در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- اجزای تیتر
- اجزای گزارش
- ارزش های خبری
- اصول خوب نوشتن
- بازگشت به عقب
- پاورپوينت خبر نویسی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پایان شگفت انگیز
- خبر
- خبر چیست
- خبرنویسی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- رپورتاژ
- سبک داستانی خبر
- سبک دایره ای
- سبک های خبر نویسی
- علامت گذاری در خبر
- عناصر خبر
- گزارش تبلیغاتی
- گزارشگر كیست
- ویژگی های گزارش
خبر نویسی
اسلاید 1: دوره آموزشی ( خبرنویسی )شهرستان بهاباد
اسلاید 2: خبر چیست ؟- خبر گزارشی از واقعیت ها است ولی هر واقعیتی خبر نیست.- اطلاعات مربوط به آنچه رخ داده است، خبر نامیده می شود.- خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است. «خبر گزارشی واقعی از یك رویداد عینی است كه در آن یك یا چند ارزش خبری وجود دارد و نحوه تنظیم و ارایه آنرا عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شكل می دهند».
اسلاید 3: ارزشهاي خبري : - دربرگيري - شهرت- تازكي و نو بودن - استثناء و شگفتي - تعداد و مقدار ( بزرگي و فراواني ) مجاورت ( معنوی و جغرافیایی) درگيري ،منازعه و برخورد ( فکری –فیزیکی)
اسلاید 4: عناصر خبر كه؟ ( چه کسی) كي؟ (چه وقت) كجا؟ ( در چه مکانی) چه؟ ( موضوع ) چرا؟ (دلیل رویداد ) چگونه؟ (کیفیت وچگونگی )
اسلاید 5: مفاهیم اساسی در خبر نویسی 1ـ روشنی خبرclear 2 ـ درستی خبر accurate3 ـ جامعیت خبرcompelete
اسلاید 6: سبک های خبر نویسی NEWS STYLES 1ـ سبک هرم وارونه2 - سبک تاریخی3 ـ سبک تاریخی با لید4ـ سبک بازگشت به عقب 5 ـ سبک پایان شگفت انگیز6 - سبك داستاني خبر7 ـ سبک دایره ای
اسلاید 7: سبک بازگشت به عقب: در این نوع سبک ابتدا لید نوشته می شود، بعد توضیح لید داده می شود و بعد سابقه خبر نوشته می شود.
اسلاید 8: سبک پایان شگفت انگیز در این نوع سبک، خواننده کنجکاو نگاه داشته می شود و برای مخاطب سوالی ایجاد می شود، بدون این که به آن پاسخ داده شود. در این سبک از لید غیر متعارف و سوالی استفاده می شود و معمولا بدنه خبری به صورت تاریخی کار می شود؛ عمده کاربرد آن در خبرهای اجتماعی و حوادث است.
اسلاید 9: سبک دایره ای:در این سبک، خبر از یک نقطه شروع می شود تا ماجرا تعریف شود و دوباره به همان نقطه باز می گردیم، علت ها را جستجو و عواقب را بازگو می کنیم. این سبک نیز بیشتر در خبرهای حوادث و اجتماعی کاربرد دارد.
اسلاید 10: سبك داستاني خبر:تنظيم خبر به سبك روايي _ داستاني narrative)) شبيه داستان كوتاه است. در اين سبك نويسنده دقيقا از تمام تكنيك هاي قصه گويي ( شخصيت پردازي، صحنه آرايي ، موقعيت ها و نقطه اوج ) بهره مي برد با اين تفاوت كه همه آنچه را كه مي گويد حقيقت دارد و بر عكس داستان و رمان ذهني نيستند
اسلاید 11: اجزای تیترروتیتر تیتر اصلی زیرتیتر میان تیتر خلاصه تیتر (سوتیتر)
اسلاید 12: مثال :روتیتر: به دلیل بروز فاجعه انسانی در افغانستان:تیتر اصلی: وزیر کشور: عملیات را متوقف كنیدزیرتیتر: تلفات در افغانستان به 1200 نفر رسید*طالبان به آمریکا اعلان جهاد کرد
اسلاید 13: اصول خوب نوشتن 1 ضمن ارایه «اطلاعات» «اهمیت مساله» هم گوشزد گردد. از این شاخه به آن شاخه نپريد و «تمرکز» داشت، و در عین تمرکز، از «چهارچوب» کار هم غفلت نکرد و همه این ها را به طرزی پیش برد که قیافه مطلب و ساختار آن هم از حالتی منطقی برخوردار باشد « فرم»
اسلاید 14: اصول خوب نوشتن 2 همیشه به هنگام نوشتن، مخاطب را در نظر بیاوریدسعی کنید خودتان را به جای او بگذارید ( سطح سواد)با سوم شخص و با تکیه به زمان گذشته بنویسید.(بیطرفی)به قواعد سبک هرم وارونه پایبند باشیدبه دادن سابقه و پیشینه در خبر عادت کنیداز نوشتن منابع در خبر غفلت نکنیدخبر را با نظر ادغام نکنیدقدر نقلقولهای مستقیم را بدانید و از آنها استفاده کنید
اسلاید 15: اصول خوب نوشتن 3بیشتر نشان بدهید و کمتر حرف بزنید، سعی کنید جزییات رویداد را بهترترسیم کنید (بصری حرکت کردن )اجازه ندهید واژهها راه خبر را سد کنند ، وقتی میتوانید مسالهای را با یک کلمه بزنید، چرا از چند کلمه استفاده میکنید ( بجای به این دلیل که از ”زیرا“ استفاده کنید)لید نقشه خبر شماست، مبادا مخاطب راه را گم کند
اسلاید 16: نشانه گذاری يا علامتگذاری درخبرنقطه (.)الف) نقطه برای جدا کردن جمله های خبری از يکديگر مورد استفاده قرار می گيرد و کامل بودن جمله را می رساند. مثال:رييس انجمن حسابداران خبره ايران گفت: «منشاء فساد اقتصادی، دولتی بودن اقتصاد و تصدی گری دولت در بخش های مختلف اقتصادی است.»ب) همچنين پس از هر حرفی که به صورت نشانه اختصاری به کار رفته باشد، نقطه بکار می رود. مثال: - پست وتلگراف وتلفن(P.T.T)، - ابن سينا متوفی به سال 428 ه.ق.
اسلاید 17: دونقطه (:)نشانه دونقطه قبل از نقل قول مستقيم کاربرد دارد: مثال : مخبر کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس گفت: «اتفاقی که درمرزهای شرقی ايران و در حادثه ای که در نيويورک رخ داد، يکی از ابعاد جهانی شدن را به دنيا گوشزد کرد.»
اسلاید 18: سه نقطه (...)الف) در نقل قول مستقيم که در گيومه قرار دارد اگر به هر دليلی بخشی از اظهارات فرد حذف شود، می توان از نشانه سه نقطه به جای آن استفاده کرد و بقيه مطلب را ادامه دادب) کلمات يا عبارات خلاف عفت عمومی و رکيک و عباراتی از اين نوع که نمی توان در خبر درج کردپ) اگر به عللی مطلبی ناتمام بماند و بخواهيم جمله يا عبارت را ناتمام رها کنيمت) در مواردی که کلمه يا بخشی از مطلب ناخوانا و نامفهوم باشد به جای آن سه نقطه قرار می گيردث) برای نشان دادن گسيختگی تلفظ در مورد کسانی که به عادت يا بنا به حالت خاصی بريده بريده حرف می زنند
اسلاید 19: ويرگول(،)الف) وقتی به چند کلمه موضوع واحدی اطلاق شود.مثال: آب، غذا، مسکن و هوا از لوازم اوليه حيات آدمی است.ب) بين دو کلمه که احتمال می رود خواننده آنها را با کسره اضافه بخواند.مثال: هر که به طاعت از ديگران کم است و به نعمت بيش، به صورت توانگر است و به معنی درويش.پ) جدا کردن اعدادمثال: 2، 4، 6 و 8 اعداد زوج هستند.نکته ضروری : ويرگول به کلمه قبلی می چسبد و از آن فاصله نمی گيرد.
اسلاید 20: گيومه يا نشانه نقل قول« »الف) هنگامی که عين سخن يا نوشته فردی را بدون هيچ تغيير و اصطلاح ادبی ذکر کنيمب)در ميان جملات و هنگام بيان نقل قول غير مستقيم امکان دارد واژه و يا عبارتی عينا به نقل از گوينده نقل شودگاهی هنگام ذکر اسامی خاص از گيومه از استفاده می شودمعمولا نقطه در داخل گیومه گذاشته می شود.
اسلاید 21: نشانه تعجب( ! )نشانه تعجب در پايان جمله هايی به کار می رود که نشان دهنده يکی از حالات شديد نفسانی و عاطفی همانند تعجب، تاکيد، تحقير، تنفر، خطاب، تحسين و شادمانی است. مثال:_ ای دوست! _ آهسته! _ بسيار خوب ! _ آه! _ عجب آدم دورنگی است!
اسلاید 22: نشانه استفهام (؟)الف) در پايان جمله های پرسشی. مثال:علت فرار مغزها از کشورهای جهان سوم را در کجا بايد جست و جو کرد؟ب)پس از هر کلمه يا عبارتی که جای جمله استفهامی مستقيم را بگيرد. مثال:سکوت نشانه چيست ؟رضايت يا مخالفت؟چند نکته ضروری :_ گاهی علامت استفهام به جای علامت تعجب به کار برده می شود که صحيح نيست
اسلاید 23: گزارش نويسی«گزارش روایت یا برداشت خبرنگار است از فراگرد میان دو سوی ارتباط، به منظور دستیابی به واقعیتی كه دارای یك یا چندارزش خبری باشد، این روایت ضمن آن كه تحت تاثیر ویژگیهای دوسویه فراگرد ارتباطی است، احتمالا از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی تاثیر میپذیرد.»
اسلاید 24: ویژگیهای گزارش :توجه به ارزشهای خبری در گزارشپرداخت مطلوبوحدت موضوعنزدیكی به ذهن مخاطبارزشهای ملی و اجتماعیدامنه جذابیت
اسلاید 25: الزامهای یک گزارش خوب پیش از هر چیز، گزارش باید خواندنی باشدگزارش باید نگارشی زیبا و دلچسب داشته باشدباید روان و یک دست باشدحجم مطلوب داشته باشدملاحظههای قانونی در آن رعایت شودسلیقه، خواست، علاقه و نیازهای مخاطب در گزارش لحاظ شود
اسلاید 26: گزارشگر كیست؟شم خبریسرعت انتقالقدرت انتقالقلم روان
اسلاید 27: فرض كنیم كه مادر مستمندی نوزاد خود را در بامداد یک روز پاییزی در كنار دیوار خانهای گذاشته و رفته است. این مفهوم را به چند شكل میتوان منتقل كرد؟یک نوزاد صبح امروز در كنار دیوار خانهای در... پیدا شد.مادرنیازمندی، فرزند نوزاد خود را پشت دیوار منزلی در خیابان... رها كرد و ناپدید شد. مادرسنگدل، نوزاد بیگناه خود را در بامداد سرد پاییزی در كنار دیوار خانهای در... رها كرد و گریخت. بار دیگر قنداق نوزادی که مادری نامهربان او را در كنار دیوار خانهای رها كرد، در... پیداشد. مادر برای بار آخر به صورت نوزاد نگاهكرد. تصور فردایی تیره و دشوار مثل آن چه خود او دیروز و امروز داشت و دارد او را مصممتر ساخت.گلبوسهای نرم از گونه كودک گرفت. نم گوشه چشم را خشک كرد و این بار او را در پناه دیوار گذاشت و رفت. در پیچ كوچه یک بار دیگر برگشت تا پاره وجود خود را ببیند... چه كسی این نوزاد بیگناه را در پشت دیوار منزلی در... رها كردهاست
اسلاید 28: ویژگیهای نثر و زبان گزارش وگزارشگر ساده باشدجملهها و عبارات كوتاه باشندنگارش زیبا داشته باشداستقامت و سختكوشی: گزارشگر باید سختكوش و مقاوم باشد مطالعهداشتنشخصیت گزارشگری
اسلاید 29: انواع گزارشگزارش خبریگزارش توصیفیگزارش تحقیقیگزارش بر مبنای مصاحبهگزارش از شخصگزارش از مکانگزارش آزادگزارش تصویری (مصور(گزارش طنزگزارش تبلیغاتی (رپرتاژ آگهی)گزارش پیگیرانه
اسلاید 30: گزارش خبری همیشه خبر نخستین انعكاس یک واقعه در رسانههاست، اما اگر وقوع یک رویداد به علتهایی دارای اهمیت بیشتری باشد، رسانهها برای ارایه توضیح و تفسیر به مخاطبان خود، از آن رویداد گزارش یا گزارش هایی را تهیه میكنند گزارش خبری، لزوما در گروه گزارشهای حوادث یا شهری جای نمیگیرد. گزارش خبری شامل گزارشهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و... نیز میشود
اسلاید 31: گزارش تبلیغاتی (رپرتاژآگهی) از میان انواع گزارشها، گزارش تبلیغاتی، معمولا كار بخش تحریریه نیست. این نوع گزارش تنها به منظور معرفی بازرگانی یک كالا، یک خدمت، یک واقعه یا یک موسسه نوشته میشود و نشریه در ازای چاپ آن پولی از سفارش دهنده دریافت میكند.
اسلاید 32: ویژگیهای گزارش تبلیغاتیشعاری و موثر باشدنگارش مطلوبتصویرهای مناسب
اسلاید 33: اجزای گزارشگزینش موضوعتحقیق مصاحبهتنظیم گزارشبازنگری ربط دادن انتخاب سبکنگارش
اسلاید 34: زبان انواع گزارشهاگزارش تحقیقی: شیوه نثر سنگین و دانشگاهی و استدلالیگزارش از مراسم: لحن و نثر سنگین با اندكی وصفگزارش بر مبنای مصاحبه: نثر اثرگذار و جدی با تمایل به وصفگزارش از شخص: لحن وصفی و اندكی تحقیقی و استدلالیگزارش خبری: لحن جدی، بدون وصف با تاثیری از تحقیقگزارش توصیفی: لحن وصفی، شاعرانه، تاثیرگذار، آزاد از استدلالگزارش آزاد و گزارش طنز: برپایه هنرهای كلامی، وصفی و شعری
اسلاید 35: خصوصیات تیتر گزارشموثر باشد: تیتر باید خواننده را درگیر گزارش كندزیبایی: تیتر گزارش باید دارای جاذبه و زیبایی باشدرسایی : تیتر گزارش باید موضوع آن را برساند كوتاهی و فشردگی خاصیت اجتنابناپذیر تیتر است
اسلاید 36: مراحل عملى تهيه گزارش تعيين يا انتخاب موضوعمطالعه مقدماتى درباره موضوعگفتوگو با مردمنظرخواهى از كارشناسانگفتوگو با مسؤولانمشاهدات و تجربههاى گزارشگرتنظیم گزارش
اسلاید 37: سبکهای تنظیم گزارشسبك هرم وارونهسبك تشريحى يا توصيفىسبك تاريخى (ترتيبى)
اسلاید 38: چند نمونه از تيترهاى گزارش- هواى تهران؛ هر نفسى كه فرو مىرود مخّلِ حيات است!- گوشت گَرم 75 تومانى چرا ناگهان يخ زد؟- خمار مىآيند، نشئه مىروند و فردا مىميرند- چو دخلت نيست، خرج آهستهتر كن- «پاشويه اقتصادى» براى پايين آوردن تب مصرف- كار نكن، پول بگير!- «سبد مصرف» حقوقبگيران، خالى از كالا، پر از گرانى!- سرمايه مخرب، براى چه امنيت داشته باشد؟- اينجا روزگارى منجيل بود- اى چرخ چه خانهها كه ويران كردى!
اسلاید 39: اصول گزارش1. توصيف و بازگويي عيني2. پرهيز از پيشداوري3. شناخت مخاطبان4. نفي گزارشگر محوري
اسلاید 40: براي نوشتن گزارش بهتر است مراحل زير را دنبال كنيد درجهبندي مطالب برحسب اهميتانتخاب شيوه بيانانتخاب تيتر جذابانتخاب ليد مناسبتدوين متنحفظ و وحدت موضوعتصويرپردازيسادهوكوتاهنويسيرعايت قواعد و دستور زبانبازبيني و اصلاح متن
اسلاید 41: فنون مصاحبه مصاحبه عبارت است از پرسش و پاسخ ميان دو يا چند نفر به منظور انتقال يك پيام ارتباطي ( خبر يا غير خبر) كه يك سمت آن نماينده رسانه قرار دارد. مصاحبه ها در يك تقسيم بندي كلي دو گروهند؛ مصاحبه هاي خبري و مصاحبه هاي شخصي(غير خبري.)
اسلاید 42: شيوه هاي انجام مصاحبه- چهره به چهره face-to face interview - تلفني telephone interview - كتبي letter interview - از طريق ايميل E-mail interview
اسلاید 43: مصاحبه به سبك قيفيمصاحبه با سوال هاي ساده شروع و در پايان به سوال هاي سخت تر منتهي مي شود. اين سبك براي مصاحبه هاي سخت و مصاحبه هايي كه چالش در آن زياد است و يا اصولا با مصاحبه شونده تند خو روبرو هستيم بهتر جواب مي دهد. چون هر دو طرف مصاحبه درست مثل فوتباليستي كه قبل بازي به گرم كردن خود مي انديشيد نياز مند اين گرم شدن با طرح سوال هاي ساده در ابتداي مصاحبه هستند.
اسلاید 44: مصاحبه قيف وارونه در مصاحبه به روش قيف وارونه ، سوال هاي كليدي و سخت در ابتداي مصاحبه پرسيده مي شود. اين شيوه بيشتر درمصاحبه هاي تلويزيوني كاربرد دارد. و براي قضات ، وكلا، نيروي هاي پليس و مقامات دولتي و كساني كه در پاسخ به سوال هاي بسته مهارت دارند به كار مي رود
اسلاید 45: کلیدهای طلایی برای مصاحبه 1* شروع خوبي داشته باشيد . شروع خوب، يعني طرح يك سوال جذاب و در عين حال راحت كه هم باعث جذب شدن مخاطب شود و هم مصاحبه شونده را براي پاسخ به وحشت و زحمت نيندازد؛ لذا: *مصاحبه خودتان را با سوال هاي سخت شروع نكنيد . سوال سخت سوالي است كه باعث آزار و گاه وحشت مصاحبه شونده مي شود و مي تواند باعث توقف مصاحبه در همان ابتدا شود . اين يعني شليك تير خلاص به خودتان. * مصاحبه را با سوال هاي كليشه اي شروع نكنيد ؛” لطفا خودتان را معرفي كنيد.” پاسخ اين گونه سوال ها براي مخاطب، خسته كننده هستند و وچنگي به دل نمي زنند. اين يعني شليك تير خلاص به مخاطب.* پايان خوبي داشته باشيد. براي پايان مصاحبه، يك سوال كه حدس مي زنيد منجر به يك جواب جالب و قابل توجه شود، در آستين داشته باشيد.
اسلاید 46: کلیدهای طلایی برای مصاحبه 2* به مصاحبه شونده - هر كس كه مي خواهد باشد - با احترام رفتار كنيد . * خوش قول باشيد . *در برخورد با جواب سوال ها - بويژه در مصاحبه با سياستمداران - كمي شكاك بودن بد نيست.* سوال هاي سخت خود را كه باعث به زحمت افتادن مصاحبه شونده مي شود و ممكن است او را عصباني كند و يا حتي به قطع قهرآميز مصاحبه بينجامد ، براي آخر مصاحبه بگذاريد. * حتما مصاحبه را ضبط كنيد . به هزارو يك دليل ، يك دليلش اينكه حرفتان مستند باشد. و به دادگاه نرويد.
اسلاید 47: آخرین کلید همواره به کارتان عشق بورزید
اسلاید 48: 50 قاعده مختصر و مفید در خبرنویسی1. مفاهیم اساسی خبر نویسی عبارتند از : درستی ، روشنی و جامعیت خبر 2. خبر باید درست ،کامل ، ساده ، روان و به زبان مردم عامی و در جمله های کوتاه نوشته شود .3. خبر باید فاقد واژه ها و عبارتهای دشوار و دور از ذهن باشد. 4. خبر باید بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین متن ارائه کندتا علاقه مندان در کمترین فرصت بیشترین بهره را ازآن ببرند. 5. خبر باید به گونه ای تنظیم شود که بخشهای مختلف آن(تیتر و لید و متن)با یکدیگر هماهنگی وتطابق لازم را داشته باشند.
اسلاید 49: 6. خبر باید اطلاعات مورد نیاز خوانندگان را در بر داشته باشد. 7. در خبر نباید پاراگراف ها را با یک عبارت تکراری آغاز کرد. 8. به هنگام به کاربردن نام افراد ، سازمانها در خبر آنچه مهم است آگاهی مخاطب از مقام وملیت و جنسیت فرد است و دانستن نام و نام خانوادگی برای مخاطب ارجحیت ندارد و برای آن که شناسایی به خوبی صورت گیرد ، باید در بار اول ، به ترتیب به نام و نام خانوادگی ، مقام اجتماعی ونام کامل سازمان اشاره شود و در پاراگرافهای بعدی با توجه به متن خبر از مشخصات بعدی استفاده کرد. 9. در خبر باید از کاربرد عنوانهای تحصیلی دکتر،مهندس) عنوان های آداب منشانه (آقا،خانم،تیمسار،جناب ) خودداری شود.
اسلاید 50: 10.برای تهیه و نگارش یک خبر خوب و کامل تکیه برحافظه کافی نیست ، بلکه از آغاز تا پایان تهیه گزارش باید یادداشت برداری شود و پس از دوباره خوانی ، تکمیل و اصلاح متن ، خبر به صورت دقیق تنظیم گردد. بنابراین قلم ، کاغذ ، ضبط صوت و دوربین عکاسی از لوازم ضروری تهیه خبر است .برای تهیه خبرهای کامل ، جامع و تازه باید همواره با مردم در تماس بود و نیازهای جامعه را شناخت .11. همواره پس از تنظیم خبر باید دوباره خوانی خبر صورت گیرد ، تا هرگونه ابهام احتمالی رفع شده و از جامع و کامل بودن و صحیح بودن خبر اطمینان حاصل شود.
اسلاید 51: 12. نویسنده خبر باید به دستور زبان و آیین نگارش فارسی مسلط و به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی جامعه آشنایی کامل داشته باشد. 13. برای موفقیت در عرصه خبرنویسی،نویسنده خبر باید آگاهی های سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی ،اقتصادی و دینی خود را افزایش دهد. 14. توجه به تازگی واهمیت سرعت درتهیه خبر و از ضروریات حرفه خبرنگاری است . ولی بهانه سرعت در کار توجیه مناسبی برای بی دقتی در نگارش خبر نیست .15. مشاهده غلط املایی و انشایی در خبرنویسی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست .
اسلاید 52: 16. نامهای خارجی ، نامهای خاص ، عبارات علمی و نقل قول از دیگران را در متن خبر باید داخل گیومه نوشت. 17. در نگارش نامهای خاص وعام به ویژه اسامی خارجی دقت در نگارش شرط لازم و یکسان نویسی نامها شرط کافی است .18. خبرهای جالب از رویدادهایی که به نظر دیگران عادی و کم ارزش می آیند ، به وجود می آید. 19. هرچه اهمیت موضوع خبر بیشترو هراندازه علاقه متقاضیان برای آگاهی از خبر بیشتر باشد، باید خبر را مشروح تر نوشت. 20. خبر نادرست به جای پاسخ گویی به نیاز متقاضیان چند پرسش جدید را مطرح کرده و آنها رانیز بی پاسخ می گذارد.
اسلاید 53: 21. رفتار شایسته و منطقی و آراستگی ظاهری هنگام تهیه خبر تاثیر بسیاری برروی منبع خبر دارد. 22. فرد حقیقی و یا حقوقی که خبر از او سرچشمه می گیرد را منبع خبر می گویند. 23. تاحد امکان درخبرباید به نقل قول مستقیم پرداخت و بایدتلاش کرد تا انتقال مفهوم پیام ومطلب بر منبع خبر استوار شود. 24. سابقه خبر یعنی توضیح دادن در خصوص گذشته و پیشینه خبرکه معمولا در پاراگراف آخر و پس از ارائه مطالب جدیدمی آید، ذکر این سابقه کمک شایانی در درک بهتر خبر برای مخاطب خواهد داشت و برای اتصال سابقه به متن خبر از واژه های کلیشه ای نظیر گفتنی است ، شایان ذکر است و … استفاده می شود .
اسلاید 54: 25. در نگارش خبر باید مقیاسهای متری ، میزان و بهای کالاها ، درجه ها و درصدها ، آمارها ، رتبه ها، ساعت و تاریخ ، روزها و صفحه کتابها و مانند آن را باید با عدد نوشت. 26. شماره یک وکسر کمتر از یک را باید با حروف نوشت . ( شماره های 2 و 10 را می توان هم با حرف و هم با عدد نوشت. )27. رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم و نگارش خبر الزامی است. ب) قواعد تیتر نویسی :کم گوی و گزیده گوی چون در تا زاندک تو جهان شود پر28.تیتر جوهره و روح خبر و ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است.و باید خلاصه مهمترین مطلب خبر باشد.
اسلاید 55: 29.تیترنویسی یکی از فنی ترین ، حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای تهیه خبر است . تیتر اگر اصولی و با علمبه ویژگیهای مخاطب و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبین بی تفاوت نشریات را نیز جذب کند. 30.تیتر جمله ای است که در خلاصه ترین شکل ممکن ، قصد دارد پیامی مرتبط با متن خبر را به مخاطب منتقل کند.31. از تکرار کلمات در تیتر باید خودداری شود. همچنین در تیتر از کاربرد واژه های اضافی و توضیحی باید خودداری کرد.
اسلاید 56: 32.تیتر باید به گونه ای باشد که درآن به اندازه نیاز و فقط به مهمترین عناصر شش گانه خبری اشاره شود . 33.در نگارش تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده کرد . 34.تیتر باید حتی الامکان با فعل به پایان رسیده و دارای مفهوم باشد. 35.در تیتر نیاز به نقطه گذاری در پایان جمله نیست ، ولی به کاربردن علائم سجاوندی در داخل تیتر اشکالی ندارد. 36.تیتر بایدکوتاه ،جامع و مانع ،مختصر و مفید ، منطبق و هماهنگ با خبر،جاذب وجالب،روشن و دقیق،روان و سلیس و بدون ابهام باشد.
اسلاید 57: 37. تیتر نباید مبهم و شعاری باشد. همچنین از نگارش تیتر سئوالی و منفی باید پرهیز کرد38.در تیتر باید با کمترین واژ ه ها بیشترین معنی ، مفهوم و پیام را بیان کرد. 39.تیتر باید به گونه ای باشد که نوع ، موضوع و ارزشهای خبری را بیان کند . 40.تیتر حتی المقدور نباید با قیدهای زمان و مکان شروع شود . 41.تیتر را باید پس از تنظیم خبر نوشت.
اسلاید 58: 42. لید خلاصه مهمترین بخش خبر است .جالب ترین و پرهیجان ترین موضوع ، تازه ترین رخداد و محکم ترین بخش خبر را باید با کلمات جذاب ، بدیع ، جاندار ، قاطع و هیجان انگیز در لید خبر نوشت . 43.در تهیه وتنظیم خبر، مهمترین کار نوشتن مقدمه یا لید Lead)) به صورت خلاصه و فشرده است.در واقع لید چیزی نیست جزهمان چند جمله اول خبر که هدایت گر مخاطب به درون خبر است. 44. لید باید کوتاه ، درست و رسا باشد ، هرچه لید کوتاه تر باشد ، جذاب تراست . لید خوب حداکثر بین 15-10 کلمه است .
اسلاید 59: 45.از ذکر مطالب مبهم وکلی و کم اهمیت و جزیی در لید باید خودداری شود. 46.نام و نام خانوادگی افراد را در صورتی در لید ذکر می کنیم که مخاطب بتواند مسوولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند،در غیر این صورت برای معرفی افراد در لید باید از مسوولیت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد. 47.در لید باید سعی شود به عناصر شش گانه خبری پاسخ داده شود . 48. در لید نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد.
اسلاید 60: 49.جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان ومکان شروع کرد. 50.نتیجه واقعه یا رویداد تاحد ممکن باید در لید آورده شود.
اسلاید 61: قانون مطبوعات”نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشند.تفصیل آنرا قانون معین می کند.“ اصل 24 قانون اساسیقانون مطبوعات کنونی کشور مصوب اسفند 1364 است که در سال 79 آخرین اصلاحات بر روی آن انجام شده است.
اسلاید 62: فصل 5-شرایط متقاضی نشریاتماده 9، تبصره 2: ”برای نشریات داخلی یک سازمان....که فقط برای کارکنان منتشر و رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد تنها اجازه از وزارت ارشاد با رعایت ماده 2 این قانون کافیست.“
اسلاید 63: فصل 6 – جرایم مطبوعاتیماده 23 : « هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا،یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف مدت یک ماه،کتبا برای همان نشریه بفرستد و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخها را در یکی از دو شماره ای که پس از وصول پاسخ منتشر می شود ، در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب چاپ شده است مجانی منتشر سازد بشرط آنکه جواب از دو برابر مطلب اصلی تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.»
اسلاید 64: فصل 6 – جرایم مطبوعاتیماده 23،تبصره1 :« اگر نشریه علاوه بر پاسخ مزبور،مطالب یا توضیحات مجددی چاپ کند حق پاسخگویی برای معترض محفوظ است ...»تبصره 3 :« در صورتیکه نشریه از درج پاسخ امتناع ورزد شاکی می تواند به دادگستری شکایت کند و رئیس دادگستری در صورت احراز صحت شکایت، جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می کند و هرگاه اخطار موثر واقع نشد،پرونده پس از توقیف موقت روزنامه که از ده روز بیشتر نخواهد بود به دادگاه ارسال می شود.»
اسلاید 65: فصل 6 – جرایم مطبوعاتیماده 23 تبصره 4 :« اقدامات موضوع این ماده و تبصره های ان نافی اختیارات شاکی در جهت شکایت به مراجع قضایی نمی باشد.»
اسلاید 66: روشهای برقراری ارتباط بین رسانه ها و روابط عمومیتهیه بیانیه مطبوعاتی و ارسال آن به رسانه های جمعیترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رسانه ایپاسخگویی به سئوالات و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطلاعات مورد نیاز آنان و مصاحبه های اختصاصیتهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح،تکذیب و یا تصحیحتولید اخبار ابتکاریتولید شبه رویداد
اسلاید 67: تهیه بیانیه مطبوعاتی و ارسال آن به رسانه های جمعیبیانیه های مطبوعاتی متون تنظیم شده ای حاوی اطلاعات، پیامها و اخبار مربوط به یک سازمان هستند که از سوی روابط عمومیها به عنوان خبر از راههای گوناگون در اختیار رسانه ها برای پخش قرار می گیرد.اشکالات موجود :فقر ارزشهای خبری و کم اهمیت بودن از دید مخاطبان سازمان مدار بودن و شخصیت مدار بودن بیانیه هاکهنه بودن اطلاعات موجود در بیانیهضعفهای فنی در تنظیم وشکل ارائه بیانیه
اسلاید 68: ترتیب دادن نشستها و مصاحبه های مطبوعاتی و رسانه ایاین نشستها معمولا به هنگام ضرورت مثلا برای اعلام برنامه های دراز مدت سیستم،عملکردها،پاسخگویی به شایعات و سئوالات و در مجموع به قصد دستیابی به اهداف سازمان و مدیریت آن ترتیب می یابد.برای برگزاری این نشستها توجه به نکات زیر ضروریست:زمان مناسب برای برگزاری نشستمشخص کردن مصاحبه شونده،موضوع،محل،زمان و هدف نشست در دعوتنامهدوسویه کردن ارتباط
اسلاید 69: پاسخگویی به سئوالات و مراجعات خبرنگاران و ارایه اطلاعات مورد نیاز آنان و مصاحبه های اختصاصی اطلاع همواره نباید به انچه سازمان تشخیص می دهد محدود شود بلکه بعضا باید به سئوالات و ابهامات رسانه ها در سایر موارد پاسخ داد.وظیفه روابط عمومی پاسخگویی به سئوالات رسانه ها و یا ترتیب دادن مصاحبه های اختصاصی خبرنگاران با مسئولین سازمان است.
اسلاید 70: تهیه جوابیه برای رسانه ها در قالب توضیح،تکذیب ،تایید و یا تصحیحیکی از وظایف روابط عمومی رصد مطالب مطرح شده در رسانه له یا علیه سازمان متبوع و تنظیم و ارسال جوابیه به آنهاست.البته در سالهای اخیر بدلیل عدم تولید و توزیع صحیح،کافی و بموقع اطلاعات از سوی سازمانها و عدم احساس مسئولیت و عدول خبرنگاران از پاره ای از معیارهای حرفه ای حجم جوابیه های روابط عمومی ها افزایش چشمگیری یافته است.
اسلاید 71: جوابیه – توضیحدر صورتیکه خبری از سازمان متبوع به صورت ناقص،مبهم و نارسا در رسانه ها درج شود باید با حفظ احترام،اعتدال و ادب، اطلاعات تکمیلی و صحیح را در سریعترین زمان ممکن در اختیار رسانه برای چاپ قرار داد.
اسلاید 72: جوابیه -تصحیحهرگاه اخبار منتشره دارای پاره ای اطلاعات نادرست و مقداری اطلاعات درست باشد در چنین مواردی روابط عمومی ضمن تایید و تاکید بر اطلاعات صحیح موجود در خبر،نسبت به اصلاح اطلاعات نادرست آن اقدام می کند. بهتر است سعی شود این کار در جوی دوستانه ووبدون درگیری با رسانه انجام شود.
اسلاید 73: جوابیه - تاییدبعضا رسانه ها خبری درست و صحیح را در مورد سازمان منتشر می کنند و سازمان براساس حقی که قانون مطبوعات به او داده است می تواند با ارسال تاییدیه بر صحت اطلاعات قبلی تاکید کند . البته معمولا روابط عمومی در اینگونه موارد از ارسال جوابیه خودداری می کنند.
اسلاید 74: جوابیه - تکذیباین شدید ترین نوع پاسخگویی روابط عمومی ها به رسانه هاست که با انتشار آن روابط عمومی تلاش دارد تا اطلاعات منتشر شده در خبر را بکلی انکار کند و آنرا ناشی از سهل انگاری،غرض ورزی، ضعف اطلاعات و یا نبودن احساس مسئولیت نویسنده یا رسانه تلقی کند و کل خبر را دروغ و آنرا تکذیب نماید. البته در کنار این تکذیب باید اطلاعات درست و صحیح نیز درباره همان خبر در اختیار مخاطب قرار گیرد.
اسلاید 75: تولید اخبار ابتکاریروابط عمومی ها می توانند در مواردی که سازمان از لحاظ خبری فعال نیست با استفاده از بعضی علایم ونشانه ها دست به تولید اخبار ابتکاری بزنند.تشابه ( تقلید از سایر سازمانها مثلا برگزاری همایش)تعارض ( خلاف سازمانهای شکست خورده عمل نمودن و ارایه اخبار آن به مردم مثلا در بحث صرفه جویی)تعمیم ( عملکرد سایر سازمانها را به موسسه متبوع خود تعمیم دهیم مثلا انجام مصاحبه و انتشار عملکرد در هفته دولت )
اسلاید 76: تولید شبه رویداداخباری که در سازمان وجود دارند ولی دارای ارزش خبری نیستند اما روابط عمومی با برجسته کردن انها سعی در انعکاس این اخبار در رسانه های میکند با روشهای زیر:برگزاری مصاحبه مطبوعاتیدعوت از مقامات برای بازدید از سازمان و درج خبر اندعوت از خبرنگاران برای بازدید از سازمان یا طرحهاترتیب دادن سفرهای خبری برای خبرنگاراناستفاده از مناسبتها و فرصتهای خاص مثلا روز خبرنگار
اسلاید 77: آگهی و رپورتاژآگهی آگهی وسیله ای است که پیام دهنده در ازای پرداخت وجه،از طریق انتشار آن، پیام خود را به مخاطب می رساند در تهیه ان باید به نکات زیر توجه کرد :عنوان آگهی مشخص شود ( مناقصه،مزایده،استخدام و...)متن آگهی با عنوان متناسب باشدروشنی و رسایی متن آگهیاستفاده از جداول و تصاویر ( در گزارش آگهی عملکرد)پرهیز از بزرگنمایی خبربرجسته سازی جنبه های خبریذکر نام سازمان یا نهاد آگهی دهندهاستفاده از میان تیترها و سوتیترهای مناسب
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.