کسب و کارمدیریت و رهبری

تصویر ذهنی سازمانی

صفحه 1:
تهیه کننده :فاطمه عبدالملکی

صفحه 2:
فهرست مطالب: ۷ مقدمه ۷ فصل اول:اصول و مبانی تصویر ذهنی ۷ فصل دوم:تصویر ذهنی سازمانی وعوامل موثر برآن ۷ فصل سوم:051 آئینه تمام نمای سازمانها

صفحه 3:
مقدمه- امروزه برخلاف: دوران نخست صنعتی شدن که تمام تلاش مدیران به دریافت کار ‎J) Ady‏ طریق ماشین ها متمرکز شده بودء‌توجه صاحب نظران علم مدیریت.به شیوه هایی در جهت استفاده بهتر و بیشتر از نیروی انسانی برای افزایش میزان تولید و کیفیت آن معطوف گردیده وانسان به عنوان محور اصلی پیشرفت در هر سازمانی مطرح شده است.

صفحه 4:
تاریخچه و تعریف تصوير ذهنی: پایه گذاره نظریه خودانگاره یاتصویرذهنی»یک پزشک جراح پلاستیک به نام دکتر ماکسول مالتز بود. خود انگاره یا خودپنداره؛ایده وتصویر منحصربه فرد وکاملا اختصاصی از هویت.توانایی هاءارزشها وسایر موارد مربوط به خویشتن است ودر حقیقتاشاره ظریفی به میزان مقبولیت و ارزش فرد در نزد خویشتن دارد. همان فکربی است که افراد راجع به خودشان دارند و خود را ب511 آن ذهنيت مى يذيرند و قبول مى كنند. 4

صفحه 5:
‎Apel \‏ دهنیء ‏< همچون آینه ای است که انسانهاءانعکاس خود را در آن نظاره مى كنند ‏همان برجسبى اسث كه به خودتان مى زنيد ‏< احساس و عقیده ای است که نسبت به خود دارید ‏< مجموعه ای فشرده از ثروت درونی شماست ‏۶ نیب گوی درونی انسان است

صفحه 6:
اهمیث تصوير ذهنى: تصوير ذهنى آدمىءنقش عمده اى در نوع احساسات و رفتار اودارد.نوع تصوير ذهنى كه هرانسان از خود ترسيم مى كندءتاثير فوق العاده اى برايجاد شادى ونشاط ياغم واندوه»امیدواشتیاق»یاس و ناامیدی و همچنین ایجاد شرایط مساعدیا نامساعد در محیط زندگی وی دارد. ‎%Y‏ همان طور که فکر می کنید.درزندگی روزانه ظاهر میشوید * ضمیرناخودآگاه»ءنوع نگرش شما به حوادث وتجارب زندگی ربا تعیین می کند 6

صفحه 7:
۰ ۰ > عوامل موثر در ایجاد خودانگاره: هسته مرکزی تشکیل خودانگاره افرادرا نوع دیدو بینش آنها نسبت به خودوهمچنین نوع رابطه شان با دنیای پیرامون تشکیل می دهد. تصویری که مادرذهن خودترسیم می کنیم برمبنای سه دسته خصوصیات است: خصوصیات فردی که معتقدیم آنگونه هستیم خصوصیات فردی که بایدآنگونه باشیم خصوصیات فردی که معتقدیم دیگران ماراآنگونه می بینند

صفحه 8:
چرخه تصوير ذهنی(حلقه بازخورد Jia ‏ناخوداكا‎ ‎vil saya aad ayy ‏لخر‎ ‎0 Gaal ۳ ۱ ‏آررشد‎ ayhlas ‏لجأملفي, أكام دروای‎ y gal wi appeal) hee ۳7

صفحه 9:
عوامل شکل دهنده تصوير ذهنی سازمانی شکل گیری تصویر ذهنی سازمانهاء‌ناشی از عوامل و متغیرهای متعددی است که همه آنها مکمل یکدیگرند وهرکدام نیز نتایج مختلفی به دنبال دارند. فرآینده شکل گیری خودانگاره سازمانی در دوسطح بیرونی و درونی مطرح می باشد . دوعامل عمده و اساسی در شکل گیری خودانگاره نیروی انسانی ومشتریان است. 9

صفحه 10:
عوامل شکل دهنده[6 نیروی انسانی متغیر‌ها وعوامل تاثیرگذار اصلی وعمده را می توان به چهار بخش طبقه بندی کرد: ۷ عوامل فردی ۷ عوامل سازمانی ۷ عوامل شغلی ۷ عوامل محیط کاری 9

صفحه 11:
11 عوامل شكل دهنده ى 054 مشتريان متغيرها و عوامل اصلى و عمده آن عبارتند از: كيفيت كالا و خدمات چگونگی رفتار وبرخورد با خدمت گیرندگان اطلاع رسانی مناسب سرعت»صحت ودقت در انجام کار مراجعان میزان قیمت کالا و خدمات

صفحه 12:
سازمان های دارای ,وه مثبت اد این سازمانها دارای مجموعه ای مستحکم ومشخص از آرمانها ومعیارهای ارزشی مثبت هستند. -شیوه مدیریت چنین سازمانهایی»مدیریتی منطقیاعتمادبه افرادوواكذارى کارها به آنهاست. -اعتماد به افراد راز موفقيت اين سازمانهاست. -داراى رهبرانى قوى هستند كه خود وسازمان خود رابه خوبى مى شناسند -معتقدند كه دانايى آنها بسيار ارزشمند تر از دارايى آنهاست. -توجه خاصى به ييشرفت وافزايش تواناييهاى نيروى انسانى دارند 12

صفحه 13:
سازمان های دارای ]05 منفی بتک رهبری دز آین منیا بومیزی کاررن مایات سید انه اسر -نیروی انسانی آنهاءازتوانایی کافی برای خودسنجی ودرک واقعیتها بی ‎bg‏ ‏.فرصت انجام کار مستقل به نیروی انسانی داده نمی شود -بستر فرهنگی مناسب برای مشارکت کارکنان در آنها وجود ندارد -معمولا همبستگی معنی داری بین عناوین شغلی وزمینه تخصصی شاغلین دراين گونه سازمانها وجود ندارد. سفضای کاری حاکم براین سازمانهاءفضای منفی بی اعتمادی »تبعیض ءتخریب ونارضایتی است... 13

صفحه 14:
مدیران دارای ]و0 مثبت 9

صفحه 15:
مدیر ان دا رای 057 منفی دارای ویژگیهای زیر هستند: ۳ فقط نقاط ضعف زير دستان خود را می بینند لا هیچ ارزشی برای آنها قایل نیستند لا مدیریت آنها براساس احساسات وسلایق شخصی می باشد لا مدیرانی کلیشه ای وشرح وظایفیکه درمقابل کارکنان خودءبى قيد هستند لا به وعده هايى كه مى دهند عمل نمى كنند 15

صفحه 16:
اهمیت بهینه سازی خود انکاره سازمانی نقطه آغازین هر تحول سازمانی تحول و بهینه سازی در تصویر ذهنی آنها است.سیستم بهینه سازی خودانگاره سازمانی»مناسب تمام سازمان هایی است

صفحه 17:
star مراحل تغییر و بهینه ساز ی[05 شناخت تصویر ذهنی کنونی سازمان ایجاد انگیزه و علاقه در افراد طراحی شفاف و روشن از تصویر ذهنی سازمانی مطلوب تشخیص و ارزیابی صحیح عوامل اثرگذار بر بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی طراحی و برنامه ریزی صحیح و دقیق مراحل انجام تغییر و بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی يا به ميدان عمل كذاشتنءاغاز تغيير بررسى بازخوردهاى ناشى از روند تغيير

صفحه 18:
اساسی ترین مرحله بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی شناخت وض ضعیت موجود و تدوین برنامه بهینه سازی متناسب با آن برای نیل به تصویر ذهنی سازمانی مطلوب می باشد.

صفحه 19:
بهینه سازی تصویر ذهنی نیروی انسانی برای بهینه سازی سازمانی,باید تمام تلاش سازمان ها معطوف برآن شود که تصویر ذهنی مثبتی را از فرد و سازمان در ذهن نیروی انسانی خود ترسیم نماید. 9

صفحه 20:
> +s 4H ایجاد تعلق خاطر به شغل ‎٠‏ تشویق به تصمیم گیری ‏اطلاع رسانی کامل و مناسب درخواست بازخورد عملکرد ‏سیستم خود کنترلی ‏اجرای راه های سنجش صحیح عملکرد مدیریت ‎9

صفحه 21:
مد مد مد مک ارتقای سطح اعتبار سازمانی ملموس و آشکار نمودن ‎IS GALS‏ برقراری امکان تماس کارکنان با ارباب رجوع تهيه ليست نقاط قوت سازمان آگاه نمودن افراد از پیشرفت ها و موفقیت های سازمان آشنا سازی افراد از تاریخچهاقدامات و افتخارات سازمانی به اجرا گذاردن پروژه های اصلی برپایی مراسم جشن ویژه برای موفقیت های سازمان

صفحه 22:
ایجاد عدالت در بین نیروی انسانی وجود عدالت و عدم تبعیض در بین نیروی انسانی یکی از عوامل زیربنایی تصویر ذهنی سازمانی مثبت است.

صفحه 23:
سیستمی است که برای بهسازی و آراستگی در محیط کار است که وجه تسمیه آن پنج کلمه ژاپنی به معنای تفکیک ترتیب.تمیزی,تداوم و تعلیم می باشد. 9

صفحه 24:
ایجاد تصویر ذهنی سازمانی مثبت در یک سازمان نیازمند مدیران و نیروی انسانی دارای تصویر ذهنی مثبت میباشد که این موضوع را بايد هم در كزينش و هم در حین اشتغال آنها مورد توجه و رسیدگی قرار داد.

صفحه 25:
برقراری روابط صحیح سازمانی بر کیفیت کار و رضایت شغلیءتعهد کاری و در مجموع بر تصویر ذهنی سازمان موثر است.باید روابطی بر سازمان حاکم باشد که در آن احساس تعلق خاطر سازمانی و رضایت شغلی افراد فراهم گردد. ی

صفحه 26:
نقش مدیریت زمان در بهینه مدیریت زمان.مدیریت بر کار و مدیریت بر خود سه امر تجزیه ناپذیرند و درحقیقت مدیریت زمان همان مدیریت بر

صفحه 27:
استفاده از فناو ریهای جدید در بهینه ساز ی057 چالش پیشرفت سریع فناوری و رقابت جهانی,برای سازمانها بخصوص آنهایی که اساس کارشان نیازهای مشتربان است فرصتهای عالی را ایجاد ميکند. 9

صفحه 28:
میزان استرس شغلی با خودانگاره سازمانی منفی.ارتبط مستقیم و با خودانگاره سازمانی مثبت رابطه معکوس دارد.

صفحه 29:
‎dingy‏ ساز ی0051)مشتریان سازمان بهینه سازی خودانگاره سازمانی مشتریان یک سازمان ‏میتواند به تولید محصولات جدیدترء‌تغییر و ارائه خدمات و درنهایت سود بیشتر کمک کند. ‎9

سازمانی ذهنی سازمانی تصویر ذهنی تصویر تهیه کننده :فاطمه عبدالملکی فهرست مطالب: ‏ ‏ ‏ ‏ 2 مقدمه فصل اول:اصول و مبانی تصویر ذهنی فصل دوم:تصویر ذهنی ساز$مانی وعوامل موثر برآن فصل سوم OSI:آئینه تمام نمای سازمانها مقدمه: امروزه برخالف $دوران نخس$ت ص$نعتی شدن که تمام تالش مدیران ب$$ه دریاف$ت کار بیشتر از طری$ق ماشی$ن ه$ا متمر$ک$ز شده بود،توج$ه صاحب نظران عل$م مدیری$ت،ب$ه شیوه های$ی در $جهت اس$تفاده بهت$ر و بیشت$ر از نیروی انسانی برای افزای$ش میزان تولی$د و کیفی$ت آن معطوف گر$دیده وانس$ان ب$ه عنوان محور اص$لی پیشرف$ت در هر سازمانی مطرح شده است. 3 تاریخچه و تعریف تصویر ذهنی: پایه گذاره نظریه خودانگار$ه یاتصویرذهنی،یک پزشک جراح پالستیک به نام دکتر ماکسول مالتز $بود. خود انگاره یا خودپنداره،ایده وتصویر $منحصربه فرد وکامال اختصاصی از هویت،توانایی ها،ارزشها وسایر موار$د مربوط به خویشتن است ودر حقیقت،اشاره ظریفی به میزان مقبولیت و ارزش فرد در نزد خویشتن دارد. همان فکر$ی است که افراد ر$اجع به خودشان دارند و خود را باSI آن ذهنیت می پذیرند و قبول می کنند. 4 تصویر ذهنی: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 5 همچون آینه ای است که انسانها،انعکاس خود را در آن نظاره می کنند همان برچسبی است که به خودتان می زنید احساس و عقیده ای است که نسبت به خود دارید مجموعه ای فشرده از ثروت درونی شماست غیب گوی درونی انسان است اهمیت تصویر ذهنی: تصویر ذهنی آدمی،نقش عمده ای در نوع احساسات و رفتار اودارد.نوع تصویر ذهنی که هرانسان از خود ترسیم می کند،تاثیر فوق العاده ای برایجاد شادی ونشاط یاغم واندوه،امیدواشتیاق،یاس و ناامیدی و همچنین ایجاد شرایط مساعدیا نامساعد در محیط زندگی وی دار$د. همان طور که فکر می کنید،درزندگی روزانه ظاهر میشوید ضمیر$ناخودآگاه،نوع نگر$ش شما به حوادث وتجارب زندگی ر$ا تعیین می کند 6 عوامل موثر در ایجاد خودانگاره: هسته مرکزی تشکیل خودانگاره افرادرا نوع دیدو بینش آنها نسبت به خودوهمچنین نوع رابطه شان با دنیای پیرامون تشکیل می دهد. تصویری که مادرذهن خودترسیم می کنیم برمبنای سه دسته خصوصیات است: • خصوصیات فردی که معتقدیم آنگونه هستیم • خصوصیات فردی که بایدآنگونه باشیم • خصوصیات فردی که معتقدیم دیگران ماراآنگونه می بینند 7 چرخه تصویر ذهنی(حلقه بازخورد ناخودآگاهانه): 8 عوامل شکل دهنده تصویر ذهنی سازمانی شکل گیری تصویر ذهنی سازمانها،ناشی از عوامل و متغیرهای متعددی است که همه آنها مکمل یکدیگرند وهرکدام نیز نتایج مختلفی به دنبال دارند. فرآینده شکل گیری خودانگاره سازمانی در دوسطح بیرونی و درونی مطرح می باشد . دوعامل عمده و اساسی در شکل گیری خودانگاره نیروی انسانی ومشتریان است. 9 OSIنیروی عوامل شکل دهندهOSI انسانی متغیر$ها وعوامل تاثیرگذار اصلی وعمده را می توان به چهار بخش طبقه بندی کر$د: عوامل فردی عوامل ساز$مانی عوامل شغلی عوامل محیط کاری 10 osiمشتریان عوامل شکل دهنده ی osi متغیرها و عوامل $اصلی و عمده آن عبارتند از: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 11 کیفیت کاال و خدمات چگونگی رفتار وبرخورد با خدمت گیرندگان اطالع رسانی مناسب سرعت،صحت ودقت در انجام کار مراجعان میزان قیمت کاال و خدمات سازمان های دارای osiمثبت این سازمانها دارای مجموعه ای مستحکم ومشخص ازآرمانهاومعیارهای ارزشی مثبت هستند. شیوه مدیریت چنین سازمانهایی،مدیریتی منطقی،اعتمادبهافرادوواگذاری کارها به آنهاست. اعتماد به افراد راز موفقیت این سازمانهاست.دارای رهبرانی قوی هستند که خود وسازمان خود رابه خوبی میشناسند معتقدند که دانایی آنها بسیار ارزشمند تر از دارایی آنهاست.-توجه خاصی به پیشرفت وافزایش تواناییهای نیروی انسانی دارند. 12 سازمان های دارای osiمنفی سبک رهبری در این سازمانها،رهبری کارفرمایانه،مستبدانه است.نیروی انسانی آنها،ازتوانایی کافی برای خودسنجی ودرک واقعیتها بیبهره اند. فرصت انجام کار مستقل به نیروی انسانی داده نمی شودبستر فرهنگی مناسب برای مشارکت کارکنان در آنها وجود نداردمعموال همبستگی معنی داری بین عناوین شغلی وزمینه تخصصیشاغلین دراین گونه سازمانها وجود ندارد. فضای کاری حاکم براین سازمانها،فضای منفی بیاعتمادی ،تبعیض ،تخریب ونارضایتی است... 13 د ار ای و یژگیه ای ز یر ه س تند... : خود انگاره مثبتو شخصیت متعاد ل ‏ ق اطعیتو جدیته مر اه بامهر بانی و لطافت پرهیز از ق ضاوت ع جو النه ‏ عدم انتق ال کاره ا وم سائل خانه به سازم ان در ستکار،منظم و عاد ل دارای رو حیه تالش برای پیشرفت ،خد متبه سازم ان ،ادبو فرو تنی ‏ با احترام به شخصیتزیر د ستان خود،در قلبآنه ا ج ادارند انجام ام ور ر ا فقطبه خود م نحصر نمیک ند... 14 مدیران دارای osiمثبت OSIمنفی مدیران دارای OSI دارای ویژگیهای زیر هستند: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 15 فقط نقاط ضعف زیر دستان خود را می بینند هیچ ارزشی برای آنها قایل نیستند مدیریت آنها براساس احساسات وسالیق شخصی می باشد مدیرانی کلیشه ای وشرح وظایفی،که درمقابل کارکنان خود،بی قید هستند به وعده هایی که می دهند عمل نمی کنند اهمیت بهینه سازی خود انگاره سازمانی نقطه آغازین هر تحول سازمانی تحول و بهینه سازی در تصویر ذهنی آنها است.سیستم بهینه سازی خودانگاره سازمانی،مناسب تمام سازمان هایی است که می خواهند بهترین باشند. .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 مراحل تغییر و بهینه سازیOSI شناخت تصویر ذهنی کنونی سازمان ایجاد انگیزه و عالقه در افراد طراحی شفاف و روشن از تصویر ذهنی سازمانی مطلوب تشخیص و ارزیابی صحیح عوامل اثرگذار بر بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی طراحی و برنامه ریزی صحیح و دقیق مراحل انجام تغییر و بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی پا به میدان عمل گذاشتن،آغاز تغییر بررسی بازخوردهای ناشی از روند تغییر شناخت تصویر ذهنی سازمان اساسی ترین مرحله بهینه سازی تصویر ذهنی سازمانی شناخت وضعیت موجود و تدوین برنامه بهینه سازی متناسب با آن برای نیل به تصویر ذهنی سازمانی مطلوب می باشد. بهینه سازی تصویر ذهنی نیروی انسانی برای بهینه سازی سازمانی،باید تمام تالش سازمان ها معطوف برآن شود که تصویر ذهنی مثبتی را از فرد و سازمان دUر ذهن نیروی انسانی خود ترسیم نماید. ایجاد تعلق خاطر به شغل .1 .2 .3 .4 .5 تشویق به تصمیم گیری اطالع رسانی کامل و مناسب درخواست بازخورد عملکرد سیستم خودکنترلی اجرای راه های سنجش صحیح عملکرد مدیریت ارتقای سطح اعتبار سازمانی .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 ملموس و آشکار نمودن نتایج کار برقراری امکان تماس کارکنان با ارباب رجوع تهیه لیست نقاط قوت سازمان آگاه نمودن افراد از پیشرفت ها و موفقیت های سازمان آشنا سازی افراد از تاریخچه،اقدامات و افتخارات سازمانی به اجرا گذاردن پروژه های اصلی برپایی مراسم جشن ویژه برای موفقیت های سازمان ایجاد عدالت در بین نیروی انسانی وجود عدالت و عدم تبعیض در بین نیروی انسانی یکی از عوامل زیربنایی تصویر ذهنی سازمانی مثبت است. اجرای سیستم 5S سیستمی است که برای بهسازی و آراستگی در محیط کار است که وجه Uتسمیه Uآن پنج کلمه ژاپنی به معنای تفکیک،ترتیب،تمیزی،تداوم و تعلیم می باشد. شایسته ساالری ایجاد تصویر ذUهنی سازمانی مثبت در یک سازمان نیازمند مدیران و نیروی انسانی دارای تصویر ذهنی مثبت میباشد که این موضوع را باید هم در گزینش و هم دUر حین اشتغال آنها مورد توجه و رسیدگی قرار داد. برقراری روابط صحیح سازمانی بر کیفیت کار و رضایت شغلی،تعهد کاری و در مجموع بر تصویر ذهنی سازمان موثر است.باید روابطی بر سازمان حاکم باشد که در آن احساس تعلق خاطر سازمانی و رضایت شغلی افراد فراهم گردد. نقش مدیریت زمان در بهینه سازیOSI مدیریت زمان،مدیریت بر کار و مدیریت بر خود سه امر تجزیه ناپذیرند و درحقیقت مدیریت زمان همان مدیریت بر خویشتن است. استفاده از فناوریهای جدید در بهینه سازیOSI چالش پیشرفت سریع فناوری و رقابت جهانی،برای سازمانها بخصوص آنهایی که اساس کارشان نیازهای مشتریان است فرصتهای عالی را ایجاد میکند. مدیریت استرس میزان استرس شغلی با خودانگاره سازمانی منفی،ارتبط مستقیم و با خودانگاره سازمانی مثبت رابطه معکوس دارد. بهینه سازیOSIمشتریان سازمان بهینه Uسازی خودانگاره سازمانی مشتریان یک سازمان میتواند به تولید محصوالت جدیدتر،تغییر و ارائه خدمات و درنهایت سود بیشتر کمک کند.

62,000 تومان