کسب و کار مدیریت و رهبری

تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی

tasmimgiri_va_taeene_khate_mashye_dolati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی”

تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی

اسلاید 1: تصميم گيري و تعيين خط مشي دولتي دکتر سید مهدی الوانی رشته مديريت دولتي

اسلاید 2: فصل اول:مفاهيم وويژگي هاي خط مشي عموميهدف كلي:آشنايي با تعاريف،مفاهيم و ويژگي هاي خط مشي عمومي ،نقش عمده خط مشي عمومي درجامعه ، شناخت انواع خط مشي عمومي.

اسلاید 3: خط مشي عمومي چيست ؟خط مشي عمومي،عبارت است از خط مسير وراهي است كه انسان درپيش رودارد.

اسلاید 4: خط مشي ،درمعنی خاص عبارت است از تصميمات و سياست هائي كه به وسيله مراجع مختلف بخش عمومي از قبيل :مجلس ،دولت و قوه قضائيه اتخاذ مي گردد

اسلاید 5: خط مشي عمومي ،اصول كلي است در مورد هدف هاي نظام و مسئووليت هايي كه هربخش بايد عهده دارگردد.

اسلاید 6: خط مشي عمومي مشخص كننده بايدها و نيايدها درجامعه و سازمانهاست .

اسلاید 7: خط مشي عمومي ،نشان دهنده خطوط كلي درفعاليت هاواقدامات بخش عمومي است.

اسلاید 8: خط مشي راهنماي عمل مي باشد. وبطورخلاصه مي توان گفت :خط مشي عمومي اصول وموازيني هستند كه به وسيله مراجع ذيربط درهرجامعه وضع شده وبه عنوان الگو وراهنما ،اقدامات وفعاليتهاي جامعه رارهبري مي كنند.

اسلاید 9: نقش هاي اصلي خط مشي عموميخط مشي عمومي ،سازمانهارادرانجام اقدامات وبرنامه هايشان مدد مي دهد و هادي آنان درعملياتشان مي باشد.

اسلاید 10: خصوصيت ديگر خط مشي عمومي،نقش هماهنگ كنندگي آن است (عمليات و اقدامات سازمانهاي با يگديگر هماهنگ شده و از دوباره كاري جلوگيري بعمل آيد).

اسلاید 11: ارزيابي و كنترل برنامه ها وفعاليت هاي بخش عمومي ،نقش ديگر مي باشد. (خط مشي به عنوان شاخص و معياري براي سنجش و ارزيابي و كنترل عمل مي نمايد).

اسلاید 12: نقش ديگري كه خط مشي درجامعه ايفامي نمايد،تأمين و تضمين منافع عامه است .

اسلاید 13: نفع عمومي:نفع عمومي:عبارت است ازمنافع افراد و آحاد جامعه كه براساس جرياني مانند قانون اكثريت ،نظام پارلماني و غيره مورد بررسي قرارگرفته و به صورت خاص بيان مي شود.

اسلاید 14: نفع عمومي لزوماًمجموع منافع تمامي افراد جامعه نيست بلكه درحالت ايده آل مصلحتي است كه جمع كثيري درجامعه از آن سودمي برند.

اسلاید 15: ويژگي هاي خط مشي عمومي1)پايداري خط مشي عمومي :(انعطاف پذير باشد،پويائي لازم راداشته باشد).

اسلاید 16: خط مشی عموی باید یتواند با محیط متغیر و متحول تطبیق یافته و به نیازهای گوناگونی در طول زمان پاسخ دهد.

اسلاید 17: 2)آینده نگري واقع بينانه ): واقعيت هاي زمان و مكان رادرنظر داشته و از اغراق درامكانات يا ناديده انگاشتني امكانات موجود خود داري ورزد).

اسلاید 18: باید واقعیتهای زمان و مکان را در نظر بگیردو از اغراق در امکانات یا نادیده انگاشتن امکانات موجود خودداری ورزد.

اسلاید 19: 3)هدف داربودن(به طورارادي و به سوي هدفي خاص جهت داشته باشد).

اسلاید 20: 4-)عام بودن :(براي كل جامعه وضع شود).

اسلاید 21: 5)فراگيري(اهداف متعدد را تحت پوشش قراردهد).

اسلاید 22: خط مشی های عمومی جزیی و خاص نبوده و حیطه های وسیع را در می گیرد.

اسلاید 23: 6)مظهربودن:(فرهنگ،ارزش ،ايدئولوژي و جهان بيني ،نگرشي هاي اقتصادي ،سياسي و...درخط مشي نمود داشته بادشد).

اسلاید 24: انواع خط مشي عمومي:تقسيم بندي براساس قواي سه گانه كه شامل:الف)خط مشي هاي تقنيني ،كه به وسيله قوه مقننه ومجلس وضع مي گردند.

اسلاید 25: ب)خط مشي هاي اجرائي:كه به وسيله قوه مجريه وضع مي شوند.

اسلاید 26: ج)خط مشي هاي قضائي كه به وسيله قوه قضائيه وضع مي گردند.

اسلاید 27: دريك طبقه بندي ديگر سه نوع خط مشي عمومي يا سياست داريم :الف)سياست تشریعی)امرونهي ها و حقوق و تكاليف كه ازمكتب و معنويات سرچشمه مي گيرد.

اسلاید 28: ب)سياست تحلیلی(دانش كه اصول مقرر سياسي را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.

اسلاید 29: ج)سياست تدبير و اجرائي(كه عبارت است از،هدفهاي كه اداره كنندگان جامعه برمبناي سياست تشریعی :آن رابرنامه ريزي و سازماندهي مي كنند).

اسلاید 30: صاحب نظر ديگري خط مشي عمومي رابه دوگروه کلی خط مشي هاي سياسي و تقنيني و خط مشي هاي اداري و اجرائي تقسيم نموده است.

اسلاید 31: خط مشي هاي عمومي ،براساس پيچيدگي و سادگي به سه دسته تقسيم مي شوند: الف)خط مشي عمومي عادی،( تكراري ،ساده)

اسلاید 32: ب)خط مشي هاي عمومي تاكيتكي (پيچيده وگسترده )

اسلاید 33: ج)خط مشي هاي عمومي اساسي (چشم انداز زماني طولاني و سايل اساسي و جامعه راشامل مي شود.)

اسلاید 34: دريك طبقه بندي ديگر خط مشي هاي به : الف)خط مشي هاي عمومي سياسي (نحوه انتخاب نمايندگان)

اسلاید 35: ب)خط مشي هاي عمومي توزيعي(پرداخت سوبسيد به كشاورزان)

اسلاید 36: ج)خط مشي هاي عمومي توزيع مجد د (ماليات تصاعدي بردرآمد)،تقسيم مي شوند.

اسلاید 37: خط مشي هاي :فراگير،هادي و خط مشي هاي عمومي.فراگير: ياابرخط مشي،جنبه كل دارند. هادي :شيوه خط مشي گذاري رادرجامعه تعيين مي سازدو به عبارتي ،خط مشي هاي خط مشي گذاري مي باشد

اسلاید 38: وخط مشي عمومي،خطوط اصلي و جهت گيري هاي كلي اقدامات بخش عمومي رابيان مي كنند.

اسلاید 39: خط مشي هاي تصريحي وتلويحي نوع ديگري از خط مشي هاي عمومي مي باشند.

اسلاید 40: تلويحي :مكتوب و مدون نبوده و رسماًنيز اعلام نگرديده است اما همگان ازآن باخبرند.تصريحي :مدون وصريح مي باشند.

اسلاید 41: به کمک خط مشی عمومی می توانیم برنامه ها و فعالیت ها را محک زده و بیازماییم. این نقش کنترل کننده و ارزیاب خط مشی عمومی است.

اسلاید 42: آینده نگری واقع بینانه جزو ویژگیهای خط مشی عمومی است.

اسلاید 43: جلوگیری از تبلیغات سوء جزو خط مشی های بازدارنده است.

اسلاید 44: فصل دوم :فرآيند عقلائي خط مشي گذاري عمومي:

اسلاید 45: استفاده درست ازمنابع و امكانات براي تحصيل بهترين نتيجه جهت تحقق آرمانها.خط مشي گذران با بهره گيري از فرآيند عقلائي خط مشي گذاري ،با ترازوي عقل ومنطق گزينه هاي مختلف رامي سنجد وبهترين را انتخاب مي كنند. (فرایند عقلایی )

اسلاید 46: نارضایتی رضایتانعكاس توقع به مراجع مربوطهايجاد توقع براي حل مشكلاحساس مشكل عموياتخاذ خط مشي مطلوب انتخاب بهترينراه حلتجزيه و تحليلشكل ويافتن راه حلعكس العمل جامعهاثرگذاري خط مشي اجراي خط مشي شکل1-2 ) مراحل مختلف خط مشی گذاریرضایتنارضایتی

اسلاید 47: نقش مدل ها در فرآيند عقلائي خط مشي گذاري عمومييكي از تدابيري كه درفرآيند عقلائي خط مشي گذاري به منظور شناخت بهتر و ساده تر عوامل و متغيرهاي موجود درمسأله مورد تصميم كاربرد دارد،مدل يا الگوست.

اسلاید 48: مدل: عبارت است از الگوئي كه از واقعيت گرفته شده و رابط بين متغيرها را نشان مي دهد.

اسلاید 49: انواع مدل ها : 1- مدل هاي كلامي (به صورت نوشتار ،عبارات و جملات)

اسلاید 50: 2- مدل هاي ترسيمي (روابط بين متغيرها را درقالب نمودار واشكال نشان ميدهد .

اسلاید 51: 3- مدل هاي تجسمي(سه بعدي،مانند ماكت يك ساختمان)

اسلاید 52: 4- مدل هاي رياضي(روابط رياضي بين متغيرها رانشان مي دهد)

اسلاید 53: از نظر عملكرد،مدل ها به 3دسته (تشريحي – پيش بين و تجويزي )تقسيم مي شوند و ازنظر زماني مدل ها به پويا و ایستا تقسيم مي گردند.

اسلاید 54: مدل تصميم گيري مقطعي: هنگامي كه سياست گذار با پديده هاي جديد كه اطلاعات اندكي درباره آنها وجود دارد روبرو مي شود،مدل تصميم گيري مقطعي با اجراي هم زمان كاربرد مفيدي دارد

اسلاید 55: تصمیم گیریتصمیم گیری در شرایط مختلف اطمینان سه گروه میباشد.

اسلاید 56: 1- تصمیم گیری نوع اولتصمیم گیری در شرایط اطمینان

اسلاید 57: نوع دومتصمیم گیری در شرایط ریسک یا مخاطره

اسلاید 58: نوع سومتصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان

اسلاید 59: در شرایط اطمینان کامل خطمشی گذار بر اساس اطلاعات موجود می داند که نتایج حاصل از هر شق ممکن چیست.

اسلاید 60: در شرایط ریسک یا مخاطره آمیز تصمیم گیرنده با اطمینان کامل نمیداند که نتایج حاصل از هر خط مشی چیست ولی احتمال وقوع آنها را میداند.

اسلاید 61: در شرایط عدم اطمینان خط مشی گذاری مشکل بوده و از سه شیوه استفاده میشود.

اسلاید 62: 1- شیوه اتخاب حداکثر حداکثرها:بهترین نتیجه از بهترین نتایج شقوق ممکن. این شیوه خوشبینانه است.

اسلاید 63: 2- شیوه انتخاب حداکثر حداقلها:در این شیوه فرض می شود که برای راه حلهای ممکن بدترین نتیجه در شرایط محیطی مورد نظر حاصل خواهد شد.

اسلاید 64: 3- شیوه انتخاب با فرض احتمال یکسان:در این شیوه احتمال برای شرایط مختلف یکسان فرض شده و بر اساس ارزش مورد انتظار تعیین خط مشی می گردد.

اسلاید 65: طراحي نظام خط مشي گذاري عمومي : درطراحي نظام خط مشي گذاري عمومي بايد مراحل زير راطي نمائيم :1- شناخت ارزش ها واولويت بندي آنها براساس اهميت .

اسلاید 66: 2- شناخت واقعيات و امكانات محدود جامعه .

اسلاید 67: 3- شناخت مسايل و تنگناهاي عمومي

اسلاید 68: 4- مطالعه امكانات بالفعل و بالقوه جامعه.

اسلاید 69: 5- ارزيابي نظام خط مشي گذاري موجود

اسلاید 70: 6- تعيين واحدهائي كه مي توانند وظيفه خط مشي گذاري راعهده دارباشد.

اسلاید 71: 7- تعيين رويه كلي خط مشي گذاري.

اسلاید 72: وضع خطمشی های واقع بینانه مستلزم آگاهی از واقعیتهای جامعه است.

اسلاید 73: درخت اخذ تصمیم را شیوه تجزیه و تحلیل پیشنگر بیز نامیده اند.

اسلاید 74: مدلهای تجویزی: مدلهایی هستند که بهترین پاسخها را برای حل مسال در اختیار تصمیم گیرنده قرار می دهند.

اسلاید 75: اولین مرحله در طراحی نظام خط مشی گذاری عمومی شناخت ارزشهاست.

اسلاید 76: فصل سوم:فرآيند عقلائي تعديل شده درخط مشي گذاري عمومي:

اسلاید 77: - شيوه تغييرات تدريجي: تصميم گيرنده به تصميماتي كه قبلاً مورد نظر گرفته شده و او نسبت به نتايج ان اگاهي دارد مراجعه كرده و با توجه به نياز هاي موجود تغييرات جزئي در ان بوجود مي اورد . ميزان مخاطره دراين بسيار كم است.

اسلاید 78: كارپيش بيني بسيار اسان مي سازد.امكان ارزيا بي واصلاح تصميمات در اين مدل ساده است.به مدل تغييرات تدريجي وجزئي انتقادات فراوان شده است.

اسلاید 79: چرا كه در وضع حاضر تصميم گيرندگان با شرايط متغير و متحولي روبروهستند كه صرفاً با تغييرات جزئي نمي توان براي انها تصميم گيري كرد.

اسلاید 80: - مدل رضايت بخش(satisfing model ):دراين مدل تصميم گيري،هدف يافتن راه حلي رضايت بخش در شرايط موجود است نه بهترين راه محدوديت هاي منابع ،زمان و اطلاعات وبينش مدير و تصميم گيرنده دراغلب موارد راه ديگري جز اين مدل براي تصميم گيري باقي نمي گذارد .

اسلاید 81: - مدل اكتشافي – ابداعي Heuristic model)): نوعي مدل تعديل شده عقلائي است . هدف درجهت بهينه سازي جزئي است . بعبارتي ديگر نوعي برخورد رضايت بخش درراه حل يابي دنبال ميشود و از طريق سعي وخط و حدس وگمان براي رسيدن به راه حل تلاش مي كند(مانند هوش مصنوعي )اين مدل با دنياي واقعيات تطبيق بيشتري دارد.

اسلاید 82: هدف درجهت بهينه سازي جزئي است . بعبارتي ديگر نوعي برخورد رضايت بخش درراه حل يابي دنبال ميشود و از طريق سعي وخط و حدس وگمان براي رسيدن به راه حل تلاش مي كند(مانند هوش مصنوعي )اين مدل با دنياي واقعيات تطبيق بيشتري دارد.

اسلاید 83: مراحل مختلف شيوه عقلائي مرحله اول:تشخیص مسا له

اسلاید 84: مرحله دوم:احصاء شقوق ممکن

اسلاید 85: مرحله سوم:انتخاب معیار و ارزیابی راه حلها

اسلاید 86: مرحله چهارم:اتخاب بهترین راه حل

اسلاید 87: مرحله پنجم:اجرا و بازخور خطمشی

اسلاید 88: مراحل مختلف شيوه تغيرات جزئي مرحله اول: تشخیص مسا له

اسلاید 89: مرحله دوم:جستجو برای راه حلهای مشکل در گذشته

اسلاید 90: مرحله سوم:انجام تغییرات جزیی در راه حلها

اسلاید 91: مرحله چهارم:ارایه خط مشی جدید

اسلاید 92: مرحله پنجم:اجرا و بازخور خط مشی در عمل

اسلاید 93: مرحله ششمتحقق کلیه توصیه های فرایند عقلایی کاملا غیر ممکن است.

اسلاید 94: اطلاعات انبوه در فرایند عقلایی خط مشی گذاری خود نوعی مانع به شمار می آید.

اسلاید 95: مدل تغییرات جزیی کار پیش بینی را ساده میسازد.

اسلاید 96: در شیوه تغییرات جزیی خط مشی گذار به اندیشه و تفکر خلاق نمی پردازد و روح محافظه کاری بر وی غلبه می کند.

اسلاید 97: طرفداران شیوه تغییرات جزیی در خط مشی گذاری همان پیروان شیوه عقلایی- عقلای تعدیل شده هستند.

اسلاید 98: در برنامه ریزی اکتشافی- ابداعی قایده ساده در نظر گرفته شده و دایما مقایسه هایی انجام می پذیرند و پاسخهای صحیح و خطا مشخص می گردند.

اسلاید 99: مهمترین تفاوت بین شیوه عقلایی و شیوه تغییرات جزیی جستجوی راه حلها در آینده و در گذشته است.

اسلاید 100: فصل چهارمنقش قدرت درفرآيند خط مشي گذاري

اسلاید 101: قدرت :،توانائي تأثير گذاران برجريان امكانات و منابع به سمت يك سلسله اهداف مورد نظر كه برخلاف اهداف ديگر است بيان گرديده .

اسلاید 102: درتعريف ديگري: ،قدرت موقعيتي است كه فرد بتوتند اراده و نظر خود را به ديگران بقبولاند .

اسلاید 103: ازسوي ديگر مي توان گفت :،قدرت :توانائي تغيير دررفتار ديگران و نفوذ درآنان است

اسلاید 104: اختيار: حق تغيير ونفوذ برديگران است و منشأقدرت است.

اسلاید 105: ازنقطه نظر خط مشي گذاري:اعمال قدرت به معناي نفوذ برنحوه تصميم گيري ها ،جهت دادن به تصميمات و تأثير دروضع خط مشي هاي عمومي است.

اسلاید 106: منابع قدرت : قدرت ناشي از مقام سازماني واداري و منزلت سياسي –

اسلاید 107: قدرت ناشي از تخصص – قدرت ناشي ازاجبار و ترغيب ديگران .

اسلاید 108: گروههاي ذي نفوذ درجامعه با حمايت خود درخط مشي گذاري مؤثر واقع مي شوند كه اين نمونه اي از بكارگيري قدرت ترغيب و اجبار است.

اسلاید 109: درطبقه بندي ديگرمنابع قدرت شامل: قدرت ناشي از ارزش ها وسنت ها – خصوصيات فردي – تخصصي – پاداش و قدرت تنبيه مي شود.

اسلاید 110: درنوع ديگر طبقه بندي قدرت شامل:قدرت اجبار- تسلط – ترغيب مي گردد.

اسلاید 111: شيوه ماوراءعقلائي تصميم گيري: وقتي تصميم گيري براساس خصوصيات و ويژگيهاي فردي (ازمنابع قدرت)گرفته شود. اصطلاحاً آن را تصميم گيري به شيوه ماوراء عقلائي گويند.

اسلاید 112: دراين روش تصميم گيري مبتني بر شهود و دريافت هاي ذهني تصميم گيرنده اتفاق مي افتد،بدون آنكه روش هاي منظم عملي دنبال شود.

اسلاید 113: نظريه خبرگان قدرتمند يا طبقات بانفوذ : Power Elite) )دراين نظريه جامعه به 3طبقه نخبگان – متوسط و طبقه سوم تقسيم مي گردد.

اسلاید 114: نظريه جامعه مركب : (Plu ralist society) جامعه مركب،جامعه اي است كه در آن تمامي طبقات و گروههاي مختلف موجود در جامعه در خط مشي گذاري مؤثرند و هيچ طبقه اي برطبقه ديگر سلطه ندارد.

اسلاید 115: مدل گروهي (Group model )،بيان ديگري از نظريه جامعه مركب است . درمدل گروهي طبقات و گروههاي مختلف درجامعه با يكديگر درارتباط و تعامل بوده و خط مشي گذاري حاصل فشار و نيروهائي است كه ازسوي اين گروه ها برهم وارد مي شود. مساوات وبرابري درخط مشي گذاري دراين مدلها مطرح مي باشد.

اسلاید 116: گروههاي ذي نفع و خط مشي گذاري :(Interest Group ):گروههائي هستند كه هدف و مقصود مشتركي رادنبال كرده و نفوذ و قدرت مسلطي رادريك زمينه دارامي باشند. اين گروهها جزءساختار رسمي دولت نمي باشند.

اسلاید 117: انواع مختلف گروههاي ذي نفوذ عبارتند از: 1- محض 2- نسبي

اسلاید 118: 1- گروههاي ذي نفوذ محض: اختصاصاً درقلمروي سياست عمل مي نمايند و برقواي بخش عمومي نفوذ مي نمايند .

اسلاید 119: - گروههاي ذي نفوذ نسبي : آن است كه فشار سياسي فقط بخشي از فعاليتهاي آن باشد و يا اينكه علل وجودي وزمينه هاي فعاليت ديگري داشته باشد.

اسلاید 120: - گروههاي ذي نفوذ خصوصي و عمومي: درابتدا مفهوم گروههاي ذي نفوذ به گروههاي خصوصي اطلاق مي شد اما بتدريج مفهوم گسترده تري پيدا كرد و گروههاي عمومي رانيز دربرگرفت .

اسلاید 121: - گروههاي ذي نفوذ داخلي وخارجي : گروههای ذی نفوذ داخلی: به گروههاي ملي اطلاق مي شوند كه در درون كشور فعاليت دارند.

اسلاید 122: وگروههای ذی نفوذ خارجي : در يك كشور خارجي براوضاع و احوال داخل كشور تأثير مي گذارند . ويا به صورت يك سازمان بين المللي بركشور اعمال نفوذ مي نمايند.

اسلاید 123: 5- گروههاي ذي نفوذ عوام و خواص : عوام: درپي گرد آوري تعداد هرچه بيشتر اعضاءمي باشند خواص: درپي كميت نيستند بلكه به دنبال كيفيت مي باشند . خطاب آنان به سرشناسان اجتماعي وبه خواص است .

اسلاید 124: خواص: درپي كميت نيستند بلكه به دنبال كيفيت مي باشند . خطاب آنان به سرشناسان اجتماعي وبه خواص است .

اسلاید 125: طبقه نخبگان تعدادشان نسبت به کل جامعه معدود می باشد و خطمشی به وسیله آنان انجام می پذیرد.

اسلاید 126: رهبران سیاسی در دایره اولیه در خط مشی گذاری و مردم عادی در دایره های خارجی و دور از مرکز قرار دارند.

اسلاید 127: در تمامی جوامع نفوذ طبقات اجتماعی در خط مشی گذاری عمومی یکسان نیست.

اسلاید 128: پیام نطریه جامعه مرکب و مدل گروهی تصمیم گیری آن است که طبقه خاصی در خط مشی گذاری عمومی به تنهایی موثر نیست.

اسلاید 129: دفاتر فنی و سازمانهای خبری جزء گروه های ذی نفوذ به شمار می آیند.

اسلاید 130: تعامل قدرت بین صاحبان نفوذ در جامعه به وضع خط مشی ها می انجامد.

اسلاید 131: گروه های ذی نفوذ می توانند اطلاعات را در اختیار تصمیم گیرندگان دولتی قرار دهند و موجبات اعمال نفوذ خود را فراهم آورند.

اسلاید 132: فصل پنجم : فرآيند سازماني خط مشي گذار ي عمومي (مدل گردونه اي: Wheel model ):

اسلاید 133: دراين مدل ،تأكيد و سازمانهاي قانوني موجود درجامعه بوده و خط مشي ها حاصل عملكرد اين نهادها درارتباط با يكديگر قلمداد مي شوند.

اسلاید 134: دراين مدل ،مرجع وسازمان درخط مشي گذاري به عنوان فرآيندي سازماني مؤثرند . اين مراجع عبارتند از : رئيس جمهور – احزاب سياسي – قوه قضائيه – قوه مجريه – قوه مقننه و...

اسلاید 135: شکل شماره 1-5 : مدل گردونه ایمديرانعالي اجرائي درقوه مجريه قوه قضائيه قوه مقننه اخراب سياسي سازمانهاي دولتي رسانه هاي گروهي گروههاي ذي نفوذ

اسلاید 136: شکل شماره 1-5 ) مدل جدید سازمانی خط مشی گذاریهدف از اعمال فشار و کنترل واحدهای دولتیجهت دادن به عملکرد جمعیجهت دادن به عملکرد جمعیخط مشی سیاسی مانند انتخاب نمایندگان خط مشی سیاسی مانند انتخاب نمایندگانخط مشی توزیع مجدد مالیاتهای تصاعدیبعیدقریبجهت دادن به عملکرد قریبخط مشی توزیعی مانند پرداخت سوبسیدخط مشی بازدارنده و انضباطی

اسلاید 137: خط مشي هاي توزيعي :مستقيماً منافع افراد خاصي را تأمين مي كنند و هدف جهت دادن به عملكرد افراد و گروههاي خاصي است

اسلاید 138: خط مشي هاي سياسي: عملكرد كل نظام موجود درجامعه را تحت تأثير قرار مي دهد

اسلاید 139: خط مشي هاي بازدارنده و انضباطي: جنبه فردي داشته ودولت با كنترل عملكرد فرد يا گروه خاصي منافع جمع را تأمين مي كند .

اسلاید 140: خط مشي هاي توزيع مجدد: در این نوعفرد خاصي مد نظرنمي باشد وكل نظام مورد توجه مي باشد.

اسلاید 141: انواع برو كراسي ها :1- بروكراسي هائي كه به وسيله قدرت حاكم شكل گرفته اند و ابزارقدرت حاكمان جامعه مي باشند.

اسلاید 142: 2- بروكراسي هائي كه تحت انقياد قدرت نظامي بوده و به وسيله نظاميان اداره مي شود.

اسلاید 143: 3- بروكراسي قانوني – تخصصي: كه به وسيله قدرت تخصصي وقانوني خود درخط مشي گذاري اثر مي گذارد

اسلاید 144: 4- بروكراسي هاي نماينده: كه در هيأت سيستم پارلماني وقوه مقننه درتصميم گيري هاي سياسي مستقيماً مؤثر مي باشد.

اسلاید 145: 5- بروكراسي هاي حزبي:،كه اغلب ناشي از به قدرت رسيدن يك حزب دركشور مي باشد.

اسلاید 146: ويژگي هاي فرآيند سازماني خط مشي گذاري عمومي:محدديت و ناتواني سازمانها دراتخاذ خط مشي هاي بغايت عقلائي است . تغييرات جزئي وتدريجي

اسلاید 147: نقدي برسيستم نمايندگي: اصولاًبراي مشاركت عامه مردم درخط مشي گذاري مي توان به دو روش اشاره نمود

اسلاید 148: 1- روش مستقيم (Citiprocess ) 2- روش غير مستقيم (Proxiprocess

اسلاید 149: 1-درروش مستقيم :،شهروندان مستقيماً درسرنوشت خود مشاركت مي جويند

اسلاید 150: 2- درروش غير مستقيم :مردم نمايندگي را برمي گزينند وآنان به نمايندگي از طرف مردم به تدوين قوانين و خط مشي هاي مختلف اقدام مي كنند.

اسلاید 151: نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده مقام رهبری است.

اسلاید 152: جلوگیری از کاهش کیفیت کالاها به وسیله دولت در قالب خط مشی های بازدارنده متبلور می گردد.

اسلاید 153: دلیل عمده استفاده از روش مستقیم خط مشی گذار ی افزایش جمعیت است.

اسلاید 154: محدودیت های سازمانها در تصمیمگیری و تعیین خط مشی به شیوه عقلایی:

اسلاید 155: 1- عدم وجود اطلاعات کاملمحدودیت اول:

اسلاید 156: محدودیت دوم:2- عدم وجود نیروی تخصص لازم

اسلاید 157: محدودیت سوم:3- عدم وجود وقت بی حد و حصرا ست.

اسلاید 158: فصل ششم :فرآيند اقتضائي (Contingency ) خط مشي گذاري عمومي

اسلاید 159: ديدگاه اقضائي درتصميم گيري و خط مشي گذاري برگرفته از تفكر سيستمي است .

اسلاید 160: براساس تئوري اقتضائي بهترين راه براي انجام اموروجود ندارد بلكه بهترين هادر هر موقعيتي متفاوت است.

اسلاید 161: وبطور خلاصه: ،شرايط و موقعيت عامل تعيين كننده درانتخاب شيوه مطلوب خط مشي گذاري است . وفاصله بين تئوري و عمل كاهش مي يابد.

اسلاید 162: شکل شماره 1-6 ) محیط های موثر بر خط مشی گذاریمحيط فرهنگي اجتماعي ورزشي محيط اقتصادي محيط اقليمي محيط اداري سازماني محیط سیاسی قانونیمحیط اقتصادی

اسلاید 163: هر يك از محيط هابا توجه به موضوع خط مشي در انتخاب الگو و شيوه مناسب تأثير مي گذارد و خط مشي گذار بايد با توجه به اثرات اين عوامل به انتخاب شيوه مناسب اقدام كند

اسلاید 164: الگوي اقتضائي بخشي:دراين مدل هر بخش از جامعه در امر خط مشي گذاري يا نفوذ برخط مشي گذاري با استفاده از شيوه خاص وارد عمل مي گردد .

اسلاید 165: و از طرفي ديگر بايد گفت مجموعه اي از فرايند ها به همراه هم براي تعيين خط مشي هاي عمومي درجامعه كارمي كنند.

اسلاید 166: شکل شماره 2-6) خطمشی گذاری حاصل فرایندهای مختلفجامعهسیستم حکومتیکارشناسانارزیابی خطمشی و بازخورفرایند مبتنی بر قدرتفرایند سازمانیفرایندعقلایی

اسلاید 167: يك فرآيند معين درخط مشي گذاري مناط اعتبار نيست . فرآيندهاي مختلف درشرايط گوناگون مورد استفاده واقع مي شوند

اسلاید 168: مدل اقماری خط مشی گذاریقوه مقننهرهبران جامعه قوه مجريه قوه قضائيه عامه مردم گروههاي ذي نفع

اسلاید 169: اين مدل (اقماری)،برخوردي اقتضائي را دربرداشته و جزء مدل هاي اقتضائي است .

اسلاید 170: خط مشي گذاري درموارد مختلف مراجع و سازمانهاي متفاوتي نقش محور و عوامل مؤثر يا اقمار را ايفا مي كنند

اسلاید 171: مدل چند بعدي خط مشي گذاري :فرآيند خط مشي گذاري فرآيند ي پيچيده و چند بعدي است كه عوامل متعددي درآن ذي مدخل هستند .

اسلاید 172: فرآيند چند بعدي خط مشي گذاري از يكديگر جدانيستند .

اسلاید 173: آنها به نوبه خود بريكديگر تأثيرمي گذارند و از هم تأثير مي پذيرند. دراين مدل عامه مردم مستقيماً درجريان تعيين خط مشي هاي عمومي نقشي ندارند.

اسلاید 174: مدل بررسي تلفيقي :دراين مدل تلفيق بين شيوه هاي مختلف خط مشي گذاري بعمل مي آيد و ضمن استفاده از نقاط برخي از مدل هااز نقاط ضعف آنها احترازمي شود .

اسلاید 175: دراين مدل پديده ها دردو سطح مورد معامله قرارمي گيرند يكي درسطح گسترده كليات مورد مطالعه قرارمي گيرد و ديگر بررسي باديد منطقي و جزئي .

اسلاید 176: اين روش ،شيوه اي اقتضائي است كه همه خصايص را درشرايط معيني كسب مي كند و درشرايط ديگري رهامي سازد.

اسلاید 177: مدل جريانها – دريچه ها:( and The streams) : Windows modelسه جريان دراين مدل مطرح است :

اسلاید 178: 1- جريان مسايل و مشكلات (نظر خط مشي گذار به مسايل و مشكلات جامعه معطوف مي گردد و از مجاري گوناگون براي خط مشي گذار محسوس ومعلوم مي گردد

اسلاید 179: الف :جریان مشکلات محسوس در جامعه1- مشکلی مطرح شده است 2- مساله تعرف میشود 3-مسایل مطرح یا فراموش میشوند ب: جریان سیاسی حساس نسبت به مشکلات1- مسایل بوسیله مراجع ذیربط احصا میشوند 2-بین اعضا توافق بعمل می آیدج: جریان یقین خطمشی مطلوب1- راه حل برای رفع مشکل 2- ارزیابی راه حل 3- توافق بین اعضا تلاقی جریانها وضعخط مشیمدل جریانها-دریچه ها

اسلاید 180: 2- جريان سياسي(صورت مسايل كه بايد حل شوند به وسيله مقامات دولتي و رسمي تنظيم مي گردد.

اسلاید 181: 3- جريان خط مشي(Policy stream ) : دراين جريان راه حل هاي مختلفي كه خط مشي بايد ازميان آنها انتخاب گردد،تنظيم مي شود.

اسلاید 182: محققان – متخصصان و گروههاي حرفه اي نقش عمده اي درجريان مذكور ايفا مي كنند. دراين روش استدلالهاي منطقي و عملي اساس كار را تشكيل مي دهد.

اسلاید 183: زماني كه اين سه جريان با هم تلاقي مي كنند ،دريچه اي براي حل مشكل مورد نظر از طريق اتخاذ تصميم گشوده مي شود

اسلاید 184: دريچه حل مشكلات زماني باز مي شود كه مشكلي به صورت جدي خود نمائي كرده (جريان يكم )،ازنظر سياسي مطرح شده (جريان دوم ) وراه حل هائي براي آن ارائه گرديده است(جريان سوم) .دراين مدل تعقل،منطق ،سياست و پيوندهاي سازماني مطرح وبا يكديگر تلفيق مي شوند.

اسلاید 185: دراين مدل تعقل،منطق ،سياست و پيوندهاي سازماني مطرح وبا يكديگر تلفيق مي شوند.

اسلاید 186: آگاهي از مسايل عمومي در شيوه اقتضائي :مديريت مسايل عمومي شيو اي راست كه به وسيله آن سازمانها قادرمي گردد تامسايل عمومي و اجتماعي اطراف خود را كه برآن تأثير مي گذارند شناسائي و ارزيابي كند و درمقابل آنها پاسخ هاي مناسبي ارائه دهد.

اسلاید 187: مديريت مسايل عمومی،پيش درآمد و مقدمه لازم براي خط مشي گذاري به شيوه اقتضائي است .

اسلاید 188: هدف مدیریت مسایل عمومی آن است که برای مشکلات پاسخ مناسب بیابد.

اسلاید 189: مدیریت مسایل عمومی مقدمه خط مشی گذاری عمومی است.

اسلاید 190: تخصص وسیله ای است که کارشناسان برای تاثیر در خط مشی گذاری عمومی از ان بهره می گیرند.

اسلاید 191: دیدگاه اقتضایی بر گرفته از تفکر سیستمی است.

اسلاید 192: اصطلاحات پوشش وسیع و دید مقطعی در توصیف مدل بررسی تلفیقی بکار رفته است.

اسلاید 193: آگاهی از مشکلات در مدیریت مسایل عمومی به معنای شناخت مشکلات و تلاش در حل آنهاست.

اسلاید 194: هدف مدیریت مسایل عمومی شناخت مسایل عمومی است.

اسلاید 195: فصل هفتم ديدگاههاي ارزشي خط مشي گذاري عمومي

اسلاید 196: مشورت وتصميم گيري : سعي وتلاش درجهت آشكار نمودن و ظاهر ساختن امر خوب و نيكوئي كه پنهان و مخفي بوده و عرضه نمودن نتيجه اين تلاش و كوشش به ديگران مشورت ، مفاوضه و مبادله دركلام است (رايزني)تادرسايه آن كلام و انديشه،حق آشكار گرديده بدست آيد.

اسلاید 197: روش هاي تصميم گيري گروهي :يكي از تكنيك هائي كه براي خط مشي گذاري بطور گروهي و از طريق مشورت ابداع شده «سمينار تصميم گيري » نام دارد.

اسلاید 198: اين تكنيك امكان مي دهد تا يك گروه از متخصصان دانش و آگاهي خود را به منظور انتخاب يك خط مشي مطلوب درشرايط پيچيده بكارگيرند.

اسلاید 199: و هدف آن ،تبديل مشكل به الفاظ ومفاهيمي است كه قابل درك بوده و يافتن راه حل هاي اصلاحي را تسهيل مي كند.

اسلاید 200: سمينار تصميم گيري،نگرشي همه جانبه ،چند بعدي ،انعطاف پذير و آينده نگر است و موجبات بهبود خط مشي گذاري را فراهم مي آورد.

اسلاید 201: روش گروه اسمي يا كاغذي : (Nominal or paper مشكل فشار گروهي كه يكي از عوارض تصميم گيري جمعي است غلبه مي كند. روش گروه اسمي و دلفي تلاش است در جهت استفاه از مزاياي تصميم گيري گروهي و كاستن از مشكلات ناشي از فشار گروهي .

اسلاید 202: اعضاءدور يكديگر جمع مي شوند و مسأله را مطرح مي كنند و افراد مستقلاً نظرات خود رااعلام مي نمايند پس از آن نظرات جمع آوري مي شود و روي تابلو درمعرض ديد همگان قرار مي گيرد.

اسلاید 203: روش دلفي : گروهي براي تصميم گيري دريك مورد خاص انتخاب شده وطي پرسش نامه اي نظرات آنان درموضوع تصميم پرسش شده مطرح مي گردد. دراين روش اعضاءتلاش مي كنند تا با آينده نگري به اخذ تصميمي موفق نايل گردند

اسلاید 204: ارزش هاي تصميم گيري :تصميم ،حاصل انتخاب يك گزينه از ميان گزينه هاي مختلف است.

اسلاید 205: درتصميم گيري دونوع معيار وجود دارد. 1- معيارهائي كه منتهي برتعقل ابزاري و كاركردي هستند(instrument tal)

اسلاید 206: دراين معيار،رابطه با هر رويدادي فايده وسودي را دنبال مي كنند(كارائي – سوددهي و...)

اسلاید 207: - تعقل جوهري يا ارزشي (Substantive or Value rationalityبه دنبال بصيرت و خير خواهي و مصلحت آدمي است حتي اگر هدف بازدهي اقتصادي درپي نداشته باشد. دراين جا جنبه اخلاق مقدم برجنبه هاي مادي است .

اسلاید 208: در تصمیم گیری جمعی و مشورتی دید تصمیم گیرنده نسبت به موضوع وسیعتر می گردد.

اسلاید 209: توکل :عبارت است این است که انسان زمام تصرف در امور خود را به دست غیر خود دهد.

اسلاید 210: مشورت هایی که به منظور دستیابی به رای و نظر صورت می گیرد از نوع مشورت در معانی است.

اسلاید 211: از دیدگاه اسلام مستشاران باید :

اسلاید 212: 1- عقل- خرد- ایمان و تقوا داشته یاشند.

اسلاید 213: 2- مجرب – ناصح و خیرخواه باشند.

اسلاید 214: 3- ترسو و حریص نیاشند.

اسلاید 215: تصمیم گیری مشورتی از نظر زمانی وقت بیشتری را طلب میکند.

اسلاید 216: در راه رسیدن به هدف و مقصود پس از فراهم آمدن اسباب طبیعی چه عواملی ممکنست سد راه انسان شود؟

اسلاید 217: 1- سستی اراده و بیخردی

اسلاید 218: 2- غضب- سفاهت و ترس

اسلاید 219: 3- اندوه و بد بینی

اسلاید 220: زمانیکه تصمیم گیرنده از مخاطرات تصمیم بیمناک میشود چه عاملی به او یاری میدهد؟

اسلاید 221: توکل به خدای سبحان

اسلاید 222: فصل هشتم : مشكلات و تنگناهاي خط مشي گذاري عمومي :

اسلاید 223: 1-عدم تمايل به آينده نگري و گرايش به نتايج زودرس

اسلاید 224: 2-جزءنگري و يك بعدي شدن در تصميم گيري (فقدان ديد كلي نگروهمه جانبه)

اسلاید 225: 3-نارسائي هاي اطلاعاتي درتصميم گيري (عدم وجود يك پايگاه معتبراطلاعاتي كه تصميم گيرندگان رادراخذ تصميمات صحيح ياري دهد)

اسلاید 226: 4-گرايش به ساده انگاري و ساده جوئي (زماني كه مشكل درجامعه پديدار مي شود خط مشي گذاران به ساده تر جنبه آن چشم دوخته و دررفع آن به وضع قانون وضابطه مي پردازند.)

اسلاید 227: اعمال نظر شخصي درتصميم گيري واتكاءبيش از حد برتجربيات فردي

اسلاید 228: عدم تمايل به اجراي آزمايشي خط مشي و فقدان بازخوردرفرآيندخط مشي گذاري

اسلاید 229: -7عدم تمايل به تصميم گيري (به دليل عدم وجود فضاي حمايتي براي تصميم گيرندگان ،عدم وجود ستادهاي پشتيباني تخصصي و اطلاعاتي براي كمك به تصميم گيرندگان ، نارسائي فني و تخصصي،عدم وجود همكاري بين مراجع علمي و فني با تصميم گيرندگان)

اسلاید 230: 8-انعطاف ناپذيري تصميمات (زائيده تفكر تصميم گيرندگان نسبت به محيط و مجريان است

اسلاید 231: -9خط مشي هاي صوري وظاهري (خط مشي هائي كه صرفاً جنبه تبليغاتي و ظاهري داشته و براي جلب نظر و حمايت مردم طراحي شده اند)

اسلاید 232: -10عدم آگاهي عامه مرده و احساس بي نقشي آنان درخط مشي گذاري (يكي از عمده ترين تنگناهاي خط مشي گذاري،ناآگاهي عامه مردم و عدم حضور آنان درخط مشي گذاري است. جامعه درخواب رفته و بي بصيرت ،جدا ازنظامي كه براي او خط مشي وضع مي كند به زندگي خود ادامه مي دهد و اين جدائي مشكل اساس درخط مشي گذاري مؤثر مي باشد.

اسلاید 233: اگر اطلاعات مربوط به گذشته باشد تصمیمگیرنده با فقدان اطلاعات بهنگام روبروست.

اسلاید 234: پیچیدگی تصمیم گیری های دور نگر عاملی است که تصمیم گیرندگان را به اخذ تصمیماتی با نتایج زودرس سوق می دهد.

اسلاید 235: ارزش و اعتبار تصمیمات و خط مشی به اندازه اعتبار اطلاعات جمع آوری شده برای آنهاست.

اسلاید 236: اتکاء صرف بر اطلاعات و گزارشهای رسمی و غفلت از دریافت نظرات عامه مردم موجب ضعف تصمیمات و خط مشی های متخذه میگردد.

اسلاید 237: خط مشی های صوری آنهایی هستند که صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و برای جلب نظر و حمایت مردم طراحی شده است.

اسلاید 238: خط مشی های عمومی باید از نظرات و خواسته های مردم نشات گیرند و به نیازهای آنان پاسخ دهند.

اسلاید 239: نا آگاهی و جهالت مردم یکی از دلالی است که آنها را از دایره خط مشی گذاری به کنار مینهد.

اسلاید 240: اگر تصمیم گیرنده عوارض و مشکلات را با اصل آنها یکی انگارد دچار گرایش به ساده انگاری و ساده جویی در تصمیمگیری شده است.

اسلاید 241: پایان

20,000 تومان 17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید