حیطه های یادگیری بلوم
اسلاید 1: طبقه بندی اهداف تربیتی بلوم (سطوح یادگیری بلوم)بلوم از منظر یک معلم به بحث آموزش و یادگیری نگاه میکرد.او بر این باور بود که وقتی معلم میخواهد یک جزوه بنویسد یا به کلاس برود یا امتحان طراحی کند یا هر کار دیگری که به آموزش مربوط است انجام بدهد، باید بتواند ابتدا تکلیف خودش را مشخص کند که از این تلاش و فعالیت چه انتظاری دارد.وقتی معلم هدف خودش را بهتر بداند، دانشآموز و دانشجو هم دستاورد بیشتر و بهتری خواهند داشت.هدف اصلی و نهایی بلوم : طراحی کلاس
اسلاید 2: انواع حيطه هاي يادگيريCognitive domainAffective domainPsychomotor domain حيطه شناختيحيطه عاطفیحيطه روانی-حرکتیCAP
اسلاید 3: حیطه شناختینتایج حاصل از آموزش های شناختی ختم می شود به مهارت های ذهنی:یادآوری(دانش)، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی
اسلاید 4: دانشدانش، بازشناسی و یادآوری آموختهها، مانند مفاهیم، اصطلاحات، قواعد و اصول از مطالب جزئی تا کلی را شامل میشود. کسب دانش و گسترش اطلاعات و آگاهی، یکی از متداولترین و مهمترین هدفهای آموزشی به شمار میرود. افعالی که در این سطح به کار می روند عبارتند از: تعریف کنید، لیست کنید، بیان کنید، مشخص کنید، طبقه بندی کنید و نام ببرید. چه کسی؟ کی؟ کجا؟ چه؟
اسلاید 5: BMSU – NF ysvahabi@gmail.com
اسلاید 6: رفتارهای قلمرو دانش علمآموز میتواند: معنای لغتی را که آموخته است بیان کند. بخشهای مختلف یک نقشه جغرافیایی را مشخص کند. قطعه شعری را از حفظ بخواند. یک اصطلاح یا قاعده علمی را تعریف کند.
اسلاید 7: درک و فهمفراگیری یا فهمیدن، عبارت است از درک و دریافت معنا و مفهوم ظاهری و مستتر در یک مطلب و بیان آن با عبارات و جملاتی که خود علمآموز میسازد. فهمیدن یعنی درك مطالب، که فرد از آن طریق درمییابد که هدف اصلی مطلب مورد نظر چیست.آموخته ها عمیق تراند.فهمیدن یادگیری را برای یادگیرنده معنی دار و رضایت بخش می کند. مرحله بالاتر از دانش است؛ زیرا در دانش از داوطلب خواسته میشود مطالبی را که آموخته، بدون دخل و تصرف زیاد در آن به یاد آورد؛ اما در این طبقه، داوطلب علاوه بر حفظ، باید مطالب را بفهمد. در سطح فهمیدن، داوطلب ملزم به تشریح و تفسیر معانی اصول است. افعالی که در این سطح به کار میروند عبارتند از: تشریح کنید، پیشبینی کنید، تفسیر کنید، استنباط کنید، خلاصه کنید و ترجمه کنید.
اسلاید 8: درک و فهماین طبقه شامل سه خرده طبقه میشود:ترجمه:انتقال معنی از شکلی به شکل دیگر، ترجمه از یک سطح انتزاعی به سطحی دیگر، بیان یک مطلب پیچیده به زبان ساده، ترجمه از یک نمادي به شکل دیگر، توانایی خواندن علائم مخصوص یک علم، ترجمه از یک شکل کلامی به شکل دیگر، برگردان مطلب از زبان خارجی به فارسی.تفسیر:توضیح مطالب از طریق معنی کردن با دادن مثالها یا خلاصه آنها، توانایی تفسیر انواع دادهها، توانایی درك و بیان اندیشه اصلی یک اثر یا یک مطلب به طورخلاصه. مثال: تفسیر نقشه و نمودار.برون یابی:بسط دادن اطلاعات و تعمیم نتایج یک تحقیق یا نمونهای از یک گروه به کل گروه، شکل دیگر برونیابی، درونیابی است که شامل پر کردن فواصل موجود در یک رشته اطلاعات است.
اسلاید 9: BMSU – NF ysvahabi@gmail.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.