صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: تفسیر نقاشی کودکان اس رها آفای را تهیه کنندگان: سعید رضایی , محمود موسوی

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
با

صفحه 6:
¢ داش جتکاری ده باشد و ذلانقاشى اش يننكل جنوان كاير وم : wo ne at ‏دنيا آمده الش‎ wo 4 سای هه ترس و

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
نمادهای اصلی اندام‌ها 9 معرف 6ك لصي" قدرت فكرى و عامل اصلٍ کنترل فشارهای دروني | ‎Sul‏ 7 کودکان, متشه سرهای بزرگ ترسیم أم یکنن ی وس ‎Sg‏ باشند, نشانگر آن اسان كه من مورك پیش حد طلاهی

صفحه 10:
2 ‎eerie‏ ‏نمایان سازد و : است. اكر لبها قاد هركي را

صفحه 11:

صفحه 12:
خانه در نقاشی‌های کودکان, خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود. به‌طور معمول. کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد كودىء ساختمان خانه نیز تکامل می‌يابد. هنگامی که-پدز و مادر از هم جدا شده باشند. خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر, دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر, .تشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است

صفحه 13:
۱ : | در جامغه‌های امروزی» ماشین, نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران, .زياد ماشين ديده مىشود ‎٠‏ مسي روودح ‎١‏ ۱ ايع لاله كعبر أشحج "للق ناريا ره

صفحه 14:

صفحه 15:
ف ~ ی الى نده اب كالى مت ‎٩‏ مر Omid trani قرآن کریم / سوره زمر / آیه ‎۳٩‏

تقسیر نقاشی کودکان بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :تفسیر نقاشی کودکان استاد راهنما :آقای زند تهیه کنندگان :سعید رضایی ،محمود موسوی نقاشی زبان كودك است .كودكان برخالف بزرگساالن هستند .آنها از طریق نقاشی كشیدن ،قصه گویی ،بازی كردن و… شناخته می .شوند نقاشی به ما كمك می كند تا به دنیای درونی و روح كودك پی ببریم ،بدانیم چه نیازهایی دارد ،آیا كودك ناسازگار یا بیمار است؟ ...در بزرگسالی می خواهد چه كاره شود ؟ و • در اغل---ب نقاشیهای كودكان ،خورشی---د دیده م---ی شود .خورشی--د نشان--ه امنی--ت ،خوشحال--ی ،گرم--ا، قدرت و ب-ه قول روانشناس-ان خورشی-د ب-ه معن-ی پدر اس-ت .وقت-ی رابط-ه كودك و پدر خوب اس-ت كودك خورشی--د را در حال درخشیدن م--ی كش--د و وقت--ی رابط-ه آ-ن دو مطلوب نیس-ت كودك خورشی-د را در پشت كوه ناپدید می كند آسمان و زمین آسمان به معنی الهام و پاكی است .ولی زمین به معنی ثبات و امنیت می باشد .كودكان خیلی كوچك هیچ وقت خطی برای نشان دادن زمین ترسیم نمی كنند ،ولی در سن 5یا 6سالگی كه آغاز به درك دالیل منطقی می كنند به كشیدن .زمین نیز می پردازند حیوانات اگر در نقاشی كودك شما تصاویر حیوانات دیده می شود ممكن است دالیل مختلفی وجود داشته باشد كه شما با صحبت كردن با كودك پی به آن می برید كودك ممكن است به دلیل اینكه دیشب درجایش خرابكاری كرده و سرزنش شده احساس گناه كرده باشد و در نقاشی اش شكل حیوان .خاصی را مثل مارمولك بكشد كشیدن حیوانات درنده نشانه فشارهای درونی مخفی كودك است .مثال ً كودكی كه نسبت به برادر كوچكتر تازه به دنیا آمده اش حسادت می كند ،در نقاشی ممكن است گرگ بكشد كه این نشان دهنده ترس و فاصله بین اشخاص نقاشی اعضاء یک خانواده هماهنگ ،در نقاشی کودکان همیشه دست در دست هم نشان داده می‌شوند .نزدیک شدن دو یا چندین شخصیت ،نشانگر انس و الفت واقعی آنان و یا تمایل کودک به آنان است .ولی اگر کودکی فکر کند که خواهرش بیشتر از او مورد توجه پدر و مادر است، خواهرش را بین پدر و مادر خود را دورتر از آنان قرار می‌دهد. اگر یک کودک ،نسبت به برادر کوچکش ،احساس حسادت کند و از اینکه برادرش جای او را در گستره عواطف پدر و مادرش بگیرد وحشت داشته باشد ،ممکن است در جنسیت م ط ا ل ع ه ‌ ه ا ی ز ی ا ت أ د ک ی ی د ب ه ک ا ر ی د ه ‌ ن ا ن د ک نکته ک ه و د ه ک ن ا گ ا ن م د ر ی ‌ ک خ وا ن ه از س ق ت ش م ی ی ‌ ک ا ش ن و د س ا ن ج ن ر ا س ی ب ت ک ی ش ن ر ا د ، م ی‌ک .د اول ا ر ش ن ن د د ک ه خ و د نمادهای اصلی اندام‌ها ● سر معرف مرکز شخصیت ،قدرت فکری و عامل اصلی کنترل فشارهای درونی است .کودکان ،همیشه سرهای بزرگ ترسیم می‌کنند؛ ولی اگر سر ،زیاد بزرگ باشد، نشانگر آن است که من کودک ،بیش از حد طبیعی .است صورت چون بسیار اهمیت دارد ،بیشتر تنها کشیده می‌شود .کودکان پرخاشگر ،جزئیات آن را به حد اغراق‌آمیزی بزرگ ،ترسیم می‌کند؛ در حالی که کودکان خجالتی ،جزئیات را از نظر می‌اندازند و فقط دایره صورت را ترسیم .می‌کنند دهان و دندان‌ها ممکن است معنی نیاز به مواد خوراکی را نمایان سازد و نیز به معنی پرخاشگری است .اگر لب‌ها بسته باشند ،نشان‌دهنده چشم‌ها اجتماعی بودن کودک را نشان می‌دهد .کودکان خودستا ،چشم‌ها را با حالت‌های درنده و وحشی می‌کشند .چون چشم‌ها ارزش زیبائی نیز دارند؛ .بنابراین دختران چشم‌ها را خیلی بزرگ می‌کشند دست‌ها و بازوها در دوران اولیه زندگی کودک برای شناخت محیط اطراف زیاد به‌کار می‌رود .در مرحله بعد ،به‌عنوان پیشرفت ”من“ و سازگاری اجتماعی به‌کار می‌آید. کودکان ضعیف و درون‌گرا ،بیشتر برای آدمک ،پا نمی‌گذارند و یا او را به حالت نشسته ،نقاشی می‌کنند خانه در نقاشی‌های کودکان ،خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود .به‌طور معمول ،کودک خانه‌ای معمولی و پیش‌پاافتاده را ترسیم می‌کند؛ ولی با رشد کودک -،ساختمان خانه نیز تکامل می‌یابد .هنگامی که پدر و مادر از هم جدا شده باشند .خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود و بیشتر ،دارای دو در ورودی است که یک قسمت از خانه نماد زندگی خانوادگی واقعی و قمست دیگر، .نشانگر زندگی تحمیل‌شده بر کودک است درخت ریشه‌هائی که در زمین فرو رفته و درخت از آن غذا دریافت می‌کند ،نماد فشارهای غریزی است .شاخه‌ها و برگ‌ها ،بیانگر طریق ارتباطی با دنیای خارج است .ریشه ،نسبت به بقیهٔ قسمت‌های درخت ،اهمیت بیشتری دارد و نشانگر طبیعت اتومبیل در جامعه‌های امروزی ،ماشین ،نماد قدرت است؛ به همین دلیل در نقاشی‌های کودکان به خصوص پسران، .زیاد ماشین دیده می‌شود ب ا ت ش ک د ر و ا ز س ت ت ا و ن ج گر ه ا ش م م ی ا

51,000 تومان