علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

خلاصه گفتار اول کتاب مبادی اصول دکتر سید محمد صدری

mabaadi-osul

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خلاصه گفتار اول کتاب مبادی اصول دکتر سید محمد صدری”

خلاصه گفتار اول کتاب مبادی اصول دکتر سید محمد صدری

اسلاید 1: خلاصه کتاب مبادی اصول موالف : سید محمد صدری

اسلاید 2: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی اصول چیست ؟ اولین پرسش در زمینه هر علم پرسش از مسائل آن علم است.مبادی اصول فقه یک ترکیب اضافی است .تعریف فقه:فقه در لغت به معنای فهمیدن ،نیک فهمیدن و دریافتن کنه و عمق مطلب است .واژه فقه منقول شرعی است زیرا بعد از تشریع شرع مقدس اسلام معنای نخست خود را ترک کرده و به معنای محدودتری اختصاص یافت.ناقل لفظ می تواند عرف ،شرع یا اهل فن خاص باشد .تعریف فقه در اوایل قرن دهم از نگاه صاحب معالم :« فقه یعنی علم به احکام شرعی فرعی از راه دلیل های تفصیلی آن ها»تعریف اصولین متأخر از فقه : فقه علم به احکام شرعی فرعی یا بدست آوردن وظیفه عملی از راه ادلّه تفصیلی است .تعریف اصول فقه:تعریف فقه در کتاب کفایت الاصول : اصول فقه ، دانش اصول علم به قواعدی است که برای استنباط احکام شرعی پیش بینی شده است .اصول عملیه در فقه همان تحصیل وظیفه عملی است .تعریف علم اصول از اصولیان متأخر : علم اصول دانشی است که از قواعی بحث می کند که نتیجه آنها در راه استنباز حکم شرعی قرار می گیرد .

اسلاید 3: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی :مبادی جمع مبدأ مصدر میمی و اسم زمان و مکان است از فعل بدء آغاز کرد .اجزاء علم از نظر سعدالدین تفتازانی : موضوع ، مبادی و مسائل موضوع، مطالب و مسائل علم :موضوع هر علم عبارت است از آنچه که علم درباره ویژگی ها و عوارض ذاتی آن بحث می کند و تمام بحث های علم بدان باز می گردد . قضیه جمله ایی است که خود دارای یک موضوع ، یک محمول و رابطه بین موضوع و محمول است .مانند : از ترکیب سدیم و کلر نمک طعام حاصل می شود.علم مجموعه ایی از قضایا با یک وجه مشترک است که آنها را با هم پیوند داده و موضوع کلی علم نامیده می شود .قضایا از جهت این که وسیله ابراز بحث های علم هستند مباحث علم نامیده می شوند .از اینکه کشف قضایا در علم مطلوب است و پایه ثابتی است مطالب علم هستند .چون قضایا مورد سوال واقع می شوند مسائل علم هستند .مبادی تصوری و تصدیقی :برای شناخت موضوعات مسائل یا باید آنها را تصور کرد و یا تصدیق .تصورات و تصدیقات مبادی علوم هستند که آنها را مبادی تصوری و مبادی تصدیقی می نامند .

اسلاید 4: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاتمبادی علم :مقدمات علم قضایای بدیهی و یا اکتسابی است که قبل از ورود به علم باید پذیرفته شوند و استدلال های علم برپایه آن ها باشند .مقدمات علم و اصل های پذیرفته شده یا اصول موضوعه اند یا اصول متعارفه.مقدماتی که جزء مسائل و قضایای علوم دیگری هستند و نمی توان آنها را از مسائل علم مورد نظر به شمار آورد آنها را مبادی علم می نامند . دسته ایی از مبادی حدودی هستند . منظور از حد در اینجا تعریف است ، زیرا تعریف از نظر منطقی یا بوسیله حد صورت می گیرد و یا رسم . و هر یک از اینها یا تام است و یا ناقص . کاملترین تعاریف بوسیله حد تام صورت می گیرد که تمام ذاتیات معرف را در بر دارد . در تعریف : انسان حیوان ناطق است ، حیوان ناطق حد تام است . اعراض : اعراض موضوع یعنی چیزهایی که بر موضوع عارض می شوند .تفتازانی : مبادی به چیزهایی گفته می شود که باید قبل از مقصود سخن را با آن آغاز کرد.مانند مقدماتی نظیر : تعریف علم ، بیان هدف علم ، موضوع علم .ملا عبدالله یزدی مبادی را مبادی به معنای اعم نام نهاد . و معتقد است که برای اولین بار ابن حاجب در کتاب مختصر الاصول واژه مبادی را بر « ما یبدء به قبل الشرع » اطلاق کرده است .

اسلاید 5: گفتار اول : مبادی اصول فقه کلیاترؤوس ثمانیه :1- بیان هدف و غرض علم 2- منفعت علم3- اشاره به وجه تسمیه علم 4- نام بردن مؤسس و مدون علم 5- علم مورد نظر از جنس6- مرتبه علم نسبت به علوم دیگر7- تقسیم مطالب به ابواب مختلف 8- انحاء تعلیمیه : سیعنی تقسیم ، تحلیل و تحدید .

6,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید