کسب و کارمدیریت و رهبری

تئوری های مدیریت دولتی

صفحه 1:
تثورى هاى مديريت دولتى © بنياد فقه الادارة © شماره ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ©

صفحه 2:

صفحه 3:
خدمات دولتى نوين © دولت نبايد همانند یک کسب و کار تجاری گردانده شود بلکه باید همانند یک دموکراسی اداره شود. ‎٩‏ شهروندان عادی نیز مشتاق به مشارکت و سهیم شدن در امور اداره اند. اما شیوه های ما آنها را محدود کرده است و مردم را به جای شهروند. به منزله مصرف کننده یا مشتری دیده ایم. ‎٩‏ رابرت و جانت دنهارت

صفحه 4:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین 0 اشکالات مدیریت دولتی وین منجر به ایجاد دید گاه هایی شده که پر دم و کراسی و شهروندمداری و مشارکت تمامی گروه ها در اداره جامعه تا کید می کنند. ‎٩‏ خدمات دولتی و نویین تمرکز خود را بر نقش شهروندی شهروندان قرار می دهد ‏2 این رویکرد؛ ريشه در اداره امور عمومى نوين دارد. ‏9 مديريت دولتى داراى مجموعه اى از ارزش هاى خاص خود نيز ‏هست.

صفحه 5:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین 2 در تقابل با شعار «دولت نباید پارو بزند بلکه باید هدایت کند»» این رویکرد بیان می کند که ما فراموش کرده ایم قایق متعلق به کیست. ‎٩‏ حکومت متعلق به شهروفدان است. لذا باید به موازات اجرای خط مشی های عمومی, توجه خود را بر خدمت به شهروندان و توانمند نمودن آنها معطوف کنیم.

صفحه 6:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین ‎١ ۱‏ شهروندق دمو كرإتيعت تمرکز بر ظرفیت شهروندان برای تأثی رگذاری بر نظام سیاسی به جای ‎ae Ee‏ *شهروندان ورای منافع فردی خود در جهت منافع عمومی عمل می *اين مستلزم دیدگامی وسيع تر بلندمدت. دانش نسبت به امور دولتی» احساس تعلق به جامعه تعهد اخلاقی به آن و دغدغه نسبت به مسأله عمومی است.

صفحه 7:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین ‎٩‏ مجموعه اين ویژگی ها را می توان «روحیه عمومی؛ خواند. یعنی منفعت طلبی عمومی که مستلزم دو ویژگی مهم «عشق ورزی (احساس همدلی)» و «وظیفه شناسی» است. از طریق احساس همدلی؛ من خیر شما را خیر خودم می دانم. خیر جمعی را خير خودم بدانم. پ پس از منافع فردی خودم در راستای آن حیر صرف نظر خواهم کرد. ‎٩‏ اگر من به اصلی متعهد شوم که به هر دلیلی منوط به همکاری است به خاطر ‏وظیفه شناسی منافع فردی خود را کنار خواهم گذاشت. ‎٩‏ شهروندی دم و کراتیک مستلزم توجه و دغدغه برای منافع عمومی: آسايش ‏کل جامعه رعایت حقوق دیگران و احترام به آنهاء تحمل تنوع عقاید اجتماعی ‏و سیاسی و مذهبی, پذیرش تصمیمات جامعه ورای تمایلات شخصی خود» ‏درک و معرفت در مورد تعهد فردی در دفاع و حفاظت از عموم مردم است. © شهروندان حکومت را اداره می کنند.

صفحه 8:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین ۲. مدل های جامعه مدنی و اجتماعی (مشا رکتی) #وجود احساسی از زندگی اجتماعی و مشارکتی در سطوح گوناگون (از همسایه تا کار گروهی). #تمايل شهروندان به حضور فعال در اداره جامعه در قالب جامعه مدنی: گروه های حرفه ای» سازمان های داوطلبانه. کلیساها و مساجد وود *جامعه مدنی می تولند فاصله شهروندان رابا حکومت کم کند و آنها را از غرق شدن در فضای شخصی بازدارد.

