کسب و کار اقتصاد و مالی

تجزیه و تحلیل تکنیکال

falsafe_tahlile_teknikal

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [4 رای]

نقد و بررسی ها

  1. Rezaei

    خیلی عالی بود خدا حفظت کنه

نظر خود را بنویسید

تجزیه و تحلیل تکنیکال

اسلاید 1: تجزیه و تحلیل تکنیکال فلسفه تحلیل تکنیکالهر عملي يك واكنشي به دنبال دارد تاریخچه

اسلاید 2: اصول کلی و پایه ای تحلیل تکنیکالهمه عوامل اقتصادی در قیمت ها ی بازار مستتر بوده و در این قیمت ها منعکس شده اند. قیمت ها بر اساس روند های مشخص حرکت می کنند و این روند ها ادامه می یابندبازار معمولا رفتار های خود را تکرار می کند

اسلاید 3: تعریف تحلیل تکنیکالبررسی رفتار قیمت دارایی مالی با توجه به وضعیت عرضه و تقاضابررسی تغییرات قیمت و حجم معاملات و پیش بینی گرایش احتمالی قیمت ها در آینده

اسلاید 4: تطبیق با شرایط بازار های مختلف و افق های زمانی متفاوت تحلیل گرایش تغیرات قیمت سهام، اوراق قرضه،کالاها،سود سرمایه گذاری ،نسبت قیمت ارز ها و غیره

اسلاید 5: عوامل انسانی

اسلاید 6: نظریه داوحرکت اولیه روند اصلی حرکت ثانویهروند اصلاحی

اسلاید 7: نظریه داوامواج صغیر از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و ارزشی برای آنالیز کردن ندارندحرکت اولیه روند اصلی حرکت ثانویهروند اصلاحی امواج صغیر ( کوچک )

اسلاید 8: مبانی ترسیم نمودار ها زمینه های قیمتقیمت بازقیمت بالاقیمت پایین قیمت بستهحجم معاملات

اسلاید 9: انواع نمودار هانمودار خطی نمودار میله ای نمودار شمعی نمودار نقطه و رقم

اسلاید 10: نمودار خطیابتدایی ترین و ساده ترین نمودار برای نمایش نوسانات قیمت می باشد، از به هم پیوستن قیمت پایانی ، منحنی خطی شکل می گیرد که به آن نمودار خطی گویندقیمتزمان

اسلاید 11: نمودار میله اینمایش بالاترین ، پایین ترین ، قیمت آغازین و قیمت پایانی به صورت میله ای می باشد قیمت آغازینبالاترین قیمتپایین ترین قیمتقیمت پایانیOpenhighcloseLow

اسلاید 12: نمودار شمعی قیمت آغازین، بالاترین قیمت ، پایین ترین قیمت و قیمت بسته شدن ( پایانی ) توسط نمای شمعی شکل نمایش داده می شودبدنهسایهHighOpenLowcloseopencloseLowhigh

اسلاید 13: عرضه و تقاضا و نسبت آنها با قیمتافزایش قیمت افزایش تعداد فروشندگانافزایش عرضه کاهش قیمت افزایش تعداد خریداران افزایش تقاضا

اسلاید 14: حمایت و مقاومتسطح حمایت: سطحی از قیمت که انتظار می رود در آن سطح تقاضا های جدید بوجود آیدسطح مقاومت: سطحی از قیمت که انتظار می رود در آن سطح عرضه صورت گیرد

اسلاید 15: مفهوم حمایت و مقاومتقیمتزمانسطح عرضه = سطح مقاومت سطح حمایت = سطح حمایت

اسلاید 16: اهميت سطوح حمايت و مقاومت هرچه مدت زمان تشكيل سطوح حمايت و مقاومت طولاني ترباشد آن سطح از اهميت بيشتري برخوردار است و اصطلاحا به آن سطح حمايت يا مقاومت، سطح كليدي گفته مي شودهر چه مقدار حجم معاملات در اين سطوح بيشتر باشد نشان دهنده قوي بودن ، سطح حمايت يا مقاومت مي باشد.

اسلاید 17: روند ها ، خطوط روند و کانال هاانواع روندروند افزایشیروند خنثی روند کاهشی

اسلاید 18: روند افزایشیروند افزایشی به روندی گفته می شود که نقاط اوج و کف بالاتری می سازدHigher highHigher LowHigher highHigher highHigher highHigher LowHigher LowHigher Low

اسلاید 19: روند کاهشیروند کاهشی به روندی گفته می شود ، نقاط اوج و کف پایین تر می سازدLower highLower highLower highLower highLower LowLower LowLower LowLower Low

اسلاید 20: روند خنثی

اسلاید 21: چگونگی ترسیم خطوط روند روند افزایشی ( روند صعودی ) خط روند افزایشی = سطح حمایت ( تقاضا)

اسلاید 22: چگونگی ترسیم خطوط روندروند کاهشی ( روند نزولی)خط روند نزولی = سطح مقاومت = خط عرضه

اسلاید 23: اهمیت خطوط روند در تحلیل تکنیکالاگر خطوط روند مدت زمان طولاني تري را پوشش داده باشند از اهميت بيشتري برخوردار بوده و مي توان با قاطعيت بيشتر به آن اعتماد كرد. اگرخط روند از نقاط بيشتري عبوركرده باشد از اعتبار بيشتري برخوردار است

اسلاید 24: نفوذ به خط رونددر تحليل تكنيكال نفوذ به خط روند از اهميت زيادي برخوردار بوده و همواره تكنسين ها از دو طريق آنرا مورد بررسي قرار مي دهند. فيلتر زماني فيلتر قيمتي

اسلاید 25: نفوذ به خط روند

اسلاید 26: نفوذ به خط روند

اسلاید 27: کانال های روندروند افزايشي روند رو به جلو ( خنثي)روند كاهشي

اسلاید 28: تغییر نقش سطوح مقاومت و حمایتRSRS

اسلاید 29: تغییر نقش خط روند

اسلاید 30: سطوح فیبوناچیسطوح حمايت و مقاومت بالقوه را نشان مي دهد1،1،2،3،5،8،13،21،34،55،89،144،000

اسلاید 31: مهمترین سطوح فیبوناچی برای اصلاح (تعدیل )روند0382=38%050=50%0618=62%0786=79%1.27=127%1.618=162%2.618=262%

اسلاید 32: یک روند صعودی که با نسبت های فیبوناچی حرکت می کند0618061806181.6181.618

اسلاید 33:

اسلاید 34: برگشت های قیمت(روند اصلاحی) همیشه یک وابستگی به حرکت بسطی وگسترش( روند انگیزش بعدی) دارد38%50%62%1.618=162%79%1.27=127%

اسلاید 35: سطوح فیبوناچی در روند افزایشی سطوح حمایت بالقوه و پنهان می باشند اگر قیمت در روند اصلاحی از یکی از سطوح 38% یا 50% یا 62 درصد برگشت کند در بیشتر مواقع تا سطح 162% افزایش می یابدA0B100162%38%50%62%79%162%

اسلاید 36: 50%162%

اسلاید 37: 62%162%

اسلاید 38: سطوح فیبوناچی در روند افزایشی سطوح حمایت بالقوه و پنهان می باشند در صورتیکه قیمت ها در روند اصلاحی 79% روند اصلی و انگیزشی را کاهش یابد ، نباید انتظار داشت که از 127 درصد بیشتر افزایش یابد. A0B100162%38%50%62%79%162%127%

اسلاید 39: 79%127%

اسلاید 40: روند های افزایشی با سرعت های مختلفی نوسان می کنند38%Bounce50%Bounce62%Bounce79%Bounce

اسلاید 41: بازار بیشتر اوقات اول تا 127 درصد افزایش می یابد و برای افزایش تا سطح D ، یک A.B.C.D می سازدABCDabcd127%162%0.618 bounce

اسلاید 42: تشخيص حمایت و مقاومتشناسايي قله ها و كف ها با رجوع به قيمت هاي گذشتهترسيم و تشخيص سطوح خطوط روندخط روند كاهشي نشان دهنده سطح مقاومت (سطح عرضه)خط روند افزايشي نشان دهنده سطح حمايت ( سطح تقاضا)تغيير نقش سطوح حمايت و مقاومت( حمايت به مقاومت تبديل مي شود ، مقاومت به حمايت تبديل مي شود)تغيير نقش خطوط روند شناسايي و تشخيص قيمت هاي رندسطوح فيبوناچي ( سطوح حمايت و مقاومت بالقوه را نشان مي دهند)

