صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مسائل مورد اختلاف نظریه های
یادگیری رفتاری و شاختی
همه نظریه پردازان معتبر. منطق مشترکی را در زمینه ی آزمایشگری
mene eee جوت نر اختلاقات مربوط به واقعيت حاصلماز
أازمايش ها به اسانى قابل حل است. سرانجام مجموعه مشتركى ازر
١ 1 2ت ]ءادر سطلت عينى به اثبات رسيده است: مى
يذيرند.
با اين حال تفاوت هايى كه بين دو نظريه ديده ميشود بيشتر مربوط به
نحوه تفسير است.
صفحه 4:
مسائل مورد اختلاف نظریه های یادگیری رفتاری و شاختی
این موارد را شامل میشود:
بل ده ناما
بدن
2. يكيارجكى تجربه ها در برابر مجزا بودن
آنها
د جر كر در إرابر اشكاب
فعال
4. میانجی های پیرامونی در برابر میانجی های مرکزی
5. فراكيرى عاذت در برابر فراكيرى ساخت هاق شناختى
6 کوش وا در ا بنش در مسئله کشایی
۲ صرورت با عده صرورت.
تقویت
8. یادگیرنده منفعل در برابر یادگیرنده
فعال
9 اتتعال آموزشی به واسطه عناصر همانند با به وسیله اصول
آموزی
صفحه 5:
7 ذهن در برایر
بدن
اين موضوع, قدیمی ترین و مهم ترین موضوع مورد مناقشه در روان
شناسی امروزی میباشد که از آن به عنوان مسئله ذهن - بدن نام برده
میشود.
این موضوع از فلسفه سرچشمه گرفته و تلاش های قدیمی مختلفی که در
TICs 0ك كرض اسك تشانگر آهمّیت آن در حوزه روان شناسی
ویروالّدشناسی امروزی, دیدگاه هایی وجود دارند که ذهن و بدن را بخشی
ار ردان ole ند که این مکانب دوگانه نگر برای مدتهای مدید در
این انديشه که بین ذهن و بدن همزیستی وجود دارد, تا اینکه جان واتسون,
در سال 1913 اظهار داشت چیزی به نام ذهن وجود ندارد.
بنابراین از نظر واتسون به عنوان بنیان گذار دیگاه رفتاری, روان شناسی
رفتاری. روان شناسی مطالعه ی پاسخ هایی شد که بدن به محر های موجود
در محیط اش میدهد
صفحه 6:
2 یکبارچگی تجربه ها در برایر مجزا بودن آنها (خرد
بودن)
این موضوع. نوع واحدی را که روان شناسی باید مطالعه کند. شامل ميشود.
سوال این است که آیا باید کل (یکپارچه) را مطالعه کرد با باید آن را به اجزای
تشکیل دهنده اش کاهش داد؟
روان شناسان شناختی ناکید دارند که روان شناسی باید رفتار ارگانیزم کامل را
در هر لحظه مطالعه کند و واحد بررسی, ارگانیزم کاملی است که با اشیای
موجود در محیط اش مطالعه میکند. در صورتیکه رفتارگرایان معتقدند که ما باید
پاسخ های خرد جداگانه را مطالعه کنیم. در واقع مخالقان این دیدگاه. روان
شناسى رفتارى را به نام روان شتاسى كنش عضلانى مى نامند.
اسكينر به خصوص اظهار ميدارد كه علمى ترين روش بى بردن به قوانين روان
اشناسى ابن اندنت كه به خردهاى رفتارهاى موجود زنده توجه شود و بعد. متغير
هاى مستقل به دقت دستكارى شوند با معلوم شوند جه اتفاقى براى آن خرده
رفتار ها مى افتند.
صفحه 7:
3.جی رگیری در برابر انتخاب
فعال
مناقشه نظری در خصوص اینکه موجود انسانی در پاسخ به تنوعات محرکی,
تاثیر چه عواملی می باشد از دیرباز مورد توجه روان شناسان بوده
ست.
سار کرابان زو و اساسی راارگانیزم منفعل میدانتد که عمدتا توسط
ی و یط شکل ی گیرد در مقابل برخی دیگر از
LANG |ey سناحت كرايان با اين عقيده كه موجود انسانى
| كل دح رفتار حود دارندء به شدت مخالفند. آنها به
عد سن 250 مدل السك به انسان فعال كه رفتار.خودرا
شکل میدهد و کنترل هدایت میکند, معتقدند.
صفحه 8:
4.میانجی های پیرامونی در برایر میانجی های
مرکزی
روان شناسان رفتارگرا, در توجیه و تفسیر عوامل زمینه ساز و آشکار کننده
رفتار موجود انسانی به نقش میانجی های وابسته به پاسخ یا میانجی های حرکتی
تکیه کرده اند که از آنها به عنوان میانجی های پیرامونی نام برده اند.
از سوی دیگر نظریه پردازان شناختی با آزادی بیشتر و از راه استنباط برخی
فرآیند های مرکزی مغز را از es رها را به عنوان عوامل یگانه
ساز رفتار هدف جویانه ی موجود زنده پیش :
صفحه 9:
5. فراگیری عادت در برابر فراگیری ساختهای
شناختی
در ياسخ به اين سوال كه جه چیزی آموخته میشود؟ نظریه
اران Gibby abalone tay شناغتی به گونه ای
متفاوت عمل میکنند. گروه اول کسب عادتها و گروه دوم
ene سا ات سای زا مورد اشاره قرار میدهند.
رفتار گرایان اصطلاحاتی را بکار میبرند از جمله تداعیهای Sore
7 بت عادتها و وابستگی ها, در صورتی که روان شناسان
١ 02-0 جه جوري آموخته ميشود. بيان
pity اتتارات طرح واره هاء اصول» ۶ ١ اطلت 5 2 ce
ها و ساخت های شناختی.
صفحه 10:
6 کوشش و خطا در برایر بینش در مسئله
روان شناسان پیرو مکتب رفتاری بیان میکنند که یادگیرنده عادتهای ی از گذشته
را که مستله تازه هستند برمیگزیند وبر اساس عناصر مشترک مسئله تازه و
مسایل آشنا و یا بر اسا جنبه هایی از موقعیت تازه که شبیه موقعیت های پیشین
است پاسخ میدهد و هرگاه با چنین شیوه ای به راه حل نرسد به کوشش و خطا
oe es) ۰ ار خزانه رفتاری خود, پاسخ ها را پس از دیگرینمایان
ine 05-10 0ل د ردان شناسان بيرو مكتب شناختي جنين
lee et 3 05 |5 رس را فبول دارند آما تفسیر های دیگری بر آن. می
افزایند که برای روان شناسان پیرو مکتب رفتاری مطرح نیستند.(مطرح کردن
مسئله ای خاص و حل ان .وتفیر مسئله به صورت دیگر .و عاجز ماندن از حل
آن .
صفحه 11:
7 ضرورت يا عدم ضرورت
به نظر اکثر رفتارگرایان, تقویت یک شرط لازم برای یادگیری
است برای آنهاء تقويت عامل شکل گیری تداعیهاب محرک پاسخ
بوجود آمدن وابستگیهای آموخته شده و تغییر پاسخدهی های
بو ردده ules درا معابل اکتر روان شناسان شناخت گرا
معتقدند یری مستقل از تقویت انجام میگیرد.
صفحه 12:
8 یادگیرنده منفعل در برابر یادگیرنده
فعال
ee 2 لمج سقيد جان لاك بر این باورند که تجارب خسی در
تشکیل محتوای ذهن اهمیت زیادی دارد.
بر همین اسا اين روان شناسان در آموزش نیز به گزینش و کاربرد هدفهای رفتاری تاکید
این روان شناسان در فعالیت های آموزشی بیشتر به عنوان تدارک
بيششتدكان و تجارب تربيتى عمل ميكلند. و مهم ترین وظیفه معلم زا
تدارک دیدن محیطی قلمداد میکنند.
در مقابل روان شناسان شناختی بر اين باورند که ذهن در لحظه تولد همچون لوح سفید نمی
باشد بلکه آن در لحظه تولد فعال بوده و قادر است شقوق متنوع را سبک سنگین کند و از
ابهامات بکاهد و هرچیزی را تا حد امکان ساده کند بر اساس این دیدگاه معلمان صرفا
تدارک بینندگا کات epee تسد بلكه مشاركت کنندگان فعال در رابطه یادگیرنده -
معلم هستند.
صفحه 13:
9. انتقال آموزشی به واسطه عناصر همانند یا به وسیله ی اصول
آموزی
ل آل رقبار گرا عدوما برات انتعال یادگیری و آموزشی به نظریه عناصر همانند
ثرندایک تکیه میکنند طبق این نظریه هرقدر تعداد عناصرٍ مشترک بین دو موقعیت افزایش
یابد به همان نسبت تمایل به دادن پاسخ های مشابه در آن دو موقعیت افزایش خواهد یافت.
نظریه پردازان شناختی بر انتقال اصول یا اصل آموزی تاکید میکنند. به نظر اين روان
شناسان یادگیری اصول موجود در موقعیت یادگیری, تضمین کننده ی انتقال یادیری به
موقعيت هاى خارج آز محيط أمورشكاه خواهد بود.