تحقیقات بازاریابی
اسلاید 1: تحقیقات بازاریابیعلیرضا شیری همدانی
اسلاید 2: تحقیقات بازاریابیتحقیقات بازاریابی داخلیتحقیقات بازاریابی بین المللی
اسلاید 3: تعاریف مختلف از تحقیقات بازاریابیانجمن بازاریابی امریکا 1985 بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرایی کردن مفاهیم قیمت -گذاری ، ارتقا و توزیع افکار وعقاید ،محصولات و خدمات است به گونه ای که از طریق مبادله انها سازمانها و افراد به اهدافشان دسترسی پیدا کنند .کاتلر و آرمسترانگعامل ارتباط دهنده مصرف کننده ،مشتری و جامعه ، از طریق اطلاعات به بازاریاب است ...تعیین اطلاعات موردنیاز، برنامه ریزی برای جمع اوری اطلاعات ومدیریت واجرای جمع اوری اطلاعات بعهده تحقیقات بازاریابی می باشد.
اسلاید 4: تحقیق بازاریابی بمنزله چشمها و گوشهای بازاریابیشکستهای بازاریابیعدم درک رقباعدم درک مشتریانعدم درک روندها
اسلاید 5: کاربردهای تحقیقات بازاریابیزیر نظر داشتن فعالیت رقباپی بردن به نظر مصرف کنندگان درباره محصولارزیابی آثار عملیات مختلف بازاریابی انجام شده
اسلاید 6: فرایند تصمیم گیری تعریف مسئله تعیین عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل جمع اوری اطلاعات مربوطه مشخص کردن بهترین گزینه توسعه و اجرای طرح بازاریابی ارزیابی تصمیم و فرایند تصمیم گیری
اسلاید 7: فرایند تحقیقات بازاریابیتعریف مساله2. تعیین وتنظیمفرضیه ها3. طراحیتحقیق4. جمع آوریداده ها5. تجزیه و تحلیل و تفسیر و عرضه یافته ها
اسلاید 8: (1)Identifying the Research Problem/Opportunity(2)Creating of the Research Design(3)Choosing the Method of Research(4)Selecting the Sampling Procedure(5)Collecting the Data(6)Analyzing the Data(7)Writing and Presenting the Report(8)Follow-upThe Marketing Research Process
اسلاید 9: طبقه بندی تحقیقات بازاریابیتحقیقات منجر به شناسایی مسئله، تحقیقاتی هستند که در آن مسائلی راکه هنوز کاملا اشکار نشده و امکان دارد در اینده بروز کند شناسایی می کنند مانند تحقیقات مربوط به ظرفیت بازار ، سهم بازار ، تصور مشتریان ، مشخصه های بازار ، تجزیه و تحلیل فروش ، پیش بینی ها و روند تجارتتحقیقات منجر به حل مسئله ، تحقیقی است که به منظور یافتن راه حلی برای مسئله مشخصی انجام می شود مانند تحقیقات مربوط به تقسیم بندی بازار ، محصول ، قیمت گذاری ، ارتقای سطح محصول ، توزیع تحقیقات بازاریابی / نارش . ک .مال هاترا / ص 24
اسلاید 10: تمرکز تحقیقات بازاریابیکاربران نهاییدوباره فروشانرقباتامین کنندگانروند هاباید بیشتر تمرکز کرد
اسلاید 11: مطالعات متمرکز بر کاربران نهاییبخش بندی بازارویژگی های مشترک جامعه هدفرفتار خریدچگونگی کسب اطلاعات درباره محصولات و خدماتنیازهااولویتها و فوایدی که مشتریان بدنبال آنها هستندارزش ادراک شدهحداکثر بهایی که مایلند بپردازند و چرایی آنمحصولارزشیابیهای تمام محصولات و خدمات رقبانام تجاریمشخصه تداعی شده با نام تجاریمتن تبلیغمقایسه تبلیغاتعادات رسانه ایمشتریان از کدام رسانه اطلاعات دریافت میکنندتماس های فروشمحتوای تماس و اثراتقیمت گزاریواکنشهای احتمالی به قیمتهارفتار خریدمحل خرید آنها کجاست و مجرای خرید چگونه است
