خلاصه گفتار اول کتاب مبادی اصول دکتر سید محمد صدری
اسلاید 1: خلاصه کتاب مبادی اصول موالف : سید محمد صدری
اسلاید 2: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی اصول چیست ؟ اولین پرسش در زمینه هر علم پرسش از مسائل آن علم است.مبادی اصول فقه یک ترکیب اضافی است .تعریف فقه:فقه در لغت به معنای فهمیدن ،نیک فهمیدن و دریافتن کنه و عمق مطلب است .واژه فقه منقول شرعی است زیرا بعد از تشریع شرع مقدس اسلام معنای نخست خود را ترک کرده و به معنای محدودتری اختصاص یافت.ناقل لفظ می تواند عرف ،شرع یا اهل فن خاص باشد .تعریف فقه در اوایل قرن دهم از نگاه صاحب معالم :« فقه یعنی علم به احکام شرعی فرعی از راه دلیل های تفصیلی آن ها»تعریف اصولین متأخر از فقه : فقه علم به احکام شرعی فرعی یا بدست آوردن وظیفه عملی از راه ادلّه تفصیلی است .تعریف اصول فقه:تعریف فقه در کتاب کفایت الاصول : اصول فقه ، دانش اصول علم به قواعدی است که برای استنباط احکام شرعی پیش بینی شده است .اصول عملیه در فقه همان تحصیل وظیفه عملی است .تعریف علم اصول از اصولیان متأخر : علم اصول دانشی است که از قواعی بحث می کند که نتیجه آنها در راه استنباز حکم شرعی قرار می گیرد .
اسلاید 3: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی :مبادی جمع مبدأ مصدر میمی و اسم زمان و مکان است از فعل بدء آغاز کرد .اجزاء علم از نظر سعدالدین تفتازانی : موضوع ، مبادی و مسائل موضوع، مطالب و مسائل علم :موضوع هر علم عبارت است از آنچه که علم درباره ویژگی ها و عوارض ذاتی آن بحث می کند و تمام بحث های علم بدان باز می گردد . قضیه جمله ایی است که خود دارای یک موضوع ، یک محمول و رابطه بین موضوع و محمول است .مانند : از ترکیب سدیم و کلر نمک طعام حاصل می شود.علم مجموعه ایی از قضایا با یک وجه مشترک است که آنها را با هم پیوند داده و موضوع کلی علم نامیده می شود .قضایا از جهت این که وسیله ابراز بحث های علم هستند مباحث علم نامیده می شوند .از اینکه کشف قضایا در علم مطلوب است و پایه ثابتی است مطالب علم هستند .چون قضایا مورد سوال واقع می شوند مسائل علم هستند .مبادی تصوری و تصدیقی :برای شناخت موضوعات مسائل یا باید آنها را تصور کرد و یا تصدیق .تصورات و تصدیقات مبادی علوم هستند که آنها را مبادی تصوری و مبادی تصدیقی می نامند .
اسلاید 4: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی علم :مقدمات علم قضایای بدیهی و یا اکتسابی است که قبل از ورود به علم باید پذیرفته شوند و استدلال های علم برپایه آن ها باشند .مقدمات علم و اصل های پذیرفته شده یا اصول موضوعه اند یا اصول متعارفه.مقدماتی که جزء مسائل و قضایای علوم دیگری هستند و نمی توان آنها را از مسائل علم مورد نظر به شمار آورد آنها را مبادی علم می نامند . دسته ایی از مبادی حدودی هستند . منظور از حد در اینجا تعریف است ، زیرا تعریف از نظر منطقی یا بوسیله حد صورت می گیرد و یا رسم . و هر یک از اینها یا تام است و یا ناقص . کاملترین تعاریف بوسیله حد تام صورت می گیرد که تمام ذاتیات معرف را در بر دارد . در تعریف : انسان حیوان ناطق است ، حیوان ناطق حد تام است . اعراض : اعراض موضوع یعنی چیزهایی که بر موضوع عارض می شوند .تفتازانی : مبادی به چیزهایی گفته می شود که باید قبل از مقصود سخن را با آن آغاز کرد.مانند مقدماتی نظیر : تعریف علم ، بیان هدف علم ، موضوع علم .ملا عبدالله یزدی مبادی را مبادی به معنای اعم نام نهاد . و معتقد است که برای اولین بار ابن حاجب در کتاب مختصر الاصول واژه مبادی را بر « ما یبدء به قبل الشرع » اطلاق کرده است .
اسلاید 5: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاترؤوس ثمانیه :1- بیان هدف و غرض علم 2- منفعت علم3- اشاره به وجه تسمیه علم 4- نام بردن مؤسس و مدون علم 5- علم مورد نظر از جنس6- مرتبه علم نسبت به علوم دیگر7- تقسیم مطالب به ابواب مختلف 8- انحاء تعلیمیه : سیعنی تقسیم ، تحلیل و تحدید .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.