صفحه 1:
46
وم
موی
,1(
صفحه 2:
موضوع ارائه:
حق و تکلیف کارکنان؛ سیستم انضباطی و
ضوابط اخلاقی
صفحه 3:
فصل سیزدهم
معد مه
در هر سازمانی کارکنان بدقلقی(665 6۳۱۳0۱۵۷ انا 01186) وجود
دارند که باعث بی نظمی و کاهش بهره وری ميشوند.
L غیبت. تاخیر. درگیری با همکاران, مشاجره با مشتربان. بی اعتنایی به
دستورات مافوق. کارشکنی, نادیده گرفتن آیین نامه های سازمان رفتارهای
ضد شهروندی. از جمله رفتارهای آسیب زا به سازمان هستند.
صفحه 4:
انضباط
((discipline
کارکرد اصلی سیستم انضباطی اصلاح رفتار نامطلوب و یاددهی رفتار مطلوب. مناسب و مطابق با استانداردهای
سازمان است.
باشند.
هدف اصلی از اتضباط باید
رفتارهای مدیر. عامل اصلی در شکل گیری رفتار کارمند است.
صفحه 5:
1
1
0
. شکل دهی رفتار
نظریه شرطی سازی عامل اسکینر نقش مهمی در بوجود آوردن رفتارهای تازه دارد.
چون در این شرطی شدن پاسخهایی تقوبت می شوند که آزمایشگر تعیین می کند
و همراه با آن سایر پاسخها خاموش می شوند.
تغییر رفتار کارکنان. یکی از وظایف مدیران در سازمانها
شکل دهی رفتار به معنای کاهش يا افزایش احتمال رفتار خاص
صفحه 6:
صفحه 7:
این فرابند شکل دهی رفتار (کاهش يا افزایش احتمال رفتار
خاص) نام دارد که به چهار روش رفتار را شکل می دهد
.١ || تقويت مثبت: قوی ترین نوع تقویت است و عبارت است از فرایند تقوبت رفتار بوسیله
ارائه محرکهای مطلوب.
رفتار وقتى تقويت مى شود كه صورت مكرر تكرار ميشود و وقتى تضعيف ميشود كه
فراوانى آن كاهش مييابد.
امروزه تقويت مثبت با روش تعديل رفتار سازمانى([1 010211123610133
ge 0 (Behavior Modification = OB Mod گیرد.
صفحه 8:
مراحل روش تعدیل رفتار سازمانی !۱/۵0 08:
|.شناسایی را
رهای مؤثر در عملكرد شغلى كاركنان: جه رفتارهایی برای عملکرد موثر لازماند؟
۲.ایجاد مبنایی برای عملکرد: عملکرد چگونه و در چه بازه زمانی باید انجام شود؟
۳.شناساندن پیامدهای رفتار: رفتار چه پیامدهایی در پی دارد؟
۴به کارگیری استراتژی مداخله: چه رفتارهایی باید تقویت و چه رفتارهاپی باید تضعیف شوند؟
۵.ارزیابی بهبود عملکرد: چند درصد عملکرد شغلی فرد بهبود یافته است؟
صفحه 9:
* ادامه...
ریت منفی: عبارت است از فرایند تقو با حذف محرکهای نامطلوب (به طور مثال
کاهش يا عدم شكايت مشتری در اثر بهبود رفتار فروشندم
محرک در تقوبت منفی آزارنده است.
تقوبت منفی موجب تقویت رفتار میشود. چون فرد را از یک وضعیت نامطلوب رها میسازد.
تقویت(در اینجا) یعنی اینکه احتمال تکرار رفتار مطلوب افزایش مییابد.
در واژه منفی دو مفهوم نهفته است:
7" محرک آزارنده است
یت کننده) به دنبال پاسخ مطلوب. کاهش مییابد و سرانجام حذف میشود.
محرک
صفحه 10:
فرآیند تضعیف رفتار از طریق ارلئه پیامدهای نامطلوب(محرک منفی و آزارنده) یا حذف پیامدهای مطلوب(همچون
توبیخ کارمند به دلیل تأخیر)
7 تنبيه اين ايراد را دارد كه ميكويد «اين رفتار را رها کن» ولی نمیگوید به جای آن
| تنبیه ممکن است موجب شكل كيرى نكرش و احساسات منفى همجون خشم و عصبانيت نسبتبه تنبيه كننده عي
شود.
7 تنبیه در برخی موارد موجب احساس عدالت ميشود.
7 محرک در تلبیه و تقیت منفی و آزارنده استبا لین تفاوت که در نقییت منفیبا کاهش یا حذف محرک منفی,
احتمال بروز رقتار افزایش مییاید.
7 . کاهش حقوق و جرلیم قانینی. تنبیه هزینه - پاسخ(0۷۳5۲06۳۴ (response cost @ نامیده مر
شوند(مثلا تحویلدار بانک وقتی کسری صندوق میآورد باید خودش پرداخت (BS
صفحه 11:
تنبيه مؤثر:
تعادل در ميزان تنبيه
تنبيه به موقع و بلافاصله بعد از رفتار نامطلوب
تنبیه رفتار نه شخصيت
تنبيه يكسان براى رفتارهاى نامطلوب همه افراد
در همه زمانها
روشن ساختن دلايل تنبيه براى فرد
همراه نمودن تنبيه با ياداش
صفحه 12:
* ادامه
0
0
0
۴خاموشی:
خاموشی فر آیند تضعیف و از بین بردن رفتار با عدم تقویت (مثبت. منفی) یا نادیده گرفتن و بي
توجهی است(مثل عدم پاسخ مدیر به نامه یا تلفن کارمند)
سازوکار خاموشی. روش «چیزی انجام نده (۳۵۴/9 0)» میباشد.
اثر تنبیه و خاموشی بر رفتار یکسان است.
وقتی رفتاری تقوبت (منفی یا مثبت) نشود. خاموش میشود یعنی احتمال تکرار پاسخ کم میشود.
صفحه 13:
تقویت منقیٍ
۵
مثبت(افزايش رفتار مطلوب) متفی(کاهش رفتار نامطلوب)
نوع مح رکه
صفحه 14:
فرایند انضاط
فر آیند انضباط, مثل همه فر آیندهای مدیریت منابح انسانی» متأثر از محيط است
تغیبراتی در فناوری» محیط داخلی سازمان و فرهنگ و نظام ارزشی باعث تغیبر در قوانین و مقررات
انضباطی میکردد.
نوع تنبیه هایی که برای تخلفات مقرر میشود» می توان تابع موارد زیر باشد:
بلوغ فکری کارکنان
نوع سازمان
نوع فعالیت سازمان
صفحه 15:
کار کرد انضباط
| اقدامات انضباطی ضمن اصلاح رفتار نامطلوب. ممکن است پیامدهای
منفی داشته باشد.
! اصلاح رفتار نامطلوب نیاز به اقدامات انضباطی سخت و قاطعانه دارد. از
طرف ديكر. هر جه اقدام انضباطى سنكينتر باشد احتمال بروز
بيامدهاى منفى همجون خشم و نفرت از مديران و سازمان بيشتر است.
اگر اقدامات انضباطی غیر منطقی برای اعمال زور و تهدید. فرو
نشاندن خشم. توجیه شکست و پوشش دادن ضعفها و کمبودها باشد.
کارایی ندارد.
صفحه 16:
انواع تخلفات
تخلفات زمانی و عملکردی
صفحه 17:
انواع تخلفات
| تخلفات سازمانی به چهار گروه ذیل تقسیم می شود:
] !. تخلفات زمانی و عملکردی: مانند غیبت.
زیر حد استاندارد
اخیر. انجام ندادن بموقع کار. انجام کار
1 ۲. اعمال غیر اخلاقی: مانند تقلب. دزدی, عدم امانت داری.
صفحه 18:
* ادامه...
| ۳.اعمال بدنام کننده سازمان: مانند بدگویی از سازمان در بیرون.
بزهکاری. ابراز شک و تردید درباره ارزشهای سازمان
| ۴. رفتارهای ضد شهروندی: مانند سرپیچی از دستورات. شوخیهای
آزاردهنده. مشاجره با همکاران یا مشتریان.
صفحه 19:
استعاره بخاری داغ برای سیستم انضباطی
لا سیستم انضباطی در سازمان به یک بخاری داغ تشبیه شده و زمانی مؤثر
است که خصوصیات بخاری داغ را داشته باشد
صفحه 20:
صفحه 21:
استعاره بخاری داغ برای سیستم انضباطی
1 1. آزاردهند گی: اقدام انضباطی باید برای فرد آزار دهنده و ناخوشایند
باشد تا فرد دیگر آن را تکرار نکند.
| ۲. فوریت زمانی: با لمس بخاری داغ. دست بلافاصله می سوزد. در
سازمان نیز فرد بابد به محض ارتکاب خطا مجازات گردد تا بداند چرا
مجازات می شود.
صفحه 22:
لا ۳. هشداردهندگی
| ۴. عدالت
لا ه.تأكيد بر عمل نه شخص
صفحه 23:
انواع اقدامات انضباطی
تذکر شفاهی.
اخطار کتبی,
انفصال موقت (تعليق).
تنزل مقام.
كسر حقوق و مزايا.
و اخراج از جمله اقدامات انضباطى اند.
رويكرد انضباطى مثبت بر رفتارهاى آينده متمركز است و خاصيت بيشكيرانه دارد.
صفحه 24:
kad Lona) دس