اسلاید 43: تفاوت این شمع ها در چیست؟

اسلاید 44: شمع دوجي Doji نشان دهنده حالت تعادل، سكون و موازنه قدرت ، بين خريداران و فروشندگان مي‌باشدحاكي از وضعيت دودلي و بي تصميميدر انتهاي يك روند ( كاهشي يا افزايشي) ظاهر مي شود و نشان از پايان آن داردسيگنال درست اين شمع‌ها در مناطق بيش‌فروش وبيش‌خريد است دوجي سنجاقكيDragonfly Dojiدوجي سنگ قبرGravestone Dojiدوجي

اسلاید 45: تفسيرسايه‌ها دركندل‌هاي دوجيسايه بالايي بلند در روند صعودي حاكي از ضعيف شدن قدرت خريداران مي باشدهرچه طول سايه بالايي بيشتر باشد نشان از قدرت بيشتر فروشندگان مي‌باشد دوجي سنگ قبرGravestone Doji

اسلاید 46: تفسيرسايه‌ها دركندل‌هاي دوجيسايه پاييني بلند در روند نزولي حاكي از به تحليل رفتن قدرت فروشندگان مي‌باشد هر‌چه سايه بلند‌تر باشد نشان از قدرت بيشتر خريداري مي‌باشد دوجي سنجاقكيDragonfly Doji

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49: آرایشهای و الگو های کندل استیک الگوهای صعودی (Bullish)معمولاً در روند های نزولی دیده می شود و باعث برگشت روند و صعودي شدن آن می‌شودالگوهای نزولی) bearish)معمولاً در روند های صعودی دیده می شود، باعث معکوس شدن روند و صعودی شدن آن می گرددالگوهای ادامه دار روندهم در روند نزولی و هم در روند صعودی مشاهده می شوند و حاكي از تداوم روند مي‌باشند

اسلاید 50: چکشی)افزايشي) Hammer طول سایه پایینی حداقل دو برابر طول بدنه شمع می باشدبدنه اصلی می تواند سیاه یا سفید باشدطی یک دوره قیمت‌ها افت نموده سپس به سرعت رشد کرده و در نزدیکی قیمت باز شدن بسته می شود

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53: الگوی پوششی افزایشی Bullish engulfing زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها در سطحی پایین‌تر از قیمت بسته شدن دوره قبل باز شده و در قیمتی بالاتر از قیمت باز شدن دوره قبل بسته شودبدنه سفید بدنه سیاه را کاملاً تحت پوشش قرار داده است

اسلاید 54: دو شمع دارای کف یکسان Tweezer bottomپایین ترین قیمت طی دو دوره یکسان استهیچ توجه به بدنه سیاه ، سفید طول سایه ها نمی شودتنها چیزی که مهم است یکسان بودن LOW می‌باشد

اسلاید 55:

اسلاید 56: الگوی سوزنی piercing lineقیمت در سطحی پایین تر از حداقل قیمت دوره قبل باز شده و در قیمتی بالاتر از نیمه بدنه کندل دوره قبل بسته می‌شوداین الگو صرفاً در هنگام توالی یک بدنه شمع سیاه رنگ و یک بدنه شمع سفید رنگ به وجود می‌آیداين آرايش حاكي از تغيير روند كاهشي به افزايشي است

اسلاید 57: الگوی ستاره صبگاهی morning starطی سه دوره شکل می‌گیرددوره اول یک شمع کاملاً نزولی با بدنه سیاه دیده می‌شوددوره دوم قیمت با شکاف قیمتی در سطحی پایین تر از LOW دوره قبل بازو بسته می‌شود ارتفاع بدنه کم است ( شمع دوجی)دوره سوم قیمت همچنان افزایش می یابد و بالاتر از نیمه بدنه شمع دوره اول بسته می شودشکاف

اسلاید 58:

اسلاید 59: الگوی ستاره دوجی افزایشی Bullish doji star بین دوره اول و دوره دوم یک شکاف قیمتی بوجود می‌آیددر دوره دوم قیمت باز و بسته شدن خیلی به یکدیگر نزدیک يا يكسان می باشدشکاف

اسلاید 60: الگوی هارامی افزایشی Bullish harami نمودار شمعی یک دوره نسبت به دوره قبل حالت محاطی پیدا می کند یعنی بدنه شمع دوره جاری کاملاً در داخل بدنه شمع دوره قبلی قرار می‌گیرددر این حالت سیاه یا سفید بودن هر یک از شمع ها مهم نیست

اسلاید 61: الگوی هارامی صلیبی Bullish harami crossاین الگو همان الگوی هارامی افزایشی است با این تفاوت که در دوره دوم قیمت باز و بسته شدن یکسان است ( شمع دوجی)

اسلاید 62: الگوهای شمعی کاهشی Bearish در پایان روند افزایشی دیده می‌شوندنشان دهنده معکوس شدن روند صعودی و آغاز روند نزولی استقبل از وقوع الگوهای کاهشی یک روند صعودی باید شناسایی شود

اسلاید 63: الگوی مرد آویزانHanging man patternقیمت در اثر فروش گسترده در طول دوره سقوط می‌کند اما در اواخر دوره ، دوباره رشد می‌کندمعمولاً سایه بالایی کوتاه استدر روند صعودی دیده می‌شود و نشان دهنده برگشت روند است ، اگر در روند نزولی دیده شود الگوی چکشی نامیده می‌شوداین آرایش شمعی همواره نشان دهنده تغییر روند است

اسلاید 64: الگوی پوششی نزولیBearish engulfing نمودار شمعی دوره اول کاملاً توسط بدنه سیاه رنگ شمع دوره جاری احاطه می‌شوددر این الگو صرفاً بدنه‌ها مهم بوده و سایه‌های بالایی و پایینی مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

اسلاید 65:

اسلاید 66: دو شمع با نقاط اوج یکسانTweezer top در این الگو بالاترین قیمت‌های دو دوره متوالی تقریباً یکسان می‌شودشکل بدنه شمع ها و طول سایه ها هیچ تاثیری بر این الگو ندارد

اسلاید 67: پوششی از ابر تیره )نزولي)Dark cloud cover زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در سطحی بالاتر از بیشترین قیمت دوره قبل باز شده و پس از کاهش در قیمتی پایین تر از نیمه ارتفاع بدنه شمع دوره قبل بسته شودهمواره بدنه شمع دوره قبل سفید و بدنه شمع دوره جاری سیاه می‌باشد

اسلاید 68: دو کلاغ سیاه Upside-gap two crows پس از یک دوره افزایش قیمت طی دو دوره متوالی حداکثر قیمت به خط مقاومت رسیده ولی نتواند از آن عبور کند در این الگو پس از شمعی با بدنه سفید، دو شمع متوالی با بدنه سیاه بوجود می‌آیدبدنه سیاه شمع میانی باید در فضایی بالاتر از بدنه سفید شمع نخستین ایجاد شودشکاف

اسلاید 69: ستاره شامگاهیEvening star طي سه دوره شكل مي‌گيرددر دوره دوم ، قيمت بالاتر از دوره قيمت دوره اول باز شده اما با كمي كاهش بسته مي‌شودقيمت بسته شدن دوره سوم بايد پايين تراز نيمه بدنه شمع دوره اول باشداين الگو نشان دهنده تغيير روند قيمت‌ها از صعودي به نزولي استشكاف

اسلاید 70:

اسلاید 71:

اسلاید 72:

اسلاید 73:

اسلاید 74: ستاره دوجي نزوليBearish doji star قيمت يك دوره به گونه‌اي ‌افزايش مي‌يابد كه فاصله و شكاف قيمتي بين آن دو دوره ايجاد مي‌شودقيمت باز و بسته شدن در دوره دوم يكسان استشكاف

اسلاید 75:

اسلاید 76: هارامي نزولي Bearish haramiقيمت باز و بسته شدن يك دوره در داخل محدوده قيمت باز و بسته شدن دوره قبل قرار مي‌گيردمستقل از بدنه سياه يا سفيد در هريك از دو دوره الگوي هارامي شكل مي‌گيرددر صورتي‌كه قيمت باز و بسته شدن دوره دوم يكسان باشند آرايش هارامي صليبي (cross harami) ناميده مي‌شودهارامي نزوليهارمي صليبي

اسلاید 77:

اسلاید 78: الگوي ستاره دنباله دار shooting starسايه بالايي ، بلند از سايه پاييني وحداقل دو برابر بدنه آن مي‌باشدقيمت باز و بسته شدن به هم نزديك استرنگ بدنه اهميت چنداني ندارددر انتهاي روند صعودي حاكي از شروع روند نزولي است

اسلاید 79: الگوي تلاقي نزولي Bearish meeting linesزماني شكل مي‌گيرد كه قيمت باز شدن دوره جاري از محدوده قيمت معاملات دوره قبل بالاتر بوده، و در نهايت در قيمتي نزديك به حداكثر قيمت ( قيمت بسته شدن) معاملات دوره قبل بسته شود

اسلاید 80: الگوهاي اصلي ادامه دار روند اين الگو حاكي از ادامه روند جاري مي باشداگر در روند نزولي ديده شود حاكي از ادامه كاهش قيمت‌ها و اگر در روند صعودي ديده شود نشان از ادامه افزايش قيمت ها مي باشد

اسلاید 81: الگوي ادامه دار پنجره Window يك پنجره در واقع يك فضاي خالي بر روي نمودار شمعي محسوب‌مي‌گردد(محدوده‌اي از قيمت هيچ معامله‌اي صورت نمي گيرد)در واقع اين شكاف قيمتي، نقش حمايت و مقاومت را ايفا مي‌كننددر روند صعودي حاكي از ادامه افزايش قيمت‌ها و در روند نزولي نشان از ادامه كاهش قيمت مي باشدشكاف يا پنجرهشكاف يا پنجره

اسلاید 82: الگوي فاصله تاسوكي در روند افزايشي Upside tasuki Gapطي سه دوره متوالي شكل مي‌گيرد در دوره اول قيمت بسته شدن بالاتر از باز شدن مي باشد( شمع‌افزايشي)در دوره دوم، قيمت باز شدن بالاتر از محدوده معاملات دوره اول باز شده و در قيمتي بالاتر بسته مي ‌شوددر دوره سوم قيمت ها در محدوده‌اي در ارتفاع بدنه اصلي شمع دوره دوم باز شده سپس كاهش مي يابد اما اين كاهش در حدي نيست كه شكاف قيمتي را پر كندفاصله بين دوره اول و دوم مانند يك خط حمايت رفتار مي‌كندشكاف

اسلاید 83: روند افزايشي با وقفه موقتي سه مرحله‌اي Rising three methods طي 5 دوره متوالي يا حتي دوره هاي بيشتر به وجود مي‌آيددوره اول با يك افزايش قيمت قابل توجه همراه است ( شمع بلند سفيد رنگ)طي سه دوره متوالي شمع هايي با بدنه كوتاه سياه يا سفيد بوجود مي‌‌آيد سپس قيمت مجدداً افزايش قابل توجه‌اي را دنبال مي‌كندرئند افزايشي قيمت دوباره دنبال مي‌‌شود

اسلاید 84: روند كاهشي با وقفه موقتي سه مرحله‌اي Falling three methods اين الگو زماني شكل مي‌گيرد كه پس از يك شمع با بدنه بلند سياه ، سه يا چند شمع با بدنه هاي كوتاه سياه يا سفيد به وجود آمده در نهايت در دوره آخر قيمت به حدي سقوط مي كنند كه پايين تراز قيمت بسته شدن دوره اول بسته مي‌‌شودنشان دهنده ادامه روند نزولي و تداوم كاهش قيمت‌ها است

اسلاید 85: درباره كندل استيك‌ها بيشتر بدانيمhttp://www.candlestickchart.com/glossary.htmlhttp://www.hotcandlestick.com/http://www.candlestickforum.com/http://www.altavest.com/candlesticks.html

اسلاید 86: به دنبال روند رفتن با استفاده از آرايش‌هاي شمعي به حداكثررساندن سود با آرايش‌هاي شمعيدر روند افزايشي مادامي‌كه شمع جاري نقطه بالاي جديدي نسبت به شمع دوره قبل بسازد روند افزايشي ادامه خواهد داشتدر روند افزايشي زماني‌كه شمع دوره جاري به پايين‌ترين قيمت دوره قبل برسد جاي نگراني دارد

اسلاید 87: به دنبال روند رفتن با استفاده از آرايش‌هاي شمعي به حداكثررساندن سود با آرايش‌هاي شمعيدر روند كاهشي مادامي‌كه شمع جاري نقطه پايين جديدي نسبت به شمع دوره قبل بسازد روند كاهشي ادامه خواهد داشتدر روند كاهشي زماني‌كه شمع دوره جاري به بالاترين قيمت دوره قبل برسد جاي نگراني دارد

اسلاید 88: در جايي به دنبال تغييرجهت روند باشيم كه:بدنه شمع‌ها توسط سايه هاي بلند احاطه مي شودمعمولا بدنه‌ شمع‌‌ها از سايه‌ها، كوتاه تر استممكن است بدنه شمع‌ها كوتاه نباشند اما سايه ‌ها بلندتر مي‌باشد

اسلاید 89:

اسلاید 90:

اسلاید 91:

اسلاید 92: GAPیک شکاف قیمتی یا فاصله در نمودار هنگامی بوجود می آید که در دربازه ای از قیمت ، هیچ خرید و فروشی صورت نگیردشكاف ها در بازار افزایشی نشان دهنده بازار قوی می باشندشكاف ها در بازار کاهشی نشان دهنده وجود وضعیتی ضعیف در بازار است شكاف ها معمولا الگوهاي تداومي روند محسوب مي شوند

اسلاید 93: میزان وقوع فاصله ها( GAP)بیشتر در نمودار هایی که دارای واحد ها و مقیاس زمانی کوچک هستند مشاهده می شونددر نمودار های بلند مدت نیز مشاهده می شوند

اسلاید 94: فاصله های بی اهمیتدر سهام یا دارایی های مالی گران قیمت ، معمولا قیمت هادر معاملات متوالی همواره دارای پرش هایی می باشند به عنوان مثال در مورد دارایی مالی که قیمت آن 1.000 دلار می باشد فاصله 3 یا 5 دلاری هیچ معنی مشخصی نخواهد داشت.وقتی شرکتی اقدام به پرداخت سود سهام می کند، معمولا قیمت سهام دچار تغییرات ناگهانی می گردد.

اسلاید 95: فاصله های مهم (GAP)فاصله معمولیBreakaway Gap شکاف فرارRunaway Gap شکاف گریزانExhaustion gap شکاف خستگی

اسلاید 96: فاصله معمولیکم اهمیت ترین نوع شکاف ها می باشداین شکاف زمانی که تعداد معاملات کمی روی یک دارایی انجام شود یا وقتی که تراکم شدیدی در بازار وجود داشته باشد دیده می شوداین شکاف نشان دهنده عدم تمایل به انجام معامله می باشدحجم معاملات در هنگام بوجود آمدن فاصله معمولی ، غالبا پایین می باشد

اسلاید 97: فاصله معمولی این شکاف می تواند به عنوان اخطاری به تحلیلگر در زمینه شکل گیری وضعیت متراکم در بازار تفسیرشودgapgapgap

اسلاید 98: Breakaway gapمعمولا هنگامی که قیمت ها سطوح حمایت و مقاومت را می شکنند این فاصله ایجاد می گرددغالبا این نوع شکاف با حجم معاملات بالا همراه می باشداین نوع شکاف ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و نشان دهنده تداوم روند در جهت همان حرکت ایجاد شده تا سطح جدی مقاومت یا حمایت بعدی می باشد

اسلاید 99: Breakaway gapgapسطح مقاومت ( سطح عرضه)

اسلاید 100:

اسلاید 101:

اسلاید 102:

اسلاید 103:

اسلاید 104: Runaway Gapاین نوع شکاف در نیمه راه یک روند سریع قیمت ( صعودی یا نزولی ) مشاهده می شوددر هنگام پدید آمدن این نوع شکاف ، با وجود انجام معاملات در حجم معمولی ، قیمت ها با سرعت بیشتری تغییر می کنند.شکاف گریزان غالبا در حجم معاملات متوسط وقتی قیمت ها ظاهرا بدون هرگونه مانعی ، روند مشخصی را طی می کنندبه وجود می آیندبرخی مواقع این نوع شکاف با حجم معاملات سنگین همراه می شود که نشان از قدرت بسیار زیاد روند حاکم دارد

اسلاید 105: Runaway Gapشکاف گریزان نشان دهنده قدرت دارایی مالي برای طی کردن روند های صعودی و یا ضعف شدید آن در روند نزولی می باشند

اسلاید 106: Runaway Gapهدف Runaway gap

اسلاید 107:

اسلاید 108: فاصله خستگی(Exhaustion Gap)شکاف خستگی آخرین نفس های یک روند صعودی یا نزولی محسوب می گرددمعمولا این شکاف قیمتی در انتهای روند انگیزشی مشاهده می شودمعمولا با حجم معاملات بالا همراه است شکاف خستگی نشان دهنده پایان یک روند صعودی یا نزولی می باشدبعد از تشکیل شکاف خستگی می توان در انتظار معکوس شدن روند ویا بوجود آمدن یک محدوده معاملاتی بوداین شکاف معمولا پس از یک تا پنج دوره بعد پر می شود

اسلاید 109: فاصله خستگی(Exhaustion Gap) Exhaustion Gap

اسلاید 110:

اسلاید 111:

اسلاید 112: الگوها و آرايش ها وقوع اين الگوها به مرور زمان و به تجربه ثابت شده استالگوهاي برگشتي در صورتيكه الگو هاي برگشتي در نمودار قيمت مشاهده مي شوند حاكي از برگشت روند مي باشد ( اگر روند صعودي باشد ، نزولي مي شود و اگر نزولي باشد صعودي مي شود)الگو هاي ادامه دار رونداين الگو ها حاكي از تداوم و ادامه روند مي باشند. در واقع اين الگوها بيشتر در روند هاي اصلاحي مشاهده مي شود

اسلاید 113: الگوهاي برگشتي سروشانه ( تاج شاهي ) : تغيير روند افزايشي به كاهشيسر و شانه معكوس : تغيير روند كاهشي به افزايشي سقف هاي دو قلو و سه قلو : تغيير روند افزايشي به كاهشي كف هاي دوقلو و سه قلو: تغيير روند كاهشي به افزايشي آرايش V شكل : هم در روند هاي كاهشي ديده مي شوند هم در روند هاي افزايشيبرگشت هاي كليدي: هم در روند هاي كاهشي ديده مي شوند هم در روند هاي افزايشي

اسلاید 114: الگوهاي ادامه دهنده روند (ادامه دار روند )مثلث هاي افزايشي : ادامه دهنده روند افزايشي مثلث هاي كاهشي: ادامه دهنده روند كاهشي مثلث هاي متقارن آرايش مستطيلكنج ها پرچم ها

اسلاید 115: سرو شانه يكي از الگوهاي برگشتي مي باشد كه پس از يك روند صعودي ديده مي شود

اسلاید 116: مراحل شكل گيري سرو شانهبايد يك روند صعودي شناسايي شودخط روند افزايشي شكسته شود ( مراحل نفوذ به خط روند طي شود)قيمت ها تا كف قبلي كاهش يابندبراي تشكيل شانه راست قيمت ها موقتا افزايش يابندزماني آرايش و الگو سر و شانه كامل مي شود كه قيمت از خط گردن به پايينتر نفوذ كنند در اين آرايش قيمت ها هدف مشخصي دارند

اسلاید 117:

اسلاید 118: neckline

اسلاید 119: necklinetarget

اسلاید 120:

اسلاید 121:

اسلاید 122: target

اسلاید 123: سر و شانه معكوس تغيير روند كاهشي به افزايشي

اسلاید 124: مراحل شكل گيري سرو شانه معكوسبايد يك روند نزولي شناسايي شودخط روند كاهشي شكسته شود ( مراحل نفوذ به خط روند طي شود)قيمت ها تا اوج قبلي افزايش يابندبراي تشكيل شانه راست قيمت ها موقتا كاهش يابندزماني آرايش و الگو سر و شانه معكوس كامل مي شود كه قيمت از خط گردن به بالاتر نفوذ كنند در اين آرايش قيمت ها هدف مشخصي دارند

اسلاید 125:

اسلاید 126: necklinetarget

اسلاید 127:

اسلاید 128: target

اسلاید 129:

اسلاید 130: target

اسلاید 131:

اسلاید 132:

اسلاید 133:

اسلاید 134:

اسلاید 135:

اسلاید 136:

اسلاید 137:

اسلاید 138:

اسلاید 139:

اسلاید 140: سقف هاي دو قلو

اسلاید 141: سقف هاي دو قلو بايد توجه كرد زمانيكه قيمت از سطح پايين اين آرايش عبور كند آرايش كامل مي شود به روند افزايشي قبل از آرايش توجه شوداين الگو حاكي از تغيير جهت روند افزايشي مي باشد

اسلاید 142: سقف هاي دو قلوtarget

اسلاید 143:

اسلاید 144:

اسلاید 145: سقف هاي سه قلو در اين آرايش به جاي دو سقف، سه سقف شكل مي گيرد

اسلاید 146: سقف هاي سه قلو در اين آرايش به جاي دو سقف، سه سقف شكل مي گيرد target

اسلاید 147:

اسلاید 148:

اسلاید 149:

اسلاید 150: كف هاي دو قلوقبل از شكل گيري اين آرايش يك روند نزولي مشاهده مي شوداين الگو حاكي از تغيير روند كاهشي به افزايشي مي باشد

اسلاید 151: كف هاي دو قلواين الگو هنگامي كامل مي شود كه قيمت از سطح قله بالايي عبور كند

اسلاید 152: كف هاي دو قلوهدف قيمتي اين آرايش از سطح دو كف شكل گرفته تا سطح اولين قله مي باشدtarget

اسلاید 153: كف سه قلو تفاوت اين آرايش با كف دوقلو در تعداد كف ها مي باشد. به جاي دو كف ، سه كف شكل مي گيرد

اسلاید 154:

اسلاید 155:

اسلاید 156:

اسلاید 157:

اسلاید 158:

اسلاید 159:

اسلاید 160:

اسلاید 161: آرايش V معمولا با حجم معاملات بالا همراه است حركت قيمت در اين الگو تند و سريع مي باشداين آرايش هدف مشخصي را نشان نمي دهد

اسلاید 162:

اسلاید 163:

اسلاید 164:

اسلاید 165:

اسلاید 166: الگوهاي ادامه دهنده روند (ادامه دار روند )مثلث هاي افزايشي : ادامه دهنده روند افزايشي مثلث هاي كاهشي: ادامه دهنده روند كاهشي مثلث هاي متقارن آرايش مستطيلكنج ها پرچم ها

اسلاید 167: مثلث هاي افزايشي ادامه دهنده روند افزايشياين الگو حاكي از آن است كه روند افزايشي دنبال مي شودهرچه به راس مثلث بيشتر نزديك شويم حجم معاملات كاهش مي يابدبيشتر اين الگو در روند هاي اصلاحي مشاهده مي شود

اسلاید 168: طريقه شناسايي هدف قيمتي در آرايش مثلث هاي افزايشيtarget

اسلاید 169: مثلث هاي كاهشي ادامه دهنده روند كاهشيدر روند هاي كاهشي ديده مي شودنشان دهنده ادامه روند كاهشي مي باشدهرچه به راس مثلث نزديك شويم، معمولا حجم معاملات كاهش مي يابد

اسلاید 170: مثلث هاي كاهشي طريقه تشخيص هدف قيمتي در آرايش مثلث كاهشيهدف قيمتي اين الگو تقاطع قيمت با خط موازي شيب دار الگو مي باشدtarget

اسلاید 171: مثلث هاي متقارن در روند افزايشي حاكي از ادامه روند صعودي مي باشد هرچه به راس مثلث نزديك تر شويم حجم معاملات كاهش مي يابد

اسلاید 172: مثلث هاي متقارن در روند كاهشي نشان دهنده ادامه روند نزولي مي باشدهرچه به راس مثلث نزديك تر شويم حجم معاملات كاهش مي يابد

اسلاید 173: آرايش مستطيل در روند افزايشيتا زمانيكه قيمت ها ازسطح بالايي عبور نكنند آرايش كامل نشده است ( شكل نگرفته است)معمولا حجم معاملات در حركت هاي به سمت بالا داخل مستطيل بيشتر از حجم معاملات در حركت هاي رو به پايين است

اسلاید 174: آرايش مستطيل در روند افزايشيهدف قيمتي در اين آرايش به اندازه عرض مستطيل مي باشد

اسلاید 175: آرايش مستطيل در روندكاهشيتا زمانيكه قيمت ها ازسطح پاييني عبور نكنند آرايش كامل نشده است معمولا حجم معاملات در حركت هاي به سمت پايين داخل مستطيل بيشتر از حجم معاملات در حركت هاي رو به بالا است

اسلاید 176: آرايش مستطيل در روندكاهشي

اسلاید 177: انواع كنج ها در روند افزايشي و كاهشي

اسلاید 178: انواع پرچم هاي كاهشي و افزايشي

اسلاید 179: نماگرها و شاخص های تکنیکینماگر ها دارای کاربرد های بسیار زیادی هستند اما مهمترین کاربرد آنها ترسیم یک تصویر واضح از رفتار بازار است.

اسلاید 180: تفسیر نماگرهامعمولا بیشتر نماگرها دارای سقف و کف می باشند به عنوان مثال در محدودۀ بین 0 تا 100 یا 1- تا 1+ در نوسان هستندنقاط ماکزیمم و مینیمم در نمودار نماگر ها فراز و نشیبهای بازار را نشان می دهند

اسلاید 181: روش های عمومی تفسیر و تشریح نماگرهاقطع کردن خط میانی(Crossing the midpoint line)تحلیل واگرایی (divergence analysis)بررسی نقاط حدی ( overbought & oversold)

اسلاید 182: قطع کردن خط میانی (Crossing the midpoint line)خط میانی خطی است مستقیم و افقی که در وسط محدودۀ نماگر قرار گرفته است به عنوان مثال اگر در محدودۀ صفر تا 100 مقدار آن 50 و در محدودۀ بین 1- تا 1+ مقدار آن صفر خواهد بودهنگامی که منحنی نماگر خط میانی را قطع می کند با توجه به جهت حرکت روند می توان وضعیت عمومی بازار را تشخیص دادهنگامی که منحنی ازپایین به سمت بالاقطع می کنند حاکی از بازار افزایشی وبالعکس

اسلاید 183: تحلیل واگرایی (divergence analysis) کاهشیهنگامی که قیمت ها در بازار به یک قله می رسند، اصلاح قیمت رخ می دهد و سپس قیمت ها به سمت قله بالاتری حرکت می کنند اگر در همین زمان نماگر به یک قله برسد کمی اصلاح شود ولی مجدداً قله جدید بالاتری تشکیل ندهد گفته می شود که یک واگرایی کاهشی رخ داده استنمودار قیمتمنحنی نماگر

اسلاید 184: تحلیل واگرایی (divergence analysis) افزایشیهنگامی که قیمت ها در بازار به یک کف می رسند، اصلاح قیمت رخ می دهد و سپس قیمت ها به سمت کف پایینتری حرکت می کنند اگر در همین زمان نماگر به یک کف برسد کمی اصلاح شود ولی مجدداً کف جدید پایین تری تشکیل ندهد گفته می شود که یک واگرایی افزایشی رخ داده استنمودار قیمتمنحنی نماگر

اسلاید 185: بررسی نقاط حدی ( overbought & oversold)نوسان نماگر در سطوح بالایی و ماکزیمم حاکی از خرید های افراطی (overbought)می باشدنوسان منحنی نماگر در نقاط مینیمم نشان دهنده فروش های افراطی (oversold)یا بیش فروش می باشدسیگنال خرید زمانی می باشد که منحنی نماگر از منطقه بیش فروش بخواهد خارج شودسیگنال فروش زمانی است که منحنی نماگر از منطقه بیش خرید بخواهد خارج شود

اسلاید 186: تقسیم بندی نماگرهانماگر ها و شاخص های مومنتوم(momentum oscillators)نشانگر شتاب کاهندۀ و افزایندۀ قیمت ها – نشان دهندۀ سرعت یا نرخ تغییرات قیمت ها نماگرهای نرخ تغییر (rate of oscillators = RCO)بسیار شبیه نماگرهای مومنتوم می باشد با این تفاوت که مقدار آن بر حسب درصد بیان می گرددنماگرها و شاخص های میانگین متحرک (Moving average oscilator)این نماگر ها بر اساس محاسبه اختلاف دو میانگین متحرک با دوره های زمانی مختلف محاسبه می گردد.

اسلاید 187: نماگر ها و شاخص های مومنتوم(momentum oscillators) نشانگر شتاب کاهندۀ و افزایندۀ قیمت ها – نشان دهندۀ سرعت یا نرخ تغییرات قیمت ها

اسلاید 188: نماگرها و شاخص های میانگین متحرک (Moving average oscilator) این نماگر ها بر اساس محاسبه اختلاف دو میانگین متحرک با دوره های زمانی مختلف محاسبه می گردد. اهداف نماگرهای میانگین متحرکتشخیص واگرایی های موجود در بازار تشخیص اختلاف رفتار بین میانگین متحرک کوتاه مدت و میانگین بلند مدتتشخیص نقاطی که مقدار میانگین متحرک کوتاه مدت و بلند مدت برابر می گردنند( مقدار نماگر میانگین متحرک صفر می شود)به این نقاط تقاطع crossover نامیده می شود

اسلاید 189: انواع میانگین های متحرک میانگین متحرک ساده (simple moving avrages)مجموع قیمت های N دوره گذشته تقسیم بر Nمیانگین متحرک وزنی(weighed)همان روش محاسبه میانگین متحرک ساده اما به هر دوره از قیمت ها وزن داده می شود . قیمت های روزهای اخیر وزن بیشتری می گیرندمیانگین متحرک نمایی (exponential)همان میانگین متحرک وزنی است با این تفاوت که فیمت های قبل از N دوره هم با وزنی خیلی کم در نظر گرفته می شود. به کل از حساسیت بیشتری برخوردار است

اسلاید 190: تفسیر میانگین متحرک هاتشخیص و تأیید روندجهت منحنی میانگین متحرکمقایسه منحنی قیمت نسبت به منحنی میانگین متحرکبه کاربستن دو میانگین متحرک با دوره های مختلف ، یکی با پریود کوتاه مدت و دیگری با دوره زمانی بلند مدت ترتشخیص و شناسایی سطوح حمایت و مقاومت پویاشناسایی محدوده های معاملاتیتشخیص مرحله بحرانی روند

اسلاید 191: شاخص قدرت نسبییکی از معیارهای سنجش سرعت تغییرات قیمت میباشد که توسط آقای جی.ولزوایلدر ابداع شده استRS برابر است با مقدار میانگین افزایش قیمت ها در طی یک دوره مشخص تقسیم بر مقدار میانگین کاهش قیمت ها در طی یک دوره مشخصمنحنی شاخص RSI در دامنه بین صفر تا 100 نوسان می کند

اسلاید 192: تفسیر شاخص قدرت نسبی (RSI)مقادیر ماکزیمم ومینیمم در RSI (مناطق بیش خرید و بیش فرووش)آرایش های بوجود آمده درنمودار تغییرات RSI (مثلثها،کف دوقلو، سقف دو قلو)کمک به تشخیص سطوح حمایت و مقاومتنوسان ناقص (failure swings)واگرایی ( عدم تایید و تطابق روند ها)

اسلاید 193: مقادیر ماکزیمم ومینیمم در RSI (مناطق بیش خرید و بیش فرووش)با استفاده از مقادیر حدی سیگنال RSI می توان به پیش بینی تشکیل کف و قله در نمودار قیمت پرداختآقای وایلدر اعداد 30 و 70 را به عنوان مقادیر حدی پیشنهاد می کندسیگنال خرید هنگامی صادر می شود که منحنیRSI می خواهد از منطقه بیش فروش(فروش های افراطی) خارج شودسیگنال فروش زمانی صادر می شود که RSI از منطقه بیش خرید خارج شودمنطقه بیش فروش منطقه بیش خرید 03070100سیگنال خریدسیگنال فروش

اسلاید 194: آرایش های بوجود آمده درنمودار تغییرات RSI (مثلثها،کف دوقلو، سقف دو قلو)معمولاً می توان الگو های نموداری تکنیکال مانند الگوی مثلثی، آرایش ها سرو شانه و غیره را در نمودار RSI نیز مشاهده کرد.بیشتر الگوهای کف و سقف دوقلو در RSI دیده می شوندازتمامی قوانین مربوط به شکستن خطوط حمایت و مقاومت که در مورد نمودار های قیمت مطرح گردید، برای تشخیص سیگنال های خرید و فروش نیز می توان استفاده نمود

اسلاید 195: نوسان ناقص (failure swings)یک نوسان ناقص هنگامی رخ می دهد که RSI از مرز 70 عبور کند سپس به نقطه پایین تری که نقطه شکست نامیده میشود بازگردد، بار دیگر روند صعودی در پیش گیرد ولی این بار حتی نتواند به مرز 70 دست یابد وسپس به نقطه ای پایین تر از سطح شکست قبلی سقوط کند این شکست به عنوان سیگنال فروش تلقی می شودمنطقه بیش فروش منطقه بیش خرید 03070100سیگنال فروشنقطه شکست

اسلاید 196: نوسان ناقص (failure swings)یک نوسان ناقص هنگامی رخ می دهد که RSI از مرز 30 به پایین تر کاهش یابد سپس به نقطه بالاتری که نقطه شکست نامیده میشود بازگردد، بار دیگر روند کاهشی در پیش گیرد ولی این بار حتی نتواند به مرز 30 دست یابد وسپس به نقطه ای بالاتر از سطح شکست قبلی سقوط کند این شکست به عنوان سیگنال خرید تلقی می شودمنطقه بیش فروش منطقه بیش خرید 03070100سیگنال خریدنقطه شکست

اسلاید 197: تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با کمک RSIسطوح حمایت و مقاومت از لحاظ زمانی معمولاً در نمودار RSI قبل از نمودار تغییرات قیمت ظاهر می شوندنحوه تحلیل شکستن خطوط حمایت و مقاومت در مورد شاخص RSI مشابه تحلیل شکست در نمودار قیمت می باشد

اسلاید 198: وجود واگرایی بیت تغییرات نمودار RSI و قیمت، نشان دهندۀ این است که به زودی روند تغییرات قیمت معکوس خواهد شد.سیگنال فروش) اگر قیمت ها دارای روند صعودی بوده یا در سطح نسبتاً ثابت باشند ولی شاخص RSI در حال کاهش باشد، می بایست در انتظار تغییر روند قیمت و شروع روند نزولی باشیمسیگنال خرید) اگر قیمت ها روند نزولی داشته یا ثابت باشند ولیRSI در حال رشد باشد می توان در انتظار شروع روند افزایشی قیمت ها بودواگرایی در RSI

اسلاید 199: استراتژی خرید و فروش با کمک RSIابتدا روند قیمت ها را تعیین می کنیمروند افزایشی ) فقط به سیگنال های خرید توجه می کنیم یا شکست منحنی RSI از پایین 50 به بالای آن، نقطه خرید را مشخص می کندروند کاهشی ) فقط به سیگنالهای فروش توجه می کنیم یا شکست منحنی RSI از بالای 50 به پایین آن، نقطه فروش را مشخص می کند

اسلاید 200: شاخص استوکستیک ( توسط جورج سی.لین)استفاده ازاین نماگر بیشتر در بین سرمایه گذاران کوتاه مدت متداول است هرچند که می تواند برای افق بلند مدت نیز مفید باشداستوکستیک روشی است برای تحلیل سرعت تغیرات قیمت و بر مبنای این فرض استوار است که در روند صعودی قیمت ها، قیمت بسته شدن در هر دوره تمایل دارد به حداکثر قیمت معامله در آن دوره نزدیک شود و برعکس

اسلاید 201: روش محاسبه شاخص استوکستیک%K مقدار استوکستیک ( باخط ممتد نمایش داده می شود)C آخرین قیمت بسته شدنL کمترین قیمت معامله ، طی N دوره اخیرH بیشترین قیمت معامله،طیN دوره اخیرپس از محاسبه %K با استفاده از یک میانگین متحرک (معمولاً3 دوره)نمودار %K شکل هموار تری پیدا کرده و به صورت %D نشان داده می شود( %D با خط نقطه چین نمایش داده می شود)

اسلاید 202: روش های تفسیر شاخص استوکستیکتحلیل واگرایی در استوکستیکرسیدن به نقاط حدی استوکستیک( شناسایی مناطق بیش خرید و بیش فروش)سیگنال های اخطار بازگشت روند با استوکستیک

اسلاید 203: تحلیل واگرایی در استوکستیکسیگنال خرید) وقتی بوجود می آید که قیمت در کف قرار گرفته، سپس کمی افزایش یافته و اصلاح شود و مجدداً به کف پایین تری ( نسبت به نقطه مینیمم قبلی) کاهش یابدو در همین زمان در نمودار %D دو نقطه مینیمم به وجود آید که اولی از دومی پایین تر باشد، تأیید وضعیت واگرایی زمانی روی می دهد که خط %K به بالاتر از خط %D منتقل شودمنحنی قیمتمنحنی %D%D%Kتأییدخرید

اسلاید 204: تحلیل واگرایی در استوکستیکسیگنال فروش) وقتی بوجود می آید که قیمت در سقف قرار گرفته، سپس کمی کاهش یافته و اصلاح شود و مجدداً به سقف بالاتری ( نسبت به نقطه مینیمم قبلی) افزایش یابد و در همین زمان در نمودار %D دو نقطه ماکزیمم به وجود آید که دومی از اولی پایین تر باشد، تأیید وضعیت واگرایی زمانی روی می دهد که خط %K به پایین تر خط %D منتقل شودمنحنی قیمتمنحنی %D%D%Kتأییدفروش

اسلاید 205: نکته مهم در واگرایی در استوکاستیکاگر سیگنال های فروش ( واگرایی کاهشی) در محدوده 85 تا 90 درصد به وجود آید و سیگنال های خرید ( واگرایی افزایشی ) در محدودۀ 10 تا 15 درصد ظاهر شود، احتمال موفقیت معامله بر مبنای آنها، به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد

اسلاید 206: رسیدن به نقاط حدی استوکستیک ( شناسایی مناطق بیش خرید و بیش فروش)02080100منطقه بیش خرید overbought منطقه بیش فروش oversold %K%D

اسلاید 207: سیگنال های اخطار بازگشت روند با استوکستیکزمانی که خط %K برای مدت طولانی صرفاً در یک جهت حرکت کند ولی به طور ناگهانی در یک دوره دچار تغیییرات جدی شود ( بین 2 تا 12 درصد) یک سیگنال اخطار بازگشت روند بوجود آمده است و به احتمال زیاد طی یک یا دو دوره آتی قیمت ها تغییر جهت خواهند داد

اسلاید 208: شاخص MACD moving average convergence divergenceشاخص همگرایی – واگرایی میانگین متحرک یک شاخص مومنتوم حرکت است که توسط جرالد اپل ابداع شدبر اساس اختلاف مقدار مقدار دو شاخص میانگین متحرک نمایی بر مبنای قیمت بسته شدن در هر دوره محاسبه می شود معمولاً از یک میانگین متحرک سریع تر ( معمولاً 12 روزه) و یک میانگین متحرک کند تر ( معمولاً 26 روزه) برای محاسبه MACD محاسبه می شود، همچنین از یک میانگین متحرک 9 روزه به عنوان خط سیگنال استفاده می شود

اسلاید 209: تفسیر MACD تحلیل واگرایی اگر قیمت ها در حال افزایش بوده و یا در محدوده مشخصی در نوسان باشد ، کاهش MACD در همان زمان نشان دهنده کاهش قیمت در آینده نزدیک خواهد بود و بر عکس قطع شدن منحنی خط سیگنال توسط شاخص MACDمعمولاً زمانی که نمودار MACD خط سیگنال را در هنگام عبور به سمت بالا قطع می کند می توان وضعیت را افزایشی در نظر گرفت، از طرف دیگر قطع کردن خط سیگنال در هنگام حرکت به سمت پایین را می بایست به عنوان نشانه یک وضعیت کاهشی در بازار لحاظ نمودگذر میله های MACD از منطقه زیر خط صفر( منطقه فروش) به منطقه بالای خط صفر ( منطقه خرید) و بالعکسعبور میله ها از پایین منطقه زیر صفر به بالا سیگنال خرید و عبور میله ها از بالای منطقه صفر به پایین آن سیگنال فروش می باشد

اسلاید 210: نوارهای بولینگر Bollinger bands نوارهای بولینگر توسط جان بولینگر برای بررسی شدت تغییرات قیمت ها ( volatility) ابداع شدیک منحنی میانگین ساده در وسط و باند بالا وپایین که از مجموع یا تفریق میانگین متحرک وضریبی از انحراف معیار استاندارد تشکیل شده است.در نوارهای بولینگر، فاصله دو نوار حاشیه متناسب با انحراف استاندارد( معمولاً2) تغییرات میانگین متحرک ( معمولا 20 دوره )انتخاب می گردد برای کوتاه مدت : میانگین متحرک 10 دوره و انحراف استاندارد 1.5 برای بلند مدت : میانگین متحرک 50 دوره ای و انحراف استاندارد 2.5

اسلاید 211: تفسیرنوارهای بولینگر Bollinger bands قیمت ها تمایل دارند در محدودۀ نوار بولینگر تغییرکنند و به این ترتیب می توان محدودۀ تغییرات قیمت و حداکثر و حداقل قیمت محتمل را تشخیص داده و پیش بینی کرد.برخورد نمودار قیمت به نوار بولینگر بالایی حاکی از قدرت خریداری و بیش خرید بودن (overbought) می باشد و برخورد نمودار قیمت به نوار پایینی بولینگر نشان از بیش فروش (oversold) بودن بازار می باشدزمانی که تغییرات قیمت کاهش می یابد، خطوط بالا و پایین نوار بولینگر به خط میانگین متحرک نزدیک تر می شوند، در این مواقع بازار به تغیرات شدید و سریع تمایل پیدا می کند

اسلاید 212: نماگر پارابولیک سار (parabolic SAR)SAR مخفف کلمات stop and reversal یعنی توقف و تغییر جهت می باشد که توسط ولس ویلدر ابداع شده استنشانگر SAR نقاط توقف به منظور تعیین حد ضرر و حد سود و احتمال تعغییر جهت دادن روند گرایشی قیمت ها را نشان می دهد

اسلاید 213: نحوه محاسبه نماگر پارابولیک سار (parabolic SAR)مقدار حداقل ضریب شتاب = AFminمقدار حداکثر ضریب شتاب = AFmaxSARi=SARi-1+AFi×(Hi-SARi-1) برای سیگنال خرید SARJ=SARJ-1+AFJ×(LJ-SARJ-1) برای سیگنال فروشAFi=AFi-1+AFmin≤AFmaxAFJ=AFJ-1+AFmin≤AFmax

اسلاید 214: کاربرد وتفسیرنماگر پارابولیک سار (parabolic SAR)تعیین سیگنال ورود به بازار در کادر زمانی کوچک ترتعیین سیگنال خروج وقتی که حرکت قیمت ها تغییر جهت دهندتعیین حد ضرر یا حد ضرر پله ایتعیین حرکت گرایشی قیمت ها در کادر زمانی مورد نظر

اسلاید 215: محدوده حقیقی میانگین ATR (Average true range)نماگر ATR جست و خیز ها و جهش های قیمت در بازار را اندازه گیری کرده ولی جهت حرکت آنها را مشخص نمی نماید و فقط نشان می دهد حرکتی قرار است شروع شودوسیله ای برای اندازه گیری حرکت های بزرگ در بازار است

اسلاید 216: روش محاسبه محدوده حقیقی میانگین ATR (Average true range)آقای ویلدرجهت محاسبه ATR خود را به فقط به پایین ترین و بالاترین قیمت فعلی محدود نکرد بلکه حداکثر یکی از سه مقدار زیر را مبنا قرار داد و مقدار حداکثر بدست آمده را محدودۀ حقیقی یا TR نامیدi نشان دهنده قیمت دوره فعلی و i-1)) قیمت قبلی وABS تابع قدر مطلق است

اسلاید 217: روش محاسبه محدوده حقیقی میانگین ATR (Average true range)

اسلاید 218: تفسیرمحدوده حقیقی میانگین ATR (Average true range)از آنجا که ATR جهت حرکت را مشخص نمی کند نم توان از اطلاعات آن جهت حصول سیگنال خرید یا فروش استفاده نمود یکی از شیوه های استنتاج بر اساس نتایج ATR این اسن که پس از یک دوره طولانی با ATR های پایین می توان یک حرکت بزرگ ترجیحاً در جهت گرایش را در نظر داشت، زیرا ATR های پایین متوالی علامت این بوده که پس از یک دوره تغییرات در قیمت، اکنون قیمت ها به سطح حمایت یا مقاومت رسیده و مشغول تثبیت شدن هستند

اسلاید 219: شاخص میانگین جهت یاب ADX Average Directional Index نماگر ADX که توسط ویلدر ابداع شد نه تنها جهت صعودی و نزولی قیمت ها را مشخص می سازد بلکه قدرت گرایش را نیز اندازه گیری می کندنماگرADX یک نوسانگر است که بین صفر و 100 نوسان می کند، هرگاه مقدار آن بالای عدد 30 قرار گیرد می توان استنباط کرد که گرایش قیمت ها دارای قدرت کافی هستندADX به تنهایی قادر به تشخیص جهت گرایش نیست دو نشانگر فرعی دیگر به نام های DI+ و DI- به کمک آن آمده تا جهت صعودی و نزولی قیمت ها نیز مشخص شوند.

اسلاید 220: روش محاسبه شاخص میانگین جهت یاب ADX Average Directional Index Wsum تابع حاصل جمع ویلدر است Nپریود محاسبهXi مقدار فعلی عدد مورد نظرپس از محاسبه DI+ و DI- پارامتر DX که معرف برآیند این دو است به دست می آیددر اولین گام محاسباتی ADX برابر DXi اختیار می گردد

اسلاید 221: کاربرد شاخص میانگین جهت یاب ADX Average Directional Indexتنها وظیفه ADX نشان دهندۀ قدرت گرایش است و برای تشخیص گرایش دو پارامتر DI+ و DI- به یاری ADX می آینداگر DI+ بالای DI- باشد جهت گرایش صعودی استاگر DI- بالای DI+ باشد جهت گرایش نزولی استسیگنال خرید ) DI+ بالای DI- باشد و ADX بالاتر از مقدار 30 قرار گیردسیگنال فروش ) DI- بالای DI+ باشد و ADX بالاتر از مقدار 30 قرار گیرد

اسلاید 222: ضرب آهنگ یا مومنتوم بین یک محور افقی بین یک مقدار حداکثر و حداقل در نوسان استمبنای محاسباتی در این نماگر قیمت بسته شدن استنماگر Momentum قدرت حرکت گرایشی قیمت را در بازار اندازه گیری می کند و واحد آن برحسب درصد است

اسلاید 223: نحوه محاسبه ضرب آهنگ یا مومنتوم Ci قیمت بسته شدن فعلیCi-n قیمت بسته شدن درn دوره عقب تر پریود متعارف معمولاً14 می باشد

اسلاید 224: کاربرد و تفسیر ضرب آهنگ یا مومنتومهنگام گذر منحنی نماگر مومنتوم از خط 100 به سوی بالا روند تغییر قیمت ها صعودی و در صورت عبور از خط بسوی پایین روند قیمت نزولی، تلقی می گردد مقدارمعرف خط وسط عدد 100 می باشدقله شدن منحنی مومنتوم و حرکت در جهت مخالف فقط نشانه تضعیف روند گرایش است نه تغییر جهت و تا هنگامی که منحی به خط 100 نرسیده و از آن عبور نکرده است زود است در مورد تغییر روند قیمت قضاوت کنیم

اسلاید 225: نماگر R% ویلیاماین نماگر دو مرز بالا و پایین دارد که نواحی بیش خرید(overbought) و بیش فروش(oversold) را مشخص می کننداین نماگر مقایسه ای بین قیمت بسته شدن بازار با بالاترین و پایین ترین قیمت در یک پریود زمانی مشخص به عمل می آورد

اسلاید 226: محاسبه نماگر R% ویلیامMax[H]ii-n حداکثر بالاترین قیمت ها در پریود زمانی مورد نظر از زمان حال تا n جزء زمانی قبلMin[L]ii-n حداقل پایین ترین قیمت ها در پریود زمانی مورد نظر از زمان حال تا n جزء زمانی قبل

اسلاید 227: کاربرد و تفسیرنماگر R% ویلیاممقادیر بیت صفر تا 20- معرف مناطق بیش خرید (overbought) و مقادیر 80- تا 100- معرف منطقه بیش فروش (oversold) می باشد020-80-100-overboughtoversoldسیگنال فروشسیگنال خرید

اسلاید 228: شاخص کانال قیمت کالا(CCI) commodity channel Indexشاخص CCI برای سنجش تغییر قیمت ها بر اساس اینکه قیمت ها در سیکل های زمانی خاص بالا و پایین می روند، توسط آقای دونالد لامبرت ارائه گردیدبرای مثال اگر قیمتی در سیکل های 60 روزه حرکت کند یا به عبارت دیگر هر 60 روز به اوج یا حضیض خود برسد پریود انتخابی برای CCI را 20 روز می توان در نظر گرفت

اسلاید 229: روش محاسبه شاخص کانال قیمت کالا(CCI) commodity channel IndexTP قیمت نمونهSMATP میانگین متحرک ساده قیمت نمونهقدر مطلق اختلاف بین مقدار SMATP برای آخرین پریود در هر گام و قیمت نمونه در همان مقطع زمانی محاسبه گردیده و میانگین آنها با جمع کردن این مقادیر و تقسیم بر عدد پریود بدست میآید این مقدار انحراف میانگین (MD) نامیده می شود

اسلاید 230: روش تفسیرشاخص کانال قیمت کالا(CCI) commodity channel Indexتشخیص مناطق بیش فروش و بیش خرید در شاخص CCI هنگامی منحنی نماگر CCI در نواحی بالای 100+ در نوسان است حاکی از خرید های افراطی ( بیش خرید)استهنگامی منحنی نماگر CCI در نواحی پایین 100- در نوسان است حاکی از فروش های افراطی ( بیش فروش) استسیگنال فروشسیگنال خرید100-100overboughtoversold

اسلاید 231: روش تفسیرشاخص کانال قیمت کالا(CCI) commodity channel Indexواگراییواگرایی خط مماس بر قله ها در منحنی CCI با خط گرایش و نمودار قیمت در بعضی مواقع می تواند جهت حرکت بازار را برای معامله گر پیش بینی کند

اسلاید 232: ایچیموکوکینکوهیودر این نماگر که توسط آقای گویچی هوسادا تحلیل گر ژاپنی ابداع گردیده است سعی می شود تصویری کامل از چهره بازار با توجه به نوسانات قیمت در گذشته ارائه گرددنماگر پیچیده ایچیموکو یک سیستم تعقیب گرایش بازار شبیه منحنی های میانگین متحرک استویژگی بارز این نماگر تاکتیک شیفت کردن منحنی قیمت ها به اندازه ای مشخص به سوی عقب برای انجام یک سری تجزیه وتحلیل ها بر اساس آن می باشد( خط چینکو)

اسلاید 233: نحوه محاسبه ایچیموکوکینکوهیواجزای نماگر ایچیموکوخط استاندارد با نام کیجون سنخط برگشت به نام تن کان سنخط تأخیری با نام چینکودهانه اول به نام سنکوA دهانه دوم با نام سنکوB

اسلاید 234: تفسیرایچیموکوکینکوهیو سطوح حمایت و مقاومت پویااگر قیمت بالای ابر باشد و به سوی پایین حرکت نزولی داشته باشد، خط بالایی ابر، اولین سطح حمایت و خط زیرین ابر دومین سطح حمایت می باشداگر قیمت زیرابر باشد و به سوی بالا حرکت صعودی داشته باشد، خط پایینی ابر، اولین سطح مقاومت و خط بالایی ابر دومین سطح مقاومت محسوب می شود

اسلاید 235: تفسیرایچیموکوکینکوهیو سیگنال خرید و فروشاگر خط تن کان سن( خط قرمز) از پایین به بالا خط کیجون سن(خط آبی) را قطع کند و از آن عبور نماید سیگنال خرید و حالت عکس آن سیگنال فروش می باشدهنگامی که خط چینکو(خط سبز) نمودار قیمت را قطع کند می تواند نشانه تغییر روند یا حرکت اصلاحی باشد. اگر خط چینکو نمودار قیمت را از پایین به بالا قطع کند معرف سیگنال خرید و در حالت عکس معرف سیگنال فروش است

اسلاید 236: تفسیرایچیموکوکینکوهیودر حرکت گرایشی قیمت ها چه صعودی و چه نزولی خطوط تن کان سن و کیجون سن تقریباً موازی همدیگر در راستای نمودار قیمتها حرکت می کنند و تا وقتی که این هم راستایی ادامه دارد نشانه تداوم روند گرایشی قیمت ها استوقتی که خطوط تن کان سن و کیجون سن تقریباً افقی باشند نشانه قرار گرفتتن بازار در محدوده معاملاتی استهنگامی که شمع ها خطوط تن کان سن و کیجون سن را قطع می کنند نشانه تغییر روند یا ورود به محدوده معاملاتی می باشد

اسلاید 237: شاخص جریان پول MFI (money flow Index)برای محاسبه این نماگر حجم معاملات نیز دخیل استشاخص MFI نشانگری است که ضرب آهنگ قدرت جریان پول را در هنگام خرید و فروش هر یک از اقلام معاملاتی نشان می دهد

اسلاید 238: نحوه محاسبه شاخص جریان پول MFI (money flow Index)V حجم معاملاتمحاسبه اختلاف جریان پول در جزء زمانی فعلی با جزء زمانی قبلیبرای هر دوره محاسباتی مجموع جریان پول های مثبت و مجموع جریان پول های منفی جداگانه محاسبه می شوددر نهایت مقدار نماگر MFI

اسلاید 239: کاربرد و تفسیر نماگر MFIنماگر MFI به دو صورت می تواند معامله گر را در تصمیم گیری جهت انجام معامله یاری کندمعمولاً نقاط حداکثر قیمت در یک سیکل زمانی هنگامی اتفاق می افتند که مقدارMFI کمتراز 20 می باشند بدین ترتیب منطقه بالای خط 80 را می توان منطقه بیشخرید و منطقه زیر 20 را منطقه بیش فروش قلمداد کرداز همگرایی و واگرایی خط مماس بر قله ها یا چاله های منحنی MFI و نمودار قیمت، به ترتیب در مناطق بالای خط 20 و زیر خط 80 برگشت روند را پیش بینی کرد

اسلاید 240: حجم متعادل OBV (on balance volume)نماگر OBV رابطه بین حجم معاملات و تغییرات قیمت را نشان می دهدکه توسط آقای جو گرانویل ابداع شده استOBV حجم تجمعی معامله را برای هریک از اقلام معاملاتی ارزیابی می کند. هنگامی که مورد معامله در حال کاهش ارزش خود است، جریان پول از آن دوری جسته و بالعکس در حالت افزایش قیمت، حجم پول به سوی آن سرازیر می گردد، OBV این حرکت جریان پول را اندازه گیری می نماید

اسلاید 241: نحوه محاسبه حجم متعادل OBV (on balance volume)اگر قیمت بسته شدن دوره فعلی از دوره قبلی بیشتر باشد:Ci>Ci-1 OBVi=OBVi-1+Viاگر قیمت بسته شدن دوره فعلی از قیمت بسته شدن دوره قبلی کمتر باشد:Ci<Ci-1 OBVi=OBVi-1-Viاگر قیمت بسته شدن دوره فعلی با دوره قبلی برابر باشد:Ci=Ci-1 OBVi=OBVi-1

اسلاید 242: تفسیرحجم متعادل OBV (on balance volume)مزیت نشانگر OBV نسبت به نماگرهای دیگر کم بودن حالت تأخیری آن است چه بسا تقدم فاز هم داشته باشد برای منحنی OBV نظیر نمودار قیمت می توان خط گرایشی که مماس بر چاله های آن در صورت بالا روند بودن و قله های آن در صورت حرکت نزولی رسم کرد و شکسته شدن این خط می تواند سیگنالی برای تغییر روند حجم معاملات بوده و تغییر روند قیمت را بدنبال داشته باشدسرمایه گذاران می تواند، معاملات خود را متناسب با روند افزایش یا کاهش حجم معاملات انجام دهند البته مواردی هم اتفاق افتاده که قیمت ها به اوج یا حضیض خود رسیده بدون آنکه منحنی OBV همگام با نمودار قیمت حرکت کند به این گونه موارد حالات گنگ می گویند

اسلاید 243: در تجارت پيروز و موفق باشيد

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید