صفحه 1:
به نام ايزد دانا
نام درس: جامعه شناسى شهرى
موضوع:شهر به مثابه يك شكل فرهنكى
جكيده فصل سوم كتاب نظريه اجتماعى و مسئله شهرى
تاليف: بيتر سونقرز
صفحه 2:
ae
صفحه 3:
rss قاره
۰
1
صفحه 4:
صفحه 5:
1
و
0
0 1
Be nee ee eee ere ل ل era
صفحه 6:
سس
صفحه 7:
ee
صفحه 8:
و
nore
ES
es
و
رن
صفحه 9:
صفحه 10:
os
4
صفحه 11:
صفحه 12:
از یمد خیزی یی
صفحه 13:
به نظر زیمل شهر تأثیرات روی انسان میگذارد که به تعدادی از آن-ها
اشاره مي مشود. ۱
1. تحریکات عصبي ناشي از تغییر سریع محركهاي بيروني»
2 نیاز ز به اتکا به عقل و عقل گرایی» دقت و وقت شّ سی
-3شي وارگي انسانها به دلیل اقتصاد پولي و عقلانیت حاکم بر زندگي
ءشهري
لحساستنهايي لنزوا و از خود بیگانگیوتعلقاتجزنيو خاصو بر خوردهايلحتیاط .4
Spake
.ارزشزدايياز هنر و دیگر وجوم فرهنگلست,. 5
صفحه 14:
ترده نوشته هلی زیمل زشان دهندهوی وحدت روش شناختی واستمرارد
تظزی از اننتر
وحدت روش شنلختی زیمل نتیجه ی تعهد او به تحلیل فرمللیستی واصل دیللکتیک
)آوحدت اضداد (است .در حللی که استمربار نظری زیمل دردغدغه مکرر او
نسبت به مسئله فردیت وآزادیسدرنیته وتفسیم کار: وعقلانیت فکری واقتصل
پولی آشکلر است .
روش شنلسی زیمل نئوکلنتی. زیمل بربای تحلیلش از. تبیین روان شنلختی در یک
پدیده ی جلمعه شنلختی استفلده کرد .برای نمونه تحلیل زیمل از. تعلمل بین سه نفر
را می توان بیان کرد که نفر. سوم می تواند چند نقش بپذیرد:
صفحه 15:
نقشواور يا ولسطبيرهونفر 1( ;
2نقربیطر ف که با تضاه دینفر دیگر
توب من پر وه
.)نقشرتفرقه بيانداز وحكومتك.
صفحه 16:
علمل اصلی انتخلب یکی از. اين سه نقش بستگی به شخصیت فرد دارد .
تعهد زیمل به تحلیل دیللکتیکی نلشی از فرملليسم ربوش شناختی او است؛زیرب
زیمل معنقد است که صور. اجتماعی دارای وحدت اند ودرعین حلل ابزاری هستند
که با آنها کنش هلی فردی تجلی بلفته است وبا وجود اینمنبع محدود کننده کش
ها نیزء هستند ,جلمعه به معنی صور. پیوندهلی انسلنی هم منبم فردیت است وهم
ضد فردیت,
صفحه 17:
زندگی اجتماعی دریک پارادوکس غیر قابل حل گرفتار
است زیرا گسترش جامعه هم شرط وهم چالشی برای رشد
فردیت است. این تحلیل دربحث زیمل در مورد جامعه
شناسی اعدادبیشتر آشکار می شود. که زیمل تفاوت بين
یک گروه دو نفره ویک گروه سه نفره را هم تفاوت کمی
وهم تفاوت کیفی می داند. انتقال از عدد دو به عدد سه
یک انتقال کیفی است.در حالی که انتقال های پس از این
.عدد.انتقال های کمی هستند
صفحه 18:
تغییر کیفی درتبدیل گروه هلی کوچک به گروه هلی بزرگ هم وجود دارد زیر
در. تجمع هلی بزرگ پدیده هلی جدیدی موجود است که درگروه هلی کوچک
وجود ندارد .تعهدات علطفی در گربود هلی کوچک جلی خود را به ابزارهای
5 نتریل نظیر. کارگزباربان قلنون, می دهد .رسم ورسوم جلی خود را به قلنون.
می دهد .افزبایش محدودیت درون گروه هلی بزرگ با رشد آزيادى فريدى جبريان
می شود,
هر چقدر. گروه بززرگ تر. می شود تعلملات گروهی غیر شخصی تر. می شود
وتوجه اعضلی گروه تسبت به ویژگی هلی فریدی یکدیگرکهتر. می شود .در
گروه بززرگ فرد موقعیت تنهلیی دارردسنزوی است ولی از قلمروی خصوصی که
توسط کلان شهر. بدست آوردهمسرور. است .
دغدغه زیمل علاوه برحجم گرورشد تقسیم کار در جوامع مدرن نیز هست که
سه تأثیر برصور پیوندهای انساني دارد:
صفحه 19:
1 تقسيم كار بيشرفته موجب بخشبندی زندگی می شود ,درجوامع کوچک فرد
به صورت عمودی با جلمعه خود انسجلم دارید درحللی که با پپشرفت تفسیم
کرمشارکت فرد درحلقه هلی اجتملعی به صورت ناقص وخلص است,
تقوبیت خودآگلهی فرد که سبب تشویق خودپرستی وفردگربایی می شود.
7-ازخودبیگانگی فرد از جهان فرهنگی که انسان ها به وجود آورده اند .از. نظن
زیمل این تقسیم کلر. است نه نظلم سرملیه داربی که منجر به شیءپرستی
۳۵/۴۷ (تملم محصولات فر,هنگی ساخته دست بشر. می شود .
صفحه 20:
مغدغه زيمل علاوه برحجم گرومرشد تقسیم کلر. در. جوامع مدرن نیز هست که
سه تأثير برصور ييوندهلى انسلنى داريد-:
صفحه 21:
نتيجه تقسيم كار بيشرفته :
1 (ميجب يخش. بندى زريكى مى شيد ,درجوامع كوجك فريد به صوريت عمودى
بد جلمعه خود اتننجلم دارید دزبحالی که با پیشریفت تقسیم lays ay CLEA IS
هلی اجتماعی به صورت تلقص وخاص است.
2 تقوییت خودآگاهی فرد که سبب تشویق خودپرستی وفردگربایی می شود.
3-ازخيدبي ادلي فرد ان جهلن فر هنگی که اتسلن هد به وجود آوریده اند .
از نظ زیمل این تقسیم کلر. است نه نظلم سرملیه داربی که منجر. به شیءپرستی
۳6۵/۲۷ (ملم محصولات قررهنگی ساخته دست بشر می شود.
1 -حجم کلان شهر. از آن لحلظ مهم است که می توان بربای آن یک فرمول علم
وجهلتی کشف کرد.بر پلیه این فرمول می توان گقت:ٍ
افزايش. حلقه هلى اجتماعى حافزايش. قلمرو لزادى فردى -كلهش. كيفيت روابط
بد دیگران.
-2تملیز. درکلان, شهر- چون محل بروز. عللی ترین, سطح تقسیم کار اقتصلدی
هستند که تلبع حجم شهر استر.
صفحه 22:
درکلان شهرفرد نسبت به احسلسات جدیدمنوعی نگرش دازیدگی يبدا مى
کند.تحرییکلت مداوم سبب تضعیف عصب ها می شود وفرد دردفاع حملاتی که به
حس هلیش صورت می گیردهخیلی خبره وملهر. می شود .دراینجا بیش از حد
تصلویر ذهنی به روح وروان منتقل می شود .فرد دچار حس بی ارزشی می
شود .زندگی کلان شهری حللت غیر. شخصی ومحلسبه گربانه پیدا مى کند.3-
ویژگی سوم کلان شهریعنی اقتصلد پولی شخصیت زدایی را تقویت می کند .پول
منبع عقلائیت وتفکرگرایی کلان شهر. است زیرا پول وعقل هردو نگرش غیر
علطفی به مردم واشیله دارند ونسبت به فردیت واقعی بی تفلوت هستند .افریاد
سلكن در. کلان شهر. با سر. خود هدایت می شوند نه با قلب خوده با محلسبه وفکر
عمل می کنند نه با احسلس و علطفه.
بربای زیمل کلان شهر. مکوره حوادث زندگی مدرن, است .
