مدیریت و رهبری

تصمیم گیری اخلاقی Ethical decision-making

Ethical-decision-making

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تصمیم گیری اخلاقی Ethical decision-making”

تصمیم گیری اخلاقی Ethical decision-making

اسلاید 1: تصمیم گیری اخلاقیEthical decision-making

اسلاید 2: عنوانتصمیم گیری اخلاقینوعابزارمراحل استفاده تجزیه و تحلیل / طراحی موضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردی / گروهی / سازمانیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: تصمیم اخلاقی: تصمیمی که هم از نظر قانونی و هم اخلاقی در یک اجتماع بزرگتر قابل پذیرش باشد یا پیامدهایی که بر رفاه همکاران اثر گذار است.تصمیم گیری اخلاقی: فرایندی که افراد در اخلاق خود برای تعیین درستی یا نادرستی یک موضوع از آن استفاده می کنند و در یک فرایند چهار مرحله ای اجرا می شود و شامل: شناخت موضوع اخلاقی، قضاوت اخلاقی، قصد اخلاقی و رفتار اخلاقی اجرا می شود.جونز بیان می کند که یک مدل تصمیم گیری اخلاقی باید «مشروط به مسائلی» باشد که صراحتاً ویژگی های خود مسائل معنوی را در نظر می گیرد. او به شدت معنویتی اشاره می کند که از شش مولفه تشکیل شده است:1) بزرگنمایی پیامدها2) رضایت های اجتماعی3) احتمال تاثیرات4) فوریت زمانی5) نزدیکی6) تمرکز بر تاثیرات.بزرگنمایی پیامدها بعنوان نتیجۀ مفید/ مضر اصلی از اقدامات معنوی مورد بحث می باشد. عواقب اجتماعی مسائل معنوی بعنوان درجۀ توافقی از بد یا خوب بودن یک گزینه تعریف شده است. احتمال تاثیرات به احتمالی بر می گردد که اقدام در آن صورت می گیرد و منجر به مزایا یا معایب مورد انتظار منجر می شود. فوریت زمانی بعنوان زمان بین اقدامات کنونی و عواقب اقدامات معنوی تعریف می شود و بالاخره، تمرکز بر تاثیرات اعمال معنوی بعنوان «عملکرد معکوس» تعدادی از افراد تحت تاثیر گرفته توسط این اعمال تعریف می شود.

اسلاید 4: فرایند تصمیم گیری اخلاقیفرایند تصمیم گیری اخلاقی زمانی آغاز میشود که یک شخص با یک وضعیت بغرنج اخلاقی مواجه میشود. سپس شخص، قضاوت میکند و نیات رفتاری خود را شکل می دهد (که این نیات رفتاری بر این فرض استوار است که پیش­بینی کننده رفتار واقعی باشد). این فرایند متأثر از عوامل فردی، موقعیتی و مشروط به موضوع است. ویژگی های اصلی یک مدل تصمیم گیری این است که قادر به تصمیم گیری و یا توصیه های تصمیمی می باشد. داده های مورد استفاده در چنین مدلهایی باید شامل اطلاعاتی باشد که در «دنیای حقیقی» در دسترس هستند و باید نیازمند محاسباتی باشد که می تواند «بطور معقول» صورت گیرند. اکثر مدلهای تصمیم گیری اخلاقی شامل این مورد است که چه چیزی را «مکانیسم برانگیزاننده» بنامیم. این مورد، مفهومی از آگاهی را نشان می دهد که در آن یک موقعیت برداشت های اخلاقی نیز دارد. جونز آنرا، تشخیص یک مسئلۀ معنوی می نامد. هانت و ویتل این ساختار را «مشکل اخلاقی مشاهده شده» لیبل گذاری می کنند. الگوهای تصمیم گیری اخلاقی بر تفکر شناختی افراد تمرکز می کنند. در این الگوها، تصمیم گیری غالباً به صورت یک فرایند پردازش شناختیِ متوالی است. شیوه فرایند شناختی در تصمیم گیری اخلاقی مدتهاست مورد توجه دانشمندان می باشد. جونز الگوی اقتضایی - موردی تصمیم گیری اخلاقی در سازمان را به صورت یک الگوی چهار مرحله ای طراحی کرده است.در این الگو برای انجام تصمیم گیری اخلاقی چهار مرحله طی می شود که عبارتند از: ادراک اخلاقی، قضاوت اخلاقی، تمایل اخلاقی و انجام عمل اخلاقی

اسلاید 5: 1) ادراک اخلاقی (شناخت موضوعات اخلاقی) : ادراک اخلاقی به تشخیص فرد از یک مفهوم اخلاقی گفته می شود. ادراک اخلاقی عامل محرک تمام تصمیم گیری های اخلاقی است. در هنگام درگیر شدن در فرایند تصمیم گیری اخلاقی، فرد باید یک مسأله اخلاقی را درک کند .به تعبیر رست، عاملی که منجر به ادراک اخلاقی می شود، حساسیت اخلاقی است. حساسیت اخلاقی یعنی توانایی تشخیص این که آیا یک موقعیت خاص دارای محتوای اخلاقی هست یا خیر؟هر فرد قبل از اینکه درگیر ملاحظات وسیع اخلاقی شود، باید یک موضوع اخلاقی را بشناسد. همه افراد به طور مساوی نسبت به موضوعات اخلاقی حساس نیستند و احتمالاً عوامل فردی، موقعیتی و فرهنگی، حساسیت افراد را تحت الشعاع قرار میدهد.2) قضاوت اخلاقی: پس از این که فرد یک موضوع اخلاقی را درک کرد، در مورد آن قضاوت می کند. تشخیص فرد در مورد این که چه رفتاری درست یا غلط است، قضاوت اخلاقی نامیده می شود. اظهار داشتند که هرگاه فرد در مورد راه درست یا غلط انجام کاری قضاوت می کند (در مورد خوب و بد قضاوت می کند)، این کار را برمبنای نوعی استاندارد انجام می دهد. قوانین یا اصول، عواملی هستند که به عنوان راهنمای رفتار عمل می کنند.قضاوت اخلاقی عبارت است از اعتقاد بر درستی یا نادرستی یک عمل. قضاوت اخلاقی متفاوت از سطح فردی توسعه یا استدلال اخلاقی است، به طوری که استدلال اخلاقی یک ویژگی فردی است اما قضاوت اخلاقی یک رویکرد فرایندمحور است.

اسلاید 6: 3) تمایل اخلاقی (نیت رفتاری): تمایل اخلاقی به رفتار جهت داری گفته می شود که فرد پس از انجام قضاوت اخلاقی، براساس رشد شناختی اخلاق خود، نسبت به آن گرایش پیدا می کند.در مفهوم تصمیم گیری، نیت رفتاری یک فرد عبارت است از احتمال صریح اینکه فرد در یک عمل خاص درگیر شود.شکل دهی به این تمایل برای حل یک مسأله اخلاقی، شامل بررسی گزینه های مختلف برای حل آن مسأله، و انتخاب گزینه ای می شود که فرد تمایل بیشتری برای عمل به آن دارد. گزینه انتخاب شده ممکن است با دیدگاه ایده آلیِ فرد در مورد مسأله اخلاقی کاملاً سازگار نباشد. بنابراین، تمایل فرد به عمل کردن یا عمل نکردن براساس قضاوت اخلاقیِ خودش، تمایل او را نسبت به به کارگیری ارزش های اخلاقی در مقابل ارز ش های غیراخلاقی غیراخلاقی نشان می دهد. به عبارت دیگر، یک گزینه خاص بر اساس نتایج قضاوت اخلاقی فرد، انتخاب می شود و فرد تمایل خود را برای عمل به این گزینه شکل می دهد. این همان دلیلی است که نشان می دهد چرا افراد برخلاف این که می دانند رفتاری غیراخلاقی است، آن را انجام می دهند. 4) انجام عمل اخلاقی: آخرین مرحله از فرایند تصمیم گیری اخلاقی، انجام عمل به گونه ای سازگار با مراحل قبلی تصمیم گیری است. مبنای انجام یک عمل اخلاقی، تمایل اخلاقی فرد نسبت به آن می باشد.از نگاه یانگ و آنیست ، فرایند تصمیم ­گیری اخلاقی دارای 7 گام سلسله مراتبی به شرح زیر است:1- تعیین حقایق مربوط به وضعیت خاص. 2- تعیین موضوعات اخلاقی و کلیه ذینفعان.3- تعیین ارزش ها، هنجارها و اصول مرتبط با وضعیت خاص.4- مشخص نمودن شیوه های مختلف عمل.5- ارزیابی شیوه های عمل مشخص شده در گام 4 با توجه به سازگاری آنها با ارزشهای مشخص شده در گام 3.6- تعیین پیامدهای هر شیوه عمل ممکن.7- اتخاذ تصمیم و اقدامات مقتضی

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطهفت نشانه فروپاشی اخلاقی Seven Signs Of Ethical Collapse Jennings کد اخلاق Code Of Ethics اخلاق سازمانی Organizational Ethicsمزایاجونز تصمیم اخلاقی را به عنوان تصمیمی معرفی می کند که هم از نظر وجدانی و هم از نظر قانونی برای بخش بزرگی از جامعه قابل قبول است. این اصول فراتر از قانون هستند و راهنمای حل مسائل وجدانی با رعایت انصاف و راه حل درست و به حق می باشند. اخلاق به قوانین و استانداردهای هدایتیِ مربوط به قوانین فلسفه اخلاقی توجه می کند.کاربردهابرای بررسی اخلاقی بودن یا نبودن یک تصمیم می توان از این ابزار استفاده نمود. معایباجرای این ابزار چندان ساده نیست و با پیچیدگی هایی همراه است.

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان