صفحه 1:
(
ix
جامعه شنالی آموزش ویرورش
Rd Soa
لک کت حاون بن
ais مولف :دكتر على ۳
صفحه 2:
۱ جایگاه درس
درس جامعه شناسی آموزش و پرورش یکی از دروس
و ل ا Ce
ea) ا ا 1
.دبستانى معادل ©واحد درسى است
صفحه 3:
در نظام آموزش و پرورش ایران»درس جامعه شناسی
.آموزش و پرورش از اهمیت چندانی برخوردار- نیست
... دلایل چندی مثل شمار اندک واحدهای این درس و
,بریاین و اقعیت گواهی دارند
صفحه 4:
اهداف درس
هدف کلی
هدف کلی درس آشنایی دانشجویان رشته علوم تربیتی با
ضرورت و اهمیت جامعه شناسی در آموزش وپرورش
, ونقش و اهمیت آن در نظام آموزشی است
صفحه 5:
اهداف رفتاری درس
:دانشجو بعد از مطالعه درس باید بتواند سوالات زیر را پاسخ گوید
ضرورت آموزش جامعه شناسى آموزش و يرورش راتوضيح دهد؟
رابطه بين جامعه و آموزش و يرورش را توضيح دهد؟
ويزكى آموزش و يرورش به عنوان نهاد اجتماعى راتوضيح دهد؟
كاركردهاى اجتماعى آموزش و يرورش راشرح دهد؟
صفحه 6:
ابطه آموزش و پرورش وتغییر اجتماعی را شرح دهد؟
رویکردهای جامعه شناختی به آموزش و پرورش را نام برده
وتو ضيح دهد؟
جكونكى بيدايى و تحول رشته جامعه شناسى آموزش و برورش
را توضيح دهد؟
صفحه 7:
ویکردهای نوین در جامعه شناسی آموزش و پرورش
faS Ghul
رویکرد سیستمی به جامعه شناسی آموزش و پرورش را
تحلیل کند ۴
9
صفحه 8:
9
اهداف رفتارى فصل اول
0 ا ا ny
محتوا و روش جامعه شناسى را توضيح دهد؟
رابطه جامعه شناسى و آموزش و يرورش را بيان كند؟
صفحه 9:
جامعه شناسى آموزش و يرورش ريا توضيح دهد؟
اصول جامعه شناسى آموزش و يرورش را نام برده و
مختصر توضيح دهد؟
صفحه 10:
ضرورت پرداختن و آموزش جامعه شناسی آموزش و پرورش را
تشریح کند؟
اهداف کلی کتاب و طرح آن را بیان کند ؟
صفحه 11:
9 2:
ا ل 3000
. اهميت و اعتبار جندانى ندارد
Se ا ا ل rsce 0e"
ا ا ام ا Bye bY per nee
ل ا 00
.تخصصى در رشته جامعه شناسى محسوب مى شود
صفحه 12:
۱ Breyer nena ees r)
wah Cpa game oad dy
در اين راستا همكارى مشتركى جامعه شناسان ومتخصصان
آموزش وبرورش مى تواند راه را براى بزوهشكران هموار
007
صفحه 13:
پرورش درایران
استاد دکتر غلامحسین
صدیقی
دکتر عیسی مهدوی
دکتر غلام عباس توسلی
دکتر شاپور راسخ
9
صفحه 14:
استاد دکتر امیرحسین آریانپور
Case 0 3
0۰
دكتر احسان نراقى
صفحه 15:
فصل اول
,آموزش و پرورش فراگردی از گهواره تا گور است
,آموزش و پروش یک پدیده ی اجتماعی است
.آموزش و يرورش مورد مطالعه جامعه شناسى است
ا
صفحه 16:
جامعه شناسی به زبان ساده »مطالعه پدیده های اجتماعی است
-۰«ِِ_ِ
رفتاری نیز با زندگی گروهی و اجتماعی انسان سروکار
دارند
صفحه 17:
فهم درست تر و سنجيده تر رفتار انسان در موقعيت هاى
eee) ا ل ل 5 ل 2
Gal eee Ga
۱۹ روت تن LN a ee Oo
MV ا
صفحه 18:
اینکلس" در کتاب "جامعه شناسی چیست؟" محتوای جامعه*
شناسی را به واضح ترین شکل در چهار بخش اصلی با اين
#شرح خلاصه می کند
تحلیلجامعه شناختی 7
ولسهای ص نگ لجتمای و
نهادهایلجتماعیلصلی 2
فرلگردهایاجتماعیب نیلای ب4
&
صفحه 19:
تکایج حاصل از تهلیل جامعه شناختی
ساختارها وکارکردهای آموزشی
مفید برلیجامعه شناسانو کارشناسانآموزشوپرورش 7
۳ و۱ CN Pie Sp Te STP es)
Peele Sen EUs me SEE Te ST
2
صفحه 20:
UT ا OT ONE)
PEO eg yen COON yer PEL PEOny Ey
,«شناسییرلیآموزش وپرورشلست
9
صفحه 21:
جامعه شناسی علم است
در مطالعه پدیده های اجتماعی ازروش علمی بهره می
.جويد
.مطالعه و پژو هش جامعه شناختی» مبتنى بر نظريه است
we
صفحه 22:
(ویژگیهاین ظریه)
«نظریه به تحقیقجهتمیدهد - 7
,دادم هایمورد نیاز رلبرلیجمع. آوریمعینمیک ند .2
9
,تفسیر دادم ها را تحتقائير قرار میدهد -و
صفحه 23:
جامعه شناسی و آموزش و پرورش
جامعه شناسان: آموزش و پرورش اصلا "یک موضوع اجتماعی
راست
آموزش و پرورش جنبه خاصى از فعاليت هاى اجتماعى است كه
,همواره در جامعه معمول بوده است
صفحه 24:
Ce eee به آأموزش و يرورش به ويزيه يس
از كسترش أموزش و يرورش در جهان واهميت بيدا
.كردن كاركردهاى مختلف آن افزايش بيدا كرد
صفحه 25:
جذابیت آموزش و پرورش دردوران جدید به طورهمزمان » از
رز ايش آهمیت و کاهتل وضوح آن ناش مي شود
صفحه 26:
Sats 00 مد م2 مه
اهميت اموزش و يرورش ناشى از كسترش
كاركردهاى ان است اموزش و يرورش
۱
عادى دشوارتر مى شود.
جامعه شناسى در كذشته اعتناى جندانى به يزوهش در آموزش و
ء پرورش نداشت. ولی اینک با علاقه و جدیت به آن روی آورده است
9
صفحه 27:
جامعه شناسی آموزش و پرورش
تعریفی دیگر از جامعه شناسی آموزش و پرورش آ.پ
SOPs PON EOS er BRE Ain pn SO Nine
,نظام آموزشو پرورشدخالتدارند
صفحه 28:
آن است که پدیده های آموزش و پرورش, نحوه تشکل و سازمان پذیری »
,و کارکردهای عمومی آن را در زندگی اجتماعی مطالعه کند
اه
صفحه 29:
¢
2 Sone: آ0آشناسیجا
پرورش [لآلآموزش
0 با کستون اپریکا ردو
روشهای ال و وا رو اه شناسي
> لور ر بر بر را سر 39
۳ ی بررر ربا را را ۳۳۳
آموزث زر eee.
صفحه 30:
- دانش و معرفتحاصله مبتنىبر روشهاي
0 ی بدسنمماآید , بایدر
بر فراگردهاي آموزش و پرویش جامعه
۰ متمرکز باشد
9
صفحه 31:
- ويژگيهایروابط اجتماعیمیانافراد و گروههايي
کم مورد مطاللم قرار ميگیرند Cee
٠ مشخ ص كندة جلطه مالفا ني درن شه لسك
9
صفحه 32:
ضرورت آموزش جامعه شناسي
آموزش و پرورش
7
آموزان كوناكون jl 0 اي
eee Pee ال ل Pepe
9
صفحه 33:
ضرورتليجاد بینش کاملتري2
تبه مدرسه , جامعه و
دانش آموزان كه دروسي مثل
روانشناسي تربيتي,
.امورؤش و يرورش و تاريخ
موزش و يروورش بص تنهايي
ا tina
#9
صفحه 34:
Pree | 2001 اموس 3 تربیت» -2
بدونتکیه بر ea) هايعلمي
ریس || ۳ و فنونجدید
eae 57
9
صفحه 35:
2 جامعه 2
و يرورش + كاركزاران نظام
ار از ۱۱۰
0010 از 0 تنگنظريها 9و
wiles pew lias 3 ذيرا ao
bolska . را معنا دار میسازد
9
صفحه 36:
ا الا 7
Le peed BED Sw) ا 0
و پروش, از نيروهاياجتماعي
مونر بر لموزش و پرووش
شدم و با لشرلف
9
صفحه 37:
جامعم ۳ مه
کمك ميکند قا کارگزاراننظام
آموزشي در رلبطه با Shoal
أموزشو يرووش تصوير درستي
a od آوردم 3 ضرورت
Usiil yy. Sia lew ۳7|
. درك کنند
9
صفحه 38:
rare) eer) ۱ yuils elul_—w
diet coal cota eres
3 رولنشناسيتربيفي و
آموزش و پرووش میتواند در
اهدافرفتاريو عمليمدرسد و ‘
awl, ۳ Pre
9
صفحه 39:
فصل دوم
«جامعم و آمونيشو يرويش»
0
ا 000
9103 ها و ... به نسل هاي
coo
صفحه 40:
- اأموزش و يرورش به معناي اعم
. مترادف جامعه پذيري است
- نظام اموزش و يرورش يديدة
اجتماعي عام است که در تمام
9
صفحه 41:
00 a Pe Pe rT)
ore eer eet eee be eel eri
آگاهانه اي نداشت ,
- پيچيدگي روزافزون زندگي موجب
تنوع و كثرت تقسيم كار اجتماعي
إديد
صفحه 42:
تقدم آموزش و پرورش رسصي بر مدرسه
هدايت آكاهانه امر يادگيري 90
بيدايي مراكز رسمي اموزشي اغاز شده
cowl ۰
aor cell slinic yo ub yo «I jlel pw -
نهادها همین خانواده جستجو کرد .
9
صفحه 43:
اولين كوششهاي منظم انتقال و
دستاوردهاي 0105 Cn نسل جوان 02
ار 000
اعتقادات و اعمال ديني شكل
9
صفحه 44:
آموزش امور و مهارت هاي مورد
۳( اجتماعي به ۳
ool 0006 و
يا كاهن مي كفتند . رسميت
۹
9
صفحه 45:
1 rele cal belert ay
at LU
obisyl ¢ sLaSl, puslyo slol wile sap -
اعضاي جديد و القاي اين باور بود كه
2 جامعه و رهبران ol و اقتدار سنت
.. مطلق و اطاعت از آنها واجب است
یه
صفحه 46:
Shy ۳ 22 ال م تشریفات
Peers) eC Fk Or Oe ee ered Prk
اندازه كاركرد نهاد آموزش
وپرورش در فرهنگ ae
پیشرفته امروزي رسمیت
۱ دارد ۰(بنديك 0194
9
صفحه 47:
تاثيرييدايي و تكامل خط و نوشتار بر
اموزش ويرورش
- اختراع خط امر آموزش ويرورش را
بسیار تحت تاثیر قرار داد تا در نهایت
a. پيدايي مراکز آموزشي انجامید
9
صفحه 48:
بقاي میراث فرهنگي جامعه و
انتقال شفاهي يا به اصطلاح
9
صفحه 49:
از اين رو » با پیدایش خط و
نوشتار , سنت ها و قوانین
اجتماعي بر سنگ , سفال یا
9
صفحه 50:
مفاهیم آموزش و پرورش در جامعه جدید
>5 ا poets s 1 7 |
. آن دستخوش تغيير و دكركوني شده است
در جامعه متمدن كنوني جامعه نيازمند نهادي
خاص به نام نظام اموزش رسمي يا مدرسه
است بزیرا نهادهای قديمي دیگر جوابگو
. نبودند
صفحه 51:
2ك
20 ل ا eT
pl آموزشگاهي 3 موقعي امکان
3 واقعیت امر آموزش aS wwl
» پرورش را در وسیع ترين معناي آن
52 مسئولیت جامعه nal كنيم
9
صفحه 52:
Cre me eae a ree TUT dN
اموزش و يرورش هر فرد ييش از تولد هر فرد
آغاز مي شود و
ul cro aclal 95355 pawl pw yo.
fo ST Dee ل ا eee)
Lola . a2 wo
Se Sere ae Se Ee eT og
صفحه 53:
Faeroe Tear a Reo
فهم درست آموزش و پرورش رسمي
آموزشگاهي , موقعي امکان پذیر
است كه واقعيت امر | Pere و
Fire] ee eer Serr eee bi eT ee
erS sili arol> culgine.
9
صفحه 54:
آموزش و يرورش بيش از مدرسه
آموزش و يرورش هر فرد بيش از تولد هر فرد آغاز مي
سبلي
از
مدرسه بخش از تمامیت این تجربه را تشکیل مي دهد .
Peeled
dgait noi Egat a yr0 L Ysa 9 Uvigel .
صفحه 55:
he 1 9 35 و
" آموزش و پرورش دوران مدرسه
See wes) ا ا o Ne CoE ا 20
© ماه طول بكشد » هر كودك دانش آموز قريب 000000 ساعت از سال را
در مدرسه سيرى مى كند .همجنين اكر اوقات بيدارى كودك درروز ©)
ساعت باشد .
صفحه 56:
او قريب (2©6©0(0ساعت در سال » ساعت بيدارى دارد
Teron ا ل للا 9
ED Re ne) ا ا ل ا ا ات
وقتى كه د رمدرسه حضور می یابد »
لذا آ پ مدرسه ای جزئی است .
9
صفحه 57:
roe OS SISO ee ST Ce tar ae
* انواع تجربه هاى نامنظم اجتماعى را به
ا ل 0
9
صفحه 58:
ار
خانه و خانواده
ا اهل محله
بازیها
Cap
صفحه 59:
0 0 0
0 ete Ere We wn
00
خیابانها ی شهر
مسافرت
صفحه 60:
e Set ee Bee srt etary ها
شرايط زندكى شهرى و يا به اطلاح مدنى
زيبائيها و زشتيهاى محيط اطراف
۳
۰ ۰ تجربه هایی که از اعمال قدرت و اقتدار ناشی م "
صفحه 61:
" لنولع تجربه هایآموزشو پرورشیدر زندگیلجتماعی"
۳
Pp eae me Wate eer en eet
lea e OBB re Str ane
مطالعه روزنامه هاء مجلات » كتابها و غيره
صفحه 62:
تعریف آموزش و پرورش *
از آموزش و پرورش تعاریف متعددی شده
است , ل ee cre ۹
eae
وجهی بودن امر آموزش و پرورش است .
9
صفحه 63:
جامعه wre Sy nme غالبا
به عنوان يك نهاد اجتماعى مورد مطالعه
قرار مى دهد
* امروزه آموزش و پرورش به عنوان یک
فراگرد اجتماعی محسوب می شود .
صفحه 64:
فصل سوم
۱ ا
Peete
BLE ا C3
تشكيل مى دهند عبارتند از :
صفحه 65:
كاركرد فابى كه ميد نهاد
كردهايى كه مبناى بيدايى نهادهاى اصلى جامعه را تشكيل مى دهند
3
a تربیت اعضای جدید و انتقال فرهنگ جامعه از تسلی
Benen a)
توليد و توزيع كالاها و خدمات
صفحه 66:
كاركردفايى كه مبناى بيدابى د
كردهايى كه مبناى بيدايى نهادهاى اصلى جامعه را تشكيل مى دهند
تدارك براى استفاده مشروع ار اقذرق slp
ا ۹ ۳
array pe meg er 4b)
صفحه 67:
an Oar ee ie
اصطلاح نهاد به هرنوع اعتقاد » ارزش »
Oe wee er Re TOS Skee ce
ای که طی شرایط و فراگردهای تاریخی با
SSD eer) Se ee ey 0 7
كاركردهاى و كنش هاى مشخص شده
1 شود enw
صفحه 68:
" مفهوم وساختار نهاد "
Rien] اولا مفهوم وثانيا ساختار vis
ساختار نهاد اشاره دارد به :
سارمن و تکیت و رسای و الرار مورداستفاده
9
صفحه 69:
" ساختار نهاد لشاره دارد بسه "
رسوم؛ قواعد » هنجارها» و روشهای لازم برای
ایفای وظایف و کارکردهای نهاد
افرادی که در خدمت نهاد هستند
صفحه 70:
۱
۳ Re Sanrio rs ST ess EST tn ay
panty pee le Pp)
9
صفحه 71:
" ویژگیهاونهاد لجتماعی"
20000
اا ا شن
05101000
تضعيف قدرت والدين بر فرزندان
صفحه 72:
۱
0 Pc wee
2 ECS CCE
on EOE Aon SPS rae Sa
9
صفحه 73:
ف د Or
" ویژگیهای ذلتینهاد "
صفحه 74:
0 ce ویژگیهای 0
8
4
eR Uy ESRI AGP ار
ويه دارند و فراكريدهاى آلن به مرور زمان
‘ ۱
صفحه 75:
((تحلیل نهادی ))
* "سر جامکی " مفهوم نهاد را در سطوح چهار گانه
* زیر تعریف کرده است :
* )- نظام فرهنكى
* ©- اصول هنجارى
WS G-O °
ا ۳
9
صفحه 76:
"تحلیل نهادی آموزش و پرورش"
* نظام آموزش و پرورش ایران *
نظام أموزش و يرورش ايران از كودكستانها »
دبستانها » مدارس راهنمائى » دبيرستانها و
دانشكا ها تشكيل شده است .
صفحه 77:
“ نظام آموزش و برورش ايران “
تا زمان مشرو طيت و حتى جند دهه بعد از
ence ah) را و
آموزش و پرورش محسوب می شدند . بعد از
تعليمات مكتبى ٠» خانواده هاى مرفه با معلم
Vers ل 0
9
صفحه 78:
" نظام آموزش و پرورش ايران *
ييش از مشروطيت و سالهاى بعد از آن »
تعداد معدودى مدارس جديد به وسيله
میسیونرهای مذهبی و تحصیل کردگان خارج
» فرهنكق دوستان و دولت تشكيل شد .
صفحه 79:
0 Te STi
در حدود سال (0©©)0 هجرى شمسى »
تقريبا هفده مدرسه ابتدائى جديد در تهران و
ساير شهرستانها وجود داشت كه أموزش و
۱
خانواده هاى مرفه را Beer م
9
صفحه 80:
0 Te STi
دوره بعد از مشروطيت تا زمان ظهور
رضا خان را مى توان دوره ثبات اوضاع
سیاسی و خرابی اقتصاد کشور دانست . از
مشخصات نظام آموزش و پرورش در این
دوره اعمال کنترل دولت بر تمام مدارس و
آموزشگاههای خصوصی و دولتی است . ۱
صفحه 81:
* نظام آموزش و پرورش ایران *
». ايجاد سازمانى با قدرت متمركز
©.اجراى بررنامه هاى آموزشى مشكل و زمان كير
صفحه 82:
LS Se Oe Tee E Te Sr tr تا
eee eS eS a
ee Rey eke peeves ne ۱
(©. توزيع نامناسب فرصتهاى آموزش و يرورشى
ا ل ا ل ل
صفحه 83:
تحول نظام آموزش و پرورش ايران از زمان مشروطیت تا انقلاب اسلامی 667) *
ل |
(©. عدم تناسب ميان سطوح مختلف تحصيلى
١ كت
ا 9
صفحه 84:
تحول نظام آموزش و پرورش ابران از زمان مشروطیت تا انقلاب اسلامی 68 *
1.ناتوانى در اشاعه فرهنك و ارزشهاى اجتماعى
©).كوتاهى در آشنا كردن متعلمان با حقوق و
مسئوليتهاى خود
(©1).كوتاهى در امر تربيت معلم
صفحه 85:
ات یت سا
إ). تاکید بر سودآموزی و تعمیم آموزش اجباری ابتدانی
+ پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص
(©. يرورش سياسى بر امر مشاركت فعال در زندكّى
سياسى اجتماعى
صفحه 86:
تحول نظام آموزش و برورش ايران از زمان مشروطيت تا انقلاب
سس اتا
پرورش ذوق هنری
el ۳
poles! ا py aS
9
صفحه 87:
۹ sd OAS esl Ailele eledaa “ \
ل ل 1
(. جلوگیری از تمرکز و تصمیم گیری برای حل مسائل در عمل
ey St ee!
=
oS ENE ا
صفحه 88:
4
wx
" متزالت نهد آموزش و بپروررش "
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
\ تا 0
9
صفحه 99:
eles يرورش
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
صفحه 108:
صفحه 109:
صفحه 110:
صفحه 111:
صفحه 112:
صفحه 113:
صفحه 114:
صفحه 115:
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
4
خود ايينه اى ال / 3
ee self 0 011
0 0 eo (eTS)
موثر دانسته است:
424 هو
AJ
MA
صفحه 120:
Pe FES BTS Sor Wee es ee ere ar (|
می کنند. 0
©- تصور شخص از جلوه اى كه او نزد ديكران دارد
2- عاطفه ى خصوصى خوش يا نا خوش (مثلا نخوت يا
حقارت )نسبت به ان جلوه
صفحه 121:
دیگران به طور اعم(دگر عام)
ا ۱( ۱93
De Sucre order perro
دیگران به طور اعم نامیده است .
9
صفحه 122:
0 0 ا ا ل IPS ewe]
اى
که فرد به ان وسیله به خودیگانه ای دست مییابد. به قت
ا ا ل ا 1
اجتماعى به طور كلى است.
9
صفحه 123:
انچه موجد خود سازمان یافته ای برای فرد می
ا ا ا ا 510
مشترك كروهى است.كودك با تقليد ديكربان به
.تدريج به كفتكوى درونى با خود مى يردازد
9
صفحه 124:
0 acy
در كفتكو هاى كودك باديكران » افراد معتبر يا
اشخاصی که
9 See Oe eS ee NSP oes.)
دارند.
مادر مهمترين شخص ديكر در اين راستا محسوب
مى شود.
صفحه 125:
رشد خود يا 0 وت در فعاليت هاى
50
در فعاليت هاى جمعى مشابه بازيها »به انواع مختلف » در
كك
0 ل ل ل re ORE
وبه خود را دارد
صفحه 126:
دیگران به طور اعم " برای همه یکسان نیست.فرد "
بازیچه ای نیست که هميشه از دیگران به طور اعم
تبعيت مى كند و خود سهمى در فرا كرد شكل كيرى
.شخصيت خود ندارد
صفحه 127:
9- تجربه بی همتای شخصی
-تجربه ی هر کس بی همتاست .
ese Si ل ل ا ل
بلكه به شكل منحصر به فردى »همساز ويكانه
مى شوند.
9
صفحه 128:
جامعه يذيرى از راه نقش هاى اجتماعى
بخش مهمی ازجا معه پذیری نقش های اجتماعی صورت می پذیرد
1 On eevee
0- یادگیری انجام دادن وظایف و تکالیف نقش و ادعای امتیازات و حقوق
مرتبط باآن
© كسب نكرثن هاء احساسات وانتظاراة ومتناسب با نقش .
صفحه 129:
۱
نقّش:مجموعه ای از وظایف و فعالیت هاست
پایگاه: مقام اجتماعی با رزشی است که ایفای آن وظایف وفعلیت هاء ایجاد
مى كند.
صفحه 130:
:نقش ها و پایگا ههای اجتماعی دو گونه اند
eee ES Dek پا
1۱ ل eo)
صفحه 131:
(جامعه يذيرى و كنترل اجتماعى )
أنظم اجتماعى مستلزم كنترل يا نظارت اجتماعى است.
طرق اصلی وآشنایی که جامعه بدان وسیله
1۱ ar ers moe | NS 9
موجبات انتظام یا نظم اجتماعی را فراهم می سازند» عبارتند از:
صفحه 132:
لجتماعیکردن(عضا ۰ بسه طوریکه لنانب خولهند که مطابق-)
bee ۳
Ors رت od pay 8 lel
ا لات
صفحه 133:
keene Osa ae ی(
.لجتماعیشدنبه رسوم. » عادلتو ارزوهایما شکلمیدهد -
SESE De Corn eee ier oi Ce ee ence is
9
صفحه 134:
MPP US Sees meh Terese Sep eer ese:
Rp ere re eer
:كروهها به طور كلى بر دو نوع هستند
گروهاون خستین ©- كروههاءودومين-0)
9
صفحه 135:
EES ا ل
کوچک.رویاروبی»صمیمی وغیر رسمی هستند.
[0 oe Wore OCIS Ee OES
Riche pe i eee ee ET
صفحه 136:
پرورش سیاسی
صفحه 137:
صفحه 138:
کودکانو جولنان» ک یفیانتو ویژگیهایشهرون
۳
re
جه 5
as زیستی اس
ل eo PONTO
نع
صفحه 139:
س(1906) دشواری ارائه پاسخ به سوالات شهروندی را
Ie SYS) is Pe ree tare
9
صفحه 140:
لموزشو يرورششهر وندومفهوم ذهنىمبهمىي ود. -2
©- در اغبمطالهاتييشين» شهروندویر حسب
2
گستردم لی که از پیشفرضشده بود» برلی
9
Rene panier Tipe mn Rice YO pte
صفحه 141:
تعريفه يرورش سياسى
صفحه 142:
صفحه 143:
صفحه 144:
|
| Ee)
به منظور ارضاءئنيازهاىعاطفى
صفحه 145:
(ele ty Lae
صفحه 146:
صفحه 147:
ترش دلمنه ى فعا لإتهاوادارى قانونىو سياسىويه-2
تمام قلمروهاىجامعه
©- عهدم دار شدنكروههاىبيشترودر جامعه در رلبطه
باقدرتسياسى
<- ا خبگانسنتیو حقحکمرانیلنها
9
صفحه 148:
صفحه 149:
صفحه 150:
:اين كار كردها عبارتند از
صفحه 151:
1 ernee
©6- ليجاد زمينه برلىتشكي[سازمانهاييكه كه
20
هاىوسياسىليفا مىكنند (لنجمنهاىحرفه لىلتحاديه هاى
9
معلمان»دانشجويانو ... .)
صفحه 152:
صفحه 153:
وقت صحبت از يكانكى سياسى يك ملت به ميان مى
ايد »شكاف نخبكان - توده مردم فقط يكى از مشكلات
Pe ا ا ا ل ل
9
صفحه 154:
مدارس از ریاه فراگرد های جامعه پذیری ضمنی یا برنامه های
ييورش
سیاسی اشکار ءمی توانند کودکان را طوری بار اورند که نسبت
a
سیاسی وخط مشی های انان دید انتقادی داشته باشند یا بر
۳ ۱
صفحه 155:
ا ل 0۳
صفحه 156:
صفحه 157:
تحقيق 0؛ (0©2©00) : دانش اموزيان امرريكايى بيشتر
از دانش
اموزان شوروى سابق در معرض اموزش هاى سياسى
لمات
ا
صفحه 158:
تحقيق ©:
كتابهاى درسى مدارس دانش اموزان طبقات مررفه در
ا ل ا و ا لك
.دموكرات را تعليم ميدهد
صفحه 159:
صفحه 160:
“اموزش ويرورش و تفسير اجتماعى”
no 3
9
صفحه 161:
در قلمرو جامعه شناسی .مطالعه رابطه ی میان اموزش
.وپرورش و تغییر اجتماعی جائز اهمیت است
ya: ابا
ES eS SE Te See eS
صفحه 162:
Bene CRE ap erg een ا ا pees
.سرعت انها تفاوت داريند
ر جامعه شناسی» مفهوم تغییر لجتماعییر هر -
,تغییر یلطاقن میشود
9
صفحه 163:
تغییر اجتماعی وتغییر فرهنگی لازم و ملزوم یکدیگر
aS Wee OCLC SWS TSS RCE rete)
اولى: تغيير در ساختار و روابط اجتماعى جامعه
دومی: تغییر در فرهنگ جامعه
صفحه 164:
"فرا گرد های تغییر"
RONAN ETS CME OT WEE SS ete
چگونه تغییر پیدا می کنند؟
eae IRS Tobe sev E SS Woe 2e0)
:عبارتند از
صفحه 165:
1 ا
meat
ات
لشاعه ©
0 be
لصلاح لجتماعى ©
وات
صفحه 166:
اكتشاف: واقعيت يا رابطه اى است كه قبل از
.كشف » موجود ولى نا شناخته بوده است
9
صفحه 167:
اختراح: تركيب جديد يا استفاده و كاربرد تازه
Coy ال ل OI RTS Nes
, جامعه
9
صفحه 168:
0
رابطة متقابل »
Cried ا ا ا ل 2 لك
«مى يردازند
9
صفحه 169:
تغييرات اجتماعى از طريق برنامه ريزى اجتماعى » اصلاح و انقلاب
,صورت می گیرد
برنامه ریزیلجتماعی-
قانونگذاریو لصلاحات.
.روشها و وسائل ایجاد تغییر در یک نظام مستفر به شمار می روند
صفحه 170:
عوامل تغییر اجتماعی "
Sa ete ONS OTB Spare vera
۱ ec anit. Verney
9
صفحه 171:
ere 3 3
در محيط طبيعى به ندرت صورت مى كير
تغيير در 9 =“ / 7
اگر اتفاق بیفتد بر
۵ 5000
زندكى اجتماعى اجبارا تاثير خواهد كذاشت
.را 9 2
صفحه 172:
تغییر ات جمعیتی
ee ا و Se) ere we ae
.شود
“روابط ميان جامعه ها ”
ا ا 7
.مى كيرد
صفحه 173:
ختار جامعه و فرهنگ "
00 و را a (GPU
که اقتدار را به قثبر اجتماعی خاصی مثل سالمندان می سپارد
احتمالا به محافظه کاری و ثبات گرایش دارد ».
9
صفحه 174:
نگرش ها و ارزش ها"
جوامع از. لحاظ نگرش کلی به امر تغییر اجتماعی بسیار متفاوت
هستند » مردمى كه كذشته كرا هستند » اجداد و نيا كان خود رامى
پرستند . جامعه در حال تحول و دگرگونی » نگرش متفاوتی به
. تغییر دارند
صفحه 175:
۳ we SS)
. تحت تاثیر قرار می دهند
55-6
See See ل ل ات ا ee ee Ce
SOS rete Bere اا
صفحه 176:
اس فرهنگی
۰ب |
دانش هاء معلومات »فنون و تكنيك ها و وسايل است كه
فرهنك فراهم آورده و به مدد آنها نو آورى » اكتشاف و ساير
See eS ae
9
صفحه 177:
sn اجتماعى و بس افتادكى فرهنكى
فرهنگ مجموعه ای است از عناصری که با هم روابط
. متقابل دارند
يس افتادكى فرهنكى بر عقب ماندن نسبى يك عنصر
. فرهنكى ان عنصر فرهنكى ديكر اطلاق مى شود
9
صفحه 178:
نقش آموزش و پرورش در تغییر اجتماعی
آموزشو پرورشبه عنولنیکنهاد لجتماعی-)
محافظطه کار
ا ب ات
9
صفحه 179:
لموزشو يرورشبه عنوانمدد كار تغيير-2
لجتماعى
لمروزم رولبط لموزشو پرورشبا سایر نهاد
parent een)
vee e
شدم ضمنتغییر در خود » به تغيير لنها
9
صفحه 180:
براى اينكه آموزش و يرورش در نقش عامل تغيير عمل
کند لازم است
كه آشكارا به صورت هدف يا كاركرد نظام آموزشى در
» جهت كيرى ها
برنامه ها و فرا كرد هاى آموزش و يرورش باز تاب بيدا
9
صفحه 181:
e SE eae Er ل 0 عن
ie Benen Eg a en cena) 7
تغيير لساسىدر ساختار لجتماعىجامعه » يقيناتمام
نهادهاولجتماعىرا تحتقاثير قرار مىدهد
9
صفحه 182:
اموزش و يرورش و توسعه ى اجتماعى
منظور از توسعه ی اجتماعی » تغییر اجتماعى سنجيده و
Eas les Shee is vente ۱
REO wpe eS Weve ee
9
صفحه 183:
توسعه ی اجتماعی از طریق برنامه ریزی آموزشی »
هنكامى تغييرات مطلوب به بار مى آورد ۱
ل ۳
صورت گیرد
صفحه 184:
در اغلب کشور های در حال رشد » تقاصا بر ای
آموزش و پرورش مدرسه ای رو به افزون است »
CL A ams i5 ۱
تر » شرط لازم تلقی می شود
9
صفحه 185:
با وجود تمهیداتی که به منظور تضمین نتایج برنامه
PE aS Serer ewe SENT SEES)
محتمل است كه آنها (جوامع ) با ناكامى يا نتايج نا
RY EN pew Rin oa
9
صفحه 186:
نتیجه گیری
9 ۱ iS Bio kone)
پویاست . نظام های آموزشی به دلیل سازمان یافتگی » هر چند
قادرند تا اندازه ای اهداف خود را تحقق بخشند ولی کنترل آنها
. مشكل است
صفحه 187:
00
سوم
200 6
م
رویکرد های جامعه شناختی به آموزش و پرورش
صفحه 188:
آموزش و پرورش در تحقیقات انسان شناسان و
قوم شناسان جاى خاصى دارد . روانشناسان پدیده
ى آموزش و يرورش را متفاوت از جامعه شناسان
. بررسى مى كنند
9
صفحه 189:
eS ا ال له
یک پدیده ی اجتماعی »
همزمان باگسترش و رواج تفکر. علمی و پیدایی جامعه
۳
در قرن نوزدهم آغاز شد و با بررخورداری از اهمیت
,روز افزیون ادامه یافت
صفحه 190:
a ern or Sere mecnen ات لك
ew
ا ل ل STOP ene
بپ ا ا ا ل
اى
53170001
صفحه 191:
۳ wre ST)
ار کر ری ی در Galea Ten
. اتفاق می افتد » اصطلاحا آموزش و پرورش نام دارد
آموزش و پرورش در اين معنا مشخصا یک پدیده ی
oe PEON TOE DOOM BTR TOW PPT)
صفحه 192:
2 SE Tes
جانعه شناسان عمومامتفق الفول اند که تسین بار امیل خوررکیم
۱ ل
آموزش و يرورش را مطرح ساخت . وى آموزش و يرورش
,را اساسا یک امر ااحتعاعی 0000
صفحه 193:
آگوست کنت
کنت»" آموزش و پرورش را به منزله ی تهذیب و تزکیه ی"
آدمى مى داند و معتقد است ترقى انسانيت بيش از همه مرهون
و مديون تعليم و تربيت است
صفحه 194:
ببرت اسپنسن
اسينسر “ غايت اموزش و يرورش را تدارك و تامين زندكى”
Le Es Tes en) ا
cee err Ce cram ل ال Ey) NICD Fe
۹[
صفحه 195:
" *لستروارد
Usp uli dada GUS SLEGI L (JOOS) «als
رویکرد تازه ای نسبت به اموزش و پرورش و اثرات فردی و
اجتماعى ان مطرح ساخت . او ا.ب را وسيله تغييرو حاصل
.ان را سعادت فريدى ميدانست
صفحه 196:
ويكردهاى نظرى در جامعه شناسى اموزش و برورش”
. مطالعات جامعه شناسى اموزش و يرورش در سه زمينه ى مهم تمر كز يافته اند
2000 cn]
نهاد هولموزشیخاص.2
Fone reson
صفحه 197:
اين مطالعات » از لحاظ رويكرد و جار جوب
» نظری
» از رویکرد های مهم جامعه شناسی پیروی کرده
سطح تحليل و يوشهاى متفاوتى را بكار مى برند
9
صفحه 198:
سه رویکرد مهم جامعه شناسی" "
ا ۳
©9- رويكرد 9
تك
صفحه 199:
۳
اين رويكريد نظرى كه از ان به عنوان
نظرییه 0
جامعه را متشكل از اجزاى همبسته اى مى
داند که در پیوند با یکدیگر فعالیت كريده و
هر كدام كار كرد معينى را براى بقاى
erieg ا ا ا
9
صفحه 200:
الكوى كلى روابط متقابل بين اجزاى نظام اجتماعى
۳
تشكيل مى دهد. در اين ساختار » هر يك از اجزا
كاركرد يا نقش
0 ا ee Ce TALS
.عهده دارند
صفحه 201:
از اين دیدگاه » نظام اموزشی به عنوان بخش لا ینفکی از کل
نظام جامعه
تلقی می شود ۱
1 ED POPC Oe Toit N Tee NEE CEC
مبرای حفظ نظام اجتماعی انجام می دهد
صفحه 202:
EE کر
وپرورش را مطالعه می کنند »
غالبا ان را نهاد اجتماعى و ازلحاظ ساختار و كار كرد
هاى سازمانى »
نان ها ور فعایت:های سازمانیا ور تحتق هافو
مقاصد ان مد نظر قريار مى دهند
صفحه 203:
منتقدين اين روش ”
منتقدين اين روش بر ان اند كه رويكرد كاربردى ارمانها »
ارزشها » علايق و انتظارات كروهها ى مختلف و متضاد
را در ارتباط با اهداف و برنامه هاى نظام اموزشى » ناديده
RBS .می
9
صفحه 204:
"نظریه های ستیز"
در حالیکه نظریه های توافقی بر یگانگی و بات اجتماعی
تاکید می ورزند » نظریه های ستیز بر ماهیت اجبار و تغییردر
۹۹[
0
صفحه 205:
ا ل ل Te Seen Sve
متمایز دارا و ندار و سلسله گرا و سلطه بر تفکیک
می کنند » رابطه ی میان اين دو گروه معارض »
تایر بر و استتماری ات
9
صفحه 206:
| ۱
aaiae ا
ا 0
- ستيز ميان كروه ها ء كاهى ينهان ولى غالبا
fae ا ا CO
صفحه 207:
تعامل كرايى
اين رويكرد جامعه شناختى » به تعامل بين افراد مى
. يردازد »زيرا حداقل مستلزم دو شخص است
تعامل » فراكرد سازكارى متقابل رفتارى است
9
صفحه 208:
1 EAs Sele wre te)
: يرورش سودمندند عبارتند از
ee ل
نظريدى مبادله -.©
صفحه 209:
00 ی COP ESES SES)
سو به طور روز افزون رواج و شهرت يافته بر
مسائل روانى - اجتماعى تاكيد مى كند .
9
صفحه 210:
برچسب زدن : اگر به کودکی به کرات گفته شود کودن
است و پیشرفتی نخواهد کرد او ممکن است اين
بيجسب را به عنوان وجهى از خود انكاريبى خويش
يذيرفته و همانكونه كه برجسب القا مى كند , رفتار
9
صفحه 211:
مبادله : اين نظريه بر اين فيض استوار است كه كنش
هاى متقابل ما » متضمن هزينه ها و ياداش هاست » مثلا
دانش آموزان ياد مى كيرند و معلم ياداش دريافت مى
9
صفحه 212:
۱ ۱ 9۱۱ ۱
دررکیم: پدیده هایی که جامعه شکاسی باید مطالعه کند وقایع یا حقايق
اجتماعى اند و حقايق
So ead OS RUSS nen Ye eS
BS BT vere ee ere eS eS ere ee)
فرذي الزامات .و قيوذى .را اعمال مى كلند
صفحه 213:
نقش آموزيش و يرورش در جامعه آن است كه
كودكانى راكه هنوز اجتماعى نشده اند » متناسب با
نظام 9 | SOO ENED SS OUP DTTC Oy
خاص اجتماعی شان آنها را به هنجارها » رسوم و
. عادات مقتضى مجهز مى كند
صفحه 214:
دوركيم » همخوانى و مطابقت ساختار آموزش
g) ا ا 6 6 Pen
ى ابتدائى با جامعه ى ييجيده ى صنعتى به خوبى نشان
. داده است
صفحه 215:
2 ا et ES ee SETS ET
است . یعنی پیدانی
اين احساس در مردم که همه ی آنان اعضای یک پیکرند و
با یکدیگر پیوند دارند
9
صفحه 216:
: دورکیم از دو نوع همبستگی نام برد
هبستگیمکانیکی-1
همبستگیارگانیکی 0
صفحه 217:
همبستگی مکانیکی » همبستگی از راه همانندی است
» همبستگی ارگانیکی
شبكدى بيجيدة رز ار ار
» تعقل و قانون
5-0000
9
صفحه 218:
ل ا ا ل ان
جوانب اجتماعى آن ابعاد جامعه شناختى أموزش و برورش را به عنوان كار ويزه
RICE SEPT SYNC! fe EPPO eRe
صفحه 219:
cee ( سح
ea eC Se we SiC eee eee Sl
و فرففنكى
صفحه 220:
00
SSIES BCS E eee
پژوهشدربارم ی کاشدرسو مدرسه به عنوانیکنظام
لجتماعیدر حاله یشرفت
صفحه 221:
1 ve ل
Se eee ke eS eee ee Tae Tay
ملاحظه مى كرد اودر جامعه شناسى سياسى خود » سه نوع آرمانى اقتداررا مشخص
5
صفحه 222:
صفحه 223:
اقتدار فرمند : مبتنی است بر اعتقاد و سر سپردگی به یک شخص خارق العاده
به خاطر واجد بودن صفات نمونه
اقتدار سنتی : اعتقاد به امتیازات سیاسی گروه نخبگان که به انحصاری شدن
Sete ee Te koa tet ee
صفحه 224:
فد عقلائی - قانونی
اين اقتدار بر قوانین و مقررات عقلانی که برای نظم اجتماعی وضع می شوند »
استوار است به اين ترتيب و بر سه نوع آموزش ويرورش را متمايز مى كند
صفحه 225:
و 000
به اعتقاد مانهایم » اموزش و پرورش ؛ فی نفسه یک تکنیک اجتماعی و وسیله
مت Grd eben reyes
صفحه 226:
به اعتقاد مانهايم » اموزش و يرورش بخشى از فراكرد تاثير كذارى بر
انسان است . فهم اين فرا گرد هنگامی به خوبی میسر می شود که بدانیم
افراد براى جه جامعه اى و براى جه مذهب و موقعيت اجتماعى تربيت
.مى شوند
صفحه 227:
ييدايش و تحول رشته ى جامعه شناسى اموزش ويرورش
6
“مباحث عمده ی جامعه شناسی تربیتی*
صفحه 228:
در مرور و برسى مباحث و موضوعات كه تحت عنوان جامعه شناسى
ieee Sige mle esa Lan ane eas
۹ SIS Tes E Ono
صفحه 229:
PAC SION BCS eee ert ee eS Peo ronly
کاربرد جامعه شناسیدر لموزشو پرورش -9
0 ESM Se aver SE CSIP TCS
صفحه 230:
را ار
eee ere
9
صفحه 231:
مباحث جامعه شناسى اموزش ويرورش
صفحه 232:
رویکرد های نوین در جامعه شناسی اموزش و
يرورش
صفحه 233:
نظریه هایلموزش وپرورشلموزشگاهی-
الكو هاوزبانو بيشرفتة حصيلى-
مدرساه و سرمایه داریصنعتی-
9
صفحه 234:
ی
1
درباره ی اموزش وپرورش شهره ی افاق شد و در مجامع تربیتی و
۱
صفحه 235:
ایلیچ معتقد است که مدرسه برای ایفای وظایف خود یعنی چهار وظیفه ی
eae pe Peer pe
مولظبتلجبارى-)
ES ESB To] كت
یادگیریارزشهایسلط -9
] eer BE ED e wet rere
صفحه 236:
برنامه ی درسیینهان-
0
۳
صفحه 237:
0 bs ees
(REEDS)
فرلیند (چرخه ی عملیال -8
يت
باز خورد -6
صفحه 238:
تحلیل های جامعه شناختی در زمینه ی اموزش و پرورش عمدتا در در 5
ee OE Ss 00
0 encon)
صفحه 239:
Pe EO ee ert ee Cee eel eB ener on oan
بروندادى
00-0
صفحه 240: