کسب و کارمدیریت و رهبری

تئوری پنجره شکسته

صفحه 1:

صفحه 2:
#تاريخجه جيمزويلسون و جورج كلينك در سال 187 ابراى اولين بار اين تئوری را مطرح کردند. تئورى ينجره شكسته يك تئورى معروف در حوزه جرم شناسى است آنها تئورى خود را تئورى ينجره شكسته ناميدند بدين معنا كه اكر يك شيشه يك ساختمان شكسته شود و سريعا جايكزين نشود بعضى ها خواهند توانست نتيجه ‎as eae‏ رها شدهاست ودرحال ويرلك الث و لل ]0 00007 ا رسد حون فکر میکنند این ساختمان اهمت 1111

صفحه 3:

صفحه 4:
مفروضات تئوری پنجره شکسته یه 2 یه استها اس ‎‘Decay CRIME‏ ای ار دو فرصبه استوار است: * اول اينكه اكر يك متخلف فورا محكوم نشود او به تکرار جرم تحریک می شود. * دوم اينکه اگر متخلفان محکوم برای جرلئم کوچک جریمه نشوند کم کم به جنایت روی می آورند. به طور خلاصه نظریه پنجره شکسته عنوان می کند بی توجهی به اخلال در نم عمومی و اعمال تخریبی چون نوشتن و کشیدن اشکال روی دیوارهاء ریختن زباله. تخریب اموال عمومی. نوشیدن مشروبات الکلی در انظار عمومىء گدلیی و ولگردی حاکی از عدم توجه به بزهکاری است و موجب می شود زمینه برای جرائم مهم تر فراهم شود.

صفحه 5:
کاربرد تثوری پنجره شکسته Deere ۰ ‏پدجره شکسته در زمینه رفتار جمعی است. رفتارهای که‎ ame ۱3۳ ۲۲ ‏در آرامش و امنیت کنار هم و در یک محیط سالم ك1‎ + ‏تئوری هر آشفتگی و مورد نامطلوبی که ایجاد می شود بلید در سریع ترین زمان‎ ‏لمكن به حللت اول بازگرده تا هم انرّی کمتری صرف تفیبردادن آن شود و هم‎ ۲۳ shies ‏سا ای کرار وایجاد مجدد آن مورد امطل‎ ee ‏به پنجره های شکسته در محیط کار ماء به کارکنان در مورد کیفیت کار آنها پیام‎ ‏ارسال می کند. که باعث جلوگیری از نقص هاء تاخیر. اتلاف و بازخولنی می شود‎ Spe eel ee eee es

صفحه 6:
بررسی تنّوری پنجره شکسته در جامعه: یک فروشنده بداخلاق» یک فروشنده نامرتب یک پیشخوان کثیف. چیدمان بد شه های شکسته یک فروشگاه تجاری محسوب ميشوند. يس نگرفتن جنس فروخته شده یا معطل شدن پشت تلفن برای راهنمایی گرفتن برای تعمیر یک وسیله و شنیدن چند باره موزیک انتظار, نوعی از پنجره شکسته است. تخلفات رانندگی نمونه بارز پنجره های شکسته در جامعه است. چنانچه لین تخلفات کوچک اعم از ورود ممنوع » حرف زدن با تلفن همراه . خروجی های چند لاینی و دیدن سطل زباله انبوه در خیابانها ...مورد توجه مسئولین قرار نگیرد حس بی اعتمادی و عدم اطمینان رواج می ‎wah‏ و وت ار حمله ن

صفحه 7:
بررسی تئوری پنجره شکسته در خانواده در خانواده بد اخلاقیها , منییت و عدم كذشت .عيب جویی و عیب گویی . برقراری ارتباط نادرست . رفتار ناشایست .عدم تفاهم و ... از جمله شيشه های شکسته یک زندگی به حساب می آید. تحت تاثیرحرفهای دیگران قرارگرفتن. غیبت کردن وبدگویی ازخانواده های زن و شوهر به هم یا پشت هم و .» شيشه های نامرتی زندگی را خواهد شکست. در خصوص ارتباط با فرزندان نیز موارد زیادی از مسائلی که به ظاهر جزئی و ناچیز بوده ولی در عمل آثار منفی زیادی به همراه دارد وجود دارد. عدم عمل به وعده هاء نادیده گرفتن رفتارهای غلط و یا درست و عدم پاداش و تنبیه به موقع» عدم صداقت و ...

صفحه 8:
بررسی پنجره شکسته در سازمان: در سازمانها این تئوری کاربرد وسیعی دارد. وقتی مشکل در سازمان هست. مثلا به جای اینکه برویم و عارضه یلبی کنیم می توانیم چند پنجره کوچک که شکسته را نك کنیم مثلا اگر پنجره تعامل در سازمان ما هکسته ۰۰۰ ۱ ۳۳ راه بیندازیم پا اگر می بینیم که پنجره ای دارد میشکند. میتوانیم قبل از اينکه این بیک فرهنگ شود نگذاريم این پنجره بشکند.نظارت های قانونی بلید.به طور ۰ مناسب و کلفی پاشند. متظور از لين تتورى همان است که نبلید بگذاريم قیح بعضی چیزها آ بين برود. اكر رفت واين سد شکسته شد سدهای بعدی راحت تر خواهد شکست. ارتشاء . زد و بند» اتلاف وقت. محیط پرتشنج .عدم رعایت آیین نامه ها « بی توجهی به کارکنان و تأخیر در پرداختها . جلسات بی بازده و 55

صفحه 9:
نظارت و کنترل در سازمان کنترل فعالیتی است که ضمن آن عملیات پیش بینی شده با عملیات انجام شده مقایسه می شوند و در صورت وجود اختلاف و انحراف بین آنچه بلید باشد و آنچه که هست به رفع و اصلاح آنها اقدام می شود. شاید به جرات بتوان گفت که انجام هر فعالیتی در سازمان قرین توفیق نخواهد بود اه کنترل های لازم به عمل آمده باشد. به کمک کنتر ا ۲ نسبت به نحوه تحقق هدفها و انجام عملیات آگاهی یافته و قدرت پیگیری و در صورت لزوم سنجش و اصلاح آنها را پیدا می کند. کنترل ابزار کارآمد مدیران در رده های مختلف سازمان از مرلتب عللی تا رده های سرپرستی است و لزوم آن در مراتب مختلف به سادگی می توان احساس کرد.

صفحه 10:
مراحل فرایند کنترل به طور کلی فرایند کنترل از چهار مرحله تشکیل میشود : الف) تعیین معیار پا استاندارد ب) سنجش عملکرد ج) تشخیص انحرافات د) انجام اقدامات اصلاحی (رضانیان) 10

صفحه 11:
کنترل و نظارت راهبردی از جمله وظلیف مدیران در حوزه اداره سازمان ها و از مهمترین این بخش ها محسوب می گردد؛ کنترل و نظارت در سازمان از چندجهت دارای ارزش و اهمیت فراروان است که می توان موارد زیر را به عنوان نمونه برای آن برشمرد: از نظر نظم دهی به امور جاری در سازمان. شفاف سازی روندهای موجود و ایجاد امکان پیگیری مسیولیت های هر واحد در حوزه های مختلف سازمان اس ره نظارت راهبردی ای رات اف مفاهیم مربوط به آن از اهمیت فراوانی دعر ۲۳۱۲

صفحه 12:
تئوری پنجره‌های شکسته در تجارت ده ‎Broken Windows, Broken Business Tts‏ این تکوری رابه قالت‌های اقتصادی تعمیم داده و مثالهای فوق العاده‌ای آورده ال ۳۱۳۱۰ این کتاب تئوری پنجره شکسته دربنگاه اقتصادی وقتی آغاز می‌شود که هیچ کس در بنگاه توجه چندانی به جزئیات ندارد و کلیات از دیده شدن جزئیات جلوگیری می‌کنند. به لین ترتیب پنجره‌ها یکی پس از دیگری می‌شکنند و بنگاه صدمه می‌بیند و سودش کم می شود. جنس فروخته شده را پس نگرفتن, پنجره شکستن است. هر پنجره شکسته در تجارت. این پیام رابه مشتری می‌دهد که بنگاه اقتصادی مربوطه توجهی به کارش ندارد و هر روز لین تفکر تقویت می‌شود. به این ترتیب مشتری بسیار خوشنود به مشتری راضی و مشتری راضی به مشتری ناراضی تبدیل می شود... ‎ ‎12

