خلاصهای از مبانی نت بهرهور فراگیر
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
خلاصهای از مبانی نت بهرهور فراگیر
اسلاید 1: خلاصه ای از مبانی نت بهره ورفراگیر
اسلاید 2: افزایش میزان سرمایه گذاری ، افزایش ظرفیت تولید، بکارگیری بیشتر سیستمهای اتوماتیک و غیره، مدیریت صحیح در امر نگهداری و تعمیرات را ایجاب می نماید.به کرات دیده شده ، در کارخانجات یا سازمانهای که سیستم نگهداری و تعمیرات موجود و پیوسته در جهت بهبود آن کوشش شده است ،برنامه ریزی تولید و نیز کنترل و ثبت هزینه ها به راحتی صورت گرفته و بازدهی نیز همواره افزایش یافته است.بطور کلی اهداف نگهداری و تعمیرات عبارت از افزایش زمان قابل استفاده و بهره برداری از سیستمهای صنعتی و کاهش نرخ خرابی و ازکارافتادگی آنها است.
اسلاید 3: سيستمهاي نگهداري و تعميرات (نت) و بهبود مستمردر بهبود مستمر اصل بر آن است كه:حتي يك روز نيز نبايد بدون ايجاد نوعي بهبود در يكي از بخشهاي شركت يا سازمان سپري شود.
اسلاید 4: روند تکاملی نگهداری و تعمیراتنگهداری و تعمیرات از روزی که بشر اولین ابزار خود نظیر چاقوی سنگی، چماق و... را ساخت وجود داشته است، بعنوان مثال، تیز کردن چاقو، خود نوعی نگهداری و تعمیر محسوب میشود.سیستم های اتوماتیک در اثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضر ارائه شده اند. این سیستم ها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده کمتر از نیروی انسانی درگیر در تولید می باشند. اما مقدار نفر-ساعت مصرفی در نگهداری و تعمیرات این سیستم ها به نسبت سیستم های قبلی زیادتر می باشد.
اسلاید 5: مرحله اول تعمیرات در صورت خرابیمرحله دوم نگهداری و تعمیرات پیشگیری مرحله سوم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شدهنگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر مبتنی بر شرایطنگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیرنگهداری و تعمیرات بهره ورنگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده1950196019701980روند تکاملی نگهداری و تعمیرات (از چپ به راست و از پائین به بالا)
اسلاید 6: مراحل تكامل در سطح جهانطراز جهانيطراز جهانيطراز جهانينت يا جهتگيري پاياييو قابليت اطمينانتعميرات پس از شكستنت برنامهريزي شدهو پيشگيرينت مبتني بر شرايطماشين آلات19901980197019601950
اسلاید 7: ويژگيهاي عملكرد در طراز جهانيكارخانه ايدهآلضايعات صفرشكستها و خرابيها صفرآسيبها و خسارات صفرآلودگيها و گرد و غبار صفردوبارهكاريها صفرطراز جهانيكسب افتخارغرور كارياعتبار مليتبادل نظرروح تفاهمعملكرد گروهي
اسلاید 8: لزوم پذيرش مديريت بهبود مستمر در شركت و در بخش نت12نگهداريبهبودكايزننوآورينگهداريمديريت ارشدمديريت ميانيسرپرستهاكارگرانمديريت ارشدمديريت ميانيسرپرستهاكارگرانبرداشت ژاپني از وظايف شغليبرداشت ژاپني از كاركردهاي شغلي (نگهداري، نوآوري، كايزن)
اسلاید 9: TPM چیست؟TPMکه امروزه از آن سخن به میان می آید ،روشی جهت نگهداری و تعمیرات کارخانجات است. در دهه 70 میلادی ودرکارگاههای تولیدی کشور ژاپن مطرح و از آن زمان تا کنون پیشرفتهای زیادی داشته است . اخیرا حتی برنامه های کامپیوتری گوناگونی تحت سرفصل TPM برای کارخانجات ، شرکتها و مراکز خدماتی مختلف نوشته شده است.TPM یک استراتژی است که طی آن کلیه افرادی که مستقیما در امر تولید درگیر هستند می پذیرند که باید به تولیدی با عیوب صفر ، از کارافتادگیهای صفر و حوادث صفر دست یابند
اسلاید 10: نت بهرور جامع TPMTPM را ميتوان وسيله بهبود عملكرد و بهروري ماشين آلات با تجهيزات و نيروي انساني يك شركت همواره با تغيير فرهنگ آن دانست اولويت پيشگيري بر درمان طب پيشگيري شامل سه بخش است:جلوگيري از بيماريهاي متداول روزمرهچكاپها و معاينات كامل دورهايدرمان زودرس موارد غيرعادي
اسلاید 11: 5 اصل TPMاستفاده از تجهيزات با حداكثر ميزان سودمندي، بهرهبرداري هر چه كاراتر از تجهيزاتبرقراري يك سيستم جامع نت بهرور كه در تمام عمر كاري تجهيزات ادامه يابددرگير نمودن كليه قسمتهاي مربوط، برنامهريزي، عمليات و نت در برنامهريزي نتمشاركت كليه كاركنان در كل ساختار سازماني شركت (مديريت ارشد تا كارگران)ايجاد انگيزه از طرف مديريت براي ترويج TPM از طريق فعاليتهاي گروهي
اسلاید 12: نت بهرور جامع ضرورتها و اهدافبراي جلب مشاركتهاي عموم كاركنان و ايجاد بسيجي همگاني بين:مديران ارشد مديريتهاي ميانيسرپرستاناز رويكرد جديدي به نام (نت بهرور جامع) استفاده ميشود كه همه را به مسئوليتپذيري فرا ميخواند و با اين ايده كه همه در قبال نت مسئولند تقسيم وظيفه ميكندهمسويي TPM و TQMكارگران خطوط توليدكاركنان ستاديعوامل بيروني
اسلاید 13: بهبود فرا شركتي، گسترش شرايط مطلوب ماشين و انسانطراحي MP و مديريت اوليه تجهيزاتنت برنامهريزي شدهنت خود كنترلي(خود تعميري)بهينه (AM)بهبود اثر بخشي تخهيزات براي حذف شش خسارت بزرگآموزش پرسنلنگهداري و تعميراتو متصديان براي كسب مهارت بيشتراهدافبكارگيري تجهيزاتيكه كار با آنها راحتو تعمير آنها بسادگيانخام پذيرد% توليد پايدار بعد از نصب ماشين آلاتافزايش مهارت اپراتورها و پرسنلنگهداري و تعميربالا بردن راندمان كارواحد نگهداري و تعمير با حداقل هزينه براي جلوگيري از 6 خسارت بزرگآموزش مهارتهايلازم به اپراتورها در رابطه با تجهيزات مربوط به خودشانايجاد توانايي در اپراتورها براي مراقبتاز تجهيزاتشانشكست در حدصفرنقايص در حد صفر
اسلاید 14: مهندسين توليدمهندسين طراحپرسنل نتگروه نتگروه اپراتورگروههاي مهندسي نت و توليداپراتورها وپرسنل نتفعاليتهاي ويژهشناسايي اهداف طرحقابليت بكارگيري AMقابليت اطمينان هزينه چرخه عمرپايينترشناسايي مشكلات مراحل در طراحي، نقشهكشي، ساخت،نصب و ... و از بينبردن اين مشكلاتاصول نت (سيستمهايفرعي تجهيزات، پيچو مهرهها، كليدها، ياتاقانها، قواي محركهتكنولوژي پيشگيريمهارتهاي نتتشخيص و رفع عيب نقائص نت و بازرسي دورهاي و روزانهنت پيشگيريبهبود عمر تجهيزاتكنترل قطعات يدكيآناليز شكستهاكنترل روغنكاريتكميل 7 مرحله AMانجام نظافت اوليهآسانسازي نظافت و بازرسيتعيين استانداردهاي نظـافت و روغنـكاريبهبــود مهـارتهاي بازرسيهدايت بازرســي عموميايجاد فرهنگ خانهداري 5Sشناسايي 6 خسارتبزرگتكميل آناليز PMشناسايي تحليلدلايل از كارافتادگيتعريف شرايط مطلوب تجهيزاتشركتكنندگان
اسلاید 15: نت برنامهريزي شده و فرصتيتحليل شكستها با بررسي نتايج فعاليتهاي نتبرنامهريزي نت با جزئيات كامل (براي انعكاس نيازهاي واقعي)اقتصاديترين شكل عمليات براي بخشهاي نت و توليدبرنامه نت، كيفيت كار نت را تعيين ميكند(درج استانداردهاي كيفي در نت)
اسلاید 16: نقش TPM در استراتژي بهبود بهروري* يكي از محورهاي مهم بهبود بهرهوري ء TPM است.استراتژي بهبود بهروري سه محور مشخص دارد:استراتژي بهبود كيفيت محصولات و خدمات شركت TQCاستراتژي بهبود كيفيت نت تجهيزات TPMاستراتژيبهبود مديريت توليد JITJITTPMTQCProductivity
اسلاید 17: اپراتورهاي توليدPRODUCTION OPERATORSنظافت و كنترل، مشاهدهو تشخيص نوع نياز تعميراتيClean and CheckObserveCategorizeمهندسين ساختMANUFACTURINGENGINEERSبرنامهريزي روي تجهيزاتEQUIPMENT PLANINGمطالعه روي تجهيزاتEQUIPMENT STUDIESدپارتمان نگهداري و تعميراتMAINTENANCE DEPARTMENTمهندسين كنترل كيفيتQUALITYENGINEERINGاستانداردها و كاليبره كردنSTANDARDS ANDCALIBRATIONSبرنامهريزي توليد و كنترل آنPRODUCTION PLANNING AND CONTROL زمانبندي نت پيشگيريSCHEDULE PMمشاركت وسيع در نت بهرور جامع
اسلاید 18: انگيزه نيروي انسانيPMفرهنگ پيشگيريTerotechnology شاخصهاي كيفي PM & AMبهبود سيستمها(كايزن- نوآوري)برنامهريزيPMنگهداري سيستمهاACPاجراي برنامهبهبود فرايندهارعايت استانداردهابهبود شاخصهاي عملكرداستاندارد سازيبهبود فعاليتهاي AM و PMهماهنگي با توليدارزيابي عملكرد ماشين آلاتD
اسلاید 19: برنامه ريزي بهبود انگيزه و رفتار در نتنظافت بازرسي كشف موارد غير عاديبهبود و اصلاحآثار مثبتغرور و افتخار در محيط كار تغيير نگرشبه تجهيزاتتحول در پرسنلآثاركاهش نواقص و شكستهاتغيير دادن طرز برخوردهاشرمساري از بروز شكستهاو نقايص تغيير دادن رفتاربرخوردهاي مثبت با بهبودهامديريت كامل نگهداري و تغييرآثاردستيابي به استانداردشكستها در حد صفر، نواقص در حد صفردگرگوني محل كارانگيزهدر مديران بخشايجاد غرور و مباهات
اسلاید 20: يك نمونه تشكيلات در بهبود مستمر نتمدير كارخانهواحد توليدگروه مديريتگروه مديريتگروه PMواحد مهندسيواحد نتمديران ارشدمدير واحدسرپرستيسرگروه تيم، سرگروه PMاپراتورارتباط بين واحدهااطلاعاتدهي ما فوقدستور كار به زير دستچگونگي ارتباط
اسلاید 21: تعاریفکیفیت(Quality)درجه ای از برآورده سازی الزامات توسط مجموعه ای از ویژگیهای ذاتی.“ذاتی” به معنای وجود داشتن در چیزی است ، به ویژه به عنوان یک ویژگی همیشگی.واژه “کیفیت” می تواند با توصیفاتی نظیر ضعیف،خوب و یا عالی همراه باشد.
اسلاید 22: نیازهای انگیزشینیازهای تشریحینیازهای تلویحیذاتی%10080%35%
اسلاید 23: مدیریت کیفیت(Quality Management)فعالیت های هماهنگ برای جهت دهی و کنترل یک سازمان در رابطه با کیفیت.سیستم مدیریت کیفیتQuality management System) )سیستم مدیریتی که برای جهت دهی و کنترل یک سازمان با ملاحظه مقوله کیفیت وجود دارداثر بخشی Effectiveness)) حدودی که بر حسب آن فعالیت های طرحریزی شده تحقق یافته اند و نتایج طرحریزی شده بدست آمده اندکارائی (Efficiency)رابطه بین نتایج حاصل شده و منابع مورد استفاده
اسلاید 24: بسط دهی مفهوم کیفیتبا وجود تعاریفی که در متون گوناگون درباره کلمه “کیفیت” به چشم می خورد، نکته قابل توجه آن است که این تعاریف در طی زمان دستخوش تغییرات می گردند. این امر را می توان در دو عبارت “Q کوچک(Little Q)” و”Q بزرگ(Big Q)” به نحو مناسبی مشاهده نمود.
اسلاید 25: QبزرگQکوچکموضوعهمه محصولات،کالا و خدمات چه برای فروش باشند و چه نباشندکالاهای ساخته شدهمحصولاتهمه فرایندهای ساخت،پشتیبانی،تجاری و غیرهفرایندهای که مستقیم به ساخت کالا مرتبط استفرایندهاهمه صنایعساختصنایعیک مساله تجارییک مساله فنیکیفیت به این شکل دیده میشود هر کسی که تحت تاثیر قرار می گیرد ،چه داخلی چه خارجیارباب رجوعی که محصولات را میخردمشتریبر اساس ارکان شکل دهنده مدیریت کیفیتبر اساس فرهنگ واحدهای عملیاتی سازمانچگونه راجع به کیفیت بیاندیشیمآورده شده در طرح تجاری سازماناهداف درون کارخانه ایاهداف کیفیتی شامل:کلیه هزینه های که اگر همه چیز به درستی صورت می گرفت محو میشدهزینه های مرتبط با کالاهای تولیدی معیوبهزینه کیفیت نامرغوبعملکرد سازمانعملکرد واحد سازمانیجهت دهی بهبودپاسخ دهی به نیاز مشتریانانطباق با ویژگی های کارخانه،روش های اجرای،استانداردهاارزیابی کیفیت بر مبنای در تمام سطح سازماندر بخش کیفیتآموزش مدیریت کیفیتشورای از مدیران عالی سازمانمدیر کیفیتهماهنگی ها توسط
اسلاید 26: طرح اولیهطراحی محصولطراحی فرایندتولید/ خدماتفروش / خدمات پس از فروشBig Qسیستم مدیریت کیفیتLittle Qمشتریمشتری
اسلاید 27: Q&Qانتخاب طرح اولیهانتخاب طرح اولیهطراحی محصولطراحی فرایندتولید و ارائه محصولصدای مشتریمحصول جدیدبازخورفعالیتهای سازمانبازخورزمانQQسیستم کیفیت مدیریت
اسلاید 28: قانون مبنای 10هزینه بروزخطا طراحی محصول تولیدارسال به مشتری100101
اسلاید 29: مدیریت کیفیت
اسلاید 30: مدل یک سیستم مدیریت کیفیت فرایند گرامسئولیت مدیریتاندازه گیریتجزیه و تحلیل وبهبود مدیریت منابعتحقق محصولمحصولبهبود مستمرمشتریانتظاراتنیازهاخواسته هاالزاماتورودیخروجیرضایت
اسلاید 31: مدیریت کیفیت وارکان آنالف)طرح ریزی کیفیت(Quality planning)بخشی از مدیریت کیفیت که بر روی تنظیم اهداف کیفی ومشخص نمودن فرایندهای عملیاتی و منابعی که به برآورده سازی این الزامات می انجامد، متمرکز می گردد.
اسلاید 32: ب)کنترل کیفیت(Quality control)بخشی از مدیریت کیفیت،که بر روی برآورده سازی الزامات کیفیتی متمرکز می گردد.ج)تضمین کیفیت(Quality Assurance)بخشی از مدیریت کیفیت که بروی فراهم آوری اطمینان لازم از اینکه الزامات کیفیتی برآورده می گردند متمرکز میگردد.د)بهبود کیفیت(Quality Improvement)بخشی از مدیریت کیفیت که بر روی افزایش توانای برآورده سازی الزامات کیفیتی تمرکز می نماید.
اسلاید 33: مدل کوه یخ برای هزینه های کیفیتضایعاتبازرگانیگارانتیتغییرات و اصلاحات مهندسیاقدامات مدیریت مالیتوقف تولید و کارگاهموجودی اضافیکاهش ظرفیت تولیدفروش از دست رفتههزینه های محسوسهزینه های نا محسوس
اسلاید 34: شش فعاليت اساسي TPMشرايط بهينه عملكردنت برنامهريزي شده (2)نت خودگردان (3)آموزش و يادگيري (6)حذف شش خسارت بزرگ (1)مهندسي پيشگيري (4)روانسازي طراحي براي ساخت (5) MP
اسلاید 35: عوامل كليدي در نت بهرور جامع از كارافتادگي غير برنامهريزي شده را كاهش دهيم. تغيير عملكرد ماشين آلات را كاهش دهيم. عمر ماشين آلات و تجهيزات را به حد اكثر برسانيم. از شكستهاي اساسي ماشين آلات جلوگيري كنيم. قابليت جريان توليد را حفظ و بهبود بخشيم.
اسلاید 36: توسعه سياستها و اهداف اساسي TPMاهداف اصلياهداف بلند مدتسياستهاي بلند مدت بهبود مهارتهاي مديريتي در جهت برخورد سيستماتيك با پيشرفت تقويت قدرت انعطافپذيري مديريت بهبود ساختار براي تضمين كيفيت، عملكرد، پايايي بهبود هزينههاي كلي مواد ارتقاي آگاهي كاركنان نسبت به مسئوليت اجتماعي و سازماني برايارتقاي ايمني و كاهش آلودگي بهبود منابع انساني و ارتقاي اعتماد متقابل اهداف ساليانهبهبود سيستم جامع مديريت از طريق TPMدر پاسخ به شرايط مديريتي ناگوارعموميبهبود فرايندهاي نت روزانه و كيفيت راه اندازي سيستمها و ارتقاي كيفيت زنجيره تأمين و ...كيفيتايجاد سيستم كنترل هزينه براي مواد خام، قطعات و هزينه مديريتي و سربارهزينهارتقاي و توسعه محصولبهبود تكنولوژي توليدمهندسيارتقاي مديريت ساخت محصول جديد، بهبود فرايندهاي توليد، بهبود جريان مواد، نشر PMتوليدبهبود سطح آموزش در مورد ايمني و جلوگيري از آلودگي محيطايمني و بهداشتبهبود فرايند زماني منابع انساني، حس اعتماد متقابل و آموزشكاركنان سياستهاي اصولي TPMسياستهاي ساليانه
اسلاید 37: سياستها ي اصولي TPMتقويت و تكميل سيستم جامع مديريت از طريق TPM در پاسخ به شرايط ناگواربا بكارگيري برنامه تعميرات پيشگيري پيشرفته كيفي، برنامه تنظيم كيفي را تكامل بخشيمبا بهبود سطح پايايي تجهيزات و افزايش نرخ بهروري ماشين آلات و تعميرات، هزينه ها را كاهش دهيمبا توسعه تكنولوژيهاي ساخت، به زخيره نيروي انساني بپردازيمآموزش مهارتهاي تجهيزاتي به افراد كه باعث شوق و لذت كاركنان ميشودبوجود آوردن محيطي ايمن براي ارتقاي شركت
اسلاید 38: به طور کلی می توان TPM را مشتمل بر 6 فعالیت اصلی با ارتباط ما بین دانست که به این قرار است:(ارتباط آنها نیز در شکل نمایش داده شده است)از بین بردن ضایعات عمده 6 گانه توسط گروههایی که واحدهای تولید، نگهداری و تعمیرات و طراحی مهندسی کارخانه تشکیل داده اند.پیاده کردن نت برنامه ریزی شده توسط واحد نگهداری وتعمیراتاجرا نت خود کنترل توسط واحد تولید.مهندسی پیشگیری که عمدتا توسط واحد طراحی مهندسی انجام می شود.طراحی محصول با شیوه تولید آسان توسط واحد طراحی محصول.آموزش به منظور پشتیبانی از فعالیتهای فوق الذکر.
اسلاید 39: فعالیت اول-حذف ضایعات عمده ششگانه
اسلاید 40: مقدمه ای بر شش ضایعه خطرناکالف) ضایعات خرابیهای اضطراریب) ضایعات اماده سازی و تنظیمج) ضایعات حرکت بدون تولید یا توقفات جزئی و کوتاه مدتد) ضایعت کاهش سرعته) ضایعات کیفیت و دوباره کاریو) ضایعات آغاز تولید
اسلاید 41: الف) اقدامات در مقابل خرابیهای اضطراریاز عمده مسائل ایجاد کننده ضایعات زمان در امر تولید هستند.حذف خرابیهای اضطراری در صورتی عملی و امکان پذیر است که افراد نحوه بینش و تصورات خود را در مورد تجهیزات عوض کنند.تعریف خرابی یا از کار افتادگی طبقJIS : از کار افتادن یک وظیفه یا عمل مشخص در یک شئ و سیستم.
اسلاید 42: پنج اقدام برای صفر درصد خرابیرعایت استانداردهایبهرهبرداریحفظ شرایط اساسی تجهیزاتتعمیر فرسودگیهاتصحیح اشکالات طرح تجهیزات جلوگیری از اشتباهاتانسانیتدوین روشهای تعمیرتشخیص و پیش بینی فرسایش
اسلاید 43: ب)بهبود بخشی نحوه آماده سازی و تنظیم ماشینهاعملیات آماده سازی و تنظیم ماشین و زمان رکورد مرتبط با آن از لحظه پایان تولید یک نوع محصول شروع و در لحظه تولید محصولی از نوع دیگر با کیفیت استاندارد پایان می یابد در واقع این عملیات شامل تعویض قالبها و بستها ، سوار کردن مجدد ماشین، تنظیم ماشین و انجام عمللیات تولیدی آزمایشی و تنظیمات مجدد می باشد.برای کاهش زمان آماده سازی نیازمند به برنامه ریزی و بررسی سیستماتیک راههای کاهش زمان بدون ایجاد اثرات سوء بروی میزان دقت تجهیزات میباشد.عدم اطمینان و ناسازگاری باعث ایجاد موانعی در بهبود شرایط میگردد.
اسلاید 44: تحلیل اطلاعات آماده سازیمطالعه مشخصات تجهیزاتتحلیل روشهای کارهدف گذاری بهسازیهااقدامات لازم برای بهسازی عملیات آماده سازی و تنظیم
اسلاید 45: اقدامات آغازینجاسازی عملیات آماده سازی درونی و برونیترتیب بندی عملیات آماده سازی برونیترتیب بندی عملیات درونیتعین موانع و مشکلات درتثبیت زمان آماده سازی
اسلاید 46: مطالعه روشهای تنظیممطالعه تجهیزات و ابزار و قید و بستهاکاهش زمانهای آماده سازی درونیامکان حذف عملیات تنظیموجود داردامکان حذف عملیات تنظیم وجود نداردتدوین برنامه های بهسازیتدوین روشهای جدید عملیاتیبررسی آماده سازی درونی و برونیکسب اطمینان از شرایط
اسلاید 47: ج) کاهش زمانهای حرکت بدون تولید و توقفهای کوتاه مدتزمانهای حرکت بدون تولیدو توقفهای کوتاه مدت مربوط به مواردی هستند که ماشین در حال کار است ولی عمل تولید صورت نمی پذیرد یا مواردی که به علت یک مسئله کوچک ماشین متوقف میشود.این اتفاقات غالبا در کارخانجات دارای تعداد ماشینهای خودکار فراوان پیش میاید که در صورت عدم تشخیص یک توقف کوتاه ممکن است به نوعی توقف بلند مدت و اصلی تبدیل شده و باعث افت سرعت تولید و کاهش بازدهی کارخانه بشود.
اسلاید 48: توقفات وقتی اتفاق می افتند که یک سیستم ابزار دقیق مسئله ای را روی ماشین تشخیص داده و ماشین را بطور خودکار از حرکت باز میدارد.انواع توقفاتتوقفات بعلت وارد شدن بار زیادتوقفات در اثر وجود شرایط غیر طبیعی در کیفیت محصولحرکت بدون تولید
اسلاید 49: د) کاهش ضایعات سرعتضایعات سرعت عبارت از کاهش تولید به دلیل تفاوت بین سرعت اسمی ماشین و سرعت عملی بهره برداری از ماشین است.مواردی میتوانند ماشین را از رسیدن به سرعت اسمی باز دارند:بی توجهی در مرحله طراحیایجاد تغیرات در خط تولیدبه دلایل فوق برای هر نوع محصولی یک سرعت استاندارد تعین میشود و برای تعین میزان ضایعات سرعت بجای استفادهاز سرعت طراحی شده یا سرعت اسمی از شاخص سرعت استاندارد استفاده میشود.نکات قابل توجه برای کاهش میزان صایعات سرعت:رسیدن به سرعت استاندارد هر محصولرسیدن به سرعت اسمیتجاوز نکردن از سرعت اسمی
اسلاید 50: ه) کاهش اشکالات مزمن کیفیدر شرایطی که یک سیستم تولیدی علیرغم فعالیتهای که برای حذف اشکالات کیفیت محصول بعمل میاید باز هم محصولات معیوب تولید مینماید به این نوع اشکالات حاصله در محصول اشکالات مزمن میگویند.مسائل حاد(بنا به نظر آقای جی.ام جوران اشکالات حاد به دلیل تغیرات ناگهانی و ناخواسته در شرایط بوجود می آیند)مسائل مزمن(اشکالات مزمن حاصل شرایط نامطلوبی است که در طی زمان نوعی شرایط طبیعی تلقی شده اند)
اسلاید 51: فعالیت دوم - نت برنامه ریزی شده
اسلاید 52: در برنامه TPM ، واحد نت، کار پیاده سازی و برنامه ریزی سیستم نت پیشگیرانه رابه عهده دارد در این راستا نتیجه مورد نظر بدست نمی آید مگر آنکه پرسنل نت بتوانندعملیات زیر را بصورت موزون و هماهنگ انجام برسنند:سعی در ثابت نگه داشتن عمر قطعات.افزودن دوام قطعات.پیش بینی طول عمر قطعات. پس ازپیاده سازی این برنامه ها و افزایش طول عمر قطعات می توان سیستم نگهداری و تعمیرات بخصوص در مورد تجهیزات مهم وبحرانی از اهمیت خاصی برخوردار است.
اسلاید 53: PMفوائد ایجاد طرح نگهداری و تعمیر پیشگیری1-شناسائی مراحل عملیاتی PM وعادی سازی فعالیتها.2-تربیت نیروی انسانی ماهر متناسب با فعالیتهای PM3- جلوگیری از اشتباهات در آماده سازی منابع مورد نیازPM4-ارائه خدمات و تولیدات با کیفیت بالا.5-هماهنگیهای لازم با بخشهای مختلف بخصوص بخش تولید توسعه می دهد.6-الگوی استاندارد کار موجب افزایش کارائی و اثر بخشی فعالیتها می گردد.7-برنامه ریزی های همزمان می تواند انجام گیرد.8-حس مسئولیت پذیری افراد افزایش می یابد.9- PM منجر به کار بیشتر با راندمان بالا میگردد.
اسلاید 54: فرایند تدارک سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیری و اصلاحی:MELتهیه لیستی که بایستی PM روی آنها برنامه ریزی شود(تجهیزات سرمایهای و پشتیبانی)دسته بندی تجهیزات و کد بندی اولیه(کد بخش کد نوع دستگاه شماره انفرادی دستگاه) ماشین افزار وسایل ازمایشگاه دستگاههای تهویه اگر حجم تجهیزات و ماشین آلات زیاد باشد تهیه لیست تجهیزات بصورت کامپیتری
اسلاید 55: تهیه فرم شناسائی دستگاهها و تجهیزات و فرم قطعات یدکی نام دستگاه کددستگاه سریال شماره مدل مشخصات فنی تعیین فرکانس و انواع فعالیتهای نت و تخصصهای مربوط سازندگان کاتالوگ فنی سابقه ذهنی نیروی فنی تخصص نیرو نیازهای یک فعالیت مواد تخصص زمان استاندارد وارد کردن اطلاعات در پرونده دستگاهبرنامه ریزی سالانه / دستگاهها در مقابل هفته های سال (52) - روغن کاری تعمییر اساسی-بازرسی و تنظیم و تعویض طراحی نمودار جریان فعالیتها / دستور کار / فرم توقف ماشین آلات / فرمهای گزارشات / سابقه نت ماشین آلات
اسلاید 56: اهداف نگهداری و تعمیرات (نت)-حفظ و نگهداری ساختمانها و ماشین آلات.-حداکثر استفاده از ماشین آلات و کاهش زمان بیکاری آنها .-کنترل و هدایت بهتر نیروی انسانی.-افزایش طول عمر مفید اقتصادی دستگاهها ...کنترل و استهلاک دستگاهها.-ایجاد محیط کار امن.-امکان نصب و راه اندازی ماشین آلات به شکلی اطمینان بخش.-بهینه کردن هزینه های نت و ثبت آنها.-کاهش میزان ضایعات مواد و قطعات یدکی و ابزار.-بهبود سیستم اطلاعات فنی.-ایجاد بایگانی هزینه های نت برای بودجه بندی.-ارزیابی کار ماشین آلات بمنظور سیاستهای آتی خرید ماشین آلات .-حفظ و نگهداری سیستم در وضعیت مطلوب برای ارتقاء انگیزه ها.
اسلاید 57: فعالیت سوم – نت خود کنترلی
اسلاید 58: کارگران نزدیکترین افراد به تولید هستند. در نت برنامه ریزی شده، پرسنل واحد هر از چند گاهی بر طبق برنامه به دستگاه سر زده ، نگهداریها و تعویضات لازم را انجام می دهند. لکن، بسیاری از مشکلات پس از مدتی کارکرد ناهنجار ماشین پدیدار میشود که در صورت آشنایی کارگران با علائم خرابی ، میتوان اقدامات لازم را هر چه زودتر در پیش گرفت. اینجاست که مقوله نت خود کنترلی تعریف می شود و اپراتور با کمک پرسنل واحد نگهداری و تعمیرات در طی یک برنامه هفت قدمی از طریق آموزش مستمر و تدریجی ، انجام عملیات نگهداری و تعمیرات را به عهده میگیرند
اسلاید 59: میتوان از دودیدگاه انسان و ماشین اهداف نت خود کنترلی را به صورت زیر نشان داد:اپراتور آگاهکارگاه منظموضیعت بهینه تجهیزاتاطلاع دادن از هر گونه وضیعت غیر عادیپیشگیریتولید بدون عیب، بدون از کارافتادگی و بدون حادثه
اسلاید 60: فعالیتهای نت خود کنترلی بهینه تعریف و اهداف نت خود کنترلی بهینه :
اسلاید 61: اول: پرسنل تولید و نت را برای رسیدن به یک هدف مشترک همسو می نماید . نتیجه اینکه شرایط دستگاه در وضیعت مطلوب قرار گرفته و شتاب فرسودگی را متوقف می سازد متصدیان یاد می گیرند فعالیت های مهم و روزانه ای را انجام دهند که پرسنل تعمیرات معمولا وقت انجام آن را ندارند.این فعالیت شامل نظافت و بازرسی روغن کاری و بررسی های دقیق و سایر تعمیرات سبک است که این خود شامل تعویض های ساده قطعات نیز می تواند گردد.
اسلاید 62: دوم: یک برنامه نت خود کنترلی به طریقی طراحی شده است که متصدی دستگاه یاد بگیرد چگونه با دستگاه مورد استفاده خود کار کند مسائل و مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست چگونه و به چه طریقی می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
اسلاید 63: سوم: این برنامه متصدیان را برای همراهی و کمک به پرسنل نت و مهندسی در بهبود و اطمینان یافتن از وضعیت دستگاه و نهایتا دسترسی به کیفیت بهتر عملکرد آن بصورت مشترک یاری می نماید. نت خود کنترلی به ما می آموزد که دستگاه را بهتر بفهمیم. دانش مربوط به دستگاه فقط محدود به کار کردن با آن نیست.
اسلاید 64: دستیابی به این مهم بستگی به عوامل زیر دارد:1-طرز تشخیص شرایط عادی و غیر عادی .2-دانستن نحوه اطمینان از اینکه شرایط عادی برای دستگاه فراهم است.3-آگاهی از چگونگی واکنش سریع در برابر شرایط غیر عادی.
اسلاید 65: کاربری نت خود کنترلی بهینههفت مرحله گام به گام برنامه نت خود کنترلی:بر اساس موفقیت های بدست آمده در چند ین شرکت که نت بهره ور جامع را بکار بسته اند. این مراحل نهایت تقسیم بندی وظایف بین واحدهای تولید و تعمیرات را در بر می گیرند.
اسلاید 66: گام اول -تمیز کاری اولیه: در این گام هدف از دیدگاه تجهیزات شامل تمیزکاری اولیه و نظافت به منظور بازرسی است هدف از دیدگاه نیروی انسانی شامل ایجاد انگیزه در پرسنل برای حفاظت از تجهیزات و شروع فعالیتهای گروهی برای انجام کارهای ساده است و شامل آموزش پرسنل برای انجام نظافت وسائل و تجهیزات و ابزار و غیره می باشد.
اسلاید 67: گام دوم - اعمال اصلاحی در مقابل منابع آلودگی:این گام نیز از دیدگاههای نیروی انسانی و تجهیزات قابل بررسی است که شامل شناخت انواع منابع آلودگی محیط کار و تجهیزات آموزش و فراگیری مکانیزمهای کاری تجهیزات تجزیه و تحلیل کجا- کجا و چرا-چرا حفظ و نگهداری اصلاحات روی ماشین آلات می شود.
اسلاید 68: گام سوم-استانداردهای تمیز کاری و روانکاری:این گام نیز از دیدگاههای انسانی و تجهیزاتی قابل بررسی است که شامل استقرار کنترل روانکاری است و سعی در آموزش افراد برای دستیابی به استانداردها و بهبود آنها دارد.
اسلاید 69: گام چهارم- بازرسی کلی:این گام نیز با دیدگاههای انسانی و تجهیزاتی سعی در تقویت نحوه توسعه بازرسی کلی داشته و تلاش دارد تا روشهای بازرسی و انجام گام بگام آنرا بررسی کند آموزشهای لازم را در مورد بازرسی تدارک ببیند استانداردهای بازرسی را بصورت سریال آماده و تجهیزات را بهبود بخشد.
اسلاید 70: گام پنجم - استانداردهای نت خود کنترلی بهینه:با توجه به دیدگاه انسانی لازم است زمانهای استاندارد اجرای روشها را اعم از زمانهای بازرسی استاندارد فواصل بازرسی استاندارد و تدارک استاندارد مشخص نمود.
اسلاید 71: گام ششم- تضمین کیفی فرایند:در این گام نیز با دیدگاهای انسانی و تجهیزاتی سعی در دستیابی به ضایعات صفر در نت می باشد. در این گام مواردی از قبیل نقش اپراتورها و تعریف کیفی کار اپراتورها و آموختن روش کنترل کیفی مطرح است و لازمست که نمودار جریان تضمین کیفی آماده گردد که برای آن می توان یک حرکت گام بگام دیگری اماده نمود . از موارد دیگر این گام یافتن ریشه مشکلات کیفی در جریان اعمال نت می باشد.
اسلاید 72: گام هفتم - خود کنترلی اپراتورها:اين گام شامل استقرار کامل نت بهره ور در کارگاههاست و سعی در حفظ سطح نت بهره ور جامع و سپس سعی در بهبود سطح آن برای مراحل بعدی دارد.
اسلاید 73: دوازده نکته کلیدی نت خود کنترلی بهینه
اسلاید 74: فعالیت چهارم- مهندسی پیشگیری
اسلاید 75: د رطی راه اندازی خط تولید جدید، باید مسائل و مشکلات زیادی حل شوند. هدایت از شروع باید به صورت عملیات اصلاحی – هدایتی باشد و هدف هر چه سریعتر اقتصادی شدن را دنبال کند. بدین منظور باید عواملی را که منجر به بروز مشکلات در دوره راه اندازی و حتی پیش از آن میشوند، حذف کرد. این مشکلات ممکن است به هنگام انجام عملیات طراحی مفهومی، طراحی اصولی ، طراحی تفصیلی، خرید و ساخت ،نصب، راه اندازی و بهره برداری بروز کنند.به علاوه باید بررسی های جهت یافتن تناقض های که ممکن است در حین اجرا وجود داشته باشند، صورت گیرد. این تجدید نظر می تواند شامل بررسی قابل اعتماد بودن ، اقتصادی بودن، قابل تعمیرات و نگهداری بودن ، توان تولیدی و موارد ایمنی باشد. مهندسی پیشگیری در برگیرنده کلیه فعالیتهای پیشگیرانه ای است که در کارخانه صورت می گیرد، از طراحی مهندسی گرفته تا خرید، ساخت و بهره برداری.
اسلاید 76: فعالیت پنجم- طراحی محصول با شیوه تولید آسان
اسلاید 77: با وجود انکه طول عمر کالا ها روز به روز کوتاهتر می شود، اما هنوز با عوامل جذابیت محصول ، طراحی، کیفیت و قیمت می توان نیازهای مشتریان را برآورد نمود که محورهای اصلی رقابت را در بازارهای جهانی و دنیای رقابتی امروز تشکیل می دهند. امروزه موفقیت در این رقابت از آن تولید کنندگانی است که سهولت در تولید و تضمین کیفیت را در مرحله طراحی محصول مد نظر قرار داده باشند تا هم قیمت تمام شده آنها کمتر شود و هم با به کارگیری درست نیروی انسانی و با انجام کارهای آسانتر ، به اهداف صفر گرای خود برسند.
اسلاید 78: فعالیت ششم- آموزش
اسلاید 79: کارگران باید علاوه بر دستها از مغز خود نیز استفاده کنند. برای رسیدن به بهترینها “کارگر” باید از”مدیر” بیاموزد و ”مدیر” باید از ایده های “کارگر” بهره مند شود. با نگاهی دقیق به داخل سازمانها می توان دریافت که این طبقه مدیریت است که نیاز به فراگیری مهارتهای ارتباطی با کارگر دارد.با اینکه ممکن است قابلیت های داخلی موجود برای دسترسی به اهداف TPM کافی نباشد. لکن، باید سعی تمامی کارکنان بر آن باشد که به منظور کسب دانش و مهارتهای بیشتر ، از هر فرصتی برای آموزش و یادگیری استفاده کنند.
اسلاید 80: ارزیابیTPM و اثرات آنباید گفت که نمی توان TPM را بعنوان یک پایان تلقی کرد بلکه ابزاری دائمی جهت دستیابی به اهداف مدیریتی سازمان است. البته در این راستا سازمان باید به سود رسیده ، کارکنان در زندگی کاری به سطح کیفی بالایی(QWL) ارتقا یابند. از نقطه نظرTPM تلاش تولید کنندگان برای بهبود PQCDSM میباشد. که در آنP نشان دهنده بهره وری،Q کیفیت، C هزینه D زمان تحویل، S ایمنی M روحیه افراد است.Quality of Working Life
اسلاید 81: جدول زیر نمایانگر سیاست اصلی TPM می باشد که در سیاستهای مدیریت میانی شرکت به کار گرفته میشود.با تلاش کارکنان، دستیابی به کیفیت بالا و هزینه تولید پائین برای کسب موفقیت در سطح بازارهای جهانی در زمینه های زیر میسر می شود:- افزایش قابلیت اطمینان و تعمیر پذیری تجهیزات ، برای رسیدن به کیفیت و بهره وری بالا.-آموزش اپراتورهای مستعد- اهتمام در رقابت با حریفان، با تولید محصولات جدید و شتاب دادن به سرعت توسعه.- بالا بردن ارزش افزوده هر یک از کارکنان، بهبود تکنولوژی ساخت محصولات جدید و ارتقا آن به تولید اتو ماتیک.- ایجاد محیط کاری امن و خوشایند از طریق درگیر کردن آنها در امور
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.