کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلفروش و بازاریابی

توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در کیفیت محصولات

صفحه 1:
۲ 1 تا تمي ‘ نوانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در کیفیت محصولات زهره سوفالی مدیر کل نظارت بر اجرای سیستمهای کیفیت و مدير اجرايى نظام تابيد صلاحيت ‎qsdpt@isiri.‏ ‎org.ir‏ بایز ۱۳۸۶

صفحه 2:
امروزه دنيا شاهد : ات سریع علوم.تکنولوژی و تنوع محصولات جدیدمی باشد. سازمانهای پیشرو در کلاس جهانی جهت حضور فعال و موفق‌با اتکابه مدیریت نوین در امر کیفیت سعی در تولید محصولات و خدملتی دایند که بتوانند در بازار جهلنی. گوی سبقت رابه خود اختصاص دهند. به عبارت دیگر حضور موفق در عرصه ملی و بین المللی مستلزم ارائه محصولات و خدمات با کیفیت است. پایز ۱۳۶

صفحه 3:
پا ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ eS = ‏بحم‎ مديران خلاق سازمانهاى بيشرو همواره سعى ی نمایندتابا دستیابی‌به قابلیت بيش بينى در فعاليت هاى داخلى با افزايش توانمنديهاى نيروهاى انسانى خود و قوى سازی فرآیندها . توانایی در برآوردن نیازمندیهای مشتری را در سازمان گسترش داده وبا بالا بردن دلنش و هدلیت نیروهای انسانی خود جه توسعه رضلیت مشتریان بپردازند. در لین مقلله سعی شده است تابا مشخص نمودن اهمیت توانمند سازی نیروی انسانی در سازمانهاتاثیرآن در دستیابی به محصولات با کیفیت بررسی شود. oy ‏كلمات کلیدی : سازمانهای پیشرو» سرمایه های انسانی » کیفیت . مدیریت کیفیث‎

صفحه 4:
.۳ ۲0۲6۲3 3۲۲۲۲۲۲ ۰ عنوان مطالب = 7 #مقدمه #کیفیت محصولات دریک نگاه #ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت برتر #مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازی #توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد "#توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت = Ee) *

صفحه 5:
۱ مقدمه 9 در عصر رقلبت که سازمانها و بنگاههای اقتصادی بدنبال تولید ناب و توسعه تجارت می باشند. سیاست سازی . تصمیم سازی . سرمایه سازی و خلق ارزش جهانی از اهداف راهبردی سازمانهای پیشرو می باشد. درنتیجه این سازمانها بیشتر از دیگر سازمانهابه توسعه سازمانی جامیک نگرش سیستمی حى پردازند. در این عرصه نقش سرمایه های انسانی در سازمانهابه عنوان بزرگترین خللق داراییهای نامشهود در موفقیت سازمانهابه صورت مستمر بسیار حلنز اهمیت می باشد.

صفحه 6:
۱ مقدمه 9 لذامطالعه و بررسی سرمایه های انسانی در برنامه ها و تحولات مربوط به کیفیت برای موفقیت. غیر قلبل اجتناب و بسیار کارا هستند و از لین طریق است که می‌توان نقطه نظرات تجربی مهمی در کشف و پرورش توانایی‌های خلاق افراد سازمان در دستیابی به محصولات و خدمات با کیفیت بدست آورد. = RE] 8

صفحه 7:
۱ کیفیت محصولات دریک نگاه ‎S‏ کیفیت در جهان به عنوان مهمترین عامل استراتژیکی موفقیت در بازارهای جهانی مطرح می باشد.کیفیت .در سه جنبه فرآیند. محصول و خدمات ارتباط کاملا نزدیکی به یکدیگر دارند و هر کدام از دیگری تاثیر می پذبرند. بنابرلین ممتاز بودن در یک مقوله برای کامل بودن کلفی . نمی باشد.کیفیت "عاملی است که بین نیاز مشتریان . کارکنان و هدف هاي مالي سازمان توازن به وجود مي آورد (۴)

صفحه 8:
ا ۳ 0 2 امروزه در جامعه بين المللى و سازمانهاى تدوين كننده و كواهى دهنده استاندار هاى كيفيت سعى شده است تابا تهیه و اجرای استاندارد های مربوطبه سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو۹۰۰۰ ایزو ۹۰۰۱ ایزو ‎۰)٩۰۰۴‏ ‏استاندارد های زیست محیطی سری ایزو ۰۱۴۰۰۰ استاندارد های راهنما برای ممیزی سسیتمهای مدبربست کیفست | زیست محیطی (ایزو ۱وسایر سیستم های مدیریتی پشتیبانی کننده بهداشت و ایمنشی صنايع توليدى. اهداف كليدى زير ريام سازمان محقق نمایند : _ بیرعس

صفحه 9:
۶ ۳ کیفیت محصولات دریک نگاه ١-جلب‏ رضایت مشتریان و بر آورده کردن انتظارات روز افزون مشتریان. ۲- دریافت گواهی نامه بعنوان ابزار بازاریابی بهتر. ۳- دستیابی به منافع بیشتر نسبت به رقبای اقتصادی . ۴- بهبود مداوم کیفیت. ۵- توسعه تجارت جهانی. ۶-کاهش ضایعات. ۷-انجام به موقع تعهدات . ۸- افزایش انگیزه های کاری. 9 پایز ۱۳۶

صفحه 10:
ااا تي ۳ 1 سازمانهاى ييشرو سازمانهايى هستند كه هموارمبا توانمندساز نمودن نيروهاى انسانى . شايستكى هاى حال و آينده كاركنان خود را جهت به اجرا درآوردن خط مشى هاء استراتزى ها اهداف و برنامه هاى بلند مدت شناسایی و درک نموده و جهت دستيابى به موفقيت .به توسعه همکاری ها می پردازد. لین سازمان ها همواره در حال یادگیری از فعالیت و عملکرد خود و دیگران هستند. فرآیندهابه گنه ای موثر جاری سازی و مدیریت شده و بهبود ه

صفحه 11:
ا ۶ ويزكيهاي سازمانهاي ببشرو در ارائه محصولات و خدمات با كيفيت برقر ‎s‏ 1 سازمانهای پیشرو همواره سعی می نمایند با رهبری دور اندیش و الهام | بخش همرامیا ثبات در مقاصد , جهت گیری های روشنی را برای سازمان خود ۱ ۱ | تعيين وارائه نمايند. آنها با رعايت الزامات و استانداردها با يك مديريت ينده ساز. بدنبال كسب رضايت مشتريان با ارائه محصولات و خدماتى 0 ‎ict Ag IGS I CM CY]‏ تست

صفحه 12:
عدیربت منایع انبانی و نش آن در توانمند سازی ‎ee‏ ‏در طول حیات. مدیریت بر انسان به عنوان علمل حیلتی و ممتاز. برای بقا (رقلبت) و برتری جامعه بشری بوده است. مدیریت منلبع انسانی در دهه ۱۹۸۰ ظهور نموده و توسط طرفداران آن به عنوان سرفصل جدیدی در مدبریت نیروی انسانی تکامل یافته است. توسعه اقتصادی در عصر جدید تغییر روندهای ملی و فرا ملی در شاخصهای اجتماعی. سیاسی. فرهنگی. افزایش نیروی ناهمگون کارو تغییرات شگرف در ماهیت نیروی کار موجب شده است تا صاحب نظران مدیریت منابع پایز ۶ را با چالش های جدید مواجه نما |511]

صفحه 13:
1 مديريت منابع انساني ونقش آن در توانمند سازي "مدیریت منابع انسانی عبارتست از رویکردی استراتژیک به جذب. توسعه. مدیریت. ایجاد انگیزش و دستیابی‌به تعهد منلبع کلیدی ساز: یعنی افرادی که در آن یا برای آن کار می‌کنند. " آرسترانگ |دا(09۹۳ (4 از طرفی توانمند سازی در سازمانها راهبرد مهمی برای توسعه سازمانها محسوب می گردد که سالهای اخیر مورد توجه همه دست اندر کاران امور سازمانها قرار گرفته است . 13

صفحه 14:
مديريت منابع انساني و نقش آن در توانمند سازی مت توانمند سازی فرصتهایی است که به افراد برای خود مختار ی . انتخاب مسئولیت پذیری و مشارکت در تصمیم گیری های سازمان داده هی شود . "شروت وگرر ۳۱۸۹۹۴ توانمند سازی بدین معنا است که برای افراد آزادی و اطلاعات لازم را فراهم آمیز انجام دهند به آوریم تا آنان آنچه را که خود می خواهند به گهنه ای مو به جای آنکه آنان را وادار کنیم آنچه که ما می خواهیم انجام دهند. "وتن کمرون؛ ۳( 5 پایز ۱۳۶

صفحه 15:
"با توجه‌به تعاریفی که از توانمند سازی ارلئه شد عنصر اصلی توانمند سازی . دادن آزادی عمل‌به کارکنان در فعالیتهلیی که مرتبط با شغل آنهاست که در لین راستا مزایایی که حاصل می شود شامل : 7استقلال عمل برای کار کنان و استفاده بهتر از خلاقیت در فعالیت جهت ارتقاء کیفیت. "غنی سازی مشاغل "امکان بیان تفصیلی شرح وظایف "تقویت و حمایت کار گروهی "افزایش توان رقابتی سازمان به واسطه خلق و ایجاد سرمایه های فکری ایجاد گزینه های تصمیم سازی و افزایش استقلال و قدرت تصمیم گیری

صفحه 16:
eS مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازی باتوجهبه فعالیتهای اصلی مدیربت منلبع انسانی مانند طراحی سازمان ۰ مهندسی و طراحی محتوای شغل. برنامه ریزی منابع انسانی . برانگیختن وایجاد انگیزه در سازمان به منظور افزایش اثربخشی, بهبود کیفیت روابط شغلی از طریق ایجاد محیطبا ارزشهای انسانی و جوی از اعتماد. ارزیلبی نیازهای آتی نیروی انسانی تامین نیازهاءایجاد انگیزه وافزايش بهره وري از طریق ارزيابي و مدیریت عملکرد ۰ 16 پایز ۱۳۶

صفحه 17:
2-2-3-3 - ‎ji‏ 2 مديريت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازی ‎sS‏ بهبود عملکرد. افزایش قابلیت ها و تواناییها از طریق آموزش منسجم . توسعه آموزشی برای مدیران,به منظور افزلیش قابلیت و توان آنها در مشارکت برنامه ریزی و توسعه مسیر شغلی نیروی انسانی, طراحی و پیاده سازی سیستم پرداخت حقوق و دستمزد و پاداش عادلانه. منصفانه و قانونمند براساس شایستگی و مهارت مشارکت کارکنان و .... نقش این مدیریت نسبت به توانمند سازی منلبع انسانی بسیار حائز اهمیت می گردد (۱) 5 پایز ۱۳۶

صفحه 18:
| 1 توانمند سازي نيروي انساني از نگاه استاندارد_ با توجه به آنکه استاندارد کردن فعالیتها یک اصل اساسی در ارتقای محصولات می باشد . ممکن است برای بسیاری این سوال مطرح شود: * که آیا استاندارد کردن مانعی در راه نوآوری و خلاقیت کارکنان و توانمند سازی آنها نخواهد بود؟ پاسخ آن است که هم پا و موازی با استاندارد کردن . اهمیت به محصول و در راستای آن رضایت مشتری و تضمین کیفیت در روند فر آیند . رعایت الزامات للش ۳ مربوط به متايع . انتخاب مناسب نیروها و اطلاع رسانی . آموزش متناسب از 1 زامات مهم بند هاى استاندارد مى باشد. 9 (4]۶]

صفحه 19:
پا ۲۲۲۲۲ توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد به عبارت دیگر شرکتی که بر اساس استانداردهای کیفیت عمل می نماید شرکتی کاراتر و اثر بخش تر است. به علاوه شاهد بهبود مسئولیت يذيرى. انگیزش و تعهد کارکنان خود خواهد بود. مدیریت منابع یکی از مباحث مهمی است که در متن استاندارد 90000:0000 180 و در قللب فصل شش لین استاندارد بر آن تاکید شده است . 5 پایز ۱۳۶

صفحه 20:
| " توانمند سازی نبروی انسانی از نگاه استاندارد ‎EP halen‏ دید طبق بند ۵-۴-۱ استاندارد(:۲۰۰۰ 9000 1000 ): مدبریت عللی سازمان موظف شده که از تعیین هدفهای کیفیتی برای عملکردها و سطوح مرتبط سازمان اطمینان حاصل نماید. بدون شک فر آیند آموزش یکی از مهمترین موضوع هایی است که می بایست در این جهت مورد توجه قرار گیرد و با تعریف هدفهای کیفیتی . حرکت آن هدفمند تر شود. بایز ۱۳۸۶

صفحه 21:
ات * توانمند سازی نبروی انسانی از نگاه استاندارد طبق بند۲-۱- ۶ استاندارد(:۲۰۰۰ 900000 180 ) :کارکنانی که عملکرد آنها بر کیفیت محصول تاثیرمی گذارد . بای دارای صلاحیت های لازم بر مبنای تحصیلات . آموزش . مهار تها و تجارب مناسب باشند. خصوص می توان متوجه شد: ۱- همواره توانمند نمودن نیروی انسانی ارتباط مستقیم با کیفیت محصول دارد وسازمان باید نسبت به موارد زبر اقدام نماید : هاي مورد نیاز کارکنان ناثیرگذار بر کیفیت . پایز ۱۳۶

صفحه 22:
"فراهم آوردن آموزش یا انجام سایر اقدامات مورد نیاز . "ارزیابی اثر بخشی اقدامات انجام شده. "حصول اطمینان از مرتبسط بودن فعالیست کارکنان نسبت به اهداف کیفیت .آگاهی کار کنان از اهمیست فعالیست های خود ومشارکت کارکنان در دستیابی به اهداف کیفیت. 7"ثبت و نگهداری سوابق مناسب مربوط به تحصیلات. آموزش. مهارت و آتجر به ایند ۲-۲-۶ استاندرد 9004 ‎(AGO‏ پایز ۱۳۶

صفحه 23:
اله تن ‎eS‏ توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد = ۲- شرلیط احراز مشاغل عی بایست در برگیرنده چهار علمل تعیین کننده صلاحیت شامل حداقل تحصیلات . حداقل تجربه کاری . آموزشهای لازم و مهارتهای لازم برای احراز هر شغل باشد. وایین خود می تواند در اجرای وظایف استقلال عمل در تصمیم گیری بسیار موثر باشد . ‎Ic) 5‏ یر هم

صفحه 24:
لازم است لثر بخشی دوره آموزشی برگزار شده سنجیده شود. بعنی . مشخص ‏ گردد که هدفهای سازمان از اجرای آن آموزش تا چه اندازه محقق شده است. در لین بند نیزبا در نظر گرفتن میزان اثربخشی و کار آیی آموزش در کارکنان سعی ی شودتابه توانمندی کارکنان در اجرای درست فعالیتها دقت شود که | این موضوع نیز به نوبه خود در کیفیت فرآیند و افزایش کیفیت در تولید ا ایز ۱۳۸۶

صفحه 25:
" | توانمند سازی نبروی انسانی از نگاه استاندارد ‎Peel‏ م طبق بند ۷-۴-۱ استاندارد:۲۰۰۰ 6000 150 ):سازمان باید تامین کنندگان مختلف را بر پلیه توانلیی آنها در ارلئه کالاهایا خدمات منطبقبا نیازهای سازمان . ارزیلبی و

صفحه 26:
باتوجه به آنکه در عصر فعلی سرمایه های فکری انسانی. جامعه دلنش محور ‏ منشاء منحصر به فرد مزیت رقابتی محسوب می گردد سوالی که مطرح می باشد آن است چگونه توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت می باشد ؟ توانمند نمودن کارکنان و مشخص نمودن نقش کارکنان به عنوان شرکای تجاری در سازمان از طریق توسعه توانمندی منابع. انسانی در نو آوری و قدرت عمل می تولند عامل پوبلیی و تلاش در راه دستیابی به روشهای کارلتر گردد که لین خود اهرمی ارزش افزادر جهت تولید محصولات |

صفحه 27:
۱۳۳۲ 3 سازمانهای پیشرو از طریق توانمند سازی نیروی انسانی توانسته اند به ایجادارزش افزوده بپردازند که شامل موارد زیر می باشد : "یجاد فضایی مناسب برای یادگیری. نوآوری و خلاقیت در راستای افزایش كيفيت فرآيند و محصول. ”بهبود فرآیند های داخلی سازمان برای ارتقاء عملكرد وايجاد تمايز. ‎ola‏ خدمات مناسبتر. و خلق ارزش بیشتر برای مشتریان . "ایجاد زنجیره ارزشی با افزایش سود. در آمد و بهبود نتایج مللی سازمان. "ایجاد بستر رقابتی مناسب‌به صورتی که سازمان بتولند پیشاپیش رقبلیش گام بردارد. "دستیابی به عملکرد برتر و داشتن شاخصهای مللی مطلوب تر از جمله 7 افزایش سود. در آمد و سهم بازار ‎ee‏

صفحه 28:
توانمند سازی نیروی انسانی در سازمانهای پیشرو جهان با توجه به نیازهاء خط مشی سازمان وبابه کارگیری تدابیر و تمهیدات لازم شرایطی را فراهم می نملید تا شایستگی ها و استعدادهای بالقوه کار کنان راجه فعلیت رسانده و سپس در خدمت تحقق هدفها و اجرای برنامه های سازمانهابه کار گیرند. مدبریت در جهت توانمند سازی نیروی انسانییک احساس مسئولیت جدیدی رابه کارکنان اعطا نمودمبه گنه اى كه افرادنه تنها نسبتببه فعاليتهايشان بلكمبه کل سازمان احساس مسئولیت می نمايند. كه اين خود موجب اعمال كنترل بيشتر فعاليت توسط خود كاركنان مى گردد و همچنین_انگیزه اي در جهت ارائه ‎ry ples ge Sea!) Codes OY‏

صفحه 29:
لذا نتایجی که حاصل می گردد می تواند به شرح زیر باشد: «توانمند سازی کارکنان .این امکان را بوجود می آورد که همواره در راستای اهداف کلان سازمانی برای انجام فعالیتها .بهترین راهکارها توسط افراد انتخاب شود. از طرف دیگربا توانمند سازی نیروی انسانی در سازمان ها .شایسته سالاری و نخبه پروری را بر تعاملات و مسیر ارتقای شغلی معطوف می نماید که این خودعامل بسیار مهمي_در راه رسیدن به خود شكوفاپي در آن صنعت مي باشد . پایز ۱۳۶

صفحه 30:
۲سازمانها می بایست با یک مهندسی آموزشی منسجم. فعالیتهای علمی و پژوهشی مناسبی را در راستای توانمند سازی سرمایه انسانی ایجاد نمایند وبا تجزیه و تحلیل اثرگذاری آموزشها و تعاملات علمی در سطح سازمانها «رشد فکری را به سوی سازمانهای خلاق و توسعه یافته هدایت نمایند . ۲مدیریت منلبع انسانی در سازمانهابه گونه ای متحول گردد که امکان رشد . ارتقاء . نوء آوری و انگیزه ماندگاری سرمایه انساني را در سازمانها ایجادنمایند . 5 پایز ۱۳۶

صفحه 31:
9 سس " مدیریت استراتژیک منابع انسانی ترجمه دکتر سید محمد اعرابی داود ایزدی سال۱۳۸۱ مقاله امیدوار مجیدمقاله مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی تاثير فناورى اطلاعات در توانمند سازی منابع انسانی سازمان در کشور های روبه توسعه دکتر احمدی علی یزدان پناه ویژه نامه تحول اداری- بهار ۸۴ مدیریت کیفیت جامع روش اجرلیی پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع تالیف دکتر رضا مهربان

صفحه 32:

توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در کیفیت محصوالت زهره سوفالی مدیر کل نظارت بر اجرای سيستمهاي كيفيت و مدیر اجرایی نظام تایید صالحیت ‏qsdpt@isiri. ‏org.ir پاییز 1386 1 چکیده امروزه دني ا شاه د تغييرات س ريع علوم،تكنولوژ ي و تنوع محص والت جديدم ي باشد .س ازمانهاي پيشرو در کالس جهان ي جه ت حضور فعال و موف ق ب ا اتك ا ب ه مدیریت نوین در ام ر کیفیت س عی در تولید محص والت و خدماتی دارند که بتوانند در بازار جهانی ،گوی سبقت را به خود اختصاص دهند .ب ه عبارت دیگ ر حضور موف ق در عرص ه مل ی و بین الملل ی مس تلزم ارائه محصوالت و خدمات با کیفیت است. 2 پاییز 1386 چکیده مدیران خالق سازمانهای پیشرو همواره سعی می نمایند تا با دستیابی به قابلیت پیش بینی در فعالیت های داخلی با افزایش توانمندیهای نیروهای انسانی خود و قوی س ازی فرآینده ا ،توانایی در برآوردن نیازمندیهای مشتری را در س ازمان گس ترش داده و ب ا باال بردن دان ش و هدایت نیروهای انسانی خود ب ه توس عه رضایت مشتریان بپردازند .در این مقال ه س عی شده اس ت ت ا ب ا مشخ ص نمودن اهمیت توانمن د س ازی نیروی انسانی در سازمانهاتاثیرآن در دستیابی به محصوالت با کیفیت بررسی شود. 3 كلمات كليدي :سازمانهای پیشرو ،سرمایه های انسانی ،کیفیت ،مدیریت کیفیت پاییز 1386 عنوان مطالب مقدمه کیفیت محصوالت دریک نگاه ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصوالت و خدمات با کیفیت برتر مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت نتیجه منابع 4 پاییز 1386 مقدمه در عص ر رقاب ت ک ه س ازمانها و بنگاههای اقتص ادی بدنبال تولي د ناب و توس عه تجارت می باشند ،سیاست سازی ،تصمیم سازی ،سرمایه سازی و خلق ارزش جهان ی از اهداف راه بردی س ازمانهای پیشرو م ی باشد .درنتیج ه این س ازمانها بیشتر از دیگر سازمانها به توسعه سازمانی با یک نگرش سیستمی می پردازند. در اي ن عرص ه نق ش س رمایه های انس انی در س ازمانها ب ه عنوان بزرگتري ن خال ق داراييهاي نامشهود در موفقيت س ازمانها به ص ورت مستمر بسيار حائ ز اهميت مي باشد. 5 پاییز 1386 مقدمه لذامطالعه و بررسي سرمایه های انسانی در برنامه ها و تحوالت مربوط به كيفيت براي موفقيت ،غير قابل اجتناب و بسيار كارا هستند و از اين ميتوان نقط ه نظرات تجرب ي مهم ي در كش ف و پرورش طري ق اس ت كه ‌ تواناييهاي خالق افراد س ازمان در دس تیابی ب ه محص والت و خدمات ب ا ‌ کیفیت بدست آورد. 6 پاییز 1386 کیفیت محصوالت دریک نگاه كيفي ت در جهان ب ه عنوان مهمتري ن عام ل اس تراتژيكي موفقي ت در بازارهاي جهان ي مطرح م ی باشد.کیفیت ،در س ه جنب ه فرآین د، محص ول و خدمات ارتباط کامال نزدیکی به یکدیگر دارند و ه ر کدام از دیگری تاثیر می پذیرند .بنابراین ممتاز بودن در یک مقوله برای کامل بودن کافی نمی باشد.کیفیت "عاملی است که بین نیاز مشتریان ، کارکنان و هدف های مالی سازمان توازن به وجود می آورد "()4 7 پاییز 1386 کیفیت محصوالت دریک نگاه امروزه در جامع ه بین الملل ی و س ازمانهای تدوین کننده و گواه ی دهنده اس تاندار های کیفیت س عی شده اس ت ت ا ب ا تهیه و اجرای اس تاندارد های مربوط به سیستم های مدیریت کیفیت (ایزو ، 9000ایزو ، 9001ایزو ، )9004 اس تاندارد های زیس ت محیط ی س ری ایزو ، 14000اس تاندارد های راهنم ا برای ممیزی س یتمهای مدیریت کیفیت /زیس ت محیط ی (ایزو )19011وس ایر س یستم های مدیریت ی پشتیبان ی کننده بهداش ت و ایمن ی صنایع تولیدی ،اهداف کلیدی زیر را در سازمان محقق نمایند : 8 پاییز 1386 کیفیت محصوالت دریک نگاه -1جلب رضایت مشتریان و برآورده کردن انتظارات روز افزون مشتریان. -2دریافت گواهی نامه بعنوان ابزار بازاریابی بهتر. -3دستیابی به منافع بیشتر نسبت به رقبای اقتصادی . -4بهبود مداوم کیفیت. -5توسعه تجارت جهانی. -6کاهش ضایعات. -7انجام به موقع تعهدات . -8افزایش انگیزه های کاری. 9 پاییز 1386 ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصوالت و خدمات با کیفیت برتر سازمانهاي پيشرو سازمانهايي هستند كه همواره با توانمندساز نمودن نیروهای انس انی ،شايس تگي هاي حال و آينده كاركنان خود را جه ت ب ه اجرا درآوردن خ ط مش ي ه ا ،اس تراتژي ه ا ،اهداف و برنام ه هاي بلن د مدت شناس ايي و درك نموده و جه ت دس تيابي ب ه موفقي ت ،ب ه توس عه همكاري ها می پردازد .این سازمان ها همواره در حال يادگيري از فعاليت و عملكرد خود و ديگران هستند .فرآيندها به گونه اي موثر جاري سازي و مديريت شده و بهبود مي يابند. 10 پاییز 1386 ویژگیهای سازمانهای پیشرو در ارائه محصوالت و خدمات با کیفیت برتر س ازمانهای پیشرو همواره س عی م ی نماین د ب ا ره بري دور اندي ش و الهام بخش همراه با ثبات در مقاصد ,جهت گيري هاي روشنی را براي سازمان خود تعيي ن وارائ ه نمایند .آنه ا ب ا رعایت الزامات و اس تانداردها ب ا یک مدیریت آینده س از ،بدنبال کس ب رضایت مشتریان ب ا ارائ ه محص والت و خدمات ی باکیفیت مطلوب ،حداقل زمان و هزینه می باشند. 11 پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي در طول حيات ،مديريت بر انسان به عنوان عامل حياتي و ممتاز ،براي بقا (رقابت) و برتري جامعه بشري بوده است .مديريت منابع انساني در دهه 1980ظهور نموده و توس ط طرفداران آ ن ب ه عنوان س رفصل جديدي در مديري ت نيروي انس اني تكام ل يافت ه اس ت .توس عه اقتص ادی در عص ر جدي د تغيي ر روندهاي مل ي و فرا مل ي در شاخص هاي اجتماع ي ،س ياسي ،فرهنگ ي ،افزاي ش نيروي ناهمگون كارو تغييرات شگرف در ماهي ت نيروي كار موج ب شده اس ت ت ا ص احب نظران مديري ت مناب ع 12 انساني را با چالش هاي جديد مواجه نمايد. پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي "مديري ت مناب ع انس اني عبارتس ت از رويكردي اس تراتژيك ب ه جذب ،توس عه، مديريت ،ايجاد انگيزش و دستيابي به تعهد منابع كليدي سازمان؛ يعني افرادي كه در آن يا براي آن كار مي‌كنند ".آرمسترانگ ])1( )1993([1 از طرف ي توانمن د س ازی در س ازمانها راه برد مهم ي برای توس عه س ازمانها محس وب م ي گردد كه س الهای اخیر مورد توج ه هم ه دس ت اندر کاران امور سازمانها قرار گرفته است . ]Michael Armstrong [1 13 پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي " توانمن د س ازی فرص تهایی اس ت ک ه ب ه افراد برای خود مختار ی ،انتخاب مسئولیت پذیری و مشارکت در تصمیم گیری های سازمان داده می شود . "شروت وگرر ()3( )1994 "توانمن د س ازی بدین معن ا اس ت ک ه برای افراد آزادی و اطالعات الزم را فراه م آوریم تا آنان آنچه را که خود می خواهند به گونه ای موفقیت آمیز انجام دهند به ب ه جای آنکه آنان را وادار کنیم آنچ ه ک ه م ا م ی خواهیم انجام دهند. "وتن کمرون) )3((2002 14 پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي " ب ا توج ه ب ه تعاریف ی ک ه از توانمن د س ازی ارائ ه ش د عنص ر اص لی توانمن د س ازی ، دادن آزادی عم ل ب ه کارکنان در فعالیتهایی ک ه مرتب ط ب ا شغ ل آنهاس ت ک ه در این راستا مزایایی که حاصل می شود شامل : ‏استقالل عمل برای کارکنان و استفاده بهتر از خالقیت در فعالیت جهت ارتقاء کیفیت. ‏غنی سازی مشاغل ‏امکان بیان تفصیلی شرح وظایف ‏تقویت و حمایت کار گروهی ‏افزایش توان رقابتی سازمان به واسطه خلق و ایجاد سرمایه های فکری ‏ایجاد گزینه های تصمیم سازی و افزایش استقالل و قدرت تصمیم گیری ‏فراهم آوردن آزادی و استقالل در قدرت تصمیم گیری)3(. 15 پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي باتوجه به فعاليتهای اصلی مديريت منابع انساني مانند طراحي سازمان ،مهندسي و طراح ي محتواي شغ ل ،برنام ه ريزي مناب ع انس اني ،برانگيخت ن وايجاد انگيزه در س ازمان ب ه منظور افزاي ش اثربخش ي ،بهبود كيفي ت رواب ط شغل ي از طري ق ايجاد محيط با ارزشهاي انساني و جوي از اعتماد ،ارزيابي نيازهاي آتي نيروي انساني تامين نيازها،ايجاد انگيزه وافزايش بهره وري از طريق ارزيابي و مديريت عملكرد ، 16 پاییز 1386 مدیریت منابع انسانی و نقش آن در توانمند سازي بهبود عملكرد ،افزاي ش قابلي ت ه ا و تواناييه ا از طري ق آموزش منس جم ،توس عه آموزشي براي مديران به منظور افزايش قابليت و توان آنها در مشاركت برنامه ريزي و توسعه مسير شغلي نيروی انساني ،طراحي و پياده سازي سيستم پرداخت حقوق و دس تمزد و پاداش عادالن ه ،منص فانه و قانونمن د براس اس شايس تگي و مهارت مشاركت كاركنان و ....نق ش اي ن مديري ت نس بت ب ه توانمن د س ازي مناب ع انس اني بسيار حائز اهميت مي گردد )1(0 17 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد ب ا توج ه ب ه آنکه اس تاندارد كردن فعاليته ا ي ك اص ل اس اسي در ارتقاي كيفي ت محصوالت می باشد .ممكن است براي بسياري اين سوال مطرح شود: كه آي ا اس تاندارد كردن مانع ي در راه نوآوري و خالقيت كاركنان و توانمند سازی آنها نخواهد بود؟ پاس خ آ ن اس ت كه ه م پ ا و موازي ب ا اس تاندارد كردن ،اهمیت ب ه محص ول و در راس تای آ ن رضایت مشتری و تضمي ن کیفیت در رون د فرآین د ،رعایت الزامات مربوط ب ه مناب ع ،انتخاب مناس ب نیروه ا و اطالع رس انی ،آموزش متناس ب از الزامات مهم بند های استاندارد می باشد. 18 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد ب ه عبارت ديگ ر شرکت ی ک ه بر اس اس اس تانداردهاي کیفیت عم ل م ی نماید شرکت ی کارات ر و اث ر بخ ش ت ر اس ت ،ب ه عالوه شاه د بهبود مس ئولیت پذیری، انگیزش و تعه د کارکنان خود خواه د بود .مدیریت مناب ع یکی از مباح ث مهم ی اس ت ک ه در مت ن اس تاندارد ISO 9001:2000و در قال ب فص ل ش ش این استاندارد بر آن تاکید شده است . 19 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد طب ق بن د 5-4-1اس تاندارد( :) ISO 9001 2000:مدیریت عال ی س ازمان موظ ف شده ک ه از تعیین هدفهای کیفیت ی برای عملکرده ا و س طوح مرتب ط س ازمان اطمینان حاص ل نماید .بدون ش ک فرآین د آموزش یکی از مهمترین موضوع هایی اس ت ک ه م ی بایس ت در این جه ت مورد توج ه قرار گیرد و ب ا تعریف هدفهای کیفیتی ،حرکت آن هدفمند تر شود. 20 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد طب ق بند 6 -2-1اس تاندارد(: ) ISO 9001 2000:کارکنان ی ک ه عملکرد آنه ا بر کیفیت محص ول تاثیرم ی گذارد ،باید دارای ص الحیت های الزم بر مبنای تحصیالت ،آموزش ،مهارتها و تجارب مناسب باشند .خصوص می توان متوجه شد: -1همواره توانمن د نمودن نیروی انس انی ارتباط مس تقیم ب ا کیفیت محص ول دارد وسازمان باید نسبت به موارد زیر اقدام نماید : ‏تعیین شایستگی های مورد نیاز کارکنان تاثیرگذار بر کیفیت . 21 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد ‏فراهم آوردن آموزش یا انجام سایر اقدامات مورد نیاز . ‏ارزیابی اثر بخشی اقدامات انجام شده. ‏حص ول اطمینان از مرتب ط بودن فعالیت کارکنان نس بت ب ه اهداف کیفیت ،آگاه ی کارکنان از اهمیت فعالیت های خود ومشارک ت کارکنان در دستیابی به اهداف کیفیت. ‏ثب ت و نگهداری س وابق مناس ب مربوط ب ه تحص یالت ،آموزش ،مهارت و تجربه (.بند 2-2-6استاندارد ) ISO 9001 22 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد -2شرایط احراز مشاغل می بایست در برگیرنده چهار عامل تعیین کننده ص الحیت شام ل حداق ل تحص یالت ،حداق ل تجرب ه کاری ، آموزشهای الزم و مهارتهای الزم برای احراز ه ر شغ ل باشد .واین خود م ی توان د در اجرای وظایف اس تقالل عم ل در تص میم گیری بسیار موثر باشد . 23 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد طبق بند 6-2-2استاندارد( : ) ISO 9001 2000:پس از اجرای هر دوره آموزشی ، الزم اس ت اثر بخشی دوره آموزش ی برگزار شده س نجیده شود .یعنی ،مشخص گردد ک ه هدفهای س ازمان از اجرای آ ن آموزش ت ا چ ه اندازه محق ق شده اس ت. در این بن د نیز ب ا در نظ ر گرفت ن میزان اثربخش ی و کارآیی آموزش در کارکنان سعی می شود تا به توانمندی کارکنان در اجرای درست فعالیتها دقت شود که این موضوع نیز ب ه نوب ه خود در کیفیت فرآین د و افزایش کیفیت در تولید 24 محصول موثر می باشد. پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی از نگاه استاندارد طبق بند 7-4-1استاندارد(:) ISO 9001 2000:سازمان باید تامین کنندگان مختلف را بر پایه توانایی آنها در ارائه کاالها یا خدمات منطبق با نیازهای سازمان ،ارزیابی و انتخاب کند. 25 پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت باتوج ه ب ه آنکه در عص ر فعل ي س رمايه هاي فكري انس انی ،جامع ه دان ش محور منشاء منحص ر ب ه فرد مزي ت رقابت ي محس وب م ی گردد س والي ک ه مطرح م ی باش د آ ن اس ت چگون ه توانمن د س ازی نیروی انس انی اهرم ارزش افزا در تولید محص ول ب ا کیفیت م ی باش د ؟ توانمن د نمودن کارکنان و مشخ ص نمودن نق ش كاركنان ب ه عنوان شركاي تجاري در س ازمان از طري ق توس عه توانمندی مناب ع انسانی در نوآوری و قدرت عمل مي تواند عامل پويايي و تالش در راه دستيابي به روشهاي كاراتر گردد که این خود اهرمی ارزش افزادر جهت تولید محصوالت 26 بهتر با کیفیت برتر می شود . پاییز 1386 توانمند سازی نیروی انسانی اهرم ارزش افزا در تولید محصول با کیفیت س ازمانهای پيشرو از طري ق توانمن د س ازی نیروی انس انی توانس ته ان د ب ه ایجادارزش افزوده بپردازند که شامل موارد زير می باشد : ‏یجاد فضاي ي مناس ب براي يادگيري ،نوآوري و خالقي ت در راس تای افزایش کیفیت فرآیند و محصول. ‏بهبود فرآيند هاي داخلي سازمان براي ارتقاء عملكرد و ايجاد تمايز. ‏ايجاد خدمات مناسبتر ،و خلق ارزش بيشتر براي مشتريان . ‏ايجاد زنجيره ارزش ی ب ا افزاي ش س ود ،درآم د و بهبود نتاي ج مال ي س ازمان. ‏ايجاد بستر رقابتی مناسب به صورتی که سازمان بتواند پيشاپيش رقبايش گام بردارد. ‏دس تيابي ب ه عملكرد برت ر و داشت ن شاخص هاي مال ي مطلوب ت ر از جمل ه 27 افزایش سود ،در آمد و سهم بازار. پاییز 1386 نتیجه توانمن د س ازی نیروی انس انی در س ازمانهاي پيشرو جهان ب ا توج ه ب ه نيازه ا ،خ ط مشي سازمان و با به كارگيري تدابير و تمهيدات الزم شرايطي را فراهم می نمايد تا شايس تگي ه ا و اس تعدادهاي بالقوه كاركنان را ب ه فعلي ت رس انده و س پس در خدم ت تحق ق هدفه ا و اجراي برنام ه هاي س ازمانها ب ه كار گيرند .مديري ت در جه ت توانمن د سازي نيروي انساني يك احساس مسئوليت جديدي را به كاركنان اعطا نموده به گونه اي كه افراد نه تنها نسبت به فعاليتهايشان بلكه به كل سازمان احساس مسئوليت مي نمايند .كه اي ن خود موج ب اعمال كنترل بيشت ر فعالي ت توس ط خود كاركنان م ي گردد و همچنين انگيزه اي در جهت ارائه محصوالت با كيفيت را ايجاد مي نمايد. 28 پاییز 1386 نتیجه لذا نتایجی که حاصل می گردد می تواند به شرح زیر باشد: .1توانمن د س ازي كاركنان ،اي ن امكان را بوجود م ي آورد كه همواره در راس تاي اهداف كالن س ازماني براي انجام فعاليته ا ،بهتري ن راهكاره ا توس ط افراد انتخاب شود .از طرف ديگر با توانمند سازي نيروي انساني در سازمان ها ،شايسته ساالري و نخب ه پروري را بر تعامالت و مس ير ارتقاي شغل ي معطوف م ي نماید كه اي ن خودعامل بسيار مهمي در راه رسيدن به خود شكوفايي در آن صنعت مي باشد . 29 پاییز 1386 نتیجه .2س ازمانها م ي بايس ت ب ا ي ك مهندس ي آموزش ی منس جم ،فعاليتهاي علم ي و پژوهش ي مناس بی را در راس تاي توانمن د س ازي س رمايه انس اني ایجاد نماین د وب ا تجزيه و تحليل اثرگذاري آموزشها و تعامالت علمي در سطح سازمانها ،رشد فكري را به سوي سازمانهای خالق و توسعه يافته هدايت نمايند . .3مديريت منابع انساني در سازمانها به گونه اي متحول گردد كه امكان رشد ،ارتقاء ،نوءآوري و انگيزه ماندگاري سرمايه انساني را در سازمانها ایجادنمايند . 30 پاییز 1386 منابع مديريت استراتژيك منابع انساني ترجمه دكتر سيد محمد اعرابي داود ايزدي سال1381 مقاله اميدوار ،مجيدمقاله مقدمه‌اي بر مديريت منابع انساني تاثي ر فناوري اطالعات در توانمن د س ازي مناب ع انس اني س ازمان در كشور هاي روب ه توس عه دكت ر احمدي علي يزدان پناه ويژه نامه تحول اداري -بهار 84 مدیریت کیفیت جام ع روش اجرایی پیاده س ازی مدیریت کیفیت جام ع تالیف دکت ر رض ا مهربان پاییز 1384 31 پاییز 1386 الهي چـنان كن سرانجام كار تو خشنود باشي و ما رستگار 32 پاییز 1386

51,000 تومان