صفحه 9:
مبانی نظری خدمات دولتی نو ‎٩‏ جامعه هم نیازمند ارزش های مشت رک و هم نیازمند تنوع افکار و عقاید است. ‎٩‏ حفظ تنوع با فلسفه ای تکثرگرا؛ یعنی وجود فضایی باز برای وجود اختلاف عقیده ‏فرصت دادن به خرده فرهنگ ها ‏در کنار وجود ترتیباتی نهادی برای تعدیل کثرت گرایی یعنی شرایطی که گروه های ‏متنوع همدیگر را بشناسند اثتلاف ببندند و با یکدیگر مذاکره کنند. ‎٩‏ وجود نهادهای میانجی برای آماده کردن شرایط جهت کنش و اقدام شهروندان در نظام سياسى. نهادهایی مانند گروه های و انجمن های حرفه های؛ سازمان های داوطلبانه و غیرانتفاعی» کلیساها و مساجد نهادهای مدنی و واحدهای محلی. ‎٩‏ مجموعه این گروه ها و انجمن ها یک «جامعه مدفی» را شکل می دهند که در آن افراد ماورای منافع شخصی شان و در جهت دغدغه های جامعه عمل می كنند. ‎٩‏ ارتباط نزدیکتر رهبران سیاسی با شهروندان از طریق ابزراهای مختلف مانند فناوری اطلاعات تا نشست های حضوری. ‎ ‎° ‎

صفحه 10:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین ۳ انسان گرایی سازمانی و اداره امور عمومى نوين گنقد شدید بر نگاه بور و کراتیک مدیریت دولتی سنتی و عدم توجه به شأن انسان. *تكيه بر اداره امور عمومى نوين و ارزش هاى برابرى» اخلاق» مشار کت باسخكويى و رد تمركز صرف بر كارايى.

صفحه 11:
مبانی نظری خدمات دولتی نوین ۶ پست مدرنیسم گوجه مشت رک انديشه های پست مدرن. مخالفت با مدرنیسم و پیش فرض های آن است. #پست مدرنیسم درب رگیرنده مکاتبی اعم از نثومار کسیسم نظریه انتقادی و فیییسم است. ن بر نظریه نقد ادبی و زبان و نشانه شناسی نیز تأ کید دارد. *پست مدرن ها با مفروضات مدرنیسم مخالف اند: رد فرارروایت های جهان شمول محلی گرایی و تنوع تکثر آراء و عقاید "توجه به به حاشیه رانده شده ها از قبیل زنان و اقلیت های قومی و نژادی “روش شناسى غير بوزیتیویستی دبه جالش كشيدن نظم موجود و زير سوال بردن قدرت حاكم #کاهتل بو حلان یله مرانب ۷ نظریه گفتمان به جای مدل تک حلقه ای دم و کراسی

صفحه 12:
است مدر تسم ‎٩‏ در حوزه دانش نیز مبانی اثبات گرایی» جدایی پژوهشگر و پدیده مورد مطالعه. ‏جدايى واقعيت و ارزشء ناديده كرفتن دیدگاه ها تعميم دهى نتايج ‏تحقيق را رد مى كنند. ‏© آنها بر لزوم ميدان دادن به اقليت ها در اجتماع و سازمان و تقسيم قدرت تأكيد دارند به ویژه برای زنان و اقلیت ها. ‎

صفحه 13:
ویژگی های خدمات دولتی نوین 7 مدل قکك حلقه ای دم و کراسی: در مدل تک حلقه ای ابتدا شهروندان خواسته ای خود را از طریق انتخابات به دولت منتقل می کنند و در نهایت مدیران دولتی چرخه دموکراسی از طریق اجرای خواسته ها و ارزیابی آنها توسط شهروندان به پایان می رسانند. 8 این مدل به دلیل رشد شمار شهروندان » تنوع خواسته ها و انتظارات آنها و... کار کرد ندارد. 0 نظریه گفتمان: واقعیات سیاسی و اداری به صورت اجتماعی و از طریق زبان و کنش سیاست مداران و مدیران دولتی ساخته می شود. 0 پس برای خلق واقعیتی دم و کراتیک باید تمامی گروه ها و افراد جامعه از طریق فرآیند گفتمان عمومی در آن مشارکت داشته باشند. © حكومت بايد عرصه اى باز را برای گفتگوی همه كروه هاء احزاب؛ شهروندان و مديران سازمان هاى دولتى با هم فراهم كند.