صفحه 23:
لنتفادها به زیمله
به فرمللیسم زیمل به خلطر. دغدغه خلصی که نسبت به جزئیلت ریز زندگی
اجتماعی دارد و به تجربه گرایی او وبه پیش فرض هلیش در. مورید اجتتلب
نلپذیری الگوهلی ریوابط اجتماعی مورد نظرش,انتقلدات زیلدی شده است,
همچنین ادعلی او در. مورید ریابطه ثلبت بین حجم گربوه وکیفیت روابط اجتماعی
مورد چللش زیلدی واقع شده است.
درضمن بلید به این نکته هم توجه کرد که تا چه حد رهیلفت زیمل نسبت به تحلیل
کلان شهر,مچهاررچوبی بریای یک نظریه خلص جلمعه شنلختی در مورید شهر. اربانه
مووي ة فذاج
زیمل منبع برخی از, ویژگی هلی زندگی مدرین ربا در. خود کلان شهر. مى بيند .او
شهر را یک علمل علی در. تببین صور. اجتماعی می داند .با توجه به تلکید زیمل
برحجم ممقلله او بیانگر تلاشی برای نظریه سازی در مورد خود شهر. است .
صفحه 24:
زييمل برياى تبيين. ملهيت غير شخصی وفلیده طلبانه رو ابط اجتملعی در
شهربافزون برحجم از. عوامل دیگرری یعنی تقسیم کلر. واقتصلد پولی
کریده است.
زیمل درتعریف شهر. می گوید » :شهر. مرکب ان اثريات كل خود است که فراتر
از مريزهلى بلافصل آنه است.«
بل استفلده ا اين. تعرييفميى مى برييم كه مفلهيم كلان شهر. وجلمعه معلدل وبریاب
هستند ودرياين صورت استدلال مربوط به اثریات حجمبربط واهمیت خود را ا
ت می دهد چرا که جلمعه هم شلمل سکونتگله هلی بزرگ است وهم
هلی کوچک واستفلده از واثيه كلان شهرعبی فلیده خواهد شد ,در اریتبلط بد تلکید
ییمل برباتریات تقسیم کار واقتصلد پولیبمقلله زبیمل را نمی توان بیلنگر یک
نظریه خلص شهری دانست .
مقلله زیمل درباره کلان شهر. بیشتر, یک توصیف است ولی به اشتبله تحلیل تلقی
می شود . هرگونه تلاش بریای توسعه نظریه در مورد شهر. بلید بتواند ویگی هلی
مشترريك تملم شهررها ريا صريف نظن تولید آن شهر,شامل شود. همان طون
كه لوئيس. وريث مطرريح كريده است
» خيلى مهم است که به خطر. اختلاط بحث صنعتگربایی با سرملیه داربی
مدرینمتوجه داشته بلشیم« در ر.هیلفت زیمل چنین اختلاطی پیش آمده و همین
اختلاط بوده که ویرث پس از 35 سل به دنبلل تصحیح آن بود .
صفحه 25:
ييرث وشهركرايى وروستا كرايى به عنوان دو شيوه زندكى
مقاله ويرث به نلم» شهركرايى به عنوان. شيوه زندكى« معروف تربين مقلله در
مجله جامعه شنلسی است .دراین مقلله او از یک سو تحت تلثیر زیمل واز سوى
دیگر. تحت تأثیر, پلرک است. اثربات زیمل بر ويريث:
-1 دغدغه صور تجمعلت انسلنی درشهربه
-2دغدغه دوكانكى بين شهر. وروستا و
3دغدغه تجربه ذهنی زندگی شهری,
ویرث مثل زیمل حجم را متغیر کلیدی تبیین کننده می داند ولی تقسیم کار. زییمل ریا
به تحلیل عدم تجلنس تغبیر. می دهد وبحث اثريات اقتصلد يولى SUS Ly حذف می
کند .
صفحه 26:
اثرات پارک بر ويرثة
-1 اثرات تراکم برسازمان, انسانی 2 -سلطه شهر. برفضاهلی
خارج ازآن,
ویرث به سه دیدگله اصلی درمورد شهر معتقد اسر
17 دیدگله اکولوژیکی
دیدگاه سازسانی)که به برررسی صور. روابط اجتماعی می پردازد(
-3دیدگاه رویان, شناختی-اجتماعی) که به دنبال برررسی ویژگی هلی شخصیتی
اسك(
صفحه 27:
رث معتقد است اين سه مکمل هم هستند او به دنبلل ترکیب اکولوژی
انسلنى يارك وتحليل زيمل درباره ى صور بيوندهط وتوسعه شخصیت شهری بود.
ويريث به شدت منتقد آثار زيمان خود بود كه مبتنى بر. طبقه بندی دلخواه سکونتگا 2
هلى شهررى بودند .معمول اين طبقه بندى ها به حجم خلصی از. جمعیت اشارهمی
کردند .به نظر. ویرث این طبقه بندی هامکلنیکی وسلده لوحلنه هستند وبا واقعیت
سانگاربی نداریند .از. نظر. او حجم سکونتگاه اهمیت جلمعه شنلختی ندارد مگر
اینکه نشان داده شود که حجم بر شکل روابط il Laat gat دارید.
برای ویرث دوگلنگی شهری -روستلیی ویژگی عصر. مدرن محسوب می شوند .
ویرث معنقد است تفلوت هلی بین سکونتگله هلی گونلگون, ربا باید به طور. تجریبی
تعيين. كريد.
صفحه 28:
سه علمل تشکیل دهنده ی قلمربوی مفهوم سلزی ویرث :1 حجمه 2 -تراکمه 3 -
ناهمگونی, به نظر ویریث رشد شهریی نتوانسته الگوهلی مسلط ریوابط انسلنی را
از. بین ببرید وهنوز. شیوه هلی زندگی قومی در شهرها وجود دارد .همچنین شیوه
هلی زندگی شهری فراتر. از مرزهلی شهر. نفوذ داریند پیشرفت هلی تکنولوژیی
در حمل ونقل وارتبلطلت نفوذ شهرربا به محیط هلی روستلیی گسترش داده است.
ويررث تحت تأثير زیمل برحجم تلکید دارید ویه اعتقلد او حجم بزبرگ تر به معنی
تفلوت بیشتر. است.او سپس تحت تأثیر سنت اکولوژیکی پارک معتقد است که
تفلوت وتنوع بیشتر. در جدایی فضلیی گروه هلی گونلگون بررحسب
قومیت منژادءجلیگله اجتماعیء شغل وملنند آن, » انعکلس پیدا خواهد کرد .او معنقد
به وجود قطعه گربایی درروابط اجتماعی است یعنی تلکید بریروابط ثلنویهء نه
روابط نخستین که در نتيجه بى تفلوتی نسبت به دیگران, را سبب می شود. ویررث
مدعی این نیست که روابط نخستین درشهر. ازبین می روند .او گتوهلی بهودی هل
درشهر شیکلگو ربا نوعی اجتملع فرهنگی می داند که داربای شیوه زیندگی جمعی
است .او معتقد به فلصله اجتماعی که ویژگی زندگی شهری استسی بلشد.
صفحه 29:
ويريث ملئند زيمل معتقد اسث كه حجممتنشى بين فرديت وآزادى فريدى به وجود
مى آوريدمعزيريا كربوه بنرك سبب تضعيف فريديت وتقويت آزيادى فريدى مى شود.
افزایش آزیادی < کلهش مشارکت درانسجلم جلمعه و در نتیجه آن ایجلد حللت
آنومیک درجلمعه:
)اراه حل -توسعه کارگزاران رسمی کنتریل ومشارکت) ملنند رسانه هلی جمعی (
صفحه 30:
اثرات تراکم (/06915/00) برروابط اجتماعی تحت تأثیر رشد متمایز است,
تملیز. پیچیده کارکردها دردرون یک گروه انسلنی» تعلملاتی ربا به وجود می آورد
برپلیه نقش هد نه براسلس ویژگی هلی شخصی افریاد .از. این رو فرد نوعی
نگرش ابزبارری نسبت به دیگربان داررد .پس, روحیه ی استثمار, نلشی از. این
وضعیت ربا باید از. طریق قلنون, ودیگر. مکلنیسم هلی نظارت رسمیء تنظیم
وکنترل کرد .
صفحه 31:
البته وبیرث اشاریه می کند که خرده گربوه هلی متجانس که درفرآیند تملیز. به وجود
آمده اندمتملیل دارند که دربخش, هلی مختلف شهر. دور هم جمع شوند وچیزبی را
شکل دهند که پارک وهمکلران او آن را نواحی طبیعی نلم نهلدند .از نظر ویرث
بخش هلی گونلگون شهر. دارای کارکردهای تخصصی مختلفی هستند ودرنتیجه
شهر شبیه موزاییکی از انواع دنیاهلی اجتماعی است که دربآن انتقلل از, یک دنیا
به دنیلی دیگر,منلگهلنی ونلخوشلیند است .
صفحه 32:
بحث ويريث در تراكم متلثر ان پارک وتحلیل او درمورد اثرات نلهمگونی تحت
تأثیر زیمل درمورد هندسه حلقه هلی اجتماعی است .افراد دراین حلقه ها جلیگله
هلی گونلگون وشلید حتی هویت هلی متفلوتی هم درهریک از. اين حلقه هل
دارندعدرنتیجه سبی ثبلتی واحسلس عدم امنیت شخصی امری بهنجار. ونرملل
است ,شخصیت شهری به آسانی سازمان دهی خود را ازدست می دهد واز این
ريو ميان اختلالات ریوانیمخود کشی وملنند آن افزایش می یلید ,نلهمگونی به
فرآیند هم سطح سلزی اجتملعی نیز. منجر. می شود که درآن فرد مطیع وزیر.
سلطه رسلنه ها قربار, می گیرد .فرد به حللت بی قدریتی مجلزیی» تقلیل مى یل
شهرنشینان به شدت به خدمات موسسلت رسمی وابسته هستند
مقلله ویرث نظریه اجتماعی ربا به نوستللژی روستلیی وضد شهرگرایی کینه
جویلنه نزديك تر کرده زیربا توصیف او از زندگی شهری به عنوان زندگی
گمنلم» غیرشخصیء مصنوعیمابزناری وملنند آن کلملا با تصوير موجود دررمان,
ها واشعلرٍ انگلیسی در سلزكلررى كلمل بود.
صفحه 33:
پرسش مهم این است که آیا تحلیل سلده ویرث از لحلظ اثرات ضروربی
حجمبتراکم وناهمگونیء به واقع تبیین کننده پدیده هلیی است که او درصدد
توصيف آنهاست5
ردفيلد ان دیگر, دانشجویان پاریک به حملیت ان مقلله وبريت يريداخت .ريذفيك به
مطللعه چهار. اجتماع محلی درشبه جزیره یوکلتان مکزیک پرداخت.برپلیه این
مطللعه مردفیلد مدعی شد که هر چقدر سکونتگله دارای انزیوای کمتر. ونلهمگونی
بیشتر. باشد مدچاربی سلزملنی فرهنگی بیشتر.مدنیوی شدن, ورشد فردگرایی خواهد
بود .ردفیلد سپس نمونه آرملنی برای جاسعه ترمی)200[6001 100116( طریاحی کرید
که مکمل تحلیل ویرث بود .
صفحه 34:
به اعتقلد ريدفيلدء جوامع قومی داربای ویژگی هلی مشترکی هستند ومی توان آنها
را یک نوع/9/06 (تلقی کردمنوعی که درتقلبل با جلمعه شهر. مدرن قرار دارد .
نمونه آرملنی مربوط به جلمعه قومی نیز نمونه ای کوچک منزویعدارای روابط
صمیمیءغیر, متحرک فلقدسواد» متجانس, ومنسجم است .این جلمعه داربای یک
تقسيم كار سلده است كه مبتنى برتمليز نقش, هلی جنسیتی استابزار.تولید دراین,
جامعه بين افرباد مشترک است وفعللیت اقتصلدی دردرون خود اجتماع محلى
صورت می گیرد .فرهنگ این جلمعه سنتی وغیرانتقلدی است ,دراین جلمعه
پیوندهلی اجتماعی برپلیه خویشلوندی و مذهب است وانسجلم درونی آن نلشی از
رسوم است نه قلنون رسمی .منزلت انتسلبی حلکم است وجلیی برای انگیزه سود
تجاری وجود ندارد .
صفحه 35:
تشابه ویرث و ردفیلد در دو, موضوع استد
-1 الگوهلی ریوابط انسلنی ربا می توان بررحسب یک جفت نمونه آرملنی منطقٌ
متضلدمفهوم سلزی کرد .موارید به روستلیی یا شهری تقسیم شده ودیگر. موارد
ملبین, آنها قربار. داربند.
-2تفلوت دربالگوهلی ریوابط انسلنی بین اجتماعلت گونلگون, را بلید برحسب تفلوت
در حجممتراکم» درجه تجلنس دریونی این اجتماعلت » ومیزان انزیوای آنها از, ديكر
gals جمعیتی تبیین کرد.
صفحه 36:
موضوع اول نوعی دغدغه نسبت به مفهوم سازی است ولی موضوع دوم نوعی
تلاش برای تبیین, است .
واقعی ولی کملبیش بی اهمیت
پلل مطرح کرده است که شواهد زیلدی وجود دارد که نواحی مرکزی شهره از
آنچه ویریث مدعی بودء متفلوت است .این شواهد از, دو نوع اند:
-1مطللعلتی که وجود شیوه زندگی روستلیی را) یعنی وجود پیوندهلی نزدیک
خویشلوندی یا ریوابط شخصی در بين همسليكان (در. مرکز. شهرهای بزیرگ مثل
لندن» بوستون وقاهره ربا ثلبت کرده اند .گلنس بعضی شهرهد را روستلهلی
شهری می نلمد .بنلبرباین توصیف ويرث در مورد شیوه ی زندگی شهری از لحلظ
گمنلمیء غیرشخصی بودن, وملنند آن در اين موارد مصداقی ندارد.
صفحه 37:
-مطللعلتی که وجود شیوه ی زندگی شهری ربا در. محیط ریوستلیی اثبلت کرده
اند .مثل مطللعلت ملن)۱۷/۵010 (ز. سلکنان روستلی کوچک فلرست راو که داریای
ویژگی هلی شهری بوده اند. چند مشکل در مفهوم سازی ویرث از. زندگی شهری
و ایده ی وجود زنجیره بین دو نمونه آرملنی شهری -روستلیی وجود دارد:
-1اينكه هيج تمليزبى قائل نمى شود .مشكل اينجلست كه متغيررهلى بسيار. متفلوتى
در هرريك ان دوسر اين زنجيرهء در كنار هم قار كرفته اند .نمى توان بذيرفت
كه تملم اين متغيرها به هم وابسته هستند وهمراه بل هم تغيير مى كنند.
-2اين نوع مفهوم سازبی آن, قدر. محدود است که سودمندی چندانی ندارد.
3 -نقد سوم بیشتر.به ملهیت ارزیلبی کننده ی مفاهیم شهری و روستلیی مربوط
مى شود تا به سودمندی آنها.لوئیس درنقد بر ردفیلد می نویسد » :در نوشته هلی
ردفیلد شاهد این قضلوت ارزشی هستیم که جوامع قومی دارای انسجلم هستند ولی
جوامع شهری دچار. بی سلزمانی شدید می بلشند. «
صفحه 38:
روش نمونه آرملنی ات ارزیابی کننده است)موضوع فصل اول .(تصمیم به تلکید
بر بررخی ابعلد خلص شهرگربایی ونلدیده گرفتن, سایر. ابعلدء تصمیمی است که
الزامً ريشه در ارزش ه داد و درحللی که ممکن, است مخللف ارزش هلیی
باشیم كه در مقلله ويريث یا کر. ردفیلد وجود دارد ولی حمله به اين ارزش هد
برپلیه یک گربایش ارزیلبی کننده» نمی تواند نقد معتبری تلقی شود.
مشکل اصلی رهیلفت ویرث بیشتر مربوط به کفلیت تبیین نظری او است نه شیوه
مفهوم سلزی اش ,مشکل اینجلست که ويرث نمی تواند نشان دهد که حجمء تراکم
و نلهمكونىء تعيين کننده هلی اصلی شیوه زندگی مورید نظر او هستند .
صفحه 39:
منم نقد اسلسی گانمن. برتحلیل ویربثد
1 نتلیج نلشی از. مطللعه منلطق مرکزبی شهر. را نمی توان به کل منلطق شهر.ی
تعمیم داد.
-2به خلطر. نبود شواهدکلفی» نه می توان ثلبت کرد ونه می توان منکر. شدکه
تعدادء تراکم و نلهمگونی منجر. به پیلمدهلی اجتماعی مورد نظر. ویرث می شوند.
3 -حتی اگر. بتوان وجود رابطه علی را تلیید کریدء باز می توان نشان داد که
نسبت قلبل توجهی از. شهرنشینان از. اين پیلمدهله مبرا هستند) .گمنلمیء عقلائیت
wes) 3
گلنس بین ينج نوع از. سلکنان منلطق درون شهر. تملیز قائل مى شود كه همه آنها
در محیطی از. لحلظ جمعیتی متراکم و از لحلظ اجتماعی نلمتجلنس زندگی می
sus
صفحه 40:
-افریاد جهان, شمول (کع05۳۳000۷)) ملنند دانشجویان» روشتفکران, و افراد
داربای مشاغل حریفه ای
-2جوانان مجرد وزوج هلی فلقد فرزند.
-3روستلییان شهری)کسلنی که درشهر. هستند ولی از. شهر. نیستندر
4 محریومان )(060۲[۷60]) شربایط ملدی آنلن را به سکونت در محله هلی
فقیرنشین, مرباکز, شهر. مجبور. کرده است(.
(The Trapped(le alii alays5 (سللمندانی که درمنلطق روبه تخریب درمحله
هلی مراک شهر. گرفتار. شده اند (.
صفحه 41:
بریای گلنس,درجلیی که مردم از. حق انتخلب برخوردار. نیستندشیوه زندگی مردم
نشان دهنده ی میزان بی ثبلتی سکونتی درمحله آنهلست ودرجلیی که مردم حق
انتخلب داشته باشندمالگوهای اجتملعی تلبع متغیرهلیی نظیر. طبقه وچرخه زندگی
خواهند بود .درهريدوحالت,حجم ترياكم ونلهمكونى متغيررهلى تبيين کننده مهمی
می توان به اين نتيجه رسيد كه با تحليل ويزكى هلى ذاتى شهر به
اجتماعی وفرهنگی درشهر. نمی شود پرداخت.
بال نيز این نتیجه گیربی ربا تلیید کرده واعتقلد دارید که تبیین الگوهای اجتماعی
دریک مکلن خلص فقط با تحلیل ساختار. اجتماعىءقلبل تحقق است.
يلل با گلنس درباین زمینه موافق است که روابط اجتملعی ربا بلید با ارجلع به
عوامل جلمعه شنلختی تبیین کرید واینکه نظریلت جغرافیلیی وزیست محیطی
دراساس دچار. سوء تفاهم هستند.بربای پال آنچه که بعدتر. استیسی)(51266 (آن را
»نظلم هلی اجتماعی محلی« نلمیدمحوزه بسیلر مهمی برای مطللعه هستند.برای
پال نکته مهممایده تملیز, بنیلدین بین اجتماع محلی واجتماع ملی است .
صفحه 42:
دوپرسش مطرح می شود:
1 چراتمایز روستایی -شهری این قدر. درفر,هنگ غربی غلبه داردگ
LL2 عوامل فیزیکی مثل حجم سکونتگاه انسلنی واقع ربطی به فهم الگوهلی
متفلوت ریوابط اجتماعی نداریند؟
در پلسخ به سوال اول ویلیلمز معتقد استتجربه ای که باعث پیدایش این تصویر.
شده است» تجریبه ربوابط اجتماعی درجلمعه سرملیه دارری است .نظلم سريمليه
داریء ملتریللیسم ضروری راز انسلنیت ضروری جدا می سازد واين تفکیک نه
تنها در دوگلنگی کار واوقلت فراغت» جلمعه وفرد منعکس مى شود حتی در
دوگلنگی روستا وشهر. نیز متجلی می شود.
صفحه 43:
درپاسخ سوال دوم می توان تحلیل زیمل وگلنس ربا مطررح کرید:
تحلیل زیمل درمورد تغیبرات نلشی از. افزايش حجم جوامع انسلنیمبی شک تا
حدودی معتبر. است .گلنس نیز. این نکته را تأیید می کندکزیرا او هم اشاره می کند
که تفلوت هلی اجتماعی بین سلکنان شهر. نمی تواند به طور. کلمل نفلوت درالگو
هلی اجتماعی را تبیین کندمازباین رو بلید این تفلوت درالگوها ریا به ویژگی هلی
سکونتگله هلی انسلنی نسبت داد .
دئویی نیز معنقد است که درشرایط بریابر,متفلوت درحجم سکونتگله انسلنی
درمیزان, گمنلمی متم ایز,مناهمگونیءغیر. شخصی بودن, وعلم گرایی روابط اجتماعی
موجود درسکونتگلهسخود را متجلی می سازدهولی عوامل فرهنگی گونلگونی که
به عنوان» شهر-ی« یل»روستلیی« مطرح کرده اندءهیچ ربطی به حجم
صفحه 44: