تحلیل کسب و کار در سطح صنعت
اسلاید 1: دانشکده مهندسی صنایعادامه بخش اولتحليل کسب وکار در سطح صنعت
اسلاید 2: 5 نیروی شکل دهنده و موثر در یک صنعت تازه واردانرقبا خریداران تامین کنندگان کالاهای جانشین تهدید تازه واردانقدرت چانه زنی خریداران تهدید کالاها و خدمات جانشینقدرت چانه زنی تامین کنندگان میزان رقابت با بقیه رقبا دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 3: نیروهای رقیبرقبای موجود دریک صنعت می توانند با استفاده از تاکتیکهای قیمت ، تنوع محصولات ، تبلیغات و.... با یکدیگر به رقابت بپردازند و این رقابت تحت شرایط زیر می تواند تشدید گردد : رقبای زیاد با مقیاس یکسان رشد بطئی صنعت که تلاش برای افزایش سهم بازار را تشدید می کند. عدم وجود تمایز درمحصولات که خریداران را درکمند خود نگه می دارد . کالا فاسد شدنی است ویا هزینه سربار بالائی دارد که درصورت عدم فروش محصول ، زیان هنگفتی متوجه تولید کنندگان می گردد.دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 4: نیروهای رقیبافزایش ظرفیت تولید وعدم توازن بین عرضه وتقاضا بالا بودن هزینه خروج ،که ایجاد تغییردر تولید محصولات را محدود می کند .وجود رقابت غیر سازنده بین فعالان صنعت وشاخ به شاخ شدن آنان با یکدیگر درنهایت با افزایش رقابت ، بلوغ صنعت افزایش یافته وقیمتها روبه کاهش خواهد گذاشت وبا کاهش سود این مشکل تشدید می گردد. دراینصورت برای بقاء بنگاهها ناگزیرند روشهای دیگری نظیر ایجاد تمایز درمحصولات ویا انتقال به فعالیت دیگر را پذیرا شوند. دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 5: تازه واردان New Entrants)) :رقبای جدید ، ظرفیت جدید ، تلاش برای کسب سهم بازار ونیز منابع رقابت را با خود خواهند آورد وبا ورود خود تهدیدات جدیدی را متوجه فعالان خواهند نمود. سرعت ورود برای تازه واردان به موانع ورود درصنعت بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از :مقیاس اقتصادی تمایز محصولمیزان سرمایه گذاری مزیتهای کاهش هزینه دسترسی به کانالهای توزیع سیاستهای دولتیکاهش قیمت (Dumping)دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 6: مقیاس اقتصادی:زمانی که تولید کنندگان بزرگ باشند ، ورود به این بازار باید با ابعاد آنها سازگار باشد تا قادر به رقابت باشند، درغیر اینصورت به لحاظ قیمت ، سیستم توزیع ، خدمات پس از فروش وامثالهم با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 7: تمایز محصول:وجود نام ها وبرندهای معتبر دربازار و وفاداری مشتریان به این محصولات ،موانع ورود به بازار را برای تازه واردان افزایش خواهد داد. نظیر صنایع نوشابه سازی ،داروسازی وامثالهمدانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 8: میزان سرمایه گذاری:وجود دانش فنی وتکنولوژی بالا درصنعت ، حجم سرمایه گذاری ثابت را افزایش داده وشانس ورود تازه واردان را محدود می سازد . این محدودیت علاوه بر سرمایه گذاری به سبب حسن شهرت واعتبار واعتمادی که بین مشتریان وعرضه کنندگان فعلی وجود دارد موانع ورود را تشدید می نماید .نظیر صنایع هواپیما سازی ،تولید کامپیوتر وامثالهم .دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 9: مزیتهای کاهش هزینه:دربرخی اوقات تولید کنندگان فعلی دارای مزیتهائی از جهت هزینه های سرمایه گذاری ثابت وقیمت تمام شده می باشند مثلا دربرخی موارد بنگاههائی با ارزش دفتری سرمایه گذاری پائین دارای هزینه سربار پائین خواهند بود وتولید محصول با قیمت روز برای آنها ممکن خواهد بود . دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 10: دسترسی به کانالهای توزیع :بسیاری از کالاها ازجمله کالا های مصرفی ومغازه ای با ید از سیستم توزیع گسترده وفعالی برخوردار باشند ، تا بتوانند درفروشگاههای مصرف خودنمائی کنند واز طریق ارائه مزیتهایی درکیفیت ، قیمت ، تنوع ونظائر آن بتوانند محصولات فعلی را تحت فشار قرار داده وجایگزین شوند . این شرایط مستلزم وجود کانالهای توزیع گسترده وفعال می باشد که خود هزینه سرمایه گذاری وعملیا ت بالائی رادرپی خواهد داشت وازجمله موانع ورود برای تازه واردان تلقی می شود .دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 11: سیاستهای دولتی:دولت نیز می تواند موانعی رابرای ورود به صنعت از طریق برقراری محدودیتهایی چون ،اخذ مجوز ، محدویت تامین مواد اولیه سهمیه بندی شده ، اثرات زیست محیطی صنعت ونظائر آن برای تازه واردان ایجاد نماید.علاوه بر موارد فوق ،اقداماتی که از سوی حاضرین در بازار جهت ممانعت از ورود ایجاد می شود، نیز می تواند موانعی برای ورود تازه واردان به بازار باشد که مهمترین آنها عبارتند از:فعال نمودن ظرفیتهای بلا استفاده نظیر افزایش تولید ، گسترش سیستم توزیع و...........دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 12: کاهش قیمت (Dumping)یکی از راههای سنتی در جلوگیری از ورود تازه واردان به صنعت کاهش قیمت به منظور غیر اقتصادی نمودن فعالیتهای رقباست .رکود حاکم برصنعت که رقبای موجود نیز به سختی قابلیت دوام خواهند داشت .در کنار اقدامات فوق که ازسوی رقبای فعلی اعمال می گردد ،تغییرات محیطی نیز موانعی برای تازه واردان به همراه خواهد داشت نظیر تغییر تکنولوژی ، الگوی مصرف ونظائرآن .دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 13: عدم تعادل بین تامین کنندگان وخریداران (محدود بودن تامین کنندگان )انحصاری ویا متمایز بودن نوع مواد مورد نیاز که هزینه تغییر مصرف کنندگان را افزایش می دهد .یعنی تغییر تامین کننده(Switshing)منجر به ااعمال تغییرات درفرآیند تولید یا خدمات ونیز تحمیل هزینه به شرکت ها گردد. نظیر تغییر نرم افزار و........ قدرت چانه زنی تامین کنندگان دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 14: فقدان مواد اولیه جایگزین مثلا دربسته بندی نوشابه میتوان از ظروف شیشه ای وبا آلومینیومی استفاده نمود که درصورت مشکل درتامین یکی ،می توان نوع دیگر را جایگزین نمود وقدرت چانه زنی رااز تامین کننده سلب نمود .وجود زمینه های ادغام تامین کنندگان که قدرت چانه زنی را از مصرف کننده سلب می نماید .بنگاه ، خریدار با اهمیتی برای گروه تامین کنندگان نباشد. از جهت حجم و میزان خریدقدرت چانه زنی تامین کنندگان دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 15: قدرت چانه زنی مشتریان دانشکده مهندسی صنایعمشتریان ومصرف کنندگان نقطه نهائی(Forward) هر صنعت تلقی می گردند ورفتار مشتریان نیز با تولید کنندگان وصنعتگران نیز متاثر از شرایط کسب وکار متغیر خواهد بود . قدرت چانه زنی مشتریان تابعی از عوامل زیر خواهد بود:حجم خرید مشتری زیاد باشد .(مثلا“خریدگندم ،ذرت وامثالهم )استاندارد ومتمایز نبودن اقلام قابل خرید که فرصت خرید از سایر تامین کنندگان را به مشتری خواهد داد ودراین موارد مشتر ی از تامین کنندگان جایگزین علیه تامین کننده فعلی بهره خواهد برد.محصولی که ازصنعت تولید می شود جزئی ازمحصول مشتری باشدنظیر سازندگان قطعات خودرو درمقابل خودروسازان
اسلاید 16: قدرت چانه زنی مشتریان دانشکده مهندسی صنایعحاشیه سود صنعت پائین باشد وخریدار همواره نسبت به قیمت دارای حساسیت بالائی باشد .محصولات صنعت تاثیر زیادی بر کیفیت محصولات مشتری نداشته باشد ویا حساسیت خرید از مشتری وجود نداشته باشد . مثلادرتجهیزات پزشکی، مشتری حساسیت زیادی برروی تامین کنندگان خواهد داشت چون کوچکترین ایراد می تواند اثرات ناگواری بر عملکرد سازمان داشته باشد .محصول صنعت برای خریدار ارزش افزوده چندانی نداشته باشد .
اسلاید 17: قدرت چانه زنی مشتریان دانشکده مهندسی صنایعحاشیه سود صنعت پائین باشد وخریدار همواره نسبت به قیمت دارای حساسیت بالائی باشد .محصولات صنعت تاثیر زیادی بر کیفیت محصولات مشتری نداشته باشد ویا حساسیت خرید از مشتری وجود نداشته باشد . مثلادرتجهیزات پزشکی، مشتری حساسیت زیادی برروی تامین کنندگان خواهد داشت چون کوچکترین ایراد می تواند اثرات ناگواری بر عملکرد سازمان داشته باشد .محصول صنعت برای خریدار ارزش افزوده چندانی نداشته باشد .
اسلاید 18: قدرت چانه زنی مشتریان دانشکده مهندسی صنایعوجود ادغامهائی از سوی مشتریان ، که مشتریان صنعت را محدود کرده وناگزیر قدرت چانه زنی را از صنعت به مشتری منتقل می سازد .مثلا شرکتهای خودروسازی درهم ادغام شده ودرزمینه خرید تایر به صورت یکجا عمل خواهند نمود دراین صورت فروشنده لاستیک تحت فشار قرار گرفته وناگزیر به تامین خواست مشتری خواهدشد .در نهایت هر مشتری ومصرف کننده باید استراتژی مشخصی برای تامین نیاز های خویش داشته باشد تا بتواند با جلب اعتماد تامین کنندگان ،همواره از رابطه منطقی برخودار بوده وتلاطمهای ناشی از تغییرات را به حداقل کاهش دهد .
اسلاید 19: محصولات جایگزین Substitute:محصولات وخدمات جایگزین همواره بر عملکرد هر صنعت تاثیر گذار می باشند وهر فعال صنعتی باید رفتار این محصولات رادربازار پایش نموده تا بتواند ارزیابی درستی ازآن در اختیار داشته باشد ، درغیر این صورت با چالشهای جدی وناگهانی مواجه خواهد شد .بدیهی است هر قدر محصولات جایگزین دارای تنوع وتمایز بیشتری باشند ، ،قدرت صنعت را در تعیین قیمت ، سود آوری محدود خواهد ساخت و دربسیاری از موارد فرصتهای صنعت را کاهش می دهد .دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 20: جمع بندیبا ارزیابی وتحلیل صنعت بر اساس پنج نیروی پورتر می توان به نقاط قوت وفرصتهای بهبود صنعت بهتر پی برده وبرنامه های لازم برای مواجه با شرایط ، تهیه وتدوین نماید . این برنامه می تواند به صورت زیر قابل طرح باشد :شرکت بهترین آرایش دفاعی را در مواجه با نیروها دارا باشد .بر عملکرد نیروها تاثیر گذاشته وبا حرکتها ی مناسب ، آنها را در جهت منافع خویش هدایت نماید .پیش بینی جابجائی درلایه های زیرین نیروها وپاسخ دادن به آنها.دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 21: جمع بندیدراین روش سعی می شود ساختار صنعت را ثابت فرض نموده وضعفها وقوتهای بنگاه رابا آن سازگار نماید ودراین شرایط باید تصمیم بگیرد که درکجا باید بارقبا مقابله نموده ودرکجا ازآنها اجتناب نماید .دربرابر نیروهای رقیب یک استراتژی تهاجمی اتخاذ نماید ، دراین حالت تنها کنار آمدن با نیروها مدنظر نیست بلکه به دنبال تغییر آن می باشد . نوآوری درمحصول ،بازاریابی و توسعه بازار ،ایجاد ادغامهای عمودی که سبب موانع ورود می گردد .دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 22: جمع بندیتکامل صنعت از نظر استراتژیکی حائز اهمیت می باشد ، زیرا تکامل در صنعت ،تغییر در منابع رقابت رابا خود دارد مثلادر چرخه عمر محصول وقتی نرخ رشد تغییر می کند وکسب وکار بالغ تر میگردد ، تمایز درمحصول کاهش می یابد وشرکتها به ادغام متمایل می گردند و به مقیاسهای بزرگ میرسند و در شرایطی قرار میگیرند که ورود تازه واردان بسیار دشوار می سازد. بنابراین اساس ترین موضوع تغییر منابع رقابت است که متناسب با شرایط کسب وکار تغییر می نماید.درنهایت ،متخصصان تاکید دارند که در تعریف کسب وکار باید از محصول فراتر و به کار کرد آن اندیشید واز مرزهای ملی به رقابتهای جهانی فکر کرد ، از رده رقبای فعلی به کسانی که درآینده بعنوان رقیب محسوب خواهند شد ، ورود پیداکرد . دانشکده مهندسی صنایع
اسلاید 23: جمع بندیبا این شرایط تعریف درست صنعت یا صنایعی که بنگاه درآن قرار دارد ،دشوار خواهد بود ومتناسب با شرایط نیاز مند اتخاذ استراتژیهای متفاوتی خواهد بود که این استراتژیها می تواند در راستای :تحکیم ارتباط با مشتریان موافقایجاد تمایز در محصولادغام به جانب تامین کنندگان مواداولیه و یا مصرف کنندگان محصول کسب رهبری تکنولوژی دانشکده مهندسی صنایع
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.