جامعه اطلاعاتی، تاثیر فناوری اطلاعات بر نیروی کار
اسلاید 1: 1به نام آنكه جان را فكرت آموختجامعه اطلاعاتي ، تاثير فناوري اطلاعات بر نیروی كار
اسلاید 2: 2جامعه چيست؟جامعه شناسان تعاريف متعددي را از جامعه ارائه مي دهند. بعنوان مثال:«ويلفردوپارتوجامعه شناس ايتاليايي »جامعه جمعي از ذرات انساني است كه در يك رابطة متقابل يا پيچيده قرار دارند. صورت واقعي اين هيأت اجتماعي متنوع و متعدد است و عوامل گوناگوني موجب تشكيل آن مي شوند.«هنري گيدينگزجامعه شناس آمريكايي»«جامعه دسته اي از مردم است كه براي نيل به هدف عام المنفعه در حال همكاري هستند. « ژرژ گورويچ جامعه شناس فرانسوي»جامعه واقعيتي كلي و كثيرالاجزا و جامع جميع جهات است.
اسلاید 3: 3«اميل دوركيم» جامعه را مجموعه اي از افراد ميداند كه گردهم آمده اند و مناسبات و روابطي در ميان آنها حاكم است اين روابط بوسيله مقررات، مؤسسات يا نهادهاي اجتماعي مستحكم شده و براي اجرا و حفظ آنها مكافات يا ضمانت اجرايي وجود داردعلم جامعه شناسي :علم جامعه شناسي از قرنها قبل و توسط كساني چون سقراط، افلاطون، ابن خلدون، مونتسكيو و ساير فلاسفه ديگر بنيان نهاده شده است. كه آن نيز از تعاريف متعددي برخوردار است بعنوان مثال: اگوست كنت جامعه شناسي را علم قوانين كلي پديده هاي اجتماعي مي داند كه خود حاصل عمل تاريخي و واقعيات اجتماعي پيچيده اي است كه بصورت كلي اخذ شده و در قالب قوانين درآمده است.به زبان ساده جامعه شناسي علمي است كه در رابطه با روابط انسانها و زندگي گروهي آنان مطالعه مي كند و بعبارت بهتر علم جامعه است.
اسلاید 4: 4دگرگوني هاي اجتماعي دگرگوني هاي اجتماعي معمولا در سه بعد بروز مي كند:الف) دگرگوني شكل و ريخت جامعه نظير كوچك شدن روستاها در اثر مهاجرت روستائيان به شهرها و بزرگ شدن شهرهاب) دگرگوني در نهادهاي اجتماعي شامل : دگرگوني در نهاد خانواده نظير پدرسالاري، زنسالاري و ... دگرگوني در نهاد اقتصاد نظير اقتصاد شباني، كشاورزي،صنعتي و اطلاعاتي دگرگوني در نهادهاي آموزشي دگرگوني در نهاد حقوق (قانونگذاري، قضاء و دادرسي) دگرگوني در نهاد حكومتج)دگرگوني در كم و كيف ارتباط و پيوند متقابل نهادها
اسلاید 5: 5منشا تغييرات در جامعهمنشا تغييرات دو دسته است : عوامل غير ارادي و عوامل ارادي شبيه : جنگ رشد علوم و فنون عوامل جمعيتي وقايع طبيعي افراد برجسته تغيير در دانش و فرهنگ
اسلاید 6: 6دسته بندي جوامع بشريالف ـ جامعه اوليه مبتني بر جمع آوري آذوقه و انجام شكار ـ انسانهاي نخستين ب ـ جامعه ايلياتي (Tribal) جوامع قبيله اي همراه با اهلي كردن حيوانات و اقتصاد شبانيدـ جامعه روستايي (Rural) مبتني بر كشاورزيج ـ جامعه شهري همراه با افزايش جمعيت و ايجاد قانونهـ ـ جامعه صنعتي (Industrial) مبتني بر صنعتو ـ جامعه اطلاعاتي (Informative) مبتني بر اطلاعات
اسلاید 7: 7مقايسة جامعة شهري و روستاييجامعه روستائيجامعه شهريموضوعگذشته گراآينده گراشيوه نگرشآداب و رسومقانونعامل نظارت اجتماعيعاطفي و دوستانهرسمي و قرارداديرابطه افرادساده و محدودپيچيده و گستردهتقسيم كارمحدودزيادفاصله طبقاتيمتكي به خودپيچيدهاز نظر اقتصاديمحدودگستردهامكانات تفريحيزيادمحدودوابستگي به خانوادهغير رسميرسمياز نظر آموزشي
اسلاید 8: 8مقايسة ويژگيهاي جامعه شهري و صنعتيشهر صنعتيشهر ماقبل صنعتيموضوعبزرگكوچكاندازهتابع كشورمستقل از نظر سياسيحكومتهستهاي گستردهخانوادههمگانيخاص طبقات مرفهآموزش و پرورشتنوع مذهبيوحدت مذهبيمذهبگستردگي ابعاد شهر، حومه فراوانوجود دروازه در اطراف شهر، محدوديت حومهحومهدفع مواد زائد صنعتي، آلودگي هوادفع مواد زائد انسان و حيوانمسائل بهداشتي
اسلاید 9: 9جامعه اطلاعاتي( تاثير فناوري اطلاعات بر وجوه مختلف جامعه) از سال1970مطرح شده است و به ويژه در نيمه دوم دهه 1990مورد توجه واقع شد. تعريف جامعه اطلاعاتي( جامعه فراصنعتي) : تعاريف از زواياي مختلف : تكنولوژيك، اقتصادي، شغلي، مكاني و فرهنگي جامعة اطلاعاتي مبتني بر نوآوري هاي چشم گير فناوري در پردازش، نگهداري و انتقال اطلاعات و تأثير آن در وجوه مختلف حيات اجتماعي است. جامعه اطلاعاتي بر پايه اقتصاد مبتني بر اطلاعات ( در مقابل اقتصاد مبتني بر كالا) جامعه اطلاعاتي بر پايه تغييرات شغلي و ايجاد مشاغل مبتني بر اطلاعات جامعه اطلاعاتي مبتني بر شبكه هاي اطلاعاتي كه مكانهاي مختلف را به هم وصل ميكند و تاثير بر زمان و مكان را مي رساند. جامعه اطلاعاتي مبتني بر تغيير و تحولات فرهنگي
اسلاید 10: 10جامعه اطلاعاتي ارائه كننده مدلي نوين از جامعه است كه در آن : مفاهيم سنتي آموزش ، كسب و كار ، اقتصاد و تجارت متحول ميگردد. ارزشهاي اطلاعاتي جايگزين ارزشهاي مادي ميشود. اطلاعات بسرعت توليد و در اختيار همه قرار ميگيرد. فعاليتهاي كاري بيشتر در پردازش اطلاعات است تا در توليد صنعتي يا كشاورزي. پردازشها بصورت الكترونيكي انجام ميشود. نقش زمان و مكان فيزيكي كم رنگتر و امكان حضور مجازي ايجاد مي شود. مهارتها و مشاغل جديد در عرصه فناوري ارتباطات و اطلاعات ايجاد ميگردد. نحوه ارتباط و تعامل انسانها تغيير مي كند. شاخصهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و روشهاي مديريت و سازماندهي متحول ميگردد.ويژگيهاي جامعه اطلاعاتي
اسلاید 11: 11زير ساختهاي فنّي – اجتماعي جامعة اطلاعاتيمحققان براي استقرار جامعة اطلاعاتي عوامل بسياري را بيان ميكنند كه مهمترين آنها به شرح ذيل است زيرساختهاي ارتباطات از راه دور؛”زيرساخت ارتباطي“ بيان كنندة شبكههايي است كه به طور فيزيكي انتقال و ارتباط را تأمين ميكنند و بيشتر ناظر به وجه سختافزاري تحقق جامعة اطلاعاتي است جامعة كشاورزي با راههاي شوسة آسفالت شناخته ميشدند و جامعة صنعتي با لولهكشيهاي نفت و گاز، بايد جامعة اطلاعاتي را با زيرساختهاي فيبر نوري و مخابراتي معرفي كرد. زيرساختهاي مرتبط با دانش؛ بيشتر ناظر به انديشة خلاق و خبرگي متخصصان، انديشمندان و فنّاوراني است كه بازيابي، پردازش و فراورش دانش را به عهده دارند. زيرساختهاي فنّاوري رابط اطلاعات.بيشتر ناظر به محيط حقوقي و پيمانهاي مناسبي است كه نحوة ارتباط و همزيستي دادههاي مختلف و كاربري آنها را مهيا ميسازد.
اسلاید 12: 12مدل توسعه فناوري اطلاعات «UNDP» (ورود به عصر اطلاعات)اين مدل با همكاري چند مؤسسه بينالمللي معتبر براي توسعة فناوري اطلاعات در كشورهاي درحال توسعه فراهم شده است. اين مدل شامل پنج مؤلفه است: مدل توسعه فناوري اطلاعات
اسلاید 13: 13توسعة زيرساخت ايجاد شبكة ارتباطي مناسب توسعه دسترسي همگاني توسعة منابع انساني آموزش و تربيت متخصصان افزايش مهارتهاي فني دركاربران افزايش قابليتهاي كارآفرينيتوسعة سياستها (محيط حقوقي، قوانين نظارتي و خط مشيهاي اجرايي ) تدوين سياستهاي شفاف و جامع توسعة چهارچوب قانوني و نظارتيÅ حقوق مالكيت معنوي نظام مالياتي عادلانه
اسلاید 14: 14 توسعة محتوا وكاربرد توسعة كاربردهاي بخشي و فرابخشي در زمينههاي بهداشت و درمان الكترونيك، تجارت الكترونيك، آموزش الكترونيك، دولت الكترونيك و غيره بوميسازي كاربردها (از لحاظ زبان مورد استفاده و غيره) توسعه دسترسي همگاني به كاربردها توسعة نهادها ايجاد و توسعه شركتهاي كوچك و متوسط( SME ) Small Medium Enterprise ايجاد و توسعه انكوباتورها ( مراكز رشد) Incubator تأمين مالي و اعتبارات حمايت از افزايش كارايي و اثربخشي نهادها ايجاد دسترسي به بازارهاي محلي و بينالمللي براي بخش خصوصي
اسلاید 15: 15تقسيم بندي جهان از ديدگاه توسعة اطلاعات پيشتاران: شامل 13درصد ازكشورهاي جهان مانند: امريكا، سنگاپور و آلمان تندروندگان: شامل 11درصد ازكشورهاي جهان مانند: ايتاليا، مجارستان وكويت آيندگان: شامل 20درصد ازكشورهاي جهان مانند: افريقاي جنوبي، شيلي وروسيه آغاز گران: شامل 19درصد ازكشورهاي جهان مانند: چين، مصر و فيليپين بازماندگان : شامل 37درصد ازكشورهاي جهان مانند : كنيا ، عراق و ويتنام
اسلاید 16: 16سهم كشورها از ايستگاههاي اطلاعاتي اينترنتي
اسلاید 17: 17 دركشورهاي شمال به ازاي هرهفت نفريك كامپيوتر وجود دارد. دركشورهاي شرق آسيا بهازاي هرهشتــاد نفريككامپيوتر وجود دارد. 70درصد ازكاربران اينتـرنت مربوط بهكشورهـاي شمال ( آمريكا : 45درصد و اروپا : 25درصد ) است . 1درصد كاربران اينترنت مربوط به كشورهاي آفريقايي است. 5/0درصد كاربران اينترنت مربوط به كشورهاي خاورميانه است.بروز شكاف ديجيتالي ميان كشورهاي شمال وجنوب (Digital Divide)
اسلاید 18: 18نيروي كار فناوري اطلاعات ، سواد اطلاعاتي
اسلاید 19: 19بنظر شما نيروي كار IT كيست؟ چه تعريفي قابل ارائه است؟
اسلاید 20: 20 نيروي كار IT كيست؟ تعاريف متعددي براي نيروي كار IT ارائه شده است بعنوان مثال مي توان به موارد ذيل اشاره كرد: كميتة دولتي فنّاوري اطلاعات ايالت ويرجينيا در امريكا تعريف ذيل را ارائه ميكند: يك شغلIT دررابطه با ايجاد، ذخيرهسازي، تبادل ويا استفـــــاده ازاطلاعات به كمك ادوات فنّاوري بوده و بهصورت مشخص مشاغلي را دربرمي گيرد كه نيازمند طراحي و توسعه نرم افزار وسيستمهاي سختافزاري، پشتيباني فني رايانه وسيستمهاي جــــانبي، توليـد ومديريت سيستمهاي شبكهاي و پايگاههاي اطلاعاتي است.
اسلاید 21: 21 نيروي كار IT كيست؟ دپارتمان تجارت ايالت متحده، دو تعريف مستقل را براي نيـــروي كار اصـــلي IT (Core IT Workers ) و مشاغل مرتبط با IT (IT-related Occupations ) مطــرح مي كند كه ذيلاً آمده است: نيروي كاراصلي IT شامل مشاغلي است كه در توسعه فنّاوري اطلاعات مهم بوده و درمركــز تنگناها يا كمبودهاي مهارتي IT قراردارند وشامل چهارحرفه: دانشمندان رايـــانه، مهندسيــن رايانه، تحليلگران سيستم وبرنامهنويسان كامپيوتر هستند. الف ـ دانشمندان رايانه افرادي هستند كه در زمينه طــراحي رايانه، اجـــراي پژوهشـــهاي موردنياز براي بهبود طرحهاو توسعه كاربردهاي جديد فعاليت دارند. آنها ازنوآوري ودانش تئوريك بالاتر در زمينه حــــل مسائل پيچيده نسبت بهسايرين برخوردارند. ب ـ مهندسين رايانه افرادي هستند كه در زمينه طراحـــي و توسعـــه وجوه نرم افزاري وسختافزاري سيستمها فعاليت دارند
اسلاید 22: 22 ج ـ تحليلگران سيستم افرادي هستند كه ازدانش و مهارتهاي خــــود در زمينه حل مسئله، ارائه روشهاي مبتني بر فنّاوري رايانه براي رفع نيازهاي ويژه يك ســـازمان، پردازش اطلاعـــــات مهندسي، علمي وتجـاري وطراحــي راه حلــــهاي جــــديد با استفاده از رايانه استفـــاده ميكنند. د ـ برنامهنويسان رايانه درخصوص نوشتن ونگهداري ازدستورالعملها، فراخواني نرم افزارهـا يا برنامههاي موردنياز در توالي منطقي اجراي توابع فعاليت مينمايند. دپارتمان تجارت آمريكا مشاغل مرتبط با IT را شامل حرفي ميداند كه در رابطه نزديك با IT قراردارند . نيروي كار IT كيست؟
اسلاید 23: 23Engineers, science, and computer systems managersDatabase administratorsSystem analystsComputer programmersBroadcast techniciansComputer equipment operatorsData processing equipment repairersCommunications equipment operatorsElectric power line installers and repairersTelephone and cable TV installers and repairersحرف مرتبط با IT
اسلاید 24: 24 Central office and PBX installers and repairersElectromechanical equipment assemblers, precisionElectrical and electronic engineersComputer engineersComputer support specialistsAll other computer scientistsElectrical and electronics techniciansDuplicating, mail and other office machine operatorsBilling, posting, & calculating machine operatorsData entry keyersElectronics repairers, commercial industrial equipment operatorsElectrical and electronic equipment assemblers, precisionElectronic semiconductor processors حرف مرتبط با IT
اسلاید 25: 25 نيروي كار IT كيست؟ «پورات» كارگران اطلاعاتي ( IT Worker ) را بهصورت گسترده تري تعريف ميكند:« كارگران اطلاعاتي فقط كساني نيستند كه با ماشينها و فنّاوريهاي اطلاعاتي كار ميكنند بلكه همه كساني هستند كه درامر توليد، توزيع، هماهنگي و پردازش دانش فعاليت دارند.» طبق اين تعريف روانپزشكان، معماران، صندوقداران و فروشندگان نيز نيروي كار IT محسوب مي شوند.
اسلاید 26: 26معيار جداسازي نيروي كارIT از ساير شاغلين «فريمن و آسپري» ميزان نيازمندي يك شـــغل به دانش IT (IT Knowledge ) و يا به ساير حيطههاي ديگر دانش( Domain Knowledge)را بعنوان يك معيار جداسازي نيروي كار IT از ساير شاغلين تعريف ميكنند. اگر بيش از نصف دانش مورد استفاده شخص از نوع دانش IT باشد نيروي كار IT است.
اسلاید 27: 27طبقه بندي نيروي كار ITنيروي كار IT را مي توان به چهار طبقه كلي مطابق جدول تقسيم نمود توسعهدهنده: كسي كه شناسايي، طراحي، ســــاخت وآزمايش يك محصول IT را به عهده دارد شبيه:طراح سيستمبرنامه نويسمهندس نرم افزارطراح ريز پردازندهآزمايشگرمفهوم پرداز: كســي كه راجــع به طبيعت محصولات رايانهاي تفكـر وآن را ترسيــم مي كند شبيه:كارآفرينطراح محصولپژوهشگرتحليل گر سيستممعمار سيستم اصلاح كننده: كسي كه يك محصـــول IT را اصلاح و تكميل مي كند شبيه:مدير پايگاه اطلاعاتيمهندس نرم افزار مهندس رايانهبرنامه نويسپشتيبــــاني كننده: كسي كه تحــــويل، راهاندازي، نگهداري وتعمير يك محصـــول IT را بهعهده دارد شبيه:مشاور سيستمكارشناس امور مشتريمتخصص نگهداري سخت افزارراه انداز شبكهمدير شبكه .Conceptualizer Developer .Supplier/Tender .Modifier/Extender
اسلاید 28: 28طبقه بندي نيروي كار IT«Career Space » كنسرسيومي از يازده شركت معتبرICT شامل : BT, Cisco Systems, IBM Europe, Intel, Microsoft Europe, Nokia و .. مهارتهاي مورد نياز ICT را در چند طبقه تقسيم مي كند شبيه:توسعه و مديريت پايگاههاي اطلاعاتي 2)رسانه ديجيتال3) توسعه كاربردها 4)طراحي شبكه هاي ارتباطي 5)مهندسي ارتباطات ديتا6) مهندسي RF 7) مديريت و توسعة وب 8) مستندسازي فني 9) پشتيباني فني 10) مهندسي نرم افزار و برنامه نويسي 11)مديريت و طراحي شبكه 12)مديريت ICT 13) طراحي محصول
اسلاید 29: 29مهارتها و دانش موردنياز نيروي كار ICTنيروي كارICT، نيازمند مهارتهاي متنوع ميباشد تا ازعهدة وظايف خـــود برآيد. اين مهارتها را ميتوان درسه گروه ذيل تقسيم نمود : الف ـ دانش فني دربارة فنّاوري اطلاعات ب ـ دانش صنعتي و تجاري (نظير: تشخيص هزينههاي پروژه، زمانبنـدي وبودجه، آشنايي با اطلاعات صنعتي، برنامههاي پشتيباني ازتوليد و...) ج ـ مهارتهاي ارتباطي وسازماندهي (مهارتهاي لازم براي كار تيمي، سازماندهي) مشاغل مختلف در طبقات مختلف سهم متفاوتي از مهارتهاي فوق را نيازمندند.
اسلاید 30: 30مهارتها و دانش موردنياز نيروي كار ICT سهم طبقات شغلي از مهارتهاي پيشگفتهتواناييدانش فنيفنّاوري اطلاعاتدانش صنعتي، تجاريمهارتهاي ارتباطي و سازماندهي طبقة شغليخيلي مهمنسبتا مهممهممفهوم پردازمهمنسبتا مهممهمتوسعه دهندهنسبتا مهممهممهماصلاح كنندهكم اهميتنسبتا مهممهمپشتيباني كننده
اسلاید 31: 31ارتباط طبقات شغلي ICT با تحصيلاتدبيرستانكاردانيكارشناسيكارشناسي ارشددكتريمقطع محدودمحدودمعمولاغلباغلبمفهوم پردازغير محتملغير محتملمعمولمعمولمحدود توسعه دهندهغير محتملمحدودمعمولمعمولمحدوداصلاح كنندهمحدوداغلبمعمولغير محتملغير محتملپشتيباني كننده طبقه شغلي
اسلاید 32: 32كمبود نيروي كار IT مهمترين نگراني كشورها و سازمانها در عصر اطلاعات آمريكا تا سال 2005 با كمبود سيصد هزار متخصص و آلمان باكمبود شصت هزار متخصص IT مواجه است .چگونه ميتوان كمبود نيروي كار موردنياز در عرصة IT را شناسايي و با آن مقابله نمود؟
اسلاید 33: 33بنظر شما براي مقابله با كمبود نيروي كارفناوري اطلاعات چه بايد كرد؟
اسلاید 34: 34توسعه منابع انساني اصلي ترين راهكار مقابله با كمبود نيروي كار ITتوسعه عبارت از تغييرات كمي و كيفي در جهت مثبت در طول زمان است. توسعه منابع انساني بهمعني رشد توانائيها ومهارتهاي نيروي انساني ازطريق ارائه آموزشها، كمك به افراد براي رشد درسازمان و استفاده بهتر ازتوانائيهاي آنها ميباشد .- سواد اطلاعاتي
اسلاید 35: 35 مفاهيم مختلف واژة سواد سواد در برگيرندة مهارتهاي مورد نياز يك شخص براي ايفاي نقش مناسب در جامعه؛ توانايي خواندن، نوشتن و درك زبان بومي؛ ساده ترين شكل سواد؛ خواندن، نوشتن و آشنايي با حساب
اسلاید 36: 36سواد اطلاعاتي Information Literacy مطرح شدن واژة سواد اطلاعاتي براي اولين بار توسط Zurkowski در سال 1974؛ واژه هاي ديگري در كنار سواد اطلاعاتي همچون:ـ سواد كامپيوتري (مترادف با سواد اطلاعات الكترونيكي و سواد فنّاوري اطلاعات)ـ سواد كتابخانه ايـ سواد رسانه ايـ سواد شبكه اي (مترادف با سواد اينترنتي) ـ سواد ديجيتالي (مترادف با سواد اطلاعات ديجيتالي)
اسلاید 37: 37سواد اطلاعاتي چيست؟شخص داراي سواد اطلاعاتي چه ويژگيهايي دارد؟
اسلاید 38: 38 توانايي دسترسي، ارزيابي و استفاده از اطلاعات با بهره گيري از منابع مختلف.توانايي تشخيص زمان استفاده از اطلاعات، مكان يابي و اســتفادة موثر از اطلاعات و انتقال آن به شكلهاي مختلف. دارا بودن مهارتهاي مرتبط با حل مسائل اطلاعاتي. تعاريف مختلف سواد اطلاعاتي
اسلاید 39: 39 به نظر شمابر اساس تعاريف فوق شخص داراي سواد اطلاعاتي از چه تواناييهايي برخوردار است؟
اسلاید 40: 40معرفي برخي از گواهينامه هاي بين المللي معتبر در راستاي توسعة سواد اطلاعاتي گواهينامة بين المللي فراگيري كامپيوتر ICCS گواهينامة بين المللي كاربري كامپيوتر ICDL ديپلم بين المللي در فراگيري كامپيوتر IDCS ديپلم پيشرفتة بين المللي در فراگيري كامپيوتر IAD
اسلاید 41: 41 گواهينامة بين المللي فراگيري كامپيوتر ICCS International Certificate In Computer Studiesسطح دورهمدت دوره عناوين مهارتهاپيش مقدماتي6 تا 12 ماهمفاهيم پاية كاربرد كامپيوترزبان انگليسي براي ارتباط شغليتوانايي استفاده از كامپيوتر شخصيرياضيات پايه در كاربرد كامپيوترمقدمه اي بر برنامه نويسي و پايگاه داده ها
اسلاید 42: 42 گواهينامه بين المللي كاربري كامپيوتر ICDLInternational Computer Driving Licence سطح دورهمدت دوره عناوين مهارتهاپيش مقدماتي6 ماهمفاهيم پاية فنّاوري اطلاعاتاستفاده از كامپيوتر و مديريت پرونده هاپردازش واژهصفحات گستردهپايگاه داده هاارائه و ترسيمخدمات شبكة اطلاعات
اسلاید 43: 43 ديپلم بين المللي در فراگيري كامپيوتر IDCS International Diploma In Computer Studies سطح دورهمدت دوره عناوين مهارتها مقدماتي12 ماهمفاهيم پاية فنّاوري كامپيوترتوسعة سيستمهاتشكيلات شغليارتباط شغليبرنامه نويسي كامپيوتريپشتيباني فني كامپيوتراينترنت و چند رسانه ايهاتجارت الكترونيكيعمومي
اسلاید 44: 44 ديپلم پيشرفتة بين المللي درفراگيري كامپيوتر IAD International Advanced Diploma In Computer Studiesسطح دورهمدت دوره عناوين مهارتهامتوسط 12 ماهمحيط شبكهطراحي و تحليل سيستممحيط نرم افزارمديريت پروژهمديريت شغليفنون هدف مورد نظر
اسلاید 45: 45پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.