کسب و کارفروش و بازاریابی

تحقیقات بازاریابی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
.تیف مخلف از عبات بای رز ‎a ee Dere‏ ا ۱ وعقاید محصولات و خدمات است یه گونه ای که از طریق مبادله انها سازمانها و افراد به اهدافشان دسترسی پیدا کنند کاتلر و آرمسترانگ عامل ارتباط دهنده مصرف کننده .مشتری و جامعه . از طریق اطلاعات به بازاریاب است ‎aie‏ ا ار ات 0 الات بازاريابى مى باشد.

صفحه 4:
0 تحقيق بازاريابى بمنزله جشمها و كوشهاى بازاريا

صفحه 5:
eS hel tC Oe SL 7 ‎.١‏ زير نظر داشتن فعاليت رقيا بى بردن به نظر مصرف كنندكان درباره محصول ارزيابى آثار عمليات مختلف بازاريابى انجام شده

صفحه 6:
0 فرایند تصمیم گیری سات تا | ۶ _تعیین عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل <_جم اوری اطلاعات مربوطه |« _ مشخص کردن بهترین گزینه | ۶ _توسعه و اجرای طرح بازاریابی ۱۳ ‏ار‎ bey cee Te) SY Mal

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
‎eC Deed‏ لات ‎oj) us) Thy ca LUIS ess) tang ‏ا ا ا‎ Ye SSC sae ‏ات ال ا الل ل ا‎ Ie ‏ا ا ل ا ا اكت‎ ‏تحقيقات منجربه: حل مسئله ؛ تحقيقى دلت كه به را‎ ‏برای مسئله مشخصی انجام می شود مانند تحقیقات مربوط به تقسیم بندی‎ ‏لت‎ Jqare « Jhb ‎TON Pecans ea Geer es

صفحه 10:
ا 1

صفحه 11:
مطالعات متمر کز بر کاربران نهایی < بخش بندى بازار 257010 Pane geet رفتار خريد 00 pey ery Irene TATUM area 1 م0۳ Ce eS ee wereld ‏محصول‎ < Utero cet eat eos] Ce مشخصه تداعى شده با نام تجارى متن تبلغ مقایسل فبلیفات ‎POs Pare Clad‏ = ۰ gel ye Hay NCaS IRN pesca) 1 ‏تماس هاى فروشس‎ < ‏ا‎ ese ts ams ۶ قیمت گزاری با ۶ رفتار خرید محل خرید آنها کجاست و مجرای خرید چگونه است.

صفحه 12:
۳ ‏دوباره فروشان‎ ۶ ‏رصح‎ elton eres uC Lee es Pl eRe Ee OS MES OA ‏تامین کنندگان‎ ۶ تحقیق ممکن لست بر هزینه های مقایسه ای تامیرن کنندگان گوناگون و عملکرد محصولات با حدمت فا در 3۶ yy ia آنها چه کسانی هستند. هدفهای عینی آنها چیست - اندازه قدرت و توانمندی - احتمال دارد به چه اقدامی دست بزند 00-00 جمعيت شناختى ‎٠‏ اجتماعى. فتى. سياسى. اقتصادى > > تاثير ارد بيش ييل أن رلك ‎CIEE TSI‏

صفحه 13:
تعريف ۳ ا شدن سهم بازار را متوقف كرد ؟ مسعله ان ا ا ا ا ا ا ا ‎POL‏ ‏تست زا

صفحه 14:

صفحه 15:
00700 Re ARC ‏ال اا ا ا‎ TOM Ber گفتگو با تصمیم, گیرندگان موّسسه. كفتكو با متخصضان /صنعت مربوطة بررسی و تجزیه تحلیل اطلاعات قبلی انجام تحقیقات کیفی در صورت لزوم فل ف ‎cer‏

صفحه 16:
‎ery‏ كيرند ‎a ee ee ee Ree ran‏ ۱ ۳۳ عواملی که در شناسایی زمینه محب ‏0 ‏۲ منابع و محدودیتها ‏و ‏رفتار مشتریان ‏۳ محیط قائونی ۳ ‏۳ مهارتهای بازاریابی و تکنولوژیک

صفحه 17:
تعریف مستله از دید مذبرا “ايا بايد محصول جديدى معرفى شود ؟ ایا باید تبلیغات موش کرد 8 ایا باید قیمت افزایش پا ؟ ا ی eRe ats <I Pepe eres ere “ تعيين اثربخشى تبليغات موجود ““ تعيين كشش قيمتى تقاضا وتاثير ان بر فروش و سود در سطوح قيمتى مختلف مثال

صفحه 18:
رویگرد به مسنله

صفحه 19:
e 4 ۹9 ‏رد‎ se ‏سس‎ oo

صفحه 20:
8 داده هاى اوليه و ثانويه

صفحه 21:
0 دادم هاي اولید با ۱۱ = ۳۵۲۲۵۱۵ ۰ داده هايى هستند كه به طور مستقيم در رابطه با ‎Eee‏ ‏برای اولین بار برای یک پروژه خاص تحقیقلتی جمع آوری می شود. 2

صفحه 22:
مزاياى داده هاى اوليه

صفحه 23:
داده های ثانویه و 5 تی کنونی نبوده است. Methods of data collection

صفحه 24:
3 1 4 1

صفحه 25:
انواع منابع داخلی ماه ۲۲ ۱ انواع صورت های مالی مثل ترازنامه . سود و زیان و .۰۰ - استاد و مداركا سس ازذارى مثل فاكتورهاى درو سر ار 8 كزارشات تحقيقى موجود در مؤسسه

صفحه 26:
ل ا ل " انواع نشریه های دولتی مثل ویژه نامه های آماری " کتب اطلاعات استانی و شهری 0 Las -Y [۱ eS nal. Cee ae

صفحه 27:
د اص 4930 كاهى بسيار قديمى هستند و ارتباط معقولی با پروژه تحقیقاتی ندارند تركيب داده ها به نوعى است كه در تحقيق مورد نظر جندان مفيد نيست ممكن است براى يك تحقيق خاصص. اعتبار لازم را نداشته باشد

صفحه 28:
۳ ‎i vee ete SES Cb‏ ا ‎le‏ واحد نمونه ‏و ‎4 ‏ازه نمونه ‏ل

صفحه 29:
طراحى و انتخاب نمونه ا ا ا ا ا ل الا ل ا 0 ‎pie‏ هك و داشت. ‎Sa) SI CARE Aeon ass‏ ی را

صفحه 30:
eee) نمونه 1 طبقه بندى د اسن ‎١‏ 1 | نمونه گیری ساده (آسان) 8 2 نمونه گیری | ‎Flat sph as‏ = ‎digas‏ | نموه کیری‌سهمیهای | سهمیه ای == 2

صفحه 31:
و امل براق انشوار تعمیم دادن کوک بر تصادفی انتخاب نشده جیار اي ‎ae‏ ا 5555 که تمام منابع ممکن سوگیری را شناسایی کرده اید

صفحه 32:
3 هب به روشهای تحقیق متاحده . مناسبترین روشرا برا تحقيقات ای ۱ ا “ ... . بهترين روش جمع اورى اطلاعات اتفاقى يا غيرعادى است . ۱ ‏ار‎ AP EF PO

صفحه 33:
| مشاهده در این روش آنجه مشتریان ن در عمل انجام میي دهند لواو لمالا 1 تواند بيانكر نوع افكار مشترى باشد.

صفحه 34:
“7 پرستنامه ابزارووسایل مکانیکی(مردم سنج ۱۰

صفحه 35:
ل 0000 ‎Po ne‏ ا ا بندى .مقياس قصد خريد ‏وا ا ل ی ی

صفحه 36:
ویژگی پرسشنامه “ل بايد مفهوم باشد ۳ افراد را به پاسخ و اظهار نظر تشویق کند ا ا 0 27 bs 4 Was,

صفحه 37:
نظرخواهی حضوری گران ترین نوع تحقیة ۱ ‎La‏ ل ا ان

صفحه 38:
5 نظرخواهی حضوری ‎Ld‏ مصاحبه در مراکز خرید و ‎Sn Se cedar‏ نر ۱ Market Research

صفحه 39:
مصاحبه گروه کانون ل ا ا ل ل ل ا 0 ا و

صفحه 40:
0210 wee rey ce fF)

صفحه 41:

صفحه 42:
۱ ‎on De epee ee‏ را ی ‎

صفحه 43:
1 PSO FC Fe peor WEYOes و سارسی ۳ قدرت برقراری ارتباط ۶ مهارت در صحبت کردن و گوش دادن ۳ ۱ ene NE قوه ادراک صحیح ۳ اموزش لازم 7۲۱۸۷۷۵ مس ‎Shaved‏ اس ‎Swarm Smile‏ ‎Feel 0,‏ 5 ‎ ‎f Confidence ‎< Format Dress ‎ ‎aim ‎Handshake ‎2 ‎ ‎ ‎Lorrect Bod rs ‎

صفحه 44:
آموزش افراد جمع کننده اطلاعات | ld ۰ “ ثبت ياسخ ها ( اطلاعات ) “ نحوه بايان دادن به مصاحبه

صفحه 45:
ميدانى عمليات مد ‎whos 39 91551 aw‏ 8 تا سريرستى ات ميض 4 يه هاو تكيحياى 4 زب کار ‎nee‏ ‏عم مفهوم اطمینان از به؛ کا هار و تکنیکها 5 ‎Te‏ ‏افراد در ‎١‏ ‏شده است . 00 داده شده اموز Chg os 4 ‏کنترل انحراف‎ «“

صفحه 46:
| ا ا ا ا ا ا ل لا 1 لا ‎Rees‏ “« ناخوانا هار ۱۱۳ “« ناسازكار مبهم ( بخصوص پاسخ سوالات باز وساختار نيافته ) ۳ سایر پاسخهای تامطلوب

صفحه 47:
0 0 0 SSW ACP sew oe ‏کنترل پرسشنامه‎ ۲ اصلاح كردن ۱۳ - روتويسى پاکسازی داده ها ‎iy‏ = 0 ا 00

صفحه 48:
تهیه و ارائه گزارش ۳ گزارش. محصول قابل لمس تلاشهای انجام تحقیق است. ۱ ‎eee Scat ooo‏ ا “ ارزبابى از كيفيت كل تحقيق تحت تاثير كيفيت كزارش و نحوه ارائه ان است . ا ا ‎rr‏

صفحه 49:
Sr 00

صفحه 50:
a 0 5

صفحه 51:
Pel re Be Pel ar 6

صفحه 52:
۳ در حمع آورى اطلاعات

صفحه 53:
طراحى نظام اطلاعاتى ۳ تعیین اطلاعات مورد نیاز 3 0 فرصت های بزا-شرایط محیطی بازار-ساختالبزارخارجی توجیحات و واکنشهای بازارٍعملکرد بزار = ‎ead‏ تا ‎h et nts pS ON een ST‏ و تخصیص مسئولیت جهت جمع آوری و تحلیل اطلاعات ‎0 ‏برنامه ریزی, اجرا و کتترل استراتژی بازاریابی 0 ‎yay or or ag ‏اهداف ‏مرور اثر بخشی سیستم اطلاعانی

صفحه 54:
( رنامه ریزی بازار را میدهد رس رس ‎dy‏ اس تس ۷ در بازارهاى داخلى شرکت ها معمولا از پیش بینی های اقتصادی سازمانهای دولتی و ا بخش خصوصی برای پیش بینی فروش استفاده میکنند اما در بازاربایی بین المللی هر شركت خود موطف است امللاعات تهيه شده توسط صازمان مركزى و شر” ۰ فروش نود رآ 5

صفحه 55:
۱- صحت : ریف مختلفی است که برای هر متغیر استفاده میشود. هدف آمار مذبور هم روی صحت اطلاعات تاثیر گذار است. زمان جمع آمورى اطلاعات.

صفحه 56:
منايع اطلاعات ثانويه در بازارهاى بين المللى سازمانهاى بين المللى دولتها وابستگان و مشاوران بازرگانی ۳ الف) سازمان ملل لالا ۳ د ب) سازمان توسعه صنعتى سازمان ملل 100الاانا ج) سازمان توسعه و همكارى اقتصضادى (01860:10 بانكها و ساير موسسات ey eee) ۱ ۱

صفحه 57:
SB SBTC SF ‏ا‎ ۳

صفحه 58:
Pe BB eon Ser) داخل سازمان Bey race ‏سندیکای جمع آوری داده ها و اطلاعات‎ سازمان هایی که کل تحقیقات را انجام می دهند سازمان هایی که قسمتی از تحقیقات را انجام می دهند

صفحه 59:
گزارشات تحقیقات بازاربابی باید بطور صحیح ودرزمان مناسب تهیه و برای مدیران در تصمیم گیری موثر واقع شوند . ‎Det Ea‏ ل سر ويدتويى و ...مى توانند باشند . ‎

صفحه 60:

صفحه 61:
1 م تحقيقات بازاريابى . مستلزم جمع اورى اطلاعات مربوط و مناسب ازمنابع داخلى يا خارج و با روشهای مختلف تحقیقاتی واغهلتااز طریق لادتم را رهایمکانیکی جمع ری ‎peety bees‏ ل ا ا ی ‎es EU‏ و بدون تحقیق بازاربابی» شما برای دانستن زمان تدوین راهبرد بازاریابی تان» متوسل به حد؛ گمان ميشوید. قطعا میتوان بدون تحقیق بازاریابی موفق شد. زیرا ممکن است در خصوا محصول اخدمت بخت با شما یار باشد. ال ا ا ا ل ات له تحقيق بازاريابى اثر يخشس

صفحه 62:
CASE a’

صفحه 63:
FAST FOOD;SIDE BY SIDE: A PREDICTION OF STORE LOCATION SUCCESS ‎ai‏ راز ‎ ‎> ‎۱"

صفحه 64:
eel Peel ۳ ‎ee ye‏ لك نا < زمینه فعالیت: رستورانهای زنجیره ای ‎

صفحه 65:
مساله “ يكى از مهمترين مسائلى كه شركت در اوائل فعاليتش :با آن مواجه بود مساله اانتخاب مکان مناسب برای رستورانهای جدید بود که بتوانند مشتریان کافی برای آنها جذب “ از آنجايى كه 11110 10©/1لا8 به اندازه رقيب اصلى اش ‎McDonald’s‏ ‎RON BORN NU IRT UENO vealed‏ ال - حداقل سه مایل از نزدیکترین شعبه ۷620۲۱2105 فاصله داشته باشد. - در خيابانهاى يررفت و آمد باشد. - در نزديكى مدارس باشد. - و در محله هايى با درآمد متوسط

صفحه 66:
Alu فرآیند تصمیم گیری دربرگیرنده یک کار تطقیقاتی متسجم و سا | اثدهی شبده نبود و بر اشاس تجربه *" يسن و ا ةا ‎٠“‏ جون واحد تحقيقات بازاريابي وجود نداشتء اين كار به واحد تجزيه و تحليل مالى واكذار شد.

صفحه 67:
> a جمع آورى داده ها اين واحد اطلاعات زير را جمع آورى كرد: وشكاهها داده های مربوط به فروش و جغرافیای ذ تخمین فروش ۱6۲۵0۱05 ‎SSI 99 ye Obit jl Geiod 9 alee‏ هدف از تحقیق بررسی تاثبر مان رستوران و در وهله بعد تاثیر سایر عولمل بر میزان فروش بود.

صفحه 68:
گرچه شلوغ بودن محلبعامل موثری بر میزان فروش است. اما نودیکی به مدارس و سمطح درآمد فاکتورهای مناسبی نیستند. ‎enter Con ees te JO SCOR URC Cpe penny pear‏ ا لل ا ‏یکدیگر قرلر دارند,زیرا قدرت اتتخابب بیشبری خواهند داشتد شعبه هايى كه در نزديكئ شعيه هاى ور را به خود اختصاص دهند و سودى نزديكى ری ‎ ‎ ‏باشند.

صفحه 69:
اقدامات بعدی “" شركت شعبه هاى خود را در مجاورت شعبه هاى 1/1]00113/105 و در محله هاى كم درآمد تاسيس كرد. 0 ل ل ل ا و2 9 استفاده کرده اند.

صفحه 70:
۳ ۱ تکنیکهای فرصت یابی در بزاریبی و فروش(بنگرش بازار ايران) / برويز دركى - انتشارات بازاريلبي ۱۳۹۱ ل 0 اصول بازاريابى / فليب كاتلر . كرى ارمسترانك / ترجمهابهمن فروزنده .141 ا براهیمی ۱۳۸۰۰ مديريت بازاريابى بين المللى / حسن اسماغيل يور - انتشارات نكاه دانش 31161

تحقیقات بازاریابی علیرضا شیری همدانی تحقیقات بازاریابی تحقیقات بازاریابی داخلی تحقیقات بازاریابی بین المللی تعاریف مختلف از تحقیقات بازاریابی انجمن بازاریابی امریکا 1985 بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرایی کردن مفاهیم قیمت -گذاری ،ارتقا و توزیع افکار وعقاید ،محصوالت و خدمات است به گونه ای که از طریق مبادله انها سازمانها و افراد به اهدافشان دسترسی پیدا کنند . کاتلر و آرمسترانگ عامل ارتباط دهنده مصرف کننده ،مشتری و جامعه ،از طریق اطالعات به بازاریاب است ...تعیین اطالعات موردنیاز ،برنامه ریزی برای جمع اوری اطالعات ومدیریت واجرای جمع اوری اطالعات بعهده تحقیقات بازاریابی می باشد. تحقیق بازاریابی بمنزله چشمها و گوشهای بازاریابی عدم درک مشتریان عدم درک رقبا شکستهای بازاریابی عدم درک روندها کاربردهای تحقیقات بازاریابی .1زیر نظر داشتن فعالیت رقبا .2پی بردن به نظر مصرف کنندگان درباره محصول .3ارزیابی آثار عملیات مختلف بازاریابی انجام شده فرایند تصمیم گیری ‏ تعریف مسئله ‏ تعیین عوامل قابل کنترل و غیر قابل کنترل ‏ جمع اوری اطالعات مربوطه ‏ مشخص کردن بهترین گزینه ‏ توسعه و اجرای طرح بازاریابی ‏ ارزیابی تصمیم و فرایند تصمیم گیری فرایند تحقیقات بازاریابی تعریف .1.1تعریف مساله مساله تعیینوو .2.2تعیین تنظیم تنظیم فرضیههاها فرضیه طراحی .3.3طراحی تحقیق تحقیق آوری جمعآوری .4.4جمع دادههاها داده تحلیل تجزیهووتحلیل .5.5تجزیه تفسیروو ووتفسیر یافتههاها عرضهیافته عرضه The Marketing Research Process (8) Follow-up (7) Writing and Presenting the Report (6) Analyzing the Data (2) Creating of the Research Design (1) Identifying the Research Problem/Opportunity (5) Collecting the Data (3) Choosing the Method of Research (4) Selecting the Sampling Procedure طبقه بندی تحقیقات بازاریابی .1 تحقیقات منجQر بQه شناسQایی مسQئله ،تحقیقاتQی هسQتند کQه در آQن مسQائلی راکه هنوز کامال اشکار نشده و امکان دارد در اینده بروز کنQد شناسQایی مQی کنند ماننQد تحقیقات مربوط بQه ظرفیQت بازار ،سQهم بازار ،تصور مشتریان ، مشخصه های بازار ،تجزیه و تحلیل فروش ،پیش بینی ها و روند تجارت .2 تحقیقات منجQر بQه حQل مسQئله ،تحقیقQی اسQت کQه بQه منظور یافتQن راه حلی برای مسQئله مشخصQی انجام مQی شود ماننQد تحقیقات مربوط بQه تقسیم بندی بازار ،محصول ،قیمت گذاری ،ارتقای سطح محصول ،توزیع تحقیقات بازاریابی /نارش .ک .مال هاترا /ص 24 تمرکز تحقیقات بازاریابی کاربران نهایی دوباره فروشان رقبا باید بیشتر تمرکز کرد تامین کنندگان روند ها مطالعات متمرکز بر کاربران نهایی ‏ بخش بندی بازار ویژگی های مشترک جامعه هدف ‏ رفتار خرید چگونگی کسب اQطالعات درباره محصوالت و خدمات ‏ نیازها اولویتها و فوایدی که مشتریان بدنبال آنها هستند ‏ ارزش ادراک شده حداکثر بهایی که مایلند بپردازند و چرایی آن ‏ محصول ارزشیابیهای تمام محصوالت و خدمات رقبا ‏ نام تجاری مشخصه تداعی شده با نام تجاری ‏ متن تبلیغ مقایسه تبلیغات ‏ عادات رسانه ای مشتریان از کدام رسانه اطالعات دریافت میکنند ‏ تماس های فروش محتوای تماس و اثرات ‏ قیمت گزاری واکنشهای احتمالی به قیمتها ‏ رفتار خرید محل خرید آنها کجاست و مجرای خرید چگونه است مطالعات دیگر ‏ دوباره فروشان اQمکان دارد معرف بسیاری از مشتریان باشند ،مطالعات ضروری از قبیل نحوه اQستفاده از ترویج فروش ،بررسی سیاست ذخیره سازی آنها ‏ تامین کنندگان تحقیق ممکن اQست بر هزینه های مقایسه ای تامین کنندگان گوناگون و عملکرد محصوالت یا خدمت شان متمQرکز شود ‏ رقبا آنها چه کسانی هستند ،هدفهای عینی آنها چیست – اندازه قدرت و توانمندی – احتمال دارد به چه اقدامی دست بزند ‏ روندها جمعیت شناختی ،اجتماعی ،فنی ،سیاسی ،اقتصادی >> تاثیر دارد .پیش بینی این روند ها مهم است تعریف مسئله مسئله از دید مدیریت ،نوعی تصمیم گیری است .مثال چگونه می توان کم شدن سهم بازار را متوقف کرد ؟ مسئله از دیدگاه تحقیقات بازار ،نوعی اطالعات گرایی است .سوالی درباره اطالعات مورد نیاز و نحوه بدست اوردن انهاست.مثال نقاط قوت و ضعف سازمان چیست؟ مزیت سازمان ورقبا کدام است ؟ فرایند تعریف مسئله زمینه محیطی مسئله فعالیتهای مورد نیازدر تعریف مسئله تحقیقات کیفی تجزیه و تحلیل اطالعات قبلی مصاحبه با صاحبنظران تعریف مسئله از دیدگاه مدیریت تعریف مسئله از دیدگاه تحقیقات بازار مذاکره با تصمیم گیران اقدامات الزم برای تعریف درست مسئله بهتر است قبل از اینکه محقق دست به تعریف مسئله بزند ،اقدامات زیر را اQنجام دهد: ♦ گفتگو با تصمیم گیرندگان مؤسسه ♦ گفتگو با متخصصان صنعت مربوطه ♦ بررسی و تجزیه تحلیل اطالعات قبلی ♦ انجام تحقیقات کیفی در صورت لزوم عواملی که در شناسایی زمینه محیطی مسئله مورد توجه قرار می گیرند ‏ اطالعات قبلی و پیش بینی ها ‏ منابع و محدودیتها ‏ هدفها ‏ رفتار مشتریان ‏ محیط قانونی ‏ محیط اقتصادی ‏ مهارتهای بازاریابی و تکنولوژیک مثال تعریف مسئله از دید مدیران ایا باید محصول جدیدی معرفی شود ؟ ایا باید تبلیغات عوض شود ؟ ایا باید قیمت افزایش یابد ؟ تعریف مسئله از دید تحقیقات بازار تعیین اولویتهای مشتریان و الگوی خرید انها تعیین اثربخشی تبلیغات موجود تعیین کشش قیمتی تقاضا وتاثیر ان بر فروش و سود در سطوح قیمتی مختلف رویکرد به مسئله تعریف مساله رویکرد مساله عوامل تاثیرگذار بر طرح تحقیق فرضیه ها پرسشهای تحقیق ،مدلهای شفاهی گرافیکی ریاضی زیربنای نظریه تعیین منابع کسب اطالعات داده های اولیه و ثانویه منابع داخل و خارج شرکت داده های اولیه یا دست اول داده هایQی هسQتند کQه بQه طور مسQتقیم در رابطQه با موضوع و برای اولیQن بار برای یQک پروژه خاص تحقیقاتQی جمع آوری می شود. مزایای داده های اولیه .1 .2 .3 .4 دقیقا متناسب با پروژه تحقیقاتی است معموال روزآمد است گاهی تنها منبع اطالعاتی است محقق با جمع آوری اطالعات اولیه دارای اطالعاتی می شود که رقبا به آن دسترسی ندار داده های ثانویه داده های هسQتند کQه قبال جمQع آوری شده و هدف از جمQع آوری آنهQا اجرای پروژه تحقیقاتی کنونی نبوده است. منابع داخلی منابع خارجی انواع منابع داخلی داده های ثانویه -1انواع صورت های مالی مثل ترازنامه ،سود و زیان و . . . -2اسناد و مدارک حسابداری مثل فاکتورهای فروش ،مدارک موجودی ها و . . . -3گزارشات تحقیقی موجود در مؤسسه انواع منابع خارجی داده های ثانویه -1انواع نشریه های دولتی مثل ویژه نامه های آماری -2کتب اطالعات استانی و شهری -3کتب و مجالت اقتصادی -4راهنماها و اطالعات بازاریابی و بازرگانی معایب داده های ثانویه .1 گاهی بسیار قدیمی هستند و ارتباط معقولی با پروژه تحقیقاتی ندارند .2 ترکیب داده ها به نوعی است که در تحقیق مورد نظر چندان مفید نیست .3 ممکن است برای یک تحقیق خاص Qاعتبار الزم را نداشته باشد طرح نمونه گیری برای موارد زیر باید تصمیم گیری کرد . واحد نمونه اندازه نمونه روش نمونه گیری طراحی و انتخاب نمونه ‏ جامعQه آماری شامQل همQه افراد ،مکان هQا یQا چیزهایQی مQی شود کQه مورد توجQه آن تحقیق است. ‏ عالوه بر شخQص ،شیQء یQا موضوع مورد تحقیQق بایQد بQه محQل و زمان تحقیQق نیQز توجه داشت. ‏ نمونه ،زیرمجموعه ای از جامعه آماری است که نماینده کل است. ن??مون?ه گ??يريت??صاد?ف?يس?اد?ه? 1. نمونه گيري خوشه ای (گروهی) نمونه گيري منطقه ای نمونه گيري احتمالی .نمونه گيري طبقه بندی شده متناسب با حجم نمونه گيري طبقه بندی شده نمونه گيري طبقه بندی شده نامتناسب با حجم روش نمونه گيري نمونه گيري ساده (آسان) نمونه گيري غير احتمالی نمونه گيري قضاوتی نمونه گيري سهميه اي J خطا ها در اطالعات نمونه سوگیری .سوگیری احتمالی :دلیل اصلی برای دشواری تعمیم دادن یک نمونه که بطور تصادفی انتخاب نشده است سو گیری غیر انتخابی :اگر نمونه شما از جمعیتی که مورد نظر شماست بیرون کشیده نشود .مثال :عدم استفاده اینترنت از کاربران اینترنتی سو گیری انتخابی :زمانی که یک نمونه بنا به قضاوت انتخاب میشود و محقق تصمیم میگیرد کدام عضو جمعیت در نمونه خواهد بود بهترین راه برای حل و فصل سوگیری آن است که صرفا به طرح تحقیق خود بسیار فکورانه و با دقت بیندیشید و امیدوار باشید .که تمام منابع ممکن سوگیری را شناسایی کرده اید خطاهای تصادفی .علت ایجاد :ترکیب هر نمونه نسبتا متفاوت خواهد بود و منجر به نتایج نسبتا متفاوتی خواهد شد .هر چه خطاهای تصادفی کوچکتر باشند اطالعات حاصل از نمونه دقیق تر است افزایش اندازه نمونه خود ،خطای تصادفی را میتوان کوچکتر کرد ،اما به یاد داشته باشید خطاهای تصادفی به اندازه نمونه با افزایش? کاهش نمی یابد ،بلکه با جذر اندازه نمونه کاهش می یابد .مثال :برای کاهش خطای تصادفی از 0/5به 0/25باید نمونه 4برابر شود کاهش? روشهای تحقیق ‏ مشاهده .مناسبترین روش برای تحقیقات اکتشافی است . استنتاج .بهترین روش تحقیق تشریحی است . تجربه .بهترین روش جمع اوری اطالعات اتفاقی یا غیرعادی است . اصول بازاریابی /کاتلر .ارمسترانگ /ص 156 مشاهده در این روش آنچه مشتریان در عمل انجام می دهند مورد توجه قرار می گیرد نه آنچه که می گویند .اما فقط مشاهده نمی تواند بیانگر نوع افکار مشتری باشد. ابزارووسایل تحقیق در جمع اوری اطالعات ‏ پرسشنامه ‏ ابزارووسایل مکانیکی(مردم سنج ،اسکنر ،تاچستیوسکوپ ،گالوانومتر )... انواع پرسشها پرسQشهای بسQته ماننQد پرسQشهای 2یQا 4جوابQی ،مقیاس اهمیQت ،مقیاس درجه بندی ،مقیاس قصد خرید پرسQشهای باز ماننQد تداعQی کلمQه ،پاسQخ ازاد ،تکمیQل جملQه ،تکمیQل داستان ، تکمیل عکس ... ویژگی پرسشنامه باید مفهوم باشد ‏ افراد را به پاسخ و اظهار نظر تشویق کند در پرسش نامه جزئیات در نظر گرفته شود تا پس از تکمیل تصمیم گیری آسان شود نظرخواهی حضوری گران ترین نوع تحقیق مشکل بودن افرادی که حاضر به همکاری باشند تحت تاثیر شخص مصاحبه گر قرار گرفتن مصاحبه شونده نظرخواهی حضوری مصاحبه در مراکز خرید مصاحبه در منازل یا دفاتر کار مصاحبه گروهی (گروه کانون) مصاحبه گروه کانون مصQاحبه بQه صQورت گروهQی بیQن 5تQا 12نفQر انجام مQی گیرد ،کQه بQا تشویQق گروه به دادن پاسخ ،افراد به بحث در رابطه با موضوع می پردازند. نقاط قوت و ضعف سه شیوه تماس مکاتبه ای ضعیف خوب تلفن خوب نسبتا خوب حضوری عالی عالی عالی نسبتا خوب ضعیف نسبتا خوب عالی نسبتا خوب سرعت جمع اوری ضعیف عالی خوب نسبت واکنش ضعیف خوب خوب هزینه خوب نسبتا خوب ضعیف انعطاف پذیری کمیت اطالعات کنترل تاثیر مصاحبه گر کنترل نمونه عملیات میدانی عملیات میدانی شامل انتخاب،اموزش وسرپرستی افرادی است که کار جمع -اوری داده ها را انجام می دهند . انتخاب افراد برای عملیات میدانی اموزش افراد حاضر درعملیات میدانی سرپرستی افراد حاضر در عملیات میدانی معتبر سازی عملیات میدانی ارزیابی افراد حاضر در عملیات میدانی خصوصیات مشترک افراد مصاحبه کننده ‏ سالمتی ‏ قدرت برقراری ارتباط ‏ مهارت در صحبت کردن و گوش دادن ‏ ظاهر اراسته ‏ داشتن تحصیالت مناسب ‏ قوه ادراک صحیح ‏ اموزش الزم آموزش افراد جمع کننده اطالعات ‏ نحوه برقراری ارتباط اولیه با پاسخگو ‏ نحوه مطرح کردن پرسشها ‏ نحوه ترغیب پاسخگو به پاسخ دادن ‏ ثبت پاسخ ها ( اطالعات ) ‏ نحوه پایان دادن به مصاحبه سرپرستی افراد در عملیات میدانی سرپرستی افراد در عملیات میدانی به مفهوم اطمینان از به کار گیری رویه ها و تکنیکهای اموزش داده شده است . شامل : کنترل کیفیت کار کنترل نمونه کنترل انحراف آماده سازی داده ها داده ها را باید قبل از تجزیه وتحلیل بصورت مناسب تبدیل کرد .داده ها ممکن است اشکاالت زیر را داشته باشند. ‏ ناخوانا ‏ ناکامل ‏ ناسازگار ‏ مبهم ( بخصوص پاسخ سواالت باز وساختار نیافته ) ‏ سایر پاسخهای نامطلوب فرایند آماده سازی داده ها طرح اولیه تجزیه و تحلیل داده ها کنترل پرسشنامه اصالح کردن کد گذاری رونویسی پاکسازی داده ها تعدیل اماری داده ها انتخاب استراتژی تجزیه و تحلیل داده ها تهیه و ارائه گزارش ‏ گزارش ،محصول قابل لمس تالشهای انجام تحقیق است. ‏ گزارش ،بعنوان سابقه تاریخی تحقیق باقی خواهد ماند . ‏ تصمیم گیری مدیریت ،تحت تاثیر گزارش و نحوه ارائه ان خواهد بود . ‏ ارزیابی از کیفیت کل تحقیق تحت تاثیر کیفیت گزارش و نحوه ارائه ان است . ‏ تصمیم مدیریت در بکارگیری مجدد تحقیقات ومحققان تحت تاثیر امکان استفاده از گزارش نهایی است . تهیه گزارش وفرایند ارائه آن تعریف مسئله ،نحوه رویکرد به مسئله ،طرح تحقیق و عملیات ادامه مراحل بعد از تحقیق تجزیه و تحلیل داده ها خواندن گزارش توسط کارفرما تفسیر نتایج ،نتیجه گیری و ارائه توصیه ها تهیه گزارش ارائه گزارش شفاهی گذری بر تحقیقات بازاریابی جهانی نظام اطالعاتی بازاریابی جهانی اطالعات داخلی اطالعات بازار پیش بینی فروش پژوهش بازاریابی محدودیتها در جمع آوری اطالعات زبان نظامهای نا آشنای اجتماعی عوامل جغرافیایی نظامهای نا آشنای سیاسی طراحی نظام اطالعاتی ‏ تعیین اطالعات مورد نیاز فرصت های بازار-شرایط محیطی بازار-ساختار بازارخارجی-ترجیحات و واکنشهای بازار-عملکرد بازار ‏ مشخص کردن منبع اطالعاتی اطالعات داخلی-غربال محیطی-اطالعات دست دوم-اطالعات اولیه-مدلهای سیستم-شاخصهای عملکرد و کنترل ‏ تخصیص مسئولیت جهت جمع آوری و تحلیل اطالعات ادارات مرکزی-شعبات-استفاده از آژانسهای تحقیقاتی ‏ برنامه ریزی ،اجرا و کنترل استراتژی بازاریابی تصمیم جهت ورود به بازار-استراتژی ورود به بازار-تعیین اهداف بازاریابی-توسعه و ایحاد استاراتژی بازاریابی – سنجش عملکرد نسبت به اهداف ‏ مرور اثر بخشی سیستم اطالعاتی پیش بینی بین المللی ‏ نقطه شروع استراتژی و برنامه ریزی بازاریابی پیش بینی فروش است. ‏ میزان فروش در آینده ،تصمیم گیری جهت تخصیص منابع و ایجاد استراتژی بازاریابی را ممکن میسازد ‏ در سطح بین المللی باید به برخی سواالت پاسخ داد: -1چشم انداز اقتصاد جهانی چگونه است -2نظام پولی بین المللی چگونه برا دارایی ها و درآمدها تاثیر میگذارد -3آیا محیط بازرکانی و کاری اجازه رقابت آزاد و برنامه ریزی بازار را میدهد ... -4 مقایسه تحقیقات بازاریابی داخلی و بین المللی در بازاریابی داخلی روشهای پیش بینی فروش بیشتر بعد اقتصادی دارد اما در بازارهای بین المللی با توجه به ابعاد محیطی تحلیل اقتصادی امکان ندارد ------------- ----------------- ----------------- ----------------- ----------------- ----------------در بازارهای داخلی شرکت ها معموال از پیش بینی های اقتصادی سازمانهای دولتی و یا بخش خصوصی برای پیش بینی فروش استفاده میکنند اما در بازاریابی بین المللی هر شرکت خود موظف است اطالعات تهیه شده توسط سازمان مرکزی و شرکتهای تابعه ،فروش خود را پیش بینی کند معایب و محاسن اطالعات ثانویه در بازارهای بین المللی -1صحت : تعاریف مختلفی است که برای هر متغیر استفاده میشود. هدف آمار مذبور هم روی صحت اطالعات تاثیر گذار است. زمان جمع آموری اطالعات. :قQQابQلیتمQقایQسه 2- .آمارهای بین المللی باید قابلیت مقایسه داشته باشند واحد های اندازه گیری در کشورها متفاوت است ‏QابQلیتطQمینان3- اQ :قQ .اگر مجددا اندازه گیری در زمان و مکان دیکر و به نحو متفاوتی انجام شود همان نتیجه بدست آید منابع اطالعات ثانویه در بازارهای بین المللی سازمانهای بین المللی الف) سازمان ملل UN دولتها وابستگان و مشاوران بازرگانی سفارتخانه های خارجی شرکت های مشاوره ای بین المللی ب) سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل UNIDO ج) سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD د) صندوق بین المللی پول IMF ه) سازمان تجارت جهانی WTO بانکها و سایر موسسات شعبات خارجی دفاتر و اسناد شرکت مشکالت تحقیقات بازاریابی در بازار خارجی مشکالت فنی مشکالت اطالعات مشکالت هزینه مشکالت فرهنگی پQQست1- تQQلفن2- مQصاحQبه 3- زQبان(زQباناQنQگلیسی-تQQکنولوژQی1- اQرتQتQباطاتمQدرQن-مQسافرت ‏Qی سQQاخQتار خQانوادQه2- Q ‏Qتماع ، نQQهاد اQجQتما ‏QیQطQالعات3- مQشکلجQمع آور ا ارQتQباط 1- مQستقیم بQQا درآQمد سQQراQنQه عQدم وQجود 2- عQدم مQوسQساتدوQلQتیو خQصوصQی هزینه تحقیقات بازاریابی باال میباشد یکی از راه حل ها جانشینی تحقیقات پرهزینه در بازارهای کوچک صادرات است مجری تحقیقات بازاریابی داخل سازمان خارج سازمان سندیکای جمع آوری داده ها و اطالعات سازمان هایی که کل تحقیقات را انجام می دهند سازمان هایی که قسمتی از تحقیقات را انجام می دهند گزارشات تحقیقات بازاریابی باید بطور صحیح ودرزمان مناسب تهیه و برای مدیران در تصمیم گیری موثر واقع شوند . این گزارشات بصورت مکتوب ،شفاهی،الکترونیکی ،نوار ویدئویی و ...می توانند باشند . نتیجه تحقیقات بازاریابی ،مستلزم جمع اوری اطالعات مربوط و مناسب ازمنابع داخلی یا خارجی است و با روشهای مختلف تحقیقاتی و عمدتا از طریق پرسشنامه یا ابزارهای مکانیکی جمع اوری ودراختیار تصمیم گیرندگان اصلی گذاشته می شود . این اطالعات باید صحیح ،کامل و بموقع باشند . بدون تحقیق بازاریابی ،شما برای دانستن زمان تدوین راهبرد بازاریابی تان ،متوسل به حدس و گمان میشوید .قطعا میتوان بدون تحقیق بازاریابی موفق شد .زیرا ممکن است در خصوص یک محصول/خدمت بخت با شما یار باشد. اما برای موفقیت در طوالنی مدت نیاز به این تحقیقات دارید. ‏Qه تحقیق بازاریابی اثر بخش به یک بودجه و یا تکنیکهای پیچیده آماری نیاز ندارد ،بلکه مستلزم اندیشیدن در این خصوص است که چ چه ‏Qست .اطالعاتی مورد نیاز است و نیز مستلزم تماس با مشتریان ااست FAST FOOD,SIDE BY SIDE: A PREDICTION OF STORE LOCATION SUCCESS آشنايي با شركت ‏ نام شركتBurger King : ‏ زمينه فعاليت :رستورانهاي زنجيره اي طرح مساله يكي از مهمترين مسائلي كه شركت در اوائل فعاليتش با آن مواجه بود‌،مساله اانتخاب مكان مناسب براي رستورانهاي جديد بود كه بتوانند مشتريان كافي براي آنها جذب كنند. از آنجايي كه Burger Kingبه اندازه رقيب اصلي اش McDonald’s شناخته شده نبود ‌،مديران شركت تصميم گرفتند مكانهايي را در نظر بگيرند كه: حداقل سه مايل از نزديكترين شعبه McDonald’sفاصله داشته باشد. در خيابانهاي پررفت و آمد باشد. در نزديكي مدارس باشد. -و در محله هايي با درآمد متوسط طرح مساله ‏ اين تصميم بر اساس اعتقاد و نظر مديريت شركت گرفته شد. ‏ فرآيند تصميم گيري دربرگيرنده يك كار تحقيقاتي منسجم و سازماندهي شده نبود و بر اساس تجربه مديران انجام شد. ‏ پس از گذشت چند سال از اجراQي اين طرح ‌،سود مورد انتظار از اين رستورانها حاصل نشد .دراين زمان مديران به روشهاي ديگري بران مكان يابي روي آوردند. ‏ چون واحد تحقيقات بازاريابي وجود نداشت ‌،اين كار به واحد تجزيه و تحليل مالي واگذار شد. جمع آوري داده ها ‏ اين واحد اطالعات زير را جمع آوري كرد: داده هاي مربوط به فروش Qو جغرافياي فروشگاهها تخمين فروش McDonald’s مصاحبه و تحقيق از مشتريان هر دو شركت ‏ هدف از تحقيق ،بررسي تاثير مكان رستوران و در وهله بعد تاثير ساير عواQمل بر ميزان فروش بود. نتايج تحقيق ‏ گرچه شلوغ بودن محل‌،عامل موثري بر ميزان فروش است ‌،اما نزديكي به مدارس و سطح درآمد فاكتورهاي مناسبي نيستند. ‏ مشتريان ترجيح مي دهند به مكانهايي مراجعه كنند كه چندين فروشگاه Fast Foodدر كنار يكديگر قراQر دارند‌،زيرا قدرت انتخاب بيشتري خواQهند داشت. ‏ شعبه هايي كه در نزديكي شعبه هاي McDonald’sقرار دارند ‌،مي توانند درصدي از فروش آن را به خود اختصاص دهند و سودي نزديك McDonald’sداشته باشند. اقدامات بعدي ‏ شركت شعبه هاي خود را در مجاورت شعبه هاي McDonald’sو در محله هاي كم درآمد تاسيس كرد. ‏ بسياري از شركتهاي فعال در زمينه Fast Foodكه در مجاورت يكديگر كار مي كنند از تجربه Burger Kingاستفاده كرده اند. منابع .1 بازاریابی از صفر تا صد/دان سکستون /ترجمه سینا قربانلو – مبلغان 1391 .2 تکنیکهای فرصت یابی در بازاریابی و فروش(بانگرش بازار ایران) /پرویز درگی – انتشارات بازاریابی 1391 .3 تحقیقات بازاریابی /نارش .ک .مال هاترا /ترجمه:محمد زنجانی – سازمان مدیریت صنعتی1378 ، .4 اصول بازاریابی /فلیپ کاتلر .گری ارمسترانگ /ترجQمه:بهمن فروزنده 1381، .5 مدیریت بازاریابی جهانی /وارن جی .کیگان /ترجمه :عبدالحمید ابراهیمی 1380، .6 مدیریت بازاریابی بین المللی /حسن اسماعیل پور – انتشارات نگاه دانش 1391

51,000 تومان