صفحه 1:
صفحه 2:
اا كن 711010
صفحه 3:
صفحه 4:
۹
ات
2 یی
eo ۳
صفحه 5:
در أبن"
Sim. ۳ رل
گتش های SUBIC en CY IDE ITY Sei r= ۱
PII PC Tarte | 0000 ب ايده هاتق كه دامنة
0-0
5
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
at
كا به وان تاه پا نید ند نی کر مرو ملگ ود
لا
1۳
صفحه 11:
دانید
یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین نمادهای صلح, کبوتر سفید است. آیا نا
پرسیده soul جرا كبوتر سفيد؟! 1
داستان این انتخاب به حضرت نوج و کشتی مشهور او بازمی گردد. پس از آنکه نوا
سهمناك شد واز هر جاندار جفتی را انتخاب کردو در کشتی گذاشت و... با بایان
طییعت از پرندگان خواست, هر کدام به سمتی پرواز کنندو برای او از خشکی هاى|
آورند. مدتی گذشت, سرانجام کبوتر سفید در حالی که يك شاخه زیتون را با نوك
باركست وار وجود زمینی سبز خبر می داد.
يس از جنك جهانى دوم؛ بيكاسو از طرح همان كبوتر سقيد براى نشان دادن صلح و دوستى به
عنوان نشان كنكره جهانى صلج در ياريس در سال 1919 استفاده كرد.
کشورهای آسیایی sue صلح
در برخی کشورهای آسیایی به جای استفاده از کبوتر سفید؛ مرغ ماهیخوار سقید را مظهر صلح می
دانند. نمادی از صلح؛ دوستی و رفاه و فراموش شدن حنگ!
نخستین بار در ژاين و پس از بمباران هیروشیما و ناکاساکی بود که دختر بچه ۱۱ ساله ای در سال
۵ به علت قرارگیری در معرض تشعشعات رادیواکتیو به سرطان خون مبتلا شد. او که Sadako
58531 نام داشتء شنيده بود درست كردن مرغ ماهيخوار با كاغذ و فكر كردن به آرزوهاء باعث
برآورده شدن آنها می شود. به همین خاطر شروع به درست کردن مرغهای کاغذی خود کرد و به
سلامت خود و بر شدن دنیا از صلح و دوستی فکر کرد. گرچه هزاران مرع ماهیخوار درست کرد اما
عاقبت در کمتر از يك سال بر اثر بیماری سرطان چان باخت. خبر اين مرگ تأسف آور به گوش
مردم دنا رسید و پس از آن سازمانی به نام 538310 (به نام همأن دختر) تأسپس شد و شعار و
هدف خود را اتحاد کودکان جهان در تلاش برای صلح و دوستی مطرح کردند و مرغ ماهیخوار سفید
نیز سمبل و نماد اين فعالیت شد.
ERS PN cae CASS Wi Sak Giddens OLE Gas Veo
این حرکت که به نشانه بیروزی در تمام دنیا انجام می شوده نخستین بار در جنگ جهانی دوم توسط
ارویاییان انجام شد و آنها سعی کردند با ساختن حرف ۷ با ۲ انگشت به کلمه ۷16۵۲۷ یعنی پیروزی
اشاره کنند و اژ همان جا بود که این علامت در تمام دنیا قابل فهم و به نوعی زبان بین المللی
تبدیل شد.
علایم رانندگی يك زیان بین المللی
استفاده از نمادها و نشانه ها بسیار گسترده و فراگیر است و نمونه رایچ آن علایم رانندگی
ی و ی ۳
صفحه 12:
درس دهم چچانهای
5 تچ (
صفحه 13:
دلیل تفاوت همکاری 0896989۶۱ جهان اجتماعی انسانم9518#اک دیگر اين است که رفتار
آن موحودات SIN :>
جها
صفحه 14:
0 1 اا“ he
الاباك
صفحه 15:
صفحه 16:
AR.
۳9 1
صفحه 17:
]۳9 ل Ul Perea 1 Ory
زبان ها و نژادهای مختلفی در این جهان وجود دارد که گیل از ظهور اسلا وجود داشتة
000 00 ام اا ayy Siren
میگفتند. |
RES Baie) eee ene Reece roes 538
۷
0 its fperereres or) Pre yO)
i al 9 2 ¥1
a ie Er,
دندز پوس دنبال ae الآ إشنجارها ای بعدی را سازمان
eet i ی ی ی
صفحه 18:
درس نهم :
1-دانشمندان چهان اجتماعی را بر چه اساسی تقسیم بندی می کنند ؟ ( دانش )
2-جهان اجتماعی براساس نظام اجتماعی از چه اجزایی تشکیل شده است ؟
( دانش (
3-جهان اجتماعی براساس اندازه و دامنه چگونه
می شود ؟ ( درک )
4-تقسیم جهان اجتماعی براساس ذهنی و عینی بودن چگونه است ؟ ( درک )
5-منظور از لایه های سطحی و عمیق جهان اجتماعی چیست ؟ ( درک )
6-نماد چیست و از نمادها چه استفاده ای می شود ؟ ( دانش و کاربرد)
7-چه تفاوی بین نمادها و ارزش ها و هنجارها وجود دارد ؟ ( ارزشیابی)
8نمادها و هنجارها و آرزش ها
در کدام یک از لایه های اجتماعی قرار دارند و چرا ؟ ( تحلیل )
9-عمیق ترین لایه و پدیده ی اجتماعی چیست ؟ ( ارزشیابی )
1- تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟
2- یکی از پدیده های خرد ...........و یک پدیده کلان . . می باشد.
3- تقسیم پدیده های اجتماعی براساس خرد و کلان به کدامیک بخش بندی اجزاء
جهان اجتماعی مرتبط می گردد؟
4- چند مورد از پدیده های ذهنی و چند مورد از پدیده های عینی را مثال بزنید
5 چرا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیت یکسانی نیستند؟
6- منظور از لایه های سطحی جهان اجتماعی چیست؟
7- لایه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی کدامند توضیح دهید؟
8-"از جای برخاستن " دارای چه معناهایی است؟
9-"نهاد" چیست؟
0- بخشی از نهادهایی که در کنش انسانی مورد استفاده قرار می گیرند را
ریسید؟
1- رابطه نهادها با جامعه را توضیح دهید؟
2- هنجارها و ارزش ها در کدام لایه های نظام اجتماعی قرار می گیرند با
استدلال توضیح دهید؟
صفحه 19:
درس دهم
1- تنوع جهان های اجتماعی را توضیح دهید؟
2- دلیل تفاوت همکاری اعضاء و اجرای جهان اجتماعی با موجودات
چیست؟
3- چه عواملی سبب پیدایش جهان های مختلف می گردد؟
- رابطه جهان اجتماعی را با انسان های آگاه و فعال را توضیح
دهید؟
5- آیا هر نوع تغییری که در زتدگی اچتماعی رخ دهد از نوع تغییر
جهان اجتماعی است ؟ استدلال نمایید.
6- تفاوت هایی که مربوط به لایه های سطحی و پایین جهان
اجتماعی باشد از چه نوع تفاوت هایی است؟
7- لایه های سطحی و لایه های عمیق جهان اجتماعی را با یکدیگر
مقایسه کنید؟
8- چرا زبان ها و نژادهای مختلف را نمی توان جزء بنیادین و اصلی
جهان اسلام دانست؟
9- عمیق ترین لایه های اعتقادی جهان اسلام کدام است؟
0- توحید و یکتاپرستی چه تاثیری در انسان , ارزش ها و هنجارها
ایجاد کرد؟
1- مفاهیم و معانی بنيادین جهان اسلام چگونه با مفاهیم و معانی
قبل از جهان اسلام مبارزه کرد؟
<i>
صفحه 20:
به نام خداوند تبارک و تعالی
السالمفرمود:
امام على النقى علیه
ّ
هر که از خدا پرهیزد از او پرهیزند (و حرمتش نگهدارند) و هر که
از خدا فرمان برد فرمانش ببرند و هر که از آفریدگار فرمان برد
از خشم آفریدگان پروا ندارد و هر که آفریدگار را به خشم آرد
باید یقین داند که به خشم آفریدگان دچار مىشود.
