کسب و کار مدیریت و رهبری

حسابداری مدیریت

hesabdariye_modiriyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری مدیریت”

حسابداری مدیریت

اسلاید 1: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی استاد : جناب آقای دکتر رهنما تنظیم و گردآوری : نازنين صفرپور فروردين 1387  حسابداری مدیریتABM وABB ،ABC

اسلاید 2: مقدمه تحولات سريع در صنايع توليدی جهان ، شامل رقابت سنگين در بازارهای جهانی ، نوآوريهای تکنولوژی و پيشرفت سيستمهای کامپيوتری بوده است . اين تحولات موجب شده است که شرکتهايي که توان هم آهنگ کردن عمليات خود را باشرايط جديد داشته اند بصورت شرکتهايی موفق جهانی درآيند و شرکتهای که چنين توانی را نداشته اند از بازار رقابت خارج شوند. در شرايط جديد ، حسابداران مديريت نيز ناچار از ابداع و بکارگيری روشها و سيستمهايی بوده اند که جوابگوی نيازهای روز شرکتها باشد و از جمله اين روشها :

اسلاید 3:  1-   هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)2-   بودجه بندی بر مبنای فعالیت (ABB)3- مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) 

اسلاید 4: هزينه يابي بر مبناي فعاليت Activity Based Costing

اسلاید 5: تعريف ABCهزينه يابی بر مبناي عمليات، از روش های نوين هزينه يابی است .اين روش با بررسي فعاليتهايي که مستقيما“ در فرايند عملياتی دخالت دارند، به ارائه اطلاعات دقيق بهای تمام شده مي پردازد.

اسلاید 6: تاريخچه ABCاز اوايل دهه 80 سازمانها به اين نتيجه رسيدند که برای بقای خود و ارائه خدمات برتر به مشتريانشان بايستی شيوه و فرايندهای خود را بهبود بخشند و ضمن افزايش مستمر کيفيت, هزينه ها را به نحو قابل قبولی پايين آورند.تفکر ايجاد ارتباط بين هزينه ها و فعاليتها در اواخر دهه 60 و اوايل 70 در آثار سالومنز و استاباس ديده شده است اما به صورت آکادميک در دهه 80 مطرح شده است.

اسلاید 7: مفاهيم ABC ABC چيست ؟هزينه يابی بر مبنای فعاليت كه داخل ساختار سيستم حسابداری هزينه قرار می گيرد.آيا ABC يک روش ارزيابی موجودی کالا است؟ اين روش می تواند همانند روش های سنتی برای ارزيابی موجودی کالا استفاده گردد.يا با کمک سيستمهای کامپيوتری فقط برای بدست آوردن اطلاعات بيشتر و دقيق تر برای تصميمات مديران استفاده شود. اگر ABC به عنوان يک مدل حمايتی برای تصميم گيری،فقط يکبار در سال انجام شود ديگر نمی تواند يک روش ارزيابی موجودی کالا محسوب گردد. اگر ABC کاملا جايگزين سيستم هزينه يابی سنتی گردد، به يک روش ارزيابی موجودی کالا تبديل می گردد.

اسلاید 8: مفاهيم ABCآيا ABC يک روش تجميع هزينه است؟ روشهای تجميع هزينه:هزينه يابی سفارش کار هزينه يابی فرايندهزينه يابی بر مبنای فعاليت يک روش تجميع هزينه نمی باشد بنابراين جايگزين اين روشها نمی شود. اما ABC برای افزايش دقت هزينه های محصول که هم در هزينه های سفارش کار و هم هزينه يابی فرايند مشخص شده اند مورد استفاده قرار می گيرد.

اسلاید 9: مفاهيم ABCهزينه هاي ثابت و متغير در ABC چگونه هستند؟ ABC به هزينه ها براساس يك چشم انداز بلند مدت مي نگرد. در حاليكه در نگرش بلند مدت هزينه ثابت وجود ندارد و همه هزينه ها متغير هستند. ABC چگونه هزينه هاي ثابت و متغير را در بر مي گيرد؟ هزينه هاي فعاليتهاي ثابت و متغير مي توانند شناسايي و با استفاده از نرخ خاي مبتني بر فعاليت به محصولات و خدمات مرتبط شوند. ( نرخ خاي جداگانه براي هزينه هاي ثابت و متغير در نظر گرفته شود)

اسلاید 10: ABC و تخصيص هزينه سربار در بحث و گفتگوهاي مديران به منظور تصميم گيري همواره بر اهميت ارقام صحيح در مورد هزينه هاي توليد و بازاريابي تاكيد مي شود. ارقام مربوط به بهاي تمام شده با توجه به نحوه تخصيص هزينه هاي سربار به محصولات و خدمات به نحو چشمگيري متفاوت مي باشد.يكي از وظايف و مشكلات مهم حسابداري در محاسبه بهاي تمام شده مربوط به تخصيص هزينه هاي سربار مي باشد.

اسلاید 11: روشهاي تخصيص هزينه سربار در روش سنتی تخصيص كلي سربار گردآوري و تخصيص هزينه ها برحسب دواير

اسلاید 12: روشهاي تخصيص هزينه سربار در روش ABC برخی معتقدند ABC تکامل يافته روش تخصيص هزينه برحسب دواير است. ABC بر فعاليتهايی تاکيد دارد که موجد هزينه هستند هزينه آنها بالاست و بايستی کارامد شده يا تغيير يابند. درABC نرخ هزينه برای هر واحد موجد هزينه( محرک هزينه ) محاسبه شده و هزينه ها از طريق ضرب نرخ موجد هزينه در حجم موجد هزينه بدست می آيد. در ABC به جای تخصيص نرخ سربار به هر دايره نرخ موجد هزينه برای هر مرکز فعاليت به طور جداگانه محاسبه می شود. به عبارتی هر فعاليت دارای مخزن هزينه مربوط به خود است.

اسلاید 13: اصول و مباني ABC هزينه هاي سربار اختصاص يافته به محصولات / خدمات بايستي هزينه سرباري كه واقعا براي آن محصولات صرف شده را منعكس نمايد. اين هدف از طريق يك تجزيه و تحليل از فعاليتها و علل به وجود آمدن فعاليتهامحقق مي شود. فعاليتها آنچه كه شركت انجام مي دهد مي باشند.فعاليتها را مي توان در سطوح مختلفي از جزئيات تعريف نمود.فعاليتها منابع را مصرف مي نمايند و بايد براي كسب و كار ارزش ايجاد نمايند. مصرف منابع موجب مي شود كه هزينه ها اتفاق بيافتد. بنابراين فعاليتها هزينه ها را به وجود مي آورند.مديران در گذشته مي كوشيدند تا هزينه ها را به طور مستقيم مديريت نمايند.ABC بيان مي كند كه بهتر است فعاليتهايي كه موجب به وجود آمدن هزينه ها مي شوند مديريت شوند. ( مديريت علل بوجود آمدن هزينه ها)

اسلاید 14: تعريف فعاليتها و هزينه هاي آنان تعريف فعاليتهر عملي كه به منظور توليد ،توزيع و ارائه خدمات انجام شود و ماهيت تكراري داشته باشد فعاليت يا كار ناميده مي شودروشهاي شناسايي و طبقه بندي فعاليتها:توجه به نمودار سازماني و نمودار فرايندها شناسايي و طبقه بندي فعاليتهاي همگنتوجه به سلسله مراتب ABCسلسله مراتب ABCهزينه مربوط به سطح واحد محصول ( منابعي كه صرفا بر روي هر واحد از محصول انجام مي گيرد مثل انرژي ، استهلاك ماشين و تعميرات)هزينه مربوط به گروه محصول ( هزينه هايي كه بر روي گروهي از محصولات انجام مي شود) هزينه هاي پشتيباني محصولات ( طراحي ،1 مهندسي و .. ) هزينه هاي امكانات پشتيباني ( هزينه ساختمان ، اجاره و ...)

اسلاید 15: 2. تعيين محرك هزينه هاتعريف محرك هزينه در روش سنتي محركهاي هزينه مرتبط با حجم نظير مقدار توليد، ساعت كار مستقيم و ساعت كار ماشين آلات تنها عواملي كه موجب ايجاد هزينه مي شوند دانسته مي شدند. اما در روش ABC كليه رويدادها يا فعاليتهايي كه منجر به وقوع هزينه مي شوند محركهاي هزينه هستند. در ABC فعاليتها به عنوان منابع هزينه شناسايي مي شوند و هزينه هاي سربار براساس مباني منطقي تعيين شده يا همان محركهاي هزينه به محصولات تخصيص داده مي شوند. موارد مهم در انتخاب محركهاي هزينه:ميزان همبستگي هزينه اندازه گيري آثار رفتاري در سيستم ABC هرچه تعداد محركهاي هزينه متنوع تر و ضريب همبستگي ميان محرك و فعاليت بيشتر باشد تخصيص هزينه سربار با دقت بيشتري انجام مي شود. اما امكان دارد هزينه اندازه گيري محرك هزينه بالا رود.

اسلاید 16: پيش فرضهای اجرای ABCمحصولات تفاوت زيادی با هم داشته باشند.تنوع محصولات توليد شده بالا باشدهزينه های سربار , مبالغ قابل توجهی را تشکيل دهد و اين مبالغ سير صعودی داشته باشد.قيمت فروش بر اساس بازار تعيين می شود.دانش فنی توليد بالا باشد.

اسلاید 17: چهار گام در طراحی ABC تشخيص و معرفی فعاليتهای اصلی يک شرکتتعيين محرکهای اوليه و ثانويه برای اين فعاليتهاادغام فعاليتها در يک مخزن هزينه مشابه گزينش محرکهای فعاليت برای نشان دادن هر هزينه

اسلاید 18: مدلهاي سيستم ABC مدل اوليهمدل دو بعدي

اسلاید 19: مدل اوليه جهت فراهم آوردن اطلاعات براي تصميم گيريهاي استراتژيك مطرح گرديد. خصوصا تهيه اطلاعات بهاي تمام شده خدمات كاربرد و مزاياي مدل اوليه ABC :كاربرد در تصميم گيريهاي استراتژيك تجزيه و تحليل هزينه ها سودآوري خدماتبهبود فعاليتهاي سازماني مديريت و اداره كردن فعاليتهاتعيين اولويت براي كاهش هزينه هانارساييهاي مدل اوليه ABC تك كاربردي بودن آْن عدم ارائه اطلاعات مستقيم در مورد هزينه ها و فعاليتها خصوصا در مورد هزينه هاي سربار اين محدوديتها ي مدل اوليه منجر به ارائه مدل دو بعدي ABC شد.

اسلاید 20: مدل دو بعدي انتظار از ABC جهت فراهم كردن اطلاعات عملياتي در فعاليتها منجر به پيدايش مدل دوبعدي سيستم ABC گرديد. هدف مدل دو بعدي ايجاد يك فرايند بهبود دائمي براي فعاليتهاي داخل و خارج از سازمان اطلاعات بدست آمده از مدل دو بعدي اطلاعات درباره فعاليتهااطلاعات درباره استفاده كنندگان از خدمات اطلاعات در مورد فعاليتهاي غير توليدي

اسلاید 21: مدل دو بعدي سيستم ABCمنابع هدف هزينه مبناي هزينه فعاليت هااندازه گيري عملكرد ديدگاه تخصيص هزينه ديدگاه فرايندي

اسلاید 22: مراحل هفتگانه پياده سازی ABCبرنامه ريزی پروژهتعيين منابع مالی و عملياتی تعريف فعاليتها و فرايندهاتوسعه طرح مفهومی مدل هزينهسنجش اعتبار و پايايی مدل هزينه تدارک اطلاعات جديد اطمينان از به روز بودن نظام انتخابی

اسلاید 23: مراحل هفتگانه پياده سازی ABCبرنامه ریزی پروژهتعریف منابع مالی و عملیاتی تعریف فعالیتها و فرایندها توسعه طرح مفهومی مدل هزینه سنجش اعتار و پایایی مدل هزینه تدارکاطلاعات جدیداطمینان از به روز بودن نظام انتخابی اجرا طرح مفهومی

اسلاید 24: مراحل بکارگيری ABCتوجيه مديريت ايجاد يک استراتژی و برنامه ريزی برای استفاده از مزايای بالقوه استفاده از ABC جمع آوری اطلاعات مورد نياز برای طراحی مدلطراحی سيستم ABC استفاده از اطلاعات ABC در فرايند بهبود سازمانی

اسلاید 25: مكانيزم اجرايي سيستم ABCهزينه ها تعيين مبناي هزينه هاتخصيص هزينه ها به محصولات مراكز فعاليت فعاليتها منابع مرحله اول مرحله دوم

اسلاید 26: ABC و تخصيص منابعهزينه ها ناشی از مصرف منابع هستند.هزينه ها برای اهداف زير تحقق می يابد:کسب انگيزش بيشترمحاسبه سود و ارزيابی دارائيها تعيين بها يا تنظيم صورت وضعيت

اسلاید 27: مراحل تخصيص هزينه مبتنی بر ABCگام اول : تعيين هزينه فعاليتها گام دوم : توسعه نقشه عمليات براي نشان دادن جريان كار و روابط بين فعاليتهاگام سوم : جمع آوري داده هاي هزينه مرتبط و جريان فيزيكي واحدهاي محرك هاي هزينه از ميان فعاليتها و منابع گام چهارم : محاسبه و تفسير اطلاعات بر مبناي فعاليت

اسلاید 28: مزايای سيستم ABC بهبود سيستم هزينه يابی و تخصيص هزينه های شرکت به طور مطلوبتر تعيين بهای تمام شده و قيمت گذاری محصولات به طور منطقی تر و دقيق تر کنترل عمليات شرکت وبرنامه ريزی کاراتر, صحيح تر و دقيق تر مديريتی کمک به تصميم گيريهای کاراتر , صحيح تر و دقيق تر مديريتی ارزيابی صحيح تر از عمليات مالی مديرانشناسايی فعاليتهای هزينه زا و فاقد ارزش امکان وجود کنترل هزينه هاموجب تغيير نگرش بسياری از مديران نسبت به هزينه های سربارايجاد شرايط لازم برای افزايش سهم بازار توجيه حاشيه فروش و تسهيل رقابتتصميم گيری در خصوص توليد يا توقف توليدعملی کردن مفهموم مشتری مداری

اسلاید 29: محدوديتهای روش ABCرابطه يکطرفه بين حجم فعاليت و هزينه ها چشم پوشی از امکان وجود هزينه ها و توليدات مشترکناديده گرفتن ظرفيت (اضافی / منابع کمياب) و ميزان سودمندی منابع

اسلاید 30: معايب سيستم ABCهزينه های گزاف ناشی از تعداد مراکز فعاليت و عوامل هزينه زااستمرار ضرورت تخصيص برخی هزينه ها بر اساس معيارهای قراردادی مبتنی بر حجم

اسلاید 31: بودجه بندي بر مبناي فعاليت Activity Based Boudgeting

اسلاید 32: تعاريف و کارکردها ABB يک روش سيستماتيک جهت برنامه ريزی, کنترل و بودجه بندی منابع يک سازمان است. زمانی که بودجه بر مبنای فعاليت تصويب می شود, ABB بخش کليدی از اقتصاد داخلی است که بين عرضه و تقاضا توازن برقرار می کند. ABB باعث می شود مديران ظرف دوره ای ميان مدت تا بلندمدت به هزينه های ثابت به عنوان هزينه های متغير بينديشند.

اسلاید 33: ويژگيهاي ABBانتظارات مشتري را با منابع قابل دسترس سازمان تطبيق مي دهد. بجاي تاكيد بر يك Benchmark (الگوبرداري) اختياري, مثل بودجه سال گذشته، بر بودجه‌هايي تاكيد دارد كه بر اساس بازگشت به سرمايه گذاريها قرار دارد. يک بودجه منعطف را بر مبنای حجم کار فعاليت توسعه می دهد برنامه ريزی مکرر و دائمی را مورد حمايت قرار می دهد. موارد زائد و بی ارزش را در بودجه شناسايی کرده و برنامه های عملی برای حذف آنها ايجاد می کند. حجم کارها را برای ايجاد سيستم ABB پيش بينی می کند.

اسلاید 34: ويژگيهاي ABBكليه فعاليتهاي سازمان را با استراتژيهاي كسب و كار مشتري منطبق مي سازد. مانع از افتادن در دام دفاع از پروژه هاي مشتري مي گردد. از اينكه ايده هاي مشتري را مورد قضاوت قرار داده و اولويتهاي خود را براساس آنها تعيين كنيم جلوگيري مي كند و فعاليتهايي را كه سازمان بايد براي انجام آنها كوشش كند را مشخص مينمايد. سرمايه و وقت لازم براي سرمايه گذاريهاي بحراني در داخل سازمان را پيش بيني مي كند. نرخها و قيمتهايي را كه عادلانه، قابل دفاع و قابل مقايسه outsourcing هستند را تعيين مي‌كند. امروزه بسياري از شركتها و سازمانهايي كه با روشهاي سنتي و تاكيد بر عناصر هزينه‌اي نمي‌توانند خواسته هاي خود را برآورده سازند به استفاده از ABB و تاكيد بر اهميت بودجه بندي ازطريق فعاليتها و مراحل آن روي آورده اند.پيش بينی درآمدمديريت ظرفيت

اسلاید 35: هدف اصلی ABB چيست ؟هدف اين سيستم نشان دادن ارتباط بين منابعي است كه سازمان براي مصرف آنها جهت توليد محصولات برنامه ريزي مي كند. به كمك ABB بايد بر توليد محصولاتي كه موفقيت سازمان را موجب مي شوند تمركز يافت و سپس با مديريت منابع سازمان اعم از زمان، پول، نيروي انساني و غيره منابع بيشتر را به فعاليتهايي اختصاص داد كه موجبات آن را فراهم مي سازند.

اسلاید 36: مراحل بودجه بندی بر مبنای فعاليت 1- برآورد تعداد محصول نهايی ( توليد و فروش برای دوره بعد)2- پيش بينی ميزان تقاضای فعاليتها در درون سازمان 3- محاسبه منابع مورد تقاضا برای فعاليتهای پيش بينی شده 4- تعيين عرضه واقعی منابع 5- تعيين ظرفيت منابع

اسلاید 37: تفاوت ABB با بودجه بندي سنتي ABB برخلاف بودجه بندي سنتي كه عوامل هزينه اي نظير جبران خدمت، ماموريت يا آموزش را توصيف مي كند، معرف بودجه اي است كه هزينه خدمات و محصولات يك سازمان را نشان مي‌دهد. بودجه بندی سنتی صرفا“ بر مبنای مذاکره ميان مديران و سرپرستان اجرايی قرار دارد اما در ABB مديران بايستی در نظر بگيرند که چه منابعی واقعا“ مورد نياز هستند.

اسلاید 38: تفاوت ABB و ABC ABB از هزينه يابي بر مبناي فعاليت يا ABC متمايز است. ABB قبل از اينكه سال مالي آغاز شود انجام مي‌گردد درحاليكه ABC تغييراتي است كه به سيستمهاي حسابداري اعمال مي‌شود تا هزينه ها طي سال رديابي شوند.

اسلاید 39: رابطه ABB و ABCABC :فعالیتها را به منابع و محصولات تخصیص می دهدABB : فروش را پیش بینی می کند و میزان نیاز به فعایتهای تعیین کننده منابع را مشخص می کندمنابعفعالیت فعالیتمنابعاهداف هزینه :محصولات و خدمات تولید شدهپیش بینی محصولات و خدمات مورد نیاز مشتریان

اسلاید 40: مديريت بر مبناي فعاليت Activity Based Management

اسلاید 41:   مدیریت بر مبنای فعالیت (Activity Based Management)   هدف مديريت بر مبنای فعاليت عبارت است از پاسخگوئی به نياز مشتريان با حداقل استفاده از منابع سازمان ؛ بودجه بندی سنتی و گزارشهای مقايسه ای در اين روش ، هزينه ها را برحسب حوزه های مسئوليت ( دواير ) تفکيک می نمايد ، درحاليکه در رويکرد مديريت بر مبنای فعاليت ضروری است هزينه ها برحسب فعاليتها تفکيک شده و بر اين اساس اطلاعات سودمندی درخصوص بازده و نتايج هريک از فعاليتها و تحليل و مقايسه هزينه های انجام يافته با نتايج (خروجی های) هريک از فعاليتها بدست داده شود .مديريت بر مبنای فعاليت ( ABM ) رويکرد فلسفه مديريتی است که ضمن آن بنگاه اقتصادی بمثابه مجموعه ای از فعاليتهای بهم پيوسته درنظر گرفته می شود که فعاليتها در نهايت بايد درخدمت ارزش آفرينی برای مشتريان قرار گيرند . مديريت بر مبنای فعاليت بر اين فرض استوار است که در يک بنگاه اقتصادی ، انجام فعاليتها موجب ايجاد هزينه می گردد و بنابراين از طريق اعمال مديريت بر فعاليتها ،‌مديريت بر هزينه ها قابل اعمال خواهد بود .

اسلاید 42: بنابراين در روشهای سنتی ، گزارشگيری اساساً برحسب دواير صورت می پذيرد ، درحاليکه در رويکرد ABM گزارشگری براساس فعاليتها انجام می گيرد .خصوصيت پراهميت ديگر گزارشگيری بر اساس ABM اين است که يک فعاليت در مجموعه واحدهايی که در انجام يک فعاليت معين مشارکت دارند رديابی شده و جمع هزينه های مربوط به فعاليت مورد نظر در واحدهای مختلف شناسايی و منعکس می گردد . بعنوان مثال در پاسخگويی به سفارش مشتری ، دواير مختلف توليد و فروش مشارکت دارند و اين دواير می کوشند فی المثل يک سفارش معوق را تسريع نمايند و محصول را به مشتری تحويل دهند . امور مالی به ارزيابی و کنترل اعتبار مشتری می پردازد و نهايتاً واحد خدمات فروش انجام هماهنگی ها و حصول اطمينان از تحويل به موقع سفارش دريافتی را عهده دار می گردد . به اين ترتيب کل هزينه پاسخگويی به سفارش مشتری از محدوده واحد خدمات فروش فراتر رفته و هزينه های ايجاد شده از اين بابت در واحدهای مختلف را شامل می گردد و درنتيجه جمع هزينه های مؤثر در انجام سفارش مشتری مشخص شده و بصورت جامع به مديريت منعکس می گردد .

اسلاید 43: روش سنتیمیلیون ریالروش ABMمیلیون ریالحقوق و دستمزد320تهیه مدارک و اعلام قیمتها120لوازم اداری40دریافت و بررسی سفارشات190هزینه مأموریت140ارزیابی اعتبار مشتریان100هزینه مخابرات40پیگیری ارسال کالا80استهلاک40حل مشکلات90 580 580

اسلاید 44: با اين توضيحات ، روش سنتی و روش مبتنی بر ABM را می توان براساس مثال فوق بصورت زير مقايسه نمود .اهميت ديگر رويکرد مديريت بر مبنای فعاليت ، شناسايی فعاليتهای فاقد ارزش زايی است که در عمل به سودمندی محصول و يا خدمات نمی افزايد . به عبارت ديگر ، فعاليتهای فاقد ارزش زايی فعاليتهايی هستند که مشتری بابت آنها حاضر نيست وجهی پرداخت نمايد ، مانند بازرسی محصولات و جابجائی مواد ؛ اينگونه فعاليتها قابل کاهش و يا حذف می باشند .شناسائی و گزارشگری فعاليتهای فاقد ارزش زايی ، به مديريت نشان می دهد که چه ميزان قابل ملاحظه ای از منابع بنگاه دراثر فعاليیتهای فاقد ارزش زايی می تواند به هدر رود . برپايه اين گزارش ها ، مديريت می تواند نسبت به حذف برخی فعاليتها و يا کاهش هزينه آنها اقدام نمايد .اعمال مديريت بر مبنای فعاليت مستلزم بکارگيری دو تکنيک هزينه يابی بر مبنای فعاليت (ABC)‌و بودجه بندی بر مبنای فعاليت (ABB) می باشد که باختصار به معرفی آنها پرداخته شد.

اسلاید 45: اهداف مديريت بر مبنای فعاليت بهبود منافع با معرفی فرصتهای ارزش آفرين اندازه گيری هزينه منابعی که در اجرای فعاليتهای اصلی واحد يا سازمان مصرف می شوند. تشخيص يا حذف هزينه هايی که مربوط به فعاليتهای غير ارزش زا هستند. ايجاد فرايندها و فعاليتهايی که مشتری حاضر است برای آن پول بپردازد. تعيين معيار جهت فعاليتها حمايت از تيم سازی تعيين کارايی و اثربخشی تمام فعاليتهای انجام شده در واحد يا سازمان

اسلاید 46: مدل مديريت بر مبنای فعاليتتجزيه و تحليل کارايیمنابع محصولات و مشتريان تجزيه و تحليل محرکها فعاليتهاديد هزينه ای دید عملیاتی

اسلاید 47: وظايف مديريت بر مبنای فعاليت معرفی فعاليتهای دارای ارزش افزوده و فعاليتهای بدون ارزش افزوده مهندسی مجدد و طراحی مجدد ساختار فعاليتها الگوبرداری فعاليتهای با ارزش افزوده به عنوان ابزار کليدی برای بهبود مستمر توسعه سيستم اندازه گيری کارايی برای بهبود مستمر

اسلاید 48: شرايط ايجاد يک سيستم حامی ABM فعاليتهای کليدی انجام شده را تعيين نمايند. محرکهای هزينه را توسط فعاليت تعيين کنند. هزينه های سربار و هزينه های غير مستقيم ديگر را توسط فعاليت با بکارگيری محرکهای هزينه شفاف, دسته بندی کنند. داده ها را برمبنای تقاضاهای کار با فعاليت جمع اوری کنند. هزينه ها را بر مبنای فعاليت به محصولات و مشتريان تخصيص دهند. اطلاعات مالی و عملياتی را در سطح هر فعاليت تعيين کنند.

اسلاید 49: مراحل هشتگانه ABM تعريف دامنه پروژه شناسايی فعاليتها, منابع و شاخص های ستاده تحليل جريان عملياتی فرايند جمع آوری داده ها و شناسايی نقش های رابط ميان داده هاتهيه يک مدل کامپيوتری ارزش گذاری و اعتبار دادن به مدلتعبير و تفسير اطلاعات جديداجرا

اسلاید 50: دلايل به کارگيری ABMقيمت گذاری مجدد محصولات و بهينه سازی طراحی محصول جديدکاهش هزينه هااثرگذاری بر برنامه ريزی استراتژيک و عملياتی

اسلاید 51: اصول اساسی ساختار ABM جريانات هزينه در اين مدل حسابهای دفتر کل عمومی طبقه بندی هزينه ها و فعاليتها تعيين هزينه ها از حسابهای دفتر کل دانستن محرکهای هزينه تغيير پذيری محرک هزينه تعيين کردن هزينه ها از حسابهای دفتر کل به فعاليتها تعيين دوباره هزينه های واحدها به ساير واحدهاارزش زايی محصول و مشتری استفاده از واحد هزينه برای تجزيه و تحليل

اسلاید 52: ويژگی های ABM در تعامل با ABCمدل ABM نتيجه بکارگيری موفقيت آميز ABC بوده استمدل ABM بعد پويای تازه ای از لحاظ بهبود مستمر فعاليتها به ABC اضافه کرده است. مدل ABM اطلاعات مورد نياز خود را از ABC می گيرد.

اسلاید 53: مقايسه ABM و ABCمديريت بر مبنای فعاليت بر مديريت فعاليتها جهت کاهش بهای تمام شده تاکيد دارد.هزينه يابی بر مبنای فعاليت بر ايجاد ارتباط بين هزينه های سربار و فعاليتها تاکيد می کند. ABC جزئی از ABM است. در ABM شناسايی و تحليل فعاليتها جهت تحقق اهداف است.در ABC شناسايی و تحليل فعاليتها به منظور تعيين هزينه هر فعاليت است.

اسلاید 54: تلفيق ABM و ABC محرک هزینه فعالیت سنجش عملکرداهداف هزینه شناسایی هزینه فعالیت فعالیت هزینه منابع منابع محرک منابع نگرش فرایندی ABMنگرش هزینه ABC چه چیزهایی هزینه هستند؟ ABM چرا موارد هزینه هستند؟ کاهش هزینه باز مهندسی فرآیندهزینه کیفیتبهبود مستمرحذف ضایعاتالگوبرداری (محک زدن رقبا )هزینه یابی قیمت تمام شدههزینه یابی هدفتحلیل سودآوری طراحی برای تولید منعطفتصمیمات ساخت - خرید

اسلاید 55: نتيجه گيري تغييرات زياد در شرايط اقتصادی بازار موجب تحول چشمگير صنايع توليدی شده است . رقابت جهانی همراه با نوآوريهای سريع در فن آوری ، وضعيت توليد را با تغييرات عمده ای مواجه کرده است . به موازات تغيير سيستمهای توليدی ، حسابداری مديريت نيز درحال تغيير است . بسياری از واحدهای انتفاعی سيستمهای سنتی هزينه يابی خود را با سيستمهای مديريت هزينه جايگزين می کنند . در سيستم مديريت هزينه ، هزينه هريک از فعاليتهای عمده اندازه گيری ، هزينه های بدون ارزش افزوده مشخص و فعاليتهای موجد بهبود عملکرد تعيين می شوند . تأکيد بر سيستم مديريت هزينه موجب می شود که توان رقابت واحد انتفاعی افزايش يابد و بتواند محصولاتی را با کيفيت بهتر و کمترين بهای تمام شده ممکن توليد کند .به موازات تغيير شرايط محيطی واحدهای توليدی ، مديران اين واحدها متوجه شده اند که بکارگيری سيستم سنتی هزينه يابی مبتنی بر حجم نمی تواند بهای تمام شده دقيق محصولات را منعکس کند . زيرا اين سيستم ، تنها يک محرک هزينه يگانه مثلاً ساعات کار مستقيم را ملحوظ می کند که موجب محاسبه بيش از اندازه بهای تمام شده محصولات با حجم زياد يا محاسبه کمتر از واقع محصولات پيچيده با حجم کم می شود که می تواند بمنظور رفع اين مشکل ، تعداد روز افزونی از واحدهای انتفاعی سيستم هزينه يابی خود را به سيستم مبتنی بر فعاليت تغيير می دهند که موجب انتخاب چند محرک هزينه مناسب می شود . اين سيستم هزينه يابی می تواند اطلاعات بهتری را برای تصميم گيريهای استراتژيک مديريت فراهم و به تشخيص هزينه های بدون ارزش افزوده کمک کند .

اسلاید 56: در مجموع: اهميت بهای تمام شده ارزش زا در مديريت هزينه و تصميم گيری ارزش آفرينی کسب و کار اقتصادی در محيط اقتصادی پويا . نياز به تبيين رويکرد جديد دارد .روش هزينه يابی بر مبنای فعاليت و مديريت بر مبنای فعاليت از ابزارهای مديريت هزينه در محيط اقتصادی پويا جهت خلق ارزش و توانمند ساختن بنگاه های اقتصادی است .

اسلاید 57: منابع رهنماي رودپشتي فريدون – كتاب مديريت بر مبناي فعاليت، مديريت برمبناي فعاليتشباهنگ رضا – كتاب حسابداري مديريت دانش حسابرسی/نويسنده: سيد حسين مير علوي – ديوان محاسبات استان گيلانعزيزي احمد. مدرس احمد «هزينه يابي برمبناي فعاليت» نشريه شماره 140 سازمان حسابرسي، دي ماه 1379.علي رحماني. اعظم مهتدي - مقاله كاربرد هزينه يابي بر مبناي فعاليت در موسسات مالي بودجه بندي عملياتي / گزارش 101 دفتر برنامه ريزي منابع مالي و بودجه طراحي و كاربرد ABC / گزارش 102 دفتر برنامه ريزي منابع مالي و بودجه جعفري مصطفي. اخوان پيمان / مديريت بر مبناي فرايند/ تدبير شماره 140نمازي محمد/ بررسي سيستم ABC در حسابداري مديريت

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید