کسب و کار مدیریت و رهبری

توسعه رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی

tosee_rahbary_amozeshi_va_farhangi_sazmani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “توسعه رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی”

توسعه رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی

اسلاید 1: توسعه رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانیگامی مهمبرای نيل به کيفيت آموزش

اسلاید 2: توسعه رهبری آموزشی و فرهنگ سازمانی گامی مهم برای نيل به کيفيت آموزش برشی کوتاه از اساسی ترين مباحث مديريت آموزشی برای نيل به کيفيت آموزشی

اسلاید 3: مدرسه بعنوان يک سازمان بسيارپيچيدهآموزش و پرورش در مقايسه با گذشته بسيار پيچيده و دشوارتر گرديده و به اين ترتيب مديريت آموزشی نيز از دشوارترين انواع مديريتهای دوران کنونی گرديده استهنسن((Hansonبه نقل از يکی همکارانش پيچيدگی مديريت مدرسه را با راندن کالسکه چند اسبی که اسبانش مهار نشده باشند مقايسه می نمايد :اسبها به شکل و اندازه های گوناگون هستند . بعضی ها از فرط خستگی نزديک است که در زمين در غلطند .بعضی ديگر سرشار از انرژی بوده و می خواهند در جاده بسرعت بتازند .چند تايي نيز دوست دارند به آغل برگردند . يکی دو تا نيز از زندگی چيزی بجز اينکه کالسکه ران را به پايين پرت کنند ، نمی خواهند .بهر تقدير کالسکه ران بايد در ميان اين تعارضات بگونه ای عمل نمايد که بتواند مرکب خود را در مسير و با سرعت لازم و در چارچوب زمان معين هدايت کند و الا سرنشينان بجايي نخواهند رسيد .

اسلاید 4: مدرسه بعنوان يک سازمان بسيار پيچيده دشواري ها و تغييرات آموزش و پرورش در مقايسه با گذشته:تغيير از هدفهايي اندک و ساده برای تعليم و تربيت به هدفهايي گسترده ، چند بعدی و پيچيده برای آن( افزايش و پيچيده تر شدن انتظارات )تغيير از الگوي سنتي متمركز بر محتوي درسي به الگوي متمركز بر محتوا و فرايند ،

اسلاید 5: مدرسه بعنوان يک سازمان بسيار پيچيده تغيير از يادگيري منفعل به يادگيري فعال ،تغيير از معلم محوري به دانش آموز محوري در آموزشتغيير از يادگيري منحصر به كتاب درسي به يادگيري از منابع متعدد ،تغيير از تمرکز آموزشی به انعطاف پذيری و عدم تمرکزتغيير از آموزش برای عده ای خاص به آموزش برای همگان

اسلاید 6: مدرسه بعنوان يک سازمان بسيار پيچيدهتغيير از يادگيري محدود به زمان ، به يادگيري مادام العمرتغيير از يادگيری محدود به مکان خاص ، به يادگيري از مکانهای متعددتغيير از تك روشي براي تدريس به تدريس با روشهاي چندگانه براي تدريس (Pendharkar 2002، )

اسلاید 7: مديريت کانون هدايت در هر سازمان از جمله در آموزش و پرورش است بار عظيم هدايت آموزش و پرورش با شرايط دشوار مطرح شده عمدتا بر عهده مديران آموزشی در سطوح مدرسه ، منطقه ، استان و ستاد است .و مديران آموزشی ناخدای کشتی تعليم و تربيت در دريايي بسيار طوفانی و مواج هستند .

اسلاید 8: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازداداره نظامهای آموزشی و مدارس با شرايط مطرح شده از توان مديران سنتی خارج است .امروزه اشتياق به دسترسي به رهبران آموزشي براي اداره مدارس بيش از گذشته شده است .رهبران آموزشي هستند که می توانند در شرايط دشوار کنونی مدارس را به سمت جلو برانند ..

اسلاید 9: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدزمانی که در سال 1983 نمرات پايين دانش آموزان امريکايي در مقايسه با کشورهای ديگر منجر به واکنش کنگره امريکا با انتشار سند ملتی در معرض خطر و فراخونی عمومی برای اصلاح نظام آن کشور گرديد پس از اقدامات متعدد نظير اصلاح برنامه های درسی وآموزش معلمان ، اعلام شد هيچ بهبودی بدون تغيير مديريت آموزشی ممکن نخواهد شد. و مدير بواسطه نقش خود می تواند هر تحول را در مدرسه با دشواری و بن بست روبرو سازد . بنابراين حرکتهای اصلاحی خود را با تحول در مديريت آموزشی آغاز نمودند .A nation at Risk

اسلاید 10: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدمهارتهاي چند گانه مورد نياز برای اداره مدارس امروزی ،همخوان با توانمنديهاي نهفته در مفهوم رهبري آموزشي استو آنگونه که فيليپ کومپز صاحب نظر تعليم و تربيت اشاره دارد : هر گونه تحول و کيفيت بخشی به آموزش و پرورش بايد از مديريت آن آغاز شود.

اسلاید 11: تفاوت ميان مديريت و رهبری آموزشیگري مارك[1] ( 2006) برخي از تفاوت هاي ميان مدير و رهبر آموزشي را به شرح زير مطرح مي سازد :مدير اداره مي كند ، رهبر نوآوري مي كند .مدير كپي برداري مي كند ، رهبر خود مي سازد .مدير حفظ مي كند ، رهبر گسترش مي دهد .مدير به ساختار و تشكيلات و مقررات نظر دارد ، رهبر بر افراد متمركز است مدير بر كنترل تكيه دارد ، رهبر اعتماد را مي پروراند . [1] . Gary mark

اسلاید 12: تفاوت ميان مديريت و رهبری آموزشیمدير چشم انداز محدودي دارد ، چشم انداز رهبر وسيع است .مدير به اكنون نظر دارد، رهبر به اکنون وآينده توجه مي كند .مدير وضع موجود را مي پذيرد ، رهبر آن را به چالش مي كشاند .مدير يك سرباز خوب كلاسيك است ، رهبر خودش مي باشد .مدير كارها را درست انجام مي دهد ، رهبر كارهاي درستي انجام مي دهد.

اسلاید 13: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازددر گزارشهاي متعددي كه در مورد مدارس اثربخش ارايه شده است ، بدون استثناء ، رهبري آموزشي در راس مهمترين عوامل موفقيت اين مدارس ذكر شده است .( مورتيمور و ديگران ، 1998 ) .

اسلاید 14: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدمديران در نقش رهبران آموزشي نه تنها مي دانند كه مدرسه به چه چيز بايد دست يابد ، بلكه به معلمان هم كمك مي كنند تا براي دستيابي به اين اهداف با يكديگر همكاري كنند .

اسلاید 15: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدآنها قبل از هر چيز به حل مشكلات آموزشي علاقه مند هستند . هر چند مشكلات اجرايي را نيز مهم مي دانند ، اما آنها را در رده اول قرار نمي دهند . يادگيري و آسايش دانش آموز دغدغه و توجه اصلي آنها است و اين موضوع را بعنوان جنبه حياتي و مهم مدرسه مي دانند و بر اين ارزش اصرار مي ورزند .( به نقل از رمزدن ترجمه نوه ابراهيم و همكاران ( .

اسلاید 16: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدرهبران آموزشي يا خود آغازگر برنامه هاي تحول آفرين بوده ، اجراي آنها را از معلمان طلب مي كنند و يا اين كه در اثر خلق فضاي مساعد و فرهنگ سازماني مستعد تغيير ، شوق و نشاط اصلاح و بهبود را در ديگران به وجود مي آورند .اين افراد هر گز از كلاس درس فاصله نمي گيرند و به انحاي مختلف بر كيفيت كار معلمان نظارت مي كنند.

اسلاید 17: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدرهبري آموزشي با ويژگيهاي رفتاري خود ، قادر است كاركنان را براي استفاده از حداكثر توانمندي خود در مسير تحقق اهداف سازماني برانگيزاند .(ديپري،[i] 2004 ). آنها به مفهوم توانستن باور دارند و مي توانند اين باور را در ديگران نيز بوجود آورند .به اين ترتيب آنها قادرند ظرفيتهاي موجود را بطرز شگفت آوري توسعه بخشند . ( ماكس ول [1] ، 2005 ) . آنها ضرورت تغيير را مي فهمند و مي توانند انواعي از تغييرات مفيد را بصورت اثربخش به مرحله اجرا در آورند .(لاو[2]، 2000 ). [1] .Maxwell[2] .Low[3] .Murphy[4] .Evevs & cheung

اسلاید 18: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدنوآوري را تسهيل و از نوآوران حمايت مي كنند .( مورفي [3]، 2005) . رهبران آموزشي هنرمندانه محيط را متناسب با اهداف آموزشي تنظيم مي كنند . آنها در مسير تحقق هدفها ، موانع را ناچيز شمرده و با همت عالي و ايجاد روحيه جمعي ، دشواريهاي فراروي را از ميان برمي دارند .(اورز و چونگ[4]،2001) .

اسلاید 19: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدرهبران آموزشي توجه اصلي خود را معطوف بر برنامه آموزشي مي نمايند . به اين ترتيب آنها بخش قابل توجهي از وقت خود را جهت مشاهده كيفيت انجام وظيفه معلمان كلاس سپري كرده به ارزيابي عملكرد كاركنان آموزشي مي پردازند . بر اساس اين فعاليت آنها مسائل و مشكلات آموزشي را شناسايي نموده براي حل آنها در فضايي كاملا دوستانه و تعاملي با معلمان اقدامات اصلاحي را پيش بيني مي كنند

اسلاید 20: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدبر اساس 69 مطالعه مرتبط در طي 35 سال مطالعه، و با پوشش 2802 مدرسه و نزديك به 4/1 ميليون دانش آموز به انجام رسيد ارتباط معني دار ي ميان رهبري آموزشي با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مشاهده شد .به عبارتي اين مطالعه نشان داد كه با توسعه ويژگيهاي رهبري مي توان پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را نيز افزايش داد .

اسلاید 21: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدرمزي[1] (2005 ) تحقق مدارس اثربخش را در گرو رهبري آموزشي موثر مي داند. نقش رهبري آموزشي اثربخش ، ايجاد فضايي است كه در آن نوآوري ها براي حل مسايل تشويق مي شوند . اين موضوع باعث مي شود كه هر مدرسه تبديل به يك كارخانه فكر[2]شود. در چنين فضايي اصل ما مي توانيم مورد تشويق قرار مي گيرد .نوآوران فرصت عمل مي يابند ، . [1] .Ramsey[2] .Factory Idea

اسلاید 22: شرايط جديد نياز به رهبران آموزشی را بجای مديران سنتی مطرح می سازدبراي شنيدن مطالب ، فضاي باز ايجاد مي شود . همچنين گستره انتخاب راه حلهاي موجود منحصر به مرزهاي مدرسه نمي شود . در چنين فضايي زمان كافي براي تفكر وجود دارد ، سوال كردن تشويق مي شود ، اطلاعات براحتي در گردش و جريان است ، كار كردن بصورت گروهي يك ارزش و هنجار است ، كار كردن نشاط آفرين است

اسلاید 23: شرايط جديد نياز به فرهنگ حامی آموزش داردرهبران با طرح يك چشم انداز[1] در مدرسه و فراهم سازی فرهنگ حامی آن ، همگان را در مسير تحقق آن چشم انداز بسيج می نمايند .چشم انداز می تواند مدرسه بدون شکست و اتلاف آموزشی باشد . اما فراتر از چشم انداز فرهنگ حامی آموزش است که رهبر آموزشی برای رسيدن به اهداف خود به ايجاد و پرورش آن دست می زند .3 .Vision

اسلاید 24: شرايط جديد نياز به فرهنگ حامی آموزش داردهيچ تحولی در آموزش و پرورش ( هر چند هم درست و مناسب تدوين شده باشد ) نمی تواند بدون يک فرهنگ حامی خود به مقصود خود برسد . به اين ترتيب رمز و راز موفقيت و يا شکست طرحهای آموزشی را بايد عمدتا در موقعيتهای فرهنگی آنان جستجو کرد .

اسلاید 25: فرهنگ چيست ؟ادگار شاين( Edgar . H . Schein، 1997) ، يكي از برجسته ترين انديشمندان رفتار سازماني در رابطه با فرهنگ سازماني معتقد است كه : فرهنگ سازماني عبارت از مجموعه دانش ها ، باورها و ارزش ها، آداب ، رسوم و اخلاقيات مربوط به اهداف ، وظايف و کارکردهای يک سازمان است . ديويس (2000 )فرهنگ سازمانی : مجموعه ای از جهت گيريهای مشترک است که سازمان را هدايت می کند.

اسلاید 26: فرهنگ سازمانی چه می کند ؟فرهنگ سازمانی :می تواند تغيير و نوآوری را حمايت يا رد کند . می تواند ميان جمع انسجام يا تفرقه ايجاد کند .می تواند سرخورده يا اميدوار باشد .می تواند بی تفاوت يا در صحنه باشد .می تواند پاسخگو يا غير پاسخگو باشد .می تواند با نشاط و يا افسرده باشد .می تواند پر کار يا تنبل باشد .می تواند ... ( به اين ترتيب فرهنگ شخصيت يک سازمان است )و شخصيتها متفاوتند مانند دانه های برف و ما بدرستی تفاوتهای فرهنگی را در انواع سازمانهای موجود در جامعه احساس می کنيم .

اسلاید 27: و سرانجام برخی نشانه های فرهنگ سازمانی حامی آموزشداشتن فضای همدلی، همکاری ، مشارکت و اعتمادآمادگی برای کمک اضافی به دانش آموزان و در دسترس بودن خدمات مدرسه در خارج از ساعات اداریداشتن فضای نشاط در سطح مدرسهداشتن فلسفه اي روشن و مثبت از يادگيري و انتظارات و استانداردهای بالا برای يادگيری

اسلاید 28: برخی نشانه های فرهنگ سازمانی حامی آموزشاستقرار نظام ارزشيابي مبتني بر بازخورد براي دانش آموزان نظارت مستمر بر کار معلمان داشتن نظام مشاركت مدرسه با اوليا و جامعه محيط برانگيزاننده يادگيري (همه چيز در خدمت يادگيری )برنامه درسي فراگيرداشتن حس مسووليت و پاسخگويي نسبت به عملکردباور به امکان يادگيری در حد تسلط برای همه

اسلاید 29: برخی نشانه های فرهنگ سازمانی حامی آموزشفضای مناسب برای آموزش و يادگيری معلمان مدرسه چشم انداز دارد و همه افراد، هر روز با چشم‌انداز مدرسه سازگار شده، با آن زندگي مي‌كنند.

اسلاید 30: برخی نشانه های فرهنگ سازمانی حامی آموزشهمواره جريان خروشاني از نوآوري‌ها و فرايندهاي جديد براي بهبود مسير ياددهي- يادگيري، در مدرسه به چشم مي‌خوردافراد، به طور خودانگيخته كار مي‌كنند

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید