تاثیر رفتارهای اجتماعی بر توسعه اقتصادی و تجربه چین در توسعه اقتصادی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آزاد سازی قیمت ها
- احترام به قانون
- اخلاق
- اصلاحات اقتصادی
- اقتصاد چین
- ایران
- ایرانیان
- بنگاه های اقتصادی
- پاورپوينت تاثیر رفتارهای اجتماعی بر توسعه اقتصادی و تجربه چین در توسعه اقتصادی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت تاثیر رفتارهای اجتماعی بر توسعه اقتصادی
- پاورپوینت توسعه اقتصادی
- پاورپوینت رایگان
- تاثیر رفتارهای اجتماعی بر توسعه اقتصادی
- تجربه چین در توسعه اقتصادی
- توسعه اقتصادی
- ثبات سازی
- چین
- دانش
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- درآمدهای مالیاتی
- رشد اقتصاد چین
- رفتار اجتماعی
- رفتارهای اجتماعی
- رفتارهای ایرانیان
- روسیه
- ژاپن
- سوئیس
- طبقه خودنما
- ظهور طبقه خودنما
- فرهنگ
- فرهنگ ایرانی
- فرهنگ ایرانیان
- كشاورزی چین
- کشورهای ثروتمند
- کمپین ضد فساد چین
- مسئولیت پذیری
- موفقیت اقتصادی چین
- نهادها
امتیاز
تاثیر رفتارهای اجتماعی بر توسعه اقتصادی و تجربه چین در توسعه اقتصادی
اسلاید 1: شركت برق منطقه اي مازندران و گلستانمعاونت برنامه ريزي و تحقيقاتدفتر بودجه و بررسي هاي اقتصاديشهريور 94
اسلاید 2: مولا علي (ع) : با مردان آزموده و صاحب تجربه همنشين باش ، چه اينان متاع پر ارج تجربه هاي خود را به گرانترين بها يعني فدا کردن عمر خود تهيه کرده اند و تو آن متاع گرانقدر را با ارزانترين قيمت يعني با صرف چند دقيقه وقت به دست مي آوري . الحديث جلد 2 صفحه 241كار اندكي كه ادامه يابد از كار بسيار كه از آن به ستوه بيايي اميدواركننده تر است. امام علي (ع)عوام ثروتمندان را محترم مي دانند و خواص دانشمندان را. افلاطون
اسلاید 3: دستور جلسهگزارشي از :رديفگزارشمسئول اجرازمان ارائه1تغيير تعرفه شركت مطابق دستگاه هاي ديگر مدیر محترم دفترخدمات مشترکین درآمد و مدیریت مصرف15 دقيقه1برآورد ديماند واقعي بعد از وارد شدن مقدار مصرف ساختمان جديدمدیر محترم دفترخدمات مشترکین درآمد و مدیریت مصرف15 دقيقه2جابجايي خازن ها و برآورد هزينه معاونت محترم بهرهبرداري25 دقيقه2تهيه نقشه الكتريكي جامع برای شرکتمعاونت محترم بهرهبرداري25 دقيقه2تحليل اقتصادِی تعويض مقرههاي موجود با مقره های استاندارد (تعويض 50 هزار مقره) وارائه در قالب پیشنهاد به نظام پیشنهادهامعاونت محترم بهرهبرداري25 دقيقه3تحويل مکتوب پيشنهادهاي مرتبط با اصلاح الگوي مصرف به دبیر ستاد اصلاح الگوی مصرفمجري محترم نظام پيشنهادها10 دقيقه
اسلاید 4: حتما بخوان تا متحول شوي: تفاوت كشورهاي ثروتمند و فقير ،تفاوت قدمت آنها نيست. براي مثال كشور مصر بيش از 3000 سال تاريخ مكتوب دارد و فقير است! اما كشورهاي جديدي مانند كانادا، نيوزيلند، استراليا كه 150سال پيش وضعيت قابل توجهي نداشتند؛ اكنون جزء كشورهايي توسعه يافته و ثروتمند محسوب مي شوند. تفاوت كشورهاي فقير و ثروتمند در ميزان منابع طبيعي قابل استحصال آنها هم نيست.
اسلاید 5: ژاپن كشوري است كه سرزمين بسيار محدودي دارد كه 80 درصد آن كوههايي است كه مناسب كشاورزي و دامداري نيست، اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمريكا را دارد. اين كشور مانند يك كارخانه پهناور و شناوري ميباشد كه مواد خام را از همه جهان وارد كرده و به صورت محصولات پيشرفته صادر ميكند .
اسلاید 6: مثال بعدي سوئيس است ؛ كشوري كه اصلاً كاكائو در آن به عمل نميآيد اما بهترين شكلاتهاي جهان را توليد و صادر ميكند. در سرزمين كوچك و سرد سوئيس كه تنها در چهار ماه سال ميتوان كشاورزي و دامداري انجام داد بهترين لبنيات (پنير) دنيا توليد ميشود . سوئيس كشوري است كه به امنيت ، نظم وسخت كوشي مشهور است و به همين خاطر به گاوصندوق دنيا مشهور شده است (بانكهاي سوئيس).
اسلاید 7: افراد تحصيل كردهاي كه از كشورهاي ثروتمند با همتايان خود در كشورهاي فقير برخورد دارند ، براي ما مشخص ميكنند كه سطح هوش و فهم نيز تفاوت قابل توجهي دراين ميان ندارد. نژاد و رنگ پوست نيز مهم نيستند،زيرا مهاجراني كه در كشور خود برچسب تنبلي ميگيرند در كشورهاي اروپايي به نيروهاي مولد و فعال تبديل ميشوند.
اسلاید 8: تفاوت در چيست؟ تفاوت در رفتارهايي است كه در طول سالها فرهنگ و دانش نام گرفته است. وقتي كه رفتارهاي مردم كشورهاي پيشرفته و ثروتمند را بررسی ميكنيم، متوجه ميشويم كه اكثريت غالب آنها از اصول زير در زندگي خود پيروي ميكنند: 1- اخلاق به عنوان اصل پايه 2- وحدت 3- مسئوليت پذيري 4- احترام به قانون و مقررات
اسلاید 9: 5- احترام به حقوق شهروندان ديگر 6-عشق به كار 7-تحمل سختيها بهمنظور سرمايهگذاري روي آينده. 8-ميل به ارائه كارهاي برتر و فوقالعاده . 9-نظم پذيري. 10- دروغ كثيف ترين فعل غيرانساني دنيا است.
اسلاید 10: اما در كشورهاي فقير تنها عده قليلي از مردم از اين اصول پيروي ميكنند:در كشور ما كسي كه زياد كار كند، تراكتور ناميده ميشود.كسي كه به قوانين احترام مي گذارد بچه مثبت است.كسي كه اخلاق را رعايت كند برچسب پاستوريزه خواهد گرفت.
اسلاید 11: كسي كه از وطنش حرف ميزند توسط عده اي مخالف مذهب شناخته مي شود.كساني كه حقوق ديگران را زير پا مي گذارند و افراد قالتاق، آدمهاي زرنگ خوانده ميشوند. انسانهاي منظم و منطقي افراد خشك و حوصله سر بر هستند.انسانهاي باادب و مبادي آداب متملق به حساب ميآيند.جوانان بسيار ساعي و كوشا، خرخوان ناميده مي شوند.همه به دنبال يكه شبه ره صد ساله هستند.و ...... شما بگوئيد....بايد از خودمان شروع كنيد و از همين لحظه.
اسلاید 12: ما ايرانيان فقير هستيم نه به اين خاطر كه منابع طبيعي نداريم يا طبيعت نسبت به ما بيرحم بوده است. ما فقير هستيم براي اينكه رفتارمان باعث فقرمان شده است. ما براي آموختن و رعايت اصول مذکور كه (توسط كشورهاي پيشرفته شناسائي شده است) فاقد اهتمام لازم هستيم.
اسلاید 13: اگر در دهه هفتاد میلادی و پس از وقایع ناامیدکننده انقلاب فرهنگی، اقتصاددانی به چین سفر میکرد، بعید بود که بر روی رشد اقتصاد چین حاضر به شرط بندی شود. در آن ایام، چین کشوری فقیر بود که ایدئولوژی رسمی آن خصومت زیادی با نظام بازار داشت. اما به تدریج اتفاقاتی افتاد كه تولید ملی چین را كه در سال۱۹۹۸ نصف روسیه بود، در ۱۰سال بعد به ۲برابر روسیه رساند.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادهاتجربه چین در توسعه اقتصادی
اسلاید 14: همچنین سرمایه فیزیکی، انسانی و منابع طبیعی اندکی داشت و در عین حال از زیادی جمعیت رنج میبرد. چین ظرف دو دهه آخر قرن بیست توانست تصویر فوق را تغییر شگرفی دهد. متوسط نرخ رشد اقتصادی آن در این مقطع ۹درصد بود. پیامد آن این بود که ظرف بیست سال درآمد سرانه آنها ۴ برابر شد. بنابراین چین از یک کشور فقیر به کشوری در حال توسعه با درآمد سرانه پایین تبدیل شد.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 15: نکته جالب این است که ثمرات این رشد اقتصادی نصیب توده مردم نیز شد. تعداد کسانی که زیر خط فقر قرار داشتند از ۲۵۰میلیون نفر (یعنی یک سوم جمعیت) به کمتر از ۵۰میلیون نفر (یعنی کمتر از یک بیست و پنجم جمعیت) کاهش یافت. ظرف بیست سال نرخ امید به زندگی نیز از ۶۴ سال به ۷۰ سال ارتقا یافت.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 16: موفقیت اقتصادی چین در این مقایسه به شکل بهتری ظاهر میشود: در سال ۱۹۸۸ تولید ناخالص داخلی چین نصف روسیه بود اما ۱۰ سال بعد دو برابر روسیه شد. در اوایل دهه هشتاد میلادی درآمد سرانه هند و چین برابر بود اما در اواخر قرن بیستم درآمد سرانه چین دو برابر هند گردید. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 17: با رشد اقتصادی چین، نباید مانند نمونه دیگر کشورهای در حال توسعه که موفق به رشد اقتصادی شدند برخورد كرد. چین واقعا یک نمونه خاص است. جمعیت چین به تنهایی از ۱۵ کشور عضو اتحاد جماهیر شوروی بیشتر است. در سال ۲۰۰۰ تولید ناخالص داخلی آن بیشتر از مجموع همه کشورهای درحال گذار بوده است. بسیاری چنین پیشبینی میکنند که در سال ۲۰۱۵ اقتصاد چین از حیث عدد مطلق تولید ناخالص داخلی خواهد توانست از آمریکا پیشی بگیرد. در این صورت چین به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و مجد و عظمت تاریخی خود را که در اواسط قرن نوزدهم از دست داد مجددا کسب خواهد کرد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 18: همه این تغییرات مرهون اصلاحات اقتصادی چین است. در اوایل دهه ۹۰ اجماع نسبتا عجیبی در میان اقتصاددانان در مورد اصلاحات اقتصادی ایجاد شد. تقریبا همه بر ثباتسازی، آزادسازی و خصوصیسازی و دموکراتیک کردن عرصه سیاست تاکید میکردند. اگرچه شاید برخی این اقدامات را برای گذار به اقتصاد بازار کافی نمیدانستند اما کسی در لزوم آنها تردید نداشت. تجربه تلخ اروپای شرقی چنان زنده و پیش رو بود که مجالی برای مخالفت باقی نمیگذاشت. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 19: در بادی امر بسیاری چنین تصور میکردند که اگر آزادسازی قیمتها به شکل ناقص انجام شود و نظام برنامهریزی مرکزی همزمان حفظ شود، نه تنها رشدی به وقوع نخواهد پیوست بلکه اخلال در نظام بازار بیشتر خواهد شد. همچنین برخی تصور میکردند که بدون خصوصیسازی و صیانت از حقوق مالکیت انگیزههای اقتصادی برای فعالیت ایجاد نخواهد شد. علاوه بر آن برخی تصور میکردند که بدون اصلاحات سیاسی، پشتیبانی سیاسی لازم از نظام بازار ایجاد نخواهد شد و توسعه اقتصادی آسیبپذیر خواهد ماند. عملکرد رشد اقتصادی چین کاملا مغایر با این پیشبینیها بود. راهی که چین در اصلاحات اقتصادی خود پیمود نافی این امر بود که تنها از طریق اجرای خصوصیسازی، آزادسازی و... میتوان به سمت اقتصاد بازار گذار کرد. اگرچه مسوولان چینی به توصیه اقتصاددانان در مورد ایجاد ثبات در اقتصاد، بازکردن درهای کشور بر روی تجارت و سرمایهگذاری خارجی گوش دادند اما مواردی را هم که نقض كردند بسیار عجیب بود. چین توانست بدون اینکه به طور کامل آزادسازی نماید و خصوصیسازی و دموكراتیک کردن سیاست را پیش بگیرد به توسعه اقتصادی دست یابد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 20: در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین، دو نگرش غلط اما کاملا رایج وجود دارد که باید نسبت به آنها هشیار بود:تصور غلط اول این است که بسیاری میپندارند رشد چین صرفا مرهون سرمایهگذاری خارجی و صادرات بوده است. در این راستا برخی بر نقش چینیهای مقیم خارج و هنگکنگ و تایوان بیش از مقدار واقعی تاکید میکنند. واقعا اگر اهالی یک کشور که در خارج از آن زندگی میکنند میتوانند چنین تغییرات بدیعی را ایجاد کنند، چرا چنین اتفاقی در آلمان نیافتد. مگر غیر از آنست که آلمان غربی اقتصاد قدرتمندی بود و توانایی بسیار بیشتری نسبت به چینیهای مقیم خارج داشت؟ پس چرا امکان رشد آلمان شرقی فراهم نشد؟تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 21: در رابطه با اصلاحات اقتصادی چین، دو نگرش غلط اما کاملا رایج وجود دارد که باید نسبت به آنها هشیار بود:در مورد سرمایهگذاری خارجی نیز خیلی اغراق شده است. سرمایهگذاری خارجی در چین تنها از سال ۱۹۹۳ شروع به رشد اساسی نمود و در بالاترین حد خود به رقم ۱۰ درصد کل سرمایهگذاری انجام شده در چین رسید. بسیاری تصور میکنند که توسعه چین مرهون صادراتی بود که در استانهای ساحلی آن انجام میشد. این تصور کاملا غلط است. استانهای داخلی چین نیز به موازات استانهای ساحلی آن در رشد اقتصادی چین سهیم بودند. یکی از تبعات منفی این تصور این است که تصور میشود باز بودن اقتصاد به تنهایی مفید خواهد بود بلکه این کار منوط به آن است که در داخل تغییرات مهمی صورت گیرد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 22: تصور غلط دیگر این است که گمان میرود موفقیت چین صرفا مرهون اصلاحات کشاورزی آن بود. تردیدی نیست که اصلاحات کشاورزی چین توفیق بزرگی بود. در این اصلاحات مکانیزم آزادسازی قیمتها نقش مهمیداشت اما تنها عامل نبود. سرمایهگذاریهای عظیم چین دردهه ۷۰ در زیرساختها و تحقیق و توسعه مرتبط با کشاورزی منجر به افزایش بهرهوری در دهه ۸۰ گردید. یکی از دلایل اینکه اصلاحات کشاورزی چین خیلی برجسته میشود این است که با توصیههای استاندارد اقتصاددانان در مورد اصلاحات اقتصادی بسیار سازگار است. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 23: باید توجه داشت که بهرغم اهمیت اصلاحات کشاورزی، موفقیت اصلی چین در بخشهای دیگر بود. در دهه هفتاد میلادی، بیش از ۷۰درصد نیروی کار چین در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند. در سال ۲۰۰۰ این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافت. در اواخر دهه ۹۰ سهم ارزش افزوده کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ۱۶درصد بود که وضعیتی مشابه با لهستان و شوروی سابق را نشان میداد. درست است که موفقیت اصلاحات کشاورزی موجب ایجاد پس انداز و عرضه نیروی کار برای بخش صنعت گردید اما باید تغییراتی در بخش صنعت و دیگر بخشهای انجام میشد تا این نیروی کار و پسانداز در آنجا به کار افتد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 24: چشماندازی از نهادهااقتصاددانان معمولا رشد را مرهون نیروی کار و سرمایه (فیزیکی و انسانی) همچنین بهرهوری میدانند اما بهرهوری خود عاملی درون زا است که از رشد تکنولوژی، مکانیزم انگیزشی موجود و نحوه تخصیص منابع تاثیر میپذیرد. در اواخر قرن بیست، رویکرد نهادگرایی جدید ایجاد شد که نه تنها بر اصلاح قیمتها بلکه بر اصلاح نهادها تاکید میورزید. به اعتقاد آنها توجه صرف بر آزادسازی، خصوصیسازی و ثباتسازی کافی نیست بلکه نهادها نقش مهمی در پایداری رشد دارند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 25: معمولا نهادهای موجود در آمریکا الگوی مطلوب قلمداد میشوند و وضعیت نهادی کشورهای دیگر در مقایسه با آمریکا ارزیابی میشوند. معمولا هرچه وضعیت نهادی یک کشور در حال توسعه متفاوت از وضعیت مطلوب یعنی نهادهای موجود در آمریکا باشد، عقبماندگی آن کشور به این عقبماندگی نهادی نسبت داده میشود. نسخههای ارائه شده نیز کاملا معطوف به این امور است: حقوق مالکیت را صیانت کنید، سیستم مالی را تقویت کنید، فساد اداری را برچینید... . تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 26: نکته مهم این است که این روش به تنهایی نمیتواند عملکرد اصلاحات اقتصادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه را توضیح دهد. به عنوان مثال چین و روسیه از حیث وضعیت نهادی بسیار مشابه هم هستند، اما عملکرد اقتصادی بسیار متفاوتی دارند. شاهد این مدعا تلاشهایی است که در بانک جهانی بهمنظور ساخت شاخص وضعیت نهادی صورت میگیرد. هرگاه در یک رگرسیون این شاخص با رشد اقتصادی سنجیده میشود برخی کشورها نظیر چین، کره، اندونزی و تایلند خارج از خط رگرسیون قرار میگیرند که نشان میدهند وضعیت آنها سازگار با این منطق نیست. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 27: مشكل این مطالعات این نیست كه نهادها را مورد توجه قرار نمیدهند بلكه مشكل آنها این است كه میان مسیر و مقصد خلط میكنند. صرف مطالعه وضع مطلوب و نهادهای ایدهآل كافی نیست بلكه باید دید چگونه میتوان نهادهای مناسب برای طی كردن فرآیند گذار را فراهم نمود. در این تحلیل ضروری است تا شرایط اولیه را در نظر گرفت چرا كه هر سیاست و توصیهای باید با در نظر گرفتن آن باشد در غیر این صورت هزینههای گذار بسیار زیاد خواهد بود. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 28: نكته مهم در اصلاحات اقتصادی چین در این امر است كه آنها با نوآوری خود نهادهایی برای گذار از وضع گذشته به اقتصاد بازار ایجاد كردند. این نهادهای مخصوص دوران گذار دو كاركرد مهم داشتند: 1) كارآیی اقتصادی را افزایش میدادند، ۲) رابطهای بردبرد میان مسوولان سیاسی و عاملان اقتصادی ایجاد میكردند.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 29: اصول كلی افزایش كارآیی اقتصادی و همساز كردن منافع مسوولان سیاسی و عاملان اقتصادی معلوم است اما چگونگی انجام آن مشخص نیست. برای چگونگی محقق كردن این خواستها فضای زیادی در اختیار برنامهریزان و سیاستگذاران وجود دارد كه آنها باید با توجه به شرایط اولیهای كه از آنجا گذار آغاز میشود و شرایط خاص بستر سیاسی و اقتصادی كه در آن اصلاحات صورت میگیرد، مسیر گذار را مشخص كنند. از این حیث نهادهای ضروری برای گذار مشخص و استاندارد نیستند و میتوانند كاملا متنوع باشند. به دلیل شرایط اولیه و شرایط خاص سیاسی اقتصادی شاید بهترین گزینه قابل اجرا نباشد. در این موارد باید از دومین گزینهها استفاده نمود. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 30: در ادامه چهارگونه از اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چین در اجرای اصلاحات اقتصادی را مرور خواهیم كرد و نشان خواهیم داد كه چگونه با نوآوری در ایجاد نهادهای خاص برای طی كردن دوران گذار، رشد حیرت انگیز چین ممكن شد و این كشور از وضعیت سابق خود به سمت اقتصاد بازار گذار نمود. اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینتجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 31: آزادسازی قیمتها از طریق بازارهای موازیهمه میدانند كه آزادسازی قیمتها میتواند انگیزههای كافی برای تولید و ارتقای كارایی ایجاد كند اما در چین بدلیل شرایط اولیه كشور در هنگام شروع گذار، این امر به شكل خاصی انجام شد. در مدل چینی، عاملان اقتصادی موظف بودند همانند گذشته بر اساس برنامهریزی مركزی مقداری خاص با قیمتی خاص از كالاها و خدمات مختلف را تولید كنند اما میتوانند تولیدات مازاد بر این سهمیه را در بازار آزاد به قیمتهای بازار به فروش رسانند.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 32: حسن انجام این كار این بود كه بازندهای برای انجام اصلاحات برجا نمیگذارد چرا كه اولا دولت میتواند مانند گذشته منابع مورد نیاز خود را به دست آورد. علاوه بر آن مبادلهای میان عاملان اقتصادی برقرار میشود كه بر اساس آن افراد به تولید كالاهایی میپردازند كه حداكثر كارایی را در آن دارند و میتوانند سهمیه مقرر خود را از دیگری خریداری كرده و به دولت پرداخت كنند. نكته مهم در این روش این است كه از اطلاعات موجود حداكثر استفاده را میكند و اجرای آن نیاز به اطلاعات جدیدی ندارد. علاوه بر آن نیاز بهایجاد نهادهای جدید نیست بلكه میتوان از نهادهای موجود استفاده كرد. علاوه بر آن تقابلی میان دولت و عاملان اقتصادی وجود ندارد بلكه در این وضع وجود دولت لازم است تا این مبادلات را سامان دهد.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 33: این روش در بخش كشاورزی چین به كار گرفته شد. به كشاورزان چینی طبق سهمیه بذر و كود به قیمتهای دولتی داده میشد و از آنها مقدار مشخصی تولید به قیمت دولتی خریداری میگردید. مازاد بر این تولید، كشاورزان میتوانستند نهادههای تولید را از بازار آزاد خریداری كرده و تولید مازاد خود را در بازار آزاد به فروش رسانند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 34: آثار اجرای این سیاست این بود كه تولید گندم در سال ۱۹۷۸بالغ بر 304/8 میلیون تن میشد اما در سال ۱۹۸۸ این رقم به 394/1میلیون تن رسید كه رشد ۳۰درصدی را نشان میدهد و نشان میدهد تا چه حد با اجرای این سیاست كارایی اقتصادی افزایش یافته است. به همین سیاق تولید زغال سنگ در فاصله سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹، از ۲۹۳میلیون تن به ۶۲۸میلیون تن ارتقاء یافته است. اجرای این سیاست موجب شد اشتغال غیردولتی از 48/9 میلیون نفر در سال ۱۹۷۸ به 204/85 میلیون نفر در سال ۱۹۹۴ ارتقا یابد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 35: مالكیت غیرمتعارف بنگاههای اقتصادی فرآیند گذار اقتصادی در برخی كشورهای بلوك شرق به دلیل نبود بخش غیردولتی و خصوصی نشدن بنگاههای دولتی با شكست مواجه شد. مشكلات خصوصیسازی در برخی از این كشورها آن چنان حاد بود كه مشخص شد ایجاد شركتهای خصوصی جدید بسیار موثرتر از خصوصی كردن شركتهای موجود است. ضمن تایید این نكته كه شركتهای جدید موتور محرك رشد در كشورهای اروپای شرقی و چین بودند، باید توجه داشت كه مالكیت این شركتهای جدید در چین متعلق به بخش خصوصی یا دولت مركزی نبود بلكهاین شركتها به دولتهای محلی تعلق داشتند و در فاصله ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳ این شركتها توانستند رشد خیرهكننده چین را آغاز كنند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 36: در سال ۱۹۹۳ سهم بنگاههای بخش خصوصی در تولید صنعتی تنها ۱۵درصد بود اما سهم شركتهای متعلق به دولتهای محلی به رقم ۴۲درصد میرسید. در سال ۱۹۹۳تعداد شركتهای شهر و روستایی (TVE) به رقم 1/5میلیون و تعداد شاغلان آن به ۵۲میلیون نفر میرسید. سهم آنها از كل تولید روستایی ۷۲درصد و از كل اشتغال روستایی ۵۸درصد بود. ویژگی خاص این شركتها چه بود؟ درست است كه مداخله دولت و مالكیت دولت معایب خاصی به همراه دارد اما مزایایی نیز به همراه خواهد داشت.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 37: این مزیت مهم صیانت از اموال آنهاست. در كشورهایی كه حاكمیت قانون برقرار نیست و به حقوق مالكیت احترام گذاشته نمیشود، یكی از راههای حفظ اموال شركتها وابسته شدن به دولت است. به عنوان مثال در چین حتی طی سالهایی كه اصلاحات اقتصادی را شروع كرد در سه مقطع موج حمله دولت به شركتهای خصوصی به راه افتاد و تحت عناوینی چون مبارزه با بورژوازی و مبارزه با آلودهكنندگان فضای اجتماعی و خشكاندن ریشه بحران «تیان آن من» به حقوق شركتهای «خصوصی» دست اندازی شد.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 38: در چنین شرایطی كه محیط برای مالكیت بنگاهها امن نیست پناه بردن به حصار دولتهای محلی میتواند موثر باشد. حسن دیگر این شیوهاین است كه انگیزه كافی برای دولتهای محلی فراهم میشود تا كالاهای عمومی مورد نیاز فعالیتهای اقتصادی به میزان كافی عرضه شود. در برخی كشورها كه دولت حقوق مالكیت را چندان به رسمیت نمیشناسد، با سودآور شدن فعالیتهای اقتصادی یك شركت، مالیاتهای بیش از اندازه تحمیل میشود و عملا همه ثمرات یك بنگاه توسط دولت غارت میشود. برای مواجهه با این امر خیلی از شركتها ناچار میشوند تا حسابداری صوری را در كنار حسابداری واقعی ایجاد كنند و آمار و ارقام واقعی خود را پنهان سازند. حال وقتی كه شركتها متعلق به دولتهای محلی باشد، انگیزه انجام این اقدامات شدیدا كاهش مییابد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 39: علاوه بر اینها مشخص شد كه در سال ۱۹۸۵در شركتهایی كه متعلق به دولتهای محلی بودند ۴۶درصد درآمد بهدست آمده پس از كسر مالیات مجددا در آنها سرمایهگذاری شده بود. این قبیل اقدامات زمینه رشد و گسترش آنها را فراهم آورد. در كنار شواهد مذکور، بررسیهای آماری نشان میدهد كه افزایش سهم چنین شركتهایی در مقایسه با شركتهای بخش خصوصی، موجب رشد درآمد دولت مركزی میشود. بنابراین یكی از خلاءهای اصلی كشورهای در حال توسعه كه همانا نبود مكانیزم جامع دریافت مالیات باشد، به نحوی منتفی میگردد. این امر بهویژه در كشورهای در حال گذار كه دست به خصوصیسازی بنگاههای بزرگ دولتی میزنند بیشتر صدق میكند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 40: در این كشورها بخش عمدهای از درآمدهای مالیاتی دولت از محل شركتهای بزرگ دولتی بهدست میآید اما با خصوصیسازی آنها، امكان اخذ مجدد همان میزان مالیات فراهم نمیشود در حالیكه در چین با ابداع انجام شده این مشكل تا حد زیادی حل شد. علاوه بر این هزینه اخذ مالیات از شركتهای متعلق به دولتهای محلی كمتر از شركتهای خصوصی است. لذا با این مكانیزم هزینه كمتری به دولت تحمیل شده است. همچنین وقتی شركتها متعلق به دولتهای محلی هستند انگیزه دست اندازی دولت مركزی بهاین درآمدها كمتر شده و درآمدهای این شركتها در همان محلها هزینه میشود و به نفع طبقات شهری باز توزیع نمیگردد.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 41: ایده بهكارگیری شركتهای شهر و روستا نمونهای دیگری از این امر است كه میتوان از نهادهای موجود برای گذار به اقتصاد بازار استفاده كرد. این شركتها در حالتی در گذشتهایجاد شده بودند تا از طریق آنها مزارع به صورت جمعی كشت شوند. پیامد این تصمیم افت شدید تولید چین در اوایل دهه ۶۰ بود كه منجر به مرگ ۲۰میلیون چینی در اثر گرسنگی شد. همچنین در دو موج صنعتی شدن كه در دهه ۶۰ و ۷۰ توسط دولت مركزی چین براه افتاد برخی شركتهای محلی بهراه افتاد كه اكثر آنها در موج اول ناموفق بودند. شركتهای شهر و روستا از بقایای این نهادهای موجود شكل گرفتند و توانستند موتور رشد اقتصاد چین شوند.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 42: سه طراحی نهادهای مالی كارآمدمعمولا هرگاه سخن از اصلاحات اقتصادی مطرح میشود سهگانه ثبات سازی، آزادسازی و خصوصیسازی تكرار میشود اما عنصر مهمی كه معمولا مغفول میافتد «دولت» است. یكی از عوامل كلیدی در رشد اقتصادی رفتار دولتها است. دولتها میتوانند دستانی غارتگر داشته باشند و ثمرات فعالیت اقتصادی بنگاه را تصاحب كنند. از سوی دیگر میتوانند دستان یاری رسان داشته باشند و به رشد و شكوفایی اقتصادی آنها كمك كنند. در این مورد نقش دولتهای محلی بسیار مهم است. مساله كلیدی در مورد اینكه دولتهای محلی كدام شیوه عمل را انتخاب كنند این است كه رابطه آنها با دولت مركزی چگونه شكل گرفته باشد.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 43: مقایسه روسیه و چین از این حیث آموزنده است. هر دو كشور بزرگ هستند و روسیه اصلاحات اقتصادی متداول یعنی خصوصیسازی و آزادسازی قیمتی بیشتری نسبت به چین انجام داده اما همواره دولتهای محلی روس به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی آنها شناخته میشوند در حالیكه در چین دولتهای محلی پشتیبان رشد اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی انجام شده ارزیابی میشوند. دلیل این تفاوت چیست؟تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 44: دلیل آن نوع رابطه مالی میان دولت مركزی و دولت محلی است. اصلاحات مربوط بهاین رابطه در اوایل دهه ۸۰ آغاز شد. سهم هزینههای دولتهای محلی نسبت به كل هزینههای دولت در فاصله سالهای ۱۹۷۱ الی ۱۹۷۵ معادل ۴۶درصد و در فاصله سالهای ۱۹۷۶ الی ۱۹۸۰ معادل ۵۰درصد بوده است. پس از انجام رفرم این نسبت كماكان ۵۰درصد باقی ماند اما ماهیت هزینهها تغییراتی جدی كرد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 45: این تغییرات از دو جهت صورت گرفت: ۱ ) قبل از انجام اصلاحات، دولتهای محلی برای انجام هزینه اختیاری نداشتند و بهكل باید با نظر دولت مركزی هزینههای خود را انجام میدادند اما بعد از انجام اصلاحات در سیستم مالی این اختیارات به دولتهای محلی واگذار گردید. ۲ ) تا پیش از انجام اصلاحات یادشده، همه درآمدها توسط دولت جمع میشد و اصطلاحا همه از یك ظرف كه همانا درآمدهای تجمیع شده بود هزینه میكردند. با انجام اصلاحات قرار بر این شد كه حساب هر منطقه جدا نگهداری شود. علاوه بر این بودجه دولتهای محلی شامل چند بخش شد كه یك بخش آن توسط دولت مركزی تخصیص مییافت. بخش دیگری از آن مربوط به درآمدهای محلی میشد كه هموارهدرصد ناچیزی از این درآمدهای محلی در اختیار دولت مركزی قرار میگرفت اما بقیه در دست دولت محلی باقی میماند تا با استفاده از آن بتواند كالاهای عمومی ایجاد كند. دولتهای محلی وقتی میدیدند كه با ارائه كالاهای عمومی میتوانند درآمد بیشتری برای خود كسب كنند، انگیزه بیشتری برای این كار پیدا میكردند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 46: دقیقا عكس این حالت در روسیه رخ داد بهاین معنی كه با افزایش هزینه شهرها در روسیه، بودجه تخصیص داده شده به آنها كاهش شدیدی یافت. محدود كردن دست دولت بدون كاهش دادن درآمدهایش همواره یكی از موانع توسعه، عدم پایبندی دولت به وعدههایش عنوان میشود. دولتها وعده میدهند كه بنگاهها در یك منطقه شروع به كار كنند و همواره از مالیات معاف خواهند بود اما وقتی این بنگاهها به سودآوری میرسند دولتها وسوسه میشوند تا سهمی از درآمد بنگاهها را مال خود سازند. این امر از طریق مصادره كردن بنگاهها یا تحمیل مالیاتهای سنگین میسر میشود. لذا مقوله متعهد كردن دولتها یكی از دغدغههای اساسی بنگاههای اقتصادی و فعالیتهای آنها به شمار میرود. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 47: طبیعی است كه دود این كار نهایتا به چشمان خود دولت خواهد رفت چرا كه با كاهش انگیزه عاملان اقتصادی، درآمدشان كم میشود و امكان مالیاتگیری دولت كاهش خواهد یافت. بنابراین یكی از مسائل اصلی برای حركت به سمت توسعه این است كه چطور میتوان دولت را محدود كرد؟ یكی از راههای انجام این كار محدود كردن دولت از حیث اطلاعات است. هرگاه دولت اطلاعات كمی در مورد میزان درآمد بنگاههای خصوصی داشته باشد امكان مالیاتگیری كمتری نیز خواهد داشت.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 48: پنهان داشتن میزان اطلاعات از دید دولت از طریق سیستم بانكی چین میسر میشود. در سیستم بانكداری چین، تا همین اواخر نیازی به ارائه كارت شناسایی برای باز كردن حساب پسانداز نبود. لذا صاحبان پساندازهای مختلف ناشناس باقی میماندند و دولت از حجم ثروت افراد بیاطلاع میماند. در كنار آن دولت محدودیت معاملات نقدی را ملغی نمود بنابراین امكان مبادله اقتصادی بدون اینكه حسابهای آن از طریق نظام بانك دولتی چین قابل ردیابی باشد فراهم شد. تا قبل از انجام این اصلاحات در سال ۱۹۷۸، میزان درآمدهای نقدی حدود ۶درصد تولید ناخالص داخلی بود اما این رقم تا سال ۱۹۹۰ به عدد ۱۳درصد رسید. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 49: وقتی مبادلات نقدی شكل گرفت و میزان ثروت افراد برای دولت نامشخص شد، مالیاتگیری دقیق ممكن نبود لذا دولت ناچار بود یك رقم ثابت را به عنوان نرخ مالیات تعیین كند و از همه با این نرخ مالیات بگیرد. حال از آنجا كه این نرخ واحد میتوانست به اقشار ضعیف فشار فوق العاده اعمال كند و موجب شورش و اغتشاش آنها شود، دولت در تعیین این نرخ محتاطانه رفتار كرده و ارقام كمی را به عنوان نرخ مالیات تعیین میكرد. به این ترتیب درآمد مالیات دررفته زیادی برای ثروتمندان چینی باقی میماند كه میتوانستند از طریق آن حجم زیادی از ثروت خود را مجددا سرمایهگذاری كنند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 50: این امر موجب شد تا سهم هزینههای دولت از تولید ناخالص داخلی در فاصله سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۶، از ۳۱درصد به ۱۱درصد كاهش یابد اما عدد مطلق هزینههای دولت به دلیل رشد سریع اقتصاد ظرف بیست سال دوبرابر شد. (در این فاصلهاندازه اقتصاد پنج برابر شده بود) در كنار این شبه درآمدی از طریق بانكها برای دولت فراهم میشد زیرا موجودی حسابها رشد شدیدی داشت. در سال ۱۹۷۸ سهم پسانداز خانوارها در بانك به تولید ناخالص داخلی ۶درصد بود اما این نسبت در سال ۱۹۹۶ به رقم ۵۶درصد رسید و در سال ۱۹۹۸ از مرز ۶۵درصد عبور كرد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 51: مقایسه روسیه و چین از این حیث جالب است. در هر دو كشور طی فرآیند اصلاح ساختار، نسبت درآمد دولت به تولید ناخالص داخلی افت كرد. در هر دو كشور كارآفرینان ثروت خود را پنهان میكردند، در چین این كار از طریق سپردن پول نقد به بانك میسر میشد ولی در روسیه درآمدها صرف مبادله كالاها میشد. در روسیه تورم بالا بود و فرار سرمایه رخ میداد كه به نفع بانكهای سوئیس و خزانه داری آمریكا تمام میشد اما در چین تورم كم بود و تحرك سرمایه با محدودیت روبهرو بود.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 52: باید توجه داشت كه حفظ حسابهای ناشناس در بانكهای چین قبل از انجام اصلاحات اقتصادی نیز ممكن بود اما به دلیل محدودیت فعالیت بخشخصوصی اهمیت چندانی نداشت ولی بعد از ایجاد بخشخصوصی قوی این امر اهمیت خود را پیدا كرد و نقش مهمی در رشد و توسعه چین ایفا كرد. در مقابل آن روسیه قرار دارد كه آنها نیز سنت حفظ حسابهای ناشناس را در اختیار داشتند اما هنگام شروع اصلاحات اقتصادی به منظور ایجاد شفافیت و عمل به نسخههای جهانی آن را ملغی ساختند. لذا مافیای روسیه كه دارای سروسری با بانكها بودند به راحتی توانستند از میزان ثروت افراد اطلاع یافته و از آنها اخاذی كنند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 53: حركت از نهادهای دورانگذار به نهادهای مطلوبباید توجه داشت كه اقدامات چین در ایجاد نهادهای مذكور صرفا برای دورانگذار بود و آنها میدانستند كه این نهادها عمر كوتاهی دارند و موقتی هستند و با رشد اقتصاد باید آنها را كنار زده و نهادهای مطلوب و استاندارد جهانی را ایجاد كنند. دلیل این امر آنست كه نهادهایگذار هزینههای زیادی را تحمیل میكنند و منافع كمتری را ایجاد میكنند. به عنوان مثال حفظ بازارهای موازی دیگر چندان مطلوب نخواهد بود و تداوم برنامه ریزی مركزی صرفا هزینه زا است. در مورد شركتهای شهروروستا مشكل اساسی نبود انگیزه مدیریتی كافی است. بنابراین اگر این شركتها خصوصی نمیشد در بلندمدت قدرت رقابت جهانی نمییافت. حفظ حسابهای بانكی ناشناس میتوانست امكان فساد و پولشویی را فراهم سازد كه برای رشد مضر است. با این ملاحظات مشخص میشود كه تداوم حیات این نهادها چندان میسر نبود. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 54: سیستم بازارهای موازی تا سال ۱۹۹۴ تقریبا ور افتاد چرا كه با بزرگ شدن حجم بازار آزاد،اندازه بازار كنترل شده دیگر چندان اهمیت نداشت و به راحتی حذف گردید. علاوه بر آن با حذف این بازار كوچك امكان جبران زیان كسانی كه از آن منتفع میشدند فراهم بود. مثلا در دهه ۹۰ كوپن غذا به كلی منسوخ شد و دولت معادل نقدی آن را به شهرنشینان پرداخت كرد. شركتهای شهرو روستا نیز در دهه ۹۰ پس از اصلاح قانون اساسی چین كه بر اساس آن بخشخصوصی رسمیت یافت، خصوصی شدند. با رسمیت یافتن بخشخصوصی دیگر نیازی به این امر نبود تا از طریق این شركتها از حقوق مالكیت صیانت شود. علاوه بر آن با شروع فعالیت بخشهای خصوصی قوی در چین امكان رقابت این شركتها كمتر میشد بنابراین باید انگیزههای اقتصادی قویتری مییافتند كه خصوصیسازی این انگیزهها را فراهم كرد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 55: یكی از انگیزههای تعلق این شركت به دولتهای محلی برخورداری از درآمد آنها بود. قرار بر این شد تا درآمد حاصل از خصوصیسازی این شركتها كماكان به دولت محلی تعلقگیرد و دولت محلی بتواند مالیاتی را بر میزان فروش آنها وضع كند تا منافعش كماكان ادامه یابد. در كنار آن این تمهیداتاندیشیده شد كه چنین درآمدهایی در اختیار دولتهای محلی باقی بماند و با دولت مركزی تقسیم نشود. لذا دولتهای محلی هم با خصوصیسازی آنها موافقت كردند. سیستم مالی دولت چین و توافقات آن با دولتهای مركزی نیز نمیتوانست برای طولانی مدت دوام بیاورد. آنها در سال ۱۹۹۴ نظام مالیاتی بزرگی را ایجاد كردند كه سازگار با الگوهای جهانی بود.تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 56: بر اساس سیستم جدید مالیاتهای ملی از مالیاتهای محلی تفكیك شد در حالی كه در گذشته صرفا دولتهای محلی مالیات میگرفتند و منابع خود را با دولت مركزی تقسیم میكردند. دولت مركزی برای اینكه مخالفت دولتهای محلی را با برقراری نظام مالی جدید كاهش دهد به آنها تضمین داد كه در هر صورت برای مدت سه سال درآمد آنها در سطح سال ۱۹۹۳ باقی بماند.حفظ نظام بانكی با حسابهای ناشناس نیز دیگر میسر نبود. هدف از این كار نیز افزایش درآمد نبود بلكه شفافسازی و مبارزه با فسادهای محتمل بود. حتی وقتی كه چین ایجاد حسابهای بانكی با صاحبان حقیقی را شروع كرد دارندگان حسابهای قبلی میتوانستند حساب ناشناس خود را حفظ كنند. لذا یك نظام موازی را در پیش گرفتند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 57: نمونهای از شكست اصلاحات اقتصادی چین: بنگاههای دولتینباید تصور كرد كه همه اقدامات دولت چین برای اصلاحات اقتصادی كامیاب بود بلكه برخی از آنها با شكست روبهرو شد. یكی از بزرگترین آنها انجام اصلاحات در شركتهای بزرگ دولتی بود. انجام این كار همواره یكی از اولویتهای دولت چین بود و از سال ۱۹۷۸ در مراحل مختلف به این كار دست زد. خصوصیسازی بنگاههای كوچك دولتی و بازنشسته كردن بخشی از كارمندان دولت در اواسط دهه ۹۰ تنها موفقیتهایی بود كه به دست آمد اما اقدامهای صورت گرفته برای بنگاههای بزرگ ناكام ماند. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 58: به عنوان مثال در دهه هشتاد مشوقهای مالی زیادی برای مدیران آن در نظر گرفته شد اما عملكرد مالی این شركتها كماكان ضعیف بود. در دهه ۹۰ تصمیم بر این شد كه این بنگاهها به صورت شركتی اداره شود و به بازار سهام عرضه شوند اما همواره میان منافع كمیتههای حزب خلق، اتحادیه كارگری و كمیته نمایندگان شاغلان اختلاف وجود داشت و كار گره میخورد. مشكل اصلی در تمام این اقدامات نظارت كمیتههای حزب خلق بر انتصابات شركتها بود. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 59: كمیته خلق نه تنها مقامات عالی را منصوب میكند بلكه در مورد ردههای پایین مدیریتی نیز تصمیمگیری مینماید. در نتیجه در این انتصابات شایسته سالاری رعایت نمیشود. ارزیابیهایی كه از این مدیران انجام میشود بر اساس فاكتورهای سیاسی است نه عملكرد اقتصادی كه در حسابهای سود و زیان شركتها نمایان میگردد. این وضعیت نقطه مقابل شركتهای شهر و روستا بود كه در آنها مدیران توسط حزب تعیین نمیشد بلكه در سطح دولت محلی برای آن تصمیمگیری میشد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 60: شركتهای بزرگ دولتی چین هنوز ستونفقرات اقتصاد چین هستند. یك چهارم تولید صنعتی ناشی از عملكرد آنهاست. بخش بزرگی از وامهای بانكی در اختیار آنها قرار میگیرد (۶۰درصد). همین امر پاشنه آشیل نظام بانكی چین شده است. خوشبختانه رشد بخش غیردولتی چین آنقدر چشمگیر بوده كه ضعف و شكننده بودن وضعیت این بنگاههای بزرگ را تحتالشعاع قرار داده است. آخرین تصمیمی كه پیش از سال ۲۰۰۰ در مورد بنگاههای بزرگ دولتی اتخاذ شد این بود كه دامنه فعالیتهای دولت محدود شود و شركتهای دولتی صرفا در زمینههای خاص و استراتژیك نظیر فعالیتهای نظامی ادامه حیات دهند. سهام بسیاری از شركتهای دولتی نیز در بورسهای بین المللی عرضه شد و مالكیت آن متنوع گردید. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 61: نتیجهگیریبرای گذار به اقتصاد بازار كافی نیست كه بدانیم اشكال مطلوب نهادی چیست و نهادهای پیشرفته چگونه كار میكند بلكه باید راه تحقق آن نهادها را نیز دریابیم. به عبارت دیگر شناسایی مقصد كافی نیست بلكه یافتن مسیر مناسبت نیز مسالهای مهم است. این حرف به معنی آن است كه مجال خوبی برای سیاستگذاران وجود دارد تا بر حسب شرایط كشور خود، مسیر مناسب را پیدا كنند. این حرف به معنی آن نیست كه نیاز به حاكمیت قانون، مالكیت خصوصی، دولت شفاف و دمكراسی نیست بلكه به معنی آنست كه راه رسیدن به آنها میتواند متنوع باشد. نكته كلیدی در هر سیاستی كه اتخاذ خواهد شد این است كه باید دو معیار در نظر گرفته شود:۱) سیاستهای انتخابی بتواند كارایی را ارتقا دهد، ۲) میان منافع عاملان اقتصادی و حاكمان سیاسی همسازی برقرار سازد. تجربه چین در توسعه اقتصادی اصلاحات موفق چین و یك نمونه از شكستهای دولت چینچشماندازی از نهادها
اسلاید 62: ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینیرونق اقتصادی چین که اکنون یک دهه از شروع آن میگذرد زندگی بهتری را برای صدها میلیون نفر به ارمغان آورده اما مشکلات جدیدی را نیز مانند آلودگی و نابرابری ایجاد کرده و برای طبقه ثروتمند معمایی اخلاقی درست کرده است: والدین ثروتمند از خود میپرسند چگونه میتوانند فرزندانی تربیت کنند که مانند بچههای لوس و عنق و متکبر رفتار نکنند؟ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 63: چین اکنون تقریباً 09 /1 میلیون نفر با ثروت شخصی حداقل 10 میلیون یوان (6 /1 میلیون دلار) و 67 هزار فرد «فوق ثروتمند» با دارایی بالای 100 میلیون یوان، از جمله 213 نفر با دارایی میلیارد دلاری دارد. فرزندان آنها که «نسل دوم» به شمار میآیند هدف توجه فراوان رسانههای ملی و ترکیبی از حسادت و انزجار در میان مردم عادی هستند.ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 64: آنها را میبینید که به طور نامعقولی خودروهای خود را که به دلیل مقررات وارداتی سخت نمیتواند بیش از یک میلیون یوان ارزش باشد، میرانند. بعضی از آنها تصاویر خودنمایانه منتشر میکنند و درباره شاهکارهایشان هیاهوی وقیحانه در رسانه ملی به راه میاندازند. ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 65: وانگ سیگونگ، پسر یکی از ثروتمندترین غولهای اقتصادی چین، به تازگي توفانی از انتقاد به راه انداخته است. او تصاویری از سگ اسکیمویینژاد آلاسکای خود منتشر کرده که دو ساعت طلای اپل به قیمت دهها هزار دلار در دست دارد که تردیدی نیست تنها زمانی برای آن سگ مفید است که بخواهد در اینترنت مطلبی جستوجو کند.ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 66: در ماه ژوئن رئیسجمهور چین شی جینپینگ در یک جلسه دولت گفت جوانان ثروتمند چین باید روشهای لذتگرایانه خود را کنترل کنند. او گفت باید آنها را هدایت کنیم تا «بیندیشند ثروتشان از کجا آمده است» و میهنپرست، تابع قانون و سختکوش باشند. ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 67: یک هفته بعد از انتشار اظهار نظرهای وی، رسانههای دولتی خبر از جلسهای آموزشی در استانهای ساحلی پررونق فیوجیان برای 70 نفر از فرزندان میلیاردرها دادند که در آن به آنها «فرهنگ سنتی چین، مسوولیت اجتماعی و دانش کسب و کار» آموزش داده شد و در صورت تاخیر در جلسات هزار یوان جریمه میشدند.ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 68: طبق نظر بعضی از «فرزندان افراد ثروتمند» تمام اینها نبردی سخت خواهد بود. وانگ داکی، فردی 30ساله از خانوادهای پولدار، پروفایل چند نفر از همسالان خود را در کتاب «بار ثروت» که در ماه می منتشر میشود، آورده است. هدف این کتاب نشان دادن تصویری دقیق از زندگیهایی است که فرزندان افراد ثروتمند دارند، اما تایید میکند که خودنمایی تنها ارزشی است که بیشتر آنها میشناسند. او میگوید «این واقعاً رقتآور است». او میافزاید در بین کسانی که کار میکنند بیشترشان سرمایهگذاری ثروت خانوادگی را در کسب و کار خود انتخاب میکنند. «ایجاد کسب و کار جدید برای خود نیازمند کار زیادی است، اما اگر تنها بخواهید آغازگر آن باشید ناچار نیستید کار سخت را انجام دهید یا مسوولیت زیادی را بر عهده بگیرید.»ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 69: یک عضو دیگر از گروه فرزندان افراد ثروتمند که فردی 26ساله اهل پکن و پدرش یک بانکدار خودساخته در امور سرمایهگذاری است، میگوید تعدادی از دوستانش از خانوادههایی با ارتباطات خوب سیاسی هستند و احتمالاً بخشی از ثروت خود را مدیون معاملات فاسد هستند. او میگوید تعدادی دیگر، از خانوادههایی راستگو هستند که بخت و اقبال خود را از صفر ساختهاند و بسیاری دیگر، در میانه این دو گروه قرار میگیرند. او میگوید: «ما در بین خودمان درباره اینکه ثروتمان از کجا میآید زیاد با هم صحبت نمیکنیم. ما همگی میدانیم این ممکن است موضوع خیلی حساسی باشد.»ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 70: او فکر میکند کمپین ضدفساد چین که در حال پیشرفت است چیزی بیش از برنامه آموزشی برای تعدیل کردن فرزندان ثروتمند حداقل در جامعه است. آنها همچنان مهمانیهای زیادی برپا میکنند و هر شش ماه یک بار ماشینهای جدید میخرند. «اما اکنون وقتی بیرون میروند، به جای استون مارتین با بی ام دابلیو سری 7 بیرون میروند.»ظهور طبقه خودنما و نگرانی مقامات چینی
اسلاید 71: - تلاش كنيد همان گونه باشید كه ميگوييد. - تلاش كنيد همانگونه رفتار كنيد كه از ديگران انتظار داريد. - تلاش كنيد همانگونه رفتار كنيد كه گرفتار عذاب وجدان نشويد. - تلاش كنيد راستگويي و صداقت عادت شما شود. - تلاش كنيد هميشه دنبال يادگيري باشيد. - تلاش كنيد با پيدا كردن دوستان جديد دوستان قديمي را هم حفظ كنيد. - تلاش كنيد براي خوب كار كردن خوب هم استراحت كنيد. - تلاش كنيد هميشه براي اطرافيانتان جذاب باشيد.
اسلاید 72: - تلاش كنيد اگر از كسي رنجيدهايد، با خود او صحبت كنيد، نه پشت سر او. - تلاش كنيد وقتي به موفقيتي ميرسيد، آنهايي كه در اين راه به شما كمك كردهاند را فراموش نكنيد. - تلاش كنيد تا عهدي شكسته نشود و اگر هم ميشكند، شما باعث آن نباشيد. - تلاش كنيد باور كنيد ديگران وظيفهاي در قبال شما ندارند و عامل سعادت يا شقاوت هر كس خود اوست. - تلاش كنيد قدردان لطف ديگران باشيد و با رفتار و گفتارتان آنها را از محبت کردن پشيمان نكنيد. - تلاش كنيد به هر چيز آنقدر بها بدهيد كه استحقاقش را دارد. - تلاش كنيد دنيا را با زيباييهايش ببينيد.
اسلاید 73: با تشكر از حسن توجه شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.