صفحه 13:
. e 0 . ee ‏تئوری پنجره شکسته و سازمان بیمه‎ ‏بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه باید در انجام وظایف نظارتی خود علاوه بر سازمان‌های خود با منابع کل جامعه را‎ * ‏نیز مد نظر قرار داده و با رویکره این نظریه نسبت به حفظ سلامت نظام بیمه‌ای کشور. پیش از مبتلا شدن به انواع‎ ‏فسادها هزینه‌ای به مراتب کمتر بابت مبارزه با اين تخلفات و فسادهای کلان بپردازند و به قول پزشکان‎ ‏«پیشگیری بهتر از درمان است». بر اساس تجربه شرکت‌ها و سازمان‌های موفق در زمینه پنجره شکسته.‎ ‏راهکارها و پیشنهادهای زیر را می‌توان در بهبود و تقویت امر نظارت صنعت بیمه کشورمان به منظور ارتقای‎ ‏جایگاه مورد استفاده قرار داد:‎ * لزوم نظارت بر اساس سطوح تعریف شده و اهتمام جدی بر این امر از سوی نهادهای ناظر * توجه به دغدغه‌های انطباق با خواسته‌های ذی‌نفعان و جامعه به‌منظور افزایش سطح کارآیی و سلامت عملکرد * توجه به ساختارها بر اساس صف و ستاد و نیز تدوین اصول و رویه‌های اجرایی مناسب مدیریت ریسک و حاکمیت شرکتی قابل دسترسی به‌منظور به حداقل‌رسانی تخلفات توجه به عدم دیوان‌سالاری و مانع‌تراشی‌های بیهوده در مسیر انجام امور و روانسازی فر آیندهای اجرایی * ایجاد سطح تعامل از نظارت جدی و مسولانه و مقابله با انحرافات و تخلفات با سیستمی * لزوم توجه به فعالیت‌های تبلیغی و روابط عمومی در شرکت‌های بیمه به‌منظور انعکاس واقعیت‌ها و دور از شعارزدگی و عدم فاصله بین شعار تا عمل. یت حسابرسی و نظارت 13

صفحه 14:
تئوری پنجره های شکسته در سازمان های آموزشی: * یقینا . پنجره های شکسته ای در سازمان های آموزشی وجود دارد که رهبری را مشکل می نماید. تخلفات کوچک . نشانه ای برای نقض قانون و نادیده انگاشتن مقررات . خط مشی ها وفرایند های سازمان است و تخلفات دیگر را در پی خواهد آورد. * از همین روی . کار های ناچیز همچون دیر آمدن به سر کار یا عدم حضور به موقع در جلسات . نداشتن و ظاهر مناسب از نظر لباس یا حتی ریختن پرونده ها روی میز ها . همگی نشانه ی این است که " بله . همه چیز مهیای " این چنین رفتاری در سازمان می باشد . رهبران و مدیران سازمانی نیزهمانند شهروندان. گاهی احساس می‌کنند که تخلفات کوچک و نقض مقررات . تا زملنی که افراد سازمان به " قوانین جاربه و اصلی سازمان» بای بند هستند » چیزی نیست . 14

صفحه 15:
جمع بندی و پیشنهادات بر اساس تجربیات حاصل شسده در زمینه نظریه پنجره شکسته. پیشنهادهای ذیل برخی از مواردی است که می تواند در بهبود و تقویت امر نظارت در سازمانها به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد: * نظارت به ویژه باید در سطح کلان اعمال شود * مراقبت و نظارت جدی و مستمر نباید همراه با دیوان سالاری و مانع تراشی بیهوده برای انجام فعالیت ها و امور به صورت روان باشد. بلکه همواره باید سسطح متعادلی از نظارت جدی و برخورد مس‌ئولانه با انحرافات و تخلفات در عین روانی و سسهولت اجرای فعالیت ها برقرار باشسد. * نظارت بايد به گونه ای باشد که عرصه را بر افراد متخلف یا کسانی که فکر تخلف به ذهن آنها خطور می کند. تنگ کند. نه اینکه افراد سالم نیز در تنگنا قرار گیرند. * اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه نظارت نیز باید به طور مطلوب وجود داشسته باشد. البته این امر باید به صورت واقعی و نه فقط به صورت ظاهری و در حد شعار انجام شسود. نظربه پنجره شکسته تنها محدود به بعد نظارت اداری نمی شود. بلکه در سایر ابعاد فعالیت ه‌ایسازمانی نیز می توان از دستاوردهای این نظریه استفاده کرد و با اصلاح و ترمیم به موقع پنجره های شکسسته از تخریب و آسیب رسیدن بیشتر به شبکه بانکی جلوگیری به عمل آورد.. زیرا به قول پزش‌کان اهمیت حفظ سلامتی هميشه از درمان بیماری مهم قر است.. 15

صفحه 16:
منابع * یوسفیان, صفورا؛ محمد تبان؛ اردشیر شیری و مهدی اکبرنژاد. ۰۱۳۹۵ اهمیت نظارت و کنترل راهبردی در سازمان. ششمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری ‎ae, (LAI ee ol Ske ole ok ce‏ ‎https:;www.civilica.;com/Paper-MOCONF-#-MOCONF:¢ _yay.html‏ i.behzadi1573@gmail.com .jLjs 32 S5 Jyols Sd omy osha cyl * httpsswww.isnairinewsiAt \y-\V¥r.yaer¥ © https./www.donya-e-eqtesad.com/faitinyinews-ryFArry © 16

صفحه 17:

39,000 تومان