تجزیه و تحلیل سیستم ها (هفته پنجم)
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
تجزیه و تحلیل سیستم ها (هفته پنجم)
اسلاید 1: هفته پنجمتجزيه و تحليل سيستمها
اسلاید 2: خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليعلّيت به جاي همبستگيتعيين قطبيت پيوند(link polarity)تعيين قطبيت حلقه(loop polarity)حلقه ها را نام گذاري كنيدتأخيرهاي مهم موجود در پيوندهاي علّيت، را تعيين كنيدمتغيرها را نام گذاري كنيدجانمايي نمودار حلقه علّيتسطح مناسبي از تجميع(aggregation ) را انتخاب نماييد همه حلقه ها را در يك نمودار بزرگ جاي ندهيداهداف (حالت تعادل) حلقه هاي علي منفي را مشخص نمائيد بين شرايط واقعي و شرايط ادراك شده، تمايز قائل شويداگر رابطه اي نياز به گسترش و توسعه دارد آن را بازتر نموده و گسترش دهيد تا از چندين رابطه علي و معلولي تشكيل گردد.از ترسيم حلقه هاي باز به عنوان حلقه هاي بازخور خودداري فرماييد.مثال 1: اداره حجم کاریتشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکفهرست مطالبهفته پنجم2
اسلاید 3: علّيت به جاي همبستگيهر پيوند در نمودار حلقه علّيت، بايد بيانگر رابطه علت و معلولي بين متغيرها باشد. همبستگي بين متغيرها را وارد نمودار نكنيد.همبستگي بين متغيرها، منعكس كننده رفتار گذشته سيستم است.همبستگي ها بيانگر ساختار سيستم نيستند.اگر شرايط تغيير كنند، اگر حلقه هاي بازخوري كه قبلا ساكت بوده اند، غالب شوند، اگر خط مشي هاي جديدي آزمايش شوندممكن است همبستگي هاي بين متغيرها كه قبلا قابل اطمينان بودند، شكسته شوند.مدلها و نمودارهاي علّيت، فقط بايد روابطي را شامل شوند كه ساختار علت و معلولي سيستم را به دست دهند.مثال: شما نمي توانيد يك پيوند بين فروش بستني و نرخ جنايتها، ايجاد نماييد. در عوض مي توانيد بين دما و فروش بستني و نيز بين دما و نرخ جنايتها، لينك برقرار نماييد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم3
اسلاید 4: تعيين قطبيت پيوند(link polarity) خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم4علامتتفسیرریاضیمثالمثال+با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y بالاتر(پایین تر) از آن مقدار که باید باشد افزایش(کاهش) می یابد. در حالت انباشتگی X به Y اضافه می شود.در حالت انباشتگیکیفیت محصولفروش+با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y بالاتر(پایین تر) از آن مقدار که باید باشد افزایش(کاهش) می یابد. در حالت انباشتگی X به Y اضافه می شود.در حالت انباشتگیتلاشنتایج+با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y بالاتر(پایین تر) از آن مقدار که باید باشد افزایش(کاهش) می یابد. در حالت انباشتگی X به Y اضافه می شود.در حالت انباشتگیتولدجمعیت-با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y پایین تر(بالاتر) از آن مقدار که باید باشد کاهش(افزایش) می یابد. در حالت انباشتگی X از Y کم می شود.در حالت انباشتگیقیمت محصولفروش-با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y پایین تر(بالاتر) از آن مقدار که باید باشد کاهش(افزایش) می یابد. در حالت انباشتگی X از Y کم می شود.در حالت انباشتگیدلسردینتایج-با فرض یکسان بودن عوامل دیگر افزایش(کاهش) X، Y پایین تر(بالاتر) از آن مقدار که باید باشد کاهش(افزایش) می یابد. در حالت انباشتگی X از Y کم می شود.در حالت انباشتگیمرگ و میرجمعیت
اسلاید 5: تعيين قطبيت پيوند(link polarity) خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم5
اسلاید 6: تعيين قطبيت پيوند(link polarity)تمرین 2 بخش 1: جذابیت یک محصول را که در نظر مشتریان به جنبه های مختلف آن محصول بستگی دارد در نظر بگیرید قطبیت های ارتباط را اختصاص دهید. در نتیجه تغییر تقاضای محصول شرکت به دلیل جذابیت آن، چه حلقه های بازخوردی ممکن است ایجاد شود؟ این حلقه ها را با علامت گذاری ارتباط و قطبیت حلقه به نمودار خود اضافه کنید. خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم6
اسلاید 7: تعيين قطبيت پيوند(link polarity)همه پيوندها بايد قطبيت نامبهم داشته باشند.مثبت يا منفي بودن يك پيوند گاهي به ساير پارامترهاي سيستم يا اينكه سيستم در چه جايي عمل مي كند، وابسته است.مثال: پيوند بين قيمت و درآمد شركت، به كشش تقاضا وابسته است. اگر كشش تقاضا بالا باشد افزايش قيمت موجب كاهش درآمد مي گردد. ولي اگر تقاضا بدون كشش باشد افزايش قيمت موجب افزايش درآمد مي گردد.اگر قطبيت مبهم باشد معمولا يعني بيش از يك مسير علّيت بين دو متغير مورد نظر وجود دارد. مثال: قيمت، دو تأثير روي درآمد دارد: ميزان درآمد حاصل از فروش، تعداد محصول فروش رفته. نمودار مناسب، در سمت راست نمودار زير نشان داده شده است. اگر كشش تقاضا كم باشد پيوند بالايي غالب است و اگر كشش تقاضا زياد باشد پيوند پاييني غالب است. خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم7
اسلاید 8: تعيين قطبيت پيوند(link polarity)تمرین 2 بخش 2: فاصله بين كارايي مطلوب و كارايي فعلي هر كارمند عامل مؤثر در ميزان انگيزه وي براي ادامه كار و رشد و ترقي است. بحث اين است كه اين فاصله آيا داراي تأثير منفي است و يا مثبت؟ و آيا اصلاً با يك رابطه مستقيم ميتوان اين اثر اين دو مفهوم بر يكديگر را مطالعه نمود؟ رابطه علي و معلولي زير را كامل كنيد. خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم8
اسلاید 9: تعيين قطبيت حلقه(loop polarity)روش سريع، اين است كه تعداد پيوندهاي منفي موجود در حلقه را شمارش نماييد. اگر تعداد پيوندهاي منفي زوج باشد، حلقه مثبت است ؛ اگر تعداد، فرد است، حلقه منفي است.روش صحيح، اين است كه تأثير يك تغيير را حول حلقه، رديابي نماييد. يعني تأثير يك تغيير كوچك در يكي از متغيرها را حول حلقه، رديابي كنيد. اگر تأثير بازخور، تغيير اوليه را تقويت مي كند، يك حلقه مثبت وجود دارد؛ اگر با تغيير اوليه مخالفت مي كند، يك حلقه منفي است. با هر متغيري از حلقه شروع كنيد، نتيجه يكسان خواهد بود.(این روش به شما کمک می کند اگر قطبیت پیوندی را اشتباه نوشته اید اصلاح نمایید)خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم9
اسلاید 10: تعيين قطبيت حلقه(loop polarity)تمرین 2 بخش 3:قطبیت ارتباط ها و حلقه های زیر را مشخص کرده علامتگذاری کنید.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم10
اسلاید 11: تعيين قطبيت حلقه(loop polarity)ریاضیات قطبیت حلقهقطبیت حلقه در نظریه کنترل علامت سیگنال برگشتی حلقه های باز در میان حلقه های دیگر است.(The Open Loop gain of the loop)gain به قدرت سیگنال برگشتی بر می گردد. مثلا سیگنال برگشتی دوبرابر یعنی تغییر دوبرابر در متغیر در هر چرخهOpen loop بدین معناست که فقط برای یک چرخه بازخورد با شکسته و باز شدن حلقه در برخی نقاط محاسبه می گردد.یک حلقه بازخورد اختیاری شامل n متغیر X1, … ,Xn را در نظر بگیرید اگر X1 متغیر انتخابی باشد و آن را به ورودی X1I و خروجی X1O تبدیل کنیم سیگنال برگشتی حلقه باز به صورت مشتق جزیی X1O نسبت به X1I محاسبه می شودخطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم11
اسلاید 12: تعيين قطبيت حلقه(loop polarity)ریاضیات قطبیت حلقهPolarity of loop = SGN(∂X1O / ∂X1I)SGN(∂X1O / ∂X1I) = SGN[(∂X1O / ∂Xn) (∂Xn / ∂Xn-1) … (∂X2 / ∂X1I) خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم12
اسلاید 13: حلقه ها را نام گذاري كنيداغلب، تعداد حلقه ها بيش از آن چيزي مي شود كه بتوانيد آنها را اداره كنيد.حلقه ها را با توجه به نوع و شماره نام گذاري كنيد تاعبارتهاي اختصاري براي تسهيل گفتگو فراهم گردد.مخاطبان بتوانند شبكه اي از حلقه ها را ناوبري نمايند.مثال: بررسي علل تحويل ديرهنگام كارهاي طراحيكار باقيمانده(Work Remaining) با زمان باقيمانده(Remaining Time) مقايسه مي شود هر چه فاصله بيشتر باشد مهندسان فشار زمان بندي(Schedule Pressure ) بيشتري احساس مي كنند.يك روش آن است كه بيشتر اضافه كاري كنند كارشان را زودتر شروع كنند، ناهار را حذف كنند، تا ديروقت كار كنند و در تعطيلات آخر هفته نيز مشغول كار باشند. آنها با دود چراغ خوردن (burning the midnight oil) فشار زمانبندي را فرو مي نشانند. (B1)اما اگر اين اضافه كاري ها زياد شود آنها خسته(Fatigue) مي شوند و بر بهروريشان (Productivity) اثر مي گذارد و باعث مي شود نرخ تكميل كارشان(Work Completion Rate) كاهش يابد. اين نيز فشار زمان بندي را افزايش داده و منجر به ساعات كاري طولاني تر مي شود. اين حلقه تقويتي اتمام سوخت(Burnout) اثربخشي اضافه كاري را محدود مي كند.(R1)روش ديگر كاهش زمان صرف شده در هر وظيفه(Time Per Task) است كه باعث افزايش بهره وري مي گردد. و آن فشار زمانبندي را كم مي كند. اين حلقه تعادلي (Corner Cutting) نام گرفت چون اغلب فشار زمانبندي آنقدر زياد مي شود كه مهندسان چاره اي جز كاهش كيفيت و عدم انجام مستند سازي ندارند.(B2) موضوع به اينجا ختم نمي شود و اگر زمان صرف شده هر فعاليت كاهش يابد نرخ خطا(Error Rate) افزايش يافته و اين بر بهره وري اثر منفي دارد. در واقع عجله موجب اتلاف است(Haste, Makes Waste)(R2)خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم13
اسلاید 14: حلقه ها را نام گذاري كنيدخطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم14
اسلاید 15: تأخيرهاي مهم موجود در پيوندهاي علّيت، را تعيين كنيدتاخيرها به سيستم اينرسي مي دهند.نوسان ايجاد مي كنند.مسئول Trade-off بين تاثيرات كوتاه مدت و بلند مدت سياستها هستند.نمودارهاي عليت بايد تاخيرات اثرگذار را نشان دهندتاخير به شكل مقابل نشان داده مي شود.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم15
اسلاید 16: تأخيرهاي مهم موجود در پيوندهاي علّيت، را تعيين كنيدمثال: تقاضاي انرژي:پاسخ فروش بنزين به تغييرات قيمت، با تاخيرهاي طولاني همراه است.در كوتاه مدت با افزايش قيمت كشش تقاضا كم است مردم سفرهاي غيرضروري(discretionary trips) خود را كاهش مي دهند. اما اگر اين موضوع ادامه يابد مردم به واسطه كارهاي ضروري مجبور به استفاده مشترك از خودروهاي شخصي(car pool) يا مكانيزم حمل و نقل عمومي(public transportation) در صورت مناسب بودن مي گردند. اگر قيمت بنزين به مدت طولاني به اندازه كافي بالا بماند، خريد و طراحي ماشين هاي كاراتر(more efficient) توجيه پذير مي گردد.(اما تقريبا سه سال طول مي كشد تا خودروهاي كاراتر به بازار آيد)حتي بعد از اينكه ماشين هاي كاراتر در دسترس قرار گيرند، اكثر ماشين هاي موجود در جاده ها ناكارا خواهند بود كه همان مدل هاي قديمي تر هستند كه وقتي فرسوده شوند، جايگزين مي گردند (تاخير حدودا 10 ساله).اگر قيمتها باز هم بالا بماند سرانجام تراكم الگوهاي سكونت(patterns density of settlement) افزايش مي يابد. روي هم رفته، كل تاخير در لينك بين قيمت و تقاضاي بنزين، به طور چشمگيري، بيش از يك دهه خواهد بود.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم16
اسلاید 17: تأخيرهاي مهم موجود در پيوندهاي علّيت، را تعيين كنيدخطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم17
اسلاید 18: متغيرها را نام گذاري كنيدنام متغيرها بايد اسم يا عبارات اسمي باشند. نمودار نادرست جهت دار است (قیمتها در حال افزایشند)نام متغيرها بايد جهتي روشن داشته باشند. تا قطبیت شفاف شودنام هايي انتخاب كنيد كه براي آنها، معني كاهش يا افزايش، روشن و شفاف باشد.اگر بازخورد از سمت رئیس افزایش یابد آیا بدین معناست که شما تذکرات بیشتری دریافت می کنید؟آیا این تذکرات خوب است یا بد و برای افزایش نگرش ذهنی چه مفهومی دارند؟خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم18
اسلاید 19: متغيرها را نام گذاري كنيدمتغيرهايي انتخاب كنيد كه جهت معمول آنها، مثبت باشد. به عنوان مثال، به جاي زيان از سود استفاده كنيد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم19
اسلاید 20: جانمايي نمودار حلقه علّيتاز خطوط منحني براي نمايش اطلاعات بازخورها استفاده كنيد. خطوط منحني به خواننده كمك مي كند تا حلقه هاي بازخور را تجسم نمايد.نمودار را به نحوي ترسيم كنيد كه حلقه هاي مهم به صورت دايره يا بيضي باشند. نمودار را به نحوي سازماندهي كنيد كه تعداد تداخل خطوط، حداقل ممكن باشددر نمودارها پیرامون متغیرها هرگز از دایر ها، بیضی ها و دیگر نشانه ها استفاده نکنید چون علائم فاقد معنا فقط به شلوغی مدل می انجامد.در صورت نياز، نمودار را چندين بار مجدداً رسم نماييد تا بهترين جانمايي را بيابيد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم20
اسلاید 21: سطح مناسبي از تجميع(aggregation ) را انتخاب نماييدجزئيات زياد درك مدل را مشكل می نماید. كلي گويي به منطق روابط علي و معلولي صدمه مي زند.ابتدا در كليترين حالت نمودار را ترسيم نمائيد سپس روابطي كلي را كه خواننده مدل قادر به درك منطق آن نميباشد به گونه اي اصلاًح كنيد كه قابل فهم باشند. خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم21
اسلاید 22: همه حلقه ها را در يك نمودار بزرگ جاي ندهيداستفاده از روابط علي پيچيده و بزرگ بررسي و درك نمودار و اينكه نمودار فوق چگونه رفتار ديناميك سيستم را ايجاد ميكند مشكل خواهد نمود.حافظه کوتاه مدت تنها توان مدیریت 2 تا 7 موضوع را در یک زمان دارد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم22
اسلاید 23: اهداف (حالت تعادل) حلقه هاي علي منفي را مشخص نمائيد هر حلقه علي منفي داراي يك هدف است.هدف حلقه علي منفي نشان دهنده وضعيت مطلوب سيستم ميباشد. حلقه علي منفي با مقايسه وضعيت فعلي با هدف براساس ميزان اختلاف موجود بين آنها عكس العمل نشان ميدهد. در ترسيم حلقه هاي علي منفي، هدف حلقه را نيز بيان كنيد.اهداف حلقه هاي بازخوردي منفي خود متأثر از شرايط محيط بوده و در گذر زمان تغيير خواهند نمود. خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم23
اسلاید 24: بين شرايط واقعي و شرايط ادراك شده، تمايز قائل شويدمعمولاً بين وضعيت صحيح و وضعيت درك شده از سيستم اختلاف وجود دارد.اين اختلاف متأثر از برخي عوامل مثل زمانهاي تأخير، خطاي اندازه گيري، خطاي انحراف به يك سمت خاص، تحريف و ابهام در اطلاعات مي باشد.به عنوان مثال در مسئله كيفيت، انحراف در ارزيابي كيفيت محصول و نيز انحراف ديگري در قانع نمودن مديريت در راستاي تصميم گيري در مورد مسائل كيفي منجر به وجود اختلاف در شرايط واقعي و درك شده مسئله مي شود.انحراف در سیستم گزارش دهیمشتریان دوست ندارند در مورد تمامی مشکلات فرم پر کنند.کارکنان فروش و تعمیرات ممکن است تمام شکایات را به دفتر مرکزی منتقل نکنند.انحراف مدیریت در برداشت از کیفیتکارکنان اطلاعاتی که به آنها می رسد را فیلتر کنند.مدیران خودروسازها اغلب سوار خودروهایی می شوند که انتخابی است و مدام چک می شود و این با خودرو مشتری فرق دارد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم24
