amozeshe_kodakan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیت کودکان”

تربیت کودکان

اسلاید 1: اکرمو اولادکم و احسنوا آدابکمفرزندان خودرا گرامی داریم و آداب نیکو را به آنها بیاموزید(پیامبر اسلام)بحار جلد 23 ص 114مانحل والدٌ ولداً افضلُ من اَدَ ب حَسَنٍهیچ ارثیه ای برای فرزند بهتر از ادب و تربیت نیست(علی ع)

اسلاید 2: امام سجاد (ع): خداوندا مرادر تربیت فرزندانم یاری فرما علموا انفسکم و اهلیک الخیر وادلوهم(علی ع)

اسلاید 3: کودکان خود را از دوسالگی باگفتگو تربیت کنید قبل از آن که درجوانی آبرویتان را بر باد دهند(امام صادق ع).نقل از پیامبر اکرم:ای مردم،کودکان رادرآغوش بگیرید و بردوش خود بنشانید.آنان از این صحنه ی مسرت انگیز بی نهایت خشنود میشوند واین خاطرات شیرین را هرگز فراموش نمی کنند وبعدها باکودکان خود چنین رفتاری خواهند داشت.کسی که باکودکان مهربان نباشد ازما نیست.مردی که نسبت به فرزند خود باعطوفت ومهربانی بسیار برخورد می کند مشمول رحمت خداوند می شود وروش پیامبر شما این است که همه روزه فرزندان خود را می بوسم ودست محبت ونوازش بر سرآنها می کشم.حقوق فرزندان بر پدر خویش:نام نیکو،اورا به پاکی و پاک دلی پرورش دهید،با او پیوسته مهربان وباعاطفه رفتارکنید،اوراباایمان پرورش دهید.قرآنش بیاموزید.مادراوراتکریم واحترام نمایید(ص226،نامنی؛1386).نصیحت کردن نوجوان درحضورمردم همان سرزنش و ملامت اوست که حاصلی جز تضعیف شخصیت اوندارد(امام علی ع).

اسلاید 4: از شركت كنندگان در اين كارگاه انتظار مي رود درپايان كلاس بتوانند:‌ مفهوم واهمیت تربیت را بشناسند سلامت و ابعاد آن را بشناسند با سبکهای فرزند پروری آشنا بشوند علل عصبانیت و پرخاشگری در کودکان را بشناسند انواع سبکهای دلبستگی را تعریف نمایند مفهوم هویت در نوجوانی را تعریف نمایند

اسلاید 5: تعریف تربیت: تربیت مجموعه ای از روشهاست که شرایطی را فراهم می آورند تا کودک آدمی به استعدادهای بالقوه ای که در اوست دست یابد.تربیت از چه زمانی آغاز می گردد؟در تربیت کودک باید به پیش ازازدواج برگشت .پیش ازهمه باید در انتخاب همسر مناسب دقت کرددر انتخاب همسر باید به سلامتی او توجه داشت.سلامت یک موضوع چند بعدی استبراساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت نه فقط به معنی فقدان بیماری بلکه به معنی احساس آسوده بودن در ابعاد جسمی روانی و اجتماعی می باشد.

اسلاید 6: ابعاد سلامت:سلامت جسمی: بدن بدون بیماری با عملکرد قلبی عروقی خوب،سیستم ایمنی قوی و توانایی تحمل جراحت جسمی . البته سلامت جسمی عادتهای سبک زندگی رانیز در برمی گیردکه باعث ارتقای سلامت جسمی می گردند:تغذیه مناسب،فعالیت بدنی و تمرین منظم، خواب خوب و عدم مصرف سیگار توتون و الکل و... می شود.سلامت روانی توانایی تفکر درست، عزت نفس داشتن،لذت کلی از زندگی و احساس آسودگی است. شامل توانایی حل مساله (جستجوی اطلاعات از شیوه های مناسب)،ثبات هیجانی داشتن، پذیرش خود و باز بودن به ایده های جدید و داشتن شخصیت سرسخت و....

اسلاید 7: سلامت روانی :- سلامت شناختی: بالاترین سطح تفکر از منظر شناختی رسیدن به تفکر انتزاعی می باشد.براساس نظریه پیاژه تفکر انتزاعی در آغاز نوجوانی یعنی از حدود 11 سالگی شروع می شود- سلامت هیجانی: سلامت هیجانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد

اسلاید 8: سلامت اجتماعی :داشتن مهارتهای مناسب بین فردی،روابط مناسب با خانواده و دوستان و آشنایان و حمایت اجتماعی در زمانهای بحران، همچنین عوامل فرهنگی اجتماعی سلامت با آن مرتبط می باشند مثل شرایط اقتصادی اجتماعی مناسب،آموزش، فرهنگ و..سلامت معنوی: امیدو ایمان داشتن به آینده ای فراتر از دنیای مادی،خوش بین بودن به آینده خود و اعتماد داشتن به خالق هستی به گونه ای که از طریق آن می توان به رابطه انسان با خدا، انسان با خودش، انسان با دیگران و انسان با طبیعت را عمق و غنا بخشیده و زندگی را معنا دار نمود. نتیجه و پیامد معنویت معنا داری وجود و جهان، ایجاد آرامش، امید و شادی درونی عمیق و پایداری خواهد بود.

اسلاید 9: اولین مرحله پیش از تولد ، دوره تخمک بارور ، تقریباً دو هفته دوره رویانی از 2تا 8 هفته طول می کشدو در این مدت شالوده تمام ساختارهای بدن ریخته می شود . در هفته اول این دوره مجرای عصبی تشکیل می شودو دستگاه عصبی شروع به رشد می کند.اندام های دیگر به دنبال آن سریع رشد می کنند. در پایان این مرحله رویان به تماس پاسخ می دهد و می تواند حرکت کند.دوره جنینی که تا انتهای حاملگی ادامه دارد .افزایش چشمگیر اندازه بدن و کامل شدن ساختارهای جسمانی راشامل می گردد. در اواسط دوره سوم سه ماهه مادر می تواند حرکت را احساس کند.

اسلاید 10: جنین از ورنیکس پوشیده می شود که از پوست دربرابر خشک شدن محافظت می کند. موهای نرم و سفیدی به نام کرک به ورنیکس کمک می کنند تا به پوست بچسبد. در پایان دوره سه ماهه دوم تولید نورون ها در مغز کامل می شود.تراتوژن ها عوامل محیطی هستند که درطول دوره پیش از تولد آسیب می رسانند.تاثیرات آنها با مفهوم دوره مطابقت دارد.تاثیر تراتوژنها برحسب مقدار و طول مدت مواجهه، ساختار ژنتیکی مادر و جنین ،وجود یاعدم وجود عوامل زیان بخش دیگر، سن ارگانیزم به هنگام مواجهه فرق می کند.ارگانیزم درحال رشد در دوره رویانی بسیار آسیب پذیر است.آکوتان تراتوژن بسیار قوی است.یک دارو که برای درمان آکنه مصرف می شود.مصرف اسید فولیک در حدود زمان بارداری،نایهنجاریهای مجرای عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی را به میزان زیاد کاهش می دهد. بعلاوه مصرف آن در 10 هفته آخر بارداری احتمال زایمان زودرس و وزن کم به هنگام تولد رابه نصف کاهش می دهد. مصرف روزانه 4/0 میلیگرم اما نه بیش از 1 میلیگرم توصیه می شود.استرس هیجانی باعث می شود بچه ها در معرض خطرانواع مشکل قرار گیرند

اسلاید 11: سبک فرزند پروریپذیرش وروابط نزدیککنترلاستقلال دادنمقتدرانهصمیمی،پذیرا ودلسوز و نسبت به نیازهای کودک حساستوقع معقولی برای پختگی دارد و همواره آن را توضیح می دهدبه کودک اجازه می دهد مطابق با آمادگیش تصمیم بگیرد.کودک را به ابراز افکار و احساسات برمی انگیزد.هنگام اختلاف نظر تصمیمات بصورت مشترک مستبدانهسرد و طرد کننده ومرتب کودک را تحقیر می کندتوقعات با استفاده از زور وتنبیه.محبت را دریغ می کندبرای کودک تصمیم گیری می کند .به ندرت به نقطه نظر کودک توجه می کندآسان گیرصمیمی و سهل گیر یا بی توجه استتوقعات کمی دارد یا اصلا ندارد به کودک اجازه می دهد قبل از اینکه آمادگی داشته باشد تصمیمات زیادی بگیرد.بی اعتنااز لحاظ هیجانی کناره گیر و جداستتوقعات کمی دارد یا اصلا نداردنسبت به تصمیم گیری و نقطه نظر کودک بی توجه است

اسلاید 12: مقتدرانه:خلق خوش بین، عزت نفس بالا، خویشتنداری،پختگی اجتماعی و اخلاقی و پیشرفت تحصیلی بالا.مستبدانه: دستور می دهند عیب جو و تهدید می کنند:نگرش آنها این است این کار را انجام بده چون من از تو خواسته ام.فرزندان آنها ناخشنود، عزت نفس پایین دارندخشم بالا .وابسته، به کارش علاقه ای ندارد و انجام تکالیف دشوار برایش سخت است.آسان گیر: هروقت هرکاری بخواهند می توانند بکنند چنین فرزندانی سرکش و نافرمان هستند پرتوقع و بخصوص پسران وابسته می گردندبی اعتنا: این والدین اغلب جدا و افسرده هستندبی اعتنا هستند و غفلت یعنی بدترین نوع بدرفتاری با کودک در آنها دیده می شود.کودکانشان دچار مشکلات متعدد ازجمله تنظیم هیجانی ضعیف،رفتارهای ضداجتماعی و مشکلات تحصیلی دارند.

اسلاید 13: تغذیه متوسط نیازمرد در روز 2300 تا 3100 کالری برای حفظ وزن خود می باشد. متوسط نیاز زنان 1600 تا 2400 کالری می باشد.در دوره نوجوانی نیاز به مصرف کالری بالا می رود و گاه نوجوان مداوم احساس گرسنگی دارد.علاوه بر آب دیگر موا غذایی در پنج گروه تقسیم می شوند:پروتین ها، کربو هیدراتها، چربیها، مواد معدنی و ویتامین ها.پروتئین در گوشت،سویاو حبوبات یافت می شود. کمبود بیش از حد آن در نوزادان باعث بیماری ماراسموس و در کودکان باعث بیماری کواشیکور گردد.کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی در بدن ماهستند.چربیها منابع متراکم انرژی غذایی هستند. میزان بالای چربی در بدن با میزان بالای کلسترول ارتباط دارد ویتامینها ترکیبهای ارگانیک هستند که بسیاری از کنش های حیاتی از جمله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند. مواد معدنی عناصر ارگانیک می باشند. کلسیم، پتاسیم سدیم منیزیم ، آهن ، فسفر روی جز مواد معدنی هستند که دربسیاری از غذاها یافت می شوند.کودک تا دوسالگی باید با شیر مادر تغذیه شود و تا شش ماهگی تنها شیر مادر را مصرف نماید. بهترین غذا برای کودک شیر مادر است مگر در موارد خاص همچون زمانی که کودک در سوخت و ساز برخی از مواد موجود درشیر دچار مشکل باشد . مثل بیماری فنیل کتونوریا که در آن مصرف شیر مادر می تواند باعث آسیب به سیستم مغزی کودک گردد و او را بعد از چندماه به عقب ماندگی شدید مبتلا سازد. برای این کودکان شیر خشک فنیل فری تجویز می گردد.)

اسلاید 14: زبان:ارتباط ما با یکدیگر در چند سطح است . در ارتباط بخش غیر کلامی بیش از نیمی از انتقال معنی را بعهده دارد حدود 55درصد و گوش دادن فعال حدود 38درصد ( فرازبانی درارتباط کلامی ) جنبه زبانی در فرایند ارتباط کمتر از 10درصد است. زبان گفتاری باید بازبان رفتاری متناسب باشد. حرفتون حرف باشه( وقتی کودک به ما اعتماد می کند که عمل و گفتار یکسان باشند خواب:خواب کودک در هنگام تولد حدود 16 ساعت می باشد و زمان خواب مشخص نیست اما بمرور خواب کمتر می شود و به الگوی بزرگسالان نزدیک می گردد. کابوس شبانه معمولا در کودکان از 3 سال به بعد ممکن است دیده شود. علت آن بدرستی مشخص نیست اما کم خوابی و خستگی کودک می تواند آنرا تشدید کنند.هیجان:کودکان از کسانی که دوستشان ندارند چیزی یاد نمی گیرند. هرکودکی نیاز به یک قهرمان دارد.ازهمان روزهای ابتدای زندگی برخی هیجانها را در کودکان می توان دید اولین هیجانها خشم وترس و شادی هستند.بالبی معتقد بود علاوه بر نیازهایی همچون گرسنگی ، تشنگی و... یک نیاز دیگر نیز وجود دارد و آن نیاز به دلبستگی می باشد.

اسلاید 15: سبک دلبستگیبچه انسان مانند بچه سایر گونه های حیوانی ، از یک رشته رفتارهای فطری برخوردار است که به نگه داشتن والد نزدیک اوبرای محافظت کردن از وی دربرابر خطر و حمایت کردن از او در کاوش کردن محیط و تسلط یافتن برآن ، کمک می کنند. گرچه تقریباً تمام بچه هایی که در خانواده بزرگ شده انددر سال دوم به مراقبت کنندۀ آشنایی دلبسته می شوند اما کیفیت این رابطه تفاوت دارد.برخی کودکان ایمن بنظر می رسند وبرخی دیگر مضطرب و نا ایمن بنظر می رسند. ماری اینورث و همکاران با استفاده از آزمایش موقعیت غریب که در آن جدایی کوتاه مدت از والدین اتفاق می افتد یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت ناایمن را مشخص نمودند

اسلاید 16: دلبستگی ایمن. این کودکان از والد خود بعنوان تکیه گاه امن استفاده می کنند .وقتی که آنها جدا می شوند، ممکن است گریه کنند یا نکنند، اما اگر گریه کنند، علت آن این است که والد غایب است و اورا به فرد غریبه ترجیح می دهند.وقتی که والد برمی گردد، آنها بطور فعال به دنبال تماس با او هستند و گریۀ آنها فوراً کاهش می یابد. تقریباً 65 درصد نوباوگان امریکای شمالی این حال را نشان می دهند. دلبستگی دوری جو. به نظر می رسد که این کودکان نسبت به والد هنگامی که حضوردارد بی تفاوت هستند.وقتی که او آنها را ترک می کن، معمولاً ناراحت نمی شوندو به فرد غریبه خیلی شبیه والد خود واکنش نشان می دهند. آنها هنگام پیوستن مجدد، از والد خود استقبال نمی کنند، یا به کندی این کار را انجام می دهند و وقتی که والد آنها را بلند می کند اغلب به او نمی چسبند.تقریباً 20 درصد بچه های امریکای شمالی این حالت را نشان می دهند.

اسلاید 17: دلبستگی مقاوم. این کودکان قبل از جدایی به دنبال نزدیکی به والد خود هستند و اغلب به کاوش نمی پردازند و پس از برگشتن او عصبانی می شوند و رفتار خصمانه، گاهی کتک زدن و هل دادن نشان می دهند. شماری از آنها وقتی که بغل می شوند به گریه ادامه می دهند و به راحتی نمی توان آنها را آرام کرد. تقریباً 10 تا 15 درصد کودکان امریکای شمالی این حالتی را نشان می دهند.دلبستگی آشفته/سردرگم. این حالت بیشترین نا ایمنی را نسان می دهد. این بچه ها هنگام پیوستن مجدد والد به آنهاف رفتارهای سردرگم و متضاد نشان می دهند.امکان دارد در حالی که والد آنها را بغل کرده است روی برگردانند یا با هیجان سطحی وافسرده به او نزدیک شوند اغلب آنها هیجان خود را به صورت جلوۀ بهت زده انتقال می دهند . تعدادی از آنها بعد از اینکه آرام شده اند گریه می کنندیا حالت های بدن عجیب و غریب و خشک نشان می دهند.تقریباً 5 تا 10 درصد کودکان امریکای شمالی این حالت را نشان می دهند.

اسلاید 18: دیدگاه راجرز انسان یک گرایش ذاتی به سوی خودشکوفایی دارد و ما در طول عمر تمام تجربه های زندگی را براساس اینکه چگونه به خودشکوفایی ما خدمت می کنند ارزیابی می کنیم.زمانی که کودک نسبت به خود آگاه می شود. کودک نیاز به آنچه را که راجرز توجه مثبت نامید پرورش می دهند. این نیاز همگانی و مداوم است و شامل پذیرش، محبت و تایید شدن از طرف دیگران مخصوصاً از جانب مادر در کودکی است.کودکان دریافت توجه مثبت را ارضا کننده و عدم دریافت آن را ناکام کننده می یابند.توجه مثبت برای رشد انسان حیاتی است. رفتار کودک به وسیله عشق و محبتی که به او اعطا می شود هدایت می گردد.اگر مادر توجه مثبت ارائه ندهد، گرایش کودک به سوی خودشکوفایی ورشد خود با مانع روبرو می شود و اگر این حالت زیاد ادامه یابد کودک تلاش برای خودشکوفایی را متوقف و درعوض برای به دست آوردن توجه مثبت از دیگران عمل می کندبه صورت ایده آل کودکان در مجموع پذیرش، محبت و تایید کافی را دریافت می کنند . این حالت توجه مثبت نامشروط نام دارد که بدین معنی است که محبت مادر مشروط به رفتار کودک نیست بلکه آزادنه و کامل به اوداده می شود.

اسلاید 19: عصبانیت و پرخاشگری در کودکان والدین و مراقبین کودک ممکن است در زمانهای مختلف با بدرفتاری و پرخاشگری کودکان مواجه شوند لذا باید با علم و دانش مورد نیاز در این زمینه آشنا باشند.گام اول شناخت علل خشم و عصبانیت کودک است.خیلی مواقع والدین و مراقبین کودک علل پرخاشگری کودک را نمی دانند و ممکن است با برخوردهای ناصحیح خود شرایط را بدتر و کودک را به سمت اختلالات روانی سوق بدهند.

اسلاید 20: 1- کم خوابی ، خستگی و گرسنگی کم خوابی می تواند باعث ایجاد آشفتی در کودک و به هم ریختن خلق او گردد.کودک در هنگام کم خوابی در میزان قند خونش اختلال ایجاد و بنابراین نسبت به استرس و ناراحتی ها بیشتر حساس می گرددهنگام گرسنگی قند خون پایین می آید در نتیجه هورمونهای استرس (کورتیزول و اپی نفرین) ترشح می گردند تا قند خون او را بالا ببرند.اپی نفرین موجب اضطراب، آشفتگی و تحریک پذیری و پرخاشگری کودک گرددخوردن شیرینی باعث بالا رفتن سریع قند خون می گردد متعاقب آن انسولین از لوز المعده ترشح می گردد وبعد از 30 دقیقه این باعث افت قند خون اواز زمانی که هنوز شکلات و شییرینی نخورده می گردد و باعث آشفتگی و عصبانیت و تحرک بیش از حد کودک می گردد.به هنگام گرسنگی کودک به او غذای اصلی بدهیم ماده سروتونین که تعدیل کننده خلق است ترشح می گردد.

اسلاید 21: 2- مغز بعضی کودکان هنوز از نظر احساسی رشد نکرده مغز کودک در هر سنی ممکن است رشد کافی نداشته باشد که بتواند رفتارهای متناسب و خوب داشته باشد.به عبارت دیگر مغز فوقانی بعضی از کودکان رشد نکرده تا بتواند محرکهای مغز تحتانی را کنترل نماید بنابراین کودک جیغ می زند و گاز می گیرد و دائماً در حال دویدن و بالا رفتن از در و دیوار و میز و صندلی است. کودکان بیش فعال در این زمره می توانند قرار داده شوند.

اسلاید 22: 3-اشتیاق ها و نیازهای روانی نیاز به محرک: نداشتن محرک می تواند باعث گردد کودک محرکهای لازم را برای خود به دست نیاورد در این صورت ممکن است جیغ بزند سرش را به دیوار بزندو اعمال مخربی مثل کتک زدن دیگر کودکان را از خود نشان دهدنیاز به مورد توجه قرار گرفتن: اگر کودک بفهمد که دیگران متوجه اونیستند ممکن است جیغ و داد بزند.جیغ زدن یعنی من فراموش شده ام.نیاز کودک به قوانین و مقررات: کودک نیز نیاز دارد که زمانی برای تفریح و سرگرمی او در نظر گرفته شود.اگر زمانهایی را برای جنب و جوش و بازی کردن با کودک در نظر بگیرید بسیاری از جنب و جوشها و مشکلات رفتاری کودک کاهش می یابند

اسلاید 23: 4- احساسهای ناگوار زمانی که دچار احساس دردناک شود ازکسی ناراحت گردد نسبت به کودک دیگری دچار حسادت شودو،تهدید شود عزیزی را از دست بدهدو مورد تهدید قرار گیرد. در چنین حالتی قدرت بیان احساسات درونی خود را ندارد و در چنین حالتی ممکن است واکنش او بصورت جیغ وفریاد بدخلقی و عصبانیت باشد.5- الگو پذیری از والدینعصبانیت و خشم والدین، غم و اندوه والدین ، مشاجرات خانوادگیف استرس والدین همه می توانند بر کودک و رفتار او اثر گذار باشند

اسلاید 24: 6- امر و نهی کردن دائم و منفی گرایی دایم کودکاناگر کودک دائما ار و نهی بشود او دچار خشم و عصبانیت می گردد . کودک از 18 تا 24 ماهگی به میزان زیاد و پس از آن هم در دوره هایی از تحول منفی گرایی و تمرد(یعنی کارها را برخلاف آنچه والدین می خواهند انجام می دهد) دارد

اسلاید 25: رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدینکودک 18 ماهه کودکی است که به آنچه به او گفته می شود با رضایت و راحتی عمل نمی کند و لجاجت و سرسختی و به عبارتی منفی گرایی دارد .درصورتی که در دوسالگی آرامتر می شودسن سه سالگی زمانی است که مادر می تواند با تشویق و جایزه کودک را را راضی کند تا آنچه مادر می خواهد انجام دهددرانتهای سه سالگی کودک خواسته هایش کمتر شده و با او بهتر می توان کنار آمد و با لذت تر زندگی کرد

اسلاید 26: رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدینسال چهارم سال طغیان و تغییر و تحول کودک است ولی پنج سالگی سال اطاعت و فرمانبرداری و سربه راهی کودک خواهد بود.کودک ممکن است زمانی که شما را وامی دارد کاری را انجام بدهید و شما با آن موافق نیستید از شما اظهار نفرت کند گاه ممکن است حق با کودک باشد .بنابراین در خواسته خود گاه باید تجدید نظر کنید . اما در بیشتر اوقات با متانت و بدون خشم و عصبانیت باید از کودک بخواهید آن کار را انجام بدهد و او هم انجام خواهد داد.

اسلاید 27: خط قرمزها در برخورد با کودک:آسیب زدن به خودآسیب زدن به دیگرانآسیب زدن به اشیارعایت نکردن قوانین ودستورات

اسلاید 28: پول توجیبی: از پول تو جیبی برای کنترل رفتار کودک استفاده نکنید.ممکن است این روش موثر باشد اما خشم کودک را برمی انگیزد.گاه باعث می گردد کودک در مشارکت و کمک در هر کار دیگری غیر از وظایفش خودداری کند مگر اینکه پول بیشتری دریافت کند.درخرید لباس: کودک اغلب می خواهد چیزی رابپوشد که دیگران می پوشند.اگر او ظاهری بسیار متفاوت از دیگران داشته باشد احساس می کند آسیب دیده و تحقیر شده است.در خرید لباس به او چند انتخاب را پیشنهاد دهید وقبل از خرید با به توافق برسید.در خرید لباس علاوه بر کیفیت و قیمت لباس ،به جذابیت آن برای کودک نیز توجه داشته باشید

اسلاید 29: آیا باید درمورد مواد مخدر نگران بود:مدارس،والدین و رسانه ها همه می خواهند بگویند مواد مخدر بد است«مواد مخدر می تواند تو را بکشد ،خلاف است،آدمهای بد آن را مصرف می کنند و...»به جز موارد نادر اکثر کودکان هیچ علاقه ای به مواد مخدر ندارند.اول از همه والدین که خود مهمترین الگو هستند خود استفاده نکنند. والدین می گویند استفاده نکن اما خودشان دور از چشم کودک سیگار می کشند مصرف مواد دارند و...فرزندان در مقابل رفتار متناقض والدین گیج خواهند شد.فرزندتان به راهنمایی و حمایت دائمی شما برای مقاومت در برابر مواد مخدر نیاز داردبه سوالاتش پاسخ دهید و دربارۀ خطرات مواد مخدر توضیح دهید

اسلاید 30: کودک کمروهرچند بنظر می رسد رفتاری که برخی کودکان نوپا در برخورد با غریبه ها دارند ناشی از کمرویی آنهاست اما این حالت معمولاً طبیعی است و نمی توان نام آنرا کمرویی گذاشت بلکه به دلیل وابستگی کودک نوپا به والد و اضطراب جدایی است و برای همین به کودکان نوپا یعنی زیر 4 سال نمی توان برچسب خجالتی بودن زد و به این رفتارشان خیلی اهمیت ندهید در این سن مشکل محسوب نمی شود.اما اگر بعد ازاین سن نیز انتظارتان برآورده نمی شود و مشکل بی نتیجه مانده حتما تا قبل از ورود به مدرسه سعی نمایید چاره جویی نمایید زیرا باورود به مدرسه مشکل تشدید می گردد.

اسلاید 31: چگونه با کودک کمرو رفتار کنیم؟آنها انعطاف پذیری کم دارندو مشکل اصلی آنها در برقراری ارتباط است. این کودکان حتی در ابتدای ورود به جمع های خانوادگی هم مشکل دارند و باید به آنها زمان داد و به گریه و رفتارهای آنها توجه نکرد تا کم کم با محیط خو بگیرندورود آنها به مهد و محیط جدید نیز سخت است و معمولاً تا 3 ماه طول می کشد تا با محیط جدید کنار بیایند بنابر این ارتباط درست با این کودکان در محیط مهم است. چون دستشان رابالا نمی گیرند گاه به کم هوش بودن از منظر مربیان کم تجربه متهم می شونداگر در مهد و مدرسه مربی خوش خلق و خوش رو داشته باشند که روی رابطه با کودک کار کند سریع رابطه برقرار می کنند.

اسلاید 32: مهم ترین کار والدین و کسانی که با این بچه ها در ارتباط هستند این است که به این بچه ها احترام بگذارندو با بیان عبارتهایی همچون «عجب ترسو یا خجالتی هستی »او را آزار ندهند.گاه نیز اورا برخلاف میلش به کارهایی وامی دارند که او را آزار می دهد مثلا به زور وامی دارند تا به دیگران سلام کندباید اورا به حال خود گذاشت تا بادیگران ارتباط برقرار کند، توانمندیهایش را برجسته کنید مثلا نقاشی خوبش را به دیگران نشان دهید و از او تمجید کنید.اعتماد به نفس او را بالا ببرید و مهارتهای اجتماعی را در اوبالا ببیرد مثلا به او مسئولیت بدهید تا در حضور شما از فروشنده خوش اخلاق خوراکی بخرد در صورت اضطراب بالا و ترس نیاز به درمان وجود دارد

اسلاید 33: رفتن به مهد: مهد رفتن قبل از 3 سالگی یعنی زمانی که کودک توانایی توصیف فضای مهد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد را ندارد نباید صورت بگیرد . احتمال اضطراب جدایی بالا می رود. قبل از آن بهتر است یک نفر مراقب کودک باشد.اینکه بچه نباید درخانه بازی کند تا به مهد علاقمند شود درست نیست.درخانه باید بابچه بازی کرد و اورا اشباع نمود.رفتن به مدرسه: در انتخاب مدرسه مهمترین نکته مربیان و معلمان کودک هستند. مدرسه ای که معلم خوش خلق و خوش رو دارد و دارای حوصله و علم لازم است.هدف از مدرسه رفتن کودک تنها خواندن نیستکودکان تک فرزند بهتر است در مدرسه ای باشند که خیلی کانون توجه نباشد.

اسلاید 34: مصادیق عاطفی کودک آزاری تورا نمی خواستم:تورا نمی خواستیم و اتفاقی باردار شدم همان دوتا بچه کافی بود.اگر تونبودی یک روز هم با پدرت/مادرت زندگی نمی کردمکودک احسا رنج شدیدی می کند و احساس می کند وجودش موجب رنجش و ناراحتی والدینش شده یا راحتی را از آنها گرفتهسختی به خاطر تو:من به خاطر تو تمام خوشی ها وتفریحات چشم پوشی کرده ام.وظیفه نگهداری و مراقبت از کودک برعهده والدین است.و این عبارت باعث آزار کودک می شود.

اسلاید 35: مصادیق عاطفی کودک آزاری به اسم صدا نزدن کودک: هی پسر هی بچه و...دادن لقب به بچه: اینها براساس ظاهر و ویژگی کودک داده می شود.گاه ظاهرا بی ادبانه نیست اما نامناسب بکار بره می شود مثل پروفسورانتخاب نام نامناسب: گذاشتن نامی که باعث شود اطرافیانش اورا تمسخر کنند.مثلا اسمهایی که بسیار مهجور و نامتعارف هستندمقایسه کودک بادیگران: باعث احساس حقارت در کودک می گرددتنبیه سکوت: قهرکردن باکودک و قطع رابطه کلامی باکودک ازچندساعت تاچند روز به نشانه دلخوری،که آسیب شدیدی به او می زندسبک کلامی نادرست:انتظارات نادرست: مثلا کودک نوپا 30 دقیقه بدون تحرک بنشیند یا بدون بیدارشدن تاصبح بخوابد

اسلاید 36: دانش امور جنسی برای کودک ونوجوانبه کودکان از4سالگی بیاموزیم که نقاط حساس بدن آنها را کسی جز والدین نباید ببیند و لمس کند.کودکان از حدود سن 6 سالگی در کنار هم نخوابند.از آغاز بلوغ دختر و پسرمان را تنها در خانه نگذاریممیل جنسی در نوجوانی کاملا بیدار می شود اما نوجوان تها به بلوغ جنسی دست یافته بین رسیدن به بلوغ جنسی تا بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی فاصله می باشد.

اسلاید 37: باید قبل از بلوغ فرزندشان بدون ناراحتی ، بازبان ساده و باز مطالب زیر را برای نوجوانشان توضیح دهندو اورا کاملاً آگاه سازند.1- چگونگی دستگاه تناسلی دختر و پسر2- چگونگی پیدایش صفات ثانویه جنسی در دختر و پسر3-شروع قاعدگی در دختران4- انزال شبانه در پسرها5-مسایل اخلاقی پیرامون مسایل جنسی و دوری کردن از انحرافات جنسی مخصوصاً همجنس گرایی که می تواند بیماریهای روانی و مقاربتی و ایدز ایجاد نماید6-چگونگی انتقال ویروسها از طریق مقاربت و نزدیکی7-ازدواج ، آمیزش جنسی حامله شدن و .. باید به دخترشان بفهمانند که هر دختری پس از قاعدگی خود اگر با پسری نزدیکی کند ممکن است حامله شود و این نوع حاملگی خلاف استروابط با جنس دیگر در نوجوانی:اگر ارتباط برقرار نمود چه کنیم؟ دختر را چگونه برخورد نماییم؟ پسر را چگونه برخورد نماییم؟

اسلاید 38:

اسلاید 39: هویت برای اینکه نوجوانان بتوانند واقعاً به بزرگسال بدل شوند و بزرگ شدن آن ها محدود به جنبه جسمانی نباشد باید بتدریج بتوانند از والدینشان مستقل شوند. خود را با بلوغ جنسی سازگار کنند و با همسالان روابط همکارانه و کاری برقرار کنند. در فرایند کنار آمدن با همه این ها نوجوان در ضمن باید بتواند برای زندگی فلسفه ای پیدا کندو به احساس هویتی دست یابد. نوجوانان پیش از آنکه بتوانند با موفقیت، وابستگی دوران کودکی را رها کنند باید تا اندازه ای بدانند که چه کسی هستند، به کجا می روندوبرای رسیدن به جایی که می روند چه امکاناتی دارندجستجوی هویت شخصی متضمن این است که شخص تشخیص دهد که برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است و نیز متضمن تنظیم معیارهایی است که وی بر اساس آن ها بتواند رفتار خود و دیگران را هدایت و ارزیابی کند.علاوه بر این ها، این جستجو، تکوین احساس خودشکوفایی و شایستگی را نیز درفرد برمی گیرد.

اسلاید 40: چهار وضعیت هویت بر اساس دو تکلیف اکتشاف و تعهد مشخص می گردند اکتشاف به معنی بررسی فعال جنبه های گوناگون و جریآن های عقیدتی تعهدیعنی دستیابی به یک معنای روشن از تعریف «خود» یا «هویت من» هویت موفق: بیانگر این است که فرد یک دوره تصمیم گیری و اکتشاف را تجربه کرده و هم اکنون تعهدات معینی را بر عهده گرفته است.هویت ضبط: این افراد نیز تعهدات معینی را بر عهده گرفته اند اما بدون اکتشاف؛ مثل کسی که شغل پدری خود رابدون بررسی انتخاب نموده است.تعلیق هویت: بیانگر اشخاصی است که به جستجوی خود برای کسب هویت ادامه می دهندو در بحران هویت به سر می برند.سردرگمی هویت: رشد نایافته ترین وضعیت است شامل کسانی است خواه دست به اکتشاف زده باشند یا خیر هنوز در زندگی خود به هیچ هدف معینی تعهد نسپرده اند

اسلاید 41: روشهای اصلی تربیتتربیت موثر آن است که وقتی فرزندشما نیم نگاهی به شما می اندازدتا مطمئن شود کارش درست است یا نه بگوییم درسته خوبه.یا وقتی کودک یکساله به سمت پریز برق میرود قاطعانه نه بگوییم. وقت تلفن وقتی میخواهد تلفن راقطع کند کم توجهی اما اگر تصمیم داشت منتظر تمام شدن مکالمه شما شود توجه کنید و نگاهی از سرلطف به اوبیندازید.-چگونه تحسین کنیم.وقتی عمل خوبی انجام میدهد تحسین کنیم نه فقط وقتی دعوا می کند.انتقاد همراه با ستایش.- رفتارهای کودک را تشویق کنید .تغیر شخصیت مشکل است.بجای چه دختر خوبی بهتر است مثلا بگوییم از اینطرز حرف زدنت خوشم آمد تا کودک دقیقا بداند برای چه چیزی تشویق می شود.-هرپیشرفتی را تحسن کنید.مثلا اگر اصلا اسباب بازیهایش راجمع نمیکرده حالا که یکی را برداشته تشویقش کنید. آفرین که اسباب بازیت را داخل کمد گذاشتی بگذار کمکت کنم تابقیه راهم جمع کنی.بطور مناسب و مقتضی تحسین کنید .تحسین یک کودک چهار ساله با دوازده ساله متفاوت است . در بزرگترها با لحن همراه باشوخی باشد.جملات تکراری نباشند.بلافاصله تحسین کنیدتحسین را باعلاقه بیقید وشرط همراه کنید.بمرور در رفتارهایی که کودک یاد گرفت تحسین کمتر اما گاه بدون ارزیابی هم بدون قید وشرط همراه نمایید.-یک راه موثر برای برطرف کردن رفتارهای آزار دهنده خاص نادیده گرفتن آنهاست.البته همه رفتارها را نمی شود نادیده گرفت.تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می شود نادیده گرفت.-

اسلاید 42: روشهای اصلی تربیت(ادامه)-انتظار داشته باشید رفتارها قبل از بهتر شدن بدتر شود- انتخاب پاداشها نیز مهم است. چه چیزی برای کودک یک پاداش محسوب می شود.- به پاداشها تنوع ببخشیم.- همیشه به قولتان عمل کنید.هرچه کودک کوچکتر باشد به تکمیل نشدن یا تاخیر وعده ها حساس است.-تغییر رفتار کودک نیازمند به وقت و انگیزه های صحیح است.--به حرف کودک گوش بدهیم- به زبان رفتارها گوش بدهیم گاه کودک یا نوجوان حرفهایش را با رفتارهای دیگر نشان می دخد مثلا بعد از بدنیا آمدن کودک دوم می بینیم فتارهای کودک اول بد می شود خب این نیاز به توجه دارد نیاز دارد تا به او محبت بیشتر شود- برای گوش دادن به حرفهای کودک وقت بگذاریم.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید