الهیات، دین و معنویت

توحید و معاد در آئین بودا

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 35 اسلايد

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
تست دارما آيين بودا در سده پنجم پیش از زایش مسیح در هندوستان پیدا شد و کماپیش ۱۵۰۰ سال در آن سرزمین ماند و سپس به سرزمین های دیگر کوچید. بوداییان بر اين باورند که در این ۱۵۰۰ سال آموزه های بوداگرایی سه بار دستخوش دگ رگونی شده اند و در این باره اصطلاح «سه بار گردش چرخ آیین؛ را بکار مى برند. :

صفحه 5:

صفحه 6:
از کجا آمده ایم؟ چه کاری انجام دهیم؟ و به کجا می رویم؟ اکثر ادیان به خصوص ادیان ابراهیمی خود را موظف می دانند تا به سه سوال اساسی ل ا م م ات ا ا ‎Se ene‏ ‎Meer Tel‏ ا ا ا ل | | ‎ear ae oe rnpee Piel RCA ey eee Ta AE‏ 0 ل ا ‎eet ee es i sie‏ ۱ وجود دارد که یا خود را موظف به پاسخ گویی به سه سوال نمی دانند و به همه آنها ‎ one Sore on Aer eS ier one‏ 1 ‎ner)‏ ل ‎EE Deen cr Cees‏ 1 ‎ee ICE Top rer Ton nate ESSE ES er ro‏ Wee) Coed eke!

صفحه 7:
در متون بودایی تا جانیکه بررسی شده هیچ گونه اشاره ای به شناسایی خالق جهان و یا پرستش آن مطلبی ذکر نشده و بودا ۱ نیز ادعای رسالت و پیامبری نکرده است. لذا از نگاه پیروان ‎Gal‏ ‎clay‏ او فقط راهبری است که راه معرفت و سعادت رانشان می دهد. و از وجود مافوق طبیعت که ازلی و ابدی است و خالق و صانع آسمان ها و زمین می باشد و سرنوشت افراد انسانی را در 00 قبضه داشته و قاضی حاجات و مجیب دعوات باشد بحثی به میان را

صفحه 8:
مفهوم خداوند در آبین بودا خدایان که در هند مورد پرستش بوده اند از دید گاه بودا خود فتاپذیر و موجودات ناپایداری هستند و کم ترین اثری در حال آدمیان ندارند» فلذا پرستش و عبادتی هم برای آن ها منظور نمی شود. دانشمندان بودایی خدای برهمایی را خدای مغرور و خودبین می شناسند. بخصوص وقتی این خدا دربارة خودش حرف می زند. آن جا که می گوید: «من برهما هستم من خدای عظیم و والامقام هستم؛ پادشاه خدايانم من خود زاده نشده ام و مخلوق نیستم» من جهان راخلق ‎ .‏ ‏کرده ام» من حکمران و خداوند گار جهان هستم» و بودائیان به طور صریح می گویند: که جهان قدیم است و کسی آن را خلق نکرده است. و همچنین اعتقاد به بهشت و جهنم و حساب و جزا در آیین بودا ۵ ‎ad on‏ د ندارد.

صفحه 9:
صفات و ود ۳ ی خداوند در آثين بودا آنگونه که در منابع موجود بودایی آمده بودا در باسخ به اين سوال که این جهان را چه کسی آفریده است و آفرید گار جهان جه صفات و ویژگی هایی دارد دو راه در پیش گرفته است: راه اول: روش سکوت راه دوم: روش انکار

صفحه 10:
راه اول: روش سکوت

صفحه 11:
برخی دیگر از شواهد تاریخی نشان می دهد که بودا فقط به سکوت در مورد خالق هستی و صفات او اکتفا نکرده. بلکه به انکار وجود خالتق و خدا پرداخته است و معتقد بوده این عالم قدیم و ازلی است و اصلا نیازی به خالق نامحدود و واجب الوجود ندارد تا ما در جستجوی او باشیم. او وقتی که به مقام بودایی رسید در اولین اقدام برای تبليغ 7 بودند تو می گویی «برهماء هنگام آفریدن جهان مردم را به طبقات گونا گون تقسیم نکرده است. پاسخ داد: «اصلا من باور ندارم برهما چیزی را آفریده باشد تا جهان آفریده او باشد. آنان پرسیدند: پس جهان ساخت کیست؟ بودا پاسخ داد: به نظر من جهان ابدی است و آغاز و انجامی ندارد. ن خود در پاسخ راهبانی که از او پرسیده

صفحه 12:

صفحه 13:
نکته قابل توجه در آیین بودا مسأله «نیروانا؛ است که هدف مهم و اصلی در این آیین رسیدن به آن حالت می باشد. برخی آن حالت را آزادی مطلق معرفی نموده و گفته است که انسان پس از مهار کردن فعالیت تراد صروااى و جم بوتي زر انايد به اند برس کچ صوفیه به آن فنا گفته می شود . نيروانا ویژ گی های دیگری نیز دارد. كه عبارتست از قدرت» ب کت و شادمانی» امنیت» پناهگاه راستین و مکانی است امن نیروانا حقیقت راستین و واقعیت اعلی است. نیروانا عین خير است هدف متعالی است واحد است و تنها کمال ممکن و دست یافتنی استء دين بودايى تجسم يافتةُ نیروانا است و اين همان جنبة از آيين بودا است که شدیدا رنگ مذهبی دارد.

صفحه 14:
نتیجه گیری از مجموع آن چه گذشت به این نتیجه می رسیم که خدا در آیین بودا جایگاه خاصی ندارد و اندیشمندان بودایی در برابر خالق جهان موضع لاادری اختبار نموده اند به قول خودشان آن ها در فکر نجات بشر از بدبختی و نکبت می باشند و می خواهند با روش هایی که بودا بر اثر ریاضت به آ ن ها دست یافت. از آلام انسان بکاهد. به نظر می رسد که بهترین مطلب دربارة این آیین کلام استاد شهید مطهری باشد که فرمود: آیین بودایی یک فلسفه است نه اينكه دين باشد. ب رگرفته ازدایر المعارف طهور

صفحه 15:
بودا كه در ب پی اصلاح آیین هندوییسم بود روح را انكار ميكرد» ولى در ياسخ به اين سؤال كه سرانجام انسان جه خواهد شدء به ناچار مانند هندوها تناسخ را به عنوان اصل مسلم دینی پذیرفت. به عقیدهی وی روح انسان در هنگام مرگ به کالبد ويا جسم دیگری انتقال مییابد و یک سلسله تولد و تجدید حیات را طی میکند و پس از هر تولد و زند گی دوباره به بدنی دیگر حلول میکند و این تولدها ممکن است ت تا ابد ادامه داشته باشد ز ولی به تناقض كرفتار ميآ يد زیرا بدون حلول روح از جسمی به جسم دیگر تناسخ امکان ندارد

صفحه 16:

صفحه 17:
بودایی ها در تعریف آیین خود می گویند ما پس از ‎F‏ در پیکری دیگر باز زاييده میشویم. این باززایی ما بارها و بارها تکرار می‌شود. اين را چرخه هستی یا زاد ی رت ج است. بیماری رنج است. غم و اندوه ما است. پیوند با آنچه لت پات خلاصه اینکه دل بستن رت ج آوراست . هدف بای رین این رنج و چرخه وجود بش از ةيد گاه نود ما کیت ابش باشیم که از چرخه ی ژاد و مرگ رهابي در صورتی که به آن جرخه باور داشته تیش یا ریش هی تناس را شا ری دشک اشيم به ب ۳ پرداخته به حالات خلسه روحی دست پیدا کنیم که این 9 به همه موجودات مر شود وس ازراه اس در ك‌ها و تمر ای ژرف به روشنی و بیداری می‌رسیم و از این دور باطل خارج می‌شویم. درک چهار حقيقت اصیل» هسته اصلی آموزه بودا را تشکیل می دهد. این حقایق عبارتند از: ‎.١‏ به رسمیت شناختن وجود رنج. ۲. اينکه دلیل رنج دیدن تمایلات نفسانی است. ‎ee OM I en‏ ام ‎i‏ ه بی رنجی وجود دارد . ام است رنج است.

صفحه 18:
دیدگاه تفریطی: دیدگاه های-تفریطی,همواره غریزه ی جنسی را ذاتا زشت و شیطان یگانیته است.از جمله این کرو ؛ ها آیین بودا آیین جین»ر ها تسیحی و یخی از صوفیان عالم اسلام هبتند: لش ۱

صفحه 19:
‎ol)‏ اصیل هشتگانه عوامل سازنده آئين بودا ‎Al‏ گفتار درست ۲ کردار درست رگ ۴ کوشش درست ۵ توجه درست ‏نت ‏53000007 ‏بندار درست ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
fe Rg ne ee Len i S'an\ ۱ (3 9۱. ‏اد را‎ . 1 ۷ SY

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
كر آقاى شرفى جناب آقای شرا

صفحه 35:
: تهیّه کننده پروین آمو زگار پانیز ۱۳۹۸

62,000 تومان