اسلاید 25: بين شرايط واقعي و شرايط ادراك شده، تمايز قائل شويد خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم25
اسلاید 26: اگر رابطه اي نياز به گسترش و توسعه دارد آن را بازتر نموده و گسترش دهيد تا از چندين رابطه علي و معلولي تشكيل گردد.از ترسيم حلقه هاي باز به عنوان حلقه هاي بازخور خودداري فرماييد.خطوط راهنماي ترسيم حلقه هاي علت و معلوليهفته پنجم26
اسلاید 27: تعریف مساله:یک دانشجو باید بین فعالیتهای درسی، شخصی و خواب تعادل برقرار کند.در طول ترم در کلاسها شرکت کرده، مطالعه نموده و تکالیف خود را سر موعد یا گهگاهی انجام می دهد.اگر نمره در حد مطلوب نگیرد تلاش بیشتری می کند و فقط در شرایط خواب آلودگی و افت انرژی به طور موقت کار را تعطیل می نماید.در این مساله دو نوع استراتژی بین دانشجویان رواج دارد:استراتژی مورچه:هرگز کار امروز را به فردا وا نمی گذارد.استراتژی ملخ: هرگز کاری را که می تواند فردا انجام دهد امروز انجام نمی دهد.مورچه به طور ثابت در طول ترم، کارها و تکالیف را انجام داده و هرگز سدی از تکالیف برای خود نمی سازد، در پایان ترم پریشان و سردرگم نیست، به خوبی استراحت کرده و بهره وری بالایی دارد و برای فعالیتهای شخصی نیز وقت زیادی دارد، نمرات او نیز دارای روند مثبت و رو به رشدی است.ملخ کارها را به انتها واگذار می کند و در ابتدای ترم زمان کمی صرف تکالیف کرده و به فعالیتهای شخصی خود می پردازد. و به خوبی استراحت می کند.. ولی دیواری از تکالیف در جلوی خود می سازد، در نهایت زمان آشفتگی وی فرا می رسد و ساعتهای طولانی کار می کند، متاسفانه به دلیل خواب آلودگی، انرژی و بهره وری او پایین می آید این موضوع بر میزان و کیفیت کاری او تاثیر منفی دارد، نمرات او افت می کند و حتی مجبور می شود درخواست زمان بیشتری از استاد نماید. مثال 1هفته پنجم27
اسلاید 28: مثال 1هفته پنجم28ant strategy
اسلاید 29: مثال 1هفته پنجم29grasshopper strategy
اسلاید 30: مثال 1هفته پنجم30Identifying Key Variables-Assignment rate: the rate at which professors assign work throughout theterm (tasks/week).-Work completion rate: the rate at which tasks are completed (tasks/week). -Assignment backlog: the number of tasks that have been assigned but not yet completed (tasks).-Grades: the grade received for work handed in (0-100 scale).-Workweek: the number of hours spent on academic work, including classes, reading, homework, projects, etc. (hours/week).-Energy level: measures how well rested the student is. Arbitrary scale from0-100% where 100% = fully rested and 0 = comatose).Other variables could be added, but this set provides a reasonable starting point for conceptualization of the feedback structure governing the dynamics.
اسلاید 31: مثال 131Developing the Causal DiagramsThe Assignment Rate is assumed to be exogenous: Once a student has signed up for a set of courses, the assignment rate is determined. Classes can sometimes be dropped, but this possibility is ignored for now.
اسلاید 32: مثال 1هفته پنجم32Developing the Causal Diagrams
اسلاید 33: مثال 1هفته پنجم33Developing the Causal Diagrams If work pressure is high, the student may choose to cut corners, skim some reading, skip classes, or give less complete answers to the questions in assignments. Work pressure depends on the assignment backlog and the Time Remaining to complete the work
اسلاید 34: مثال 1هفته پنجم34Developing the Causal Diagrams The two most basic options available to a student faced with high work pressure are: (1) work longer hours, thus increasing the completion rate and reducing the backlog (the Midnight Oil loop B 1), or (2) work faster by spending less time on each task, speeding the completion rate and reducing the backlog (the Corner Cutting loop B2). Sustained high workweeks cut into sleep and the satisfaction of other needs (eating, exercise, human companionship, etc.), causing the students Energy Level to fall. A tired student must spend longer than a well-rested one to complete a task with a given level of quality.
اسلاید 35: مثال 1هفته پنجم35Developing the Causal Diagrams Reducing the effort devoted to each assignment also has side effects. Putting less effort into each task does allow assignments to be completed in less time but reduces the Quality of Work, lowering the students Grades. When grades fall, there is pressure to boost the effort put into each task. The negative Quality Control loop prevents effort and quality from falling too far even when work pressure is high
اسلاید 36: مثال 1هفته پنجم36Developing the Causal Diagrams If all else fails, the exhausted student can appeal to the faculty for relief, generating Requests for Extensions. Usually, such requests are accompanied by stories of bad luck and hardship beyond the students control: My dog ate my homework, My hard disk crashed,“ My roommate had a nervous breakdown. If the faculty are moved by these tales of tragedy and woe (a big if), the due date is slipped, making more time available and reducing work pressure. Note that slipping the deadline, because it lowers work pressure, may actually cause the workweek to fall and the effort devoted to each assignment to rise, both reducing the completion rate and causing work pressure to build up again.
اسلاید 37: تمرین شماره 3:نمودار حجم کاری دانشجویان را جهت پوشش موارد زیر اصلاح نمایید:واحدهای حذف شده در واکنش به فشار کاری زیاد، نمرات پایین یا انرژی کمنوشیدن قهوه یا خوردن مواد محرک برای بیدار ماندن در زمانی که سطح انرژی پایین است.فریبکاری در انجام تکالیف برای افزایش نرخ تکمیل آن و بالا بردن نمرهسایر حلقه هایی که از نظر شما مهم هستندتمرینهفته پنجم37
اسلاید 38: در سال 1995 حدود 200 میلیون خودرو در امریکا وجود داشت.در سال 1990 تعداد 100 میلیون نفر از مردم معادل 87% کل شاغلان از خودرو شخصی که 85% آن تک سرنشین بود استفاده می کردند و فقط 5% از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده بودند.در سال 1960 تقریبا 64% از مردم از خودرو استفاده می کردند. از سال 1970 تعداد خودروها و مسافت پیموده شده 70% رشد کرد.کاهش بهره وری به علت ترافیک درامریکا در سال بین 43 تا 168 میلیارد دلار تخمین زده می شود.به این موضوع خشم و اعصاب خراب رانندگان را اضافه کنید.تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم38
اسلاید 39: تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم39
اسلاید 40: چه اشتباهی رخ داده است؟راهکار سنتی حل تراکم ترافیک چیست؟وقتی جاده های جدید ساخته می شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ و از کجا باید برای نمایش اثرات بازخورد ساخت جاده، شروع به طراحی و ترسیم یک نمودار علی نمود؟شروع از ساختار فیزیکی راحت تر و بهتر از ساختار رفتاری و تصمیم گیری است. شروع با تراکم ترافیک مناسب است.یک مدل خوب به متغیری نیازمند است که دارای معنی عملیاتی بوده و بتواند مورد سنجش قرار گیرد.چه متغیری می تواند تراکم ترافیک را خوب اندازه گیری نماید؟زمان سفر(برای یک سفر نمونه در یک منطقه خاص)چه چیزی زمان سفر را تعیین می کند؟تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم40
اسلاید 41: ساخت جاده به معنای ساخت و بهبود وضعیت جاده های موجود با اضافه کردن خطوط، تغییر جریان ترافیک مانند تغییر چهارراهها به تقاطعهای غیر همسطح و ... است.در طراحی نقشه علی واحدهایاندازه گیری کمک شایانی خواهند نمود.زمان سفردقیقه در هر مسافرت.ظرفیت بزرگراه و حجم ترافیک: مایل خودرو در روزتشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم41
اسلاید 42: چه چیزی محرک برنامه های ساخت بزرگراه است؟زمان مطلوب سفر حدود 20 دقیقه برای رفتن از منزل به محل کار است. مقدار واقعی زمان سفر به طور متوسط در سال 1990 حدود 22 دقیقه بود.تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم42
اسلاید 43: آیا حجم ترافیک از یک عامل بیرونی تحمیل می شود؟در صورتی که حلقه توسعه ظرفیت تنها بازخورد عمل کننده باشد آنگاه سیاست ساخت جاده برای کاهش ترافیک به خوبی عمل می کند ولی اینگونه نیست.حجم ترافیک عامل بیرونی نیست و در داخل سیستم است.چه چیزی حجم ترافیک را مشخص می کند؟تعداد خودروهای منطقه * مقدار مایل پیموده شده روزانه هر خودرومقدار مایل پیموده شده روزانه هر خودرو چگونه به دست می آید؟تعداد سفرهای روزانه هر خودرو* طول سفرحجم ترافیک=تعداد خودروها * متوسط سفر روزانه * متوسط طول سفرمقدار مایل پیموده شده روزانه خودروها= تعداد خودرو * تعداد سفر/روز * مقدار مایل/سفرتشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم43
اسلاید 44: تعداد سفر روزانه و متوسط طول سفر به تراکم ترافیکی بستگی دارد.اگر ترافیک سبک باشد احتمال سفرهای طولانی و اضافی مردم افزایش می یابد.اگر ترافیک سنگین باشد مردم سعی در کوتاه کردن سفر می کنند. مثلا به جای خرید از مرکز شهر سعی در برآورده کردن نیازهای خود از فروشگاههای محلی می نمایند.تعداد خودروها در منطقه نیز ثابت نیست.تعداد خودرو در منطقه برابر است با تعداد افراد یک منطقه و کارهای تجاری آن منطقه ضربدر متوسط تعداد خودرو به ازای هر نفرهر چه قدر تعداد افراد یک منطقه و کارهای تجاری بیشر باشد همانقدر تعداد خودروهای منطقه بیشتر خواهد بود.تعداد وسایل نقلیه به ازای هر فرد یا هر کار تجاری ثابت نیست و بسته به میزان جذابیت رانندگی است.جذابیت رانندگی به سطح تراکم ترافیکی وابسته است.تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم44
اسلاید 45: تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم45
اسلاید 46: سه حلقه جدید پس از ساخت جاده ها باعث افزایش تراکم ترافیک می گردند یعنی:وقتی جاده جدیدی برای کاهش تراکم ترافیک ایجاد شود در کوتاه مدت زمان سفر کاهش می یابد.وقتی مردم ببینند می توانند سریعتر سفر کنند باعث می شود از سفرهای مطلوبتر استفاده نمایند.B2هم چنین مسافت های زیادتری را طی کنند. B3برخی هم که تاکنون از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کردند الان با این سوال که چرا از وسایل حمل و نقل عمومی باید استفاده کرد؟ به سمت استفاده از خودرو شخصی می روند.B4 تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم46
اسلاید 47: تعداد جمعیت منطقه تحت تاثیر میزان دسترسی سایر مناطق، خصوصا حومه است.میزان دسترسی حومه به مرکز شهرها با توسعه بزرگراهها و کمربندی ها توسعه می یابد و باعث می گردد اندازه منطقه مطابق زمان سفر به طور منطقی رشد کند.با افزایش دسترسی مناطق حومه به مناطق داخل شهر مردم اقدام به جابجایی و حرکت به سمت مناطق حومه می نمایند. این حرکت تا جایی ادامه می یابد که زمان سفر به حدی افزایش یابد که جلو توسعه حومه را بگیرد.B5ولی ساخت جاده ها متوقف نمی شود و بزرگراههای جدید باعث تسهیل در رفت و آمد بین حومه و مرکز شهر می گردد. و مناطق جدید شکل می گیرد که مردم برای انجام هرکاری مجبور به استفاده از خودرو هستند(در حومه) و تراکم ترافیک در مناطق قبلا آرام به معضل تبدیل می گردد، فشار ترافیکی زیاد شده باعث فشار سیاسی و توسعه جاده ها می گردد.R1تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم47