اسلاید 12: مطالعات دیگردوباره فروشانامکان دارد معرف بسیاری از مشتریان باشند، مطالعات ضروری از قبیل نحوه استفاده از ترویج فروش، بررسی سیاست ذخیره سازی آنها تامین کنندگانتحقیق ممکن است بر هزینه های مقایسه ای تامین کنندگان گوناگون و عملکرد محصولات یا خدمت شان متمرکز شودرقباآنها چه کسانی هستند، هدفهای عینی آنها چیست – اندازه قدرت و توانمندی – احتمال دارد به چه اقدامی دست بزندروندهاجمعیت شناختی ، اجتماعی، فنی، سیاسی، اقتصادی >> تاثیر دارد. پیش بینی این روند ها مهم است
اسلاید 13: تعریف مسئله مسئله از دید مدیریت، نوعی تصمیم گیری است . مثلا چگونه می توان کم شدن سهم بازار را متوقف کرد ؟ مسئله از دیدگاه تحقیقات بازار، نوعی اطلاعات گرایی است. سوالی درباره اطلاعات مورد نیاز و نحوه بدست اوردن انهاست.مثلا نقاط قوت و ضعف سازمان چیست؟ مزیت سازمان ورقبا کدام است ؟
اسلاید 14: فرایند تعریف مسئلهزمینه محیطی مسئلهفعالیتهای مورد نیازدر تعریف مسئلهمذاکره با تصمیم گیران مصاحبه با صاحبنظران تجزیه و تحلیل اطلاعات قبلیتحقیقات کیفیتعریف مسئله از دیدگاه مدیریتتعریف مسئله از دیدگاه تحقیقات بازار
اسلاید 15: اقدامات لازم برای تعریف درست مسئلهبهتر است قبل از اینکه محقق دست به تعریف مسئله بزند، اقدامات زیر را انجام دهد:گفتگو با تصمیم گیرندگان مؤسسهگفتگو با متخصصان صنعت مربوطهبررسی و تجزیه تحلیل اطلاعات قبلیانجام تحقیقات کیفی در صورت لزوم
اسلاید 16: عواملی که در شناسایی زمینه محیطی مسئله مورد توجه قرار می گیرند اطلاعات قبلی و پیش بینی هامنابع و محدودیتهاهدفهارفتار مشتریانمحیط قانونیمحیط اقتصادیمهارتهای بازاریابی و تکنولوژیک
اسلاید 17: مثال تعریف مسئله از دید مدیرانایا باید محصول جدیدی معرفی شود ؟ایا باید تبلیغات عوض شود ؟ایا باید قیمت افزایش یابد ؟تعریف مسئله از دید تحقیقات بازار تعیین اولویتهای مشتریان و الگوی خرید انهاتعیین اثربخشی تبلیغات موجود تعیین کشش قیمتی تقاضا وتاثیر ان بر فروش و سود در سطوح قیمتی مختلف
اسلاید 18: رویکرد به مسئلهتعریف مسالهرویکرد مسالهزیربنای نظریهمدلهای شفاهی ،گرافیکیریاضی پرسشهای تحقیقفرضیه هاعوامل تاثیرگذار بر طرح تحقیق
اسلاید 19:
اسلاید 20: تعیین منابع کسب اطلاعاتداده های اولیه و ثانویهمنابع داخل و خارج شرکت
اسلاید 21: داده هایی هستند که به طور مستقیم در رابطه با موضوع و برای اولین بار برای یک پروژه خاص تحقیقاتی جمع آوری می شود.داده های اولیه یا دست اول
اسلاید 22: مزایای داده های اولیهدقیقا متناسب با پروژه تحقیقاتی استمعمولا روزآمد استگاهی تنها منبع اطلاعاتی استمحقق با جمع آوری اطلاعات اولیه دارای اطلاعاتی می شود که رقبا به آن دسترسی ندارند
اسلاید 23: داده های هستند که قبلا جمع آوری شده و هدف از جمع آوری آنها اجرای پروژه تحقیقاتی کنونی نبوده است.داده های ثانویه
اسلاید 24: منابع داخلیمنابع خارجیمنابع جمع آوری داده های ثانویه
اسلاید 25: 1- انواع صورت های مالی مثل ترازنامه ، سود و زیان و . . . 2- اسناد و مدارک حسابداری مثل فاکتورهای فروش ، مدارک موجودی ها و . . .3- گزارشات تحقیقی موجود در مؤسسهانواع منابع داخلی داده های ثانویه
اسلاید 26: 1- انواع نشریه های دولتی مثل ویژه نامه های آماری 2- کتب اطلاعات استانی و شهری3- کتب و مجلات اقتصادی4- راهنماها و اطلاعات بازاریابی و بازرگانیانواع منابع خارجی داده های ثانویه
اسلاید 27: معایب داده های ثانویهگاهی بسیار قدیمی هستند و ارتباط معقولی با پروژه تحقیقاتی ندارندترکیب داده ها به نوعی است که در تحقیق مورد نظر چندان مفید نیستممکن است برای یک تحقیق خاص اعتبار لازم را نداشته باشد
اسلاید 28: طرح نمونه گیری برای موارد زیر باید تصمیم گیری کرد .واحد نمونهاندازه نمونهروش نمونه گیری
اسلاید 29: طراحی و انتخاب نمونهجامعه آماری شامل همه افراد، مکان ها یا چیزهایی می شود که مورد توجه آن تحقیق است.علاوه بر شخص، شیء یا موضوع مورد تحقیق باید به محل و زمان تحقیق نیز توجه داشت.نمونه، زیرمجموعه ای از جامعه آماری است که نماینده کل است.
اسلاید 30: 1. نمونه گيري تصادفي سادهنمونه گيري طبقه بندی شدهنمونه گيري احتمالینمونه گيري غير احتمالیروش نمونه گيرينمونه گيري سهميه اينمونه گيري ساده (آسان)نمونه گيري طبقه بندی شده نامتناسب با حجمنمونه گيري طبقه بندی شده متناسب با حجم. نمونه گيري خوشه ای (گروهی) نمونه گيري منطقه اینمونه گيري قضاوتی
اسلاید 31: خطا ها در اطلاعات نمونهسوگیریسوگیری احتمالی : دلیل اصلی برای دشواری تعمیم دادن یک نمونه که بطور تصادفی انتخاب نشده است.سو گیری غیر انتخابی : اگر نمونه شما از جمعیتی که مورد نظر شماست بیرون کشیده نشود. مثال : عدم استفاده اینترنت از کاربران اینترنتیسو گیری انتخابی : زمانی که یک نمونه بنا به قضاوت انتخاب میشود و محقق تصمیم میگیرد کدام عضو جمعیت در نمونه خواهد بودخطاهای تصادفیعلت ایجاد :ترکیب هر نمونه نسبتا متفاوت خواهد بود و منجر به نتایج نسبتا متفاوتی خواهد شد.هر چه خطاهای تصادفی کوچکتر باشند اطلاعات حاصل از نمونه دقیق تر است.بهترین راه برای حل و فصل سوگیری آن است که صرفا به طرح تحقیق خود بسیار فکورانه و با دقت بیندیشید و امیدوار باشید که تمام منابع ممکن سوگیری را شناسایی کرده اید.با افزایش اندازه نمونه خود، خطای تصادفی را میتوان کوچکتر کرد، اما به یاد داشته باشید خطاهای تصادفی به اندازه نمونه کاهش نمی یابد، بلکه با جذر اندازه نمونه کاهش می یابد. مثال: برای کاهش خطای تصادفی از 0/5 به 0/25 باید نمونه 4 برابر شود
اسلاید 32: روشهای تحقیق مشاهده . مناسبترین روش برای تحقیقات اکتشافی است .استنتاج . بهترین روش تحقیق تشریحی است .تجربه . بهترین روش جمع اوری اطلاعات اتفاقی یا غیرعادی است . اصول بازاریابی / کاتلر . ارمسترانگ / ص 156
اسلاید 33: مشاهدهدر این روش آنچه مشتریان در عمل انجام می دهند مورد توجه قرار می گیرد نه آنچه که می گویند. اما فقط مشاهده نمی تواند بیانگر نوع افکار مشتری باشد.
اسلاید 34: ابزارووسایل تحقیق در جمع اوری اطلاعاتپرسشنامهابزارووسایل مکانیکی(مردم سنج ، اسکنر، تاچستیوسکوپ ، گالوانومتر ...)
اسلاید 35: انواع پرسشهاپرسشهای بسته مانند پرسشهای 2 یا 4 جوابی، مقیاس اهمیت ، مقیاس درجه بندی ،مقیاس قصد خرید پرسشهای باز مانند تداعی کلمه ،پاسخ ازاد، تکمیل جمله، تکمیل داستان ، تکمیل عکس ...
اسلاید 36: ویژگی پرسشنامهباید مفهوم باشد افراد را به پاسخ و اظهار نظر تشویق کنددر پرسش نامه جزئیات در نظر گرفته شود تا پس از تکمیل تصمیم گیری آسان شود
اسلاید 37: نظرخواهی حضوریگران ترین نوع تحقیقمشکل بودن افرادی که حاضر به همکاری باشندتحت تاثیر شخص مصاحبه گر قرار گرفتن مصاحبه شونده
اسلاید 38: نظرخواهی حضوریمصاحبه در مراکز خریدمصاحبه در منازل یا دفاتر کارمصاحبه گروهی (گروه کانون)
اسلاید 39: مصاحبه گروه کانونمصاحبه به صورت گروهی بین 5 تا 12 نفر انجام می گیرد، که با تشویق گروه به دادن پاسخ، افراد به بحث در رابطه با موضوع می پردازند.
اسلاید 40: نقاط قوت و ضعف سه شیوه تماسحضوریتلفنمکاتبه ایعالی خوب ضعیفانعطاف پذیری عالی نسبتا خوب خوب کمیت اطلاعات ضعیف نسبتا خوب عالی کنترل تاثیر مصاحبه گر نسبتا خوب عالی نسبتا خوب کنترل نمونه خوب عالی ضعیف سرعت جمع اوری خوبخوب ضعیف نسبت واکنش ضعیفنسبتا خوب خوب هزینه
اسلاید 41: عملیات میدانی
اسلاید 42: عملیات میدانی شامل انتخاب،اموزش وسرپرستی افرادی است که کار جمع- اوری داده ها را انجام می دهند .انتخاب افراد برای عملیات میدانیاموزش افراد حاضر درعملیات میدانی سرپرستی افراد حاضر در عملیات میدانیمعتبر سازی عملیات میدانیارزیابی افراد حاضر در عملیات میدانی
اسلاید 43: خصوصیات مشترک افراد مصاحبه کنندهسلامتیقدرت برقراری ارتباطمهارت در صحبت کردن و گوش دادنظاهر اراستهداشتن تحصیلات مناسبقوه ادراک صحیحاموزش لازم
اسلاید 44: آموزش افراد جمع کننده اطلاعاتنحوه برقراری ارتباط اولیه با پاسخگونحوه مطرح کردن پرسشهانحوه ترغیب پاسخگو به پاسخ دادنثبت پاسخ ها ( اطلاعات )نحوه پایان دادن به مصاحبه
اسلاید 45: سرپرستی افراد در عملیات میدانی سرپرستی افراد در عملیات میدانی به مفهوم اطمینان از به کار گیری رویه ها و تکنیکهای اموزش داده شده است . شامل :کنترل کیفیت کار کنترل نمونهکنترل انحراف
اسلاید 46: آماده سازی داده ها داده ها را باید قبل از تجزیه وتحلیل بصورت مناسب تبدیل کرد. داده ها ممکن است اشکالات زیر را داشته باشند.ناخواناناکاملناسازگار مبهم ( بخصوص پاسخ سوالات باز وساختار نیافته )سایر پاسخهای نامطلوب
اسلاید 47: فرایند آماده سازی داده هاطرح اولیه تجزیه و تحلیل داده هاکنترل پرسشنامهاصلاح کردن کد گذاریرونویسیپاکسازی داده هاتعدیل اماری داده هاانتخاب استراتژی تجزیه و تحلیل داده ها
اسلاید 48: تهیه و ارائه گزارشگزارش، محصول قابل لمس تلاشهای انجام تحقیق است.گزارش، بعنوان سابقه تاریخی تحقیق باقی خواهد ماند .تصمیم گیری مدیریت ، تحت تاثیر گزارش و نحوه ارائه ان خواهد بود .ارزیابی از کیفیت کل تحقیق تحت تاثیر کیفیت گزارش و نحوه ارائه ان است .تصمیم مدیریت در بکارگیری مجدد تحقیقات ومحققان تحت تاثیر امکان استفاده از گزارش نهایی است .
اسلاید 49: تهیه گزارش وفرایند ارائه آنتعریف مسئله ، نحوه رویکرد به مسئله ، طرح تحقیق و عملیاتتجزیه و تحلیل داده هاتفسیر نتایج ،نتیجه گیری و ارائه توصیه هاتهیه گزارشارائه گزارش شفاهیخواندن گزارش توسط کارفرماادامه مراحل بعد از تحقیق
اسلاید 50: گذری بر تحقیقات بازاریابی جهانی
اسلاید 51: نظام اطلاعاتی بازاریابی جهانیاطلاعات داخلیاطلاعات بازارپیش بینی فروشپژوهش بازاریابی
اسلاید 52: محدودیتها در جمع آوری اطلاعاتزبانعوامل جغرافیایینظامهای نا آشنای سیاسینظامهای نا آشنای اجتماعی
اسلاید 53: طراحی نظام اطلاعاتیتعیین اطلاعات مورد نیازفرصت های بازار-شرایط محیطی بازار-ساختار بازارخارجی-ترجیحات و واکنشهای بازار-عملکرد بازارمشخص کردن منبع اطلاعاتیاطلاعات داخلی-غربال محیطی-اطلاعات دست دوم-اطلاعات اولیه-مدلهای سیستم-شاخصهای عملکرد و کنترلتخصیص مسئولیت جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعاتادارات مرکزی-شعبات-استفاده از آژانسهای تحقیقاتیبرنامه ریزی، اجرا و کنترل استراتژی بازاریابیتصمیم جهت ورود به بازار-استراتژی ورود به بازار-تعیین اهداف بازاریابی-توسعه و ایحاد استاراتژی بازاریابی – سنجش عملکرد نسبت به اهدافمرور اثر بخشی سیستم اطلاعاتی
اسلاید 54: پیش بینی بین المللینقطه شروع استراتژی و برنامه ریزی بازاریابی پیش بینی فروش است.میزان فروش در آینده، تصمیم گیری جهت تخصیص منابع و ایجاد استراتژی بازاریابی را ممکن میسازددر سطح بین المللی باید به برخی سوالات پاسخ داد: 1- چشم انداز اقتصاد جهانی چگونه است 2- نظام پولی بین المللی چگونه برا دارایی ها و درآمدها تاثیر میگذارد 3- آیا محیط بازرکانی و کاری اجازه رقابت آزاد و برنامه ریزی بازار را میدهد 4- ...در بازاریابی داخلی روشهای پیش بینی فروش بیشتر بعد اقتصادی دارد اما در بازارهای بین المللی با توجه به ابعاد محیطی تحلیل اقتصادی امکان ندارد----------------- ----------------- ----------------- ----------------- ----------------- -------------در بازارهای داخلی شرکت ها معمولا از پیش بینی های اقتصادی سازمانهای دولتی و یا بخش خصوصی برای پیش بینی فروش استفاده میکننداما در بازاریابی بین المللی هر شرکت خود موظف است اطلاعات تهیه شده توسط سازمان مرکزی و شرکتهای تابعه، فروش خود را پیش بینی کندمقایسه تحقیقات بازاریابی داخلی و بین المللی
اسلاید 55: معایب و محاسن اطلاعات ثانویه در بازارهای بین المللی1- صحت :تعاریف مختلفی است که برای هر متغیر استفاده میشود. هدف آمار مذبور هم روی صحت اطلاعات تاثیر گذار است.زمان جمع آموری اطلاعات.2- قابلیت مقایسه :آمارهای بین المللی باید قابلیت مقایسه داشته باشند.واحد های اندازه گیری در کشورها متفاوت است3- قابلیت اطمینان :اگر مجددا اندازه گیری در زمان و مکان دیکر و به نحو متفاوتی انجام شود همان نتیجه بدست آید.
اسلاید 56: منابع اطلاعات ثانویه در بازارهای بین المللیسازمانهای بین المللی الف) سازمان ملل UNب) سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل UNIDOج) سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECDد) صندوق بین المللی پول IMFه) سازمان تجارت جهانی WTOدولتهاوابستگان و مشاوران بازرگانی سفارتخانه های خارجیبانکها و سایر موسساتشعبات خارجیشرکت های مشاوره ای بین المللیدفاتر و اسناد شرکت
اسلاید 57: مشکلات تحقیقات بازاریابی در بازار خارجیمشکلات هزینهمشکلات اطلاعاتمشکلات فرهنگیمشکلات فنی1- پست2- تلفن3- مصاحبه1- زبان (زبان انگلیسی-تکنولوژی ارتباطات مدرن-مسافرت2- نهاد اجتماعی، ساختار خانواده3- مشکل جمع آوری اطلاعاتهزینه تحقیقات بازاریابی بالا میباشدیکی از راه حل ها جانشینی تحقیقات پرهزینه در بازارهای کوچک صادرات است1- ارتباط مستقیم با درآمد سرانه2- عدم وجود موسسات دولتی و خصوصی
اسلاید 58: مجری تحقیقات بازاریابیداخل سازمانخارج سازمانسندیکای جمع آوری داده ها و اطلاعاتسازمان هایی که کل تحقیقات را انجام می دهندسازمان هایی که قسمتی از تحقیقات را انجام می دهند
اسلاید 59: گزارشات تحقیقات بازاریابی باید بطور صحیح ودرزمان مناسب تهیه و برای مدیران در تصمیم گیری موثر واقع شوند . این گزارشات بصورت مکتوب ، شفاهی،الکترونیکی ،نوار ویدئویی و ...می توانند باشند .
اسلاید 60:
اسلاید 61: نتیجه تحقیقات بازاریابی ، مستلزم جمع اوری اطلاعات مربوط و مناسب ازمنابع داخلی یا خارجی است و با روشهای مختلف تحقیقاتی و عمدتا از طریق پرسشنامه یا ابزارهای مکانیکی جمع اوری ودراختیار تصمیم گیرندگان اصلی گذاشته می شود . این اطلاعات باید صحیح ، کامل و بموقع باشند .بدون تحقیق بازاریابی، شما برای دانستن زمان تدوین راهبرد بازاریابی تان، متوسل به حدس و گمان میشوید. قطعا میتوان بدون تحقیق بازاریابی موفق شد. زیرا ممکن است در خصوص یک محصول/خدمت بخت با شما یار باشد.اما برای موفقیت در طولانی مدت نیاز به این تحقیقات دارید.تحقیق بازاریابی اثر بخش به یک بودجه و یا تکنیکهای پیچیده آماری نیاز ندارد، بلکه مستلزم اندیشیدن در این خصوص است که چه اطلاعاتی مورد نیاز است و نیز مستلزم تماس با مشتریان است.
اسلاید 62:
اسلاید 63: FAST FOOD,SIDE BY SIDE: A PREDICTION OF STORE LOCATION SUCCESS
اسلاید 64: آشنايي با شركتنام شركت: Burger King زمينه فعاليت: رستورانهاي زنجيره اي
اسلاید 65: طرح مسالهيكي از مهمترين مسائلي كه شركت در اوائل فعاليتش با آن مواجه بود،مساله اانتخاب مكان مناسب براي رستورانهاي جديد بود كه بتوانند مشتريان كافي براي آنها جذب كنند.از آنجايي كه Burger King به اندازه رقيب اصلي اش McDonald’s شناخته شده نبود، مديران شركت تصميم گرفتند مكانهايي را در نظر بگيرند كه: - حداقل سه مايل از نزديكترين شعبه McDonald’s فاصله داشته باشد. - در خيابانهاي پررفت و آمد باشد. - در نزديكي مدارس باشد. - و در محله هايي با درآمد متوسط
اسلاید 66: طرح مسالهاين تصميم بر اساس اعتقاد و نظر مديريت شركت گرفته شد.فرآيند تصميم گيري دربرگيرنده يك كار تحقيقاتي منسجم و سازماندهي شده نبود و بر اساس تجربه مديران انجام شد.پس از گذشت چند سال از اجراي اين طرح، سود مورد انتظار از اين رستورانها حاصل نشد. دراين زمان مديران به روشهاي ديگري بران مكان يابي روي آوردند.چون واحد تحقيقات بازاريابي وجود نداشت، اين كار به واحد تجزيه و تحليل مالي واگذار شد.
اسلاید 67: جمع آوري داده هااين واحد اطلاعات زير را جمع آوري كرد: داده هاي مربوط به فروش و جغرافياي فروشگاهها تخمين فروش McDonald’s مصاحبه و تحقيق از مشتريان هر دو شركت هدف از تحقيق، بررسي تاثير مكان رستوران و در وهله بعد تاثير ساير عوامل بر ميزان فروش بود.
اسلاید 68: نتايج تحقيقگرچه شلوغ بودن محل،عامل موثري بر ميزان فروش است، اما نزديكي به مدارس و سطح درآمد فاكتورهاي مناسبي نيستند.مشتريان ترجيح مي دهند به مكانهايي مراجعه كنند كه چندين فروشگاه Fast Food در كنار يكديگر قرار دارند،زيرا قدرت انتخاب بيشتري خواهند داشت.شعبه هايي كه در نزديكي شعبه هاي McDonald’s قرار دارند، مي توانند درصدي از فروش آن را به خود اختصاص دهند و سودي نزديك McDonald’s داشته باشند.
اسلاید 69: اقدامات بعديشركت شعبه هاي خود را در مجاورت شعبه هاي McDonald’s و در محله هاي كم درآمد تاسيس كرد.بسياري از شركتهاي فعال در زمينه Fast Food كه در مجاورت يكديگر كار مي كنند از تجربه Burger King استفاده كرده اند.
اسلاید 70: منابعبازاریابی از صفر تا صد/دان سکستون / ترجمه سینا قربانلو – مبلغان 1391تکنیکهای فرصت یابی در بازاریابی و فروش(بانگرش بازار ایران) / پرویز درگی – انتشارات بازاریابی 1391تحقیقات بازاریابی/ نارش . ک. مال هاترا/ ترجمه:محمد زنجانی – سازمان مدیریت صنعتی، 1378اصول بازاریابی / فلیپ کاتلر . گری ارمسترانگ / ترجمه:بهمن فروزنده ،1381مدیریت بازاریابی جهانی / وارن جی . کیگان / ترجمه: عبدالحمید ابراهیمی ،1380مدیریت بازاریابی بین المللی / حسن اسماعیل پور – انتشارات نگاه دانش 1391
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.