب ناامیدی و خستگی کارکنان می شود.

صفحه 18:
Ohio State Studies ۰ ساختار چهار بخشی رهبرى با تاكيد بر ساختارمداری و يا ارتباط مداری ساختار بسیار سازنده ‎High-High‏ ترجه و ارتباط 5 توجه و زياد ارتباط کم Low-Low ساخار دون سازندگی

صفحه 19:
Theories * مطالعات دانشگاه میشیگان: -مدیران تولید گرا ‎Production-Oriented Leader‏ -مدیران کارمند گرا ۱6۵06۲ 6۱0۵۱۵۷۵۵۵0۲۱۵۲۵ ۰مطالعات دانشگاه اوهایو- -مدیران ساختار مدار (توجه به سازمان) -مدیران مراعات کننده (توجه به ارتباطات) دو محور اصلی: "توجه زیاد به کار “اتوجه زياد به کارمند

صفحه 20:
Leadership Styles Use of Authority by the Manager Manager Manager. = Manager «= Manager Managor Manager Managar rales ‏لم "كا"‎ presents prasarts dines fis, paris decison and decison ‏صللطمط كمد هدم‎ prebmgals asksgrup —subodhabs to announces t ‏كمانم‎ dacson suggestions, ‏هقرط‎ functon wihin Guastons © subpctio. rales deceon ‏سا تا‎ change decisin bysuperor

صفحه 21:
Fiedler’s Contingency Model of Leadership Effectiveness ۰ فیدار: پیش از وجود هر رهبری باید یک گروه وجود داشته باشد. ۰ برای اندازه گیری نوع قدرت و نفوذی که گروه به رهبر خود میدهند» سه طبقه ایجاد کرد که به ترتیب اولویت: 8 8 ارتباط ‎Relationship-oriented Style tel 5 5) Gy‏ : شخصیت رهبر مهم است اما میزان اين ارتباط » به درک اعضای گروه از رهبر بستگی دارد. ساختار وظیفه ای ‎Task-oriented Style‏ : درجه ای که وظایف اعضای گروه با جزئبات آن برنامه ریزی می شود. هرچه وظایف اعضا ساختاريافته تر باشد قدرت رهبر کمتر می شود. هرچه اعضا نیاز به تفکرو برنامه ریزی داشته باشند نیاز بیشتری به رهبر دارند. قدرت موقعیتی رهبر ۱۲6۵06۳ 0۴ ۳۵۷۷/۵۲ ۳051081 : قدرت بیشتر رهبر الزاما به معنای عملکرد بهتر گروه نیست. بهترین رهبران معمولا رهبران ساختارمدارانه هستند. بخصوص وقتی رهبر نفوذ زیادی بر اعضا دارد.

صفحه 22:
عولم(مم‌در ۱۲۵۵06۲5۴ ۵۲ ۴۵6۲۵۲5 یهبری ‎.d‏ پیروان ۳0۱۱۵۷/6۲5: درک گرایشات و نظرات گروه ©. رهبر 1 ©1©23601: درك محدوديت های فردی رهبر ©. موقعيت ‎ald Kaw HSS): Situation‏ بر اساس ‏شرايط موجود ‎

صفحه 23:
Life-Cycle Theory of Hersey & Blanchard هرسی و بلانچارد به رویکرد موقعیتی در رهبری ‎hy aie Situational approach‏ سبک رهبری یک فرد بر اساس ترکیبی از رفتارهای وظیفه ای و رفتارهای ارتباطی است. تمرکز بر رفتارهای وظیفه ای شامل: تعریف دقیق سازمان» تعریف مجاری ارتباطی» و راههای انجام صحیح وظایف است. تمرکز بر رفتارهای ارتباطی شامل بازکردن راههای ارتباطی» حمایت های روحی- اجتماعی» گوش دادن فعال به کارکنان و غیره است.

صفحه 24:
نظریه موقعیتی 51102110051 ‎Theory‏ - تغییر رفتار رهبر متناسب با میزان بلوغ پیروان - بلوغ: میزان برانگیختگی» شایستگی» تجربه. علاقه » پذیرش مسئولیت - رفتار رهبر- پیروان رفتار رهبر طب سس > وظیفه مدار (هدایت) فردمدار(حمایت)

صفحه 25:
چهار سبک در رهبری موقعیتی حمایت زیاد» هدايت زياد حمایت زیاد. هدایت کم ۹ 0 5 0 3 4 گم کی 2 | 53 8 هه 1 | 54 }4 © 7 = 2 9 ت كمء هدايت زياد حمايت كمء هدايت كم سس هلیته ۳۱:۳6:۷ Supportiveyia

صفحه 26:
Reddin’s three-dimensional theory of management ۰ از ادغام ‎Mouton ds‏ 6 81316 و رهبری اقتضایی فیدلر همراه با تتوری اثربخشی رهبری بصورت سه بعدی طراحی شده است و چهار سبک را بوجود می آورد: 0. مجزا لت وظیفه مدار و رابطه مداری در حداقل 6 واگذار شده 0601631601: وظیفه مداری زیاد و رابطه مداری کم است. ©. وابسته ۲۵۱۵160۵ : رابطه مداری بالا و وظیفه مداری کم است. . یکپارچه ۲360 060]: وظیفه مداری و رابطه مداری هر دو زياد است.

صفحه 27:
سبك هاى رهبرى12١151‏ 162016 ‎Styles‏ ‏۰ رهبر اقتدارگرا ۸۲06۲1 (تتوری ‏ مک گریگور) ‎٠‏ رهبر بروکراتیک ‏۰ رهبر دیپلماتیک ‎(8 SS Yess) Participative ‏رهبر مشارکتی‎ ۰ Laissez - Faire 48 ‏رهبر لجام‎ ٠ Transactional Leadership ‏رهبر تعامل كرا‎ ٠ Transformational ‏۲"رهبر تحول گرا‎ ‎

صفحه 28:
۰ کنترل شدید بر کاریکنان ۰ هدایت افراد بر اساس دستور ‎٠‏ عدم مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها ‏۰ ساختار هرمی ‎ ‎

صفحه 29:
رهبر مشارکنی میزان اعطای قدرت تصمیم گیری به اعضای گروه توسط رهبر : الگوی مشاوره ای(6۱) : مدیر با پرسنل به طور انفرادی نه وهی صحبت می کند و با اطلاعات کسب شده؛ تصمیم می گیرد. الگوی مشاوره ای(61۱) : مدیر با پرسنل به صورت گروهی مشورت می کند ولی شخصا تصميم مى كيرد . ©. الگوی گروهی یا مشارکتی (61) : در اين روش مدير ریاست جلسه را به عهده مى كيرد و با آن ها شور و مشورت مى كند و در انتها نظر جمع را قبول و همانكونه تصميم مى كيرد . ‎LP‏ الكوى نمايندكى: در اين روش مدير اطلاعات را به زير دستان ميدهد و أن ها را با ‎Se Roe‏ مى كذارد . ‎

صفحه 30:
Transactional 1,5 Jabs ‏رهبر‎ ‎Leader تاکید بر وظایف برای دستیابی به اهداف رفع نیازهای پیروان در مقابل عملکرد مناسب برای دستیابی به اهداف ایجاد وضعیت معامله یا قرار داد دوطرفه مبتنی پاداش تلاش برای مشخص کردن اهداف سازمان برای کارکنان توجه به عملکرد روزانه افراد مدیریت مبتنی بر انتظارات رویکرد رقابتی و متمرکز بر وظایف در هرم سازمانی تأکید بر حفظ شرایط بر اساس سیاستهاء رویه ها و دستورالعمل های سازمان

صفحه 31:
TRANSFORMATIONAL LEADER ‏مهبر تحولكرا‎ ۰ رهبر تحول گرا ویژگی های کاریزماتیک دارد و می تواند "عامل تغییر" برای سازمان باشد. ۰ چنین رهبری پیروان را برای بهبود عملکرد بر می انگیزاند و فعالیت آنان را در جهت دستیابی به اهداف هدایت می کند. مهمترین روشهای که رهبر تحول گرا انتخاب می کند: ۰ افزایش آگاهی و هوشیاری افراد ۰ نشان دادن فواید کار گروهی ۰ اقاء ارزشهایی چون به چلش کشیین مسترای بر ۰ ۰ ۱ ۰ یک رهبر تحول گرای موثر نقش الگو را ایفا می کند و پیروان را آگاه و مطلع می سازد.

صفحه 32:
چهار جزء مهم در رهبری تحول گرا 0 نفوذ آرمانی 2 الهام بخشی 9 تحریک فکری ملاحظات فردی 0

صفحه 33:
سبک رهبری به نحوه پاسخ دهی افراد به سئوال بنیادی زیر .بستگی دارد نتیجه گیری مهم است یا احساسات مثبت گروه ؟ یا هردو ؟

صفحه 34:
Oooo مهمترین ویژگی های یک رهبر پرستاری صداقت نسبت به کارکنان» دارابودن مهارت ارتباطات» دارابودن مهارت تشكيل كروه» دانش و صلاحیت بالینی کافی.

صفحه 35:
رهیران پرستاری در آینده = Patient Care Leadership

صفحه 36:

51,000 تومان