اسلاید 48: تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم48
اسلاید 49: این مدل به روشنی بیهودگی تلاش های انجام شده جهت کاهش تراکم ترافیک با استفاده از ساخت جاده های جدید را نشان می دهد.بررسی ها نشان می دهد 10% افزایش در ظرفیت جاده ها به 9% افزایش در حجم ترافیک در 5 سال منجر می شود.تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم49
اسلاید 50: چرا وقتی تراکم ترافیکی افزایش می یابد مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی نمی آورند؟مدت زمان کمتر سفر باعث افزایش جذابیت رانندگی شده و این امر باعث افت استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی و سپس افت درآمد حمل و نقل عمومی می گردد. در حالیکه چون اکثر هزینه ها ثابت است این هزینه ها خیلی پایین نمی آید.اگر مسئولین حمل و نقل عمومی اقدام به کاهش هزینه ها کنند B6 کیفیت و کمیت خدمات کاهش یافته، مسیرها ناقص شده و بر جذابیت رانندگی اضافه می گردد و با سرعت بیشتری استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش یافته و منجر به کاهش بیشتر شبکه حمل و نقل عمومی می گردد.R2 بالا بردن کرایه ها کمی اوضاع حمل و نقل عمومی را بهتر می کند. B7 ولی بر جذابیت رانندگی می افزاید، تعداد مسافران کم شود و باعث افزایش بیشتر کرایه ها می گردد و این چرخه ادامه می یابد.R3تلاش برای ساخت شبکه حمل و نقل عمومی جهت خنثی کردن حلقه های مثبت از طریق گسترش ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی اغلب به علت وجود تاخیرهای طولانی و هزینه های زیاد نبردی است که با شکست مواجه می شود.B8تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم50
اسلاید 51: تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم51
اسلاید 52: کافی بودن سیستم حمل و نقل عمومی به چه عواملی بستگی دارد؟دامنه شبکه و مقدار خدماتاندازه و حجم جمعیت منطقهبا گسترش حومه محل فعالیتها به خارج از مناطق دارای وسایط حمل و نقل عمومی تغییر مکان داده و تعداد کمتری از مردم در نزدیک مسیرهای حمل و نقل عمومی زندگی می کنند و همین امر باعث افزایش جذابیت رانندگی و استفاده کمتر از وسایط نقلیه عمومی می گردد.R4تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم52
اسلاید 53: تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیکهفته پنجم53
اسلاید 54: تحلیل سیاست تاثیر فن آوریدر دهه 1970 و 1980 یک راه حل با نام HOV(مسیرهای خودروهایی با سرنشین زیاد یا امدادی) پیش بینی شد ولی پس از مدتی آنها هم دچار تراکم ترافیکی شدند.ابداعاتی مدنظر است تا سیستمهای هوشمند خودرو-بزرگراه مورد استفاده قرار گیرد.مدل ارائه شده نشان می دهد مادامی که به دنبال افزایش ظرفیت جاده ها به منظور کاهش تراکم ترافیک باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.راه حل در پرداخت هزینه به موازات افزایش تراکم ترافیکی است ولی فشار سیاسی مبنی بر علت پرداخت چنین هزینه هایی مشهود است.دولت سوئد مکانیزمی را به کار گرفته است که برای خودروها سرعت را به 30 کیلومتر محدود می نماید و از طریق فن آوری اقدام به اندازه گیری سرعت خودروها می نماید که این امر باعث ترغیب مردم به استفاده از وسایط نقلیه عمومی می گردد. تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک54
اسلاید 55: اگر چنین مقاومتی در برابر سیاست افزایش جاده ها توسط مردم اعمال می شود چرا ما مساله را اینچنین حل می کنیم؟چون تجربیات ما در مورد سیستمهای ساده است و فقط مسائلی را می بینیم که علت و معلول آن از نظر زمانی به هم نزدیک است.تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک55
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.