کسب و کارمدیریت و رهبری

تئوری و طراحی سازمان

صفحه 1:
تئوري و طراحي سازمان

صفحه 2:
اندازه,چرخه حیات سازمان

صفحه 3:
eee ‏هدف‎ ‏اندازه سازمان - بزرگی و کوچکی و نقش آن در ساختار سازمانی‎ - ‏دیوان سالاری به عنوان روشی برای کنترل سازمانهای بزرگ‎ * ‏نقاط قوت و ضعف دیوان سالاری‎ بحث چرخه حیات سازمان

صفحه 4:
با ‎SS‏ ‏دلابل سازمانها براي رشد 1. هدفهاي سازماني؛ 2 ترقي مدیر؛ 3. سلامت سازمان از نظر اقتصادي؛

صفحه 5:
SS ‏مقایسه سازمانهاي بزرگ و کوچك:‎ ‏سازمانهاي بزرگ‎ -1 ‏استاندارد؛‎ ‏شیوة مدیریت مکانیکی يا ایستایی؛‎ ‏کارها و تولیدات پیچیته‌صد‌ها متخصص مورق فیازانست:‎ pleat ‏بزاي‎ ‏فراهم آوردن فرصت براي ارتقا و بالابردن حقوق و كسب شهرت‎ ‏براي اعضاءكاركنان و مديران.‎ ‏تنها شرکت بزرگ ساندویچ مك دونالد می تواند هر هقده ساعت يك‎ ۱ ‏مغازة جدید در دنیا باز کند.‎

صفحه 6:
ee ‏مقایسه سازمانهاي بزرگ و كوجك:‎ ‏سازمانهاي کوچك‎ -2 ‏سيستمهاي تولید انعطاف پذیر؛‎ ‏بدنبال بازارهاي خاص؛‎ ‏ارگانيك؛‎ ‏خودمختاري و استقلال بیشتر مدیران؛‎ ‏نوآوري.خلاقیت و ابتکار؛‎ ‏تماس نزديك کارکنان و در نتیجه ایجاد تعهد و انگیزة بیشتر؛‎

صفحه 7:
Se ‏مقایسه سازمانهاي بزرگ و کوچك:‎ ‏سازمانهاي دومنظوره‎ -3 ‏مديرة شركت.جدرال الكتريك:‎ ole ‏رئیس‎ ‏#سازماني است که داراي تركيبي از يك شرکت بزرگ باشد ولي‎ از نظر سادگي و انعطاف پذيري همانند يك شرکت کوچك عمل کند.

صفحه 8:
e980 So ‏وفص صوص‎ EDP WED بزرگی سازمان های صنعتی در سه کشور میانگین

صفحه 9:
تا ۳۳۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ۲ ابعاد بوروكراسي وبر و مباني اختیار ‎ss diel‏ 1-روشها و مقررات ‎cen ۳ ae)‏ در ی یا ‏4 طلاحت فی کار کر با تارمن ‎ ‎ ‎ ‎ ‏6-بايگاني و مکاتبات كتبي ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
SS ‏پايگاههاي اختیار‎ ‏اختیارات عقلايي-قانوني‎ -1 برباورهاي كاركنان مبتني است؛ به مقررات و حقوق كساني مشروعيت مي بخشد كه به يستهاي بالاي سازماني رسيده و عنان اختيار سازمان را در دست گرفته اند.

صفحه 11:
SS ‏پايگاههاي اختیار‎ ‏اختیارات سنتی‎ -2 ‏باوری است که اعضای سازمان دربارةٌ مشروعیت مقام افراه‎ * ‏دارندءالبته آنها این مشروعیت را از مجرای سنتهای گذشته‎ ‏بدست آورده آند.‎ ‏هانتد برخي از امير نشينهاي حوزة خلیج فارس. کلیساها و‎ * ‏حكومتهاي پادشاهي.‎

صفحه 12:
eee ‏پايگاههاي اختيار‎ ‏اختیارات مبتنی بر فره مندی‎ -3 * ايثارگربهاي فرد قهرمان و راه و روش يا نظامي قرار دارد که وي را ارائه می کند. 8 مانند سازمان ارتشهاي انقلابي

صفحه 13:
BRB Bb Me با ‎SS‏ ‏ويژگيهاي ساختاري بوروكراسي رسعي بودن متمركز بودن؛

صفحه 14:
از * رسمي بودن * به مقررات. روشها و مدارك کتبي اطلاق مي گردد که بموجب آن شرح وظایف. دستورالعملها و فرمانهايي است که کارکنان واعضای سازمان بای انها زرا زعایت:واجرا نمایند: مشخص می شود. * سازمانهاي بزرگ: رسمي تر و مقررات مکتوب * سازمانهاي کوچك: نظارت مستقیم

صفحه 15:
با ‎SS‏ ‏غير متم ركز # تمرکز به سطوحي از سلسله مراتب اختيارات اطلاق مي شود كه مي توانند تصميماتي بكيرند. * سازمانهاي بزرگ: عدم تمرکز؛ * سازمانهاي کوچك: تمرکز؛

صفحه 16:
SS * پيچيدگي به تعداد سطح مدیریت در سازمان اطلاق مي شود. * پيچيدگي عمودي و پيچيدگي افقي وفضایی؛ 5 سازمانهاي بزرگ: پیچیده؛ ‎a‏ سازمانهاي كوجك: ساده؛

صفحه 17:
a ‏در سازمانهاي بزرگ. نسبت مدیران ارشد به کل کارکنان کمتر‎ 8 است؛ با افزايش بزركي سازمانء نسبت نيروهاي اداري كاهش و نسبت گروههايي که نقش حمايتي دارند» بيشتر مي شود.

صفحه 18:
ا ‎A‏ ‏درصد كاركناني كه به امور پشتيباني و ستادي تخصيص مى ‎BL‏ ‎oo ]‏ صفي ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
با ‎SS‏ ‏سازمانهای بزرگ دارای ویژگیهای زیر هستند : تعداد سطوح مديريت افزايش مي یابند؛ تعداد مشاغل و دوایر افزایش مي یابند؛ کارها تخصصي تر مي شوند و مهارتها افزايش مي یابد؛ سازمان رسمي تر مي شود؛ عدم تمرکز بیشتر مي شود؛

صفحه 20:
با ‎SS‏ ‏سازمانهای بزرگ دارای ویژگیهای زیر هستند : درصد كمتري از افراد در راس هرم سازمان قرار مي ‎Sig‏ ‏درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني و ستادي مي پردازند. درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني.دفتري 3 بايكاني مي يردازند. پخشنامه آهاي پیشتری متتتیر في,شودد و انستاد و مدا رگ بيشتري به جریان ‎al ge‏ ©

صفحه 21:
Se ‏بوروكراسي در دنياي در حال تغییر‎ ‏علی رغم نقاط قوت بورو کراسی» به سبب اینکه رقابت ها جنبه‎ ۳ جهانی پیدا کرده و محیط نا مطمئن می شود بسیاری از سازمانها علیه بورو کراسی به مبارزه برخاسته اند.

صفحه 22:
با ‎SS‏ ‏چرخه حیات سازمان مرحله كارآفريني؛ مرحله اشتراك مساعي(همكاري گروهي)؛ مرحله رسمي شدن سازمان؛ مرحله تدبیراندیشی؛

صفحه 23:
از * مرحله كارآفربني توجه سازمان عطف به عرضة نوعي محصول جدید و بقا در بازار؛ بنیانگذاران. افرادي مبتکرنوآور و خلاق هستن؛ سازمان, غیر رسمي است؛ قضية ديوانسالاري: منتفي؛ بحران: نیاز به رهبريبعلت وجود تعداد زباد کار کنان؛

صفحه 24:
دنا a ‏مرحله اشتراك مساعي (همكاري گروهي)‎ اكر مسأله رهبري سازمان حل شود.سازمان صاحب يك سيستم مديريتي كا ارآمد خواهد شد؛ تشكيل دواير و واحدهاي سازماني و در نتيجه شرح وظايف» تقسیم کار و: سلسبلة ‎eel po‏ اداري؛ ارتباطات و کنترل غیر رسمي؛وجود تعداد ‎SAT‏ سیستم رسمي؛ بحران: نیاز به تفویض اختیار؛ مدیران رده يايين از اعتماد به نفس برخوردار مي گردند و در خواست استقلال و خودمختاري بيشتري مي کنند؛

صفحه 25:
با ‎SS‏ ‏مرحله رسمي شدن سازمان مستلزم تلفیق ,ذیدگاقها وراصمال مقرراتروشها و اجراي ارتباطات: ضعیف و رسمي؛ مدیریت عالي سازمان درگیرنبرنامه ريزي» تعیین خط مشي و..؛ اجراي سيستمهاي انگيزشي؛ بحران: ديوانسالاري افراطي؛

صفحه 26:
با ‎SS‏ ‏مرحله تدبیراندیشی براي حل مسائل مربوط به كارهاي دست و ياكير بايد جاره اي انديشيد! اوج يديدة ديوانسالاري؛ کنترل اجتماعي و خویشتن داري افراد مانعي در برابر ديوانسالاري؛ تقسیم سازمان به بخشها و دوایر زیاد؛ بحران: نیاز به تجدید حیات؛

صفحه 27:
1-به حالت طبيعي| درآوردن: اندي كوجك كردن جلا 2-سیر قهقرايي 3- ادام رشد بحران نياز به تجدید ‎She‏ 4-مرحلة تدبير انديشي 3-رسمي شدن 2- مرحلة همكاري 1-مرحلة كارآفريني انح زوا جرخ جامتعلزما رن بحران ديوانسالاري افراطی بحران تفویض ار اندازه کوچك

صفحه 28:
We ‏ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حیات‎ 4تدبیراندیشی | 3-رسمی شدن 2-همکاري 1 -کارآفرینی ويژگي بسیار دیوان سالاري دیوان سالاري پیش از ديوانسالاري | بدون ديوانسالاري کارگروهي.در درون | روشهاي رسمي. بیشترغیر ‎a‏ ‏۲ : 2 0 یر رسمي» محور ‎i‏ ديوانسالاري | تقسيم کار افزودن | رسميبوجود نوعي يك نفو تیار محدودة فکر تنگ | تخضصهاي جدید روش چندین خط تولید | وجود خط تولید | محصول یا خدمت ‎ae‏ توع محصول يا کالا و خدمت کالاو خدمت | محوري. خدمت

صفحه 29:
ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حیات | ری شب | 2ععکاری | اکارآفرنی پسیار دیوان پیش از بدون ويژگي ‎dos |‏ سلاري ‎Yu‏ دیوانسالا سالاري = ديواسالاري ,یوانسالاری دواير متعدد و | سيستمهاي | شخصيء داشتن ‎el‏ ‏وانشية به سالاري سازمان ۲ بوسيلة دواير بوسيلة بوسیلة مدیران ا ‎eal 12s‏ تحقيق و توسعه | كروههاي خلاق | و كاركنان احب شر

صفحه 30:
۰۰۰۰ ۲۲۲۲۳ ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حیات 4تدبيرانديشي | 3رسمي شدن | 2همكاري | 1-ارآفريني بسيار ديوان | يوان .ايه پیش از بدون ويذكي سالاري “5770 | «يوانسالاري | دیواسالاری كسب شهرت. | ثبات داخليه داشتن سازمانی | کرش وشد بقاي سازمان هدف کامل سازمان روش گروهي. مورد تاخت و | تفویض اختیار | داشتن جذابیت تاز قراردادن با كنترل ارائة طريق دیوانسالاری شيوة مديريت

صفحه 31:
با تشکر از توجه شما

تئوري و طراحي سازمان :فصل پنجم اندازه،چرخه حيات سازمان هدف ‏ اندازه سازمان – بزرگی و کوچکی و نقش آن در ساختار سازمانی ‏ دیوان ساالری به عنوان روشی برای کنترل سازمانهای بزرگ – ‏ نقاط قوت و ضعف دیوان ساالری ‏ بحث چرخه حیات سازمان داليل سازمانها براي رشد .1 .2 .3 هدفهاي سازماني؛ ترقي مدير؛ سالمت سازمان از نظر اقتصادي؛ مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: -1سازمانهاي بزرگ .1 .2 .3 .4 ‏ استاندارد؛ شيوۀ مديريت مكانيكي يا ايستايي؛ براي انجام كارها و توليدات پيچيده،صدها متخصص مورد نياز است. فراهم آوردن فرصت براي ارتقا و باالبردن حقوق و كسب شهرت براي اعضا،كاركنان و مديران. تنها شركت بزرگ ساندويچ مك دونالد مي تواند هر هفده ساعت يك مغازۀ جديد در دنيا باز كند. مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: -2سازمانهاي كوچك .1 .2 .3 .4 .5 .6 سيستمهاي توليد انعطاف پذير؛ بدنبال بازارهاي خاص؛ ارگانيك؛ خودمختاري و استقالل بيشتر مديران؛ نوآوري،خالقيت و ابتكار؛ تماس نزديك كاركنان و در نتيجه ايجاد تعهد و انگيزۀ بيشتر؛ مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: -3سازمانهاي دومنظوره رئيس هيأت مديرۀ شركت جنرال الكتريك: ‏سازماني است كه داراي تركيبي از يك شركت بزرگ باشد ولي از نظر سادگي و انعطاف پذيري همانند يك شركت كوچك عمل كند. عده ی کارکنان هر سازمان آلمان 100 انگلستان 90 80 70 60 50 40 ایاالت متحده 1990 1980 1970 1960 1950 1940 30 1930 بزرگی سازمان های صنعتی در سه کشور میانگین ابعاد بوروكراسي وبر و مباني اختيار مباني اختيار -1عقاليي-قانوني -2سنتي -3فره مندي ديوان ساالري -1روشها و مقررات -2تخصص و تقسيم كار -3سلسله مراتب اختيار -4صالحيت فني كارگر يا كارمند -5تفكيك كارمند از پست يا مقام اداري -6بايگاني و مكاتبات كتبي پايگاههاي اختيار -1اختيارات عقاليي-قانوني ‏ ‏ برباورهاي كاركنان مبتني است؛ به مقررات و حقوق كساني مشروعيت مي بخشد كه به پستهاي باالي سازماني رسيده و عنان اختيار سازمان را در دست گرفته اند. پايگاههاي اختيار -2اختيارات سنتي باوري است كه اعضاي سازمان دربارۀ مشروعيت مقام افراد دارند؛البته آنها اين مشروعيت را از مجراي سنتهاي گذشته بدست آورده اند. مانند برخي از امير نشينهاي حوزۀ خليج فارس ،كليساها و حكومتهاي پادشاهي. پايگاههاي اختيار -3اختيارات مبتني بر فره مندي ايثارگريهاي فرد قهرمان و راه و روش يا نظامي قرار دارد كه وي را ارائه مي كند. مانند سازمان ارتشهاي انقالبي ويژگيهاي ساختاري بوروكراسي .1 .2 .3 .4 رسمي بودن؛ متمركز بودن؛ پيچيدگي؛ نسبت پرسنلي. رسمي بودن به مقررات ،روشها و مدارك كتبي اطالق مي گردد كه بموجب آن شرح وظايف ،دستورالعملها و فرمانهايي است كه كاركنان واعضاي سازمان بايد آنها را رعايت و اجرا نمايند ،مشخص مي شود. سازمانهاي بزرگ :رسمي تر و مقررات مكتوب سازمانهاي كوچك :نظارت مستقيم غيرمتمركز تمركز به سطوحي از سلسله مراتب اختيارات اطالق مي شود كه مي توانند تصميماتي بگيرند. سازمانهاي بزرگ :عدم تمركز؛ سازمانهاي كوچك :تمركز؛ پيچيدگي پيچيدگي به تعداد سطح مديريت در سازمان اطالق مي شود. پيچيدگي عمودي و پيچيدگي افقي وفضایی؛ سازمانهاي بزرگ :پيچيده؛ سازمانهاي كوچك :ساده؛ نسبتهاي پرسنلي در سازمانهاي بزرگ ،نسبت مديران ارشد به كل كاركنان كمتر است؛ با افزايش بزرگي سازمان ،نسبت نيروهاي اداري كاهش و نسبت گروههايي كه نقش حمايتي دارند ،بيشتر مي شود. درصد كاركناني كه به امور پشتيباني و ستادي تخصيص مي يابند كاركنان صفي 75 50درصد كاركنان دفتري بزرگ كوچك مديران عالي اجرايي حرفه اي اندازۀ سازمان 25 سازمانهای بزرگ دارای ویژگیهای زیر هستند : .1 .2 .3 .4 .5 تعداد سطوح مديريت افزايش مي يابند؛ تعداد مشاغل و دواير افزايش مي يابند؛ كارها تخصصي تر مي شوند و مهارتها افزايش مي يابد؛ سازمان رسمي تر مي شود؛ عدم تمركز بيشتر مي شود؛ سازمانهای بزرگ دارای ویژگیهای زیر هستند : .6 .7 .8 .9 درصد كمتري از افراد در رأس هرم سازمان قرار مي گيرند؛ درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني و ستادي مي پردازند. درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني،دفتري و بايگاني مي پردازند. بخشنامه هاي بيشتري منتشر مي شود و اسناد و مدارك بيشتري به جريان مي افتند. بوروكراسي در دنياي در حال تغيير علی رغم نقاط قوت بوروکراسی ،به سبب اینکه رقابت ها جنبه جهانی پیدا کرده و محیط نا مطمئن می شود بسیاری از سازمانها علیه بوروکراسی به مبارزه برخاسته اند. چرخه حيات سازمان .1 .2 .3 .4 مرحله كارآفريني؛ مرحله اشتراك مساعي(همكاري گروهي)؛ مرحله رسمي شدن سازمان؛ مرحله تدبيرانديشي؛ مرحله كارآفريني .1 .2 .3 .4 ‏ توجه سازمان عطف به عرضۀ نوعي محصول جديد و بقا در بازار؛ بنيانگذاران ،افرادي مبتكر،نوآور و خالق هستن؛ سازمان ،غير رسمي است؛ قضيۀ ديوانساالري :منتفي؛ بحران :نياز به رهبري؛بعلت وجود تعداد زياد كاركنان؛ مرحله اشتراك مساعي(همكاري گروهي) .1 .2 .3 ‏ اگر مسأله رهبري سازمان حل شود،سازمان صاحب يك سيستم مديريتي كارآمد خواهد شد؛ تشكيل دواير و واحدهاي سازماني و در نتيجه شرح وظايف، تقسيم كار و سلسله مراتب اداري؛ ارتباطات و كنترل غير رسمي؛وجود تعداد اندكي سيستم رسمي؛ بحران :نياز به تفويض اختيار؛ مديران ردۀ پايين از اعتماد به نفس برخوردار مي گردند و در خواست استقالل و خودمختاري بيشتري مي كنند؛ مرحله رسمي شدن سازمان .1 .2 .3 .4 ‏ مستلزم تلفيق ديدگاهها و اعمال مقررات،روشها و اجراي سيستم كنترل؛ ارتباطات :ضعيف و رسمي؛ مديريت عالي سازمان درگير:برنامه ريزي ،تعيين خط مشي و...؛ اجراي سيستمهاي انگيزشي؛ بحران :ديوانساالري افراطي؛ مرحله تدبيرانديشي .1 .2 .3 .4 ‏ براي حل مسائل مربوط به كارهاي دست و پاگير بايد چاره اي انديشيد! اوج پديدۀ ديوانساالري؛ كنترل اجتماعي و خويشتن داري افراد مانعي در برابر ديوانساالري؛ تقسيم سازمان به بخشها و دواير زياد؛ بحران :نياز به تجديد حيات؛ ان ازم  ياتس اندازهوچرخۀح  -1به حالت طبيعي درآوردن ،انديشۀ كوچك كردن -2سير قهقرايي رشد از طريق تشكيل تيم، همياري و همكاري رشد از طريق اyفزايش سيستمهاي كنترل و هماهنگي رشد از طريق راهنمايي و هدايت -3ادامۀ رشد بحران نياز به تجديد حيات بحران ديوانساالري افراطي بزرگ اندازه رشد از طريق خالقيت بحران تفويض اختيار بحران نياز به رهبري -4مرحلۀ تدبير انديشي -3رسمي شدن -2مرحلۀ همكاري -1مرحلۀ كارآفريني كوچك ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حيات -4تدبيرانديشي -3رسمyي شدن -2همyكاري -1كارآفريني بسيار ديوان ساالري ديوان ساالري پيش از ديوانساالري بدون ديوانساالري بيشترغير كارگروهي،در درون روشهاي رسمي، تقسيم كار ،افزودن رسمي،وجود نوعي ديوانساالري، روش محدودۀ فكر تنگ تخضصهاي جديد غير رسمي ،محور يك نفر ساختار محصول يا خدمت محوري ،با تنوع يك نوع محصول يا خدمت نوع محصول يا خدمت چندين خط توليد كاال و خدمت وجود خط توليد كاال و خدمت ويژگي ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حيات -4تدبيرانديشي -3رسمي شدن بسيار ديوان ساالري ديوان ساالري دواير متعدد و وابسته به سازمان سيستمهاي رسمي و غير رسمي -2همكاري پيش از ديوانساالري -1كارآفريني بدون ديوانساالري ويژگي سيستم كنترل شخصي ،داشتن خانواده شخصي، و پاداش نقش فعال در ساالري موفقيت سازمان بوسيلۀ مديران بوسيلۀ بوسيلۀ دواير و كاركنان تحقيق و توسعه گروههاي خالق بوسيلۀ مدير و صاحب شركت نوآوري ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حيات -2همكاري -1كارآفريني -4تدبيرانديشي -3رسمي شدن بسيار ديوان ساالري ديوان ساالري پيش از ديوانساالري بدون ديوانساالري كسب شهرت، داشتن سازماني كامل ثبات داخلي، گسترش سازمان رشد روش گروهي، مورد تاخت و تاز قراردادن ديوانساالري تفويض اختيار داشتن جذابيت، ارائۀ طريق با كنترل بقاي سازمان فردي،خالق ويژگي هدف شيوۀ مديريت با تشكر از توجه شما با تشكر از توجه شما

51,000 تومان