haml_va_naghle_dasti_bar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حمل و نقل دستی بار”

حمل و نقل دستی بار

اسلاید 1: حمل و نقل دستی بار Manual Material Handling (MMH)در دهه های اخیر تغییرات عمده ای در کارهای صنعتی رخ داده است و ماشینها جایگزین نیروی ماهیچه ای انسان شده اند. کارها دیگر مثل چند دهه پیش سنگین نیستند.با این وجود، آسیبهای ناشی از MMH هنوز یکی از مشکلات اصلی در محیطهای صنعتی است و شیوع آن نسبت به گذشته تغییر چندانی نیافته است.این یک پارادوکس است.

اسلاید 2: MMH در MMH سه گروه ریسک متمایز وجود دارد:ریسک آسیبهای تصادفی (accidental injury)ریسک آسیبهای ناشی از اعمال نیروی بیش از حد (Overexertion)ریسک آسیبهای ناشی از استفاده بیش از حد (Cumulative Overuse)

اسلاید 3: MMH◄ درصد بزرگی از حوادثی که در صنعت رخ می دهند ناشی از حمل و نقل دستی بار است.◄ در امریکا (1995) 10% حوادث شغلی به سیستم اسکلتی- عضلانی مربوط است که در نتیجه ی حمل و نقل دستی بار ایجاد می شوند.◄ در انگلستان در سالهای 88-89 نزدیک به 27% حوادث گزارش شده در ارتباط با حمل و نقل دستی بار رخ داده است.◄ سازمان بهداشت و ایمنی شغلی انگلستان (1991) بیان می دارد که در 25% حوادث محیط کار مسئله ی حمل و نقل دستی بار وجود داشته است.

اسلاید 4: MMHتقریبأ علت 60% آسیبهای اسکلتی- عضلانی که به درخواست غرامت از سوی کارگران منجر می شود بلند کردن بار و علت 20% آنها هل دادن یا کشیدن است.آسیبهای کمری ناشی از بلند کردن دستی بار، پدیدهای رایج در صنعت است. در امریکا (1982) آسیبهای کمری 20% کل آسیبها و بیماریهای ناشی از کار و نزدیک به 25% از کل غرامت سالانه ی پرداختی به کارگران را تشکیل می دهند.

اسلاید 5: MMHحمل و نقل دستی بار یکی از دلایل اصلی کمردردهای ناشی از کار است. البته کمر درد به ویژه درد در ناحیه ی مهره های کمری در فعالیتها و محیطهای دیگر نیز دیده می شود (مثلأ در کارهای نشسته).در سال 1985، 26% از موارد پرداخت غرامت در امریکا به آسیبهای کمری ناشی از کار مربوط بوده است. متداولترین این آسیبها Strain/Sprain بوده است (93%) و متداولترین علت Strain/Sprain بلند کردن بار، لیز خوردن و سقوط بوده است.

اسلاید 6: MMH در حمل و نقل دستی بار عضلات می بایست فعالیت کنند تا اسکلت و استخونها را به حرکت در آورند و کار انجام شود. MMH برروی سیستم قلبی- عروقی و اسکلتی- عضلانی فشار وارد می کند. فشار بر این سیستم باعث افزایش مصرف اکسیژن و ضربان قلب می شود. این مسئله معمولأ بحرانی نبوده و با استراحت مرتفع می شود. در این زمینه فشار بر سیستم اسکلتی- عضلانی که می تواند بسیار آسیب زا باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است.در بیومکانیک این فشارها به ویژه فشارهای وارد بر ستون فقرات مورد مطالعه قرار می گیرند.

اسلاید 7: MMHاصطلاح حمل و نقل دستی بار شامل موارد زیر است:◄بلند کردن بار ((Lifting◄پایین آوردن (Lowering)◄هل دادن (Pushing)◄کشیدن (Pulling)◄حمل کردن (Carrying)◄نگه داشتن (Holding)که دربرگیرنده ی بخش بزرگی از فعالیتهای شغلی است.

اسلاید 8:

اسلاید 9: MMHدر مبحث MMH شناسایی و کنترل شرایطی که سبب آسیب اسکلتی- عضلانی می شود مطرح است. دراین مبحث شیوه های کنترلی مدیریتی (انتخاب پرسنل مناسب، آموزش ارگونومی در حمل دستی بار و گردش شغلی) و شیوه های کنترلی مهندسی (طراحی مجدد شغل، استفاده از شیوه های مکانیکی) برای به حداقل رساندن خطر آسیبهای اسکلتی- عضلانی ناشی از MMH ارایه می شود.

اسلاید 10: MMHاثرات آسیب زای MMH بر سیستم اسکلتی- عضلانی عمدتأ در ستون فقرات و به ویژه ناحیه ی مهره های کمری (Lumbar region) وارد می شود.در بسیاری از پژوهشهای انجام شده بر روی MMH، پنجمین مهره کمر، اولین مهره ی ساکروم و دیسک بین آن دو مورد توجه و مطالعه بوده است.

اسلاید 11: MMH در سال 1982، وزارت کار امریکا در مطالعه ای گزارشی از 906 مورد آسیب کمر منتشر کرد.

اسلاید 12: نتیجه گیریتوجه بیشتر به بلند کردن بار عاقلانه است، زیرا کاهش تعداد حوادث ناشی از بلند کردن بار بیشترین اثر را بر روی ایمنی کلی خواهد داشت.

اسلاید 13: MMH

اسلاید 14: نتیجه گیریخطرناکترین حرکت، پیچش و چرخشی است که در پی خم شدن صورت می گیرد.ترکیب خم شدن و چرخش، نیروی گشتاوری بزرگی را بر ستون فقرات وارد کرده و احتمال بروز آسیبهای کمری را افزایش می دهد.

اسلاید 15: ارزیابی MMH ارزیابی MMH به شیوه های گوناگونی انجام می شود. شیوه های بیومکانیکی، فیزیولوژیکی و روانشناختی سالهاست که برای ارزیابی استرس ناشی از MMH استفاده می شود.

اسلاید 16: مدل بیومکانیکی بلند کردن باراین مدل بیومکانیکی برای محاسبه ی نیروهای وارده بر ناحیه ی پایین ستون فقرات استفاده می شود. این مدل در وضع کردن دستورالعملهای بلند کردن بار در کشورهای اروپایی و نیز در دستورالعملهای NIOSH در امریکا از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 17:

اسلاید 18:

اسلاید 19: مدل بیومکانیکی بلند کردن باراز آنجا که آسیبها در دیسک L4/L5 و یا L5/S1 رخ می دهند، محاسبات بیومکانیکی برای این دو صفحه ی بین مهره ای انجام می شود.فرضیات:وزن بالا تنه 65% کل وزن بدن است.بلندی بازوی گشتاور از عضله ی راست کننده ی ستون فقرات تا دیسک L5/S1 برابر با 6 سانتی متر است. امروزه این محاسبات به وسیله ی نرم افزارهای خاص- منظوره انجام می شود.

اسلاید 20:

اسلاید 21:

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24:

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27: MMHبرای پیشگیری از آسیبهای ناشی از MMH دو پرسش به ظاهر ساده وجود دارد:ایمن ترین روش بلند کردن بار کدام است؟حداکثر وزن باری که یک شخص می تواند بلند کند چقدر است؟

اسلاید 28: MMHاولین و اساسی ترین اصل در بلندکردن ایمن بار آنست که بار تا حد ممکن نزدیک به بدن قرار گیرد.دومین اصل مهم بلند کردن بار به طور متقارن است که در آن چرخش و پیچشی حول محور طولی ستون فقرات وجود ندارد.

اسلاید 29: MMH Lifting zonesدر بلند کردن بار، حوزه دسترسی (reach envelope) یک شخص ایستاده را میتوان بر اساس راحتی، دشواری و به طور کلی نیروی بیومکانیکی وارده به ساختار اسکلتی- عضلانی تقسیم بندی کرد. مناطق بدست آمده Lifting zones می باشند.

اسلاید 30:

اسلاید 31: شیوه ی صحیح بلند کردن باربلند کردن بار با کمر خمیده و پاهای مستقیم باعث وارد شدن نیروی زیاد به مهره های کمر می شود و یکی از ریسک فاکتورهای اصلی در آسیبهای ستون فقرات است.از دیدگاه سلامت ستون فقرات، بلند کردن بار با کمر راست و پاهای خمیده (Crouch lift) روشی ایمن تر است. در این حالت اگر بار نزدیک بدن باشد نیرویی که به دیسک L5/S1 وارد می شود کاهش می یابد.

اسلاید 32: شیوه ی صحیح بلند کردن باردر برخی شرایط و برای بعضی بارها شیوهCrouch Lifting ارزش خود را از دست می دهد، زیرا بار باید در فاصله ای دور از بدن گرفته شود. در اینگونه موارد بلند کردن بار با کمر خمیده می تواند ایمن تر باشد.باید فاصله ی افقی بار از دیسک L5/S1 حتی الامکان کاهش یابد و از طرفی بدن نیز راست و مستقیم بوده به طوری که وزن بالا تنه در ستون مهره ها منتقل شود.

اسلاید 33:

اسلاید 34:

اسلاید 35: عواملی که می بایست در بلند کردن بار مورد توجه قرار گیرند عوامل افزاینده postural stress :Task requirementsویژگیهای بارسازمان و محیطعوامل فردی

اسلاید 36: Task requirementsگرفتن بار در فاصله ای دورتر نسبت به تنهچرخش تنه هنگام حمل یا بلند کردن باربلند کردن یا پایین گذاشتن بار زیر زانو یا بالای ارتفاع شانهبلند کردن یا حمل بار در مسافات طولانی افقی یا عمودیگرفتن و حمل کردن بار برای زمان طولانیبلند کردن یا حمل مستمر و مکرر باربلند کردن بار در حالت نشسته

اسلاید 37: ویژگیهای باروزناندازهدستگیرهلیز و بی ثبات بودن

اسلاید 38:

اسلاید 39: سازمان و محیططریقی که کار سازماندهی می شود (فیزیکی و زمانی) مثلا“ چند نفر عملیات MMH را انجام دهند.کمبود روشناییکف ناصافضبط و ربط نامناسب

اسلاید 40: عوامل فردی سنجنسنوع لباسمهارت در بلند کردن بار

اسلاید 41: طراحی محیط کار برخی جوانب محیط کار که باعث افزایش خطر آسیب ناشی از بلند کردن بار می شود:فضای محصورارتفاع بارکف

اسلاید 42: Some Guidelines in MMH

اسلاید 43: Some Guidelines in MMH

اسلاید 44:

اسلاید 45:

اسلاید 46:

اسلاید 47: تاکنون تلاشهای زیادی برای مشخص کردن حداکثر باری که کارگر می تواند تحت شرایط خاص از نظر تکرار، فاصله بار از بدن، دستگیره داشتن یا نداشتن و ... بلند کند صورت گرفته است.واقعا“ غیر ممکن است که بتوان وزنی را مشخص ساخت که بلند کردن و حمل آن در تمام شرایط و محیطها ایمن باشد. حد تعیین شده در کشورهای گوناگون:هند: در گذشته، تا 110 کیلوگرمآلمان: تا 33 کیلوگرمدر بسیاری از کشورها: تا 55 کیلوگرم

اسلاید 48:

اسلاید 49: معادله ی NIOSH برای طراحی و ارزیابی بلند کردن باردر این معادله، برای بلند کردن بار سه معیار بیومکانیکی، فیزیولوژیکی و روانی-جسمانی در نظر گرفته شده است.◄ معیار بیومکانیکی: چه وزنی می تواند بلند شود بدون این که به فرد آسیبی وارد شود؟ (آسیب دیسکهای بین مهره ای)◄ معیار فیزیولوژیکی: عمل بلند کردن بار چقدر می تواند استمرار داشته باشد بدون این که به سیستم تأمین انرژی بدن فشار وارد شود؟◄ معیار روانی- جسمانی: بلند کردن چه وزنی برای افراد قابل قبول است؟

اسلاید 50: طراحی و ارزیابی بلند کردن بار NIOSH معادله ی این معادله کاملترین شیوه در طراحی و ارزیابی بلند کردن بار است.این معادله حد وزن توصیه شده(Recommended Weight Limit) را برای بلند کردن بار در یک دوره زمانی معین بدون این که خطر آسیب ستون فقرات وجود داشته باشد، محاسبه می کند.این معادله یک معادله ی تجربی است و RWL را بر اساس متغیرهای مختلفی تعیین می کند.معادله اصلی در سال 1981 تدوین شد و در سال 1991 بازنگری شد.

اسلاید 51: معادله NIOSH نسخه 1981مبنای اصلی این معادله فرمول زیر است:Strain Index = Job demands / Worker capacityفرضیات:بلند کردن آرام و همواربلند کردن با دو دست و متقارن در صفحه ساجیتالپهنای بار متوسط است (حداکثر 75 سانتی متر)بلند کردن بار در فضای غیر محدودچنگش خوبشرایط جوی مناسب

اسلاید 52: معادله NIOSH نسخه 1981Action Limit (AL) توسط این معادله محاسبه می شود.اگر وزن باری که بلند می شود:1- زیر AL باشد، شرایط قابل قبول است.2- بین AL و MPL باشد، شرایط برای برخی غیرقابل قبول است. کنترلهای مدیریتی توصیه می شود.3- بیش از MPL باشد، شرایط برای بسیاری غیرقابل قبول است. کنترلهای مهندسی برای طراحی مجدد کار و حذف یا کاهش خطرات MMH توصیه می شود.

اسلاید 53:

اسلاید 54: معادله NIOSH نسخه 1981Maximum permissible limitبلند کردن بار بیش از MPL نبایستی انجام شود. در غیر اینصورت کنترلهای مهندسی باید اجرا شود.MPL بر اساس 4 معیار زیر تعیین شده است:1- شیوع آسیبهای اسکلتی-عضلانی وقتی که بلند کردن بار بیش از MPL باشد افزایش چشمگیری می یابد.2- بسیاری نمی توانند فشار بیش از N 6370 بردیسک L5/S1 را تحمل کنند.3- وقتی بلند کردن بار بیش از MPL باشد مصرف انرژی از kcal/min 5 تجاوز می کند. 4- تنها 25% از مردان و کمتر از 1% زنان بلند کردن بار بیش از MPL را قابل قبول می دانند.

اسلاید 55: معادله NIOSH نسخه 1981معیارها:فشار بیومکانیکی معادل N 3430 بر دیسک L5/S1 فشار فیزیولوژیک معادلkcal/min 3.5بیش از 99% مردان و بیش از 75% زنان بلند کردن بار را قابل قبول بدانند.

اسلاید 56:

اسلاید 57: متغیرهای مربوط به بلند کردن بار که در معادله NIOSH نسخه 1981 لحاظ شده اند: فاصله افقی محل قرار گرفتن دستها و نقطه بین دو قوزک پا (H)فاصله عمودی از کف تا محل قرار گرفتن دستها بر روی بار (V)جابجایی بار در راستای عمودی (D)تعداد بلند کردن بار در واحد زمان (F)

اسلاید 58:

اسلاید 59:

اسلاید 60:

اسلاید 61: معادله NIOSH نسخه 1991سه معیاری که برای تدوین معادله استفاده شده است عبارتند از:◄ معیار بیومکانیکی: حداکثر فشار دیسک kN 3.4◄ معیار فیزیولوژیکی: حداکثر مصرف انرژی kcal/min 4.7 – 2.2◄ معیار روانی- جسمانی: حداکثر بار قابل قبول برای 75 درصد زنان و 99 درصد مردان

اسلاید 62: معادله NIOSH نسخه 1991براساس معادله NIOSH، RWLmax برابر با 23 کیلوگرم است که در صفحه ساجیتال از ارتفاع 75 سانتی متری بالای سطح زمین بلند می شود و در فاصله 25 سانتی متری در جلو بدن قرار می گیرد.همچنین بار بیش از 25 سانتی متر در جهت عمود حرکت ندارد و دستها با بار خوب جفت می شود (دستگیره).بار گهگاهی بلند می شود.

اسلاید 63: معادله NIOSH نسخه 1991اگر شرایط بالا وجود نداشته باشد، باید RWL محاسبه شود.برای محاسبه RWL، 6 ضریب مرتبط با شرایط بلند کردن بار در نظر گرفته می شوند. RWLmax در این 6 ضریب که کمتر از 1 هستند ضرب می شود تا RWL برای شرایط خاص بدست آید.در معادله NIOSH سال 1981، RWLmax برابر با 40 کیلوگرم پیش بینی شده بود.

اسلاید 64:

اسلاید 65:

اسلاید 66:

اسلاید 67: Horizontal Location (H) should be measured. In those situations where the H value can not be measured, then H may be approximated from the following equations:Metric [All distances in cm]:H = 20 + W/2for V ≥ 25 cmH = 25 + W/2for V < 25 cmWhere: W is the width of the container in the sagittal plane and V isthe vertical location of the hands from the floor.

اسلاید 68:

اسلاید 69:

اسلاید 70:

اسلاید 71:

اسلاید 72:

اسلاید 73: شاخص بلند کردن بار (Lifting Index)نسبت بین وزن باری که بلند می شود و RWL را شاخص بلند کردن بار (LI) می نامند. LI=L/RWL◄ اگرLI ≤ 1 باشد خطر آسیب کمری وجود ندارد و تغییرات ارگونومیک ضروری نیست.◄ اگر LI < 3 > 1 باشد طرحها ی ارگونومیک برای کاهش استرس شغلی و نزدیک کردن LI به 1 لازم می شود.◄ اگر LI≥ 3 باشد باید سیستم کار تغییر و روشهایی همچون روشهای اتوماتیک اعمال شود.از روی ضرایب بدست آمده در معادله می توان مشکلات حاکم بر فعالیت حمل بار را مورد شناسایی قرار داد.

اسلاید 74: محدودیت هادر موارد زیر نمی توان از معادله NIOSH استفاده کرد:1- بلند کردن و پایین آوردن بار با یک دست2- بلند کردن و پایین آوردن بار بیش از یک شیفت کار3- بلند کردن و پایین آوردن بار در حالت نشسته4- بلند کردن و پایین آوردن بار در فضای محدود5- جابجایی بار با هل دادن و کشیدن6- جابجایی بار به کمک اهرم یا چرخ دستی7- فعالیت در محیطی با سطح لغزنده8- بلند کردن بار در محیط هایی با شرایط جوی حاد و نامناسب

اسلاید 75: 2.4. Multi-Task Procedure 1. Compute the Frequency-Independent Recommended Weight Limit (FIRWL) and Single-Task Recommended Weight Limit (STRWL) for each task.2. Compute the Frequency-Independent Lifting Index (FILI) and Single-Task Lifting Index (STLI) for each task.3. Compute the Composite Lifting Index (CLI) for the overall job.

اسلاید 76: 2.4.1. Compute the FIRWL for Each TaskCompute the Frequency Independent Weight Limit (FIRWL) value for each task by using the respective task variables and setting the Frequency Multiplier to a value of 1.0. The FIRWL for each task reflects the compressive force and muscle strength demands for a single repetition of that task. If significant control is required at the destination for any individual task, the FIRWL must be computed at both the origin and the destination of the lift, as described above for a single-task analysis.

اسلاید 77: 2.4.2. Compute the STRWL for Each TaskCompute the Single-Task Recommended Weight Limit (STRWL) for each task by multiplying its FIRWL by its appropriate Frequency Multiplier (FM). The STRWL for a task reflects the overall demands of that task, assuming it was the only task being performed. Note, this value does not reflect the overall demands of the task when the other tasks are considered. Nevertheless, this value is helpful in determining the extent of excessive physical stress for an individual task.

اسلاید 78: 2.4.3. Compute the FILI for Each TaskCompute the Frequency-Independent Lifting Index (FILI) for each task by dividing the maximum load weight (L) for that task by the respective FIRWL. The maximum weight is used to compute the FILI because the maximum weight determines the maximum biomechanical loads to which the body will be exposed, regardless of the frequency of occurrence. Thus, the FILI can identify individual tasks with potential strength problems for infrequent lifts. If any of the FILI values exceed a value of 1.0, then ergonomic changes may be needed to decrease the strength demands.

اسلاید 79: 2.4.4. Compute the STLI for Each TaskCompute the Single-Task Lifting Index (STLI) for each task by dividing the average load weight (L) for that task by the respective STRWL. The average weight is used to compute the STLI because the average weight provides a better representation of the metabolic demands, which are distributed across the tasks, rather than dependent on individual tasks. The STLI can be used to identify individual tasks with excessive physical demands(i.e., tasks that would result in fatigue). The STLI values do not indicate the relative stress of the individual tasks in the context of the whole job, but the STLI value can be used to prioritize the individual tasks according to the magnitude of their physical stress. Thus, if any of the STLI values exceed a value of 1.0, then ergonomic changes may be needed to decrease the overall physical demands of the task.Note, it may be possible to have a job in which all of the individual tasks have a STLI less than 1.0 and still be physically demanding due to the combined demands of the tasks. In cases where the FILI exceeds the STLI for any task, the maximum weights may represent a significant problem and careful evaluation is necessary.

اسلاید 80: 2.4.5. Compute the CLI for the JobThe assessment is completed on the multi-task worksheet by determining the Composite Lifting Index (CLI) for the overall job.The CLI is computed as follows:1. The tasks are renumbered in order of decreasing physical stress, beginning with the task with the greatest STLI down to the task with the smallest STLI. The tasks are renumbered in this way so that the more difficult tasks are considered first.

اسلاید 81:

اسلاید 82: The following example is provided to demonstrate this step of the multi-task procedure. Assume that an analysis of a typical three-task job provided the following results:

اسلاید 83: To compute the Composite Lifting Index (CLI) for this job, the tasks are renumbered in order of decreasing physical stress, beginning with the task with the greatest STLI down to the task with the smallest STLI. In this case, the task numbers do not change. Next, the CLI is computed according to the formula shown on the previous page. The task with the greatest CLI is Task 1 (STLI = 1.6). The sum of the frequencies for Tasks 1 and 2 is 1+2 or 3, and the sum of the frequencies for Tasks 1, 2 and 3 is 1+2+4 or 7. Then, from Table 5, FM1 is .94, FM1,2 is .88, and FM1,2,3 is .70. Finally: CLI = 1.6 + 1.0(1/.88 - 1/.94)+.67(1/.70 - 1/.88) = 1.6 + .07 + .20 = 1.9Note that the FM values were based on the sum of the frequencies for the subscripts, the vertical height, and the duration of lifting.

اسلاید 84:

اسلاید 85: دستورالعمل HSE برای بلند کردن باراین دستورالعمل براساس فشار داخل شکمی (intra-abdominal pressure ) به عنوان شاخصی غیر مستقیم برای فشار وارده بر ستون فقرات تدوین شده است.در این دستورالعمل، مقادیر پیشنهادی برای Lifting zones ارایه شده است.اعتقاد بر اینست که مقادیر ارایه شده برای همه کارگران مرد و یک دوم تا دو سوم کارگران زن حفاظت معقولی را فراهم می کند.

اسلاید 86: دستورالعمل HSE برای بلند کردن باراین دستورالعمل برای بلند کردن بار به تعداد کمتر از یک بار در دقیقه و شرایط نسبتا“ مطلوب تدوین شده است.منظور از شرایط مطلوب، وجود بار باثبات با چنگش خوب که با وضعیت بدنی راست بدون چرخش تنه بلند می شود.برای بلند کردن بار در حالت خمیده و یا چرخیده ضرایب تصحیح وجود دارد.برای خمش 90 درجه وزن بار باید 50% و برای چرخش 90 درجه وزن آن به میزان 20% کاهش یابد.

اسلاید 87: دستورالعمل HSE برای بلند کردن بار

اسلاید 88:

اسلاید 89: Pulling and Pushingاگر چه بلند و پایین گذاشتن بار متداولترین MMH بوده و دلیل بخش بزرگی از آسیبهای شغلی در محیط کار است، اما نباید از سایر فعالیتهایی که در زمره ی MMH قرار دارد غافل شد. کشیدن و هل دادن از جمله فعالیتهای متداول در محیط کار است و باید مورد توجه قرار گیرد.

اسلاید 90: Pulling and Pushingپیش از ارزیابی Pulling and Pushingباید به وضعیت تماس کفش و زمین و همچنین وضعیت بدنی فرد هنگام اعمال نیرو توجه کرد، زیرا این موارد نقش کلیدی در تعیین میزان نیروی اعمال شده دارند.بنابر این به عنوان نخستین اقدام کنترلی ارگونومیک می بایست به کف، کفش و وجود فضای کافی برای تغییر وضعیت بدنی توجه نمود.

اسلاید 91: Hand-held dynamometer (pull/push gauge)

اسلاید 92: Useful Linkshttp://libertymmhtables.libertymutual.com/CM_LMTablesWeb/taskSelection.do?action=initTaskSelection http://www.ohsah.bc.ca/462/2044/#1 http://www.healthandsafetycentre.org/ppcc/default.htm http://www.hse.gov.uk/msd/mac/faq.htmI:Ergonomics - Lifting rmLibrary.htm

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید