توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در کیفیت محصولات
اسلاید 1: 1زهره سوفالیتوانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در کیفیت محصولاتqsdpt@isiri.org.irمدیر کل نظارت بر اجرای سيستمهاي كيفيت و مدیر اجرایی نظام تایید صلاحیتپاییز 1386
اسلاید 2: 2امروزه دنيا شاهد تغييرات سريع علوم،تكنولوژي و تنوع محصولات جديدمي باشد. سازمانهاي پيشرو در کلاس جهاني جهت حضور فعال و موفق با اتكا به مدیریت نوین در امر کیفیت سعی در تولید محصولات و خدماتی دارند که بتوانند در بازار جهانی، گوی سبقت را به خود اختصاص دهند. به عبارت دیگر حضور موفق در عرصه ملی و بین المللی مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت است. چکیدهپاییز 1386
اسلاید 3: 3چکیدهمدیران خلاق سازمانهای پیشرو همواره سعی می نمایند تا با دستیابی به قابلیت پیش بینی در فعالیت های داخلی با افزایش توانمندیهای نیروهای انسانی خود و قوی سازی فرآیندها ، توانایی در برآوردن نیازمندیهای مشتری را در سازمان گسترش داده و با بالا بردن دانش و هدایت نیروهای انسانی خود به توسعه رضایت مشتریان بپردازند. در این مقاله سعی شده است تا با مشخص نمودن اهمیت توانمند سازی نیروی انسانی در سازمانهاتاثیرآن در دستیابی به محصولات با کیفیت بررسی شود.كلمات كليدي : سازمانهای پیشرو ، سرمایه های انسانی ، کیفیت ، مدیریت کیفیتپاییز 1386
اسلاید 4: 4عنوان مطالبمقدمه کیفیت محصولات دریک نگاهویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برترمدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردتوانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت نتیجهمنابع پاییز 1386
اسلاید 5: 5مقدمهدر عصر رقابت که سازمانها و بنگاههای اقتصادی بدنبال توليد ناب و توسعه تجارت می باشند، سیاست سازی ، تصمیم سازی ، سرمایه سازی و خلق ارزش جهانی از اهداف راهبردی سازمانهای پیشرو می باشد. درنتیجه این سازمانها بیشتر از دیگر سازمانها به توسعه سازمانی با یک نگرش سیستمی می پردازند. در اين عرصه نقش سرمایه های انسانی در سازمانها به عنوان بزرگترين خالق داراييهاي نامشهود در موفقيت سازمانها به صورت مستمر بسيار حائز اهميت مي باشد. پاییز 1386
اسلاید 6: 6مقدمهلذامطالعه و بررسي سرمایه های انسانی در برنامه ها و تحولات مربوط به كيفيت براي موفقيت، غير قابل اجتناب و بسيار كارا هستند و از اين طريق است كه ميتوان نقطه نظرات تجربي مهمي در كشف و پرورش تواناييهاي خلاق افراد سازمان در دستیابی به محصولات و خدمات با کیفیت بدست آورد. پاییز 1386
اسلاید 7: 7كيفيت در جهان به عنوان مهمترين عامل استراتژيكي موفقيت در بازارهاي جهاني مطرح می باشد.کیفیت ، در سه جنبه فرآیند، محصول و خدمات ارتباط کاملا نزدیکی به یکدیگر دارند و هر کدام از دیگری تاثیر می پذیرند. بنابراین ممتاز بودن در یک مقوله برای کامل بودن کافی نمی باشد.کیفیت عاملی است که بین نیاز مشتریان ، کارکنان و هدف های مالی سازمان توازن به وجود می آورد (4) کیفیت محصولات دریک نگاه پاییز 1386
اسلاید 8: 8کیفیت محصولات دریک نگاه امروزه در جامعه بین المللی و سازمانهای تدوین کننده و گواهی دهنده استاندار های کیفیت سعی شده است تا با تهیه و اجرای استاندارد های مربوط به سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو9000 ، ایزو 9001 ، ایزو 9004) ، استاندارد های زیست محیطی سری ایزو 14000 ، استاندارد های راهنما برای ممیزی سیتمهای مدیریت کیفیت / زیست محیطی (ایزو 19011)وسایر سیستم های مدیریتی پشتیبانی کننده بهداشت و ایمنی صنایع تولیدی، اهداف کلیدی زیر را در سازمان محقق نمایند : پاییز 1386
اسلاید 9: 9کیفیت محصولات دریک نگاه 1-جلب رضایت مشتریان و برآورده کردن انتظارات روز افزون مشتریان.2- دریافت گواهی نامه بعنوان ابزار بازاریابی بهتر.3- دستیابی به منافع بیشتر نسبت به رقبای اقتصادی .4- بهبود مداوم کیفیت. 5- توسعه تجارت جهانی.6-کاهش ضایعات.7-انجام به موقع تعهدات .8- افزایش انگیزه های کاری.پاییز 1386
اسلاید 10: 10سازمانهاي پيشرو سازمانهايي هستند كه همواره با توانمندساز نمودن نیروهای انسانی ، شايستگي هاي حال و آينده كاركنان خود را جهت به اجرا درآوردن خط مشي ها ، استراتژي ها ، اهداف و برنامه هاي بلند مدت شناسايي و درك نموده و جهت دستيابي به موفقيت ، به توسعه همكاري ها می پردازد. این سازمان ها همواره در حال يادگيري از فعاليت و عملكرد خود و ديگران هستند. فرآيندها به گونه اي موثر جاري سازي و مديريت شده و بهبود مي يابند.ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برترپاییز 1386
اسلاید 11: 11سازمانهای پیشرو همواره سعی می نمایند با رهبري دور انديش و الهام بخش همراه با ثبات در مقاصد , جهت گيري هاي روشنی را براي سازمان خود تعيين وارائه نمایند. آنها با رعایت الزامات و استانداردها با یک مدیریت آینده ساز، بدنبال کسب رضایت مشتریان با ارائه محصولات و خدماتی باکیفیت مطلوب ، حداقل زمان و هزینه می باشند. ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برترپاییز 1386
اسلاید 12: 12در طول حيات، مديريت بر انسان به عنوان عامل حياتي و ممتاز، براي بقا (رقابت) و برتري جامعه بشري بوده است. مديريت منابع انساني در دهه 1980 ظهور نموده و توسط طرفداران آن به عنوان سرفصل جديدي در مديريت نيروي انساني تكامل يافته است. توسعه اقتصادی در عصر جديد تغيير روندهاي ملي و فرا ملي در شاخصهاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، افزايش نيروي ناهمگون كارو تغييرات شگرف در ماهيت نيروي كار موجب شده است تا صاحب نظران مديريت منابع انساني را با چالش هاي جديد مواجه نمايد.مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 13: 13مديريت منابع انساني عبارتست از رويكردي استراتژيك به جذب، توسعه، مديريت، ايجاد انگيزش و دستيابي به تعهد منابع كليدي سازمان؛ يعني افرادي كه در آن يا براي آن كار ميكنند. آرمسترانگ [1](1993) (1) از طرفي توانمند سازی در سازمانها راهبرد مهمي برای توسعه سازمانها محسوب مي گردد كه سالهای اخیر مورد توجه همه دست اندر کاران امور سازمانها قرار گرفته است .[1] Michael Armstrongمدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 14: 14 توانمند سازی فرصتهایی است که به افراد برای خود مختار ی ، انتخاب مسئولیت پذیری و مشارکت در تصمیم گیری های سازمان داده می شود . شروت وگرر (1994) (3)توانمند سازی بدین معنا است که برای افراد آزادی و اطلاعات لازم را فراهم آوریم تا آنان آنچه را که خود می خواهند به گونه ای موفقیت آمیز انجام دهند به به جای آنکه آنان را وادار کنیم آنچه که ما می خواهیم انجام دهند. وتن کمرون) 2002((3)مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 15: 15 با توجه به تعاریفی که از توانمند سازی ارائه شد عنصر اصلی توانمند سازی ، دادن آزادی عمل به کارکنان در فعالیتهایی که مرتبط با شغل آنهاست که در این راستا مزایایی که حاصل می شود شامل : استقلال عمل برای کارکنان و استفاده بهتر از خلاقیت در فعالیت جهت ارتقاء کیفیت. غنی سازی مشاغل امکان بیان تفصیلی شرح وظایف تقویت و حمایت کار گروهی افزایش توان رقابتی سازمان به واسطه خلق و ایجاد سرمایه های فکری ایجاد گزینه های تصمیم سازی و افزایش استقلال و قدرت تصمیم گیری فراهم آوردن آزادی و استقلال در قدرت تصمیم گیری.(3)مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 16: 16باتوجه به فعاليتهای اصلی مديريت منابع انساني مانند طراحي سازمان ، مهندسي و طراحي محتواي شغل، برنامه ريزي منابع انساني ، برانگيختن وايجاد انگيزه در سازمان به منظور افزايش اثربخشي، بهبود كيفيت روابط شغلي از طريق ايجاد محيط با ارزشهاي انساني و جوي از اعتماد، ارزيابي نيازهاي آتي نيروي انساني تامين نيازها،ايجاد انگيزه وافزايش بهره وري از طريق ارزيابي و مديريت عملكرد ، مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 17: 17بهبود عملكرد، افزايش قابليت ها و تواناييها از طريق آموزش منسجم ، توسعه آموزشي براي مديران به منظور افزايش قابليت و توان آنها در مشاركت برنامه ريزي و توسعه مسير شغلي نيروی انساني، طراحي و پياده سازي سيستم پرداخت حقوق و دستمزد و پاداش عادلانه، منصفانه و قانونمند براساس شايستگي و مهارت مشاركت كاركنان و .... نقش اين مديريت نسبت به توانمند سازي منابع انساني بسيار حائز اهميت مي گردد 0(1)مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي پاییز 1386
اسلاید 18: 18با توجه به آنکه استاندارد كردن فعاليتها يك اصل اساسي در ارتقاي كيفيت محصولات می باشد . ممكن است براي بسياري اين سوال مطرح شود: كه آيا استاندارد كردن مانعي در راه نوآوري و خلاقيت كاركنان و توانمند سازی آنها نخواهد بود؟ پاسخ آن است كه هم پا و موازي با استاندارد كردن ، اهمیت به محصول و در راستای آن رضایت مشتری و تضمين کیفیت در روند فرآیند ، رعایت الزامات مربوط به منابع ، انتخاب مناسب نیروها و اطلاع رسانی ، آموزش متناسب از الزامات مهم بند های استاندارد می باشد. توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 19: 19به عبارت ديگر شرکتی که بر اساس استانداردهاي کیفیت عمل می نماید شرکتی کاراتر و اثر بخش تر است، به علاوه شاهد بهبود مسئولیت پذیری، انگیزش و تعهد کارکنان خود خواهد بود. مدیریت منابع یکی از مباحث مهمی است که در متن استاندارد ISO 9001:2000 و در قالب فصل شش این استاندارد بر آن تاکید شده است . توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 20: 20طبق بند 1-4-5 استاندارد(:2000 ISO 9001 ): مدیریت عالی سازمان موظف شده که از تعیین هدفهای کیفیتی برای عملکردها و سطوح مرتبط سازمان اطمینان حاصل نماید. بدون شک فرآیند آموزش یکی از مهمترین موضوع هایی است که می بایست در این جهت مورد توجه قرار گیرد و با تعریف هدفهای کیفیتی ، حرکت آن هدفمند تر شود. توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 21: 21توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردطبق بند1-2- 6 استاندارد(:2000 ISO 9001 ) :کارکنانی که عملکرد آنها بر کیفیت محصول تاثیرمی گذارد ، باید دارای صلاحیت های لازم بر مبنای تحصیلات ،آموزش ، مهارتها و تجارب مناسب باشند. خصوص می توان متوجه شد:1- همواره توانمند نمودن نیروی انسانی ارتباط مستقیم با کیفیت محصول دارد وسازمان باید نسبت به موارد زیر اقدام نماید : تعیین شایستگی های مورد نیاز کارکنان تاثیرگذار بر کیفیت .پاییز 1386
اسلاید 22: 22فراهم آوردن آموزش یا انجام سایر اقدامات مورد نیاز .ارزیابی اثر بخشی اقدامات انجام شده. حصول اطمینان از مرتبط بودن فعالیت کارکنان نسبت به اهداف کیفیت ،آگاهی کارکنان از اهمیت فعالیت های خود ومشارکت کارکنان در دستیابی به اهداف کیفیت.ثبت و نگهداری سوابق مناسب مربوط به تحصیلات، آموزش، مهارت و تجربه.(بند 6-2-2 استاندارد ISO 9001 ) توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 23: 232- شرایط احراز مشاغل می بایست در برگیرنده چهار عامل تعیین کننده صلاحیت شامل حداقل تحصیلات ، حداقل تجربه کاری ، آموزشهای لازم و مهارتهای لازم برای احراز هر شغل باشد. واین خود می تواند در اجرای وظایف استقلال عمل در تصمیم گیری بسیار موثر باشد .توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 24: 24طبق بند 2-2-6 استاندارد(:2000 ISO 9001 ) : پس از اجرای هر دوره آموزشی ، لازم است اثر بخشی دوره آموزشی برگزار شده سنجیده شود. یعنی ، مشخص گردد که هدفهای سازمان از اجرای آن آموزش تا چه اندازه محقق شده است. در این بند نیز با در نظر گرفتن میزان اثربخشی و کارآیی آموزش در کارکنان سعی می شود تا به توانمندی کارکنان در اجرای درست فعالیتها دقت شود که این موضوع نیز به نوبه خود در کیفیت فرآیند و افزایش کیفیت در تولید محصول موثر می باشد. توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردپاییز 1386
اسلاید 25: 25توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استانداردطبق بند 1-4-7 استاندارد(:2000 ISO 9001 ):سازمان باید تامین کنندگان مختلف را بر پایه توانایی آنها در ارائه کالاها یا خدمات منطبق با نیازهای سازمان ، ارزیابی و انتخاب کند. پاییز 1386
اسلاید 26: 26باتوجه به آنکه در عصر فعلي سرمايه هاي فكري انسانی، جامعه دانش محور منشاء منحصر به فرد مزيت رقابتي محسوب می گردد سوالي که مطرح می باشد آن است چگونه توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت می باشد ؟ توانمند نمودن کارکنان و مشخص نمودن نقش كاركنان به عنوان شركاي تجاري در سازمان از طريق توسعه توانمندی منابع انسانی در نوآوری و قدرت عمل مي تواند عامل پويايي و تلاش در راه دستيابي به روشهاي كاراتر گردد که این خود اهرمی ارزش افزادر جهت تولید محصولات بهتر با کیفیت برتر می شود .توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت پاییز 1386
اسلاید 27: 27سازمانهای پيشرو از طريق توانمند سازی نیروی انسانی توانسته اند به ایجادارزش افزوده بپردازند که شامل موارد زير می باشد :یجاد فضايي مناسب براي يادگيري، نوآوري و خلاقيت در راستای افزایش کیفیت فرآیند و محصول.بهبود فرآيند هاي داخلي سازمان براي ارتقاء عملكرد و ايجاد تمايز.ايجاد خدمات مناسبتر، و خلق ارزش بيشتر براي مشتريان .ايجاد زنجيره ارزشی با افزايش سود، درآمد و بهبود نتايج مالي سازمان.ايجاد بستر رقابتی مناسب به صورتی که سازمان بتواند پيشاپيش رقبايش گام بردارد. دستيابي به عملكرد برتر و داشتن شاخصهاي مالي مطلوب تر از جمله افزایش سود، در آمد و سهم بازار.توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت پاییز 1386
اسلاید 28: 28توانمند سازی نیروی انسانی در سازمانهاي پيشرو جهان با توجه به نيازها، خط مشي سازمان و با به كارگيري تدابير و تمهيدات لازم شرايطي را فراهم می نمايد تا شايستگي ها و استعدادهاي بالقوه كاركنان را به فعليت رسانده و سپس در خدمت تحقق هدفها و اجراي برنامه هاي سازمانها به كار گيرند. مديريت در جهت توانمند سازي نيروي انساني يك احساس مسئوليت جديدي را به كاركنان اعطا نموده به گونه اي كه افراد نه تنها نسبت به فعاليتهايشان بلكه به كل سازمان احساس مسئوليت مي نمايند. كه اين خود موجب اعمال كنترل بيشتر فعاليت توسط خود كاركنان مي گردد و همچنين انگيزه اي در جهت ارائه محصولات با كيفيت را ايجاد مي نمايد.نتیجهپاییز 1386
اسلاید 29: 29لذا نتایجی که حاصل می گردد می تواند به شرح زیر باشد:توانمند سازي كاركنان ،اين امكان را بوجود مي آورد كه همواره در راستاي اهداف كلان سازماني براي انجام فعاليتها ،بهترين راهكارها توسط افراد انتخاب شود. از طرف ديگر با توانمند سازي نيروي انساني در سازمان ها ،شايسته سالاري و نخبه پروري را بر تعاملات و مسير ارتقاي شغلي معطوف مي نماید كه اين خودعامل بسيار مهمي در راه رسيدن به خود شكوفايي در آن صنعت مي باشد .نتیجهپاییز 1386
اسلاید 30: 30سازمانها مي بايست با يك مهندسي آموزشی منسجم، فعاليتهاي علمي و پژوهشي مناسبی را در راستاي توانمند سازي سرمايه انساني ایجاد نمایند وبا تجزيه و تحليل اثرگذاري آموزشها و تعاملات علمي در سطح سازمانها ،رشد فكري را به سوي سازمانهای خلاق و توسعه يافته هدايت نمايند .مديريت منابع انساني در سازمانها به گونه اي متحول گردد كه امكان رشد ، ارتقاء ، نوءآوري و انگيزه ماندگاري سرمايه انساني را در سازمانها ایجادنمايند .نتیجهپاییز 1386
اسلاید 31: 31مديريت استراتژيك منابع انساني ترجمه دكتر سيد محمد اعرابي داود ايزدي سال1381مقاله اميدوار، مجيدمقاله مقدمهاي بر مديريت منابع انساني تاثير فناوري اطلاعات در توانمند سازي منابع انساني سازمان در كشور هاي روبه توسعه دكتر احمدي علي يزدان پناه ويژه نامه تحول اداري- بهار 84مدیریت کیفیت جامع روش اجرایی پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع تالیف دکتر رضا مهربان پاییز 1384منابعپاییز 1386
اسلاید 32: 32. الهي چـنان كن سرانجام كار تو خشنود باشي و ما رستگار با تشکرمنبع : www.emdad.irالهيپاییز 1386
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.