خانه آبشار
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: موضوع: خانه آبشاردرس مربوطه: آشنایی با طراحی و معماریاستاد راهنما: جناب آقای مهندس قپانچیتهیه کنندگان: سید سهیل شاه طاهری، محمد جواد هاجری2
اسلاید 3: معرفی فرانک لوید رایت3
اسلاید 4: فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد . این معمار در طی 90 سال عمر پر بار خود (1959-1869) بیش از 60 سال فعالیت مستمر معماري داشته وحدود 560 ساختمان اجرا نموده است.4
اسلاید 5: رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه اي که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار برود.خانه اولیه رایت به نام خانه هاي دشتهاي مسطح معروف بودند، زیرا این خانه ها که غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با دشتهاي مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.5
اسلاید 6: خانه آبشار مهمترین خانه ي شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت است و در سال 1937 ساخته شده بسیار خوب بیانگر عقیده ي رایت،مبنی بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است)می باشد.این بناي ترکیب شده با منظره اي بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده اي همچون سنگ هاي طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزي باورنکردنی با محیط خود همخوان شده است.خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که (هیچ کس زیبایی خاص یک سایتموقعیت ساخت بنارا تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درك نمی کند).6
اسلاید 7: 7خانه آبشار
اسلاید 8: خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایاي الهی وحاصل تجربه ذهن انسان بر روي کره خاکی است، تا به حال هیچ بنایی تا این اندازه با هماهنگی و هارمونی بیان نشده است، مهمترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود وصخره است وهمه اینها بعلاوه ساختار خانه شما را به آرامش وگوش دادن به صداهاي گوش نواز دعوت می کنند آن هم نه هر صدایی! بلکه صداي موسیقی آب و آبشار.8
اسلاید 9: 9
اسلاید 10: اگرچه در نگاه اول،صفحات عریض بتونی خانه با طبیعت و درختان اطراف،بیگانه به نظر می رسد؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ي خلاقیت هنرمندانه رایت است، پی پرد.خانه بر روي آبشار معلق بوده و آب از کنار دیوارهاي سنگی آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه اي بر روي صخره ي آبشار قرارگرفته،چنان با طبیعت اطراف عجین شده که گویی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک،در طول سالیان دراز بوجود آمده است.10
اسلاید 11: 11
اسلاید 12: این خانه راهی است براي رسیدن به آرامش. فقط نگاه بوم شناختی این مدل کارایی دقیق از بوته ها جزییات سنگ Underbrush درختها روي پل و جزییات سنگ بر روي زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنري میسازد. تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند، تا موزه مان همواره بهتر شود.ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاري تحت تراس(بهار خواب) ظاهر معجر دقیق با شیب به سمت پایین و به سمت آب ، پا می گذارد.12
اسلاید 13: آشپزخانه منحصر به فردي که به «ورودي اضافه شده از جاده» “Walkway overdrive”و درب خروج متفاوت وکشت کننده هاي سقف و... تمامی اینها علامت جمع عنصرهاي منحصر بفردي دیگر از دیدي معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی، هنري و یکی از نمونه هاي شاخص معماري اقامتی در بستر طبیعی(جنگلی-کوهستانی)است.یکی از مهمترین خصوصیت هاي این بنا هماهنگی آن با محل ساختش میباشد یعنی به جاي اینکه یک عنصر اضافی در مکان ساختش باشد طوري ساخته شده است که نظم طبیعت اطرافش را بر هم نزند!!13
اسلاید 14: 14
اسلاید 15: کف ها و بام هاي خانه آبشار به طور چشمگیري پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصري از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.هر جزئی از طرح تدائی کننده دید استاد از جعبه اي منفجر شده میباشد.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوي آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه هاي اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد.15
اسلاید 16: 16
اسلاید 17: استاد در طراحی، فضاهاي داخلی را در پیوستگی با دنیاي خارج قرار داده وفضاها و خانه را درمحیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدینسان خانه آبشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.17
اسلاید 18: 18
اسلاید 19: 19
اسلاید 20: طراحی داخلی20
اسلاید 21: وي نیز در طراحی داخلی سعی کرده است که از مصالح طبیعی استفاده کند. سنگ، چوب ... سکنه خانه آبشار به وسیله دریچه اي شیشه اي در کف پذیرائی شاهد طنین جریان آب مسیل آبشار خواهند بود و به وسیله این دریجه شیشه اي کف مسیل را خواهند دید.خانه شان جنگل را پشت در نگاه نخواهد داشت آنها تنه درختها را بوسیله برشهایی در تراس و کشت کننده هاي سقفی نگاه خواهند داشت.دید به سوي خارج خواهد رسید و هیچ دیواري دید را قطع نخواهد کرد.منظره جنگل در پنجره ها قاب خواهند شد.طلوع آفتاب از میان طاق هاي بتنی خواهد بود که زورق رنگ طلائی تیره خواهد بود که به وسیله سنگهاي طبیعی اطراف در لایه هاي افقی وعمودي بر نما خواهند بود.این سنگها ستون ها و لوله بخاري بلند گرما دهنده را خواهند ساخت و خانه در مسیري ساخته خواهد شد که بیانگر بافت وساختارش باشد.21
اسلاید 22: 22
اسلاید 23: بنابراین خانه خواهد توانست شرحی از چرخه فصلها باشد و نه صرفآ یک تصویر دیده شده در ارتباط با یک آبشار. این اثر یک جسم حجیم اما ظریف است که به وسیله طبیعت احاطه شده و جزیی از آن شده است. در واقع تنها به طبیعت اضافه شده بدون این که چیزي از آن کم کند .این خانه در واقع چیزي بیش از یک اثرهنري در پشت خود پنهان کرده است. تمام اندازه ها به طرز شگفتی از یک نیروي بی پایان طبیعی انرژي میگیرند. در واقع این خانه و آن آبشار با هم هماهنگ و عجین شده است و درواقع ترکیبی ساخته اند که هر چشمی آرزوي دیدن آن را دارد.23
اسلاید 24: 24
اسلاید 25: 25
اسلاید 26: 26
اسلاید 27: 27
اسلاید 28: معماري ارگانیک در خانه آبشار 28
اسلاید 29: آنچه در خانه آبشار مفهوم ارگانیک را از مستدل بودن هر جزء یا فرم آن فراتر می برد، نخست پیوستگی طبیعی تمام اجزاي آن است و سپس آمیختن آنها با مظاهر طبیعت که این خانه به راستی جزئی از آن شده است. وجود آبشاري روان در دل این ساختمان نه تنها آن را شگفت انگیز و تماشایی می کند، بلکه آن را جزئی از طبیعتی می کند که این ساختمان در میان آن بنا شده است. پاره اي از منتقدان این پرسش را مطرح ساخته اند که آیا آبشار از درون خانه نیز به دید می آید یا خیر؟ جواب این پرسش البته منفی است. اما معماري تا چه اندازه فقط باید در خدمت گروهی خاص و مقصودي معین باشد؟ به معماري باید به عنوان جزئی از محییط نگریست و از این لحاظ، این اثر رایت با توجه به مقصودي که بر معماري مرتبط است پاسخی بس موفقیت آمیز یافته است.29
اسلاید 30: همین برون ساختمان، همین ارگانیک بودن آن، به درون ساختمان نیز تنوعی دلپذیر داده است. به جاي حجمهاي واضح و یکنواخت و ملال انگیز، هر گوشه درون این ساختمان داستانی جالب توجه دارد اگر چه آبشار از درون خانه دیده نمی شود، همین شکفتگی از درون که روح و معناي ارگانیک است این داستانهاي جالب را پدید آورده است.30
اسلاید 31: 31
اسلاید 32: آنچه از کیفیت ارگانیک معماري رایت بر می خیزد و به ویژه در خانه آبشار وي مجسم است و براي ما حائز اهمیت بسیار، تندیس گونه بودن آن است. اگر به تعبیر تندیس گري را ترکیب حجمها و بازي فضاهاي پر و خالی تعریف کنیم ، خانه آبشار به راستی تندیسی است که در فضا قد بر می افرازد، تندیسی که یکسره ساخته و پرداخته آدمی نیست، بلکه حاصل ترکیب حجمها و فضاهاي طبیعی است که به صورت تخته سنگهاي خشن و دست نخورده در این ترکیب جلوه گر می شود و نیز حجمهاي تراشیده از بتن که صاف و صیقل خورده به نظر می رسند و بخش دیگري از ترکیب را به پدید می آورند.32
اسلاید 33: دو دیوار عمودي سنگی(از سنگهاي طبیعی تراش خورده و بر هم نهاده شده) در واقع پیوند (rapport) این ترکیب را به وجود می آورند و مظاهر طبیعی ترکیب(سنگهاي نخراشیده)و مظاهر ساخته و پرداخته آدمی(حجمها صاف بتنی) را به یکدیگر متصل می سازد . اهمیت اینکیفیت تندیس گونه براي ما در این است که همین کیفیت که مدتی در معماري مدرن و از جمله به سبب سبک جهانی به فراموشی سپرده شده بود، دوباره در دهه شصت( و شاید اندکی زودتر، اگر رونشان لوکوربوزیه را ملاك قرار دهیم) از خواب زمستانی خود سر برداشت و در معماري تجلی کرد و اکنون، البته به گونه اي دیگر و به تعابیري متنوعتر، در آثار معماري معاصر ما متجلی است.33
اسلاید 34: 34
اسلاید 35: 35
اسلاید 36: موارد طراحی و اجرائی که رایت براي این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد خلاصه نمود:حداقل دخالت در معماري طبیعیتلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه اي که هر یک مکمل دیگري باشند.ایجاد فضاهاي خارجی بین ساختمان و محیط طبیعیتلفیق فضاي داخل با خارج36
اسلاید 37: نصب پنجره هاي سرتاسري و از بین بردن گوشه اتاقاستفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنانمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجراستمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا37
اسلاید 38: این طرح در سال 1977 در نظرخواهی بهترین طرح معماري معاصر، که از سوي مجله عنوان نخست دست یافت.خانه آبشار که براي جی.ادگارد کافمن، تاجر ثروتمند پیتسبورگی، ساخته شده، در سال 1962 به (سازمان حفاظت از جنگل و منابع طبیعی پنسیلوانیاي غربی)اهدا گردید.در میان خانه هاي طراحی شده توسطفرانک لوید رایت، تنها خانه ي آبشار است که تغییر نیافته و حتی هنوز اثاثیه ي اصلی آن حفظ شده است.38
اسلاید 39: پلان های خانه آبشار و تفکیک فضاها 39
اسلاید 40: 40فضای عمومیفضای عمومی
اسلاید 41: 41
اسلاید 42: 42
اسلاید 43: 43
اسلاید 44: 44
اسلاید 45: 45
اسلاید 46: 46
اسلاید 47: 47
اسلاید 48: 48
اسلاید 49: 49
اسلاید 50: 50
اسلاید 51: 51
اسلاید 52: 52
اسلاید 53: 53
اسلاید 54: 54با سپاس از توجه و حضور سبزتان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.