موضوع :
جامعه شناسی دروس9و10
فهرست مطالب
• درس نهم
• درس دهم
درس نهم
اجزا و الیه های جهان اجتماعی
تقسیم بر اساس نظام اجتماعی :در سال گذشته،با مفهوم نظام
اجتماعی آشنا شدیم و آموختیم که پدیده های اجتماعی را براساس خرده
نظام ها میتوان تقسیم کرد .خرده نظام هایی که تاکنون با آنها آشنا شده
ایم،عبارتند از:اقتصادی،سیاسی،خانواده و آموزش.
هر پدی ده اجتماعی به یکی از این خرده نظام ها مربوط میشود.مثال کاال
پدیدۀ اجتماعی مرب وط به نظام اقتصادی و ازدواج،پدیدۀ اجتماعی مربوط به
نظام خانواده است.
تقس7یم بر اساس اندازه و دامنه :برخی از دانشمندان پدیده های
اجتماعی را بر اساس اندازه و دامنه آنها تقسیم میکنند .در این تقسیم بندی
میتوان پیوستاری ترسیم کرد که در یک سوی این پیوستار،پدیده های خرد،مثل
کنش های اجتماعی افراد و در سوی دیگر پدیده های کالن،مثل نظام
اجتماعی قرار دارند و در میانۀ پیوستار ،پدیده هایی که دامنۀ متوسط دارند
قرار میگیرند.
کالن
خرد
(نظام آموزشی)7
(مدرسه)
(کالس)
تقسیم براساس ذهنی و عین بودن :هیچ یک از اجزای جهان اجتماعی
بدون معنا نیست به همین دلیل همه پدیده های اجتماعی،هویتی معنایی و
ذهنی دارند،اما همه ی پدیده های اجتماعی دارای بعد محسوس و عینی
نیستند پدیده های اجتماعی را از جهت عینی و محسوس بودن یا ذهنی و
نامحسوس بون در یک پیوستار قرار میدهند.
الیه های جهان اجتماعی
ا7ع7ض7ا7ی 7م7ت7ف7ا7و7ت 7ب7د7ن 7م7و7ج7و7د 7ز7ن7د7ه 7ا7ه7م7ی7ت 7ی7ک7س7ا7ن7ی 7ن7د7ا7ر7ن7د7.7ب7ر7خ7ی 7م7ه7م7
و 7ب7ر7خ7ی 7م7ه7م 7ت7ر7ن7د7.7م7ث7ال 7ا7ه7م7ی7ت 7ق7ل7ب 7و 7م7غ7ز 7ب7ی7ش7ت7ر 7ا7ز 7چ7ش7م 7و 7د7س7ت7
ا7س7.7ب7د7و7ن 7چ7ش7م 7و 7د7س7ت 7م7ی7ت7و7ا7ن 7ز7ن7د7ه 7م7ا7ن7د 7ا7م7ا 7ب7د7و7ن 7ق7ل7ب 7و 7م7غ7ز7
ن7م7ی7ت7و7ا7ن 7ز7ن7د7گ7ی 7ک7ر7د.7
آ7ی7ا 7م7ی7د7ا7ن7ی7د 7ن7س7ب7ت 7ا7ج7ز7ا7ی 7م7خ7ت7ل7ف 7ج7ه7ا7ن 7ا7ج7ت7م7ا7ع7ی 7چ7گ7و7ن7ه 7ا7س7ت7؟7آ7ی7ا 7ه7م7ه7
ی 7آ7ن7ه7ا 7ا7ه7م7ی7ت 7ی7ک7س7ا7ن7ی 7د7ا7ر7ن7د7؟
در این درس این مطلب را می آموزیم که اجزا و
بخشهای مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیتی یکسان
نیستند بخشهایی به سهولت تغییر پیدا میکنند و
تغییرآنها،تحولی مهم در جهان اجتماعی پدید نمی آورد
برخی میتوانند حذف شوند و با حذف آنها جهان
اجتماعی استمرار پیدا میکند اما بخش های دیگر
نمیتوانند حذف شوند چون با حذف آنها جهان اجتماعی
فرو میریزد و برخی از آنها به گونه ای هستند که با
((الیه
های
سطح
ی
جهان
اجتماع
ی))
و به
بخش
هایی
که تأثیر
حیاتی
و تعیین
کننده
نمادها و عقاید
در الیه های عمیق جهان اجتماعی،اجزا و پدیده هایی قرار دارند
که تأثیرات همه جانبه و فراگیر نسبت به دیگر اجزا دارند و کمتر
در معرض تغییر و تحول قرار میگیرند اما الیه های سطحی،هم
تأثیرات محدودتری دارند و هم بیشتر در معرض تغییرند.
به نظر شما،عمیق ترین و سطحی ترین الیه های اجتماعی کدام
اند؟
شما میدانید که ((از جا برخاستن)) گاهی به معنای احترام کردن
و گاهی به معنای اعتراض است.برخاستن هنگام ورود
کسی،نشانه احترام به اوست و گاهی برخاستن در حین
سخنرانی یک فرد،نشانۀ بی احترامی به او است و زمانی
برخاستن نمایندگان مجلس هنگام رأی دادن به طرح ها و
لوایح،نشانه ی تأیید بود.
انسانها از نمادها اغلب برای انتقال معانی استفاده میکنند.زبان
گفتاری و نوشتاری بخشی از نماد هایی است که در کنش های
ان سانی مورد استفاده قرار میگیرد و از آشکارترین و سطحی
ترین پدیده های اجتماعی هستند.
هیچ جامعه ای بی نیاز از کنش ها و رفتارهای نمادین نیست،ولی
ن مادها بر حسب شرایط در زمینه های مختلف قابل تغییرند و
تغییر آنها تا زمانی که به تغییر در الیه های عمیق اجتماعی منجر
نشود،موجب ت غییر و تحول جهان اجتماعی نمیشود.
عقاید و ارزش ها در الیه های عمیق قرار میگیرند.عمیق ترین
الیه اجتماعی،عقاید کالنی هستند که بر آرمانها و ارزش های
اجتماعی تأثیر میگذارد.باور و اعتقادی که انسان نسبت به اصل
جهان و جایگاه انسان در آن دارد و تفسیری که او از مرگ و
زندگی خود دارد،عمیق ترین پدیده های اجتماعی اند.
جامعه ای که جهان را به زندگی دنیا محدود میکند و دل به این
جهان میسپارد آرمانها و ارزش ها،هنجارها و مادهای خود را
متناسب با آن شکل میدهد اما جامعه ای که جغرافیای هستی را
فراتر از زندگی دنیا میبیند جایگاه انسانی،آرمانها،ارزش ها،حقوق
و تکالیف او را متناسب با آن سازمان میدهد.
می دانید چرا کبوتر هم نماد
صلح است؟
يكى از مشهورترين و شناخته شده ترين نمادهاى صلح ،كبوتر سفيد است .آيا تاكنون از خودتان
پرسيده ايد ،چرا كبوتر سفيد؟!
داستان اين انتخاب به حضرت نوح و كشتى مشهور او بازمى گردد .پس از آنكه نوح درگير آن توفان
سهمناك شد و از هر جاندار جفتى را انتخاب كردو در كشتى گذاشت و ...با پايان گرفتن خشم
طبيعت از پرندگان خواست ،هر كدام به سمتى پرواز كنندو براى او از خشكى هاى اطراف خبر
آورند .مدتى گذشت ،سرانجام كبوتر سفيد در حالى كه يك شاخه زيتون را با نوك خود حمل مى كرد،
بازگشت و از وجود زمينى سبز خبر مى داد.
پس از جنگ جهانى دوم ،پيكاسو از طرح همان 7كبوتر سفيد براى نشان دادن صلح و دوستى به
عنوان 7نشان كنگره جهانى صلح در پاريس در سال ۱۹۴۹استفاده كرد.
كشورهاى آسيايى و پرنده صلح
در برخى كشورهاى آسيايى به جاى استفاده از كبوتر سفيد ،مرغ ماهيخوار سفيد را مظهر صلح مى
دانند .نمادى از صلح ،دوستى و رفاه و فراموش شدن جنگ!
نخستين بار در ژاپن و پس از بمباران هيروشيما و ناكاساكى بود كه دختر بچه ۱۱ساله اى در سال
۱۹۵۵به علت قرارگيرى در معرض تشعشعات راديواكتيو به سرطان 7خون مبتال شد .او كه Sadako
sasakiنام داشت ،شنيده بود درست كردن 7مرغ ماهيخوار با كاغذ و فكر كردن به آرزوها ،باعث
برآورده شدن آنها مى شود .به همين خاطر شروع به درست كردن مرغهاى كاغذى خود كرد و به
سالمت خود و پر شدن دنيا از صلح و دوستى فكر كرد .گرچه هزاران مرغ ماهيخوار درست كرد اما
عاقبت در كمتر از يك سال بر اثر بيمارى سرطان جان باخت .خبر اين مرگ تأسف آور به گوش
مردم دنيا رسيد و پس از آن سازمانى به نام ( Sadakoبه نام همان دختر) تأسيس شد و شعار و
هدف خود را اتحاد كودكان جهان در تالش براى صلح و دوستى مطرح كردند و مرغ ماهيخوار سفيد
نيز سمبل و نماد اين فعاليت شد.
باال بردن انگشتان و ساختن عدد ۷يا حرف Vانگليسى با ۲انگشت
اين حركت كه به نشانه پيروزى در تمام دنيا انجام مى شود ،نخستين بار در جنگ جهانى دوم توسط
اروپاييان 7انجام شد و آنها سعى كردند با ساختن حرف Vبا ۲انگشت به كلمه Victoryيعنى پيروزى
اشاره كنند و از همان جا بود كه اين عالمت در تمام دنيا قابل فهم و به نوعى زبان بين المللى
تبديل شد.
عاليم رانندگى يك زبان بين المللى
موضوع استفاده از نمادها و نشانه ها بسيار گسترده و فراگير است و نمونه رايج آن عاليم رانندگى
درس دهم جهان های
اجتماعی
گوناگونی جهان اجتماعی
همکاری اعضای 7موجودات اندمواره طی نسل های مختلف واحد
و یکسان است همکاری حیواناتی که به صورت جمعی زندگی
میکنند طی عصرهای متمادی تفاوت نمیکند.مثال زنبور عسل از
هزاران سال قبل تاکنون با نظامی واحد زندگی میکند.
آیا جهان اجتماعی انسان نیز شکلی واحد دارد؟آیاما انسانها
تنها یک نوع جهان اجتماعی داریم؟
همه ی ما در جهان اجتماعی متولد میشویم و پس از مانیز
جهان اجتماعی همچنان وجود دارد.اگر ما فقط جهانی راببینیم
که در آن متولد شده ایم شاید گمان کنیم که چشم خود را بر
جوامع دیگری میگشاییم که هم اینک در دیگر نقاط جهان زندگی
میکنند یا هنگامی که به تاریخ گزشته خودرجوع میکنیم و جهان
خود را با آنان مقایسه مینماییم،یه سرعت به تنوع جهان های7
اجتماعی پی میبریم.
انسانهایی که در مکانها و زمانهای گوناگون زندگی میکنند
همکاری و تعادل اعضای بدن آنها مشابه و یکسان است،برای7
مثال،خون در رگهای همه با ضزبان قلب جریان پیدا میکند.ریه
اکسیژن هوا را جذب میکند.حیواناتی هم که در اطراف انسانها
زندگی میکنند در هر جا که باشند شیوۀ زندگی مشابهی
دارنداما انسانها کنشهای اجتماعی مختلفی دارند و در جهان
های مختلفی زندگی میکنند.
دلیل تفاوت همکاری اعضا و اجزای جهان اجتماعی انسانها با موجودات دیگر این است که رفتار
آن موجودات ناآگاهانه یا غریزی است.
جهان اجتماعی بر دوش انسان آگاه و برخوردار از خالقیت استوار است.انسان در قبال فرهنگی
که از طریق آموزش و تربیت به او منتقل میشود،فقط موجودی منفعل و پذیرنده نیست،بلکه
کنشگری فعال و تأثیرگذار نیز هست.
تنوع معرفت انسانها و همچنین تنوع ارده و اختیار آنها سبب پیدایش جهان های مختلف میشود.
تغیی
ر
ا
ت
ج
ه
ا
ن
اجتماعی
تفا
و
ت
ه
ا
ی
ف
راوا
ن
ی
د
ر
ج
ه
تغ
ا
ی
ی
ن
ر
ا
ا
ج
ت
ت
ب
م
ا
س
عی
یار
و
ی
ج
د
و
ر
د
و
د
ن
ا
د
ر
آ
ر
ن
دو
ح
ر
ا
خ
ل
م
ت
ی
غ
د
ی
هد
یرن
د
ن
،
س
ش
ی
ل
و
ه
ه
ا
و
م
ب
ی
ک
ن
ک
د
،
ز
ن
ن
همواره
د
ظ
گ
ا
یه
م ها
م
ی
و
ا
ر
س
ه
ی
ا
ت
غ
س
ا
ی
ج
ی
ت
م
م
ا
ت
ع
ح
یر پیدا
و
ی
ل
می
شکل
ش
و
م
ن
ی
د
گ
ی
و
ر
ن
ا
ن
د
.
آیا
ب
ا
قالب های
ه
ر
ی
ک
از ای
ن
ت
غ
ی
ی
ر
ا
بوج
ت
و
د
ج
م
ه
ا
ی
ن
آ
ی
ا
د؟
جتم
ا
ع
ی
ج
د
ی
دی
عمیق
سطحی (در عقاید و
(در هنجارها وارزش ها)
جهان
نمادها)
درون بعداجتماعی را به
جهان
جهان
اجتماعی رخ اجتماعی
متفاوتی
میدهد
تبدیل میکند
تغییرات جهان
اجتماعی
هر ت
غ
ی
ی
ر
ی
را ک
ه
د
ر
ز
تغییر
ن
د
ج
گ
ه
ا
ی
ن
ا
جتم
اجت
ا
م
ا
ع
ع
ی
ی
ر
و
دانس
خ مید
ص
ه
ت
و
.
د
ی
ر
ن
ت
ک
م
ی
توا
جها
جم
های
می عیت یک جامعه مختلفی را در ن اجتماعی وا ن از نوع
د
ک
حد،
کند
و
ز
ب
ا
م یا زیاد میشو رون خود میپذی تحوالت
نول
ه
ج
د
هو ی
،
ا
ر د.
ت
م
ق
ۀ
ت
ر
خ
د
ص
و
ا
م
د
د
د
ر
اح
گرگ
آن ر
و
ف
7
ش
ن
ظ
د
م
ی
م
ی
ا
ی
ملی
ک
ا
ش
ت
ن
و
د
غ
د
ی
،
ی
و
ا
فول
ر
م
گ
اه ن
ن می ک
ا جه
ی
ا
ن
ز
د
ن
ج
و
ا
ب وج
م
ج
ز
ت
و
ع
ب
ی
د
ا
ن
ت
م
ث
م
ی
ا
ماعی
ت
ب
تم
حول
اید ک
ی
ه
ن
م
م
ن
ا
ی
ن
د
ش
تفاو
ا
،
ش
و
ت
ن
د
ا
ا
ه
ز
ا
م
ی
ا
درآمد
ی که
تفاو
ظهور
م
ه
ج
ا
ر
ه
ب
ا
د
باش
و
ی
ن
د
گ
،
ط
ا
ا
ب
ز
ج
ری
ت
ه
ن
م
و
ا
ال
عی
یه ه
ع ت فا
ا
ج
و
د
ی
ی
ت
د
واق
س
ه
ع
د
ا
ا
ط
ی
م
ح
ی
ی
رد.
ا
ی
ش
و
د اما
ست ک
جهان
ه
ت
ا
ف
ج
د
ا
ت
ر
و
م
ا
د
عی
رو ن
ت های
ی
ی
جه
ک
ا
ک
ن
ه
ج
ا
ه
م
ا
ج
ر
ت
ن
ب
وم
و
ما
ح
ع
ط
و
ر
ب
ی
واحد
ه
ب
ی
ا
آ
ال
نها ب
شد و
یه ه
ا
ا
ب
ز
ی
ه
گ
ر
ع
ع
د
ن
م
ا
د
اجت
یق
م
ا
ع
ی
جزء تفاوت های صر ثابت
را ب ه
تفاو
ج
ت
ه
ی
ا
ه
ا
ا
ی
ن
ی
اجت
ی که
م
ت که
ا
ب
ی
ع
ه
ا
ک
ی
ر
د
ج
ز
یگ
بازم
ی
ر
ش
هان
گ
ت
ه
ر
ب
ا
د
د
ی
د
ی
،
از ن و ع
ت
کالن،آرمانها و ل میکند.
ف
مختل
ا
و
ف
ا
ت
س
ه
ا
ا
توت
عتقاد
ی می ا
ف
ا
ا
ن
مان
و
ن
ت
د
ج
ا
ت
آ
ه
ا
ص
ه
ل
ن
ا
ن
ی
ب
ی
از می
ی که
های ا
گ
ب
ج
ر
ه
ت
د
م
د
ح
ا
نباش
،
ت
د
و
ع
ا
ز
ی
ی
ا
ز
م
ب
ن
ا
ۀ
ه
ن
م
تفا
یک
و
ادها،
ه
ه
ن
ت
ن
ا
د
ج
ا
ش
ر
ر
الیه
ها و
ی از ت
ه
غ
ا
ی
ی
ی
ر
ا
ع
جهان
م
ت
ا
ی
ج
ع
ق
ت
م
ت
م
ی
ا
ر
عی
ق تر
منج
و
ر
ا
ن
ح
د
ش
ب
و
ا
د،د
قی
خ
و
ا
ه
د
رون یک
ماند.
دانستیم د عن
ا
ص
ر
م
یعن
رب
ح
د
ی
و
،
ن
ا
ر
ع
ه
ی
ض ای
رم
ج
و
ی
ه
ج
ا
ا
ن
و
د
د
ن
جهان اجتماعکیه زندگی و مرزنده برخی از اع اسالم
گم
نیز
ضا ن
و
آیا
ب
ق
ج
ر
م
و
ی
ت
خ
د
ش
و
ا
ی
ز
ن
ن
ح
ی
ا
ی
ات
ده
م
زم
دع
ا با نام جها ناصر کلیدی عانی نقش وابسته به آن ی دارند
نا
ها س
جه
کلید
ا
س
ی
ت
ال
ن
.
م
و
ا
د
ر
آ
س
میکن
حی
ش
ال
ی
ا
ن
ت
هر
ا
م
م
ی
.
ی
ی
ر
ع
ا
م
ن
د
شنا
وخ
اصر
ارند.
و
ب
س
د
ن
ا
ی
ی
ا
د
د
ی
ر
ی
نو
ا
درون این ج کنید؟
ص
ل
ی ای
ه
ا
ن
ن
ج
ز
ه
ن
ا
نک
دگی
د
ا
م
ا
ن
د؟
بدون شک زبان،نژاد و اموری از این قبیل را نمیتوان در زمرۀ این عناصر دانست زیرا
زبان ها و نژادهای مختلفی در این جهان وجود دارد که قبل از ظهور اسالم وجود داشته
اند به طوری که اعراب به زبان عربی و ایرانیان قبل از اسالم به فارسی سخن
میگفتند.
معانی محوری اسالم،همان مفاهیم و حقایقی اند که قبل از آن در جامعۀ جاهلی آن
روز نبود و جامعۀ جاهلی در قبال آنها قاومت میکرد و مفاهیم محوری جهان جاهلیت
قبل از اسالم همان معانی است که اسالم آنها را از میان برد.
توحید و یکتا پرستی،عمیق ترین الیۀ اعتقادی جهان اسالم است.
این معنا به نوبۀ خودخالفت و کرامت انسان و همچنین آیت ونشانه بودن جهان را
نسبت به خداوند سبحان به دنبال آورد و ارزشها و هنجارها و نمادهای بعدی را سازمان
داد و معنا بخشید.
با آمدن مفاهیم و معانی بنیادین جهان اسالم،مفاهیم محوری جهان جاهلی
شبه جزیرۀ عربستان یعنی شرک و بت پرستی و نگاه نژادی و قبیله ای به
انسان فروریخت و نمادهای مربوط به آنها نیز در هم شکست.
معانی عمیق و بنیادین هر فرهنگ در حکم بنیانها و سنگرهای اصلی آن
فرهنگ اند.
جهان اسالم با نابود کردن سنگرهای کلیدی جامعۀ جاهلی سطوح و الیه
های پایین جامعه جاهلی را در خدمت معانی عمیق و حیاتی خود قرار داد
و از طریق زبان عربی نیز حامل کالم و بیان الهی شد.
درس نهم :
- 1دانشمندان جهان اجتماعی را بر چه اساسی تقسیم بندی می کنند ؟ ( دانش )
- 2جهان اجتماعی براساس نظام اجتماعی از چه اجزایی تشکیل شده است ؟
( دانش )
- 3جهان اجتماعی براساس اندازه و دامنه چگونه تقسیم می شود ؟ ( درک )
- 4تقسیم جهان اجتماعی براساس ذهنی و عینی بودن چگونه است ؟ ( درک )
- 5منظور از الیه های سطحی و عمیق جهان اجتماعی چیست ؟ ( درک )
- 6نماد چیست و از نمادها چه استفاده ای می شود ؟ ( دانش و کاربرد)
- 7چه تفاوی بین نمادها و ارزش ها و هنجارها وجود دارد ؟ ( ارزشیابی)
- 8نمادها و هنجارها و ارزش ها ،در کدام یک از الیه های اجتماعی قرار دارند و چرا ؟ ( تحلیل )
- 9عمیق ترین الیه و پدیده ی اجتماعی چیست ؟ ( ارزشیابی )
-1تقسیمات جهان اجتماعی را بنویسید؟
- 2یکی از پدیده های خرد ...........و یک پدیده کالن ...............می باشد.
- 3تقسیم پدیده های اجتماعی براساس خرد و کالن به کدامیک بخش بندی اجزاء
جهان اجتماعی مرتبط می گردد؟
- 4چند مورد از پدیده های ذهنی و چند مورد از پدیده های عینی را مثال بزنید؟
- 5چرا اجزاء و بخش های مختلف جهان اجتماعی دارای اهمیت یکسانی نیستند؟
- 6منظور از الیه های سطحی جهان اجتماعی چیست؟
- 7الیه های عمیق و بنیادین جهان اجتماعی کدامند توضیح دهید؟
"-8از جای برخاستن " دارای چه معناهایی است؟
"-9نهاد" چیست؟
- 10بخشی از نهادهایی که در کنش انسانی مورد استفاده قرار می گیرند را
بنویسید؟
-11رابطه نهادها با جامعه را توضیح دهید؟
- 12هنجارها و ارزش ها در کدام الیه های نظام اجتماعی قرار می گیرند با
استدالل توضیح دهید؟
درس دهم
-1تنوع جهان های اجتماعی را توض7یح دهید؟
- 2دلیل تفاوت همکاری اعضاء و اجرای جهان اجتماعی با موجودات
دیگر چیست؟
- 3چه عواملی سبب پیدایش جهان های مختلف می گردد؟
-4رابطه جهان اجتماعی را 7با انسان های آگاه و فعال را توضیح
دهید؟
- 5آیا هر نوع تغییری که در زتدگی اجتماعی رخ دهد از نوع تغییر
جهان اجتماعی است ؟ استدالل نمایید.
- 6تفاوت هایی که مربوط به الیه های سطحی و پایین جهان
اجتماعی باشد از چه نوع تفاوت هایی است؟
- 7الیه های سطحی و الیه های عمیق جهان اجتماعی را 7با یکدیگر
مقایسه کنید؟
-8چرا 7زبان ها و نژادهای مختلف را نمی توان جزء بنیادین و اص7لی
جهان اسالم دانست؟
- 9عمیق ترین الیه های اعتقادی جهان اسالم کدام است؟
- 10توحید و یکتاپرستی چه تاثیری در انسان ،ارزش ها و هنجارها
ا7یجاد کرد؟
- 11مفاهیم و معانی بنیادین جهان اسالم چگونه با مفاهیم و معانی
قبل از جهان ا7سالم مبارزه کرد؟
والسالم علیکم و رحمه الله و
برکاته