صفحه 1:
صفحه 2:
لوو سس
درس: مدیریت استراتژیک
عنوان ارائه: جایگاه و نقش دانش» نو آوری
و کار آفرینی در مدیریت استراتژیک
صفحه 3:
بخش بندی اراثه
نوآوری
کار آفرینی
©
صفحه 4:
مقدمه
جهانی شدن و افزايش رقابت » به استفاده از دانش د رکنار دارایبهای ملموس به عنوان عامل تولیدی که زیربنای سرمایه فکری
است منجر گردیده است (چهارباغی و کرپس ۲۰۰۶۰) کسب و کارهایی که اهمیت یادگیری را دريافته اند» تلاشهای
راهبردی شان را از مدیریت دارایبهای مالی: به مدیریت دارایبهای نامشهود تغیبر داده اند(لبلیارت و سایرین ؛ ۲۰۰۳).
سرمایه فکری در این محیط نامطمئن و نیازمند به اطلاعات و تغیین ابزار حیاتی است (جانسن و سایرین ۳ ۲۰۰۵). در
حقبقت امروزه مزیت رقابتی کسب و کارهاء وابسته به چگونگی هدایت سرمایه فکری شان است (وو ۲۰۰۵). در آینده کسب و
کارها به سمت ایجاد ارزش کداری برای اقراده استراتژی کسب و کاره ساختار و سیستمها و فرایندهای ایجادشده به وسیله
موسساث و مشتریان, حرکت می کنند که این امر فقط با مدیریت موثر سرمایه فکری امکانپذیر است (مار:۲۰۰۵) . دانش برای
توسعه اقتصادی یک سوسسه : ضروری است و همچنین برای ایجاد مزي و در نتیجه برای حفظ موقعیت موسسه در
بازار مورد استفاده قرار می گیرد(لیاناه ۲۰۱۲).
سرمایه فکری یکی از مهم ترین بخش های سرمایه راهبردی سازمانهاه به ویژه سازمانهای دانش محور است (خلخالی و سایرین
۷ ۱۲ در این دنیای رقابتی؛ دیگر تمسکک به شیوههای سنتی مدیریت پاسخگو نیست بلکه لازم است با داشتن چد
اندازهایی وسیع و عمیق : با استفاده از مدیریتی استراتژی محور به دنبال تحقق رسالت های سازمانهابود. از جمله سبکک های
مديريتى كه مى تواند در دنیای پرفراز و نشیب امروز به موفقیت سازمانها کمک شایانی کند؛ مدیریت استراتژیک است . یکی
از الزامات حیاتی و راهبردی سازمانها؛ دسترسی به منابع انسانی برجسته و مسلح به دانش و اطلاعات به روز سازمائی برای
تحقق وظایف اصلی مدیریت و تصمیم گیری راهبردی است (یارمحمدزاده ۱۳۸۹).
صفحه 5:
سرمایه فکری
سرمایه فکری» کلیه داراییهای نامشهود سازمان است که منجر به مزیت رقابتی و
یک نوع شایستگی اساسی برای سازمان در بازار می گردد. بدین ترتیب و برای
تال شدن به این شایسگی ها و مریت رقابسی: آمروژه متازمانها بابد دارایهای شود
را از نو و دوباره طبقه بندی نموده و این موضوع را درک کنند که چگونه این
داراییها می توانند اهداف راهبردی آنها را حمایت کنند.
صفحه 6:
تسس
عناصر سرمایه فکری
شامل ذخیره دانش اعضا و کارکنان یک سازمان سانند دانش ؛ مهارتهای حرفه ای » تجربه »
تخصص سطح آموزشی؛ خلاقیت. و نوآوری؛ هوش؛ طرز فکره مهارتهای ارتباطی؛ اعتمادبه نقس ۰ ميل ب
تقسیم دانش ؛ تعهد حل مسئله : انگیزش مهارتهای رهبری. کا رآفرینی
۲- سرمایه ساختاری: شامل همه ذخیره غیرانسانی دانش در سازمان می شود که درب رگیرنده نمودارهای
سازمانی؛ دستورالعمل های اجرایی؛ فرایندها؛ استراتژی هاء برنامه های اجرایی» سبک رهبری, فرهنگ سازمان؛
طرح پاداش WIT خحط مشی های سازمانی؛ نو آوری سازمانی؛ پایگاه داده» سیستمهای نرماقزاری ؛ شبکه های
توزیع ۰ تحقیق و توسعه ؛ توانایی سازمان برای ساز گاری با نیازمندی های بازار است . و به طور کلی هر آنچه
كه ارزش آن برای سازمان بالاتر از ارزش مادی اش باشد.
۳- سرمایه رابطه ای : شامل همه روابطی است که بین سازمان باهر فرد یا سازمان دیگری وجود دارد. این افراد و
سازمانها می توانند شامل مشتریان؛ واسطه ها. کار کنان» تأمین كنندكان» مقامات دولتی» جوامع اعتباردهند گان و
غیره باشند. سرمایه رابطه ای به عنوان یک پل و سازمان دهنده عملیات سرمایه فکری تلقی شود و یک عامل
کننده در تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازار است . این سرمایه شامل استحکام و وفاداری مناسبات در روابط
مشتری است .
۱- سرمایه انسانی:
صفحه 7:
يكك عامل خيلى مهم كه بر سرمايه فكرى تأثير دارد: روش دانش محور است . روش دلنش محور شركت رايه مثليه يك ميستم
منظم و مستقل تنصور مى كند كه تعاملات افراد و كروهها را در يجاد و اججراى استراتزى سازماتهاء بهينه سازى مى كند.
روش دانش محور شامل تحلیل منابع ؛ ظرفيت هاى شركت و دانش سازمانى است (ركسبى و سایرین ؛ ۲۰۱۳). در ت
انجام شده به وسیله نونا کا در سال ۱۹۹۷ فرایند تبدیل دانش به چهار مرحله زیر تقسیم بندی شده است :
مرحله اول: کسب دانش: در این مرحله شخص پایگاه دادهاش را نسبت به محیط به روز می کند یعنی اطلاعاتی را که در
محیط به طور آشکار وجود دارد کسب می AS
مرحله دوم: ایجاد دانش : در این مرحله شخص : درباره اطلاعات و علم کسب شده درباره پدیده مورد نظر در مرحله قبل
مفهومسازی می کند و در ذهن خود؛ راجع به اطلاعات کسب شده» از طریق باور: تعهد. قصد. هوش. استعداد و تجربه و غیرهه
علمی را ایجاد می AS
مرحله سوم: آشکارسازی دانش : در این مرحله : دانش مفهومی ایجادشده درباره پدیده مورد نظره از طریق بررسی زیربنای
شناختی موسسه تبدیل به دانش صریح و آشکار می شود و اين دانش برای سازمان قابل دسترس می گردد.به عبارت دیگر
دانش مفهومی ایجادشده در مرحله دوم برای سازمان قبل استفاده می گردد که اين امر با توجه به ساختار سازمان شکل می
كيرد.
ey جهارم: بكار كيرى دانش : در اين مرحله دلنش صريح به وجود آمده برای سازمان سازمان کاربردی می شود و از
طريق بكك شبكه ارتباطى منسجم به مشترى تحويل مى كردد. هر شركت معمولا ارزشهاى توليدشدهاش را به مشتريان توزيع
مى كند و از تأمين كتندكان ارزشهاى توليدى توسط آنها را مى كيرد.
مرحله اول و دوم را مى توان په عنوان شایستگی فکری و مرحله سوم و جهارم رابه عنوان عملكرد فكرى در نظر كرفت . همه
مراحل فوقء ترکیبی از ابعاد شناختی و ویژگی ها و اطلاعاتی هستند که با دانش ۰ شخص . سیستم و روابط ؛ ارتباط دارد
(دیمیتریوس و سایرین :۲۰۱۲
صفحه 8:
ارتباط بين تبدیل دانش و سرمایه فکری
صفحه 9:
فرایند مدیریت استراتژیک
بازخور
صفحه 10:
ارتباط بين سرمايه فكرى» فرایند دانش و فرایند مدیریت استراتژیک
صفحه 11:
فرایند مدیریت استراتژیک » اهرمی برای به حرکت درآوردن فرایند تبدیل دانش و
سرمایه فکری, هست . به عبارت دیگر برای اينکه سرمایه فکری از حالت ایستایی به
حالت پویایی» حرکت کند. فرایند مدیریت استراتژیک این امکان را فراهم می آورد.
برای مثال یکی از اجزای فرایند مدیریت استراتژیکک شناسایی فرصت ها و تهدیدها و
cine gid Le سازمان اسست که برای تحقق اين sui cpl
اگر سرمایه انسانی به حرکت واداشته نشود نمی توان فرصتی را کشف کرد. و به
همین ترتیب کلیه مراحل مدیریت استراتزيكك هر یک به صورتی سرمایه فکری را به
حرکت در می آورد. به این ترتیب برای چرخیدن چرخ سرمایه فکری و فرایند دانش ۰
وجود اهرم فرایند مدیریت استراتژی که موجب مزیت رقابتی در بازار مى شود بسيار
مهم است .
سرمایه انسانی است و
صفحه 12:
نوآوری
لامقدمه
نوآوری. فرایند گرفتن ایده های نو از طریق مشتریان رضایتمند است.
همچنین تبدیل دانش جدید به محصول و خدمات جدید را نیز نوآوری می
نامند. یکی از نتایج نوآوری ارزش آفرینی و افزایش کارایی است و بنابراین
رشد تجارت را رقم خواهد زد . نوآوری استراتژیک به مفهوم رقلبت در صنعت
موجود به روشى كاملاً متفاوت است که ارزش های مشتری را مجدداًتعریف و
ارتقا می بخشد.
صفحه 13:
دلایل رویکرد به نوآوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- نواوری یک تفییز پردليم توأورى لوزقن شیر نید خر رزش انم کت و اه تما دخال رک Abe دیق
اقتصاد جديد به وسيله ارتقاى فراواتى توآورى. كوتاه شدگی چرخه زندگی محصول و تكنولوزى . تجارى كردن تكنولوزى هاى جديد.
جهانى شدن كسب و كارها شناخته و متمايز انجام مى شود
۲- نوآوری ها به منزله موتور رشد اقتصادى: همانطوركه جك ولش مديرعامل شركت جنرال الكتريك مى كويد: "امروزه
وش على ايح لست که هر کس؟ذرهرشکانی این يقت ردو اجب عملی این اسبت که کسی را اك بهترین یط cede S81 آن این
را ياذبكيريم و سريعا" به عمل درآوريم
۳- نوآوری به عنوان یک قانون :شرکت ها شبیه به هر ارگانیسم زندهباید سازمان هایی یادگیرنده شوند كه تغيير مى کنند و
تطبیق می دهند طبق نظر با بيل "كيتس اكر شما مديريت تغيبر را كه به ينده توجه دارد تمرين تكنيد آينده به شما توجه تخواهد کرد
صفحه 14:
ods می تواند بر اساس معیارهای زیر متفاوت
ap:
صفحه 15:
خب ۱7
انواع نوآوری
نوآوری نواوري نواوري در نوآوری
مدیریت بازاریابی فرایند محصول
صفحه 16:
at oe یک
7 استراتزد
نوآوری
نظریه های
| تاجمن
ما رکیدز
هامن
صفحه 17:
نتايج نوآورى استر a Sil
با ملاحظه تعاریف بالا نتایج زیر از نوآورى استراتؤيك متواند بيان كردذ.
نوآوری استراتژیک منجر می شود به :
* مدل های تجاری جدید (شامل معماری زنجیره ارزش جدید)
* بازارهای جدیدر از طریق ایجاد بازارهای جدید پا شکل دهی مجدد
بازارهای موجود)
؟ ارزش افزوده برای هم مشتریان و هم شرکت
* یا ترکیبی از هر سه.
صفحه 18:
صفحه 19:
کار آفرینی
لامقدمه
oy bow po امروز » سازمان ها با چالش های زیادی که حاصل از تغیبر در ترجیحات
مصرف کنند گان است » روبرو هستند .جهت پیروزی در رقابت با سایر سازمان ها و رقبا»
Se Lb العملی سریع با استراتزی قوی داشت . اهمیت کارآفرینی که مبدل به یک
موضوع محبوب شده است. روز به روز در حال افزایش است. نه تنها کارآفرینی به يكك
محرک توسعه مبدل شده است. بلکه استراتژی و تفکر استراتژیک به ویژه در شرکت ها به
یک امر بسیار مهم مبدل شده است. کارآفرینی استراتژیک یک ضرورت لازم برای
شرکت ها جهت حداکثرسازی روت و ایجاد مزیت رقابتی می باشد. توانایی سازمان برای
افزایش رفتار کار آفرینانه ؛ به اقدامات استراتژیکک مدیریت وابسته است .
صفحه 20:
۱7 rl
: کارافریتی
کارآفرینی فرایندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای
جدید می شود .کارآفرینی عبارت است از فرایند ایجاد ارزش از راه
تشکیل مجموع هی منحصر به فردی از منابع» به منظور بهر هگیری از
اهمیت مفهوم کارآفرینی در جهان به سرعت در حال جهانی شدن
است.یک پدیده چند بعدی را به خود گرفته است که می توان آن را
اینگونه تعریف کرد: ((روند جمع آوری یک ترکیب منحصر به فرد از
منابع با هدف رسیدن به یک فرصت))
صفحه 21:
مهم ترین ویژگی کا رآفرین ها
سى ‘
و پذبرش جالش ها
a
صفحه 22:
مدیریت استراتژیک
کلمه استراتژی از کلمه یونانی استراتیگوس ترکیبی از استراتوس (ارتش)
.و رهبری در نظام عمومی اقتباس شده است
مفهوم استراتژی که در علم مدیریت استفاده می شد را مى
توان نه تنها به عنوان راهی برای رسیدن به هدف سازمانی
تعریف کرد. بلکه به عنوان ترکیب نهایی تصمیمات دراز مدت
نتيجه كرا و يويا برای رسیدن به یک هدف با بررسی فعالیت
.های رقبا نیز تعریف نمود
صفحه 23:
هنگامی که هنری مینتزبرگ مطالعات علمی خود را شروع کرد» عمدتا بر
موضوع ایجاد یک استراتژی تاکید داشت. به گفته مینتزبرگ. استراتژزی می
: تواند در پنج روش مختلف ظاهر گردد
© 86
و ۶
©0606
صفحه 24:
مس
ee ۰ 1
كار افرينى استراتژیک
.كسب و كار به سرعت در محيط امروزى در حال تغيير است
ييجيده تر مى شود
و سازمان ها بايد با اين تغييرات وفق يابند. تغيير جهان كسب و
.كار مستلزم ديدكاه ه هاى جديد به منظور رقابت است
محيط بيجيده امروزى را مى توان با مفاهيمى مانند قدرت
رقابت» نوآوری. سرعت. پرخاشگری» سازكارى و انعطاف يذيرى
.تعریف كرد
.این مفاهیم نیز منعکس کننده حوزه کارآفرینی می باشد
اين محيط روز به روز
صفحه 25:
7
بهطور کلی استراتژیهای کارآفرینی پراساس مراحل چرخه عمر کسبوکاردر
سازمانهاء در سه دسته زیر طبقهبندی میشوند
استراتژی های کار آفرینی برای کسب و کار در حال ظهور
92
استراتژی های کار آفرینی برای کسب و کار در حال رشد
6
صفحه 26:
اینگونه تعریف شده است: اقدامات استراتژیک تحقق يافته با
یک ذهنیت کارآفرینی.
کارآفریتی استراتزیک را می توان اینگونه تعریف کود: دیدگاه های
کارآفرینی و استراتژیک در استفاده از اقدامات طراحی شده برای ایجاد ثروت
هر دو رشته. یعنی کارآفربنی و مدیریت استراتژیک بر استفاده از فرصت ها
وتطبیق با تغییر تاکید دارند. بر این اساس: عتمایز ترین اشتراگ بین
کارآفرینی و مدیریت استراتژیک فرصت است. فرصت ها در مرکز
کارآفرینی و مدیریت استراتژیک قرار درند. شرکت ها ارزش ها را با تعیین
فرصت ها در محیط خارجی خود ایجاد می کنند و سپس مبادرت به توسعه
مزیت رقابتی می کنند.
صفحه 27:
بطور خلاصه. کارآفرینی استراتژیک بر رفتار فرصت طلبانه و رفتار
سود گرا متمرکز می باشد. که با هدف ایجاد ثروت ادغام و ترکیب
فى شود
توجه داشته باشيد كه كارآفرينى استراتزيك به شركت هاى
بزرك و رشته كارآفرينى سازمانى محدود نمى شود.
به عبارت دیگر. شرکت هاى جديد و شركت هاى تاسيس شده
همزمان نياز به كارا فرينى و استراتزى دارند و مى بليست ياد
بگرند کف جكونه SUS و نوآورى استراتؤيك را به منظور
ایجاد ثروت باهم ادغام کنند.
صفحه 28:
خب ۱7
مدلی از کار آفرینی استراژیک در سازمان
تکرش
1 كار فويتي
Sate
8 ]|
امتايع
به
صفحه 29:
خب ۱7
با این Sl پيشنهاد شده است که شش رشته مرتبط بین مدیریت
استراتژیک و کارآفرینی وجود دارد. آنها شامل امور بين المللى؛ تيم
Cy pro ارشد. نوآوری. یادگیری سازمانی رشد. شبكه هاى سازمانى»
.انعطاف يذيرى و تغيير هستند
یک مدل کارآفرینی استراتژیک قذرتمند و کارآمد که بر اساس این
رشته ها ساخته شده است. یک فرصت برای مزیت رقابت را به شرکت
ها ارائه می دهد و متشکل از چهار بُعد کارآفرینی استراتژیک می باشد
كه عبارتند از: طرز فکر کارآفرینی, فرهنگ و رهبری کارآفرینی»
.مدیریت منابع استراتژیک و استفاده از خلاقیت و توسعه نوآوری
درک این امور سبب می شود که کارآفرینان در فعالیت های کارآفرینی
و استراتژیک درگیر شوند
صفحه 30:
خب ۱7
در مجموع» تثبیت کارآفرینی و استراتژی با هدف ایجاد
حداکثر ثروت» یک ضرورت برای شرکت ها است. جهت
ایجاد حداکثر ثروت. تثبیت کارآفرینی و استراتژی سبب می
شود که شرکت به سوی یک روند موفقیت آمیز هدایت شود.
یک کارآفرینی استراتژیک موثر به شرکت ها کمک می کند
تا مزیت رقابت نسبتا پایدار خود را توسعه داده و به انواع
تغییرات مهم محیطی پاسخ دهد.
صفحه 31:
oat نتيجه
همانطور كه كفته شد کارآفرینی تنها شروع یک کسبوکار نیست و یک
کار آفرین در هر کدام از مراحل چرخه عمر کسبوکار باید استراتژیهای مقتضی
را اتخاذ کند.نیازهای استراتژیک کسب وکارها در مراحل مختلف از چرخه عمر
کسب وکار با یکدیگر متفاوت است. هنر یک کارآفرین شناخت این نیازها و تعیین
بهترین راهحل برای پوشش آنها است که این راهحلها را مدبربت استراتژیک به
٠ کار آفرین ارائه میدهد
کار آفرینی استراتژیک که فعالیت های کار آفرینی را از دیدگاه استراتژیک تعریف
می کند. به شرکت ها کمک می کند تا عملکرد خود را افزایش داده و مزیت
رقابت پایدار را از طریق افزایش سودآوری و یا سهم بازار توسعه دهند. بنابراین.
شرکت های جدید و شرکت های قدیمی که خواهان رسیدن به مزیت رقابتی
امروز و فردا می باشند. می بایست یاد بگیرند که چگونه کارآفرینی را با مدیربت
ءاستراتژیک ادغام کنند و باید کار آفرینی استراتژیک ایده آل را اعمال کنند
صفحه 32:
{1} David, Fred R., Strategic Management-Concepts and
Cases, Pearson Education, Inc., Tenth Edition, United States
of America, 2005,
{2} Drucker Peter F, Innovation and Entrepreneurship,
HarpersRow,Publishers,inc., United States of America,
1998.
{3] Foss, Nicolai J. and Jacob Lyngsie, “The Emerging
Strategic Entrepreneurship Field: Origins, Key Tenets and
Research Gaps”, Department of Strategic Management and
Globalization, SMG Working Paper, No:7/2011, January,
2011, pp.1-21
[4] Ireland, R. Duane, Michael A. Hitt and David G. Sirmon,
"A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and
its Dimensions", Jounal
{5] of Management, 29(6), 2003, pp. 963-989.
{6} reland, R. Duane and Justin W: Webb, “Strategic
Entrepreneurship: Creating Competitive Advantage Through
Streams of Innovation”, Business Horizons, 50, 2007, pp.49-
59.
[7] Monsen, Erik and R. Wayne Boss, “The Impact of
Strategic Entrepreneurship Inside The Organization:
Examining Job Stress and Employee Retention”, Baylor
University Entrepreneurship Theory and Practice (ETP),
2009, pp.71-104.
{6} Tontau, Adrian Dumitru, “Common Dimensions For
Entrepreneurship and Strategy: The Need For Strategic
Entrepreneurship”, Management Marketing (The Official
Journal of the Society for Business Excellence), Journal No-1,
2008,
{9] Burgess, C., (2012), Factors influencing middle
managers ability to contribute to corporate
entrepreneurship, International Journal of Hospitality
Management, 1-9.
صفحه 33:
لهيمئ:_زاد. مهدىق ادریش وکتو قادیوجاسم ۱۹۳۱ ]110
(بسريسىايةاطاتبيرإقداماتمديريسترلتزيكو كا لفرينى
سلیمانیک ناتسم ایک رفرینیومد یریگ سیو عیموشی2.
بنباوفصلامه ک(آفرینوید ۰۲ شمٍد صص:
ap tlaue lis ورس یو خبیا )۱۱5۳۳ Ties
سق هديري لسترلتزيكدر كا لفرينيايمانىشركت
0ن
کورلتکو دلند افهاجتی پیچاد لم نكرشي معاصر بسر ]17[
کارآفرینی مترجم: لرهيم محرلبی محسنسولییتسهرلن انتشلیلت
. دانشگاه فردوسی مشهد: ۱۳۸۳
سعیدیکیا مهدیلصولو مبانیک ارآفرینی چاپپ انزدهم 119
تهرلن لنتشرلتكية VAR
فصلامه صنيع شطيه 19 .» كارآفرينيو : 17-72. ]12[
کارلفریان تعاريفو ويزكيها «.) مهقانيور فرلشاى علي NAVY
تسهرلن لنتشالتبرهميس» ) كل لفريننظريات تعاريفا لكوها ]119
+ لحم پوردارانی مود ۱۹۲۲
asd دارد و صفائی, میلاه. ۰۱۹۳۱ طراحی الگونی مقهومی استفاده از
ظرفيتهاى خوابكاههاى دانشجوبى در توسعه کارآفرنی _.
دانشکاهی, مجموعه مقالات همایش ملی آموزش عالی و کرآفرینی.
انتشارات داتشگاه سمنان
لحمدپور داپیانیمحمود. ۱۹۳۹ ۰ ار لفرینی کدقیقه لی در ]111
هار نكته كا لفرياته. لنتشزلتمحرلبقلم
صفحه 34:
