صفحه 1:

صفحه 2:
جامعه ايرانى در افق چشم انداز سعه یافته با قعیت ني متناسب با مقتطيات فرهتقي كور ان ‎ia Gestion‏ | اخلا | ي اسلامي, ملي, متكي بر ‎Cf ee > ere scl‏ جتماعي همراه با يباسداري از ازاد, 5 ميد مط رامت و حون أنسان بهزه مند از امنیت اجتماعی و * مبتني بر دانايي» توانا در توليد علم .م فناوري» متكي بر هم بر متاخ ني و سرمايه عي در توليد ‎on 8‏ مسئوليت ‎em‏ ۳ مومن, رضایتمند, بركودار از وجدان ‎bail «sy‏ طء روحيه تعاون و عي, متعهد به شكوفايي آیران و مفتخر ‏سرت بودن ((گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبري((

صفحه 3:
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه هاي تعداد 1024 مر اجعه کننده به دستگاههای دولتی مستقر در شهر بیمار ستانهاء دادگستری. شهردار ی ادارات امور اقتصادی و دارایی. راهنمایی و رانندگی, ثبت اسناد. املاك و ثبت احوال

صفحه 4:
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه هاي اجرائی (ادامه) *متوسط مراجعه 5/2 بار جهت انجام کار * مراجعه به پیش از يك دستگاه *#عدم اطلاع 250 مراجعه کنندگان از مراحل انجام کار و مدار ك و مستندات موردنیاز *نارضايتي 26/31 مراجعه کنندگان از چگونگي انجام کار * موارد پرداخت اضافه علاوه بر تعرفه هاي مقرر *شکایت قانونی 901/8 مراجعه کنندگان از روند انجام کار * عدم رسیدگی به 05/89 شکابات مراجعه کنندگان

صفحه 5:
نظرسنجی از مراجعه کنندگان به دستگاه هاي اجرائی (ادامه) علت تأخیر در انجام کار از نظر مراجعه كنندكان: عدم انكيزش كار كنان» *تراکم ارباب رجوع» *عدم نظارت و کنترل» * نارسائي در قوانین و مقررات» *عدم انطباق تعداد کار کنان با حجم کار

صفحه 6:
برنامه راهبردي تحول اداري در کشور

صفحه 7:
ویژگیها و خصوصیات نظام اداري موجود: ] بخشي نگر و دورن گرا لا روزمره مدار و نزديك بين ] تحول گریز و محافظه کار 1 مشاركت ناپذیر, خودمحور و افزون ۱ تجربه گرا. سنتي و دانش گریز بي نظم و ناهماهنگ مار مجري, رقابت ناپذیر و لا تعهدپذیر و اخلاق گرا | بالقوه توانمند و مستعد تحول

صفحه 8:
فرصتها و نقاط قوت: برخورداري نسبي از نيروي انساني با تجربه و دانش آموخته تمایل جامعه و نهادهاي مردمی به مشارکت در تصمیم سازي ‎gi pws‏ فزاینده به منابع اطلاعاتي. دانش مدیریت و فناوريهاي نوین اداري خواست و استقبال جامعه از انجام اصلاحات اداری برخورداري از رشد نسبي دانش. بینش وتوانايي مدیران حساسیت و توجه ویژه مقام معظم رهبري و ریاست محترم جمهور و مجلس شوراي اسلامي به انجام اصلاحات اداري

صفحه 9:
تهدیدها و نقاط ضعف: جهاني شدن و الزامات و انتظارات ناشي از آن بحران روبه افزايش ناكا رآمدي نظام اداري مواجه بودن با نارضايتى عمومى و كاهش اعتماد جامعه تمايل به حفظ وضع موجود و مقاومت كاركنان در قبال تحول عدم تمایل به مشارکت پذیری و شفاف شدن عملکردها فقدان يكپارچگي و انسجام دروني گرایش رو به تزاید سياسي شدن نظام اداري کشور عدم توجه به شایسته سالاري ‎Boe‏ هن ی دا یر وین اه قي این و اس داسف

صفحه 10:
ویژگیها و خصوصیات نظام اداري مطلوب: نظام كرا و هم ن دانش گرا سونگر ۱ . خدمتكزار و مردم بهره ور و ارزش افزا 4 تگو و شفاف * عاري از فساد و أثربخش» نتيجه كرا 1 ۱ م قانونمدار, ضابطه شايسته سالار ‎٠‏ مدير و راهبر ٍِ * تو كرا و نوانديش ‎٠‏ آينده نكر و هدفمند

صفحه 11:
اذ انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب [ مقاومت زیانبران اصلاحات و ذینفعان وضع موجود | سنجش هزینه-فایده سياسي از نتایج تحول اداري ا اختلاف نظر در هدفهاء چشم انداز و آینده مطلوب | اختلاف نظر در خط مشي ها و راهکارها | محيط سياسي ناپایدار ] ارتباط و پیوند اندك با محیط بین الملل

صفحه 12:
رویکردهای تحول در نظام اداری 0 رویکرد مسئله محور (اصلاح وضع موجود) ۵ رویکرد مهندسی مجدد ۵ رویکرد ترکیبی

صفحه 13:
هدف كلي تحول اداري انطباق توانمندیها و قابلیتهای اداری‌با نقش واقعي يك دولت مطلوب وايده آل

صفحه 14:
اهداف اختصاصی تحول اداری "۲ ایجادانظاماداريآمدیریتا اکارآمدهآمقتدراا وّپاسخگو ۲ توسعه‌آمشارک ت 11111111 111111011101100[اتصمي ااسازي» 1000100001100000 اعد ات 0000000000000 100010000۵000000 ۷ روابط 11001100010000 "فزایش!رضایتمندي 11110111111 7 تمحیط10111001000010000000001000001000 ف‌ضایل 10 1000

صفحه 15:
fof ‏نامه د‎ ١ مرحله1: توقف كسترش نظام ادارى و آماده سازى جهت ورود به مرحله تحول اساسي )78-1377( © مرحلسه 2: تحول اسساسي در نظام اداري در طول برنامه سوم توسعه

صفحه 16:
شبکه راهبردی تحول در نظام اداری کشور

صفحه 17:
اعضای شورای تحول اداری ‎٩‏ وزیر (رییس شورا) ‎٩‏ معاون توسعه مدیریت و منابع (دبیر شورا) ‎٩‏ يكي دیگر از معاونین دستگاه-معاون سلامت ‎٩‏ رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداري ‏نماینده سازمان مدیریت و بر نامه ريزي کشور ‏يك نفر ازمدیران آگاه در مسایل مديريت و امور اداري © يك نفر از کار کنان آگاه در مسایل مديريت و امور اداري

صفحه 18:
وظایف و اختیارات شورا [برنلمه ريزي براي اجراي مصوبات شور ايعالي اداري و ستاد برنامه ريزي تحول ادآري تهیه, تنظیم وتصویب طرحما و برنامه هاي تحول اداري دستگاه تدوین وتصویب استانداردهاي انجام کار مشاغل تخصصي تدوین و بمسازي سیستمهاء روشها و فرايندهاي انجام کار بررسي و تعيين ضولبط و معيارهاي لازم در بهینه سازي ساختار» ترکیب و توزیع نيروي انساني تدوين و اجراي برنامه هاي ارتقاءكارايي و بهره وري ] تهیه و ارایه گزارش ادواري اجراي برنامه تحول اداري به ستاد ] هدایت کمیسیون ای تحول | اداری سازمانهای وابسته و تابعه ح ح ‏

صفحه 19:
محورهای برنامه تحول اداری بعد اختصا ) إظايف 5 ريت 1 “ صي عملکرد (شرح و و مامورٍ ‎Spit ۱‏ در كلية بع عمومي عملکرد (اصول مشترک در ‎AS‏ ‏شامل 7 برنامه جزئي به شرح ذیل: برنامة هقی تمودر دار وله تزناهه‌:تجول جر بساختارهاي بشکیلاتن: برنامه تحول در نظامعهاي مديريتي. برنامه تحول در نظامهاي استخدامي. برنامه آموزش و بهسازي نيروي انساني. برزامة اصلاح فرابتدها و روشها و توسعه فتأورق آذارف. برنامه ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري. ‎۲۷ ۲۷ ۲۷ ۷ ۷ ۷ ۷۲

صفحه 20:
ل اداری نبط با تحو اد مرت و me ‏كلى‎ ‎: ‏اقتصاد‎ ee ‏هنگي‎ i a 5

صفحه 21:
الف) سیاستهای فرهنگی. علمی و فناوری * تقویت وجدان کاري, انضباط اجتماعي و روحیه کار و ابتکار, كارافريني. درستكاري و قناعت و اهتمام به ارتقاي کیفیت توليد ‎٠‏ تلاش در جهت تبيين و استحكام مباني _مردمسالاري ديني و نهادينه كردن آزاديهاي مشروع از طریق آموزش, آگاهي‌بخشي و قانونمند كردن ان

صفحه 22:
ب) سیاستهای اجتماعی» سیاسیء دفاعی و امنیتی * ایجاد محیط و ساختار مناسب حقوقي. قضايي و اداري براي تحقق اهداف چشم‌انداز ۰ اصلاح نظام اداري و قضايي در جهت افزایش تحرك و رايي. بهبود خدمت‌ر انب به مردم. تأمین کرامت و معيشت كا رکنان, بهكاركيري مديران لايق و امین و تأمين شغلي آنان, حذف يا ادغام مديريتهاي موازي, تاگید بر تمرگززدايي» پيشگيري از فساد اداري و مبارزه

صفحه 23:
ج) سیاستهای اقتصادی * ایجاد سازوکار مناسب براي رشد بهره‌وري عوامل تولید (انرژي, سرمایه, نيروي کار, مواد و منایع) * توجه و عنایت جدي بر مشارکت عامه مردم

صفحه 24:
ي لع ايه لوم 4 | | قرفنگی

صفحه 25:
جامع منابع انساني موردنیاز شامل ‎wiz‏ ‎Se Peat‏ شغلي. آموزش, بهسازي و نگهداشت نيروي آنساني بلات کلان دستگاه. متناسب با سیا احکا جريه ساير كشورها ‎ars dae le;‏ گاه‌ها به شهرداري ها بو دهد ري ها (ماده 137 ‎guiss‏ قیفت: تمام. شده قعا خدمات و تنظيم لايجه بودجه سالائة .و تخصيص. | 0 و تنطوم ‎Gulls axe‏ 5 خدمات ع:قیفت تفام شده آن(مواد ‎iad!‏ اس جم ‏کی سازي بدنه دولت (ماده 145) ‏استقرار نظام شا ايي و ایجاد ثبات در خدمات استقرار نتم بست كرايي: وو 0

صفحه 26:
* تدوین, نظارت و ارزشيابي استانداردها و شاخصهاي بهبود ‎cuas‏ خدمات و ارتقاي عملکرد باليني و مشتري‌مدار نمودن واحدهاي بهداشتي, درماني از طریق اصلاح فرایندها و ساختار مديريت اقتصادي (از جمله اصلاح نظام حسابداريي, پرداخت مبتني بر د, بودجه‌ريزي عملياتي) و.... (ماده 88) ‎Gauls‏ پاسخگويي دستگاه‌هاي جرا در مقابل مردم با استفاده از فناوري‌هاي نوبن اداري و بازنگري و مهندسي فرایندها و روشها و توسعه فرهنگ مدیریت و ارزيابي عملکرد و راهكارهاي لازم براي جلوگيري از مفاسد اداري (ماده 142) ‏* اصلاح نظام مدیریت منابع انساني از طریق تجزیه و تحلیل و بازطراحي مشاغل دولتي, اصلاح نظام پرداخت کارکنان, ارتقاي سطح کيفي مدیران و سرپرستان و کارکنان( ماده 143( ‎

صفحه 27:
اداری در سند ملي توسعه بح بخلش سلامت و آموزش يزرد

صفحه 28:
تهيه دستور العو تدوین, نظارت و ارزشيابي استانداردها و اصلاح رتبه بندي بیمارستانها براساس الگوي ارتقاي عملكرد باليني تدوين آیین نامه هاي مربوط به تنظیم ساختار و تشکیلات د 0 ‎sale Chal‏ و ساختار مديريت (از جمله اصلاح نظام چسانداری, ‎oben 3‏ ‎saat‏ تصذي كر ‎afl‏ هریت الا ات واخدهای هداستي: رسای بازنگری و اصلاح رديفهاي استخدامي متناسب باوظایف و فعالیتها تد نامه هاي مربوط به امر مبارزه با فساد اداري استقرا ‎ee‏ سلامت اداري در پگ ‎a ٩‏ طراحي و عملياتي سازي نظام جامع اطلاعات در بخش سلامت توسعه و گاريزي فتآوزي ازتباطات :و اطلاعات در بخش بهداشت و درمان استقرار نظام مستندسازي و گزارش گيري بخش سلامت

صفحه 29:
تدوین آیین نامه ها ط به نظارت و ارزیاب د سازما مدیریت اهيا و واد هات ا و و و ارزيابي عملکرد سازمان و مدیرٍ تدوين آيين نامه نظام انتخاب, انتصاب و عزل مدیران بخش سلامت و آموزش پز تدوین آیین نامه هاي نظام انتخاب, جذب, تخصيص. توزيع. بكاركيري. آمورش و توسعه, ارتقاع ‎wold)‏ جبران خدمت. ارزيابي و خروم از خدمت کارکتان بخش سلامت و آموزش پز تهیه و تدوین آیین نامه نظام تامین, تخصیص, توسعه و توزیع منابع مالي بخش سلامت و آموزش پزش 5 تدوین نظام مدیریت منابع فيزيكي بخش سلامت و آموزش پزشكکي مهندسي مجدد فرآيندهاي وزارتخانه تدوین و استقرار نظام حسابداري قیمت تمام شده و بودجه بندي عملياتي به ‎ee Pee‏ رت ري م و بو يي اتي استقرار نظام ارزيابي بهره وري و عملکرد سازمان و مدیریت بخش بهداشت, درمان و آموزش پز مدیریت خدمات پشتيباني مبتني بر کاهش تصدي گري

صفحه 30:
اهداف کلان. جهت گیریها و راهکارهاي ریاست جمهوری

صفحه 31:
اهداف کلان و حهت گیربها حرکت در راستاي تحقق سند چشم انداز 20 ساله اس‌تفاده از مدیریت تحول گراء انقلابي؛ خدمتگزار, متواضع» پاسخگو, کارآمد, عدالت گستر و سالم تشکیل دولتي عقلايي» کم هزینه, پرفایده» پرکار و صبور مبارزه همه جانبه با فقر» ‎pone wld‏ ویژه خواري و فامیل گرايي

صفحه 32:
راهکارهای اصلاح ساختار و مدیربت ‎٠‏ طراحي نظام مدیریت تحولگرا بریایه عقلانیت, معنویت و عدالت با استفاده از فناوريهاي وین با نگرش سيستمي ۰ استفاده از همه ظرفیتها و توانمنديهاي مديريتي کشور بر پایه شایسته سالاري ‏۰ حذف اشرافیت دولتي و جلوگيري از سوء استفاده در مصرف بيت المال ‎٠‏ ايجاد تحول در روند جاري فعاليتهاي عمومي دولت براي تتتهيل امور مردم واباس حكوبي مديران :در قبال تظارت عمومي ‏+ متناسب سازي حجم فعاليتهاي دولت» کاهش تصدي و ارتقاء بهره وري دستگاههاي اجراي ي با استفاده از فناوري اطلاعات و توسعه فعاليتهاي بخش تعاوني,

صفحه 33:
راهکارهای اصلاح وضعیت اقتصادی * ارتقاء بهره وري عوامل تولید نظیر سرمایه, مواد, انرژي و نيروي کار ۰ بكارگيري فناوريهاي پیشرفته در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید مبتني بر فناوريهاي ° شایسته سالاري در انتخاب مدیران

صفحه 34:
برنامه هاي وزیر محترم پیرامون تحول اداري

صفحه 35:
تأمین نيروي انساني جهت ارایه خدمات بهداشتي درماني با توجه به تعداد استاندارد کارکنان مورد نیاز واحدها بازنگري در نحوة پرداختهاي پرسنلي با تأکید بیشتر بر نظام کارمزدي و ارزش‌گذاري بر تخصص و تجربه کارکنان طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزش مداوم براي همه شاغلین وزارتخانه همراه با امکان ارتقاي متناسب آنها تمركززدايي در انجام وظایف اجرايي و تأکید هر چه بیشتر بر نقش مستقل دانشگاههاي علوم پزشكکي تقویت نقش نظارتي, هدايتي و حمايتي ستاد طراحي و اجراي نظام ارزيابي مناسب در کلیه بخشهاي بهداشت و درمان و آموزش و پژوهش با تأکید بر ارزيابي کیفیت» سرعت و رضامندي مراجعین تشویق بخشهاي خصوصي و تعاوني جهت سرمایيه‌گذاري در بخش سلامت با اراية تسهیلات مناسب همراه با نظارت مستمر

صفحه 36:
الزامات برنامه های تحو ‎J‏ اذا ری

صفحه 37:
بر نامه منطقی نمودن اندازه دولت واحد مسئول مدیریت منایع انساني مريريت جنانع انساني مدیریت منایع انساني مرکز مدیریت و ‎id lar‏ بازرگاني کلیه حوزه ها مدريت امور عمومي اد در دست اجرا در ريت اجرا انجام شده متوقف شده اقدامات كافي نبوده انجام شده کاهش 9۵5 نيروي انساني در طول برنامه چهارم عدم تجاوز مجموع استخدام هاي جدید از 0 کل کارکنان خارج شده از خدمت بازخرید کارکنان داوطلب با پرداخت وجوه تشويقي واگذاري سهام یا مدیریت شرکت هاي دولتي به بخش غيردولتي شناسايي و واگذاري وظایف و امور قابل واگذاري دستگاه به شهرداري هاء دهداري ها و بخش غيردولتي واگذاري و خودگرداني واحدهاي تفريحي, ورزشي, خدماتي, اجتماعي و رفاهي موجود و یا نیمه تمام رده

صفحه 38:
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت واحد مسئول معاونتهاي grees ‏مدیریت ور‎ pls دانشگاهها وصعیت آجرا اقدامات كافي ‎orgs‏ انجام نشده اقدامات كافي نبوده عنوان واگذاري واحدهاي بهداشتي و درماني (داروخانه, آزمایشگاه, رادیولوژني. تخت بيمارستاني. رختشویخانه. آشپزخانه. مرکز بهداشت و درمان شهري, پایگاه شهري, مرکز بهذاشت و درما روستايي, خانه بهذاشت. پایگاه اورژانس و 9635 پروژه هاي نیمه تمام بهداشت و درمان) به بخش غيردولتي تفویض کلیه اختیارات و مسئوليتهاي مديريتي, مالي و اداري واحدهايي که قیمت تمام شده تعیین شده به مدیران و اعطاي صرفه جويي هاي حاصل به مدیران و کارکنان آن واحد و واحد ستادي ذیربط جهت تشویق واگذاري پروژه هاي تملكث دارايي هاي سرمایه اي آماده بهره برداري و نیمه تمام خانه هاي بهداشت و پایگاه بهداشت شهري و مراکز بهداشتي و درماني و آزمایشگاهها به بخش رده |G. 10

صفحه 39:
برنامه منطقی نمودن اندازه دولت واحد مسئول امور 1 اقدامات كافي نبوده انجام شده عنوان حمایت از بخش غيردولتي, تشکل هاي تخصصي و سازمانهاي محلي در تحقق اهداف دستگاه و ارایه تسهیلات براي تونسعه نخنش غيردولتي شامل اعطاي تتهیلات بانگي:تآهین مابه التفاوت کارمزد بانكي, واگذاري زمین و خدمات زيربنايي و اختصاص بخشي از اعتبارات تملك دارايي هاي سترمایه اي دشتگاه به عنوان وجوه اداره شده براي پرداخت وام قرض الحسنه و پرداخت هزینه هأي سرانه تنظیم فراردادهاي واگذاري امور خدماتي براساس واجد کار معین, قیمت هر واحد كار و قیمت کل رده 11 12

صفحه 40:
برنامه اصلاح ساختارهای تشکیلاتی واحد مسئول مرکز توسعه مدیریت معاونتهاي توسعه مدیریت و سلامت مرکز توسعه مدیریت مرکز توسعه مدیریت و کلیه معاونتها کلیه معاونتها مرکز توسعه دوش موس Snes Lal ‏در دنت‎ ‏اجرا‎ ‏انجام يافته‎ در دست اجرا انجام يافته متوقف شده عنوان اصلاح ساختار تشکیلات دستگاه و موْسسات وایسته ادغام واحدهاي استاني/ شهرستاني وابسته و انطباق ساختار تشکیلات لن با ضوابط ابلاغي ایجاد مرکز نوسازي 7 تحول اداري در ستاد وزارتخانه و دانشگاه هاي تابعه مهندسي مجدد مأموریتها و وظایف دستگاه تفكيك وظایف اجرايي از حوزه هاي ستادي وزارتخانه و انتقال به واخدهاي استاني و شهرستاني تفكيك وظایف حاكميتي از وظایف شرکنهاي ات ةا تومه د ‎ol Ileal‏ نه فا تهایة رده

صفحه 41:
ی تشکیلاتی برنامه اصلاح ساختارها واحد وضعيت عنوان رده ستول نا ل مركز | انجام يافته | بازنكري مأموريتها و وظايف واحدهاي وابسته به | 7 توسعة دستكاه و بررسي ضرورت ادامه فعاليت آنها مديريت و واحدهاي ذيربط مرکز | انجام یافته |تغییر عنوان دفاتر بازرسي و پاسخگويي به [ 8 ‎aa‏ شکایات و بازنگري شرح وظایف و تشکیلات آنها مديريت فرکز در دست | تجميع واحدهاي فعال در زمینه آمار و اطلاعات و| 9 توسعة اجرا ‏ | ایجاد واحد آمار و منابع اطلاعاتي با شرح وظایف ۳ جديد در ستاد و واحدهاي تابعه واحدهاي ذیربط

صفحه 42:
بر واحد مسئول مرکز توسعه مدیریت مرکز توسعه مدیریت مرکز توسعه مديريت معاون هماهنكي کلیه معاونتها دفتر ارزيابي > نامه اصلاح نظامهای ea Lal ‏در دست‎ ‏اجرا‎ ‏متوقف‎ ‏شده‎ ‏اقدامات‎ ‏كافي نبوده‎ انجام شده انجام شده اقدامات کافی نبوده مديريتى عنوان تدوین و اجراي برنامه هاي فرهنگ سازي و ایجاد بستر تحقق تحول اداري استقرار چرخه بهره وري در دستگاه بررسي و تعیین تکلیف شوراها و مجامع متعدد تصمیم گيري و ساماندهي و اصلاح نظام‌هاي تصمیم همكاري و مشارکت فعال در تدوین سياستهاي كلي نظام و تدوین برنامه راهبردي و عملياتي و ارزيابي مستمر آنها در راستاي چشم انداز 0 ساله کشور رعایت حداکثر سقف 9۵20 انتصابات مديريتي از خارج دستگاه طراحي و استقرار نظام نظارت و بازرسي دستگاه رده

صفحه 43:
برنامه اصلاح نظامهای مدیریتی وضعيت اجرا اقدامات كافي نبودة اقدامات كافي نبوده انجام شده انجام نشده انجام نشده در دست عنوان ‎agi‏ و اجراي برنامه صرفه جويي در هزینه ها تدوین سازوكارهاي نگهداري مناسب تجهیزات و بیت المال و فرهنگ سازي در اين زمینه ارزيابي استراتژيك بحش بهداشت, درمان و آموزش پزشكي (تعیین جایگاه ايران در بین كشورهاي منطقه و جهان و تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد و ارایه راه حل هاي کاربردي) شناسايي نقاط اصلي آسیب پذيري سلامت در دستگاه و بررسي میزان شیوع و عمق فساد در دستگاه تدوین و اجراي سازوكارهاي ارتقاي سلامت و شفافیت: اداري و تنالي دستگاه آموزش کارکنان در زمینه فساد اداري, مبارزه با رده 10 11 12

صفحه 44:
بر واحد مسئول معاونت توسعه مرکز توسعه مدیریت و کلیه معاونتها مرکز توسعه مدیریت مرکز توسعه مدیریت کلیه معاونتها روابط عمومي وضعیت ‎Lal‏ ‏انجام شده اقدامات كافي نبوده انجام شده انجام نشده اقدامات اكافي ‎orgs‏ متوقف شده نامه اصلاح نظامهای مدیریتی عنوان ایجاد نظام ارزيابي عملکرد در دستگاه تدوین شاخصهاي اختصاصي ارزيابي عملکرد و دستگاه ضریب اهمیت و برش استاني آنها تدوین ضوابط اختصاصي انتخاب و انتصاب مدیران ‎abel‏ بانك اطلاعات مدیران و داوطلبان مدیران و داوطلبان پست هاي مديريتي ‏استقرار سیستم هاي جدید مدیریت ‎(OG, S6.CFAD, TAD) ‏أستعراد نظام پذیزرش وزیزرسین::پیشنهادات: ‎ ‏رده ‎14 ‎15 ‎16 ‎17 ‎18 ‎19 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
واحد مسئول ‎wlio‏ انساني منایع انساني منایع اسان منايع انساني منایع انساني منايع انساني وضعيت ‎bel‏ ‏اقدامات ‎yal‏ نبوده انجام شده انجام شده انجام شده انجام شده انجام شده برنامه اصلاح نظامهای استخدامی عنوان رعایت مصوبه جذب نخیگان و اعطاي فوق العاده هاي ویژه نخبگان, اعطاي تسهیلات و شناورسازي ساعات ‎lS‏ اولویت در استفاده از ‎SONI‏ ‎ajaqui cule,‏ انتتخدامي ‏زعایت فرایتد انعقاد: و تمدید قزازداد اننتخدام ‎wiley‏ ‏پرداخت فوق العاده مخصوص جذب و نگهداري کارکنان پيماني براساس نتایج ارزيابي عملکرد مستخدمین ‏عدم استخدام مستخدمین بازنشسته و بازخرید فولت نة عتوان مننتخذم پيماني ‏برگزاري آزمون تخصصي جهت استخدام ‎ ‏رده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 46:
واحد مسئول مدیریت a Lel ‏انجام نشده‎ ‏انجام شده‎ ‏انجام نشده‎ انجام شده انجام شده برنامه اصلاح نظامهای استخدامی عنوان اصلاح شرح وظایف کارشناسان ارشد, خبره و عالي دستگاه در جهت مسئولیت هاي تحقيقاتي وت Cb ‏سقف 9665 کارکنان مشمول‎ cole, ‏ارتقاي مسیر شغلي‎ ارزيابي 2 سالانه افراد در سطوح ارشد, خبره و عالي اصلاح شرایط احراز مشاغل از نظر مدرك تخضيلي رعايت سهميه ايثاركران, فرزندان بيكار شاهد, معلولین عادي و افراد بومي در استخدام رده 10 11 12

صفحه 47:
برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی واحد مسئول | وضعیت عنوان ‎el‏ ‏کلیه معاونتها | انجام شده | افزایش شاخصهاي كيفي نيروي انساني (ترکیب تحصيلي کارکنان و نسبت کارکنان مشاغل تخصصي ‎(JS a‏ کلیه معاونتها | اقدامات | انجام مطالعات كارسنجي و برآورد نيروي كافي نبوده | انساني موردنیاز منایع انساني | انجام شده |تدوین نظام جامع آموزش کارکنان /مدیران و مرکز 3 8 مديريت منابع انساني نيازسنجي آموزشي کارکنان/مدیران و تدوین و مرکز آموزش هاي مشاغل اختصاصي و آموزشهاي توسعه موردنیاز در مسیر شغلي به تفکيك هريك از مدیریت مشاغل دستگاه منایع انساني | انجام شده | رعایت سرانه آموزش مدیران و کارکنان و و مرکز فناوري اطلاعات رده فى 1

صفحه 48:
برنامه آموزش و بهسازی نیروی انسانی واحد مسئول ‎wlio‏ ‏انساني ‏مثايع ‏انساني ‎pls‏ ‏انساني ‎wlio‏ ‏انساني و مرکز توسعه مدیریت مثايع انساني gilts وصعیت اجرا انجام شده انجام شده انجام شده انجام نشده انجام شده عنوان ارسال اطلاعات پرسنلي دستگاه هر3 ماه به سازمان مدیریت و برنامه ريزي تدوین برنامه جامع نيروي انساني در برنامه چهارم اعزام کارکنان جدیدالاستخدام به دوره هاي آموزشي توجيهي بدو خدمت تهیه شناسنامه آموزشي مدیران و کارکنان ارزشيابي و بررسي اثربخشي دوره هاي آموزشي در ارتقاي کیفیت انجام امور در دستگاه اجرای نظام ارزشیابی کارکنان رده 10 11 12

صفحه 49:
واحد مسئول امور عمومي امور عمومي منايع فيزيكي معاونتهاً برنامه اصلاح فرايندها و توسعه فناورى وضعيت ‎bel‏ ‏اقدامات ‎yal‏ نبوده اقدامات كافي نبوده انجام شده انجام شده اقدامات كافي نبوده عنوان استقرار فنون بازنگري ‎RE, babs‏ 160 0000 و...) تدوین برنامه جامع اتوماسیون اداري دستگاه تهیه وضعیت موجود فضاها و ساختمانهاي اداري و تطبیق وضعیت استقرار نيروي انساني و واحدهاي تابعه در ساختمان هأي اداري رعایت استاندارد مربوط به فضاي اداري انجام بخشي از خدمات دستگاه از طریق اینترنت ‎sib!‏ رده فى ‎L‏

صفحه 50:
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری واحد مسئول واحدهاي ‎‘aud‏ 355 اجرا انجام شده انجام شده متوقف شده انجام شده انجام شده عنوان ارسال اطلاعات مورد درخواست سازمان مدیریت و برنامه ريزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي (اطلاعات بودجه. حسايداري, ‎Ce‏ احکام كارگزيني و دوره هاي آموزشي وت ايجاد واحد مسئول فن آوري اطلاعات همكاري در راه اندازي يورتال اطلاع رساني به مردم بركزاري دوره هاي آموزشي بهبود سيستم ها و روش ها و استقرار سيستم هاي مديريت و مستندسازي کلیه روش هاي موردعمل رده 10 11

صفحه 51:
واحد مسئول دانشگاهها معاونت سلامت مرکز توسعه مدیریت ‎als‏ ‏معاونتها کلیه معاونتها برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری وضعيت ‎bel‏ ‏اقدامات ‎yal‏ نبوده انجام شده اقدامات كافي نبوده متوقف شده اقدامات كافي نبوده عنوان اصلاح روش هاي ارایه خدمات اورژانس, بستري و سرپايي به مراجعان مبتني بر نظام مدیریت کیفیت فراگیر همكاري در تدوین و اجراي طرح استقرار نظام تأمین اجتماعي فرا استانداردسازي خدمات دستگاه و اجراي دوره هاي آموزشي مرتبط همكاري در ایجاد مجتمع هاي اداري- خدماتي مشترک (ارایه اطلاعات مسایل درماني, اورژانس و امور بیمه گري در کنار سایر خدمات دولتي) پیشنهاد یا اصلاح قوانین و مقررات رده 13 14 15 16 17

صفحه 52:
واحد مسئول ‎als‏ معاونتها مرکز توسعه مديريت مركز برنامه اصلاح فرايندها و توسعه فناورى وضعيت ‎bel‏ ‏اقدامات ‎yal‏ نبوده انجام شده اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده عنوان تعیین قیمت تمام شده خدمات آموزشي, پزوهشی: بهداشتن, درماسي..خدماني و اداری) براساس کیفیت, کمیت و محل جغرافيايي ایجاد سایت اينترنتي با توجه به ضوابط سازمان مدیریت مکانیزاسیون سیستم هاي اداري-مالي مطایق با ضوابط ابلاغي اصلاح فرم هاي موردعمل ايجاد و توسعه بانك هاي اطلاعاتي مكانيزه استقرار نظام مديريت امور فن آوري اطلاعات (گردآوري, سازماندهي, ذخیره و نشر با ابزارهاي رده 19 20 21 22 23 24

صفحه 53:
برنامه اصلاح فرایندها و توسعه فناوری rey ‏اجرا‎ اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده انجام شده عنوان تهیه استانداردهاي جا و مکان و نحوه استقرار واحدهاي بهداشتي و درماني توسعه استفاده از سیستم 16 اصلاح فرايندهاي انجام کار اختصاصي و مشترك مکانیزاسیون روش هاي اختصاصي اجراي فيزيکي طرح هاي عمراني در زمان و کیفیت پیش بيني شده (باتوجه به اعتبارات تخصيصي) و براساس شاخص ها و استانداردهاي ننتازمان. مدیریت ضابطه مند تموذن نحوه استفاده از تجهيزات و امكانات: دولتق (اتومنيل ‎(ao‏ ارده 25 26 28 29 30 31

صفحه 54:
واحد مسئول امور عمومي مركز مديريت امور عمومي روابط عمومي امور عمومي روابط عمومي برنامه ارتقا و حفظ كرامت مردم در نظام ادارى وضعيت اجرا اقدامات كافي نبوده انجام شده انجام شده اقدامات كافي نبوده اقدامات كافي نبوده عنوان ايجاد كيشه هاي اطلاعات و خدمات رساني به مراجعان تدوين منشور اخلاقي دستگاه أيجادتسهيلات و امكانات مناسب#براق رقاة خال مراجعان ایجاد پایگاه هاي اطلاع رساني در سطح شهر انتخاب مکانیزم هاي اطلاع رساني زمان انجام کار, مدارك موردنیاز, مقررات موردعمل, عنوان واحد و محل استقرار آن و ارائه آن به شکل مستند به ارباب رجوع نظرسنجي منظم مراجعان رده فى ‎L‏ 2

صفحه 55:
برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداری رده واحد وضعیت عنوان سنول اجرا ‎a‏ ‎wlio‏ | انجام نشده | تأثير نتايج نظرات ارباب رجوع در وضعيت | 7 انساني و استخدامي مدیران و کارکنان واحدهاي ذیربط روابط | انجام نشده | استقرار نظام پاسخگويي دستگاه 8 عمومي 9 تهیه گزارش تحليلي از نظارت ها و پاسخگويي به روابط |انجام نشده | تهر عمومي شکایات مردم و مراجعان و ایجاد سازوکار رشیدگي ‎ay‏ تفنگایات.

صفحه 56:
واحد مسئول معاونتها برنامه ارتقا شاخصهای اختصاصی ‎fim‏ عنوان اقدامات ‎ute‏ مد ‎opal‏ كبري و ارتقاي شاخصهاي كليدي ‏نبوده ‎ ‎ ‏رده ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
وضعیت وزارت بهداشت, درمان 9 اموزش پزشكي در ارزيابي برنامه تحول اداري کسب رتبه 23 از میان 24 دستگاه اجرايي در سال 1381 کسب رتبه 11 از میان 24 دستگاه اجرايي در سال 1382 کسب رتبه 17 از میان 44 دستگاه اجرايي در سال 1383 کسب رتبه 9 از میان 49 دستگاه اجرايي در سال 1384

تحول در نظام اداري- مديريتي معاونت توسعه مديريت و منابع مرکز توسعه مديريت و تحول اداري دبيرخانه شوراي تحول اداري جامعه ايراني در افق چشم انداز • • • • توس عه يافت ه ب ا گذر از موقعي ت کنون ي متناس ب با مقتضيات فرهنگي ،جغرافيايي و تاريخي متک ي بر اص ول اخالق ي و ارزشهاي اس المي ،ملي، انقالبي ،مردمساالري ديني ،عدالت اجتماعي همراه با پاس داري از آزاديهاي مشروع ،حف ظ کرامت و حقوق انسانها و بهره مند از امنيت اجتماعي و قضايي مبتني بر دانايي ،توانا در توليد علم و فناوري ،متکي بر سهم برتر منابع انساني و س رمايه اجتماع ي در توليد ملي فعال ،مس ئوليت پذي ر ،ايثارگ ر ،موم ن ،رضايتمند، برخوردار از وجدان کاري ،انضباط ،روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي ،متعهد به شکوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن ((گزيده ای از بيانات مقام معظم رهبري(( نظرسنجي از مراجعه كنندگان به دستگاه هاي اجرائي : تعداد 1024مراجعه كننده به دستگاههاي دولتي مستقر در شهر نظير : بيمارستانها ،دادگستري ،شهرداري ،ادارات امور اقتصادي و دارايي ،راهنمايي و رانندگي ،ثبت اسناد ،امالك و ثبت احوال نظرسنجي از مراجعه كنندگان به دستگاه هاي اجرائي (ادامه) ‏متوسط مراجعه 5/2بار جهت انجام كار 39%مراجعه به بيش از يك دستگاه ‏عدم اطالع %50مراجع+ه كنندگان از مراح+ل انجام كار و مدارك و مستندات موردنياز ‏نارضايتي %6/31مراجعه كنندگان از چگونگي انجام كار 8/9%موارد پرداخت اضافه عالوه بر تعرفه هاي مقرر ‏شكايت قانونی %1/8مراجعه كنندگان از روند انجام كار ‏عدم رسيدگی به %5/89شكايات مراجعه كنندگان نظرسنجي از مراجعه كنندگان به دستگاه هاي اجرائي (ادامه) علت تأخير در انجام كار از نظر مراجعه كنندگان: ‏عدم انگيزش كاركنان، ‏تراكم ارباب رجوع، ‏عدم نظارت و كنترل، ‏نارسائي در قوانين و مقررات، ‏عدم انطباق تعداد كاركنان با حجم كار برنامه راهبردي تحول اداري در کشور ويژگيها و خصوصيات نظام اداري موجود: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بخشي نگر و دورن گرا روزمره مدار و نزديك بين تحول گريز و محافظه كار مشاركت ناپذير،خودمحور و افزون طلب تجربه گرا ،سنتي و دانش گريز بي نظم و ناهماهنگ مداخله گر ،مجري ،رقابت ناپذير و دولت مدار تعهدپذير و اخالق گرا بالقوه توانمند و مستعد تحول فرصتها و نقاط قوت: • • • • • • برخورداري نسبي از نيروي انساني با تجربه و دانش آموخته تمايل جامعه و نهادهاي مردمی به مشاركت در تصميم سازي دسترسي فزاينده به منابع اطالعاتي ،دانش مديري.ت و فناوريهاي نوين اداري خواست و استقبال جامعه از انجام اصالحات اداري برخورداري از رشد نسبي دانش ،بينش وتوانايي مديران حساسيت و توجه ويژه مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهور و مجلس شوراي اسالمي به انجام اصالحات اداري تهديدها و نقاط ضعف: • • • • • • • • • جهاني ش.دن و الزامات و انتظارات ناشي از آن بحران روبه افزايش ناكارآمدي نظام اداري مواجه بودن با نارضايتي عمومي و كاهش اعتماد جامعه تماي.ل ب.ه حف.ظ وض.ع موجود و مقاومت کارکنان در قبال تحول عدم تمايل به مشاركت پذيري و شفاف شدن عملكردها فقدان يكپارچگي و انسجام دروني گرايش رو به تزايد س.ياسي شدن نظام اداري كشور عدم توجه به شايسته ساالري ويژگيها و خصوصيات نظام اداري مطلوب: • • • • • • •ه دانش گرا نظام گرا و هم • خدمتگزار و مردم سونگر بهره ور و ارزش افزا ساالر اد و • عاري از فس پاسخگو و شفاف تبعيض گرا نتيجه اثربخش، • قانونمدار ،ضابط ه مشاركت جو مند شايسته ساالر • مدير و راهبر عه گرا و • توس نوانديش • آينده نگر و هدفمند موانع مهم انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب مقاوم ت زيان بران اص الحات و ذينفعان وضع موجود س نجش هزينه-فايده س ياسي از نتايج تحول اداري اختالف نظ ر در هدفه ا ،چشم انداز و آينده مطلوب اختالف نظر در خط مشي ها و راهكارها محيط سياسي ناپايدار ارتباط و پيوند اندك با محيط بين الملل رويکردهای تحول در نظام اداری رويکرد مسئله محور (اصالح وضع موجود) رويکرد مهندسی مجدد رويکرد ترکيبی هدف کلي تحول اداري +ب+ا نق+ش انطباق توانمنديه+ا و قابليتهاي نظام اداري واقعي يك دولت مطلوب و ايده آل اهداف اختصاصي تحول اداري ايجادنظاماداريمديريت ي كارآمد،مقتدر وپاسخگو توس عهمشارك تقانونمن دمردمكاركناندرتص مي مسازي،تصميمگيريواجرا نهادينهكردنعدالتوشايستهسالاريدرنظاماداري نوسازيروابطدولتومردم افزايشرضايتمندياربابرجوع ايجادمحيطمناسببرايرشدكرامتانسانيوفضايلا خلاقيدرنظاماداري مراحل برنامه تحول اداري +ازي +ترش نظام اداري و آماده س +ف گس مرحله :1توق جهت ورود به مرحله تحول اساسي ()78-1377 +اسي در نظام اداري در طول +ه :2تحول اس+ مرحل+ برنامه سوم توسعه شبکه راهبردي تحول در نظام اداري کشور شورايعالي اداري ستاد برنامه ريزي تحول اداري كشور شوراهاي تحول اداري دستگاههاي اجرايي ستاد برنامه ريزي تحول اداري استانها كميسيونهاي تحول اداري سازمانهاي تابعه و وابسته به دستگاههاي اجرايي اعضاي شوراي تحول اداري ‏وزير (رييس شورا) معاون توسعه مديريت و منابع (دبير شورا) يکي ديگر از معاونين دستگاه-معاون سالمت رييس مركز توسعه مديريت و تحول اداري ‏نماينده سازمان مديريت و بر نامه ريزي كشور ‏يك نفر ازمديران آگاه در مسايل مديريت و امور اداري ‏يك نفر ازكاركنان آگاه در مسايل مديريت و امور اداري وظايف و اختيارات شورا +وبات شورايعالي اداري و ستاد برنامه +ه ريزي براي اجراي مص ‏برنام ريزي تحول اداري تهيه ،تنظيم وتصويب طرحها و برنامه هاي تحول اداري دستگاه تدوين وتصويب استانداردهاي انجام كار مشاغل تخصصي تدوين و بهسازي سيستمها ،روشها و فرايندهاي انجام كار +ازي ساختار، +ه س +ط و معيارهاي الزم در بهين +ن ضواب +ي و تعيي بررس تركيب و توزيع نيروي انساني تدوين و اجراي برنامه هاي ارتقاءكارايي و بهره وري تهيه و ارايه گزارش ادواري اجراي برنامه تحول اداري به ستاد هدايت كميسيون اي تحول اداري سازمانهاي وابسته و تابعه محورهاي برنامه تحول اداري • بع د اختص اصي عملکرد (شرح وظاي ف و ماموريت دستگاه) • بع د عموم ي عملکرد (اص ول مشترک در کلية دستگاهها) شامل 7برنامه جزئي به شرح ذيل: برنامه منطقي نمودن اندازه دولت. برنامه تحول در ساختارهاي تشكيالتي. برنامه تحول در نظامهاي مديريتي. برنامه تحول در نظامهاي استخدامي. برنامه آموزش و بهسازي نيروي انساني. برنامه اصالح فرايندها و روشها و توسعه فناوري اداري. برنامه ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري. مواد مرتبط با تحول اداری در سياستهاي کلي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي الف) سياستهای فرهنگي ،علمي و فناوري • تقوي ت وجدان كاري ،انضباط اجتماع ي و روحيه كار و ابتكار، كارآفرين ي ،درس تكاري و قناع ت و اهتمام ب ه ارتقاي كيفيت توليد • تالش در جه ت ت بيين و اس تحكام مبان ي مردم‌س االري ديني و نهادينه كردن آزاديهاي مشروع از طريق آموزش ،آگاهي‌بخشي و قانونمند كردن آن ب) سياستهای اجتماعي ،سياسي ،دفاعي و امنيتي • ايجاد محيط و ساختار مناسب حقوقي ،قضايي و اداري براي تحقق اهداف چشم‌انداز • اصالح نظام اداري و قضايي در جهت افزايش تحرك و كارآي ي ،بهبود خدمت‌رس اني ب ه مردم ،تأمي ن كرامت و معيش ت كاركنان ،به‌كارگيري مديران الي ق و امين و تأمي ن شغل ي آنان ،حذف يا ادغام مديريتهاي موازي، تأكيد بر تمركززدايي ،پيشگيري از فساد اداري و مبارزه با آن ج) سياستهای اقتصادي • ايجاد س ازوكار مناس ب براي رش د بهره‌وري عوامل توليد (انرژي ،سرمايه ،نيروي كار ،مواد و منابع) • توجه و عنايت جدي بر مشاركت عامه مردم مواد مرتبط با تحول اداری در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ،اجتماعي و فرهنگي • • • • • تهي ه طرح جام ع مناب ع انس اني موردنياز شامل جذب، انگيزش ،ارتقاي شغل ي ،آموزش ,بهس ازي و نگهداشت نيروي انساني اصالح تشكيالت كالن دستگاه‌ ،متناسب با سياستها و احكام برنام ه و تجرب ه س اير كشوره ا و کاه ش تص دي‌هاي قابل واگذاري دستگاه‌ها به شهرداري ها و دهداري ها (ماده 137 قانون) تعيي ن قيم ت تمام شده فعاليته ا و خدمات و تنظي م اليحه بودجه ساالنه و تخصيص اعتبارات بر اساس حجم فعاليتها و خدمات و قيمت تمام شده آن(مواد 144و )138 کوچک سازي بدنه دولت (ماده )145 اس تقرار نظام شايسته‌گرايي و ايجاد ثبات در خدمات مديران()141 • تدوي ن ،نظارت و ارزشياب ي اس تانداردها و شاخصهاي بهبود كيفيت خدمات و ارتقاي عملكرد باليني و مشتري‌مدار نمودن واحدهاي بهداشتي ،درماني از طريق اصالح فرايندها و ساختار مديريت اقتصادي (از جمله اصالح نظام حسابداري ،پرداخت مبتني بر عملكرد ،بودجه‌ريزي عملياتي) و( ....ماده )88 • افزاي ش پاس خگويي دس تگاه‌هاي اجراي ي در مقاب ل مردم با اس تفاده از فناوري‌هاي نوي ن اداري و بازنگري و مهندسي فرايندها و روشها و توسعه فرهنگ مديريت و ارزيابي عملكرد و راهكارهاي الزم براي جلوگيري از مفاسد اداري (ماده )142 • اصالح نظام مديريت منابع انساني از طريق تجزيه و تحليل و بازطراح ي مشاغ ل دولت ي ،اص الح نظام پرداخت کارکنان، ارتقاي س طح كيف ي مديران و سرپرستان و کارکنان( ماده )143 موارد مرتبط با تحول اداری در سند ملي توسعه بخش سالمت و آموزش پزشکي • • • • • • • • • تهي ه دس تورالعمل تدوي ن ،نظارت و ارزشياب ي استانداردها و شاخصهاي بهبود كيفيت خدمات اصالح رتبه بندي بيمارستانها براساس الگوي ارتقاي عملكرد باليني تدوي ن آيي ن نام ه هاي مربوط ب ه تنظي م ساختار و تشكيالت دانشگاههای تابعه اصالح فرآيند و ساختار مديريت (از جمله اصالح نظام حسابداري، پرداخ ت مبت ي بر عملكرد ،بودج ه ريزي عمليات ي ،نگهداشت ، كاهش تصدي گري و نظام مديريت اطالعات) واحدهاي بهداشتي، درماني بازنگری و اصالح رديفهاي استخدامي متناسب باوظايف و فعاليتها تدوي ن آيي ن نام ه هاي مربوط ب ه ام ر مبارزه ب ا فساد اداري و استقرار نظام سالمت اداري در بخش طراحي و عملياتي سازي نظام جامع اطالعات در بخش سالمت توسعه و كاربري فنآوري ارتباطات و اطالعات در بخش بهداشت و درمان استقرار نظام مستندسازي و گزارش گيري بخش سالمت • • • • • • • • • تدوين آيين نامه هاي مربوط به نظارت و ارزيابي عملكرد سازمان و مديريت دانشگاهها و واحدهاي تابعه و وابسته تدوين آيين نامه نظام انتخاب ،انتصاب و عزل مديران بخش سالمت و آموزش پزشكي تدوين آيين نامه هاي نظام انتخاب ،جذب ،تخصيص ،توزيع ،بكارگيري ،آموزش و توس عه ،ارتقاء ،رفاه ،ج بران خدم ت ،ارزياب ي و خروج از خدمت كاركنان بخش سالمت و آموزش پزشكي تهيه و تدوين آيين نامه نظام تامين ،تخصيص ،توسعه و توزيع منابع مالي بخش سالمت و آموزش پزشكي تدوين نظام مديريت منابع فيزيكي بخش سالمت و آموزش پزشكي مهندسي مجدد فرآيندهاي وزارتخانه تدوين و استقرار نظام حسابداري قيمت تمام شده و بودجه بندي عملياتي به منظور توزيع منطقي اعتبارات استقرار نظام ارزيابي بهره وري و عملكرد سازمان و مديريت بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مديريت خدمات پشتيباني مبتني بر كاهش تصدي گري اهداف كالن ،جهت گيريها و راهکارهاي رياست جمهوری اهداف کالن و جهت گيريها • • • • حركت در راستاي تحقق سند چشم انداز 20ساله ي، ت تحول گرا ،انقالب تفاده از مديري اس خدمتگزار ،متواضع ،پاسخگو ،كارآمد ،عدالت گستر و سالم تشكي ل دولت ي عقالي ي ،ك م هزين ه ،پرفايده ،پركار و صبور مبارزه هم ه جانب ه ب ا فق ر ،فس اد ،تبعي ض ،ويژ ه خواري و فاميل گرايي راهكارهاي اصالح ساختار و مديريت • • • • • طراحي نظام مديريت تحولگرا برپايه عقالنيت ,معنويت و عدالت با استفاده از فناوريهاي نوين با نگرش سيستمي اس تفاده از هم ه ظرفيته ا و توانمنديهاي مديريت ي كشور بر پايه شايسته ساالري حذف اشرافي ت دولت ي و جلوگيري از س وء اس تفاده در مصرف بيت المال ايجاد تحول در رون د جاري فعاليتهاي عموم ي دول ت براي تس هيل امور مردم و پاس خگويي مديران در قبال نظارت عمومي متناس ب س ازي حج م فعاليتهاي دول ت ،كاه ش تص دي و ارتقاء بهره وري دس تگاههاي اجراي ي ب ا اس تفاده از فناوري اطالعات و توس عه فعاليتهاي بخ ش تعاون ي, خصوصي و مردمي راهكارهاي اصالح وضعيت اقتصادي • ارتقاء بهره وري عوام ل تولي د نظي ر س رمايه, مواد ,انرژي و نيروي كار • بكارگيري فناوريهاي پيشرفت ه در صنايع موجود و ايجاد ص نايع جدي د مبتن ي بر فناوريهاي پيشرفته • شايسته ساالري در انتخاب مديران برنامه هاي وزير محترم پيرامون تحول اداري • • • • • • • تأمين نيروي انساني جهت ارايه خدمات بهداشتي درماني با توجه به تعداد استاندارد كاركنان مورد نياز واحدها بازنگري در نحوة پرداختهاي پرس نلي ب ا تأكي د بيشتر بر نظام كارمزدي و ارزش‌گذاري بر تخصص و تجربه كاركنان طراح ي و اجراي برنامه‌هاي آموزش مداوم براي هم ه شاغلين وزارتخانه همراه با امكان ارتقاي متناسب آنها تمركززداي ي در انجام وظاي ف اجراي ي و تأكي د ه ر چ ه بيشتر بر نقش مستقل دانشگاههاي علوم پزشكي تقويت نقش نظارتي ،هدايتي و حمايتي ستاد طراحي و اجراي نظام ارزيابي مناسب در كليه بخشهاي بهداشت و درمان و آموزش و پژوهش با تأكيد بر ارزيابي كيفيت ،سرعت و رضامندي مراجعين تشويق بخشهاي خصوصي و تعاوني جهت سرمايه‌گذاري در بخش سالمت با اراية تسهيالت مناسب همراه با نظارت مستمر الزامات برنامه هاي تحول اداري برنامه منطقي نمودن اندازه دولت واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف مديريت منابع انساني در دست اجرا كاهش %5نيروي انساني در طول برنامه چهارم 1 مديريت منابع انساني در دست اجرا عدم تجاوز مجموع استخدام هاي جديد از %50كل كاركنان خارج شده از خدمت 2 مديريت منابع انساني انجام شده بازخريد كاركنان داوطلب با پرداخت وجوه تشويقي 3 مرکز مديريت و هماهنگي بازرگاني متوقف شده واگذاري سهام يا مديريت شركت هاي دولتي به بخش غيردولتي 4 کليه حوزه ها مدريت امور عمومي شناسايي و واگذاري وظايف و امور قابل اقدامات کافي نبوده واگذاري دستگاه به شهرداري ها ،دهداري ها و بخش غيردولتي انجام شده واگذاري و خودگرداني واحدهاي تفريحي، ورزشي ،خدماتي ،اجتماعي و رفاهي موجود و يا نيمه تمام 5 6 برنامه منطقي نمودن اندازه دولت ردي ف واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان معاونتهاي سالمت و توسعه مديريت و منابع اقدامات کافي نبوده واگذاري واحدهاي بهداشت ي و درماني (داروخان ه ،آزمايشگاه ،راديولوژ ي ،تخت بيمارس تاني ،رختشويخان ه ،آشپزخان ه ،مركز بهداشت و درمان شهري ،پايگاه شهري ،مركز بهداش ت و درمان روس تايي ،خان ه بهداشت، پايگاه اورژانس و %35پروژه هاي نيمه تمام فصل بهداشت و درمان) به بخش غيردولتي 8 تعيين نشده انجام نشده تفويض كليه اختيارات و مسئوليتهاي مديريتي، مالي و اداري واحدهايي كه قيمت تمام شده آنه ا تعيي ن شده ب ه مديران و اعطاي صرفه جوي ي هاي حاص ل ب ه مديران و كاركنان آن واحد و واحد ستادي ذيربط جهت تشويق 9 دانشگاهها اقدامات کافي نبوده واگذاري پروژه هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي آماده بهره برداري و نيم ه تمام خانه هاي بهداش ت و پايگاه بهداش ت شهري و مراكز بهداشت ي و درمان ي و آزمايشگاهه ا ب ه بخش 10 برنامه منطقي نمودن اندازه دولت واحد مسئول امور عمومي وضعيت اجرا عنوان ردي ف اقدامات کافي نبوده حماي ت از بخ ش غيردولت ي ،تشكل هاي تخصصي و سازمانهاي محلي در تحقق اهداف دس تگاه و اراي ه تس هيالت براي توس عه بخش غيردولتي شامل اعطاي تسهيالت بانكي ،تأمين ماب ه التفاوت كارمزد بانك ي ،واگذاري زمين و خدمات زيربنايي و اختصاص بخشي از اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي دستگاه به عنوان وجوه اداره شده براي پرداخت وام قرض الحسنه و پرداخت هزينه هاي سرانه 11 انجام شده تنظي م قراردادهاي واگذاري امور خدماتي براساس واحد كار معين ،قيمت هر واحد كار و قيمت كل 12 برنامه اصالح ساختارهاي تشکيالتي واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف مرکز توسعه مديريت در دست اجرا اصالح ساختار تشكيالت دستگاه و مؤسسات وابسته 1 معاونتهاي توسعه مديريت و سالمت انجام يافته ادغام واحدهاي اس تاني /شهرس تاني وابسته و انطباق س اختار تشكيالت آ ن ب ا ضوابط ابالغي 2 مرکز توسعه مديريت در دست اجرا ايجاد مركز نوسازي و تحول اداري در ستاد وزارتخانه و دانشگاه هاي تابعه 3 مرکز توسعه مديريت و کليه معاونتها انجام يافته مهندسي مجدد مأموريتها و وظايف دستگاه 4 کليه معاونتها متوقف شده تفكيك وظايف اجرايي از حوزه هاي ستادي وزارتخان ه و انتقال ب ه واحدهاي استاني و شهرستاني 5 تفكيك وظايف حاكميتي از وظايف شركتهاي دولتي وابسته و انتقال آن به وزارتخانه 6 مرکز توسعه مديريت برنامه اصالح ساختارهاي تشکيالتي ردي ف واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان مرکز توسعه مديريت و واحدهاي ذيربط انجام يافته بازنگري مأموريتها و وظايف واحدهاي وابسته به دستگاه و بررسي ضرورت ادامه فعاليت آنها 7 مرکز توسعه مديريت انجام يافته تغيي ر عنوان دفات ر بازرس ي و پاس خگويي به شكايات و بازنگري شرح وظايف و تشكيالت آنها 8 مرکز توسعه مديريت و واحدهاي ذيربط در دست اجرا تجميع واحدهاي فعال در زمينه آمار و اطالعات و ايجاد واحد آمار و منابع اطالعاتي با شرح وظايف جديد در ستاد و واحدهاي تابعه 9 برنامه اصالح نظامهاي مديريتي ردي ف واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان مرکز توسعه مديريت در دست اجرا تدوي ن و اجراي برنام ه هاي فرهن گ سازي و ايجاد بستر تحقق تحول اداري 1 مرکز توسعه مديريت متوقف شده استقرار چرخه بهره وري در دستگاه 2 بررسي و تعيين تكليف شوراها و مجامع متعدد اقدامات کافي نبوده تص ميم گيري و س اماندهي و اصالح نظام‌هاي تصميم گير 3 معاون هماهنگي انجام شده همكاري و مشاركت فعال در تدوين سياستهاي كلي نظام و تدوين برنامه راهبردي و عملياتي و ارزيابي مستمر آنها در راستاي چشم انداز 20ساله كشور 4 کليه معاونتها انجام شده رعايت حداکثر سقف %20انتصابات مديريتي از خارج دستگاه 5 دفتر ارزيابي عملکرد طراح ي و اس تقرار نظام نظارت و بازرسي اقدامات کافي نبوده دستگاه 6 مرکز توسعه مديريت برنامه اصالح نظامهاي مديريتي واحد مسئول وضعيت اجرا کليه معاونتها اقدامات کافي نبوده معاونت توسعه اقدامات تدوي ن س ازوكارهاي نگهداري مناسب تجهيزات و کافي نبوده بيت المال و فرهنگ سازي در اين زمينه 8 معاون هماهنگي انجام شده ارزياب ي اس تراتژيك بح ش بهداشت ،درمان و آموزش پزشك ي (تعيي ن جايگاه ايران در بين كشورهاي منطق ه و جهان و تعيين نقاط قوت و ضعف عملكرد و ارايه راه حل هاي كاربردي) 9 معاون هماهنگي انجام نشده شناس ايي نقاط اص لي آس يب پذيري سالمت در دس تگاه و بررس ي ميزان شيوع و عم ق فساد در دستگاه 10 مرکز توسعه مديريت انجام نشده تدوي ن و اجراي س ازوكارهاي ارتقاي سالمت و شفافيت اداري و مالي دستگاه 11 آموزش كاركنان در زمين ه فس اد اداري ،مبارزه با 12 منابع در دست عنوان ردي ف تهيه و اجراي برنامه صرفه جويي در هزينه ها 7 برنامه اصالح نظامهاي مديريتي واحد مسئول وضعيت اجرا معاونت توسعه انجام شده عنوان ايجاد نظام ارزيابي عملكرد در دستگاه ردي ف 14 مرکز توسعه اقدامات تدوين شاخصهاي اختصاصي ارزيابي عملكرد و کافي نبوده دستگاه ضريب اهميت و برش استاني آنها مديريت و کليه معاونتها 15 مرکز توسعه انجام شده تدوي ن ضواب ط اختص اصي انتخاب و انتصاب مديران مديريت 16 مرکز توسعه انجام نشده ايجاد بانك اطالعات مديران و داوطلبان مديران و داوطلبان پست هاي مديريتي مديريت 17 کليه معاونتها اقدامات استقرار سيستم هاي جديد مديريت کافي نبوده ()VE, 5S.EFQM, TQM 18 روابط عمومي متوقف شده استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات 19 واحد مسئول منابع انساني برنامه اصالح نظامهاي استخدامي وضعيت اجرا عنوان رعاي ت مصوبه جذب نخبگان و اعطاي فوق اقدامات کافي نبوده العاده هاي ويژ ه نخبگان ،اعطاي تسهيالت و شناورسازي ساعات كار ،اولويت در استفاده از بورس و ... ردي ف 1 منابع انساني انجام شده رعايت سهميه استخدامي 2 منابع انساني انجام شده رعاي ت فراين د انعقاد و تمدي د قرارداد استخدام پيماني 3 منابع انساني انجام شده پرداخ ت فوق العاده مخصوص جذب و نگهداري كاركنان پيمان ي براس اس نتاي ج ارزيابي عملكرد مستخدمين 4 منابع انساني انجام شده عدم استخدام مستخدمين بازنشسته و بازخريد دولت به عنوان مستخدم پيماني 5 منابع انساني انجام شده برگزاري آزمون تخصصي جهت استخدام 6 واحد مسئول برنامه اصالح نظامهاي استخدامي کليه معاونتها وضعيت اجرا عنوان ردي ف انجام نشده اص الح شرح وظاي ف كارشناس ان ارش د ،خبره و عال ي دس تگاه در جه ت مس ئوليت هاي تحقيقاتي و ... 8 انجام شده رعاي ت سقف %65كاركنان مشمول طرح ارتقاي مسير شغلي 9 انجام نشده ارزيابي 2ساالنه افراد در سطوح ارشد ،خبره و عالي 10 مرکز توسعه مديريت انجام شده اص الح شراي ط احراز مشاغ ل از نظر مدرك تحصيلي 11 منابع انساني انجام شده رعاي ت س هميه ايثارگران ،فرزندان بيكار شاهد، معلولين عادي و افراد بومي در استخدام 12 منابع انساني منابع انساني برنامه آموزش و بهسازي نيروي انساني واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان کليه معاونتها انجام شده افزاي ش شاخص هاي كيف ي نيروي انساني (تركي ب تحص يلي كاركنان و نسبت كاركنان مشاغل تخصصي به كل) 1 کليه معاونتها انجام مطالعات كارسنجي و برآورد نيروي اقدامات کافي نبوده انساني موردنياز 2 منابع انساني و مرکز توسعه مديريت تدوي ن نظام جامع آموزش كاركنان /مديران دستگاه 3 نيازس نجي آموزش ي كاركنان/مديران و تدوين آموزش هاي مشاغ ل اختصاصي و آموزشهاي موردنياز در مس ير شغل ي ب ه تفكي ك هريك از مشاغل دستگاه 4 رعاي ت سرانه آموزش مديران و كاركنان و فناوري اطالعات 5 انجام شده منابع انساني و مرکز توسعه مديريت منابع انساني و مرکز انجام شده ردي ف برنامه آموزش و بهسازي نيروي انساني واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف منابع انساني انجام شده ارس ال اطالعات پرس نلي دس تگاه هر 3ماه به سازمان مديريت و برنامه ريزي 7 منابع انساني تدوي ن برنام ه جام ع نيروي انس اني در برنامه چهارم 8 منابع انساني انجام شده اعزام كاركنان جديداالس تخدام به دوره هاي آموزشي توجيهي بدو خدمت 9 منابع انساني و مرکز توسعه مديريت منابع انساني منابع انجام شده تهيه شناسنامه آموزشي مديران و کارکنان 10 انجام نشده ارزشياب ي و بررس ي اثربخشي دوره هاي آموزش ي در ارتقاي کيفيت انجام امور در دستگاه 11 انجام شده اجراي نظام ارزشيابي كاركنان 12 برنامه اصالح فرايندها و توسعه فناوري واحد مسئول کليه معاونتها عنوان وضعيت اجرا اس تقرار فنون اقدامات کافي نبوده QFD ,ISOو)... بازنگري فرايندها(RE, ردي ف 1 مرکز تکفاب اقدامات کافي نبوده تدوين برنامه جامع اتوماسيون اداري دستگاه 2 امور عمومي انجام شده تهيه وضعيت موجود فضاها و ساختمانهاي اداري و تط بيق وضعي ت اس تقرار نيروي انساني و واحدهاي تابعه در ساختمان هاي اداري 3 امور عمومي و منابع فيزيکي انجام شده رعايت استاندارد مربوط به فضاي اداري 4 کليه معاونتها انجام بخش ي از خدمات دس تگاه از طريق اقدامات کافي نبوده اينترنت 5 برنامه اصالح فرايندها و توسعه فناوري واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان واحدهاي ذيربط انجام شده ارس ال اطالعات مورد درخواس ت سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت امور اقتصادي و داراي ي (اطالعات بودج ه ،حسابداري، رونوشت احكام كارگزيني و دوره هاي آموزشي و)... مرکز توسعه مديريت انجام شده ايجاد واحد مسئول فن آوري اطالعات ردي ف 7 8 مرکز تکفاب متوقف شده همكاري در راه اندازي پورتال اطالع رساني به مردم 9 مرکز تکفاب انجام شده برگزاري دوره هاي آموزشي بهبود سيستم ها و روش ها و استقرار سيستم هاي مديريت كيفيت و ... 10 مرکز توسعه انجام شده مستندسازي كليه روش هاي موردعمل 11 برنامه اصالح فرايندها و توسعه فناوري واحد مسئول دانشگاهها وضعيت اجرا عنوان ردي ف اصالح روش هاي ارايه خدمات اورژانس ،بستري اقدامات کافي نبوده و سرپايي به مراجعان مبتني بر نظام مديريت كيفيت فراگير 13 معاونت سالمت انجام شده همکاري در تدوي ن و اجراي طرح استقرار نظام تأمين اجتماعي فراگير 14 مرکز توسعه مديريت اس تانداردسازي خدمات دستگاه و اجراي دوره اقدامات کافي نبوده هاي آموزشي مرتبط 15 متوقف شده همكاري در ايجاد مجتم ع هاي اداري -خدماتي مشترک (اراي ه اطالعات مس ايل درماني، اورژانس و امور بيمه گري در کنار ساير خدمات دولتي) 16 اقدامات کافي نبوده پيشنهاد يا اصالح قوانين و مقررات 17 کليه معاونتها کليه معاونتها برنامه اصالح فرايندها و توسعه فناوري واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف کليه معاونتها تعيي ن قيم ت تمام شده خدمات آموزشي، اقدامات کافي نبوده پژوهش ي ،بهداشت ي ،درمان ي ،خدماتي و اداري) براساس كيفيت ،كميت و محل جغرافيايي 19 مرکز توسعه مديريت انجام شده ايجاد سايت اينترنتي با توجه به ضوابط سازمان مديريت 20 مرکز تکفاب مكانيزاسيون سيستم هاي اداري-مالي مطابق با اقدامات کافي نبوده ضوابط ابالغي 21 مرکز توسعه مديريت اقدامات کافي نبوده اصالح فرم هاي موردعمل 22 مرکز تکفاب اقدامات کافي نبوده ايجاد و توسعه بانك هاي اطالعاتي مکانيزه 23 مرکز تکفاب اس تقرار نظام مديري ت امور فن آوري اطالعات اقدامات کافي نبوده (گردآوري ،سازماندهي ،ذخيره و نشر با ابزارهاي 24 برنامه اصالح فرايندها و توسعه فناوري واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف معاونت سالمت تهي ه اس تانداردهاي ج ا و مكان و نحوه استقرار واحدهاي بهداشتي و درماني 25 مرکز تکفاب توسعه استفاده از سيستم GIS 26 مرکز توسعه مديريت اقدامات کافي نبوده اصالح فرايندهاي انجام كار اختصاصي و مشترك 28 مرکز تکفاب اقدامات کافي نبوده مكانيزاسيون روش هاي اختصاصي 29 منابع فيزيکي اقدامات اجراي فيزيك ي طرح هاي عمراني در زمان و کافي نبوده كيفي ت پي ش بين ي شده (باتوج ه به اعتبارات تخصيصي) و براساس شاخص ها و استانداردهاي سازمان مديريت 30 امور عمومي انجام شده ضابط ه من د نمودن نحوه استفاده از تجهيزات و امكانات دولتي (اتومبيل و )... 31 برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداري واحد مسئول امور عمومي وضعيت اجرا عنوان ايجاد گيش ه هاي اطالعات و خدمات رس اني به اقدامات کافي نبوده مراجعان ردي ف 1 مرکز توسعه مديريت انجام شده تدوين منشور اخالقي دستگاه 2 امور عمومي انجام شده ايجاد تسهيالت و امكانات مناسب براي رفاه حال مراجعان 3 ايجاد پايگاه هاي اطالع رساني در سطح شهر 4 روابط عمومي امور عمومي روابط عمومي انتخاب مكانيزم هاي اطالع رساني زمان انجام اقدامات کافي نبوده كار ،مدارك موردنياز ،مقررات موردعمل ،عنوان واح د و مح ل اس تقرار آ ن و ارائ ه آ ن ب ه شكل مستند به ارباب رجوع اقدامات کافي نبوده نظرسنجي منظم مراجعان 5 6 برنامه ارتقا و حفظ کرامت مردم در نظام اداري واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف منابع انساني و واحدهاي ذيربط انجام نشده تأثي ر نتاي ج نظرات ارباب رجوع در وضعيت استخدامي مديران و كاركنان 7 روابط عمومي انجام نشده استقرار نظام پاسخگويي دستگاه 8 روابط عمومي انجام نشده تهيه گزارش تحليلي از نظارت ها و پاسخگويي به 9 شكايات مردم و مراجعان و ايجاد سازوكار رسيدگي به شكايات برنامه ارتقا شاخصهاي اختصاصي واحد مسئول وضعيت اجرا عنوان ردي ف کليه معاونتها اقدامات کافي نبوده تدوي ن ،اندازه گيري و ارتقاي شاخصهاي کليدي عملکرد دستگاه 1 وضعيت وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکي در ارزيابي برنامه تحول اداري • • • • کسب کسب کسب کسب رتبه رتبه رتبه رتبه 23از ميان 24دستگاه اجرايي در سال 1381 11از ميان 24دستگاه اجرايي در سال 1382 17از ميان 44دستگاه اجرايي در سال 1383 9از ميان 49دستگاه اجرايي در سال 1384

51,000 تومان