صفحه 14:
4 4 زا ویژگی های خدمات دولتی نو 0 نظریه سنتی بر عقلائیت و اقتدار سلسله مراتبی تأکید دارد در حالی که برای ارتقای خدمات دولتی رویکردی «خودنگر و انتقادی برای بازبینی نظریه مدیریت دولتی لازم است. * یعنی ما در حال دیدن (درکك کردن) چه چیزی هستیم؟ * چرا آن را می بينيم (دركك مى كنيم)؟ آیا امکان دیدن (دیکک کردن) چیزهای مختلف از طریق تخیر زوایای دید وجود دارد؟ ‎٩‏ رویکرد خودنگر یعنی: فرآیند گفتگو و تعامل سازنده همراه با محور قرار دادن زبان. 0 اتخاد رویکردی شالوده شکن.

صفحه 15:
نظر به انتقادی 0 نظریه انتقادی در کنار عقلائیت ابزاری (که در مدیریت دولتی سنتی مد نظر بود) و عقلائیت جوهری که مستلزم ارزیابی وسایل با توجه به ارزش های انسانی» عدالت. انصاف و برابری است. عقلائیت سومی را مطرح می کند: عقلائیت ار تباطی. ‎٩‏ هابرماس حوزه عمومی را عرصه ای تعریف می کند که گروه های مختلف در جامعه به منظور تدوین هنجارها و منافع جامعه به گفتمان می پردازند. این عرصه برای سال های متمادی محدود شده و منافع و نظرات عده ای خاص را منعکس ‎ ‎ ‏5 در شیوه های ارتباطی الگوهای نامتوازن ارتباط را تغییر داد. در الگوی نامتوازن قدرت در يكك طرف فزونى دارد و در اين حالت تحريف ارتباط اجتناب ناپذیر است. پس واقعیتی که خلق می شود نیز نابرابر و فاقد ‏© اعتبار است و در بردارنده منافع طرف قدرتمند است.

صفحه 16:
© به اين منظور بايد كفتمان بايد صادقانه» مرتبط با شرايط و زمينه هاء داوطلبانه و الرروى قهایل و.همراه با مشار کت کنانی باشد که قابلیت ,و تونایی باکترا دارند. © بايد روابط قدرت بررسى شود و به سوی توازن و تعادل پیش رود تا گروهی نتواند خوسات خود را بر دیگران تحمیل کند.

صفحه 17:
نقش محوری زبان در ساخت واقعیبت ‎٩‏ از دیدگاه ساختگرایی و تعامل گرلیی. واقعیت به طور ذهنی و از طریق نمادها و کلمات و زبان ساخته می شود. معانی؛ تعاریفی هستند که افراد آنها را به اشیا و رویدادهای فیزیکیء اجتماعی» فرهنگی و سیاسی نسبت می دهند. ‎٩‏ معانی از طریق تعاملات اجتماعی با خود و دیگران شکل می گیرند و در نهایت مبنایی ‏جهت اقدام فردی و جمعی می شوند. ‏افراد به منزله بازیگرانی در وضعیت های مختلف هستند که بر مبنای تعاریفی اقدام می ‏کنند كه براى اشخاصء اشیا و رویدادها تعیین کرده اند. ‏پس واقعیتی به نام سازمان های دولتی و جریان روزمره فعالیت ها در آنها به صورت ‏جمعی ساخته می شود. ‎٩‏ یکی از دلایل پایداری بورو کراسی آن است که این مفهوم در زبان و رفتار و گفتار ما رخنه کرده است. پس از آنجا که واقعیت به صورت اجتماعی و با تکرار و عادت به الگوهای رفتاری و زبانی ساخته می شود. دولت ها باید بکوشند تا از طریق گفتمان عمومی راه را برای خلی مشارکتی واقعیت و بهبود مداوم آن واقعیت ساخته شده باز نمایند. ‎ ‎

صفحه 18:
نقش محوری زبان در ساخت واقعیت © باید با شالوده شکنی مفاهیمی که در نظام زبانی ما سخت شده اند شکست و مد معانی تازه ای را استخراج کرد. انواع گوناگونی از معانی در یک متن وجود دارند. زبان و نحوه استفاده از آن است که دو گانگی هایی مانند خوب بد؛ رست. غلط؛ مردانه؛ زنانه؛ کار آمد؛ ناكارآمد؛ اداره» ضد اداره را ایجاد می کند. 0 مثلاً واه فرادست به همان میزان که عقلایی است می تولند غیرعقلایی باشد. به همان میزان که خوب است می تواند بد باشد. اساساً وجود واژه فرادست است که واژه فرودست معنا می یابد و به حاشیه رانده می شود.

صفحه 19:
نقش محوری زبان در ساخت واقعیت مثلاً مفهوم کاراییی نمی تواند درب رگیرنده ویژگی و مشخصه مسلم و غیرقابل اجتناب از هر نوع جهانی باشد. کارایی یک ساخت اجتماعی است نه یک موجوديت قطعى و معلوم و بستگی دارد که مردم آن را چگونه خلق مى کنند. © كارايى مبتنى بر جنبه مدرنیستی و فرهنگ خاصی است. بین «تمجید از کارایی» با «دنیوی کردن و مادی فکر کردن در اخلاق پروتستان» ارتباط وجود دارد. رشد و گسترش این مفهوم با رشد سرمایه داری» ظهور علم اقتصاد؛ بورو کراسی وبری» انقلاب صنعتی و... مرتبط است. کارایی بخشی از زبان کنترل اجتماعی و ابزاری است که به خوبی با اهداف و روح سرمایه داری تناسب و انطباق دارد. ‎٩‏ پس با حرکت به سمت پست مدرنیسم اهمیت کارایی کم می شود. ‏© حتى تضاد و دوكانه ميان كارايى و ناكا رآمدى محل ابهام است.

صفحه 20:
نقش محوری زبان در ساخت واقعیت ‎٩‏ مفهوم ضد اداره: ضد نژادگرایی» آزادی و گشودگی و شفافیت» تنوع؛ نفی فرارویات هاء تقابل با نهادهای سنتی که در تحقق عدالت ناكام مانده اند. ‎٩‏ ضد اداره می تواند به منزله اداره ای تلقی شود که در نفی قدرت ادرای و بورو کارتیک و نفی دیدگاه سلسله مراتبی عقلایی وبری عمل می کند. ‏2 باید پذیرای تناقض باشیم و اجازه دهیم تضاد وجود داشته باشد. ‎٩‏ زبان شکلی از زندگی است که موجب شکل دهی ترت در جوامع می شود و نقش مهمی در حرکت به سوی ‏ان مدیریت دولتی درب ر گیرنده چیدمان اطلاعات اعتقادات و باورها است که ‏بازتنظيمى در اين جيدمان كليد تغيير است. ‏ات و تنظيمات خاصى ‎ ‏دارد. ‎ ‎° ‎

صفحه 21:
ویژگی های خدمات دولتی ۱ خدمت به شهروندان نه مشتریان 9 منافع عمومی» حاصل گفتمان در مورد ارزش های مشترک است و صرفاً تجمیعی از منافع افراد نیست. 2 تمرکز سازمان های دولتی بر خواسته های مشتر کان نیست بلکه بر ایجاد روابط و تعامل مبتنی بر اعتماد و همکاری با شهروندان است. © حتی مدیران و کارکنان دولتی نیز صرفاً یک تکنوکرات نیستند بلكه افرادی هستند که مسئولیت های شهروندی را به زندگی کاری شان تسری می دهند. يس مدیران دولتی نوعی هویت اخلاقی دارند. o

صفحه 22:
ویژگی های خدمات دولتی نوین ۲. پیگیری منافع عمومی © وف مهم دولت در هدایت تعاملات میان شهروندان سازمان های دولتی و سیاستمداران منتخب 9 تعهد اخلاقی دولت برای انطباق راه حل ها با ارزش های عدالت انصاف؛ برابری منافع عمومی 0 منفعت عمومی: که اگر انسان ها منطقی می اندیشیدند و همراه با خیرخواهی و بدون منفعت طلبی شخصی به آن عمل می کردند» آنچه در نهایت کنند. منفعت عمومی خواهد بود.

صفحه 23:
منافع عمومی توجه خاص به اینکه تعیین منافع عمومی تنها از طریق سیاستمداران اداره امور سنتى: تعيين منافع عمومی از سوی سیاستمداران ‎O‏ فقد: سیاستمداران و احزاب بی طرف نيستند. ‎٩‏ مدبریت دولتی نوین: هر فرد یک مشتری است که در مورد منافع شخصی خود تصمیم می گیرد. (صحبت از منافع عمومی بی ‎cand gh‏ ‏0 خدمات دولتی نوین: مدیران و کارکنان دولتی در کمک به شهروندان برای مشا رکت در تدوین منافع عمومی نقش دارند.

صفحه 24:
ویژگی های خدمات دولتی نوین ۳ ارزش قائل شدن برای شهروندی بیش از کارآفرینی 7 در مدیریت دولتی سنتی نقش دولت معطوف به عرصه سیاسی یعنی تقنین و خط مشی گذاری بود. ‎٩‏ پاسخگویی سلسله مراتبی مدیران دولتی به رهبران سیاسی منتخب و در نهایت باسخكوبى سياست مداران به مردم از طريق رأى كيرى - ‎٩‏ در مدیریت دولتی نوین. نقش دولت متمرکز بر عرصه اقتصادى و بازار رقابتی. دولت تنها نقش هدایت و سکان داری و تدوین خط مشی. مدیران دولتی نقش کارآفرین را دارند. ‏0 در خدمات دولتی نویین نقش دموکراتیک دولت و عدالت گستری آن محور قرار می گیرد. دولت در درجه اول مسئول ایجاد دمو کراسی و عدالت در جامعه است. ‏5 تلاش براى تعيين و تدوين منافع عمومی از طریق گفتمان با شهروندان و گروه های مختلف جامعه برای خلق آرزش های مشت رکك.

صفحه 25:
ویژگی های خدمات دولتی نوین 6 درک اينکه پاسخگویی مقوله ساده ای نیست. ‎٩‏ سنجش کارایی در کنار مسئولیت مدیران دولتی در رعایت اخلاق و عدالت ‏2 پاسخگویی چندبعدی که مستلزم تخصص حرفه ای؛ تعهد به اصول دم و کراتیک. داشن در مورد حقوق مردم و هنجارهای جامعه؛ عمل بر مبنای اصول اخلاقی ‏2 مدیران دولتی نه متخصصان پی طرف و نه کار آفرینان نوآور هستند بلکه تسهیل گر و میانجی گر منافع عمومی» مدیران بحران؛ تحلیلگر و مهم تر از همه رهبران اخلاقی و خادمین مردم هستند

صفحه 26:

صفحه 27:
ِ وت مر ویژگی های خدمات دولتی نوین 5. خدمت كردن به جاى هدايت كردن © دولت و سازمان هاى دولتى باید از طریق به کارگیری «رهبری ارزش مدار» و «رهبری مشتر کث» به شهروندان در تدونی منافع مشترک و تحقق آن ك کنند. © تمركز خدمات دولتى نوين بر «رهبری» است چرا که جوامع امروز بسیار متلاطم و در معرض تغییر و تحولات نا گهانی و حساس است. نیاز به راه حل های بدیع» خلاق و منسجم برای مواجهه با مسائل احساس می شود. ‎٩‏ سازمان های دولتی باید انطباق پذیرتر از قبل باشند. ‏رهبری دیگر مربوط به یک نفر یا یک موقعیت سازمانی بالاتر نیست. بلکه هر کسی در ‏سراسر سازمان های دولتی و نیز تمامی شهروندان در جامعه باید توانمند شوند تا بتوانند ‏در رهبری سهیم شوند. ‏مدیران دولتی نیز باید مهارت های نوین رهبری مانند همدلی ملاحظه و مراعات؛ ‏کمک کردن و گشودن مشکلا مذاکره کردن و میانجی گری را یاد بگیرند. ‏رهبری به طور جدی با ارزش های انسانی مانند آزادی» برابری و عدالت مرتبط است. ‏رهبری مشت رک یعنی دادن حق مشار کت و انت ‏مردم. ‎° ‎ ‎

صفحه 28:
ویژگی های خدمات دولتی نوین 7 ارزش ‎HB‏ شدن برای مردم نه صرفاً بهره وری 7 در مديريت دولتى سنتی توجه به کارایی بود و توجه به افراد نیز بر مبنای بهره وری تعریف می شد. © در مدیریت دولتی نوین در پی تشویق افراد برای پیگیری منافع خودشان ‎ay‏ © در خدمات دولتی نوین. توجه انسان به خاطر خود انسان است و عواملی مانند درستکاری» اعتماده احساس تعلق» توجه به دیگران خدمت كردن و شهروندی مورد تأكيد است. ۵ ارزش هایی مانند انصاف برابری» عدللت پاسخگویی اخلاق توانمندسازی و تعهد مورد توجه است.

صفحه 29:
نگاه به بورو کراسی 0 در رویکرد پست مدرن به مدیریت دولتی این شهروندان هستند که مشخص می کنند سازمان های دولتی چه خدمتی را ارائه دهند و از این فراتر آنها حتی می توانند خود نیز در ارائه اين خدمات نقش داشته باشند. 9 پست مدرن بر مشار کت و حضور زنان در پست های مدیریت تأ کید دارد. ‎٩‏ راه حل این مسأله در نظریه های فمینیستی؛ بازسازی بورو کراسی ها و ایجاد ساختارهای تحت و مسطح» غیرمتم رکز و شمارکتی است. ‏© توجه به شبکه ها به جای بورو کراسی

صفحه 30:
تعدیل سلسله مراتب. ظهور شبکه ها ‎٩‏ یک شبکه الگویی از دو یا چند واحد است که فاقد تمامی اجزا و عناصر اصلی درون یک بور و کراسی سلسله مراتبی است. ‎٩‏ در شبکه ها تنها عناصر و اجزای ضروری برای فعالیت وجود دارند. ‎٩‏ اختیار رسمی و کنترل محدودی اعمال می شود و مدیران آزادی عمل بسیاری دارند. ‏0 بورو کراسی هایی وجود دارند که در داخل آنها شبکه های شکل گرفته اند و شبکه های بسیاری نیز وجود دارند که ساختار درونی آنها به شکل بور و کراتیکک ‏درآمده است.

صفحه 31:
خدمات دولتی نوین و دوگانه سباست- اداره سیاست از اداره جدا نیست بلکه مکمل هم هستند. مدیران دولتی و سیاست مداران در مدلی م رکب از دم وکراسی نمایندگی و حرفه ای ترکیب می شوند: مددل تعاملی ‎٩‏ مدیران دولتی برای تقویت حکمرانی دم ‎ELIS‏ با رهبران سیاسی منتخب مشار می ‎٩‏ رهبران سیای منتخب نیز از حرفه ای گرایی در دولت حمایت می کنند. ‏اساس اين مدل بر يايه تعامل رهبران سیاسی و مدیران دولتی در پیگیری منافع عمومی ‏است. ‎٩‏ احترام مدیران دولتی به رهبران سیاسی مشروط به اینکه استقلال عمل آنها از بین نرود. ‏کنترل سیاست مداران بر اداره مشروط به اينکه مدیران دولتی در شکل دهی خط مشی ‏های عمومی مشار کت داشته باشند. ‎ ‎ ‎° ‎ ‎° ‏مدیران دولتی از دستورها و فرامین سیاست مداران تبعیت می کنند مشروط به اینکه این دستورات قانونی باشند.

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
9و الحمدللّه رب العالمین

51,000 تومان